Een veilige schoolomgeving

Verken de schoolomgeving met je leerlingen

Kind toont de schoolroutekaart

Op een kaart stippel je samen met je leerlingen hun woon-schoolroutes uit. Daarna oefen je de knelpunten te voet of met de fiets. De gemeente draagt haar steentje bij door hiervan een schoolroutekaart te maken. Deze kaart geeft een overzicht van de veiligste routes, de onvermijdelijke knelpunten, de begeleide oversteken, grote parkings in de buurt van de school en praktische tips voor meer veiligheid. 

Goede afspraken maken goede vrienden

Ouders hebben genoeg plaats nodig om te wachten zonder de stoep te versperren. Want als ouders kunnen schuilen, kiezen ze meer voor de fiets of om te voet te gaan. Duidelijke afspraken over het brengen en halen van de kinderen zorgen voor meer rust in de schoolomgeving.

Een pluim voor sensibiliserende acties 

Miss en Mister flup

Deze activiteiten moedigen het gewenste verkeersgedrag aan. Geef bijvoorbeeld groene kaarten aan ouders die juist parkeren of aan kinderen die duurzaam naar school komen. Blijf in de positieve sfeer voor het beste effect.

Zien én gezien worden, is belangrijk voor klein en groot. Organiseer ludieke acties om dit thema onder de aandacht te brengen. Dit gaat van jezelf kleden in fluoreflecterende kledij over je arm uitsteken op de fiets bij het nemen van een bocht tot oogcontact zoeken met aankomende chauffeurs. 

Veilig op stap tijdens de schooluren

De veilige routes voor verplaatsingen tijdens de schooluren staan het beste op papier. Nieuwkomers- of vestigingskaarten zijn hiervoor een leuk en goed initiatief. Bij vestigingskaarten duid je op een kaart de verschillende vestigingen van je school aan met de veiligste routes tussen deze afdelingen. Op nieuwkomerskaarten kun je de veiligste route naar de bibliotheek of het zwembad weergeven. 

Begeleide rijen op de openbare weg zijn veilige rijen

Rijen op de openbare weg na schooltijd

Een begeleide rij gaat van de school naar een afgesproken ophaalpunt zoals een grote parking. Sommige rijen vertrekken verspreid in de richting van de woonplaatsen van de kinderen, tot over moeilijke verkeerspunten. De auto- en parkeerdruk in de schoolomgeving neemt hierdoor af. 

Een goede fietsenstalling maakt het verschil

Een kwaliteitsvolle stalling voor leerlingen, ouders en leerkrachten stimuleert het fietsgebruik.
Waar kun je op letten:

  • De fietsenrekken staan ver genoeg uit elkaar zodat de fietsen niet in elkaar haken.
  • De voorvork van de fiets krijgt steun tegen wielkromming.
  • Een overkapping zorgt voor droge fietsen.
  • Achter slot en grendel staan de fietsen veilig.
  • De route van de schoolpoort tot aan de stalling is kort.
  • De weg naar de stalling is zonder conflicten met voetgangers of leerkrachten.
  • Deze route loop niet langs spelende kinderen.

Organiseer het afzetten en ophalen

Wil je meer duidelijkheid en overzicht aan de schoolpoort? Laat hiervoor aan het einde van de schooldag de verschillende verkeersdeelnemers gescheiden vertrekken. De voetgangers en de fietsers verlaten de school op een ander tijdsstip of via een andere poort. 

Samen stappen, fietsen of carpoolen

Kinderen komen onder begeleiding van een volwassene en via een afgesproken route samen naar school.
Een aantal voordelen van poolen op een rij:

  • Het is goed voor het milieu.
  • Ouders begeleiden om beurten het groepje en hebben op andere dagen meer vrije tijd.
  • Er komen minder auto’s in de schoolomgeving én op straat.
  • Zien poolen zet aan tot zelf poolen.

Oversteekbegeleiding

Gemachtigd opzichter aan zebrapad

Leerkrachten, ouders en vrijwilligers helpen de kinderen om veilig over te steken aan drukke kruispunten. Een opleiding tot gemachtigde opzichter, wat de officiële naam van een oversteekbegeleider is, volg je bij de lokale politie. De gemeente zorgt voor je uitrusting.