Studenten Thomas More buitengewoon goed bezig

publish date
12.01.2017

Elk jaar bezoekt Europa Direct provincie Antwerpen scholen uit het Buitengewoon Secundair onderwijs met de interactieve inleefsessie "Europa Buitengewoon". Op twee uur tijd krijgen de leerlingen inzicht in het ontstaan van de Europese Unie, de dagelijkse invloed van Europese wetten en de werking van de Europese Instellingen. Studenten Janne Verbeeck en Layla Goetschalckx deden een duo-stage tijdens Europa Buitengewoon en bezochten negen verschillende scholen. Ze volgen allebei de lerarenopleiding Secundair Onderwijs aan de Thomas More Vorselaar hogeschool. Hieronder lees je meer over hun ervaringen. 

Waarom heb je voor Europa Buitengewoon gekozen als stage-ervaring?

Janne: Voor onze zorgstage en out-of-the-box stage is het de bedoeling dat we op een andere manier leren kennismaken met het onderwijs. Europa Buitengewoon sprak me aan omdat je toch in het onderwijs staat, maar met een totaal andere doelgroep werkt. Bovendien spreekt ook het thema/het onderwerp me aan. De EU is iets waarmee je elke dag geconfronteerd wordt, het is actueel, maar eigenlijk is de kennis daarover zeer beperkt. Bovendien hebben we de sessie enkele keren gegeven aan leerlingen van 18 jaar of ouder, zij moeten binnenkort gaan stemmen. Voor mij is het belangrijk om leerlingen daarop voor te bereiden, de Europasessies zijn daarvoor ideaal.

Layla: De kennismaking met andere doelgroepen leek me zeer leerrijk. 

Wat heb je geleerd deze week?

Janne: Ik heb geleerd om geduld te hebben. Bij deze doelgroep gaat niet alles even snel zoals in een andere klas secundair onderwijs. Ze hebben soms een duwtje in de rug nodig, ze hebben soms wat meer ondersteuning nodig, … Bovendien heb ik geleerd dat de leerlingen uit het BuSO op een ‘andere manier’ denken. Ze zien de dingen een beetje anders, ze denken anders na, ze denken na over dingen die voor ons evident zijn en dat verbaasde me soms.

Layla: Elke groep is anders. De EU is soms een ver van hun bed show desondanks zijn de leerlingen zeer geïnteresseerd. Je weet nooit vooraf hoe de groep zal reageren op sessie. Het is belangrijk om vanaf het begin de doelgroep goed te leren kennen en hier letterlijk gebruik van te maken tijdens de sessie. Je moet de aandacht van de leerlingen vanaf de eerste moment vast trachtten van te krijgen. 

Wat was het leukste moment?

Janne: Ik heb niet echt een specifiek leukste moment. Voor mij gaf het wel altijd een fijn gevoel als leerlingen veel antwoorden juist hadden tijdens de quiz. Dat gaf voor mij aan dat de leerlingen iets hebben opgestoken uit de les. Bovendien vond ik het zeer leuk als de leerlingen tijdens de ministerraad of tijdens het Europees Parlement begonnen te discussiëren. Zo merk je dat ze ook een mening hebben over bepaalde zaken en dat ze deze mening graag willen delen met de rest van de groep.

Layla: Elke groep was anders, hierdoor was er veel variatie en was elke sessie opnieuw leuk. Tijdens de quiz merk je dat de leerlingen het echt goed willen doen, dit is een fijn moment!

Wat vond je het moeilijkst?

Janne: Het was moeilijk om de beginsituatie van de leerlingen in te schatten. Sommige leerlingen zijn enorm geïnteresseerd en weten al heel veel, anderen vallen compleet uit de lucht als je over de Europese Unie begint. Dit was soms wel moeilijk want als de leerlingen weinig tot geen voorkennis hebben over een bepaald onderwerp, is het wel moeilijker werken.

Layla: Je moet de aandacht van de leerlingen blijven vasthouden anders haken ze af. Het is bij deze doelgroep soms moeilijk om alle leerlingen te boeien. 

En hoe ga je deze ervaring in de toekomst nog kunnen gebruiken?

Janne: De manier waarop Jeroen deze sessies geeft, spreekt me enorm aan. De leerlingen kruipen zelf in de huid van een Europese minister of een Europees parlementslid en ervaren zelf hoe het is om te zetelen in een partij of om een wet te stemmen. Dit motiveert de leerlingen en de dingen blijven beter hangen. Dit aspect zou ik zelf ook graag meenemen naar mijn eigen lespraktijk.

Layla: De kennismaking met het buitengewoon onderwijs was een extra ervaring binnen de opleiding secundair onderwijs. Extra inzetten op de diversiteit van een klasgroep was de uitdaging van deze stage voor mij. We hebben er alles aan gedaan om deze leerlingen op een leuke interactieve manier wat bij te brengen over de Europese Unie.