Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw VAN DIENDEREN zegt dat de actualiteit ertoe noopt om ook in de provincieraad de discussie te voeren over PFAS en PFOS. Dit zijn door de mens gemaakt producten die niet in het milieu voorkomen en daar niet afbreken. Ze worden forever chemicals genoemd en zijn hormoonverstorend en kankerverwekkend. De deputatie heeft een belangrijke rol in de vergunningverlening en beschikt over instrumenten om proactief in te grijpen. In de vergunningverlening wordt het voorzorgsprincipe gehanteerd: indien de effecten onduidelijk zijn, moet er terughoudend gehandeld worden. Volgens de Groen-fractie zijn er 2 bedrijven die toelating hebben om PFAS te lozen. Mevrouw Van Dienderen stelt enkele vragen: De heer LEMMENS zegt dat de deputatie bij het beoordelen van vergunningsaanvragen de milieuwetgeving respecteert. De toepassing van de best beschikbare technieken (BBT) en het voorzorgsprincipe maken daar deel van uit. De omgevingsvergunning voorziet in het inwinnen van adviezen. Voor het aspect van de lozing is de VMM bevoegd. De VMM baseert zich op de normering die voorzien is in de wetgeving. De deputatie neemt deze adviezen mee in de besluitvorming. Ondersteuning van de gemeentes is een cruciale taak van de provincie. Met het PIH en een sterke dienst milieu beschikt de provincie over veel expertise. De provincie verstuurde al een brief om acties en eventuele maatregelen te stroomlijnen. Om de gemeenten te ondersteunen zal er een aanspreekbare structuur / werkgroep opgezet worden. De nadruk zal liggen op informatiedoorstroming en het delen van expertise. De vraag over welke lessen de deputatie trekt uit de huidige actualiteit is een tamelijk belerende vraag. Men heeft zich miskeken op de ernst van deze zaak en we moeten de resultaten afwachten. Voor de lozing van gevaarlijke stoffen houdt de VMM in haar advies rekening met een emissieniveau van maximaal 10 maal het indelingscriterium (IC) en maximaal het IC voor de meest gevaarlijke stoffen. Voor stoffen waarvoor het IC onder de rapportagegrens (RG) ligt, geldt de RG als norm. De parameter PFOS en PFOA zijn geregeld in de omgevingsvergunning van 3M omdat deze stoffen aanwezig zijn in de waterzuivering in het kader van de bodemsanering van de historische vervuiling. Het saneringproject wordt opgevolgd door OVAM. De hervergunning in 2020 werd aangegrepen om de norm voor PFOS te verlagen. Het bedrijf moet in oktober resultaten neerleggen van de investeringen. Voor de andere perfluorverbindingen is nog geen norm bepaald. De mogelijkheden om deze componenten zo veel mogelijk te verwijderen, zullen bekeken worden in het licht van een nieuwe aanvraag. Indaver beschikt over een vergunning verleent door de minister omdat de activiteiten van het bedrijf voorkomen op de Vlaamse gesloten lijst. De deputatie heeft geen bevoegdheid om die lopende vergunning bij te sturen. De heer Lemmens zal een lijst bezorgen met de bedrijven die een vergunning hebben voor het lozen van PFAS. 3M is de enige inrichting in de provincie Antwerpen waar perfluorverbindingen geproduceerd worden. Het PIH, dat al jaren meewerkt aan humane biomonitoringscampagnes, zal een toelichting geven op een hoorzitting, georganiseerd door de commissie Leefmileu van het Vlaams parlement.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw VAN DIENDEREN keek uit naar de bijstelling van de bijzondere voorwaarden van de milieuvergunning van Umicore. Ze stelt vast dat de deputatie niet de strenge norm heeft gevolgd, die het Agentschap Zorg en Gezondheid had geadviseerd. De fractie is verrast dat het advies niet gevolgd is en heeft hierover enkele vragen: De heer LEMMENS zegt dat Umicore ook teleurgesteld is en dat zij alle zeilen moeten bijzetten om deze normen te halen. Want de provincie heeft wel zeer strenge normen opgenomen. Het uitgangspunt is dat de lood-in-bloedwaarden van de kinderen uit de omgeving van Umicore moeten dalen naar een zo laag mogelijk niveau. De normen worden in drie fasen stapsgewijs strenger. Deze normen zijn, in tegenstelling tot richtwaarden, handhaafbaar. De deputatie zet in op gradueel