10 gemeenten extra voor het project Verkeersveilige Gemeente

01.04.2019

Op 1 april 2019 vond bij de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) in Mechelen het startmoment plaats voor 10 nieuwe gemeenten in het project Verkeersveilige Gemeente. Naast de 16 eerder geselecteerde gemeenten stappen nu ook Balen, Beerse, Herenthout, Hoogstraten, Kasterlee, Lint, Rumst, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel in.

45 kandidaten, 16 geselecteerd in 2018 en nog eens 10 in 2019

In januari 2018 konden gemeenten zich kandidaat stellen voor het project Verkeersveilige Gemeente. Maar liefst 45 gemeenten deden dit. In de eerste ronde selecteerden we daar 16 gemeenten van. Deze selectie gebeurde op basis van de ongevallencijfers uit 2015, 2016 en 2017. Via dezelfde criteria kunnen nu ook de 10 volgende gemeenten starten: Balen, Beerse, Herenthout, Hoogstraten, Kasterlee, Lint, Rumst, Vosselaar, Zandhoven en Zoersel.

Project Verkeersveilige Gemeente: een kosteloos begeleidingstraject

logo Verkeersveilige Gemeente
Verkeersveilige Gemeente

Het project Verkeersveilige Gemeente is een unieke samenwerking tussen de provincie Antwerpen, de Federale Diensten van de gouverneur (FDG), VSV en Ouders van Verongelukte Kinderen vzw (OVK). Via een intensief begeleidingstraject streven de deelnemende gemeenten naar nul verkeersslachtoffers in en door het verkeer. Elke gemeente stelt een verkeersveilig actieplan op voor 5 gebieden: Engagement, Educatie en communicatie, Infrastructuur, Handhaving en Evaluatie. Op het einde van de rit, na een diepgaande en gratis begeleiding, kunnen ze een SAVE-label en een label Verkeersveilige Gemeente behalen.