Ree, vos en marter gespot bij ecostrook Hoogmolenbrug over Albertkanaal

23.05.2024

Op 13 mei verscheen voor het eerst een ree op een van de monitoringscamera’s bij de ecostrook van de Hoogmolenbrug. De brug loopt over het Albertkanaal en verbindt Deurne en Wijnegem met Schoten. Via een bijzondere strook natuur aan de rand van de brug – de ‘ecostrook’ – kunnen sinds voorjaar 2023 ook dieren het kanaal oversteken. Enkele foto’s en video’s gaven eerder al aan dat alvast vos en marter de aanloopzones naar de ecostrook hadden ontdekt. De waarneming van de ree is een belangrijk succes voor Groen Kruis, waarvan de partners samen ijverden voor de komst van de ecostrook. Dit jaar schaalt de provincie Antwerpen de monitoring van de ecostrook en de omgeving overigens sterk op. De provincie werkt daarvoor samen met de Universiteit Antwerpen, Natuurpunt en GruunRant. De ecostrook zelf is aangelegd door De Vlaamse Waterweg.

zwart-wit beeld met infraroodcamera. Een klein hertachtig wezen licht op tussen planten.
Op 13 mei kon de onbemande infraroodcamera deze foto maken van een ree, nabij de ecostrook.

Van bij het begin was de ree een ‘symboolsoort’ voor het project: wanneer de ecostrook geschikt blijkt voor reeën, is ze namelijk ook geschikt voor een heleboel kleinere diersoorten.

Omdat grotere diersoorten zich niet snel door mensen laten spotten, startte de provincie Antwerpen in juli 2023 met sporadische cameramonitoring van de ecostrook en van de aanloophellingen op beide oevers. De wildcamera’s leverden al snel enkele leuke beelden op.

Sinds juli 2023 spotten we aan weerszijden van de ecostrook regelmatig een vos. We weten niet of het telkens om dezelfde vos gaat of dat er meerdere zijn. In augustus 2023 wist de camera ook meermaals een marter te verschalken, en nu recent in mei zagen we de eerste ree.

De ecostrook ligt als berm van de Hoogmolenbrug grotendeels verborgen achter een houten afscherming. Daar, buiten het zicht van automobilisten en fietsers kleuren planten en dieren hun eigen groenverbinding in over het Albertkanaal. Amper 2,65 meter breed en met de rijstroken voor auto’s en fietsers er vlak naast, was het even afwachten hoe snel de grotere diersoorten de ecostrook zouden ontdekken.

Wat kleinere diersoorten en planten betreft, was het succes van de ecostrook wél al heel snel duidelijk. Zo telden vrijwillige waarnemers afgelopen jaar zo’n 260 plant- en diersoorten op de ecostrook en in de afgeschermde aanloopzones die naar de brug leiden. Dat is een mooi resultaat voor het eerste jaar van de ecostrook. Bij de dieren noteerden de vrijwilligers vooral insecten, vogels en kleine bodemdieren zoals slakken, en ook enkele zeldzamere vogels.

Een vos loopt onder een betonnen brugpijler. De grond is deels bedekt met wilde planten. Parallel met de brugpijler staat een afsluiting; de vos loopt in het gebied afgesloten voor mensen.
Een vos loopt onder de brugpijler van de Hoogmolenbrug door, richting ecostrook.

Het is nog niet helemaal zeker dat de vos en de marter in kwestie via de ecostrook ook al echt het kanaal oversteken. Van op de ecostrook zelf is er nog geen fotobewijs. De cameramonitoring van vorig jaar was alleen indicatief bedoeld.

Groene sprinkhaan zit op witte bloemschermpjes.
Sikkelsprinkhaan

Er bestaat voor dit type natuurverbindingen nog geen gestandaardiseerde monitoring van dieren- en plantensoorten. Voor volwaardige ecoducten – wijde bruggen die alleen voor dieren toegankelijk zijn – is dat wel het geval. De ecostrook van de Hoogmolenbrug, die het brugdek deelt met rijstroken voor fietsers en autoverkeer, is daarentegen behoorlijk uniek. De provincie Antwerpen werkt daarom samen met Universiteit Antwerpen en met de hulp van vrijwilligers van Natuurpunt en GruunRant zelf een monitoringsprogramma uit.

We maken daarbij niet langer alleen gebruik van camera’s, maar passen meerdere waarnemingstechieken toe. Zo willen we onderzoeken welke dieren gebruik maken van de ecostrook en hoe vaak. Die kennis kunnen we dan op andere plekken toepassen waar ook te weinig plaats is voor een apart, volwaardig ecoduct.

De ecostrook over het Albertkanaal is een project van Groen Kruis, een samenwerkingsverband waarbij de partners natuurverbindingen aanleggen in de verstedelijkte rand van Antwerpen. De provincie Antwerpen zorgt daarbij voor de coördinatie.

Logobalk Groen Kruis

Volgende van de detaillijst