Erik De Quick, Hugo Van Bueren, Valery Van Gorp
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De VOORZITTER wenst de leden van de provincieraad het beste voor het nieuwe jaar: een goede gezondheid en een fijne samenwerking. Hij geeft het woord aan mevrouw Van Dienderen. Mevrouw VAN DIENDEREN zegt dat de deputatie op 16 december een vergunning verleende aan het Project One van Ineos. Het is een omstreden vergunning, er waren veel bezwaren. De provincie Zeeland en de omgevingsdienst uit Midden- en Oost-Brabant zijn bekommerd over de impact van de fabriek op de biodiversiteit. De stikstofuitstoot kan de instandhoudingsdoelen bedreigen van de natuurgebieden in de buurt die Europese bescherming genieten. De provincie Zeeland is al in beroep gegaan. In de besluitvorming valt op dat het stikstofkader in Vlaanderen wankel is. De relaties met de Nederlandse provincies zijn belangrijk. Daarom stelt mevrouw Van Dienderen volgende vragen: De heer LEMMENS zegt dat de Nederlandse provincies ons geïnformeerd hebben over hun intentie om beroep in te stellen. Er is regelmatig overleg met de Nederlandse provincies, zowel ambtelijk als politiek en zowel formeel als informeel. De contacten verlopen in open en constructieve sfeer. Dossiers worden op dergelijk overleg niet in de diepte behandeld, maar in de marge is het dossier INEOS wel besproken. De Vlaamse en Nederlandse wettelijke kaders zijn sterk verschillend, wat het beoordelen van dossiers in grensregio's bemoeilijkt. Er is meer overleg nodig om de beide systemen beter te leren kennen. Projecten die aangevraagd worden in Vlaanderen, moeten worden getoetst aan Vlaamse regelgeving. De Nederlandse provincies moeten geen advies verlenen volgens het omgevingsvergunningsbesluit, maken geen deel uit van de POVC en hebben geen toegang tot het omgevingsloket. De informatie-uitwisseling is wel internationaal geregeld. Conform de verdragen van Espoo en Helsinki worden de nodige dossiers uitgewisseld met grensoverschrijdende impact. De Nederlandse reacties worden meegenomen in de bespreking op de POVC. Het is evident dat het voorlopige stikstofkader de vergunningverlening ernstig bedreigt. De provincie is samen met de andere provincies vragende partij voor een definitief stikstofkader. Een stabiele wetgeving is de basis voor het afleveren van robuuste vergunningen. Er is overleg gepleegd vanuit de VVP met het kabinet van minister Demir en ook tussen de kabinetten van de heer Lemmens en minister Demir. Ten slotte heeft de heer Lemmens er geen zicht op of de Nederlandse provincies het voorlopige stikstofkader hebben aangeklaagd. De VOORZITTER zegt dat er twee interpellaties ingediend zijn, die mogelijk onontvankelijk zijn volgens het huishoudelijk reglement. De heer SOHIER zegt dat hij zijn interpellatie intrekt. Mevrouw CUYLAERTS trekt ook haar interpellatie in.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De VOORZITTER zegt dat mevrouw Vrancken vanaf 4 februari verhinderd is om haar ambt op te nemen. Zij is vanaf dan met bevallingsverlof. Er dient in haar tijdelijke vervanging te worden voorzien. Bij lottrekking worden de bijzondere commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven van de voorgestelde vervanger samengesteld. De leden van de commissie die de geloofsbrieven van de heer Hugo Van Bueren onderzoekt zijn: mevrouw Nicole Boonen, mevrouw Nathalie Cuylaerts, de heer Tobias Daneels en mevrouw Catherine François. De vergadering wordt geschorst om 14.46 uur om de bijzondere commissie de kans te geven haar werkzaamheden uit te voeren. De vergadering wordt hernomen om 14.57 uur. Mevrouw CUYLAERTS brengt als verslaggever het advies ter kennisgeving van de raad. De commissie adviseert om de heer Van Bueren tot de eedaflegging toe te laten. Bij dit advies zijn geen bemerkingen. De heer VAN BUEREN legt de wettelijke eed af. De VOORZITTER wenst hem proficiat. (applaus)
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 januari 2022 Verslag
|
Agenda nr. 0/1 | Verhindering mevrouw Isabelle Vrancken. Tijdelijke opvolging.
|
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer VALKENIERS heeft op het vast bureau al aangebracht dat het spijtig is dat de statuten van de EVAP's geen mogelijkheid laten aan de fracties om te beslissen wie best geplaatst is om te zetelen in de algemene vergadering of de raad van bestuur van de betrokken entiteiten. Hij heeft dan ook aan de administratie gevraagd om de statuten tegen het licht te houden en te bekijken of het mogelijk is om deze mandaten in de toekomst los te koppelen van de samenstelling van de betrokken raadscommissie. De VOORZITTER zegt dat dit inderdaad besproken is op het vast bureau en dat de griffier heeft belooft om dit na te kijken. Men gaat over tot de geheime stemming. 32 leden nemen eraan deel. Er zijn 26 stemmen ja, bij 1 stemmen nee en 5 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 januari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 0/2 | Wijziging mandaten in bestuursorganen van extern verzelfstandigde agentschappen. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 januari 2022
Op basis van het provinciedecreet gebeurt de toewijzing van mandaten in extern verzelfstandigde agentschappen (APB/EVAP) en in het bijzonder in de raad van bestuur (algemene vergadering) door de provincieraad.
De artikelen 229§2 en 239 van het provinciedecreet.
SDG 16: Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDGsubdoelstelling 16.6: Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveau’s.
In vergadering van 15 december 2021 werd aan de provincieraad een herschikking van de bevoegdheden per gedeputeerde voorgelegd. Tevens werd in die vergadering de samenstelling van de raadscommissies vernieuwd. Beide raadsbesluiten brengen met zich mee dat er voor een aantal verzelfstandigde agentschappen de samenstelling van de raad van bestuur verandert.
Concreet gaat het over de volgende APB’s (met derden) en EVAP’s:
1. Het APB Toerisme Provincie Antwerpen
Verandering in de raad van bestuur:
Mevrouw Mireille Colson wordt lid en meteen de nieuwe voorzitter in vervanging van de heer Jan De Haes.
Dit geeft de volgende samenstelling:
N-VA (3): Mireille Colson (voorzitter), Linda Lauwers en Marleen van Hauteghem
CD&V (1): Wendy Weckhuysen
Vlaams Belang (1): Stefan De Winter
Groen (1): Louis Schoofs
open vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Inga Verhaert
PVDA (1): Rudy Sohier
2. Het APB Havencentrum
Verandering in de raad van bestuur:
Gedeputeerde Luk Lemmens wordt de nieuwe voorzitter in vervanging van de heer Ludwig Caluwé.
Mevrouw Mireille Colson neemt ontslag als bestuurder.
Huidige samenstelling wordt dan:
N-VA (3): Gedeputeerde Luk Lemmens (voorzitter), Eddy Verhaeven en Seppe Gys
CD&V (1): Ludwig Caluwé
Vlaams Belang (1): Bruno Valkeniers
Groen (1): Diederik Vandendriessche
open vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
3. Het EVAP Proefbedrijf Pluimveehouderij vzw
Veranderingen in de algemene vergadering:
De provincie wordt vertegenwoordigd door de gedeputeerde bevoegd voor landbouw en de leden van de provinciale raadscommissie waarin het beleidsdomein landbouw valt (zie art 12 van de statuten).
