Schatkamer: Verbindend werken in de klas!

Datum/uur
  • dinsdag 24 september 2019 van 09.30 uur tot 12.30 uur
Status
Uiterste inschrijfdatum
dinsdag 24 september 2019
Doelgroepen
  • Leerkrachten

  • Lerarenopleiding

Prijs

40€

Griet Severeyns

INHOUD:

Voor het project Wereldklassen in samenwerking met CC De Warande in Turnhout, ontwikkelde Vormingscentrum DoorElkaar 'De Schatkamer' voor leerlingen uit het 4de, 5de en 6de leerjaar. De Schatkamer is gebaseerd op het model Beschermjassen (Kitlyn Tjin A Djie) en gaat op zoek naar verbinding tussen leerlingen onderling, tussen leerlingen en leerkracht, tussen leerlingen en ouders, ouders en leerkrachten. 

Het is een methode om verschillen te omarmen om zo te verbinden, verschil én gelijkenis zijn belangrijk. De focus ligt bij De Schatkamer niet op wat we anders doen, maar we vertrekken van iets wat we gemeenschappelijk hebben, namelijk familie.

De Schatkamer bevat opdrachten om op zoek te gaan naar verhalen. Aan de hand van vragen en opdrachten komt het kind heel wat te weten over zichzelf, over thuis en over de andere kinderen in de klas. Zo wordt zijn Schatkamer gevuld. 

Sommige opdrachten doet het kind alleen, andere zijn samen met iemand van de familie of met een klasgenoot.

De volgende thema's komen aan bod:  Wie ben ik? / Wie ben jij? (Wie zijn de kinderen in mijn klas?) / Welke gewoonten hebben we? / Welke rituelen? Welke verhalen, symbolen en helden hebben we?/  We leren samen./  We leven samen. 

Tijdens de workshop krijg je wat tools over beschermjassen, leer je beschermjassen kennen en bekijken we hoe De Schatkamer kan worden ingezet in de klas. 

DOOR WIE?

Griet werkt al 14 jaar met mensen met migratieachtergrond, meer bepaald mensen op de vlucht. Ze werkte als hulpverlener in het vluchtelingenteam van CAW De Kempen, is contextueel therapeut en vormingsmedewerker voor Vormingscentrum Hivset vzw - DoorElkaar. Daarnaast is ze trainer beschermjassen, dit model geeft concrete handvatten om beter aan te sluiten bij leerlingen met een migratie achtergrond. Ze ontwikkelde hiermee onder andere De Schatkamer, alsook een methode 'Wortels voor de toekomst' om in groep met vluchtelingen aan de slag te gaan om te zoeken naar hun beschermjassen en krachten. Dag in dag uit geeft ze opleidingen en vormingen op maat over cultuurcompetent en cultuursensitief handelen binnen het onderwijs en de hulpverlening. 

VOOR WIE?

Voor al wie werkt met leerlingen van het 4de/5de/6de leerjaar. Studenten van de lerarenopleiding zijn ook welkom.

 

Volgende van de detaillijst