Tweede Vlaamse Buitenlesdag een succes

26.04.2018

Vandaag namen 280 scholen in Vlaanderen deel aan de Buitenlesdag. MOS en Goodplanet daagden leerkrachten uit om voor minstens één uur het klaslokaal te verlaten en buiten les te geven.

Met deze tweede buitenlesdag laten MOS en Goodplanet de scholen kennismaken met het buiten lesgeven. Onder het motto ‘ Iedereen vliegt buiten’ werden leerkrachten uit basis- en secundaire scholen opgeroepen het laatste lesuur van de voormiddag buiten les te geven.

Voor de tweede editie van de Buitenlesdag schreven 280 Vlaamse scholen in. Uit die scholen werden als winnaars basisschool GO! Vijverbeek uit Asse en secundaire school Sint-Godelievecollege uit Aalst geloot. Ambassadeurs Thomas Van Achteren en comédienne Veerle Malschaert trekken voor één keer naar de winnende scholen om daar een buitenles te geven.

Leerkrachten die meer inspiratie zoeken om ook na de Buitenlesdag naar buiten te trekken, vinden heel wat lesideeën op www.buitenlesdag.be.

Maris Stella Instituut zet in op groen

Ook in Maris Stella Instituut in Malle werd er vandaag buiten lesgegeven. De school is hiermee niet aan haar proefstuk toe. De buitenklas op het schooldomein wordt regelmatig gebruikt. Naast de buitenklas bouwden de leerlingen een vlindertuin en onlangs kwam er ook een blotevoetenpad bij. Vandaag kon iedereen hiervan genieten.

Maris Stella Instituut behaalde dankzij haar bloeiende MOS-werking de Groene Vlag van de Foundation for Environmental Education (FEE) en is dan ook een echte MOS-ambassadeursschool.

Wil jij ook een groene speelplaats?

Wie zo’n groene en avontuurlijke speelplaats ook wel ziet zitten, kan contact opnemen met het MOS-team van de provincie Antwerpen. De MOS-begeleider bekijkt dan graag wat er haalbaar is voor de school en welke ondersteuning daar bij past. Wie alvast benieuwd is naar mooie realisaties en tips kan een kijkje gaan nemen bij enkele projecten. Op woensdag 16 mei 2018, tijdens de MOS-Openschooltuinendag, zetten 25 scholen in onze  provincie hun deuren open voor leerkrachten, directies, ouders en andere geïnteresseerden. Vooraf inschrijven is verplicht en kan via deze webpagina.