Gedeputeerde Kathleen Helsen (voorzitter)
Leden van de (vernieuwde) provincieraadscommissie Economie, streekbeleid en Europa:
N-VA (3): Christ’l Cottenie, Koen Dillen, Marleen Van Hauteghem
CD&V (1): Nicole Boonen
Vlaams Belang (1): Bruno Valkeniers
Groen (1): Brend Van Ransbeeck
Open Vld (1): Koen Anciaux
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Veranderingen in de raad van bestuur (10 mandaten – art 17 van de statuten ):
Voordracht door raad ingevolge art 239 PD.
Concreet = dezelfde vertegenwoordigers als in de algemene vergadering
Gedeputeerde Kathleen Helsen (voorzitter)
N-VA (3): Christ’l Cottenie, Koen Dillen, Marleen Van Hauteghem
CD&V (1): Nicole Boonen
Vlaams Belang (1): Bruno Valkeniers
Groen (1): Brend Van Ransbeeck
Open Vld (1): Koen Anciaux
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
4. Het EVAP Provinciaal Sport- en Recreatiedomein De Nekker vzw
Veranderingen in de algemene vergadering
De provincie wordt vertegenwoordigd door de gedeputeerde bevoegd voor recreatie en de leden van de provinciale raadscommissie waarin het beleidsdomein groenbeleid/recreatie valt (zie art 7 van de statuten).
De nieuwe samenstelling is dan als volgt:
Gedeputeerde Mireille Colson (voorzitter)
Leden van de (vernieuwde) provincieraadscommissie Vrije Tijd, personeel en ICT:
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Veranderingen in de raad van bestuur (10 mandaten – art 17 van de statuten ):
Voordracht door raad ingevolge art 239 PD.
Concreet = dezelfde vertegenwoordigers als in de algemene vergadering= raadscommissie
Samenstelling:
Gedeputeerde Mireille Colson (voorzitter)
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens??
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
5. Het EVAP Arboretum Kalmthout vzw
Veranderingen in de algemene vergadering
De provincie wordt vertegenwoordigd door de gedeputeerde bevoegd voor recreatie en de leden van de provinciale raadscommissie waarin het beleidsdomein recreatie valt (zie art 12 van de statuten).
Gedeputeerde Mireille Colson (voorzitter)
Leden van de vernieuwde provincieraadscommissie Vrije Tijd, personeel en ICT:
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Veranderingen in de raad van bestuur (10 mandaten – art 17 van de statuten ):
Voordracht door raad ingevolge art 239 PD.
Concreet = dezelfde vertegenwoordigers als in de algemene vergadering= raadscommissie:
Gedeputeerde Mireille Colson
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
6. Het EVAP Provinciaal Recreatiedomein De Lilse Bergen vzw
Veranderingen in de algemene vergadering:
De provincie Antwerpen wordt vertegenwoordigd door de gedeputeerde bevoegd voor het beleidsdomein recreatie en de 9 leden van de provinciale raadscommissie waarin het beleidsdomein recreatie valt (zie art 12 van de statuten).
Gedeputeerde Mireille Colson
Commissieleden raadscommissie Vrije Tijd, personeel en ICT:
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Veranderingen in het bestuursorgaan (= nieuwe naam voor raad van bestuur/ 10 mandaten - artikel 17 van de statuten).
Concreet = dezelfde vertegenwoordigers als in de algemene vergadering= raadscommissie
Gedeputeerde Mireille Colson
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Het provincieraadsbesluit wordt ter kennisname geagendeerd in de vergadering van de raad van bestuur/bestuursorgaan (en eventueel in de algemene vergadering) van de respectievelijke extern verzelfstandigde agentschappen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 januari 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
De raad van bestuur van het APB Toerisme Provincie Antwerpen (provinciale mandaten) wordt als volgt samengesteld:
N-VA (3): Gedeputeerde Mireille Colson (voorzitter), Linda Lauwers en Marleen van Hauteghem
CD&V (1): Wendy Weckhuysen
Vlaams Belang (1): Stefan De Winter
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Inga Verhaert
PVDA (1): Rudy Sohier
Artikel 2:
De raad van bestuur van het APB Havencentrum (provinciale mandaten) wordt als volgt samengesteld:
N-VA (3): Gedeputeerde Luk Lemmens (voorzitter), Eddy Verhaeven en Seppe Gys
CD&V (1): Ludwig Caluwé
Vlaams Belang (1): Bruno Valkeniers
Groen (1): Diederik Vandendriessche
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Artikel 3:
In de algemene vergadering van het EVAP Proefbedrijf Pluimveehouderij vzw worden voor de provinciale vertegenwoordiging de volgende raadsleden aangesteld:
Gedeputeerde Kathleen Helsen (voorzitter)
Leden van de provincieraadscommissie Economie, streekbeleid en Europa:
N-VA (3): Christ’l Cottenie, Koen Dillen, Marleen Van Hauteghem
CD&V (1): Nicole Boonen
Vlaams Belang (1): Bruno Valkeniers
Groen (1): Brend Van Ransbeeck
Open Vld (1): Koen Anciaux
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Artikel 4:
Volgende provinciale vertegenwoordigers worden voorgedragen voor de raad
van bestuur van het EVAP Proefbedrijf Pluimveehouderij vzw:
Gedeputeerde Kathleen Helsen (voorzitter)
N-VA (3): Christ’l Cottenie, Koen Dillen, Marleen Van Hauteghem
CD&V (1): Nicole Boonen
Vlaams Belang (1): Bruno Valkeniers
Groen (1): Brend Van Ransbeeck
Open Vld (1): Koen Anciaux
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Artikel 5:
In de algemene vergadering van het EVAP Het EVAP Provinciaal Sport- en Recreatiedomein De Nekker vzw worden voor de provinciale vertegenwoordiging de volgende raadsleden aangesteld:
Gedeputeerde Mireille Colson (voorzitter)
Leden van de provincieraadscommissie Vrije Tijd, personeel en ICT:
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Artikel 6:
Volgende provinciale vertegenwoordigers worden voorgedragen voor de raad van bestuur van het EVAP Provinciaal Sport- en Recreatiedomein De Nekker vzw:
Gedeputeerde Mireille Colson (voorzitter)
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Artikel 7:
In de algemene vergadering van het EVAP Arboretum Kalmthout vzw worden voor de provinciale vertegenwoordiging de volgende raadsleden aangesteld:
Gedeputeerde Mireille Colson (voorzitter)
Leden van de provincieraadscommissie Vrije Tijd, personeel en ICT:
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Artikel 8:
Volgende provinciale vertegenwoordigers worden voorgedragen voor de raad van bestuur van het EVAP Arboretum Kalmthout vzw:
Gedeputeerde Mireille Colson
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Artikel 9:
In de algemene vergadering van het EVAP Provinciaal Recreatiedomein De Lilse Bergen vzw worden voor de provinciale vertegenwoordiging de volgende raadsleden aangesteld:
Gedeputeerde Mireille Colson
Leden van de provincieraadscommissie Vrije Tijd, personeel en ICT:
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
Artikel 10:
Volgende provinciale vertegenwoordigers worden voorgedragen voor de raad van bestuur van het EVAP Provinciaal Recreatiedomein De Lilse Bergen vzw:
Gedeputeerde Mireille Colson
N-VA (3): Seppe Gys, Linda Lauwers en Eddy Verhaeven
CD&V (1): Lili Stevens
Vlaams Belang (1): Jan Claessen
Groen (1): Louis Schoofs
Open Vld (1): Ann Bakelants
Vooruit (1): Fauzaya Talhaoui
PVDA (1): Rudy Sohier
De raad stemde niet openbaar
Totaal aantal voorstanders: 26
totaal aantal tegenstanders: 1
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5
Met als gevolg: Men gaat over tot de geheime stemming. 32 leden nemen eraan deel. Er zijn 26 stemmen ja, bij 1 stemmen nee en 5 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw BAKELANTS heeft haar oren te luisteren gelegd in Geel. Het is goed dat er beweging komt in dit dossier dat begint te lijken op de processie van Echternach. Ze ziet geen verschil met de oude studie, het zware verkeer dendert langst de scholen. Ze stelt voor niet te wachten op de studie en vraagt wanneer de schop in de grond kan en naar de verdere timing. Zij er eventueel alternatieven op korte termijn? Mevrouw VAN DIENDEREN is niet enthousiast over nog meer wegen. Ze is overtuigt dat er andere oplossingen zijn. Het lijkt inderdaad op de processie van Echternach. Is dit nog wel de rol van de provincie? Moet dit misschien doorgeschoven worden naar Vlaanderen? Het is wel goed dat er een MER opgesteld wordt, dat is belangrijk. De fractie is geen fan van het project, maar zal zich onthouden omdat er in het MER een goede afweging gemaakt kan worden en de alternatieven bekeken, net als de milieu-effecten en de stikstofeffecten te onderbouwen. De heer LEMMENS antwoordt dat de provincie geen wegen gaat aanleggen. Het onderzoek gebeurt op vraag van gemeenten voor problemen die er zijn: namelijk de vrachtwagens die door de kernen rijden. In 2017 is dit opnieuw opgestart. Twee planningsprocessen lopen parallel. Er is wat achterstand ontstaan door COVID. Het openbaar onderzoek is al geweest, nu wordt een extra deelopdracht in de markt gezet. Er zijn meer alternatieven die onderzocht moeten worden. Ook hij is geen voorstander van nieuwe wegen, maar er moet bekeken worden wat er mogelijk is. PRUP's opmaken is wel degelijk een opdracht van de provincie. Spreker kan dus niet zeggen wanneer de schop in de grond zal gaan, er moet nog veel onderzocht worden. Maar we zijn hard aan het werk voor een oplossing voor dit probleem. Goedgekeurd met 26 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 januari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Erratum. PRUP Regionale ontsluiting Geel bis en PRUP Wegverbinding N18-N118 – goedkeuring deelopdracht ‘Uitvoering plan-MER’. Goedkeuring.
