Valery Van Gorp
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 februari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Planologisch attest – Distri-Log nv te Willebroek - Attest. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 februari 2022
Artikelen 2 en 42, §1 van het provinciedecreet van 9 december 2005;
Het besluit van de Vlaamse van 23 september 1997 over de definitieve vaststelling van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij decreet van 17 december 1997;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2003 over de definitieve vaststelling van een eerste herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij decreet van 19 maart 2004;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 over de definitieve vaststelling van een tweede herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij decreet van 25 februari 2011;
Artikel 7 van het besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest van 29 maart 2013 (en latere wijzigingen) bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, inzonderheid artikel 1.3.1.1. Waterwetboek;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 20 augustus 2009 (en latere wijzigingen), meer bepaald artikelen 4.4.24 tot en met 4.4.29;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2001 (en latere wijzigingen) tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 (en latere wijzigingen) tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2013 (en latere wijzigingen) tot bepaling van de nadere regels inzake het planologisch attest;
Het ministerieel besluit van 10 juli 2001 houdende de goedkeuring van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen;
Het ministerieel besluit van 4 mei 2011 over de goedkeuring van een partiële herziening van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen;
Op 27 augustus 2021 werd de aanvraag tot planologisch attest van “Distri-Log NV” te Willebroek door de deputatie ontvangen.
Een planologisch attest vermeldt of een bestaand, hoofdzakelijk vergund en niet-verkrot bedrijf al dan niet behouden kan worden op de plaats waar het gevestigd is. Bij behoud vermeldt het planologisch attest welke ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden er op korte en op lange termijn mogelijk zijn. Zowel aan het behoud als aan de ruimtelijke ontwikkelingsmogelijkheden kunnen voorwaarden worden verbonden. Het planologisch attest vermeldt eveneens of er een procedure tot opmaak of wijziging van een ruimtelijk uitvoeringsplan zal worden opgestart.
Situering
Distri-Log NV is een distributiebedrijf dat actief is in verschillende sectoren (retail, voeding, industrie, chemicaliën, …). Het familiebedrijf werd in 1991 opgericht in Bornem.
Het bedrijf is onderdeel van DHB-Logistiek, hierbij zijn 6 familiebedrijven in de Benelux gebundeld en is elke partner specialist in zijn eigen regio.
Sinds 2008 is de hoofdzetel van het bedrijf gevestigd aan de Koningin Astridlaan 14 (de A12) in Willebroek.
Het bedrijf is gelegen binnen de gewestplanbestemming ‘milieubelastende industrie’. Deze percelen zijn bebouwd en eigendom van WDP NV en worden gebruikt door Distri-Log NV.
Een deel van de uitbreiding wordt voorzien in de zone voor ‘milieubelastende industrie’ en een deel wordt voorzien in het onbebouwd achterliggend gebied dat de gewestplanbestemmingen parkgebied en bosgebied kent. Deze percelen worden momenteel verpacht en gebruikt als landbouwgrond.
De site grenst rechtstreeks aan de oprit van de A12 in de oksel van de N16. Er is één erftoegang via de A12 en rondom het gebouwencomplex is een verharde rijweg (enkele richting).
Ten noorden van het gebied grenst het bedrijf aan het Fort van Breendonk. Ten zuiden van het bedrijf is een ander distributiebedrijf gelegen.
Achter het bedrijf grenst een openruimtegebied dat momenteel gebruikt wordt voor landbouwdoeleinden en een bocagelandschap kent. Achter het openruimtegebied is een woonwijk gelegen. Doorheen het openruimte gebied loopt de Meerloop, waterloop 2e categorie, en leidingen van Fluxys en Aquafin.
Figuur 1: gewestplan | Figuur 2: luchtfoto met schematische weergave uitbreiding gebouw |
Vergunningstoestand
Stedenbouwkundige vergunningen
- 12 december 1995: het uitbreiden van een bestaand constructiewerkhuis (dit betreft een uitbreiding van het gebouw van NV Femont, intussen gesloopt)
- 15 december 1998: het uitbreiden van een bestaand constructiewerkhuis (dit betreft een uitbreiding van het gebouw van NV Femont, intussen gesloopt)
- 28 november 2006: het plaatsen van 2 publiciteitsborden (dit betreft 2 tijdelijke panelen m.b.t. verhuur gebouw – momenteel niet langer aanwezig)
- 11 april 2007: het aanleggen van een uitrit
- 10 augustus 2007: Het plaatsen van 2 publiciteitspanelen (regularisatie) – Dit betreft 2 tijdelijke panelen i.f.v. verhuur gebouw – momenteel niet meer aanwezig)
- 14 september 2007: oprichten van een logistiek gebouw
- 18 juli 2008: het plaatsen van een hoogspanningscabine
- 29 augustus 2008: het plaatsen van een gascabine
- 29 augustus 2008: het aanbrengen van een reclamepaneel + gevelwijzigingen
- 16 september 2011: het bouwen van een bedrijfsgebouw
- 3 oktober 2014: het verbouwen van een kantoorgebouw
Milieuvergunningen
- 8 februari 2008: milieumelding klasse 3 aan Warehouse De Pauw.
- 26 september 2009: milieuvergunning klasse 2 aan Distri-Log NV. Deze milieuvergunning werd verleend voor een termijn van 20 jaar die aanvangt op 26 september 2008 en eindigt op 26 september 2028.
- 9 oktober 2009: milieuvergunning klasse 2 aan Distri-Log NV.
Deze milieuvergunning eindigt op 26 september 2028.
- 7 oktober 2011: Milieuvergunning klasse 2 aan Distri-Log NV.
Deze milieuvergunning eindigt op 26 september 2028.
- 20 juni 2013: milieuvergunning klasse 1 aan Distri-Log NV.
Deze milieuvergunning eindigt op 20 juni 2033.
- 13 maart 2015: Milieumelding klasse 3 aan Warehouse De Pauw.
Aanvraag
Het bedrijf wenst uit te breiden. Het huidige plaatsgebrek op de site in Willebroek brengt de concurrentiepositie van het bedrijf sterk in het gedrang omdat het contracten met potentiële klanten misloopt omwille van plaatsgebrek en anderzijds omdat er te weinig grondstoffen en producten kunnen worden opgeslagen waardoor de goederen niet optimaal kunnen benut worden. Door de beperking van de huidige oppervlakte is het onmogelijk geworden om bijkomende, innoverende toepassingen toe te voegen aan het assortiment. Door de opslagruimte te vergroten en het aantal laadkades te vermeerderen, kunnen de vrachtwagens efficiënter worden geladen en wordt de vrachtruimte beter benut.
