Talentennetwerkdag 2019

Status
Datum
  • woensdag 20 februari 2019 van 08.30 uur tot 16 uur
Prijs
€40, broodjesbuffet inbegrepen

De provincie Antwerpen organiseert in samenwerking met het Talentencentrum een TalentenNetwerkDag met als thema ‘Talent in zichT’.

Gastspreker is Els Pronk en net als bij de vorige editie verwelkomen we graag collega’s uit het kleuter-, lager en secundair onderwijs, directies en andere belangstellenden uit de onderwijswereld.

Bij inschrijving kan  je een keuze maken uit de lezingen/ workshops zodat iedereen een eigen programma van 3 workshops  kan samenstellen op zijn/haar maat. Tijdens de middagpauze voorzien we een broodjesbuffet met tijd om te netwerken, even rond te kijken op de TalentenBeurs en kennis te maken met de Talentenfluisteraars. De dag wordt afgesloten door Floor Raeijmaekers die ons meeneemt in de wereld van ‘mindset’.

Inschrijven

Inschrijven kan via het online inschrijvingsformulier.

Programma

vanaf 8.30 uur onthaal met koffie
9 uur welkomstwoord en praktische afspraken
9.30 uur lezing door Els Pronk
11-12 uur workshop sessie 1
12-13 uur middagmaal en talentenbeurs
13-14 uur workshop sessie 2
14.15-15.15 uur workshop sessie 3
15.15 uur afsluiter door Floor Raeijmaekers
16 uur netwerkmoment en receptie

Overzicht workshops

Uit elk blok kies je 1 workshop en 1 reserveworkshop

Sessie 1

naam spreker doelgroep inhoud

Evalueren in de kleuterklas

Ann Vandermotte KO Hoe weten kleuters welke kwaliteiten je als leerkracht wilt beoordelen? In deze workshop bieden we alle kleuters een taal aan met woorden en bewegingen. Kleuters leren zo kijken naar wat en hoe ze iets hebben gedaan. Je krijgt ook tools mee om met meer focus alle kleuters te kunnen opvolgen.
Iedereen (in) zijn talent! Stimulerend aanwezig zijn met een bont gekleurde talentenbril. Hans Claeys
jongerencoach
LO
SO
In deze workshop gaan we met je op ontdekking naar en het versterken van je eigen talenten. De focus van de workshop is positief en ligt op herontdekken van ieders krachtige talenten en energie én op het inzetten van deze krachtige mechanismes om sterker/positiever in te zetten op de verbinding tussen leerkracht en leerlingen.
Evalueren en groeigericht rapporteren Fabienne Geuens LO Aan een brede en groeigerichte rapportering gaat een kwaliteitsvolle evaluatie vooraf. Op een haalbare en visuele manier gaan we aan de slag om zowel klassikaal als individueel de groei in vaardigheden en attitudes in kaart te brengen. De ‘growth mindset’ en ‘eigenaarschap van leerlingen’ staan hierbij centraal. Weinig planlast en vooral activiteiten met effect op de klasvloer. De individuele groeikaarten zijn meteen ook bruikbaar als rapportering.
Virtual and augmented reality in de klas

Carl Boel

LO
SO
De recente evolutie van Virtual en Augmented Reality maakt het mogelijk en betaalbaar om deze technologieën in te zetten in de les. En dat levert heel boeiende lessen op. Want geeft toe, wie wil er nu niet door de ruimte reizen, tussen leeuwen wandelen, in het lichaam kijken of ervaren hoe de dino’s leefden?
De sessie is een workshop, waarbij je zelf kan zien hoe je aan de slag gaat met deze uitdagende technologieën.
De lesgever werkt aan een doctoraat rond de meerwaarde van virtual reality in een educatieve context.
Mindset, de basis van groei Drs Floor Raeijmaekers




allen

Je hebt leerlingen die uitdagingen op school met veel plezier aangaan, die hard werken voor goede resultaten en die zich niet uit het veld laten slaan door tegenslagen, zoals onvoldoendes. Er zijn echter ook kinderen die het liefst alleen gemakkelijke opdrachten doen en die zich dom voelen wanneer ze hard moeten werken om iets onder de knie te krijgen. Vaak is hun motivatie voor school daardoor niet optimaal.
Wat blijkt? De manier waarop mensen hun intelligentie en mogelijkheden zien, is van grote invloed op de groei die ze doormaken. Een vaste mindset belemmert ontwikkeling. Een groeimindset zorgt voor motivatie en doorzettingsvermogen en is onmisbaar voor het ontplooien van talenten.
Tijdens deze workshop krijg je een heldere uitleg over de mindsettheorie van Carol Dweck en leer je hoe je een positieve mindset bij je leerlingen (en jezelf!) kunt stimuleren en bekrachtigen.
Talentenbouwers in de dagdagelijkse klaspraktijk  Elke Busschots  Joeke Ramaekers allen Een praktische kijk op ‘Talentenbouwers’ en hoe dit talentenwerk effectief verder levend te houden binnen de school. Een praktijkvoorbeeld van Adite.