|
Artikel 43 §2 11° van het provinciedecreet bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
De gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Het decreet van 1 juli 2016 tot wijziging van de regelgeving voor ruimtelijke uitvoeringsplannen teneinde de planmilieueffectrapportage en andere effectbeoordelingen in het planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen te integreren door wijziging van diverse decreten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.
Historiek
Op 29 juni 2017 ging de deputatie akkoord met de heropstart van het PRUP ‘Regionale ontsluiting Geel bis’ en de opstart van het PRUP voor de ‘Wegverbinding N18-N118’. Deze planningsprocessen werden gelijktijdig opgestart en lopen parallel aan elkaar.
Op 31 augustus 2017 keurde de deputatie de selectieleidraad en het bestek goed.
Op 29 september 2017 keurde de provincieraad de selectieleidraad en het bestek goed.
Op 8 maart 2018 gunde de deputatie de opdracht ‘Raamovereenkomst voor de uitvoering van ruimtelijke planningsprocessen voor de regionale ontsluitingen van Geel en Mol’ aan het studiebureau Arcadis Belgium nv, Koningsstraat 80 te 1000 Brussel, met ondernemingsnummer 0426.682.709. Het gunningsbedrag bedroeg 251.641,28 EUR incl. btw.
Op 12 april 2018 keurde de deputatie de samenstelling van het planteam goed.
Op 21 juni 2018 nam de deputatie kennis van een eerste informatieve nota over het planproces: procesnota versie 1.
Op 18 juli 2019 keurde de deputatie de twee startnota’s goed, ging de deputatie akkoord met de wijzigingen in het planteam en nam de deputatie kennis van de procesnota’s versie 2.
Over de startnota’s werd een publieke raadpleging georganiseerd van 4 oktober 2019 t.e.m. 2 december 2019. Tijdens deze publieke raadpleging werden vier participatiemomenten georganiseerd: op 8 oktober 2019 in Dessel, op 10 oktober 2019 in Geel, op 14 oktober 2019 in Retie en op 17 oktober 2019 in Mol.
Het adres van de maatschappelijke zetel van Arcadis Belgium nv is sedert 17 juli 2020 gewijzigd: Markiesstraat 1 te 1000 Brussel.
Op 29 april 2021 nam de deputatie kennis van de twee scopingnota’s en de procesnota’s versie 3 en keurde de wijziging van het planteam goed.
Extra deelopdracht
Bij de gunning van de opdracht op 8 maart 2018 waren het aantal wegalternatieven per PRUP en de details van de milieu-effectenrapportage nog niet volledig gekend.
Bij de uitwerking van de startnota’s en de verwerking van de reacties en adviezen blijkt:
- Voor het PRUP Regionale ontsluiting Geel bis:
- Voor het PRUP Wegverbinding N18-N118:
Bovendien blijkt in de uitwerking van de 2 plan-MER’s dat:
- Het weerhouden van 2 primaire varianten leidt tot een extra modellering voor de discipline mobiliteit en de discipline geluid;
- Het zogenaamde ‘stikstofarrest’ zorgt dat de noodzaak tot een passende beoordeling en verscherpte natuurtoets nader moet onderzocht worden en mogelijk gedetailleerd uitgewerkt worden;
- Een nieuw model voor luchtmodelleringen moet worden toegepast, het zogenaamde IMPACT-model.
Deze elementen maken dat het studiebureau Arcadis Belgium nv een extra deelopdracht moet uitvoeren in het kader van een procedureel correct en kwalitatief planningsproces.
Het geraamde bedrag van de gevraagde extra deelopdracht ‘Uitvoering plan-MER’ bij de opdracht ‘Raamovereenkomst voor de uitvoering van ruimtelijke planningsprocessen voor de regionale ontsluitingen van Geel en Mol’ bedraagt 185.219,20 EUR incl. btw. Dit bedrag houdt rekening met de indexering die van toepassing is conform art. 1.2.9.1 van de originele raamovereenkomst.
Deze extra deelopdracht kadert binnen de lopende planprocessen van het PRUP Regionale ontsluiting Geel bis en het PRUP Wegverbinding N18-N118.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG: 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
Subdoelstelling: 11.3 Tegen 2030 inclusieve en duurzame stadsontwikkeling en capaciteit opbouwen voor participatieve, geïntegreerde en duurzame planning en beheer van menselijke nederzettingen in alle landen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 23 december 2021.
De deputatie keurde de extra uitgave voor de deelopdracht ‘Uitvoering plan-MER’ bij de opdracht ‘Raamovereenkomst voor de uitvoering van ruimtelijke planningsprocessen voor de regionale ontsluitingen van Geel en Mol’ goed, geraamd op 185.219,20 EUR incl. btw, incl. prijsindexering. Hierdoor komt de totale kost van de opdracht op 436.860,48 EUR inclusief btw.
Deze verbintenis werd via Mercurius bestelbonnummer 2021020258 ten bedrage van 185.219,20 EUR vastgelegd op het ramingsnummer MJP000061 met ARK 2021/21400000/0600 - Plannen en studies - Aanschaffingswaarde/Ruimtelijke planning.
Jaar | Bedrag | Krediet beschikbaar |
2021 | 185.219,21 | 1.139.948,04 |
2022 | 0,00 | 448.837,91 |
2023 | 0,00 | 455.001,26 |
2024 | 0,00 | 535.942,60 |
2025 | 0,00 | 600.000,00 |
Totaal | 185.219,21 | 3.179.729,81 |
BBC actieplan: AP000023 Ruimtelijk beleid: we voeren een ruimtelijk beleid op basis van het RSPA of het nieuwe PBRA.