De uitbreidingswens vertaalt zich als volgt:
- Een uitbreiding van het gebouw van 21.384m² (tot een totaal van 73.055m²) vast tegenaan de achtergevel van het bestaande gebouw;
- De noord- en zuidgevel worden uitgerust met laadkades, in het verlengde van de bestaande rijen laadkades. Er worden 43 extra laadkades voorzien, wat het totaal brengt op 121 laadkades;
- De bouwhoogte bedraagt 13,9 meter, wat identiek is van het bestaande gebouw waartegen gebouwd wordt;
- Er wordt een uitbreiding van verharding voorzien van 11.418 m² tot een totaal van 44.862m²;
- De rijlus rondom het gebouw wordt verlegd rondom de uitbreiding;
- Er worden 100 extra autostaanplaatsen voorzien, wat het totaal brengt op 266 autostaanplaatsen;
- Het aantal vrachtwagenparkings wordt van 70 verlaagd naar 54 staanplaatsen;
- Aan de randen van de site worden ruimte groenbuffers voorzien rondom de geplande uitbreiding. Binnen deze groenbuffers wordt een geluidsberm (grondwal) van 5 m hoog en een geluidsmuur van 6 m hoog voorzien;
- De Meerloop wordt heraangelegd in een meanderende vorm om voldoende waterbergend vermogen te waarborgen;
- Voor de wateropvang op het terrein zelf worden 2 wadi’s voorzien met noodoverloop naar de Meerloop;
- Er wordt door de groenbuffer een fietspad aangelegd om het bedrijf bereikbaar te maken vanaf de Kasteellaan.
Figuur 3: bestaande toestand | Figuur 4: gewenste toestand |
In de aanvraag moet –onder meer- worden aangegeven welke de korte- en langetermijnbehoeften van het bedrijf zijn. Kortetermijnbehoeften zijn behoeften die het bedrijf binnen twee jaar na afgifte van het attest wenst te verwezenlijken. Alle andere ontwikkelingen dan de ontwikkelingen op korte termijn worden als langetermijnbehoeften gekenmerkt.
Ruimtelijke behoeften op korte termijn
Het bedrijf wenst op korte termijn de volgende werken uit te voeren: uitbreiding gebouw, verleggen rijlus en aanleggen constructies die hieraan verbonden zijn, zoals de autoparking (100 plaatsen), wadi, laadkades, sprinklertank, verharding en de fietsenstalling.
Om het bedrijf te bufferen naar de omgeving worden de opgaande grondwal (5 meter hoog) en geluidscherm (6 meter hoog) ook voorzien voor korte termijn.
Ruimtelijke behoeften op lange termijn
De aanvrager geeft aan dat de constructies buiten de rondrijlus (zoals de parkeerplaatsen voor trucks/trailers) en de eventuele constructies in de bufferzone tussen de woonzone en grondwal/geluidsmuur, in een later stadium gerealiseerd kunnen worden.
Waterparagraaf
Volgens de kaarten van de watertoets ligt een klein deel van het plangebied in effectief overstromingsgevoelig gebied, meer bepaald in de noordoosthoek van het gebied langs de Meerloop bij de Europalaan. Deze hoek is tevens aangeduid als recent overstroomd gebied. In dit deel wordt met de aanvraag geen bebouwing/uitbreiding voorzien.
De site van de aanvraag is volgens de pluviale Vlagg kaart beperkt overstroombaar bij een T100 storm huidig klimaat (zone langsheen Europalaan en A12).
Het gebied kent een infiltratiegevoelige bodem.
Bij de geplande werken worden maatregelen getroffen inzake wateropvang door het gebruik van waterdoorlatende verharding voor de personenwagenparking en door de plaatsing van wadi’s.
Tevens wordt de Meerloop verlegd waarbij de waterloop verder van de huizen wordt gelegd en een meer meanderende en een natuurlijke loop krijgt waardoor de capaciteit van de waterloop zal verhogen.
Mits er wordt voldaan aan de algemene wettelijke voorwaarden, is het planologisch attest voor ‘Distri-Log’ verenigbaar met het watersysteem en wordt geen schadelijk effect op de waterhuishouding veroorzaakt.
Milieueffectrapportage
De aanvraag bevat de nodige documenten waaruit blijkt dat voldaan is aan de verplichtingen inzake milieueffectrapportage. Op 7 mei 2018 heeft de dienst m.e.r. geoordeeld dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is.
Overeenstemming ruimtelijk structuurplannen
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV)
De gemeente Willebroek is in het RSV geselecteerd als ‘goed uitgeruste gemeente van het buitengebied in het stedelijk netwerk op internationaal niveau Vlaamse Ruit’.
Tevens is de gemeente Willebroek geselecteerd als ‘economisch knooppunt buiten de stedelijke gebieden en buiten economische netwerken’. De economische activiteiten moeten zoveel mogelijk worden gebundeld, aansluitend op bestaande bedrijventerreinen. Hierbij wordt in het RSV onderscheid gemaakt tussen regionale en industriële bedrijventerreinen, die beide door de provincie worden aangewezen.
De planopties beantwoorden aan de principes van het RSV.
Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA)
Willebroek behoort tot de deelruimte ‘Stedelijk landschap Mechelen – Sint-Niklaas’ binnen de hoofdruimte ‘Antwerpse Fragmenten’.
De deelruimte bevat de Rupelstreek en een gedeelte van Klein-Brabant.
Verschillende bovenlokale stedelijke functies ontwikkelen zich in geheel tot het gebied. De spoorlijn Mechelen - Sint-Niklaas en de N16 zijn de belangrijkste infrastructuren in oost-westrichting, terwijl de A12 en de spoorlijn Antwerpen – Boom - Puurs en het zeekanaal Brussel - Schelde noord-zuid gericht zijn.
Op het vlak van bedrijvigheid worden in het RSPA de economische knooppunten geselecteerd en worden er een aantal poorten van provinciaal niveau aangeduid.
De gemeente Willebroek is gelegen in het economisch knooppunt Brabantse poort. Deze verknoping van water, weg en spoor biedt grote potenties inzake de uitbouw van multimodaal vervoer en de realisatie van bijkomende bedrijventerreinen.
De infrastructuren in en aan de rand van het gebied (A12, zeekanaal, N16 en stationsomgevingen) bieden mogelijkheden voor hoogdynamische functies.
De planopties beantwoorden aan de principes van het richtinggevend en bindend gedeelte van het RSPA.
Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS) Willebroek
Het projectgebied maakt deel uit van de kern ‘Willebroek-Blaasveld’. Hiervoor worden onder andere de volgende opties genomen:
- Algemene kernversterking van het volledige woonweefsel;
- Respecteren van de valleigebieden;
- Optimaliseren van de bestaande bedrijvigheid langsheen het Kanaal Schelde - Brussel;
- Uitwerken van kerngebonden gebieden. Het gebied tussen de N16, A12 en de kern van Willebroek (omgeving Fort van Breendonk) wordt uitgewerkt als een kerngebonden gebied: dit gebied zal worden ontwikkeld als een groot park waarin het Fort van Breendonk en het bestaande bedrijf worden geïntegreerd. Ter versterking van het Fort van Breendonk kunnen er bijvoorbeeld een aantal bestaande woningen omgevormd/ingericht worden als slaapplaatsen. Er wordt voorgesteld om het fort en de omgeving te promoten als recreatief (verblijfs)gebied.