dalen van de gemiddelde waarden, maar wil ook vermijden dat te veel kinderen nog een hoge waarde hebben. De exploitant moet jaarlijks een nota bezorgen waarin opgelijst wordt welke maatregelen concreet zijn uitgevoerd om de lood-in-bloedconcentraties te beperken. Indien de streefwaarde niet wordt gehaald, moet er ook een plan van maatregelen met timing toegevoegd worden. De nota wordt ter evaluatie voorgelegd aan: en ter informatie voorgelegd aan: De provincie zelf heeft geen handhavingsbevoegdheid. Voor de problematiek van cadmium en arseen legt de vergunning bijkomend onderzoek op en dient de exploitant eveneens jaarlijks een nota te bezorgen. Daarin dient een erkend deskundige lucht, volgende de methode gebruikt in het MER, aan te tonen dat bepaalde emissies niet hoger zijn dan een referentiejaar en dat de imissies verder dalen. Ten slotte zal er, naast de bestaande halfjaarlijkse bloedprikonderzoeken, eenmalig een uitgebreide gezondheidsonderzoek georganiseerd worden, in samenwerking met verschillende overheden.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer SOHIER zegt dat er ook in Willebroek verhoogde PFOS-waarden werden gemeten in het provinciaal domein Broek De Naeyer en in de Fabrieksloop. Er zouden geen bijkomende maatregelen nodig zijn, maar er worden wel bijkomende staalnames gedaan. Aangezien provinciale domeinen door provinciale medewerkers worden onderhouden, stelt de heer Sohier volgende vragen: De heer DE HAES bevestigt dat de deputatie door de OVAM op de hoogte is gesteld van de vervuiling. Er was een bodemonderzoek lopende om de historische vervuiling in kaart te brengen. De resultaten werden naar aanleiding van de gevoeligheid versneld gecommuniceerd en er volgde al een toelichtingsoverleg. De gemeten waarden liggen boven de normering. Het hoogste gehalte is gemeten op een punt waar geen bezoekers komen. Maatregelen om de werknemers te beschermen worden genomen in overleg met de arbeidsgeneesheer. Er waren al beschermingsmaatregelen van kracht gezien de gekende historische vervuiling. De komende dagen verwachten we specifiek advies van de arbeidsgeneesheer. Dat advies wordt afgewacht vooraleer er beheerwerken worden uitgevoerd. De kennis over PFOS is onvoldoende ontwikkeld om uitspraken te doen om het PFOS-gehalte in het bloed van medewerkers. De kennis hierover wordt verder ontwikkeld en we krijgen ondersteuning vanuit het Agentschap Zorg en Gezondheid.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 36 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 juni 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 0/1 | Jaarlijkse rapportering met betrekking tot organisatiebeheersing. Algemeen kader van het systeem van organisatiebeheersing. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 juni 2021
Artikel 96bis van het provinciedecreet bepaalt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de provinciegriffier na overleg met het managementteam. Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem is aan de goedkeuring van de provincieraad onderworpen.
Artikelen 95, 96 en 96bis van het Provinciedecreet.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
SDG subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
Bij toepassing van artikel 96bis van het provinciedecreet is de provinciegriffier ertoe gehouden om jaarlijks aan de deputatie en de provincieraad te rapporteren over de organisatie en de werking van het systeem van organisatiebeheersing
Organisatiebeheersing is, aldus het artikel 95 van het provinciedecreet, het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt, aldus artikel 96 van het provinciedecreet, op welke wijze de organisatiebeheersing van de provincie wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Artikel 96bis stelt dat “het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de provinciegriffier, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de provincieraad zijn onderworpen aan de goedkeuring van de provincieraad.
De provinciegriffier rapporteert jaarlijks aan de deputatie en de provincieraad over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar”.
