Wegverbinding N18-N118

Een eerste document, de startnota, bestaat in hoofdzaak uit twee delen. Het eerste deel gaat over de overwogen alternatieven en hoe we tot die keuze kwamen. Het tweede deel legt uit hoe we de haalbaarheid van elk alternatief bepalen. We beschrijven welke effecten we onderzoeken (het effect op mens, mobiliteit, biodiversiteit, lucht, geluid,...) en hoe we dat doen. De effectenbeoordeling zelf gebeurt in een latere fase via de zogenoemde plan-MER of plan-milieueffectenrapportage. In de procesnota leggen we uit hoe we het PRUP verder uitwerken. Je kunt de start- en procesnota hieronder downloaden.
Publieke raadpleging
Van 4 oktober tot en met 2 december 2019 liep de publieke
raadpleging over de startnota. Iedereen kon er dan zijn of haar mening
over geven. We organiseerden in die periode ook drie infomarkten. De
posters die toen ophingen en de verslagen daarvan kun je lezen op de
webpagina over de participatie. Iedereen kon er
zijn mening over geven en we stuurden een gerichte adviesvraag naar de
decretaal verplichte adviesinstanties. Momenteel verwerken we alle
reacties op de startnota en schrijven we aan de scopingnota.
Volgende stappen
Volgens de PRUP-procedure hebben nog een lange weg te gaan: we
schrijven nu aan de scopingnota. Via een voorontwerp komen we daarna
tot een ontwerp-PRUP en ontwerp-MER (MilieuEffectenRapport) waarvoor
we een openbaar onderzoek organiseren. Je kunt dan opnieuw je mening
geven over die ontwerpdocumenten. Finaal volgt daaruit een definitief
PRUP.
Nieuwsbrief
Blijf je graag op de hoogte van de opmaak van dit PRUP? Abonneer je dan op de nieuwsbrief voor dit project via onderstaande knop. Je ontvangt een eerste mailtje om je inschrijving op de nieuwsbrief te bevestigen. De nieuwsbrief bevat ook informatie over de opmaak van het PRUP Regionale ontsluiting Geel bis.
Waarom
De woonkernen in Geel, Mol, Dessel en Retie slikken heel wat
doorgaand (vracht)verkeer. In 2007 onderzocht de provincie Antwerpen
met een mobiliteitsstudie de mogelijkheden om de verkeersleefbaarheid
in de woonkernen te herstellen.
De belangrijkste conclusie van
de studie was dat het verkeer op de N18 meer gebruik moet maken van de
N118. Daarvoor zijn er twee verbindingen nodig:
- tussen de ring van Geel (R14) en de N118,
- tussen de N18 en het omliggende wegennet (o.a. de N118).
De provincie startte hiervoor met twee planprocessen: het PRUP Wegverbinding N18-N118 en het PRUP Regionale ontsluiting Geel bis dat zoekt naar een manier om de ring van Geel (R14) met de N118 te verbinden. Dat moet de verkeersleefbaarheid in de kern van Geel (en meer specifiek Sint-Dimpna) verbeteren. Je leest daarover meer op de webpagina van het PRUP Regionale ontsluiting Geel bis.
Wat er tot nu toe gebeurde, vind je op de webpagina historiek PRUP Wegverbinding N18-N118.