Provinciale Fietsbarometer analyseerde 88 kilometer bovenlokale fietsroutes in Westerlo

11.06.2020

De gemeente Westerlo telt 84 kilometer bovenlokale fietspaden (BFF). De provinciale Fietsbarometer analyseerde deze grondig. Met een eindscore van 6,4/10 scoren ze beter dan het provinciale gemiddelde (5,9/10). Fietsen in gemengd verkeer, met een lengte van 4 kilometer, evenaart met een gemiddelde eindscore van 3,2/10 het provinciale gemiddelde (3,9/10).

Overzichtskaartje BFF routes in Westerlo

Het rapport van de provinciale Fietsbarometer voor de gemeente Westerlo toont aan dat de fietspaden vooral slecht scoren op trilcomfort. De gemeente Westerlo kan al mooie cijfers op tafel leggen wat betreft de breedte van de fietspaden (8,3/10) en tussenstroken (7,5/10). De sterk verouderde fietsinfrastructuur, zoals bijvoorbeeld in de August Cannaertstraat en Guldensporenlaan, zorgen voor een slechte score op trilcomfort. Vanuit de provincie Antwerpen adviseren we de gemeente dan ook te werken met asfalt in plaats van met cementbeton of klinkers. Hoe egaler het oppervlak hoe beter het trilcomfort.

Gemengd verkeer

Op 4 kilometer van de BFF-routes in Westerlo is geen fietsinfrastructuur aanwezig en fiets je in gemengd verkeer. Voor fietsers is het minder fijn fietsen in het stuk Oevelse Dreef tussen de Tongerlostraat en de Trienenkantlaan omwille van het extreem lage trilcomfort (-5,3/10). De klinkers zijn niet comfortabel voor de fietser. In Ter Voort en de Boerenkrijglaan adviseert de provincie Antwerpen om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer naar beneden te brengen en dit voor de veiligheid van de fietser.

Voor de gemeente Westerlo is de provinciale Fietsbarometer een uitstekend en gebruiksvriendelijk hulpmiddel om het fietsbeleid mee vorm te geven. In het gemeentelijk fietsactieplan komen de projecten die de gemeente Westerlo gaat uitvoeren quasi volledig overeen met de bevinding van de provinciale Fietsbarometer.

Zo start de gemeente Westerlo met de rioleringswerken in de August Cannaertsstraat, met een volledig nieuw en comfortabel fietspad in de afwerkingsfase. Ook de fietsassen Jaak Lemmenslaan - Asberg, Geneinde, Hoog Heultje - Gravin de Merodestraat pakt de gemeente aan.

Er zitten ook quick wins in de bevindingen van de provincie Antwerpen om de fietsveiligheid in de gemeente Westerlo te verhogen, zoals het aanbrengen van conforme fietssuggestiestroken op doorgangswegen en van pijlmarkeringen op tweerichtingsfietspaden.

Dat Westerlo zwaar inzet op de fiets is wel duidelijk. De gemeente neemt deel aan het schoolroutesysteem Route2School, verschillende trage wegen worden de volgende jaren aangepakt en de gemeente maakt deel uit van het provinciale project Verkeersveilige Gemeente. Ook in het fietsbeloningssysteem Bike2School stapt de gemeente mee in.

Rol van de provincie Antwerpen

De provinciale Fietsbarometer is een beleidsinstrument dat met objectieve cijfers concrete aanbevelingen doet om het fietsbeleid van lokale besturen te verbeteren. Met de provinciale Fietsbarometer analyseert de provincie Antwerpen één voor één alle gemeenten. Ze schetst een totaalbeeld van de bovenlokale fietsroutes en doet enkele aanbevelingen om die te verbeteren. Soms gaat het over grote knelpunten waar een volledige herinrichting van de weg gewenst is. Vaak kunnen kleinere ingrepen, die niet zoveel geld kosten, de fietsers heel wat meer (fiets)veiligheid en comfort bieden.
De provincie Antwerpen stelt ook de expertise van haar medewerkers en subsidies uit het Fietsfonds beschikbaar. Ze wil zo de het fietsen in heel de provincie Antwerpen comfortabeler en veiliger maken.
Meer details vind je op de online Fietsbarometer op de provinciale website.

Jaak Lemmenslaan in Westerlo
De heraanleg van het fietspad van de Jaak Lemmenslaan staat op de planning van de gemeente Westerlo