In uitvoering van de voormelde artikelen van het provinciedecreet heeft de provinciegriffier en na overleg op 10 mei 2021 met het managementteam, bij afzonderlijk besluit van 17 mei 2021, het systeem van organisatiebeheersing vastgesteld.
Voor de rapportering over het jaar 2020 werd de ‘Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’ van Audit Vlaanderen als algemeen kader van het systeem van organisatiebeheersing gebruikt.
Als bijlagen werden bijgevoegd:
- de rapportering met betrekking tot de werking van het organisatiebeheersingssysteem in 2020;
- het besluit van de provinciegriffier van 17 mei 2021 met betrekking tot het organisatiebeheersingssysteem.
Overleg met het managementteam op 10 mei 2021.
Het besluit van de provinciegriffier van 17 mei 2021 met betrekking tot het organisatiesysteem.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 juni 2021.
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedgekeurd wordt het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem, gebaseerd op de ‘Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’ van Audit Vlaanderen.
Artikel 2:
Kennis wordt genomen van het besluit van 17 mei 2021 van de provinciegriffier houdende het vaststellen van het organisatiebeheersingssysteem en van het jaarrapport 2020 met betrekking tot de werking van het systeem van organisatiebeheersing.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 36
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 36 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 juni 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 0/2 | Budget 2021: Verlaging van de nominatieve subsidie aan de Vereniging van Vlaamse provincies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 juni 2021
Artikelen 42 en 43 van het provinciedecreet.
Artikel 149 provinciedecreet. Artikelen 14, 15, 16 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
SDG 16
Vrede, justitie en sterke publiek diensten
SDG-subdoelstelling 16.6
Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
Jaarlijks wordt door provincie Antwerpen, net als door de andere Vlaamse provincies, een bijdrage geleverd aan de werking van de Vereniging van Vlaamse Provincies (VVP) door middel van een op te vragen nominatieve subsidie. In de budgetten 2021 van de Juridische, administratieve en financiële dienst (JAF) werd hiervoor 223.281 EUR ingeschreven. De bestuursorganen van de VVP hebben dit jaar echter beslist om de voorziene dotatie voor de werking van de vereniging in 2021 slechts gedeeltelijk op te vragen en hun reserves aan te wenden.
Hierdoor is er ruimte ontstaan om twee zaken te financieren:
Gevraagd wordt een verlaging goed te keuren van de nominatieve subsidie voor de werkingskosten van de VVP (JAF) (MJP000249) met 65.000 EUR, ter verhoging van de werkingskosten van Dienst ICT Projecten & Oplossingen (DIPO) (MJP000006) met 20.000 EUR enerzijds en de werkingskosten van de Stafdienst Onderwijs en Educatie met 45.000 EUR anderzijds.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 juni 2021.
De voorziene subsidie aan de VVP vermindert met een totaal van 65.000 EUR van 223.281 EUR naar 158.281 EUR. Dit resterende bedrag is voldoende om in de opgevraagde dotatie aan de VVP te kunnen voorzien.
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedgekeurd wordt een verlaging van de nominatieve subsidie aan de Vereniging van de Vlaamse Provincies (Juridische, administratieve en financiële dienst (JAF- MJP000249) ten voordele van een verhoging van de werkingskosten van Dienst ICT Projecten & Oplossingen (DIPO) (MJP000006) enerzijds en een verhoging van de werkingskosten van de Stafdienst Onderwijs en Educatie (SOE) (MJP 000491) anderzijds.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 34
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw VAN DIENDEREN zegt dat haar fractie dit zal goedkeuren. Het is een goed initiatief. Het is goed dat dit gebeurt in goede samenwerking met de gemeente. Hopelijk blijft die goede samenwerking zo. De vergadering wordt geschorst omstreeks 15.18 uur. De vergadering wordt hervat omstreeks 15.31 uur. De heer LEMMENS zegt dat dit steeds gebeurd in nauwe samenwerking en overleg met de gemeente. Goedgekeurd met 35 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 juni 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Uitvoering RSPA: PRUP “Clusters grootschalige detailhandel N10” – Heist-op-den-Berg. Goedkeuring bestek en lastvoorwaarden. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 juni 2021
Artikel 43 §2 11° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Aanleiding van de opdracht
De provincieraad keurde op 22 juni 2017 het PRUP goed voor de afbakeningslijn kleinstedelijk gebied Heist-op-den-Berg. Binnen het kader voor de afbakeningslijn werd ook het PRUP Kleinhandelszone N10 met de deelplannen voor het Fabiolakruispunt en de Lostraat opgemaakt voor de afbakening van twee sites in Heist-op-den-Berg voor grootschalige detailhandel. Dit PRUP is door de provincieraad goedgekeurd op 22 juni 2017.