BBC actie: A000025 DRP Jaarprogramma: we maken ruimtelijke studies, plan-MER's en PRUP's op.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de extra deelopdracht ‘Uitvoering plan-MER’ bij de opdracht ‘Raamovereenkomst voor de uitvoering van ruimtelijke planningsprocessen voor de regionale ontsluitingen van Geel en Mol’ goed.
Bijlagen:
- deputatiebesluit van 31 augustus 2017 goedkeuring selectieleidraad en bestek
- provincieraadsverslag van 29 september 2017 goedkeuring selectieleidraad en bestek
- deputatiebesluit van 8 maart 2018 gunning
- vraag tot aanvullende diensten ‘Uitvoering plan-MER’
- offerte
- bevestiging btw-tarief
- attesten RSZ, fiscaliteit en juridische situatie
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 26
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Met als gevolg: Goedgekeurd met 26 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Tobias
Daneels,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 27 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 januari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Erediensten. Mechelen. Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus. Budget 2022. Akteneming. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 januari 2022
Krachtens artikel 48 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, neemt de provincieraad akte van het budget als het past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Krachtens artikel 49 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om zich uit te spreken over de goedkeuring van het budget indien dit niet past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Luidens artikel 47 juncto artikel 78 worden de budgetten na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober bij de provincieoverheid ingediend (…). De provincieraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de provincieoverheid (…).
Luidens art. 46 juncto art. 78 stelt de kathedrale kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kathedrale kerkfabriek voor het volgende boekjaar vast en dient het in voorkomend geval voor 30 juni in bij het centraal kerkbestuur. Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget.
In vergadering van 20 februari 2020 heeft uw raad het meerjarenplan 2020-2025 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake.
In vergadering van 24 juni 2021 heeft uw raad de wijziging aan het meerjarenplan 2020-2025 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake. Dit gewijzigde meerjarenplan voorzag in een toelage van de provincie Antwerpen ten bedrage van 288.700,25 EUR voor de exploitatie voor 2022.
Uw raad gaf een gunstig advies over de rekening 2020 in vergadering van 25 maart 2021, met een batig saldo voor de exploitatie ten bedrage van 402.282,52 EUR; dit bedrag is correct ingeboekt in het budget 2022.
De kathedrale kerkraad van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus heeft het budget 2022 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 28 oktober 2021.
Het budget 2022 kan als volgt worden samengevat:
Exploitatie | Ontvangsten | 454.404,44 EUR |
| Uitgaven | 661.368,91 EUR |
| Voor financiering | -206.964,47 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -206.964,47 EUR |
| Overboeking | -154.219,64 EUR |
| Eigen dienstjaar | -361.184,11 EUR |
| Gecor. Expl. -2 | 402.282,52 EUR |
| Gecor. Budget -1 | 329.798,66 EUR |
| Voor toelage | -288.700,25 EUR |
| Gewone toelage | 288.700,25 EUR |
| Achterstal. toelage | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
|
|
|
Investeringen | Ontvangsten | 226.811,36 EUR |
| Uitgaven | 381.031,00 EUR |
| Voor financiering | -154.219,64 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -154.219,64 EUR |
| Overboeking | 154.219,64 EUR |
| Eigen dienstjaar | 0,00 EUR |
| Gecor. Invest. -2 | 0,00 EUR |
| Gecor. Budgetw. -1 | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
|
|
|
Toelage |
| 288.700,25 EUR |
Het budget 2022 vergeleken met het gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 voor wat betreft de voorziene subsidie voor 2022:
Gevraagde provinciale subsidie budget 2022 | 288.700,25 EUR |
Voorziene subsidie in het meerjarenplan | 288.700,25 EUR |
Verschil | 0,00 EUR |
Het ingediende budget valt aldus binnen het goedgekeurde meerjarenplan. De provincieraad dient aldus akte te nemen van het ingediende budget 2022.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
SDG: 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug SDG-Subdoelstelling: 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status. |
Het budget 2021 werd digitaal via ReligioPoint ingediend op 14 december 2021 en ontvangen op 15 december 2021; het budget werd aldus niet tijdig, i.e. voor 1 oktober 2021, ingestuurd. Hierop staan echter geen strafbepalingen.
Luidens de artt. 47 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zijn de budgetten en de wijzigingen onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, in casu de aartsbisschop.
Dit advies werd verstrekt op 18 november 2021 en eveneens digitaal via ReligioPoint ontvangen door de provincieoverheid op datum van 15 december 2021.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 23 december 2021.
Een budget ten belope van 288.700,25 EUR voor exploitatie ten voordele van Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Mechelen werd voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025 op boekhoudsleutel 2022/64902000/0790 - Niet-nominatieve subsidies/Erediensten (Bijdrage in het tekort van de gewone begroting van de kerkfabrieken van de erkende erediensten (W)), ramingsnummer MJP001467, van het budget 2022.
De thans gevraagde exploitatietoelage ten bedrage van 288.700,25 EUR valt aldus binnen hetgeen de provincie in haar meerjarenplan heeft voorzien.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt akte van het budget 2022 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Antwerpen met een provinciesubsidie van 288.700,25 EUR voor het tekort op het exploitatiebudget 2022, zonder formulering van boekhoudkundig-technische ter zake.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 27
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 6
Met als gevolg: Goedgekeurd met 27 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Tobias
Daneels,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 27 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 januari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Verdeelkrediet Mondiaal Beleid. Budget 2022. Geraamde aanwending. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 januari 2022
1. Bevoegdheid
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
2. Juridische context
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De aanpassing van 24 september 2020 aan het provinciaal reglement betreffende de subsidiëring en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers.
In het door de provincieraad op 9 december 2021 goedgekeurde meerjarenplan 2020-2025 van de provincie is voor 2022 een krediet van 1.175.000 EUR uitgetrokken voor “subsidies mondiaal beleid”. Dit krediet omvat alle subsidies met betrekking tot het mondiaal beleid.
3. Feitelijke context en verantwoording
De provincieraad wordt gevraagd om in te stemmen met volgende subsidies m.b.t. mondiaal beleid:
1. een subsidie voor het 4de-Pijlersteunpunt van 11.11.11
Het grootste deel van deze subsidie gaat naar de ondersteuning van ontwikkelingsprojecten van 4de Pijlers met zetel of werking in de provincie Antwerpen. Het resterende bedrag wordt gebruikt voor een kwaliteitsvolle beoordeling en begeleiding van deze 4de Pijlers.
Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, tussen de provincie Antwerpen en het 4de-Pijlersteunpunt, voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
2. subsidies voor de regioprojecten in Guatemala en de Filippijnen
Er wordt een subsidie voorzien voor het provinciaal regioproject in Guatemala, uitgevoerd door de coöperatieve El Recuerdo (conform de samenwerkingsovereenkomst die op 25 januari 2018 in de provincieraad werd goedgekeurd).
Daarnaast wordt een subsidie uitgetrokken voor het provinciaal regioproject in de Filippijnen, uitgevoerd door de Philippine Permaculture Association (PPA).
Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, tussen de provincie Antwerpen en PPA, voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2023.
De samenwerking tussen de provincie Antwerpen en PPA, omtrent het provinciale regioproject in de Filipijnen, wordt na 31 maart 2023 niet meer voortgezet.
Deze samenwerkingsovereenkomst heeft dan ook als voornaamste doelstelling het waarborgen van de resultaten die PPA realiseerde m.b.t. het regioproject in de Filipijnen.
3. een subsidie voor het Belgisch Comité voor UNICEF, voor het project ‘Klaslokalen bouwen uit gerecycleerd plastic’, te Ivoorkust
Het Belgisch Comité voor UNICEF (hierna genoemd UNICEF) en Conceptos Plasticos, een sociale onderneming uit Colombia, bouwden in Abidjan een fabriek die werkgelegenheid, een ziekteverzekering en kennisdeling biedt aan vrouwen die in armoede leven.
