Beschikbare skip links


Opgelet, dit is een archiefitem.

Aansturen, coachen en motiveren van je team: hoe doe je dat?

  • Datum:
    • 20 januari 2011, van 09:00 tot 16:00 uur
    • 27 januari 2011, van 09:00 tot 16:00 uur
  • Plaats:
    Huis van de Sport, Boomgaardstraat 22, 2600 Berchem (Antwerpen)
  • Maximum aantal deelnemers:
    15
  • Prijs per deelnemer:
    € 230
  • Uiterste inschrijvingsdatum:
    17 december 2010
  • Doelgroep:
    leidinggevenden
  • Leerdoelstelling:
    De cursist is in staat om op een constructieve manier leiding te geven. Hij houdt de leiding in een gesprek en past verschillende communicatietechnieken toe die nodig zijn om een medewerker zelfinzicht te geven. Hij kan een team leiden en de groep motiveren vanuit een bepaalde visie. Hij gaat op een assertieve manier om met conflicten. Hij weet op welke manier hij verschillende medewerkers moet benaderen om het team maximaal te laten renderen.
  • Opleidingscode:
    10NJ000333KO

‘Een team is zo sterk als de zwakste schakel’, ‘Vier schoenen is nog geen laars’, …

Uitdrukkingen die aangeven dat teamwerk erg belangrijk is, maar niet vanzelfsprekend…

Om je dienst optimaal te laten functioneren, moet je team als een geoliede machine draaien. Iedere collega vormt immers een onmisbare schakel in de ketting.

Als leidinggevende speel je een cruciale rol. Door vertrouwen te geven en duidelijke krijtlijnen uit te tekenen, weten je medewerkers wat van hen verwacht wordt.

Door een beter inzicht in het eigen handelen en dat van anderen en een heldere en assertieve communicatiestijl, kun je zowel preventief als curatief omgaan met (potentiële) conflicten. Je leert hoe je verschillende individuen op een verschillende manier moet aansturen om hen te motiveren en het maximum te halen uit het menselijk kapitaal van jouw ploeg.

Programma:

Dag 1

  • resultaatgericht en assertief communiceren

We behandelen de basisvaardigheden die de cursisten als leidinggevende nodig hebben in hun dagelijks functioneren met als doelstellingen:

  • motiveren van medewerkers: wat motiveert, hoe demotivatoren wegnemen en motivatoren stimuleren, 64 concrete punten om mensen te motiveren
  • zicht krijgen op de eigen communicatie-stijl
  • bevorderen van de dialoog door het toepassen van technieken zoals:
  •  
    • doorvragen
    • spiegelen
    • herformuleren
    • samenvatten
  • verschil tussen assertief en agressief gedrag
  • assertief taalgebruik: het belang en de effecten van mijn woordgebruik
  • belang en effect van lichaamstaal (non-verbale communicatie)?
  • hoe vraag ik iets aan mijn mensen, mijn chef? hoe krijg ik dingen gedaan?
  • assertief (constructief) neen-zeggen / vragen weigeren

Dag 2

  • conflicthantering
  •  
    • conflicthantering: preventief en curatief
    • conflicthantering volgens het Thomas-Kilmann model
    • omgaan met weerstand
    • omgaan met moeilijk gedrag en emoties: boosheid, dichtklappen, …
  • omgaan met verschillen (aan de hand van ‘Het kernkwadrant’ van Offman)
  •  
    • inzicht in de eigen kwaliteiten, valkuilen, leerkansen en allergieën als coach
    •  
      • kwaliteit: Wat appreciëren anderen in mij? Welke attitude vind ik vanzelfsprekend voor mezelf en verwacht ik soms ook van anderen?
      • valkuil: Waaraan storen anderen zich aan mij? Welke negatieve kant ben ik geneigd door de vingers te zien voor mezelf?
      • uitdaging: Welk gedrag/attitude… bewonder ik in anderen? Wat wil ik voor mezelf ontwikkelen?
      • allergie: Waaraan erger ik me bij anderen? Welk gedrag/attitude stoort me?
    • het kernkwadrant als tool voor coaching van medewerkers en teams
    • het kernkwadrant als hulpmiddel bij conflicthantering

Docent: Sonja Baert – coach/trainer Innerlink

Meer info?

Dhr. Verreth (Dirk)

tel.: 03 240 55 94

Terug