De Raad van State heeft op 6 mei 2020 het deelplan Fabiolakruispunt vernietigd omdat het niet voldoet aan het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA).
In het kader van het EFRO-project ‘Baanwinkels en gemeenten op één lijn’ (2016-2018) is een intergemeentelijke visie opgemaakt voor de organisatie van de N10 met betrekking tot detailhandel. De sites van de Lostraat en het Fabiolakruispunt zijn in deze visie opgenomen als clusters voor grootschalige detailhandel.
Op 18 april 2019 keurde de deputatie de engagementsverklaring voor het realiseren van de visie voor de N10 goed, als bijlagen (deputatiebesluit en engagementsverklaring) toegevoegd aan dit besluit.
Het PRUP “Kleinhandelszone N10 - deelplan Lostraat” werd niet vernietigd door de Raad van State. Maar gelet op nieuwe inzichten voor de clusters en de gelijkheid tussen de clusters wenst de dienst Ruimtelijke Planning hiervoor ook een nieuw RUP op te maken.
Doel en situering van de opdracht
Het PRUP “Clusters grootschalige detailhandel N10” heeft als doel opnieuw ruimte juridisch af te bakenen aan de N10 op de sites Lostraat en Fabiolakruispunt te Heist-op-den-Berg voor de vestiging van detailhandelszaken die omwille van hun omvang en/of goederen niet in de winkelkernen passen. Door ruimte te voorzien op multimodaal bereikbare plaatsen wordt de spreiding van de zogenaamde baanwinkels tegengegaan.
Figuur 1: situering opdracht
Figuur 1: situering deelgebied Fabiolakruispunt | Figuur 3: situering deelgebied Lostraat |
Beleidscontext
De opdracht ligt in lijn met het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA). In het RSPA wordt de Liersesteenweg – Aarschotsebaan (N10) in de omgeving van Heist-op-den-Berg (ook in het verlengde van de weg ter hoogte van Begijnendijk) opgenomen als kleinhandelsconcentraties. Aangezien de sites gelegen zijn binnen de afbakening van het kleinstedelijk gebied Heist-op-den-Berg geldt hiervoor het beleid voor kleinhandelsconcentratie type 1.
De opdracht past tevens binnen de principes van de strategische visie in de conceptnota van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA).
De goedgekeurde strategische ruimtelijke visie van de provincie vormt het kader voor deze opdracht, en is gestoeld op 4 ruimtelijke principes:
Door ruimte te voorzien op multimodaal bereikbare plaatsen voor grootschalige detailhandel, wordt de verspreiding van de zogenoemde ‘baanwinkels’ tegengegaan. Door ze op multimodaal bereikbare plaatsen te voorzien wordt er ingezet op nabijheid en bereikbaarheid. Bij de invulling van de clusters wordt er ingezet op een kwaliteitsvolle inrichting met aandacht voor ruimtelijk rendement, gedeeld ruimtegebruik, klimaatrobuustheid, duurzaamheid, … waarbij er rekening wordt gehouden met de omgeving. Hierdoor past het tevens binnen de principes van zuinig ruimtegebruik en veerkracht.
Inhoud van de opdracht
Deze opdracht wordt uitgeschreven als een raamovereenkomst en bestaat uit 3 verschillende posten met deelposten die door de provincie Antwerpen besteld of niet besteld kunnen worden in functie van de evolutie van het project:
De voorbereidende fase wordt ingezet om een gedragen en concreet kader te scheppen voor het vervolg van dit planningsinitiatief. Voor deze opdracht maken we gebruik van de RUP-procedure om uitvoering op het terrein mogelijk te maken. Gelet op het belang van haalbaarheid wordt in deze fase gevraagd om ontwerpvoorstellen op te maken.