Met betrekking tot het bedrijf stelt het GRS dat het bedrijf kan blijven bestaan en dat er een oplossing dient te worden gevonden voor de ontsluiting. Een ontsluiting langsheen de kern van Willebroek is uit den boze. Het bestaande bedrijf dient te worden geïntegreerd in het kerngebonden gebied.
Met betrekking tot bedrijventerreinen worden in het GRS verschillende principes gehanteerd, waaronder dat de impact naar mobiliteit en leefbaarheid van de omliggende kernen moet worden afgewogen, nieuwe bedrijventerreinen moeten aansluiten op bestaande bedrijventerreinen, de ontsluiting van nieuwe bedrijven los ligt van de ontsluiting van de woonkernen en aansluitende waardevolle openruimtegebieden moeten beschermd blijven waarbij een voldoende buffering naar het omliggende landschap noodzakelijk is.
Openbaar onderzoek
Tijdens het openbaar onderzoek, dat liep van 30 september 2021 tot en met 29 oktober 2021, werden 8 ontvankelijke adviezen en 70 ontvankelijke bezwaren ingediend, 2 bezwaren werden te laat ingediend.
Er werden adviezen ontvangen van de volgende instanties:
NMBS | Geen advies |
Departement Onroerend Erfgoed | Geen advies |
Fluxys | Voorwaardelijk gunstig advies - Technische opmerkingen |
Team Externe Veiligheid | Gunstig advies - Het is geen Seveso-bedrijf en geen aandachtsgebied. - Geen veiligheidsrapport nodig
|
VLAIO | Voorwaardelijk gunstig advies - Mogelijkheden tot verticale verdichting dienen te worden nagegaan - De groenbermen/geluidschermen om de uitbreiding te bufferen naar het nabijgelegen woongebied dienen op korte termijn mee te worden gerealiseerd.
|
Polder Vliet en Zielbeek | Voorwaardelijk gunstig advies - Het effect is verwaarloosbaar wanneer men zich houdt aan de algemene wettelijke voorwaarden - De aanvraag is verenigbaar met de doelstellingen van het Decreet Integraal Waterbeleid.
|
College van burgemeester en schepenen van Willebroek | Ongunstig advies - Mobiliteitsconflict door de huidige ontsluiting. - Uitbreiding heeft een negatief effect op de waterhuishouding. - Hinder naar de naastgelegen woonwijk, onder andere door geen optimale akoestische buffer. - Het is ruimtelijk kwetsbaar gebied met biologisch minder waardevolle en waardevolle elementen. De uitbreiding zorgt voor een verstoring van de open ruimte en bocagelandschap. - Er wordt onvoldoende aangetoond dat er een ruimtelijk probleem is in het functioneren van het bestaande bedrijf. Er wordt gevraagd of een optimalisatie mogelijk is. - De aanvraag overstijgt de ruimtelijke draagkracht van zijn omgeving - Er wordt onvoldoende ingezet op kwalitatief en zuinig ruimtegebruik. - De erfgoedwaarden van het naastgelegen fort worden negatief beïnvloed. - Er liggen nog buurtwegen in het gebied.
|
Agentschap Wegen en Verkeer | Voorwaardelijk gunstig advies - De huidige ontsluiting is verkeersonveilig en zeer congestiegevoelig. - De uitbreiding van het bedrijf kan pas als er een veilige alternatieve ontsluiting is. - De huidige ontsluiting is een uitdoofscenario, gelet op de komst van het Brabantnet. - Er dient rekening gehouden te worden met de plannen rond het Brabantnet. |
De volgende belangrijkste bezwaarpunten werden meegegeven tijdens het openbaar onderzoek:
- Er dient te worden voldaan aan de technische voorwaarden van Aquafin;
- De bomenrij langs de kant van het Fort dient uitgebreid te worden;
- De noodzaak om uit te breiden wordt in vraag gesteld en er worden alternatieve locaties voorgesteld;
- Het plan is onverenigbaar met de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen, zoals het Brabantnet, Vlaamse bosbeleid en de gemeentelijke visienota rond bedrijvigheid;
- Inconsistentie en onvolledigheid van gegevens in de aanvraag;
- Aantasting van het landschappelijk uitzicht en verdwijnen van fauna, flora en biodiversiteit;
- Verwachte problemen met de waterhuishouding;
- Zorgen om toename van het vrachtverkeer en het geluidsoverlast en verminderende luchtkwaliteit;
- Geluidsscherm is landschappelijk niet inpasbaar;
- Verhoogde lichtpollutie;
- Onveilige ontsluiting;
- Er wordt gevraagd af te stemmen met de plannen van de tram en fietspaden.
Advies Procoro
Op 13 december 2021 heeft de procoro de ontvangen adviezen en bezwaren behandeld en een gemotiveerd advies uitgebracht over de aanvraag. Hiervoor wordt verwezen naar het advies van de procoro in de bijlagen.
Conclusie procoro
Het bedrijf is vergund en ligt binnen de gewestplanzone milieubelastende industrie. Het bedrijf kan behouden blijven op de locatie.
De bestaande verkeerssituatie is verkeersonveilig en zeer congestiegevoelig. Een uitbreiding van het bedrijf zal zorgen voor een verhoging van de congestie en de onveiligheid. Het bedrijf kan pas uitbreiden als er een veilige alternatieve ontsluiting.
Daarnaast vragen verschillende elementen uit de aanvraag verder onderzoek (locatieonderzoek, optimalisatie van het terrein).
De gevraagde ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn worden ongunstig geadviseerd.
De gevraagde ontwikkelingsperspectieven op korte termijn worden op lange termijn beoordeeld.
Gunstig voor de ontwikkelingsperspectieven op lange termijn onder de volgende voorwaarden:
- Er dient aangetoond te worden dat er geen volwaardige alternatieve locatie beschikbaar is voor de gevraagde uitbreiding en er dient verder onderzocht te worden of er op het terrein geoptimaliseerd kan worden om zo de aansnijding van open ruimte zoveel mogelijk te beperken;
- Er dient te worden voldaan aan de voorwaarden van Fluxys, Aquafin en Polder Vliet en Zielbeek;
- De geluidsbuffering dient voldoende te zijn zodat de geluidshinder naar omwonenden zoveel mogelijk wordt beperkt;
- De aanleg van het groengebied dient tegelijkertijd of aansluitend uitgevoerd te worden bij de uitbreiding van het bedrijf;
- De groenbuffer in het gebied mag niet gebruikt worden voor extra toekomstige parking;
- De uitbreiding kan pas uitgevoerd worden als er een veilige alternatieve ontsluiting is voorzien;
- Er dient rekening te worden gehouden met de aanleg van een toekomstige fietssnelweg, dit mag niet gehypothekeerd worden;
- Er dient rekening gehouden te worden met de aanleg van het Brabantnet;
- Er dient ingezet te worden op voorzieningen rond klimaat, zoals zonnepanelen, klimaatneutrale voorzieningen, groendak, … .