Tapascity

Ine Geerts

SO
directies
We willen talenten en passie van kinderen, jongeren en jongvolwassenen in kaart brengen om te kunnen vertrekken wat ze wel kunnen. We kiezen ervoor om die talenten en passies in een ontwikkelingsperspectief te zien. Kinderen en jongeren moeten de kans krijgen om met hun sterktes in leerprocessen te experimenteren. Dat is waar we voor willen gaan, zowel in scholen als in een privécontext.
HOE ONTDEK JE JE TALENT EN PASSIE? We brengen talenten in kaart door in eerste instantie kinderen en jongeren dat voor zichzelf te laten doen. Hun beeld van wat ze goed kunnen en graag doen, is het uitgangspunt om talenten en passie te ontwikkelen. Daarnaast brengen we in kaart wat kinderen en jongeren doen als ze hun talenten niet kunnen inzetten. Dat kan veroorzaakt worden door de context of door te veel stress. Alle constructen die we meten zijn onderling combineerbaar, waardoor er een heel gericht beeld ontstaat van de talenten en passie op dat moment.
AAN DE SLAG MET JE EIGEN TAPAS. Vertrekkend van een aantal tools om talent en passie in kaart te brengen, gaan we aan het werk met individuele begeleiding van leerlingen (studiekeuze, studiemethode, een langer persoonlijk traject). We werken samen met scholen om hun onderwijs meer talentgericht te maken. Daarvoor werken we met leerkrachten (lessen of projecten), met directies en leerlingenbegeleiders (schoolbeleid en evaluatiebeleid) of met leerlingen (voorbeeldprojecten). Daar waar nodig gaan we eerst met het leerkrachtenteam aan het werk om hun talenten en passies in kaart te brengen en zo te werken aan de versterking van het team.

KR8/ONAUTEN B-Stroom: een praktijkverhaal

Roel Ramsdonck/ Michael Belmans/ Anke SO(eerste graad B-stroom) 

Drie ervaren leerkrachten nemen je mee met een voorbeeld van ‘good practice’: een implementatie van KR8/ONAUTEN (eerste graad B-stroom) in de klaspraktijk/schoolpraktijk, en delen hun ervaringen met andere geïnteresseerde leerkrachten…

Sessie 2

naam spreker doelgroep inhoud

Dappere Draak

Ines Geudens

KO
LO
Faalangstmethode voor jonge kinderen van 4 tot 10 jaar met prentenboek ‘Dappere Draak’ als rode draad van de methode. De methode is niet enkel toegespitst op faalangst op zich. Allerlei emoties zoals je klein voelen, geloven in zichzelf, beetje dapper durven zijn, … komen aan bod door gebruik te maken van meerdere methodes en praktsch gerichte technieken en verwerkingen. Zo leren kinderen spiegelen, talenten ontdekken, angstgevoelens bespreekbaar maken, herstelgedachten formuleren, weerbaar zijn en vertrouwen hebben in zichzelf.
Géén saaie powerpoints maar een navorming met veel interactie, voorbeelden, tools en knutselideetjes om dapper mee aan de slag te gaan in jouw klas!

Iedereen (in) zijn talent! Stimulerend aanwezig zijn met een bont gekleurde talentenbril.

Hans Claeys
jongerencoach

LO
SO

In deze workshop gaan we met je op ontdekking naar en het versterken van je eigen talenten. De focus van de workshop is positief en ligt op herontdekken van ieders krachtige talenten en energie én op het inzetten van deze krachtige mechanismes om sterker/positiever in te zetten op de verbinding tussen leerkracht en leerlingen.

Hoogsensitiviteit is een talent!

Joke de Vreeze - Talent&Nest

allen

Wat is hoogsensitiviteit precies? Wat betekent het voor de leerlingen en leerkrachten op school? Als HSP professional en talentencoach voor kinderen, jongeren en volwassenen leggen we de link tussen de theorie en de praktijk. We laten jullie graag naar huis (en school) vertrekken met meer kennis en inzicht en enkele praktische tips.