Deze post bestaat meer concreet uit de volgende deelposten:
Deze post bestaat uit de volgende deelposten:
effectbeoordeling;
effectbeoordeling;
effectenbeoordeling.
Het volledige bestek is als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG: 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
Subdoelstelling: 11.3 Tegen 2030 inclusieve en duurzame stadsontwikkeling en capaciteit opbouwen voor participatieve, geïntegreerde en duurzame planning en beheer van menselijke nederzettingen in alle landen.
De deputatie stelt de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor als plaatsingswijze van deze opdracht voor diensten.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 juni 2021.
De deputatie keurde goed om op 7 juni 2021 het bestek te publiceren in het Bulletin der Aanbestedingen.
Er ontstaat nu nog geen financiële verbintenis.
Het krediet is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 van de dienst Ruimtelijke Planning.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad keurt als plaatsingswijze de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking goed voor de opmaak van het PRUP voor de vaststelling van twee clusters voor grootschalige detailhandel langs de N10 in Heist-op-den-Berg voor een periode van 4 jaar (raamovereenkomst).
Artikel 2:
De provincieraad keurt het bestek voor deze opdracht goed.
Artikel 3:
De provincieraad neemt kennis van de publicatie van het bestek op 7 juni 2021.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 35
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 35 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 juni 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Erediensten. Antwerpen. Kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw. Rekening 2020. Advies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 juni 2021
Krachtens art. 55, §2 juncto art. 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de jaarrekening.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de provincieoverheid, wordt de provincieraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Luidens art. 55, §1 juncto art. 78 stelt de kathedrale kerkraad jaarlijks de rekening van de kathedrale kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 mei in bij de provincieoverheid.
In vergadering van 22 april 2021 heeft de kathedrale kerkraad van de Kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw de rekening over het dienstjaar 2020 opgemaakt en goedgekeurd. Het dossier is op 14 mei 2021 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
Uit de uitgevoerde inhoudelijke en rekenkundige controle blijkt dat:
| Budget 2020 na wijziging | Rekening 2020 |
Exploitatie ontvangsten | 1.103.000,00 EUR | 768.817,03 EUR |
Exploitatie uitgaven | 1.787.600,00 EUR | 1.396.479,84 EUR |
Investeringen ontvangsten | 400.000,00 EUR | 0,00 EUR |
Investeringen uitgaven | 400.000,00 EUR | 71.897,35 EUR |
Er werden aldus geen onregelmatigheden vastgesteld.
De rekening kan als volgt worden samengevat:
Exploitatie | Ontvangsten | 768.817,03 EUR |
| Uitgaven | 1.396.479,84 EUR |
| Voor financiering | -627.662,81 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboek | -627.662,81 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -627.662,81 EUR |
| Gecorrigeerd overschot | 222.898,69 EUR |
| Exploitatie voor toelage | -404.764,12 EUR |
| Exploitatie Toelage | 250.000,00 EUR |
| Saldo | -154.764,12 EUR |
|
|
|
Investeringen | Ontvangsten | 0,00 EUR |
| Uitgaven | 71.897,35 EUR |
| Voor financiering | -71.897,35 EUR |
| Financiering | 30.950,03 EUR |
| Voor overboek | -102.847,38 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -102.847,38 EUR |
(na correctie) | Gecorrigeerd overschot | 820.346,35 EUR |
(na correctie) | Saldo | 717.498,97 EUR |
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
SDG: 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug SDG-Subdoelstelling: 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status. |
De rekening 2020 werd niet tijdig, i.e. voor 1 mei 2021 ingestuurd, doch werd op 14 mei ontvangen. Hierop staan echter geen sancties.
Deze rekening bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in art. 42 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Bij besluit van de deputatie van 4 juni 2009 werd in samenspraak met het Agentschap Binnenlands Bestuur toegestaan dat de Kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw te Antwerpen het door haar gevoerde systeem van algemene (dubbele) boekhouding mocht verder zetten.