De toegestane ontwikkelingsperspectieven op lange termijn veronderstellen de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan. Dit ruimtelijk uitvoeringsplan omvat minstens het voorgestelde plangebied.
Er dient nagegaan te worden of in het kader van de opmaak van het ruimtelijk uitvoeringsplan een passende beoordeling dient opgemaakt te worden.
De Procoro adviseert een voorwaardelijk gunstig attest af te leveren gelet op de bovenvermelde standpunten.
De Procoro vraagt om snel te starten met de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan, zodat er snel duidelijkheid komt voor het bedrijf.
De provincieraad sluit zich niet aan bij het advies van de procoro, gelet op onderstaande ruimtelijke afwegingsmotieven.
Ruimtelijke afweging
In het planologisch attest worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. Daarenboven houdt het planologisch attest rekening met de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu, en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen.
De voorziene aanvraag heeft een insnijding van het openruimtegebied tot gevolg.
Het is van belang dat de open ruimte zoveel mogelijk behouden blijft. De open ruimte speelt een essentiële rol in de strijd tegen de klimaatverandering en het behoud van waardevolle landschappen. Dat het gebruikt wordt als landbouwgebied in plaats van de gewestplanbestemmingen doet hier niet aan af. Het bestaande groene openruimte gebied werkt als buffer.
Ten gevolge van de geplande ingrepen zal een gedeelte van het complex van biologisch minder waardevolle en waardevolle elementen verdwijnen. De gewestplanbestemming bosgebied biedt op het vlak van biodiversiteit meer mogelijkheden dan in de geplande situatie. Daar waar de bedrijfsuitbreiding wordt voorzien in de vorm van de gebouwuitbreiding en verharding is er een negatief effect op het vlak van fauna en flora. De biologische waarderingskaart geeft aan dat de zone van de gewenste uitbreiding permanent grasland is. Het behoud van blijvend grasland is belangrijk in de strijd tegen klimaatsverandering omwille van de opgeslagen koolstof in de bodem. Door het omploegen en bewerken van blijvend grasland komt de vastgelegde koolstof opnieuw in de atmosfeer terecht als koolstofdioxide, een belangrijk broeikasgas. Daarnaast zijn sommige percelen blijvend grasland door de aanwezige fauna en flora ecologisch kwetsbaar en is het nodig deze te beschermen.
Aan de noordzijde van het plangebied grenst het Fort van Breendonk, dit is een beschermd monument dat tevens is opgenomen in de inventaris van vastgesteld bouwkundig erfgoed. De gevraagde bedrijfsuitbreidingen liggen in het zichtveld van dit beschermd monument. Het huidige bedrijfsgebouw neemt een zichthoek van 36° vanaf het fort. Door de voorziene uitbreiding zal deze hoek met bijna de helft toenemen tot 53°. Ook andersom wordt het zichtveld vanuit de openruimte naar het fort beperkt.
Tevens zijn de milderende maatregelen niet landschappelijk inpasbaar, waardoor het bestaande bocagelandschap in zijn totaliteit verdwijnt. Het geluidsscherm met een hoogte van 6 meter aan de woningen van de Kasteellaan is niet landschappelijk inpasbaar en zorgt voor een harde breuk in het landschap met het naastgelegen openruimtegebied aan de zuidkant. Het naastgelegen openruimtegebied wordt zo van de rest afgesneden.
Er zit op het plan van de gewenste toestand een aanzienlijke opening tussen de grondwal en de geluidsmuur, waardoor een deel van de achterliggende woningen akoestisch niet afgeschermd wordt. Daarbij volgen de geluidswallen niet het plan van de akoestische studie. Het is onduidelijk wat de reden hierachter is.
Aangezien het gebied direct aansluit op de oprit van de A12 is de huidige ontsluiting niet verkeersveilig en congestiegevoelig. Een uitbreiding van het bedrijf zal zorgen voor een verhoging van de congestie en de onveiligheid. Het verkeer dat effectief de A12 wenst op te rijden dient aan snelheid te winnen, terwijl bestemmingsverkeer van de bedrijven moet afremmen om de site op een veilige manier op te rijden. Het verkeer dat vertrekt aan de bedrijven moet voorrang verlenen aan het verkeer op de oprit en gebruik maken van een geschikt hiaat in de verkeersstroom om op te trekken vanuit stilstand. Aangezien er geen aparte afslagstrook is naar de bedrijven toe, kunnen beide verkeersstromen hier in conflict komen. Daarnaast is het niet duidelijk hoe de verhoging van het aantal laadkades maar voor een beperkte toename van het vrachtverkeer leidt.
Uit de mober blijkt dat er een stijging van 10% van het vrachtverkeer wordt verwacht. De mober stelt dat doordat de vrachtwagens in de toekomst op het eigen terrein kunnen parkeren, er een verschuiving van de vrachtwagenbewegingen met zich mee zal brengen omdat de vrachtwagens niet meer verplaatst moeten worden van de ene site naar de andere site tijdens de ochtendspits. Echter, geeft de mober 46 meer parkeerplaatsen voor vrachtwagens aan dan het voorliggend plan. Het ligt in lijn der verwachting dat het aantal vrachtwagenbewegingen nog verder zal stijgen, wat niet ten goede komt van de verkeersveiligheid en congestie. Daarbij zullen het aantal autostaanplaatsen verhoogd worden met 92 parkeerplaatsen tot 266 parkeerplaatsen, wat voor een toename van het verkeer zorgt.
Gelet op het advies van Agentschap Wegen en Verkeer is een uitbreiding daarom pas mogelijk wanneer de verkeerssituatie is verbeterd en de nieuwe ontsluiting is voorzien.
Er is verder onvoldoende aangetoond dat de uitbreiding door aansnijding van het openruimte gebied noodzakelijk is. Er is niet aangetoond in hoeverre er binnen het bestaande gebouw geoptimaliseerd kan worden en of meer ruimte-efficiënt gebouwd kan worden (bv. in de hoogte). Er is wel een alternatievenonderzoek toegevoegd aan de aanvraag, maar het is hierbij niet duidelijk waarom een minimale oppervlakte van 18 a 22 ha gezocht wordt en het daarbij op beperkte afstand van de hoofdzetel mag liggen. Met de gevraagde oppervlakte kan ook de hoofdzetel verhuizen.
Binnen de aanvraag is het onduidelijk of een eventuele wijziging of verlegging is gebeurd of lopende is van de buurtwegen.
