1 miljoen fietsers over fietsbrug in Berchem

17.12.2019

De fietsbrug over de Singel in Berchem is een schot in de roos. Dat maken de indrukwekkende cijfers meer dan duidelijk. Op dinsdag 17 december 2019 fietste de miljoenste fietser van 2019 over deze brug. De eer viel David Giuliani uit Mortsel te beurt.

David Giuliani als miljoenste fietser van 2019 op fietsbrug in Berchem
David Giuliani is de miljoenste fietser van dit jaar op de fietsbrug in Berchem.

De provincie Antwerpen telde op één jaar tijd meer dan een miljoen fietsers tellen op deze fietsbrug. Het bewijs dat deze fietsbrug broodnodig was. Het is een cruciaal punt op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen-Brussel. Iedere werkdag steken hier meer dan 3 439 fietsers op deze manier veilig het kruispunt van de Antwerpse Singel en de posthofbrug over.

David Giuliani als miljoenste fietser van 2019 over fietsbrug

Om 12.42 uur reed David Giuliani uit Mortsel als 1 623ste fietser van de dag over de fietsbrug. Daarmee bracht hij de teller op 1 miljoen.

Provinciale Fietsbarometer

De fietstelpaal op de fietsbrug in Berchem is een onderdeel van de provinciale Fietsbarometer. De teller registreert in welke richting de fietser fietst, tegen welke snelheid maar ook of er sprake is van een fietser of een bromfiets. Provincie Antwerpen telt sinds juli 2018 de fietsers op de fietsbrug. Sinds de teller actief is, fietsten er al meer dan 1 534 414 fietsers over de brug. En weten we ook dat er op weekdagen gemiddeld 3 439 fietsers over de fietsbrug rijden. In het weekend telt de provincie Antwerpen er gemiddeld 1 485. De absolute topdag tot nog toe is dinsdag 16 oktober 2018. Toen telde de provincie Antwerpen maar liefst 5 110 fietsers.
Voor de provincie Antwerpen zijn deze data noodzakelijk om de fietsnetwerken te verbeteren. Het cijfermateriaal leert de provincie waar het aantal fietsers stijgt of daalt, welke trajecten reeds verzadigd zijn en waar nieuwe investeringen nodig zijn.

Fietsbrug Berchem

De fietsbrug van 45 meter lang sluit aan op het fietsparkeergebouw aan het station Antwerpen-Berchem. Aan de overkant loopt het fietspad verder in de spoorwegberm om dan op een brug met zes stevige pijlers de stationsparking over te steken en tenslotte aan te sluiten op het hoogte punt van de Posthofbrug.
De provincie Antwerpen, de stad Antwerpen, het Vlaams agentschap Wegen en Verkeer en de NMBS investeerden maar liefst 3,3 miljoen euro in de fietsbrug. De provincie Antwerpen kreeg van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) 900 000 subsidie voor de bouw van deze fietsbrug.