Het financiële gedeelte van de rekening, werd deels opgemaakt volgens het model van het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van art. 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en deels volgens de richtlijnen die gelden voor een algemene (dubbele) boekhouding.
Het rekeningresultaat is dan ook te beschouwen als het rekeningresultaat van deze algemene boekhouding, en dient derhalve niet als zodanig hernomen te worden in het budget voor 2022 als gecorrigeerd exploitatie-, c.q. investeringsoverschot (respectievelijk K en Y waarden). De eventueel door het Agentschap Binnenlands Bestuur gecorrigeerde waarden dienen evenwel in de rekening over 2021 als zodanig meegenomen te worden onder voormelde rubrieken.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 juni 2021.
BESLUIT:
Enig artikel:
De rekening over het dienstjaar 2020 van de Kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw te Antwerpen wordt gunstig geadviseerd met volgende boekhoudkundig-technische opmerking:
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 6
Met als gevolg: Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Tobias
Daneels,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 juni 2021 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Erediensten. Mechelen. Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus. Wijziging meerjarenplan 2020 - 2025. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 juni 2021
Krachtens artikel 43 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om zich uit te spreken over de goedkeuring van het meerjarenplan en de wijzigingen ervan.
De provincieraad spreekt zich uit over de goedkeuring binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het advies van het erkend representatief orgaan bij de provincieoverheid (…). De provincieraad kan het meerjarenplan goedkeuren, niet goedkeuren of aanpassen aan wat in het overleg, (…), besproken werd.
Luidens art. 41 juncto art. 78 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, stelt de kerkraad een meerjarenplan vast dat de financiële afspraken tussen de kerkfabriek en de provincie bevat voor de periode van zes jaar, die ingaat op 1 januari van het tweede jaar dat volgt op de algehele vernieuwing van de provincieraad.
Het meerjarenplan kan herzien worden in de loop van de periode waarvoor het is opgemaakt.
In vergadering van 20 februari 2020 heeft uw raad het meerjarenplan 2020-2025 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake.
Dit meerjarenplan voorzag in volgende toelagen vanwege de provincie Antwerpen:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Exploitatie | |||||
200.291,00 | 200.783,33 | 205.284,47 | 196.178,22 | 177.661,43 | 177.401,94 |
Investeringen | |||||
92.000,00 | 52.000,00 | 47.800,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Deze wijziging van het meerjarenplan nr. 2021/1 heeft betrekking op het huidige en alle volgende jaren van het meerjarenplan.
De kathedrale kerkraad van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus heeft deze wijziging aan het meerjarenplan 2020 - 2025 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 06 mei 2021.
Uit de uitgevoerde vormelijke, inhoudelijke en rekenkundige controle blijkt dat:
In voorliggende aanpassing van het meerjarenplan werd rekening gehouden met de nieuwe financieringsregeling voor de premies onroerend erfgoed, waar er meer dan vroeger beperkingen zijn. Verder waren er door corona minder inkomsten vanuit toerisme. Daarnaast kunnen wijzigingen aan onderhoud van zowel het eredienstpatrimonium als het privaat patrimonium worden genoteerd. De wijziging houdt ook rekening met de afspraken die werden gemaakt inzake het verplaatsen van de reeds voorziene investeringstoelagen naar exploitatie waarbij deze integraal via overboeking vanuit exploitatie naar investeringen worden overgezet. Tevens is afgesproken om vanaf 2021 een bedrag dat beantwoordt aan 15 % van de totale huurinkomsten uit het privaat patrimonium en de stichtingen via overboeking naar investeringen over te zetten. Hierdoor dienen de bedragen die voorzien zijn in het provinciale meerjarenplan verplaatst te worden van investeringen naar exploitatie.