Zij verzamelen en verwerken plastic afval dat wordt gerecycleerd tot bouwstenen. De eenvoudig te monteren, duurzame en goedkope bouwstenen zullen vervolgens worden gebruikt voor de bouw van klaslokalen. Telkens in regio's die kampen met zowel een tekort aan scholen als met een afvalproblematiek.
Naast de constructie van de scholen -en dus het voorzien van infrastructuur- wordt eveneens ingezet op kwalitatief onderwijs.
Aan de realisatie van deze klaslokalen wordt ook een ‘groen schoolconcept’ gelinkt, met aandacht voor het gebruik van zonnepanelen, de aanplanting van tuinen en bomen en een sensibilisatieprogramma voor groenere & kindvriendelijke gemeenschappen. Daarenboven wordt er aandacht besteed aan zuiver water en hygiëne: de klassen worden voorzien van een waterput en aparte toiletten voor jongens en meisjes. Dit moet, in combinatie met de vermindering van afval, resulteren in een afname van ziekten zoals covid, malaria, diarree en longontsteking.
Tot slot hebben opleidingen rond opvoeding, gendergelijkheid en milieubewustzijn voor moeders, leerkrachten en andere relevante actoren een vaste plek in dit project.
Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, tussen de provincie Antwerpen en UNICEF, voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2025.
4. een subsidie voor het prijzengeld van de Prijs voor Mondiaal Onderzoek
Jaarlijks organiseert de provincie Antwerpen de Prijs voor Mondiaal Onderzoek.
Wedstrijdvoorwaarden:
Via deze prijs wil het provinciebestuur onderzoek m.b.t. het Globale Zuiden stimuleren. Hierbij wordt steeds gefocust op verschillende aspecten zoals economie, politiek, cultuur, milieu, gezondheid, geneeskunde en sociale verhoudingen.
Elke betrokken onderwijsinstelling staat zelf in voor de keuze van de eigen winnende student(en) en bijhorende afstudeerprojecten.
De namen van deze studenten en de titels van hun afstudeerprojecten worden vervolgens ter goedkeuring voorgelegd aan de deputatie van de provincie Antwerpen.
Deelnemende onderwijsinstellingen en inhoud prijs:
4 studenten van het Instituut voor Tropische Geneeskunde, 3 studenten van het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid (Universiteit Antwerpen) en telkens 1 student van Universiteit Antwerpen, Karel de Grote Hogeschool, AP Hogeschool en Thomas More Hogeschool ontvangen voor hun winnende afstudeerproject - naast een oorkonde en medaille - een bedrag.
Dit bedrag, het prijzengeld, bedraagt 1000 EUR per afstudeerproject. Als meerdere studenten hebben samengewerkt aan één winnend afstudeerproject, wordt de 1000 EUR aan prijzengeld onder deze betrokken studenten gelijkwaardig verdeeld.
5. Inzet voor klimaat wereldwijd: bosherstel (CO2-compensatie), bosbescherming en biodiversiteit
Er wordt een bedrag voorzien m.b.t. ‘inzet voor klimaat wereldwijd’ en meer bepaald bosherstel (CO2-compensatie), bosbescherming en biodiversiteit in het globale Zuiden. Hieromtrent wordt later aan de Antwerpse provincieraad een voorstel voorgelegd.
SDG 1. Geen armoede
SDGsubdoelstelling 1.1: Tegen 2030 extreme armoede uitroeien voor alle mensen wereldwijd, die met minder dan $ 1,25 per dag moeten rondkomen.
SDG 10. Ongelijkheid verminderen
SDGsubdoelstelling 10.b.: Officiële ontwikkelingsbijstand en financiële stromen aanmoedigen, met inbegrip van directe buitenlandse investeringen, voor staten waar de behoefte het grootst is, in het bijzonder in de minst ontwikkelde landen, de Afrikaanse landen, de kleine eilandstaten in ontwikkeling en de door land ingesloten ontwikkelingslanden, in overeenstemming met hun nationale plannen en programma's.
SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDGsubdoelstelling 17.2.: Ontwikkelde landen dienen ten volle hun verbintenissen aangaande officiële ontwikkelingshulp te implementeren, waaronder ook de verbintenis van vele ontwikkelde landen om 0,7% van het bruto nationaal inkomen te besteden aan officiële ontwikkelingshulp voor ontwikkelingslanden (ODA/GNI) en 0,15% tot 0,20% ontwikkelingshulp aan de minst ontwikkelde landen; ODA-donoren worden aangemoedigd om voor zichzelf een doelstelling te bepalen om minstens 0,2% van de ODA te besteden aan de minst ontwikkelde landen
4. Procedurele vormvereisten
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 januari 2021.
5. Financiële aspecten
De provincieraad wordt gevraagd om in te stemmen met volgende geraamde aanwending van de kredieten:
Daarnaast wordt een subsidie van 100.000 EUR uitgetrokken voor het provinciaal regioproject in de Filippijnen, uitgevoerd door de Philippine Permaculture Association (PPA).
BESLUIT:
Enig artikel:
Er wordt ingestemd met volgende geraamde aanwending van het verdeelkrediet Mondiaal Beleid 2022:
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 27
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5
Met als gevolg: Goedgekeurd met 27 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
FRANCOIS
Catherine,
Jan
Claessen,
Stefan
De Winter,
Bruno
Valkeniers,
Brend
Van Ransbeeck
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 januari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/4 | Erratum. Fietsostrade F105 Herentals - Balen – aanvullende werken in Langstraat (Olen) en Truchelven (Olen en Westerlo). Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 januari 2022
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016, meer bepaald artikel 42 §1 2°.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, meer bepaald artikel 38/1.
De gemeente Olen vroeg in een brief van 15 juli 2020 aan de deputatie om de Langstraat op het grondgebied van Olen, die nu een openbare weg is met gemengd verkeer, om te vormen tot een fietsostrade en als aanvullende dienst op te nemen in de lopende werken van de fietsostrade F105 Herentals - Balen. Op 17 september 2020 besliste de deputatie om in te gaan op deze vraag en gaf ze opdracht aan het studiebureau Tractebel om dit deel te ontwerpen.
In 2001 heeft de toenmalige provinciale dienst Werken en Infrastructuur op een verlaten spoorwegbedding langs Herentals, Olen en Westerlo een fietspad aangelegd waarvan de laatste 150 meter ten gevolge van privé- en openbare eigendommen nooit zijn voltooid. De kwestie i.v.m. de eigendommen is uiteindelijk geregeld, en in de zitting van 22 juni 2017 keurde de deputatie de aanleg van het ontbrekende deel van Truchelven over een lengte van 150 meter goed. Omdat de dienst Mobiliteit bezig is met de aanleg van de fietsostrade F105 in de buurt van Truchelven heeft de dienst Architectuur en Vastgoed gevraagd aan de dienst Mobiliteit om dit als aanvullende dienst op te nemen in de lopende werken van de fietsostrade F105 Herentals - Balen.
SDG 11. Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.2 Tegen 2030 toegang voorzien tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor iedereen, waarbij de verkeersveiligheid verbeterd wordt, met name door het openbaar vervoer uit te breiden, met aandacht voor de behoeften van mensen in kwetsbare situaties, vrouwen, kinderen, personen met een handicap en ouderen
De deputatie keurde de omgevingsvergunning voor de werken in Truchelven goed op 15 oktober 2020 en de omgevingsvergunning voor de Langstraat op 9 september 2021. Hierdoor kunnen beide werken starten.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 januari 2022.
