PingPong

PingPong - detail van 2de interventie in kunstinstallatie provinciehuis

Kunstenaar Nico Dockx en collectiebeheerder Bob Daems voerden een conversatie die leidde tot een nieuwe interventie in Every Collection Hides Another Collection. De invulling volgde het verloop van een partijtje ping pong. Via associaties kregen een 70-tal werken zo een plaats in de kunstinstallatie.

De installatie Every Collection Hides Another Collection is een ontwerp van Nico Dockx waarin de provincie haar kunstcollectie in wisselende opstellingen toont. In oktober 2021 ontving de provincie de Prijs Wivina Demeester voor Excellent Bouwheerschap in de categorie Kunst in Opdracht, voor de integratie van kunst in het provinciehuis.

Bij de installatie vind je een brochure die associaties en motieven bij PingPong toelicht. 

Deze expo loopt van 29 april tot 12 augustus 2022. Individuele bezoekers zijn welkom tijdens de openingsuren van het provinciehuis: op werkdagen van 8 tot 18 uur.

Hieronder vind je een fragment uit het gesprek.

Joris Ghekiere, zonder titel (Broek De Naeyer) (1997)

Joris Ghekiere, zonder titel (Broek De Naeyer) (1997)

Nico: “Waarom ik dit beeld als vertrekpunt wil inzetten voor onze dialoog is het sterk verbeeldende karakter van het groene vierkant in het blauwe landschap. Welk beeld zou er in dit groene vierkant verborgen zitten? Misschien wel het ene landschap dat zich in het andere landschap weet te verbergen?”

Fred Bervoets, Ontmoeting (1974)

Fred Bervoets, Ontmoeting (1974)

Bob: “Welk beeld er in het schilderij van Joris Ghekiere verborgen zit? Misschien dit: Ontmoeting van Fred Bervoets. Voor mij zijn het in elk geval twee werken uit de kunstcollectie die lang verborgen zijn gebleven in kantoren en gangen van provinciale gebouwen in Mechelen en Antwerpen.”

Mark Luyten, Serre IV (1990)

Mark Luyten, Serre IV (1990)

Nico: “Dit serrewerk van Mark spreekt over het verloop van tijd, een passage van tijd, een geologie van tijd... wat ik link aan de kaars in het werk van Fred. En door het beeld van een glazen dak van een serre/ treinstation (en ik denk ook aan de vele glazen daken in luchthavens) is er ook voor mij het idee van een ontmoeting.”

Michèle Matyn, God is a Deejay (2010)

Michèle Matyn, God is a Deejay (2010)

Bob: “Serre of broeikas. In de laatste beleidsbrief Cultuur stond dat de provincie een belangrijke ‘serre-functie voor jong talent’ wilde vervullen. De aankopen voor de kunstcollectie pasten in een geheel van initiatieven die de provincie Antwerpen nam ter ondersteuning van jonge kunstenaars. De tweejaarlijkse Prijs voor Beeldende Kunst was er daar een van, met Michèle Matyn in 2013 als laatste laureaat.”

Anne-Mie Van Kerckhoven, Schatten uit het Westen/Schuldkamer (1993)

Anne-Mie Van Kerckhoven, Schatten uit het Westen/Schuldkamer (1993)

Nico: “God is a Deejay doet me denken aan het werk van AMVK

Bob: “In welke zin doet het je daaraan denken?”

Nico: “De manier van kijken?”

Bob: “AMVK en Michèle Matyn kijken op dezelfde manier naar ... wat? Ik zie het niet.”

Nico: “Een gelaagdheid in het kijken. Die superposities aan beelden, met daartussen vaak spookbeelden.”

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze mailing en blijf op de hoogte van collectiepresentaties en andere activiteiten rond de kunstcollectie van de provincie Antwerpen. De mailing sturen we ongeveer vier keer per jaar uit.