Gezocht: ontwerper voor F103 en F104

publish date
06.12.2016

Hoe zullen de fietsostrades Lier-Herentals (F103) en Lier-Aarschot (F104) eruit zien? Momenteel kun je er nog niet overal fietsen maar op lange termijn is dat wel de bedoeling.

De provincie Antwerpen zoekt een studiebureau om beide fietsostrades langs de spoorweg uit te tekenen. Wat zijn de mogelijke tracés? Wat zijn daarbij de voor- en nadelen? Het zijn maar een paar vragen die het studiebureau moet beantwoorden. Bovendien verwacht de provincie Antwerpen ook begeleiding bij de aanleg van de F103 en de F104.

Ben je geïnteresseerd? Of ken je een studiebureau dat hiervoor in aanmerking komt? Je vindt het bestek voor de open offerteaanvraag op deze webpagina. Intekenen kan tot en met 30 januari 2017.

Samenwerking provincie Vlaams-Brabant

Ongeveer een derde van de F104 Lier-Aarschot ligt op het grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant. De kosten voor dat tracéonderzoek neemt de provincie Vlaams-Brabant op zich. Een logische samenwerking want fietsers stoppen niet aan de provinciegrens. Zeker niet op de fietsostrades met hun bovenlokale karakter.

Fietsostrades

Over de fietsostrades leg je met de fiets langere afstanden vlot en comfortabel af. Het zijn zoveel mogelijk vrijliggende fietswegen of jaagpaden. Bij ruimtegebruik lopen ze over een gewoon fietspad, een autoluwe weg of een fietsstraat. De fietsostrades maken van de fiets een volwaardig alternatief voor de auto. Bovendien ben je in de spits vaak sneller met de fiets dan met de auto. Een fietser rijdt gemiddeld 15 km per uur (zonder trapondersteuning). Woon je 7 km van je werk, dan fiets je daar een half uurtje over. Haalbaar, toch? De frisse neus en de lichaamsbeweging zijn een extra voordeel. De 23 fietsostrades in de provincie Antwerpen vind je op www.fietsostrades.be.
 

Volgende