De aanvullende werken voor de aanleg van de F105 in de Langstraat te Olen kosten 585.590,63 EUR inclusief btw. Deze verbintenis werd via Mercurius bestelbonnummer 2021022420 ten bedrage van 585.590,63 EUR vastgelegd op het ramingsnummer MJP000055 met ARK 2022/22810000/0290 Overige onroerende infrastructuur - installaties, uitrusting, werken: aanschaffingswaarde.
De aanvullende werken voor de aanleg van Truchelven te Olen en Westerlo kosten 67.240,51 EUR inclusief btw. Deze verbintenis werd via Mercurius bestelbonnummer 2021022422 ten bedrage van 67.240,51 EUR vastgelegd op het ramingsnummer MJP000055 met ARK 2022/22810000/0290 Overige onroerende infrastructuur - installaties, uitrusting, werken: aanschaffingswaarde.
De aanvullende werken in de Langstraat te Olen kunnen leiden tot een potentiële subsidieaanvraag bij het Fietsfonds van de Vlaamse overheid voor een voorlopig totaal van 327.282,85 EUR.
BBC actieplan: AP Fietsinfrastructuur: we zetten in op infrastructuur voor fietsers.
BBC actie: A Dienst Mobiliteit Fietsostrades: we leggen fietsostrades aan.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad neemt kennis van de raming voor de aanleg van de fietsweg in de Langstraat in Olen op de fietsostrade F105 Herentals - Balen. De totale kost wordt geraamd op 585.590,63 EUR incl. btw.
Artikel 2:
De provincieraad keurt het aanvullend werk voor de aanleg van de fietsweg in de Langstraat in Olen op de fietsostrade F105 Herentals – Balen goed.
Artikel 3:
De provincieraad neemt kennis van de raming voor de aanleg van het fietspad in Truchelven in Olen en Westerlo. De totale kost wordt geraamd op 67.240,51 EUR incl. btw.
Artikel 4:
De provincieraad keurt het aanvullend werk voor de aanleg van het fietspad in Truchelven in Olen en Westerlo op de fietsostrade F105 Herentals – Balen goed.
Bijlagen:
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 31
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 januari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/1 | Europa. Interreg Vlaanderen-Nederland 2021-2027. Inhoud programma, afsluiten overeenkomsten, cofinanciering Technische Bijstand, administratieve organisatie, delegatie bevoegdheid. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 januari 2022
Provinciedecreet, in het bijzonder artikels 43, 57, 58 en 230 van het Provinciedecreet;
Beheersovereenkomst (ontwerp) tussen het Vlaams gewest en de Vlaamse Gemeenschap en het Provinciebestuur Antwerpen met betrekking tot het beheer en de uitvoering van het Interreg-programma Grensregio Vlaanderen-Nederland 2021-2027, hierna te noemen ‘de beheerovereenkomst’;
Overeenkomst inzake de uitvoering van het Interreg-programma Europese Territoriale Samenwerking 2021-2027 Interreg VI A Vlaanderen-Nederland, hierna te noemen ‘de uitvoeringsovereenkomst’;
Samenwerkingsovereenkomst Grensregio Vlaanderen-Nederland 2021-2027, hierna te noemen ‘de partnerschapsovereenkomst’;
Verordening (EU) 2021/1058 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling en het Cohesiefonds, hierna te noemen ‘Verordening (EU) 2021/1058;
Verordening (EU) 2021/1059 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 betreffende specifieke bepalingen voor de doelstelling “Europese territoriale samenwerking” (Interreg) ondersteund door het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling en door externe financieringsinstrumenten, hierna te noemen ‘Verordening (EU) 2021/1059;
Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid, hierna te noemen ‘Verordening (EU) 2021/1060.
Toepasselijke uitvoeringshandelingen en gedelegeerde handelingen van de Europese Commissie.
Interreg Vlaanderen - Nederland is een Europees subsidieprogramma dat de regionale ontwikkeling in de grensregio Vlaanderen - Nederland stimuleert in het kader van de Europese Territoriale Samenwerking. Het zesde programma loopt gelijk met de Europese beleidscyclus en meerjarenbegroting in de periode 2021-2027. De concrete uitvoering kan echter doorlopen tot 2030. De uitvoering van de Europese programma’s, en daarmee ook de financiering, is dus vanuit provinciaal perspectief legislatuur overschrijdend.
Omwille van de positieve ervaringen met de uitvoering en het beheer van de voorgaande programma’s onder verantwoordelijkheid van Provincie Antwerpen, heeft de Vlaamse minister voor Economie, Innovatie en Werk in een formeel schrijven aan Provincie Antwerpen verzocht om deze taken in de periode 2021-2027 voort te zetten en de nodige voorbereidingen te treffen zodat het subsidieprogramma een vlotte doorstart kan maken.
De verschillende overeenkomsten die voorliggen ter besluitvorming beschrijven de scope van het nieuwe programma, formaliseren de deelname van de verschillende partners aan het programma, de taakverdeling tussen de partners en intern binnen Provincie Antwerpen en het APB PSES.
3.1. Formele inrichting van het subsidieprogramma
3.1.1. Interreg Vlaanderen –Nederland 2021 - 2027
Het programma Grensregio Vlaanderen-Nederland 2021-2027 wenst Vlaams - Nederlandse samenwerkingsprojecten te stimuleren rond de volgende beleidsprioriteiten:
• A. Een slimmer Europa. Innovatie en vaardigheden voor slimme transformatie;
• B. Een groener Europa. Klimaat, milieu en natuur;
• C. Een socialer Europa. Inclusieve arbeidsmarkt, opleiding en duurzame vrijetijdsbesteding;
• D. Een Europa zonder grenzen. Samenwerken om grensobstakels te overwinnen.
Het programmagebied bestaat uit de Vlaamse provincies West- Vlaanderen, Oost- Vlaanderen, Vlaams Brabant, Limburg en Antwerpen. Langs Nederlandse zijde bestaat het programmagebied uit de Nederlandse provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. Naast deze Vlaamse en Nederlandse provincies zijn ook de Vlaamse overheid (Agentschap Innovatie en Ondernemen) en het Nederlandse Rijk (Ministerie van Economische Zaken en Klimaat) programmapartners in dit programma.
In totaal is een budget van 205.405.605 EUR aan Europese subsidies voorzien.
Een uitgebreide versie van ontwerp van Interreg-programma is toegevoegd als bijlage 1.
Naast de rol als programmapartner treedt Provincie Antwerpen, op vraag van de Vlaamse minister voor Economie, Innovatie en Werk, ook op als beheerautoriteit van dit programma.
3.1.2. Uitvoeringsovereenkomst
De programmapartners sluiten bij aanvang van de programmaperiode een uitvoeringsovereenkomst. Deze overeenkomst regelt de verbindende politieke en bestuurlijke afspraken in het kader van de uitvoering van de Partnerschapsovereenkomst en regelt met name de toewijzing van de autoriteitsfuncties, samenstelling en werking van het Comité van Toezicht, Gemeenschappelijk Secretariaat, overlegorganen en aansprakelijkheden.
De inhoudelijke sturing van het programma gebeurt door het Comité van Toezicht, waarin de programmapartners stemgerechtigd zijn. De provincie Antwerpen wordt hierin vertegenwoordigd door de gedeputeerde voor Europa. In het Comité van Toezicht zetelen ook vertegenwoordigers vanuit de gemeenten, de economische en sociale partners, milieuorganisaties, niet-gouvernementele organisaties, de Europese Commissie en de programma-autoriteiten.
De uitvoeringsovereenkomst is terug te vinden als bijlage 2. Een formele ondertekening van de overeenkomst door de programmapartners wordt gepland nadat alle programmapartners de ontwerp-overeenkomst hebben goedgekeurd.