 

Spelen met Talenten 

Hendrik Bens (– De Aanstokerij)

SO

Waar ben ik eigenlijk goed in? Wat doe ik graag? Wat vinden anderen dat ik goed kan? Ooit al eens bij stil gestaan dat dit dingen zijn die voor een kind of jongere misschien moeilijk te verwoorden zijn? Dan helpen structuur en tools hen al een aardig eind op weg!
Werk jij regelmatig rond talentontwikkeling in het onderwijs? Heb je ook wel eens het gevoel dat er veel talenten van leerlingen niet voldoende tot uiting komen in de klas? Wil je meer uit je leerlingen halen dan enkel de standaardverwachtingen? Dan is deze workshop zeker iets voor jou!
Gedurende 1 uur gaan we spelend aan de slag met tools die je kan gebruiken bij het werken rond talenten met kinderen en jongeren. Via deze  technieken (o.a. het kinderkwaliteitenspel, ‘Ken je kwaliteiten’, losse groepspelen…) leren kinderen hun talenten en die van de medeleerlingen kennen.
Verwacht je niet aan grote theorieën, wel aan een klein maar stevig kader, veel uitproberen en ervaren. Je eigen creativiteit wordt aangesproken om op een actieve manier deel te nemen en daar kunnen alleen maar boeiende dingen uit voortkomen!

Waarom co-creatie leren zinvol is

Elke Busschots

LO
SO

Onze leerlingen hebben meer nood aan goede coaches en mentoren ipv experten in overdrive. Inzicht in hoe de rol van de gids en de expert als een relatiebouwer kan ingezet worden om uiteindelijk samen te kunnen leren is van belang. Talent (h)erkennnen is een uitstekend ophaalinstrument om relaties te bouwen met studenten. Maar welke talenten zet jij als leer-kracht in?

Talentgerichte job-en studiekeuze voor het secundair onderwijs – uitwisselleeractiviteit ism Doc Atlas

Doc Atlas

SO/ derde graad LO

Een informeel moment waarop leerkrachten en andere spelers uit het onderwijsveld worden samengebracht om kennis, vaardigheden, inspiratie, werkvormen, leermiddelen, … met elkaar te delen. Elise Cools en Merel Van den Branden van docAtlas, een documentatie- en leercentrum voor het onderwijs, verzamelden allerlei materiaal uit hun bibliotheek rond het thema en modereren de uitwisseling.

 

Ik heb vele talenten en mijn directeur heeft ze gezien!

Denise Goossenaerts
Directie ‘de 7sprong’
directies
beleidsmedewerkers

Denise Goosenaerts deelt als ervaringsdeskundige graag het proces als directeur bij het zien van de talenten van leerkrachten.

Flipping the classroom

Carl Boel

LO
SO
Flipping the classroom kan – als het correct wordt toegepast- een antwoord bieden op het probleem waar vele leerkrachten mee worstelen: te weinig lestijd om individuele begeleiding te voorzien. In deze sessie maak je kennis met een aantal mogelijke applicaties en webtoepassingen om je les(sen) te flippen.
Alle tools zijn gratis en volledig te gebruiken.

Ta-LEN-t in de klas

Kirsten Winnelinckx

LO

Een inspiratiesessie rond talentgedreven onderwijs, waarbij de deelnemers kennis maken met de methode van ta-LEN-t in de klas. Tijdens een talentenatelier gebruiken we de 6 personages uit het verhaal van Kontzettend Bedankt om de leerlingen een herkenningspunt te geven waardoor ze hun talenten te ontdekken. Voor leerkrachten bieden deze personages een houvast om te differentiëren op persoonlijkheid van de kinderen  en er zo voor te zorgen dat elk kind op en top zichzelf kan zijn in de klas. Tijdens de sessie laten we de deelnemers ook een klein beetje ervaren hoe een talentenatelier er aan toe gaat en vullen ze hun eigen talentenbundel in. 

Sessie 3

naam spreker doelgroep inhoud

Kijkend áchter het gedrag zie je zoveel meer.

Els Pronk

KO
LO
SO

We gaan verder met de inhoud van de lezing. Vanuit een waarderende en onderzoekende houding, gaan we op zoek naar de gezonde delen van kinderen, om van daaruit hun authenticiteit te versterken. Hoe helpt het ontdekken van talent daarbij? En hoe doen we dat da? Wat vraagt dit van ons als professionals? We gaan praktisch aan de slag.

Taalontwikkelend lesgeven

Carl Boel

LO
SO
 
De leerlingen zullen niet alleen beter spreken en schrijven, ze zullen de lessen Nederlands ook nog eens interessanter vinden!
Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen wat ze leren in de les Nederlands ook toepassen in andere vakken? Hoe zorg je dat je collega’s meewerken aan een talenbeleid, zonder dat ze leerkracht Nederlands (moeten) worden?
In deze sessie gaan we aan de slag met concrete tips en werkvormen binnen taalontwikkelend lesgeven.

Kris-kras-krachtig verteltheater

Lieve De Meyer

KO
LO
In deze workshop staat het ‘krachtenverhaal’ centraal.
In dit verhaal gaan 2 kinderen op queeste. Dankzij alle krachten brengen ze hun zoektocht tot een goed einde.
Een verhaal om kinderen te stimuleren hun eigen krachten te ontdekken, te versterken, te gebruiken.
Hoe pak je dat aan? Hoe breng je de kinderen zover dat ze hun eigen krachten gebruiken. De kracht van de verbeelding helpt ons op weg, evenals kleine opwarmers om samen met kinderen te doen.
Veel tips om zelf te gaan vertellen.