Er dient geconcludeerd te worden dat de gewenste aanvraag niet verenigbaar is met de goede ruimtelijke ordening en zijn onmiddellijke omgeving. De aangevraagde bedrijfsuitbreidingen en inrichting van de omgeving overstijgen de ruimtelijke draagkracht en zijn ongunstig voor het leefmilieu.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG: 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDG-Subdoelstelling: 11.3 Tegen 2030 inclusieve en duurzame stadsontwikkeling en capaciteit opbouwen voor participatieve, geïntegreerde en duurzame planning en beheer van menselijke nederzettingen in alle landen.
Op 30 juli 2021 werd de aanvraag van het planologisch attest van ‘Distri-Log NV’ te Willebroek ingediend bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Willebroek.
Op 24 augustus 2021 werd de aanvraag door de gemeentelijke omgevingsambtenaar volledig en ontvankelijk verklaard en werd de provincieraad aangeduid als bevoegde overheid.
Op 27 augustus 2021 werd de aanvraag door de deputatie ontvangen.
Van 30 september 2021 tot en met 29 oktober 2021 werd het openbaar onderzoek georganiseerd en werd er advies ingewonnen bij de adviesinstanties.
Het openbaar onderzoek werd aangekondigd bij de aanvrager en de omwonende eigenaars via een aangetekend schrijven. De bekendmaking werd aangeplakt aan de site waarop de aanvraag betrekking heeft en bij het gemeentehuis van Willebroek. Een exemplaar van de aanvraag lag ter inzage bij het gemeentebestuur en bij de provincie.
Er werden 8 ontvankelijke adviezen en 70 ontvankelijke bezwaren ingediend.
Op 13 december 2021 heeft de procoro de ontvangen adviezen en bezwaren behandeld en gemotiveerd advies gegeven.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 februari 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
Het planologisch attest voor ‘Distri-Log NV’ te Willebroek wordt afgeleverd onder volgende voorwaarden:
Standpunt met betrekking tot het behoud van het bedrijf op de huidige locatie:
Het bedrijf is vergund en ligt binnen de gewestplanzone milieubelastende industrie. Het bedrijf kan behouden blijven op de locatie.
Standpunt met betrekking tot de uitbreiding op korte termijn:
Het bedrijf kan niet uitbreiden op korte termijn.
Gezien de nodige aansnijding van het openruimtegebied, is een uitbreiding van het bedrijf ten opzichte van de huidige situatie niet gewenst. De open ruimte speelt een essentiële rol in de strijd tegen klimaatverandering en het behoud van waardevolle landschappen. Het aansnijden van het openruimtegebied en de voorziene uitbreiding heeft een negatief effect op vlak van fauna en flora en het landschap.
De uitbreiding en de geluidswal en geluidsmuur zijn niet landschappelijk inpasbaar.
Daarnaast wordt er een overlast verwacht naar de naastgelegen woonwijk, doordat de woonwijk niet afdoende wordt afgeschermd.
In de huidige situatie is de ontsluiting van het terrein naar de A12 niet verkeersveilig en congestiegevoelig. Een uitbreiding van het bedrijf zal zorgen voor een verhoging van de congestie en onveiligheid. Daarnaast wordt er een hoger aantal vrachtwagenbewegingen verwacht dan in de mober wordt voorzien, aangezien er in de toekomstige situatie minder vrachtwagenparkings aanwezig zullen zijn.
Standpunt met betrekking tot de uitbreiding op lange termijn:
Op lange termijn voorziet de aanvrager de aanleg van constructies buiten de rondrijlus (zoals de parkeerplaatsen voor trucks/trailers) en eventuele constructies in de bufferzone tussen de woonzone en grondwal/geluidsmuur. Als gevolg van het standpunt met betrekking tot de uitbreiding op korte termijn, kan het bedrijf niet uitbreiden op lange termijn.
Standpunt met betrekking tot de opmaak of wijziging van de plannen van aanleg of ruimtelijke uitvoeringsplannen:
Het bedrijf kan behouden blijven binnen de bestaande bestemmingszone van milieubelastende industrie, maar kan niet uitbreiden in de naastgelegen gewestplanbestemmingen ‘bosgebied’ en ‘parkgebied’. De opmaak en/of wijziging van een ruimtelijk uitvoeringsplan is niet vereist.
Bijlagen:
- Ontwerp planologisch attest
- Aanvraagdossier planologisch attest ‘Distri-Log NV’ te Willebroek
- Ingediende adviezen en bezwaren
- Advies procoro van 13 december 2021
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 februari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Suske en Wiske Museum. Samenwerkingsovereenkomsten met UiTpas en MuseumPASSmusées Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 februari 2022
Op grond van artikel 43 van het provinciedecreet is de provincieraad bevoegd om samenwerkingsovereenkomsten goed te keuren.
Het SWM stelt een samenwerking voor met 2 organisaties, met toepassing van de daarbijhorende tarieven vanaf 1 april 2022. We stellen ze hieronder voor:
MUSEUMPAS
Musea in Vlaanderen, Wallonië en Brussel trekken samen aan de kar voor dit initiatief. Het opzet van de pas is tweeledig: enerzijds de zichtbaarheid van de instellingen verhogen en anderzijds de drempel tot cultuur verlagen. Het initiatief, in naam van de hele Belgische museumsector, getuigt niet enkel van een constructieve dynamiek, maar ook van voortdurende zorg om de toegang tot ons erfgoed te vergemakkelijken.
Het beheer van de Belgische pas zit bij de cvba-so museumPASSmusées die is opgericht door vier organisaties: de Brusselse Museumraad, het Vlaams Museumoverleg, ICOM Belgique/Wallonie-Bruxelles/Musées et Société en Wallonie en publiq vzw (afgekort publiq).
Elke museumpas (MPM) kost 59 EUR en kan maar door één iemand worden gebruikt. Daarnaast is er een museumpas aan een kansentarief van 12 EUR. De pas biedt een jaar toegang tot de deelnemende musea en hun collecties. Bezoekers die deze pas voorleggen hebben gratis toegang tot het SWM. SWM krijgt evenwel achteraf een financiële tegemoetkoming.
Het SWM kan, op basis van de via het platform beschikbaar gestelde informatie, maandelijks een factuur richten aan MPM met het oog op het verkrijgen van deze bezoekersvergoeding voor de geregistreerde bezoeken. Het factuurbedrag zal gebaseerd zijn op 50% van de GTP (gemiddelde toegangsprijs).
Het saldo (berekend op 10% van de GTP) zal aan het eind van het boekjaar van MPM verrekend worden, op voorwaarde dat de middelen van MPM dit toelaten. Enkel in uitzonderlijke gevallen kan beslist worden het saldo niet uit te keren (als de uitkering de liquiditeit van MPM in gevaar zou brengen). In dat geval is een gemotiveerde beslissing nodig.
UiTPAS
Het programma “UiTPAS” is een participatiebevorderend project van publiq in opdracht van de Vlaamse overheid en wordt gerealiseerd in nauwe samenwerking met steden en gemeenten uit Vlaanderen en Brussel.
UiTPAS is een spaar- en voordeelprogramma voor het brede publiek dat deelneemt aan het publieke vrijetijdsleven in Vlaanderen en Brussel.
De UiTPAS-regio Van Polder tot Kempen omvat de gemeenten Schoten, Brasschaat, Schilde, Wijnegem, Stabroek, Wuustwezel, Brecht, Kalmthout en Essen. De operationele ondersteuning en de lokale marketing gebeurt door de projectvereniging BisCuit (Bibliotheken Intergemeentelijke Samenwerking Cultuur en UiT). Deze sinds 2021 nieuwe UiTPAS-regio is goed voor 210 000 inwoners, waarvan 20.000 mensen met een beperkt inkomen. De coördinatie is in handen van de beleidsadviseur Vrijetijd voor de gemeente Kalmthout.
De houders betalen aan de balie van het SWM de standaardinkomprijs. Met UiTPAS kunnen zij punten sparen en omruilen tegen voordelen. Voor SWM zullen voordelen aangeboden worden ter waarde van 2 EUR (vb. een frisdrankje, een gadget, …).
Binnen een UiTPAS-regio hebben alle inwoners met kansenstatuut recht op een speciale korting, het kansentarief, om deel te nemen aan het UiTPAS-aanbod van de regio. Door een regio te vormen breiden de gemeenten hun vrijetijdsaanbod voor mensen in armoede uit. De solidaire kostendeling is gelijkgetrokken in de volledige regio en ook de afbakening van de doelgroep mensen in armoede is gelijk.
Mensen in armoede met een UiTpas krijgen een korting van 40 % en dus ontvangt het SWM 60% van de standaardtarieven: de bezoekers betalen 20% van de standaard inkomprijs en de overige 40% krijgt SWM achteraf. Per kwartaal gebeurt er immers automatisch een afrekening door BisCuit, waardoor de tussenkomst van de lokale overheid wordt overgemaakt aan de organisator van een activiteit.
Zoals al het geval was, maakt SWM gebruik van de UiTdatabank om alle nuttige inlichtingen over ons aanbod in te voeren, voortaan aangevuld met specifieke info die nodig is voor het gebruik van UiTPAS. Deze bovenlokale samenwerking op het vlak van vrije tijd heeft voor het SWM als bijkomend voordeel dat het aantal verschillende pasjes en kortingstarieven flink gereduceerd kan worden.
SDG 4: Kwaliteitsonderwijs.
SDG-Subdoelstelling: Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen.
Vanaf 1 april 2022 kunnen houders van een UiTpas of een Museumpas een bezoek brengen aan promotarief. Beide initiatieven bieden het museum heel wat promotiekansen. Zo wordt een publiek aangetrokken dat met een bescheiden marketingbudget moeilijker te bereiken is.
De respectievelijke overeenkomsten zijn als bijlagen bij dit besluit gevoegd.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 februari 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de respectievelijke samenwerkingsovereenkomsten goed tussen het Suske en Wiske Museum (provincie Antwerpen) en
1) de museumPASSmusées cvba-so
2) de intergemeentelijke vereniging UiTPAS ‘Van Polder tot Kempen’
De heer Luk Lemmens, gedeputeerde, en de heer Maarten Puls, provinciegriffier, worden afgevaardigd om namens het provinciebestuur deze overeenkomst te ondertekenen.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 februari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Fietsostrade F105 Herentals - Balen. Voorwaardelijk deel fietsbruggen. Meerkosten. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 februari 2022
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013, meer bepaald artikel 38/2.
Met de bouw van de fietsbruggen bleek het uitvoeringsscenario niet volledig uitvoerbaar zoals beschreven in het bestek voor de bruggen over de Scheppelijke Neet en de Molderloopstraat.
Na de gunning van deze overheidsopdracht besliste Infrabel dat de bruggen niet meer tegen de bestaande infrastructuur van Infrabel mochten gebouwd worden, in tegenstelling tot hun eerder advies.
Deze onvoorziene wijziging in de uitvoeringsmethode leidt tot meerkosten.
Daarnaast is de prijs van het staal, door de krapte op de staalmarkt, meer dan verdubbeld. Dit resulteert in zeer grote herzieningscoëfficiënten. In november 2021 bedroeg deze 13%, dit betekent dat de aannemer voor elke 100,00 EUR uitgevoerd werk, recht heeft op 113,00 EUR.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 11. Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.2 Tegen 2030 toegang voorzien tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor iedereen, waarbij de verkeersveiligheid verbeterd wordt, met name door het openbaar vervoer uit te breiden, met aandacht voor de behoeften van mensen in kwetsbare situaties, vrouwen, kinderen, personen met een handicap en ouderen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 februari 2022.
De geplande uitgaven die gepaard gaan met deze meerkosten bedragen 234.191,25 EUR inclusief btw.
Deze verbintenis werd via Mercurius bestelbonnummer 2022000438 ten bedrage van 234.191,25 EUR incl. btw vastgelegd voor een periode van 12 maanden (2022) vastgelegd op het ramingsnummer MJP000055 met ARK 2022/22810000/0290 Overige onroerende infrastructuur - installaties, uitrusting, werken: aanschaffingswaarde.
Jaar | Bedrag | Krediet beschikbaar |
2022 | 234.191,25 | 8.132.002,06 |
2023 | 0,00 | 14.323.787,62 |
2024 | 0,00 | 16.193.089,17 |
2025 | 0,00 | 17.255.000,00 |
Totaal | 234.191,25 | 55.903.878,85 |
BBC actieplan: AP Fietsinfrastructuur: we zetten in op infrastructuur voor fietsers.
BBC actie: A DMOB Fietsostrades: we leggen fietsostrades aan.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad neemt kennis van de wijzingen en meerkosten voor het voorwaardelijke deel van de aanleg van de fietsbruggen voor de fietsostrade F105 Herentals – Balen. De totale meerkosten worden geraamd op 234.191,25 EUR incl. btw.
Artikel 2:
De provincieraad keurt de wijzigingen en meerkosten voor het voorwaardelijke deel van de aanleg van de fietsbruggen voor de fietsostrade F105 Herentals – Balen goed.