De Provincieraad wordt gevraagd in te stemmen met de inhoud van de overeenkomst en de ondertekening van deze overeenkomst door de bevoegde gedeputeerde en de provinciegriffier.
3.1.3. Beheerovereenkomst
Op verzoek van de programmapartners en in overleg met het Koninkrijk der Nederlanden, wijst de Vlaamse Regering het Provinciebestuur van Antwerpen aan als beheerautoriteit in de zin van artikels 72-74 van Verordening (EU) nr. 2021/1060. Het provinciebestuur nam deze verantwoordelijkheid ook in eerdere programmaperiodes op zich. De beheerautoriteit wordt tevens gelast de boekhoudfunctie, in de zin van art. 76 Verordening 2021/1060 en art. 47 Verordening 2021/1059, te organiseren in functie van de financiële afwikkeling van het subsidieprogramma. Conform artikel 77 van Verordening (EU) nr. 2021/1060 wijst de opdrachtgever de Vlaamse auditautoriteit Europese Structuurfondsen aan als auditautoriteit.
De voorwaarden en modaliteiten van deze opdrachtverlening maken het voorwerp uit van de beheersovereenkomst (bijlage). De functie van beheerautoriteit vloeit voort uit de Verordeningen en staan vermeld in artikels 2-4 en 10 van de beheersovereenkomst.
Namens het Provinciebestuur wordt het Departement Economie, Streekbeleid en Europa (DESE) aangewezen om de functie van beheerautoriteit te vervullen. Binnen het departement zal dit worden opgenomen door de dienst Europa. DESE zal ondersteund worden door Autonoom Provinciebedrijf Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen (APB PSES), waarin het Gemeenschappelijke Secretariaat wordt ingebed.
De besluitvorming binnen het programma wordt genomen door het Comité van Toezicht, of door de autoriteiten in de specifieke uitoefening van hun functies.
De besluitvorming van het Comité van Toezicht dient te worden geformaliseerd door de beheerautoriteit. Dit betekent dat het provinciebestuur van Antwerpen, in haar hoedanigheid van beheerautoriteit, ook optreedt als het bestuursrechtelijk orgaan van het Comité van Toezicht. Concreet betekent dit een gebonden besluitvorming, volgend op die van het Comité van Toezicht. Hiervoor wordt een delegatieregeling voorgesteld.
De uitoefening wordt zowel beleids- als budgetneutraal georganiseerd. De beleidsneutraliteit houdt in dat de besluitvorming van het Comité van Toezicht niet door onze deputatie of uw raad wordt geëvalueerd, maar als een gebonden besluitvorming wordt uitgevoerd.
De budgetneutraliteit houdt in dat alle kosten verbonden aan de uitoefening van deze taak, met inbegrip van het programmasecretariaat dat ingebed blijft in APB PSES, worden gefinancierd met programmamiddelen.
De beheerovereenkomst is terug te vinden als bijlage 3.
De Provincieraad wordt gevraagd in te stemmen met de inhoud van de overeenkomst en de ondertekening van deze overeenkomst door de bevoegde gedeputeerde en de provinciegriffier.
3.2. Operationele inrichting en uitvoering van het subsidieprogramma
Het provinciebestuur vervult in dit subsidieprogramma dus meerdere rollen:
• Provincie Antwerpen is programmapartner, wat zich vertaalt in deelname als projectpartner in het project ‘Technische Bijstand’ en inhoudelijke sturing via deelname van de gedeputeerde bevoegd voor Europa (i.c. Kathleen Helsen) in het Comité van Toezicht.
• Provincie Antwerpen is aangewezen als verantwoordelijk instantie voor het beheer, de organisatie en werking van het subsidieprogramma, wat zich vertaalt in de functies van beheerautoriteit (Dienst Europa) en gemeenschappelijk secretariaat (APB PSES). Dit secretariaat bestaat uit een aantal vaste medewerkers voor de administratieve, financiële en regeltechnische zaken, en een aantal projectadviseurs die worden ingezet vanuit de programmapartners.
Voor de personele en administratieve uitvoering van het programma, en de financiering daarvan, wordt een project Technische Bijstand ingesteld, waarbij de programmapartners en autoriteiten optreden als projectpartner. De inhoudelijke en financiële beschrijving van het project en de samenwerkingsovereenkomst zijn respectievelijk terug te vinden in bijlagen 4.a, 4.b en 4.c.
De samenwerkingsovereenkomst in het kader van het project “Technische Bijstand Interreg VI” wordt voorgelegd aan de provincieraad vanuit de hoedanigheid van programmapartner/projectpartner Technische Bijstand. Deze overeenkomst wordt tevens voorgelegd aan de Raad van Bestuur van APB PSES in haar hoedanigheid van projectverantwoordelijke voor het project Technische Bijstand.
De inbedding van het Gemeenschappelijk Secretariaat in het APB PSES is budgetneutraal voor het provinciebestuur. Met de programmapartners werden ook afspraken gemaakt om te voorzien in voldoende prefinanciering van het project Technische Bijstand.
Voor de kosten van het programmasecretariaat wordt een budget voorzien van 14.916.790 EUR.
Voor de kosten van de beheerfunctie binnen de dienst Europa wordt een budget voorzien van 1.784.375 EUR.
Voor de kosten van de provinciale projectadviseur wordt een budget voorzien van 667.195 EUR.
De financiering van deze kosten gebeurt door Europese subsidies en bijdragen van de verschillende programmapartners.
Provincie Antwerpen wordt gevraagd 765.430,31 EUR cofinanciering bij te dragen. Dit komt neer op 3,125% van de totale uitvoeringskosten.
Uw goedkeuring wordt gevraagd om deze cofinanciering te benemen op het budget van het provinciaal cofinancieringsfonds voor Europese projecten van APB PSES in 7 jaarlijkse schijven van 109 347,19 EUR.
Gelet op de uitvoeringsperiode van het programma en het legislatuur overschrijdend karakter ervan, zal ook de cofinanciering gedeeltelijk op het budget van de volgende legislatuur worden benomen.
De Provincieraad wordt gevraagd in te stemmen met het project Technische Bijstand, de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het project “Technische bijstand Interreg VI” en de ondertekening van deze overeenkomst door de bevoegde gedeputeerde en de provinciegriffier.
De Provincieraad wordt gevraagd in te stemmen met de jaarlijkse cofinanciering via het budget van het provinciaal cofinancieringsfonds voor Europese projecten.
3.3. Interne delegatie
Het leidende principe in de taakverdeling tussen het APB PSES en DEUR is een onderscheid in uitvoering en toezicht, of operationele en systeem-gebonden zaken. Het programmamanagement (beheersovereenkomst) wordt gevormd door de Algemeen Directeur en het Diensthoofd Europa. Zij koppelen aan elkaar terug voor wat betreft hun respectieve werkzaamheden, voor zover nodig in aanvulling op het frequent contact onderling. Er wordt een functionele scheiding en onafhankelijkheid tussen beide entiteiten voorzien. Er wordt een intense samenwerking tussen beide entiteiten met betrekking tot de inrichting en uitvoering van de taken voorzien.
De beoogde situatie werd voorgelegd aan het Comité van Toezicht van 15 december 2021. Het Comité had geen bemerkingen bij de constructie en heeft verzocht zo snel mogelijk het nodige te doen om het voorstel te formaliseren.
Omdat het provinciebestuur optreedt als gaststructuur voor een programma dat wordt uitgevoerd in een partnerschapsverband van 8 provincies, het Nederlandse Rijk en de Vlaamse Gemeenschap, en de sturing van het programma wordt gegeven via het Comité van Toezicht waarin alle partners zijn vertegenwoordigd, en gelet op het vaak technische karakter van de beslissingen die moeten worden genomen of uitgevoerd, is het naast de delegatie van de provincieraad aan deputatie en aan APB PSES, ook wenselijk de mogelijkheid voor verdere delegatie te benutten.