Talentgerichte job-en studiekeuze voor het secundair onderwijs – uitwisselleeractiviteit ism Doc Atlas

Doc Atlas

SO

Een informeel moment waarop leerkrachten en andere spelers uit het onderwijsveld worden samengebracht om kennis, vaardigheden, inspiratie, werkvormen, leermiddelen,… met elkaar te delen. Elise Cools en Merel Van den Branden van docAtlas, een documentatie- en leercentrum voor het onderwijs, verzamelden allerlei materiaal uit hun bibliotheek rond het thema en modereren de uitwisseling.

Ik heb vele talenten en mijn directeur heeft ze gezien!

Denise Goossenaerts
Directie ‘de 7sprong’
directies
beleidsmedewerkers

Denise Goosenaerts deelt als ervaringsdeskundige graag het proces als directeur bij het zien van de talenten van leerkrachten.

Tapascity

Ine Geerts SO
directies
We willen talenten en passie van kinderen, jongeren en jongvolwassenen in kaart brengen om te kunnen vertrekken wat ze wel kunnen. We kiezen ervoor om die talenten en passies in een ontwikkelingsperspectief te zien. Kinderen en jongeren moeten de kans krijgen om met hun sterktes in leerprocessen te experimenteren. Dat is waar we voor willen gaan, zowel in scholen als in een privécontext.
HOE ONTDEK JE JE TALENT EN PASSIE? We brengen talenten in kaart door in eerste instantie kinderen en jongeren dat voor zichzelf te laten doen. Hun beeld van wat ze goed kunnen en graag doen, is het uitgangspunt om talenten en passie te ontwikkelen. Daarnaast brengen we in kaart wat kinderen en jongeren doen als ze hun talenten niet kunnen inzetten. Dat kan veroorzaakt worden door de context of door te veel stress. Alle constructen die we meten zijn onderling combineerbaar, waardoor er een heel gericht beeld ontstaat van de talenten en passie op dat moment. 
AAN DE SLAG MET JE EIGEN TAPAS. Vertrekkend van een aantal tools om talent en passie in kaart te brengen, gaan we aan het werk met individuele begeleiding van leerlingen (studiekeuze, studiemethode, een langer persoonlijk traject). We werken samen met scholen om hun onderwijs meer talentgericht te maken. Daarvoor werken we met leerkrachten (lessen of projecten), met directies en leerlingenbegeleiders (schoolbeleid en evaluatiebeleid) of met leerlingen (voorbeeldprojecten). Daar waar nodig gaan we eerst met het leerkrachtenteam aan het werk om hun talenten en passies in kaart te brengen en zo te werken aan de versterking van het team.

Ta-LEN-t in de klas

Kirsten Winnelinckx

LO

Een inspiratiesessie rond talentgedreven onderwijs, waarbij de deelnemers kennis maken met de methode van ta-LEN-t in de klas. Tijdens een talentenatelier gebruiken we de 6 personages uit het verhaal van Kontzettend Bedankt om de leerlingen een herkenningspunt te geven waardoor ze hun talenten te ontdekken. Voor leerkrachten bieden deze personages een houvast om te differentiëren op persoonlijkheid van de kinderen  en er zo voor te zorgen dat elk kind op en top zichzelf kan zijn in de klas. Tijdens de sessie laten we de deelnemers ook een klein beetje ervaren hoe een talentenatelier er aan toe gaat en vullen ze hun eigen talentenbundel in. 

Kr8ig aan de slag met KR8/ONAUTEN  

Martine Wouters

buitengewoon onderwijs

Het gebruik van de lesmap KR8/ONAUTEN wordt praktisch toegelicht door Martine Wouters, leerkracht eindklas basisaanbod buitengewoon onderwijs.

Schatgravers

Ines Geudens

KO
LO
Het spel schatgravers is licht en luchtig tegelijkertijd en schenkt mooie open gesprekken en inzichten.
De schatten stimuleren het zelfvertrouwen, vergroten het zelfinzicht en laten kinderen schatten, talenten bij zichzelf en anderen herkennen.
De karweitjes zijn onderverdeeld in thema’s die het leven omhelzen. Ze geven zelfkennis, plezier, fantasie, lief zijn voor jezelf en elkaar en laten de kinderen stilstaan bij de gewone bijzondere dingen van alledag.
Samen ontdekken jullie de facetten van het spel en op welke laagdrempelige manieren je dit spel bij kinderen kan inzetten. Ik laat je vooral beleven, lekker veel doen, ideeën uitwisselen en zorg ervoor dat je vol concrete plannen en met een schat van een glimlach weer naar buiten stapt!