Hoe stimuleer je woordenschatverwerving bij OKAN-leerlingen?

Datum/uur
  • dinsdag 26 januari 2021 van 17 uur tot 19 uur
Doelgroepen
  • Leerkrachten

  • Lerarenopleiding

  • Secundair onderwijs

Prijs

20 €

Peter Schoenaerts ©Stefanie Geerts

Inhoud?

In het onderwijs aan anderstalige jongeren is een systematische aanpak van woordenschatonderwijs belangrijk. De omvang van hun woordenschatkennis is in hoge mate bepalend voor hun prestaties op het gebied van lezen, luisteren, spreken en schrijven. In deze workshop leren de deelnemers hoe ze kunnen ‘zorgen voor woorden’. Dat doen we met voorbeelden uit het woordenschatpakket 'Plein 16' (uitgeverij Boom), waarin o.a. speelse dialogen, liedjes, taalraps en communicatieve opdrachten de leerlingen helpen te motiveren. 

Er is ruimte voor het delen van eigen ervaringen en het beantwoorden van vragen.

Door wie?

Kim Koelewijn en Peter Schoenaerts.

Kim Koelewijn studeerde in 2000 af als klinische kinderpsycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. In 2001 verhuisde ze naar New York, waar ze nog steeds woont. Ze voltooide de Opleiding tot Leraar Basisonderwijs aan de Hogeschool Inholland en was ze als docent Nederlands jarenlang verbonden aan de Nederlandse Taal- en Cultuurschool ’t Klokhuis in de VS. Ze maakte 'Hotel Hallo', een woordenschatpakket voor kinderen die Nederlands leren. Naast het schrijven van verhalen voor kinderen schrijft ze ook graag liedjes. Ze schreef o.a. nummers voor Ruth Jacott en voor het theater.

Peter Schoenaerts studeerde Germaanse Talen aan de KU Leuven, en volgde een drama-opleiding aan de American Academy of Dramatic Arts in New York. Hij was lange tijd als docent Nederlands verbonden aan het Instituut voor Levende Talen in Leuven. Peter werkte ook als expert Nederlands als vreemde taal voor de Taalunie en was eindredacteur bij het weekblad Humo. Momenteel is hij dagelijks leider van theatergroep ‘Theater van A tot Z’ en zaakvoerder van uitgeverij Boeklyn. Taal is zijn passie!

 

Voor wie?

Dit is een nascholing voor:

  • beginnende en gevorderde OKAN-leerkrachten 
  • leerkrachten die lesgeven aan (hoofdzakelijk) anderstalige tieners die Nederlands leren
  • studenten lerarenopleiding secundair onderwijs

 

Coronamaatregelen

De vorming zal doorgaan via een webinar op hetzelfde tijdstip. De sessie wordt niet opgenomen en kan dus niet nadien worden bekeken.

 

Volgende van de detaillijst