Vlaamse icoonfietsroutes vervangen LF-routes

01.12.2020

Op een gezonde en duurzame manier het beste van Vlaanderen ontdekken? Dat doe je met de acht nieuwe Vlaamse icoonfietsroutes. Met dit initiatief willen Toerisme Vlaanderen en de vijf provinciale toeristische organisaties Vlaanderen op de kaart zetten als internationale bestemming voor fietsvakanties.

De Kustroute vormt de eerste in een reeks van acht nieuwe langeafstandsfietsroutes. Deze icoonfietsroutes vervangen de bijna dertig jaar oude LF-routes. De thematische routes liggen integraal op het knooppuntennetwerk. Er gaat veel aandacht naar de bereikbaarheid met het openbaar vervoer van de start- en eindpunten en naar aansluitingen met routes in Wallonië, Nederland en Frankrijk. De bewegwijzering met gloednieuwe borden gebeurt in twee richtingen.

Planning

Drie icoonfietsroutes - plus de Vlaanderenroute - zullen de provincie Antwerpen doorkruisen.
De planning ziet er als volgt uit:

- november/december 2020: verwijdering bewegwijzering LF-routes
- januari/maart 2021: plaatsing nieuwe bewegwijzering
- maart 2021: lancering Kempenroute
- april 2021: lancering Schelderoute
- mei 2021: lancering Kuststedenroute
- juni/juli 2021: lancering Vlaanderenroute

In de zomer van 2021 is dit nieuwe netwerk van toproutes klaar.
Daarna volgen de bijbehorende productontwikkeling, promotie en B2B-communicatie.

In afwachting van de nieuwe routes kunnen fietsers gebruikmaken van de gps-routes op de website van Grote Routepaden.

Het Routebureau van Toerisme Provincie Antwerpen beheert de bewegwijzering.
Meldingen i.v.m. het onderhoud verlopen via www.routedokter.be.