Samenvattend is de financiële impact van deze wijziging aan het meerjarenplan beperkt tot in totaal 40.504,86 EUR extra t.o.v. het originele meerjarenplan. Er was voor de ganse periode nominaal 1.157.600,39 EUR voorzien als exploitatietoelage en 191.800,00 EUR als investeringstoelage, waarvan er in 2020 reeds 20.870,10 EUR werd toegekend. De wijziging aan het meerjarenplan voorziet in een totale exploitatietoelage van 1.369.035,15 EUR (i.e. 211.434,76 EUR meer) en geen investeringstoelage meer vanaf 2021. Het nog voorziene bedrag aan investeringstoelagen van in totaal 170.929,90 EUR wordt overgezet naar exploitatie en dient dus qua saldo in mindering gebracht te worden van de voorziene extra betoelaging van 211.434,76 EUR.
De wijziging aan het meerjarenplan kan als volgt worden samengevat:
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Exploitatie | |||||
Ontvangsten | 451.844,02 | 454.404,44 | 465.560,85 | 471.814,79 | 478.167,82 |
Uitgaven | 699.891,35 | 661.368,91 | 652.602,07 | 641.441,22 | 660.296,76 |
Voor financiering | -248.047,33 | -206.964,47 | -187.041,22 | -169.626,43 | -182.128,94 |
Financiering | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Voor overboek | -248.047,33 | -206.964,47 | -187.041,22 | -169.626,43 | -182.128,94 |
Overboeking | -239.745,40 | -154.219,64 | -60.142,76 | -61.079,72 | -62.030,76 |
Eigen Dj | -487.792,73 | -361.184,11 | -247.183,98 | -230.706,15 | -244.159,70 |
Corr. Over/tekort | 329.798,66 | 72.483,86 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Voor toelage | -157.994,07 | -288.700,25 | -247.183,98 | -230.706,15 | -244.159,70 |
Toelage | 157.994,07 | 288.700,25 | 247.183,98 | 230.706,15 | 244.159,70 |
Saldo | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Investeringen | |||||
Ontvangsten | 308.749,60 | 780,36 | 4.857,24 | 3.920,28 | 2.969,24 |
Uitgaven | 548.495,00 | 155.000,00 | 65.000,00 | 65.000,00 | 65.000,00 |
Voor financiering | -239.745,40 | -154.219,64 | -60.142,76 | -61.079,72 | -62.030,76 |
Financiering | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Voor overboek | -239.745,40 | -154.219,64 | -60.142,76 | -61.079,72 | -62.030,76 |
Overboeking | 239.745,40 | 154.219,64 | 60.142,76 | 61.079,72 | 62.030,76 |
Eigen Dj | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Gecor. overschot | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Saldo | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
SDG: 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug SDG-Subdoelstelling: 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status. |
Het gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 werd digitaal via ReligioPoint ontvangen op 20 mei 2021.
Luidens art. 43, eerste lid van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zijn de meerjarenplannen en de wijzigingen onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, in casu de aartsbisschop.
Dit advies werd verstrekt op 20 mei 2021 en digitaal via ReligioPoint ontvangen door de provincieoverheid op dezelfde datum.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 juni 2021.
Een budget ten belope van 200.783,33 EUR voor exploitatie ten voordele van Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Mechelen werd reeds voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025 op boekhoudsleutel 2021/64902000/0790 - Niet-nominatieve subsidies/Erediensten (Bijdrage in het tekort van de gewone begroting van de kerkfabrieken van de erkende erediensten (W)), ramingsnummer MJP000036, van het budget 2021.
Een budget ten belope van 52.000 EUR (budget 2021) en 71.129,90 EUR (overdracht budget 2020) voor investeringen ten voordele van Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Mechelen werd reeds voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025 op boekhoudsleutel 2021/66400000/0720 - Toegestane investeringssubsidies/ Monumentenzorg, ramingsnummer MJP001217, van het budget 2021.
Omwille van de afspraken met het provinciebestuur worden de investeringssubsidies die voorzien waren voor de jaren 2020 (overgedragen overschot ten bedrage van 71.129,90 EUR), 2021 (ten bedrage van 52.000,00 EUR) en 2022 (ten bedrage van 47.800,00 EUR) gevoegd bij exploitatie en via overboeking door de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus naar investeringen overgezet.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Mechelen goed, met een exploitatietekort (tevens provinciesubsidie) van
zonder boekhoudkundige-technische opmerkingen ter zake.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 6
Met als gevolg: Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Tobias
Daneels,