Lancering lesmap talentontwikkeling voor de eerste graad B-stroom

21.09.2017

Op 2 oktober lanceren wij de map talentontwikkeling voor de eerste graad B-graad in het Vormingscentrum.

Talentencentrum
spelende kinderen

Talentontwikkeling is een nieuwe wind die waait in ons onderwijslandschap. Het Talentencentrum is blij met die stroming, ze helpt ons kijken naar het positieve in jongeren, naar de mogelijkheden, naar krachten.

De eigen krachten leren kennen en benoemen draagt bij tot een positiever zelfbeeld. Meer nog, door kennis over de eigen krachten te verzamelen, leren leerlingen ook de krachten van anderen kennen en waarderen. Dit leidt ongetwijfeld tot een positiever klasklimaat en meer welbevinden. We gebruiken het welbevinden hier als hefboom naar het onderwijsleerproces.

Kinderen en jongeren begeleiden bij het ontdekken en ontwikkelen van hun talent, dat is krachten die er zijn tot ontwikkeling brengen. Leren en groeien gaat zoveel makkelijker als het heel dicht aansluit bij wat een leerling werkelijk boeit.

De school kan dat proces van zoeken en ontdekken stimuleren door een aanmoedigende context te scheppen, een omgeving waarin de sterkten van mensen gezien, gewaardeerd en gestimuleerd worden. Door de focus te leggen op mogelijkheden creëer je groeiruimte.

Als leerkrachtenteam kan je hierop inspelen en je onderwijs ‘anders’ vorm geven… Het idee is om een brede eerste graad te creëren met tijd en aandacht voor het ontdekken van je talenten om daarna te oriënteren.

De gloednieuwe lesmap KR8/O/NAUTEN (voor de eerste graad B-stroom) biedt je verschillende mogelijkheden om met je leerlingen talentvol aan de slag te gaan. Hoe en in welk tempo, dat bepaal je als leerkrachtenteam zelf door één van de voorgestelde trajecten te kiezen of door de voorgestelde activiteiten als inspiratiebron te gebruiken voor jullie dagelijkse klaspraktijk.

De projecten/ lesfiches richten zich vooral naar leerlingen van de eerste graad B-stroom, maar ze kunnen het vlammetje zijn die het talentvol vuur ook in de hogere jaren van jullie school aanwakkert. Want dat is ons uiteindelijke doel: talentontwikkeling en meervoudige intelligentie als gangbare schoolvisie in de hoofden en vooral de harten van leerkrachten planten.

Benieuwd? Zin in meer? Je bent van harte welkom op de officiële voorstelling van de lesmap op 2 oktober 2017 om 19.30 uur in het Vormingscentrum in Malle.

Het verloop van de avond ziet er als volgt uit:

19.30 uur onthaal
20 uur Welkom door de heer Johan Mutert, directeur Vormingscentrum Malle
  Voorwoord door mevrouw Inga Verhaert, gedeputeerde voor onderwijs Provincie Antwerpen
  Scheppen van een breder kader: de modernisering van het secundair onderwijs en de bredere visie op de B-stroom, door Bart Van Hecke, adviseur Flankerend Onderwijsbeleid Provincie Antwerpen
  Voorstelling van de lesmap Talentontwikkeling KR8/ONAUTEN: meervoudige intelligentie als hefboom voor het onderwijsleerproces door Veerle Van den Wyngaert en het TalentenTeam

We verwachten af te ronden rond 21.30 uur en  maken dan graag tijd om een antwoord te geven op mogelijke vragen bij een hapje en een drankje. Ben je aanwezig? Dan maak je kans op één van de bamboe-pakketten om zelf de klasdome te bouwen en krijg je het lespakket gratis mee.