Met andere woorden, de provincieraad wordt gevraagd om taken in de uitvoering van de rol als beheerautoriteit te delegeren aan de deputatie en via sub-delegatie aan het diensthoofd Europa. Het gaat concreet om taken m.b.t. het vaststellen van het programmareglement, het beheers- en controlesysteem, de procedures, de opvolging van de auditcyclus en de eventueel noodzakelijke wijzigingen daardoor.
De provincieraad wordt gevraagd om operationele taken m.b.t. het beheer en de uitvoering van het subsidieprogramma te delegeren aan het APB PSES en via sub-delegatie aan de algemeen directeur van Interreg Vlaanderen-Nederland. Het gaat concreet om taken m.b.t. projectwerving, -beoordeling, -selectie en projectbegeleiding en –controle tijdens de uitvoering, en de geaggregeerde rapportering over de project- en programma-uitvoering.
3.4. Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG: 17. Versterk de implementatiemiddelen en revitaliseer het wereldwijd partnerschap voor duurzame ontwikkeling
SDG-subdoelstelling: 17.6 Versterken van de Noord-Zuid-, de Zuid-Zuid- en de regionale en internationale trilaterale samenwerking inzake wetenschap, technologie en innovatie en vergemakkelijken van de toegang daartoe; en het delen van kennis uitbreiden volgens voorwaarden die wederzijds worden bepaald, ook via de verbeterde coördinatie tussen bestaande mechanismen, in het bijzonder op het niveau van de Verenigde Naties, en via een mondiaal mechanisme voor de facilitering van technologie
3.5 Overzicht bijlagen
1) programma Interreg Vlaanderen – Nederland 2021 – 2027 (kennisgeving)
2) Uitvoeringsovereenkomst (goedkeuring)
3) Beheerovereenkomst (goedkeuring)
4) Project ‘Technische bijstand’
a) Projectaanvraag
b) Begroting en financieringsplan
c) Samenwerkingsovereenkomst (goedkeuring)
Goedkeuring overeenkomsten, cofinanciering en delegatie van bevoegdheden door uw raad.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 januari 2022.
Voor de kosten van het programmasecretariaat wordt een budget voorzien van 14.916.790 EUR.
Voor de kosten van de beheerfunctie binnen de dienst Europa wordt een budget voorzien van 1.784.375 EUR.
Voor de kosten van de provinciale projectadviseur wordt een budget voorzien van 667.195 EUR.
De financiering van deze kosten gebeurt door Europese subsidies en bijdragen van de verschillende programmapartners.
Provincie Antwerpen wordt gevraagd 765.430,31 EUR cofinanciering bij te dragen. Dit komt neer op 3,125% van de totale uitvoeringskosten.
Uw goedkeuring wordt gevraagd om deze cofinanciering te benemen op het budget van het provinciaal cofinancieringsfonds voor Europese projecten van APB PSES in 7 jaarlijkse schijven van 109 347,19 EUR.
Op deze wijze heeft de voorgestelde besluitvorming geen impact op de meerjarenplanning.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad neemt kennis van het programma Interreg VI Vlaanderen-Nederland en keurt de deelname van Provincie Antwerpen aan het programmapartnerschap goed.
Artikel 2:
De provincieraad stemt in met de inhoud van de uitvoeringsovereenkomst en mandateert de gedeputeerde bevoegd voor Europa en de provinciegriffier om de uitvoeringsovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 3:
De provincieraad stemt in met de inhoud van de beheerovereenkomst en mandateert de gedeputeerde bevoegd voor Europa en de provinciegriffier om de beheerovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 4:
De provincieraad stemt in met de inhoud van de samenwerkingsovereenkomst voor het project ‘technische bijstand’ en mandateert de gedeputeerde bevoegd voor Europa en de provinciegriffier om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Artikel 5:
De provincieraad stemt in met de cofinanciering van het project ‘technische bijstand’ voor een bedrag van 765.430,31 EUR, via jaarlijkse schijven van 109 347,19 EUR uit het budget van het provinciaal cofinancieringsfonds voor Europese projecten.
Artikel 6:
De provincieraad stemt in met de delegatie van alle taken in de uitvoering van de rol van beheerautoriteit aan de deputatie. De provincieraad stemt tevens in met de sub-delegatie van deze taken aan het diensthoofd Europa bij toepassing van artikel 58 van het provinciedecreet.
Artikel 7:
De provincieraad stemt in met de delegatie van alle operationele taken in de uitvoering van de rol van beheerautoriteit en programmasecretariaat aan het Autonoom Provinciebedrijf Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen.
Artikel 8:
De provincieraad verzoekt het Autonoom Provinciebedrijf Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen om bij de uitvoering van deze bevoegdheden gebruik te maken van de mogelijkheid tot sub delegatie aan personeel van het APB, m.n. richting de Algemeen Directeur van het Gemeenschappelijk Secretariaat Interreg Vlaanderen - Nederland.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Men gaat over tot de geheime stemming. 33 leden nemen eraan deel. Er zijn 32 stemmen ja, bij 1 stemmen nee en 0 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 januari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/2 | POM Antwerpen. Aanduiding provinciale vertegenwoordiging. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 januari 2022
- Provinciedecreet
- Statuten van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM)
Op 15 december 2005 hechtte de provincieraad zijn goedkeuring aan de oprichting en de statuten van POM Antwerpen.
Artikel 10 van de statuten bepaalt dat uw raad een voorzitter en (een) ondervoorzitter(s) kiest onder de gedeputeerden.
Artikel 11 van de statuten bepaalt dat de raad van bestuur bestaat uit 15 stemgerechtigde leden, aangeduid door de provincieraad.
Het Provincieraadsbesluit van 15 december 2021 neemt kennis van de bevoegdheidsverdeling van de deputatie vanaf 1 januari 2022.
SDG 16. Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDGsubdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
Artikel 10 van de statuten bepaalt dat uw raad een voorzitter en (een) ondervoorzitter(s) kiest onder de gedeputeerden.
Artikel 11 van de statuten bepaalt dat de raad van bestuur bestaat uit 15 stemgerechtigde leden, aangeduid door de provincieraad, waarvan:
? 11 leden namens de provincie: als vertegenwoordigers van de provincie komen enkel de leden van de deputatie en de provincieraad in aanmerking.
? 2 leden namens de werknemersorganisaties, voorgedragen door de raad van bestuur van de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Provincie Antwerpen
? 2 leden namens de werkgeversorganisaties, voorgedragen door de raad van bestuur van de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Provincie Antwerpen.
In zitting van 15 december 2021 nam de provincieraad kennis van de bevoegdheidsverdeling van de deputatie.
De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij valt met ingang van 1 januari 2022 onder de bevoegdheid van mevrouw Kathleen Helsen. Als ondervoorzitter wordt de heer Jan De Haes aangesteld. De organen van POM Antwerpen moeten overeenkomstig het bepaalde in artikel 10 en 11 §3 en 4 van de statuten als dusdanig aangepast worden aan deze bevoegdheidsverdeling.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 januari 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
Als bestuurders van POM Antwerpen worden met ingang van 1 januari 2022 aangeduid:
Namens de provincie:
Artikel 2:
Mevrouw Kathleen Helsen, gedeputeerde, wordt aangeduid als voorzitter van POM Antwerpen.
Artikel 3:
De heer Jan De Haes, gedeputeerde, wordt aangeduid als ondervoorzitter van POM Antwerpen.
De raad stemde niet openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 1
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Men gaat over tot de geheime stemming. 33 leden nemen eraan deel. Er zijn 32 stemmen ja, bij 1 stemmen nee en 0 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt