Lezing Overhaald

Thema's
Datum/uur
  • maandag 27 september 2021 van 09.30 uur tot 12.30 uur
Doelgroepen
  • Leerkrachten

  • Lerarenopleiding

  • Secundair onderwijs

  • BuO Leerzorg

Prijs

60€ (inclusief boek)

Thibaut Duthois, rechts

INHOUD?

Drie kersverse lesgevers Nederlands ontwikkelden zelf een educatieve verhalenbundel in eenvoudige taal: ‘Overhaald’. In deze lezing vertellen de drie auteurs je alles over hoe je leest met anderstalige en “laagtaalvaardige” jongeren. Je leert onder andere over leesmotivatie, interactief voorlezen, een effectieve begrijpend leesdidactiek. En dat met de nieuwste inzichten rond leesonderwijs.

  • De deelnemers krijgen een inkijk in recent onderzoek rond leesdidactiek en eigen onderzoek rond leesbevordering bij anderstalige en laagtaalvaardige jongeren. Op een interactieve manier krijgen de deelnemers inzicht in deze belangrijke onderzoeksresultaten.
  • De deelnemers maken kennis met de vijf sleutels van een effectieve leesdidactiek en denken zelf na over hoe deze te vertalen zijn naar de doelgroep anderstalige en laagtaalvaardige jongeren. In groepjes verzinnen ze een idee dat ze delen met elkaar én met alle vorige deelnemers van deze workshops in online leergemeenschap.
  • De deelnemers leren interactief voorlezen kennen, een wetenschappelijk onderbouwde werkvorm die de basis vormt van de Overhaald-didactiek. We maken het gezellig en testen deze werkvorm uit met één van de verhalen uit boek.
  • De deelnemers krijgen elk een boek mee naar huis.

 

DOOR WIE?

De lezing wordt gegeven door Thibaut Duthois, masterstudent pedagogische wetenschappen – onderwijskunde aan de Gentse universiteit en leerkracht Engels/Nederlands. Hij doet al enkele jaren onderzoek naar leesbevordering en leesmotivatie bij anderstalige en laagtaalvaardige leerlingen. Met dit onderzoek won hij samen met twee collega’s de Klasseprijs 2019. In 2021 kwam hun eerste educatieve bundel uit: Overhaald- verhalen en gedichten in klare taal.

 

VOOR WIE?

(Toekomstige) leerkrachten die werken met anderstalige en/of “laagtaalvaardige” jongeren!

 

TER VOORBEREIDING:

Alvast enkele prikkelende vragen om over na te denken…

•             Wat vind jij de grootste uitdaging bij het aanwakkeren van leesplezier in je klas?

•             Wat zou literaire discriminatie kunnen betekenen?

•             Wie heeft jou ooit overhaald om te lezen en hoe?

 

EXTRA INFORMATIE?

Deze lezing wordt aangeboden door VOCVO in docAtlas. Inschrijvingen verlopen via VOCVO zelf.