Bijlagen:
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw VAN DIENDEREN zegt dat haar fractie zich zal onthouden omdat ze de opdrachten voor het studiebureau te vaag vinden. Zeker voor het generieke deel. Ze hadden graag hierover een terugkoppeling in de raadscommissie. De studie van Boom vinden zij wel een goede zaak. De heer LEMMENS stelt vast dat Groen zich onthoudt bij een goede mobiliteitsstudie over de Rupelstreek. Hij verwijst naar de diverse onderwerpen die op macroniveau aan bod komen zoals personenvervoer, fietsvervoer, vrachtvervoer, openbaar vervoer, mobiliteitsknooppunten,... Wat wil je nog meer? Het gaat om een raamcontract. In een latere fase komen er dan studies met specifieke duurzame mobiliteitsonderzoeken van maatschappelijk belang. De heer Lemmens verstaat het niet dat Groen zich hiervoor onthoudt. Het is nu het moment om hierover na te denken. Hij stelt vast dat deze studie en de maatregelen die hieruit voortvloeien op heel wat domeinen (van volksgezondheid tot duurzame mobiliteit) positieve effecten zullen hebben. Spreker verwijst naar de modal shift bij de medewerkers in het provinciehuis, ook daar wil men concrete realisaties (80/20). Het is spijtig dat dit groot onderzoek niet door de fractie Groen wordt ondersteund. Hij doet een warme oproep aan de andere partijen om dit wel te doen. Mevrouw VAN DIENDEREN verwijst naar de raadscommissie. Ze zegt dat de modal shift niet wordt vermeldt in de studieopdracht. Haar fractie is natuurlijk bekommerd om de mobiteitsthemas. In de overeenkomst zitten ook veel kansen in. Haar fractie stemt dan ook niet tegen maar gaat zich hier onthouden. De heer LEMMENS zegt dat alles wat mevrouw Van Dieneren zegt, opgenomen is in de studieopdracht. Hij zal vanzelfsprekend (en zoals steeds) terugkoppelen in de raadscommissie en in de provincieraad. Goedgekeurd met 28 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 februari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/4 | Opdracht voor het aanstellen van een studiebureau voor een raamovereenkomst voor de opmaak van mobiliteitsstudies in de Rupelstreek en Aartselaar. Bestek. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 februari 2022
Artikel 43 §2 11° van het provinciedecreet van 9 december 2005.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Uw raad keurde op 15 december 2021 het plaatsen van de overheidsopdracht, de plaatsingswijze en de selectieleidraad voor het aanstellen van een studiebureau voor een raamovereenkomst voor de opmaak van mobiliteitsstudies en ruimtelijke impactanalyses in de Rupelstreek en Aartselaar goed.
Een tweede stap in de procedure is de goedkeuring van het bestek van deze opdracht. Dit ligt nu ter goedkeuring voor. Inhoudelijk is het bestek niet fundamenteel veranderd ten opzichte van het ontwerpbestek dat als bijlage bij de selectieleidraad aan uw raad werd voorgelegd. Het bestek werd verder verfijnd in functie van de beoordeling van de offertes door de geselecteerde kandidaten.
Wel werden twee deelopdrachten ingevoegd: een opdracht wat betreft het macroniveau en een opdracht wat betreft een mogelijke studie op mesoniveau (stationsomgeving Boom). De uitwerking van deze deelopdrachten in de offerte moet aantonen hoe de opdrachtnemer dergelijke opdrachten aanpakt en moet de jury toelaten de offertes op hun kwaliteit te beoordelen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 11. Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.2 Tegen 2030 toegang voorzien tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor iedereen, waarbij de verkeersveiligheid verbeterd wordt, met name door het openbaar vervoer uit te breiden, met aandacht voor de behoeften van mensen in kwetsbare situaties, vrouwen, kinderen, personen met een handicap en ouderen
Uw raad keurde op 15 december 2021 de plaatsing van deze overheidsopdracht via een mededingingsprocedure met onderhandeling goed. Het bestek voor deze overheidsopdracht ligt nu voor ter goedkeuring.
De mededingingsprocedure met onderhandeling is een procedure in 2 stappen:
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 februari 2022.
Er ontstaat nu nog geen financiële verbintenis.
Het krediet is voorzien in het meerjarenplan.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt het bestek voor deze opdracht goed.
Bijlagen:
- Bestek
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 28
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Met als gevolg: Goedgekeurd met 28 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
Effectieve stemmers
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw BAKELANTS zegt dat haar fractie zich zal onthouden. Ze verwijst naar eerdere negatieve ervaringen inzake borgstellingen. Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 2 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 februari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/1 | POM. Goedkeuring solidaire borgstelling bij KBC Bank NV. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 februari 2022
- Statuten van POM d.d. 1 februari 2013
- Beheersovereenkomst d.d. 1 juli 2020 tussen POM en het provinciebestuur Antwerpen
- Provincieraadsbesluit d.d. 14 december 2011 inzake provinciale borgstelling Veiling Zuid te Sint-Katelijne-Waver
- Besluit van het directiecomité van POM d.d. 2 december 2021
SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-Subdoelstelling 17.14 Beleidscoherentie voor duurzame ontwikkeling versterken
Algemene beschrijving van het project: POM Antwerpen heeft op 8 december 2011 een kredietcontract afgesloten met KBC Bank nv voor de verwerving en de ontwikkeling van het bedrijventerrein Veiling Zuid te Sint-Katelijne-Waver. Het betreft een exploitatiekredietlijn van 16,4 miljoen EUR met een provinciale borgstelling, goedgekeurd door de provincieraad op 14 december 2011. Het is een kredietlijn zonder verplichte aflossingen. POM Antwerpen is tevens exploitant en eigenaar van het Wetenschapspark te Niel. Het investeert daar op dit moment in een nieuw project. POM Antwerpen heeft voor dit project externe financiering nodig.
Kadering: Ondertussen heeft POM Antwerpen het bedrijventerrein Veiling Zuid te Sint-Katelijne Waver inderdaad verworven en ontwikkeld. Deze bedrijventerreinen worden aangeboden aan bedrijven actief in de agro-industrie.
POM Antwerpen is daarnaast ook eigenaar en exploitant van het Wetenschapspark te Niel. Op 17 oktober 2019 keurde het directiecomité van POM Antwerpen de gunningsleidraad voor het bouwen van één gebouw in het Wetenschapspark goed. Verder keurde het directiecomité op 2 juni 2020 het gunningsverslag goed en werd overgegaan tot gunning van het Einsteingebouw aan Cordeel Zetel Temse. De kostprijs van dit Centrumgebouw en parking wordt momenteel geraamd op 14,7 miljoen EUR.
Aangezien POM Antwerpen, op korte termijn, niet over voldoende eigen middelen beschikt om het Einstein gebouw volledig te realiseren werd in samenspraak met KBC Bank een nieuw kredietvoorstel uitgewerkt ter vervanging van de huidige kredietovereenkomst.
Het directiecomité heeft in zitting van 2 december 2021 beslist:
- om in te gaan op het kredietvoorstel van KBC Bank, onder de opschortende voorwaarde van het bekomen van een provinciale waarborg voor het bedrag van 20 miljoen EUR.
- om de bestaande kredietovereenkomst op te zeggen indien het nieuwe kredietvoorstel door beide partijen aanvaard wordt.
Het krediet dient te worden gewaarborgd door de provincie Antwerpen met het oog op de beperking van de financiële kosten. Na ondertekening van het kredietcontract en de vestiging van de nieuwe waarborgen, is KBC Bank NV bereid de solidaire borgstelling van 16,4 miljoen EUR, verleend op 14 december 2011 door provinciebestuur van Antwerpen, vrij te geven.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 februari 2022.
Gelet op de modaliteiten van de kredietovereenkomst en het toekomstig thesauriebeheer acht de financieel beheerder van de provincie Antwerpen het niet wenselijk om KBC Bank NV te machtigen om onherroepelijk een rekening van het provinciebestuur te crediteren bij niet-nakoming van de verplichtingen door POM Antwerpen. Om deze reden stelt de financieel beheerder voor dat de provincie Antwerpen de verbintenis aangaat ten opzichte van KBC Bank NV om het door deze laatste gevraagde bedrag tot maximaal het hierboven vermelde bedrag te storten ten laatste twee weken na ontvangst van een aangetekend schrijven tegen ontvangstbewijs waarin KBC Bank NV vraagt dit bedrag te storten op de daarin aangeduide rekening.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincie Antwerpen verklaart zich solidair borg te stellen tegenover KBC Bank NV wat betreft zowel het kapitaal als de intresten en de onkosten van het krediet met nummer C11-1750661-70 aangegaan door POM Antwerpen en dit tot een maximumbedrag van 20 miljoen EUR. Deze borgstelling gebeurt op voorwaarde dat KBC Bank NV bereid is na ondertekening van deze kredietovereenkomst en vestiging van de nieuwe waarborgen, de solidaire borgstelling van 16,4 miljoen EUR verleend op 14 december 2011 door de provincie Antwerpen vrij te geven. De borg kent en aanvaardt de voorwaarden van het krediet en de financiële toestand van de kredietnemer
Artikel 2:
Indien het provinciebestuur wordt aangesproken als borg, gaat de provincie Antwerpen de verbintenis aan ten opzichte van KBC Bank NV het door deze laatste gevraagde bedrag tot maximaal het hierboven vermelde bedrag te storten ten laatste twee weken na ontvangst van een aangetekend schrijven tegen ontvangstbewijs waarin KBC Bank NV vraagt dit bedrag te storten op de daarin aangeduide rekening.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 2
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 2 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Men gaat over tot de geheime stemming. 35 leden nemen eraan deel. Er zijn 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 4 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 februari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/2 | Vlaams Coördinatiecentrum voor Mestverwerking vzw (VCM). Aanduiding provinciale vertegenwoordiging. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 februari 2022
Art. 43, §2, 5° van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad bevoegd is voor het beslissen van de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 35 van het provinciedecreet bepaalt dat de stemming over de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de provincie in de organen van andere rechtspersonen, geheim is.
De provincie wenst de vinger aan de pols te houden in de mestverwerkingssector, een onmisbare schakel in de agrarische keten. Daarom heeft de provincie een B-lidmaatschap bij de vzw Vlaams Coördinatiecentrum Mestverwerking (VCM vzw), Baron de Ruzettelaan 1 BO.3, 8310 Brugge.
Het lidmaatschap biedt de mogelijkheid tot afvaardiging in de Raad van Bestuur, het bepalen van beleid en uit te voeren taken alsook de vermelding op de VCM-website van het provinciale logo en verwijzing naar de provinciale website.
VCM stuurt een schuldvordering in het begin van elk kalenderjaar. Naar jaarlijkse gewoonte dient de provinciale vertegenwoordiging bij VCM te worden ingevuld. Vooraleer tot betaling over te gaan vraagt de boekhouding immers dat de provinciale afvaardiging door de provincieraad goedgekeurd werd.
In 2019 werd de provinciale vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering onder de B-leden door gedeputeerde Ludwig Caluwé ingevuld. In 2020 werd de vertegenwoordiging gewijzigd naar de invulling door het diensthoofd als effectief lid en door de gedeputeerde voor landbouw als plaatsvervangend lid.
Voor 2022 wordt namens de Provincie Antwerpen opnieuw het diensthoofd Landbouw voorgedragen als effectief lid van de Algemene Vergadering en als plaatsvervanger de gedeputeerde voor landbouw, Kathleen Helsen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 2. Geen honger
SDG-subdoelstelling 2.4 Tegen 2030 duurzame voedselproductiesystemen garanderen en veerkrachtige landbouwpraktijken implementeren die de productiviteit en de productie kunnen verhogen, die helpen bij het in stand houden van ecosystemen, die de aanpassingscapaciteit verhogen in de strijd tegen klimaatverandering, extreme weersomstandigheden, droogte, overstromingen en andere rampen en die op een progressieve manier de kwaliteit van het land en de bodem verbeteren
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 27 januari 2022.
Het B-lidmaatschap dat de dienst Landbouw (tot en met 2020 Dienst Landbouw- en Plattelandsbeleid) jaarlijks aangaat, bedroeg 3.400 EUR in 2021 en bedraagt, tenzij het geïndexeerd wordt, evenveel in 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad stemt ermee in om namens de Provincie Antwerpen voor 2022 het diensthoofd Landbouw voor te dragen als effectief lid in de Algemene Vergadering onder de B-leden van het Vlaams Coördinatiecentrum voor Mestverwerking (VCM) vzw.
Artikel 2:
De provincieraad stemt ermee in om namens de Provincie Antwerpen voor 2022 de gedeputeerde voor landbouw, Kathleen Helsen, voor te dragen als plaatsvervanger in de Algemene Vergadering onder de B-leden van het Vlaams Coördinatiecentrum voor Mestverwerking (VCM) vzw.
De raad stemde niet openbaar
Totaal aantal voorstanders: 31
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Met als gevolg: Men gaat over tot de geheime stemming. 35 leden nemen eraan deel. Er zijn 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 4 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 35 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 februari 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/1 | Budget 2021. Machtigingskrediet 0390/64902000. Toegestane subsidies. Subsidies voor Leefmilieuprojecten. Administratieve rechtzetting. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 februari 2022
Art. 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16. Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-Subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
In budget 2021 werd onder budgetsleutel 0390/64902000 (MJP000228) - ‘Subsidie voor leefmilieuprojecten’ een krediet van 726.814 EUR uitgetrokken. De provincieraad heeft in zitting van 28 oktober 2021 een volgende aanwending van het krediet goedgekeurd: een vierde reeks projecten voor een bedrag van 83.347,11 EUR, waarvan 83.347,11 EUR aan EV INBO als subsidie 2021 voor het project ‘Literatuurstudie effecten van lichthinder op biodiversiteit’.
Voor dit project werd gesteld dat een voorschot van 100% in 2021 uitbetaald zou worden, op last van afrekening in 2022 (uiterlijk 31/8/2022). De uiterste datum voor indienen van de afrekening werd echter fout opgegeven, dit zou 31/08/2023 moeten zijn.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 februari 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedgekeurd wordt de rechtzetting van de uiterste datum waarop EV INBO de afrekening van de subsidie 2021 voor het project ‘Literatuurstudie effecten van lichthinder op biodiversiteit’ moet indienen, naar 31/08/2023.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 35
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 35 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
FRANCOIS
Catherine,
Cottenie
Christl,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt