Diederik Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer CLAESSEN zegt dat het de afgelopen weken meermaals fout gegaan is door drugsgebruik in het verkeer rond Antwerpen. Het zwaarste ongeval gebeurde op de met een reisbus E19 ter hoogte van de gemeente Schoten. Ook in de Antwerpse binnenstad werden -midden april-twee buschauffeurs positief getest op drugs. Het is op een week na dat 20 jaar geleden de eerste WODCA-wagen werd voorgesteld. Naast het uitvoeren van controles deed de nieuwe wagen ook dienst als ‘preventie-middel’. Na al die jaren blijven de WODCA-acties hun noodzaak bewijzen, de naambekendheid als afschrikkingseffect verdwijnt als sneeuw voor de zon. Vandaar graag antwoord op volgende vragen: Mevrouw de GOUVERNEUR dankt voor de vragen. De tragische ongevallen betreffen busmaatschappijen, waar deze ook een verantwoordelijkheid hebben. Uit de recente ongevallencijfers blijkt dat het aantal ongevallen alweer stijgt. Er zijn dus meer inspanningen noodzakelijk voor de verkeersveiligheid. de focus bij WODCA-acties ligt op weekendongevallen. De gouverneur overloopt de cijfers van de WODCA-controles in 2021 die recent aan de pers werden voorgesteld. De WODCA-wagen die in gebruik was tussen 2002 en 2013 werd in 2013 overgedragen aan Campus Vesta. Testen op alle soorten drugs is wettelijk en praktisch onmogelijk. In de verkeerswetgeving werden die stoffen gedefinieerd waarop kan en mag worden gecontroleerd. Er zijn allerlei campagnes die focussen op drugs of alcohol in het verkeer of op beide. Er zijn veel meer controles op drugs dan enkel de WODCA-acties. Een controle op drugs gebeurt steeds na een checklist op uiterlijke kenmerken waarna tot een test wordt overgegaan. De politiezones in Antwerpen beschikken over de wettelijk beschikbare tests op drugs. De beschikbaarheid van test is gelimiteerd. Soms worden de aantallen tests herverdeeld over de zones. Jaarlijks worden twee grote WODCA-acties georganiseerd waar alle politiezones in de provincie Antwerpen aan deelnemen. Verder zijn er nog lokale WODCA-acties. Er werden vanaf januari 2021 tot april 2022 783 speekseltesten uitgevoerd. 347 daarvan waren positief. Als er getest wordt is er een grote kans op een positieve test (44% test positief). De speekseltesten zijn enkel een indicator voor het gebruik van drugs. Enkel het resultaat van de speekselanalyse levert voldoende bewijs op van rijden onder invloed van drugs. 20 jaar geleden waren er veel minder campagnes en viel de WODCA-actie op. Nu zijn er veel meer campagnes ook rond afleiding aan het stuur. De voorlichting richt zich op 18-25 jarigen, terwijl alcohol veel meer aanwezig is bij 40-45+. Drugs is inderdaad meer aanwezig bij jongeren. Sensibilisering gebeurt ook op school, in de rijopleiding en bij de resposible young drivers die een virtuele bril hebben waarmee rijden onder invloed van alcohol of drugs kan simuleren. Een onafhankelijk onderzoek naar de effectiviteit van campagnes is misschien een goed idee. Er is wel al gebleken uit onderzoek dat er in België geen sterke sociale norm is voor rijden onder invloed. Dit wordt ruim getolereerd.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw VAN DIENDEREN zegt dat het project van de maritieme campus een mooi project is op de verkeerde plek. Er zijn dan meer dan 2000 bezwaren ingediend tegen de omgevingsvergunning. Die lijken in de beslissing van de deputatie van geen tel, er wordt geen rekening gehouden met de inspraakrondes. De deputatie heeft een omgevingsvergunning in beroep verleent aan het project. Hiermee gaat de deputatie in tegen het advies van de POVC. Mevrouw Van Dienderen haalt enkele voorbeelden aan waar de deputatie in haar beslissing ingaat tegen het advies van de deputatie. Spreekster meent dat verder juridische stappen niet te vermijden zijn. Ze stelt volgende vragen: De heer LEMMENS zegt dat de POVC een geïntegreerd advies geeft aan de deputatie. De deputatie hoeft dit advies niet over te nemen, maar kan een eigen, gemotiveerde beoordeling maken. De deputatie heeft een ruimtelijke, maatschappelijke en economische afweging gemaakt. Het project is uniek op internationaal vlak. Het project zal een beperktere negatieve invloed hebben op de natuur dan de voormalige industriële activiteiten. Via de bijzondere voorwaarden houdt de deputatie rekening met het advies van de POVC: enkel maritieme ondernemingen kunnen zich er vestigen en er wordt een bedrijfsvervoersplan vereist. Verdere juridische stappen zijn een wettelijke mogelijkheid. Dit zal blijken als de deputatiebeslissing wordt bestreden bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Die Raad zal oordelen of de beslissing voldoende gemotiveerd is. Een omgevingsvergunning biedt pas zekerheid als er geen hoger beroep wordt ingesteld. Bij het beoordelen van een vergunningsaanvraag is het niet de taak van de deputatie om een ruimtelijk beleid te voeren. De deputatie moet de concrete aanvraag toetsen aan de decretale beoordelingsgronden. In de provincie Antwerpen is de ruimte erg schaars. We moeten ermee leren leven dat functies of bestemmingen dicht bij elkaar liggen of met elkaar verknoopt raken.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw VAN DIENDEREN zegt dat we hier beslissen over delegatie aan de deputatie. Ze stelt voor om de adviezen op de volgende provincieraad ter kennis te geven zodat niet zomaar delegatie gegeven wordt en de raad vinger aan de pols kan houden. De heer LEMMENS heeft geen probleem met dit voorstel. Hij heeft wel een suggestie: voor kennisgeving op de provincieraad moet een advies 4 weken op voorhand geagendeerd worden. Misschien kunnen de adviezen op de provincieraadscommissie bespreken. Dit bespaart werk voor de administratie en maakt het mogelijk om tot op de week op voorhand de adviezen ter kennis te geven. Mevrouw VAN DIENDEREN houdt graag vast aan het voorgestelde amendement. Het is niet de bedoeling om de administratie meer werk te geven en het gaat ook niet over de termijn. Goedgekeurd met 35 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 19 mei 2022
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Amendement op agendapunt 'Erediensten. Erkenningen. Delegatie adviesbevoegdheid inzake erkenningen volgens de overgangsbepaling voorzien in artikel 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen.' ingediend door Ilse Van Dienderen (Groen). Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 19 mei 2022
Vanuit onze fractie willen we graag een amendement voorstellen aan agendapunt Erediensten. Erkenningen. Delegatie adviesbevoegdheid inzake erkenningen volgens de overgangsbepaling voorzien in artikel 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen.
We stellen voor om toe te voegen aan het enig artikel:
“De raad wordt op de eerstvolgende zitting na de advisering door de deputatie in kennis gesteld van het betreffende advies inzake de erkenning van de geloofsgemeenschap.”
Dat geeft de raad de mogelijkheid een vinger aan de pols te houden over het door de deputatie verstrekte advies. Zo kunnen desgevallend opmerkingen worden gemaakt die voor volgende adviezen van nut kunnen zijn.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 35
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 35 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 1 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 19 mei 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Erediensten. Erkenningen. Delegatie adviesbevoegdheid inzake erkenningen volgens de overgangsbepaling voorzien in artikel 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen. Goedkeuring.
|
Conform artikel 42, §1 van het provinciedecreet van 9 december 2005 beschikt de provincieraad, onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2 van hetzelfde provinciedecreet.
De deputatie beschikt luidens artikel 57 van het provinciedecreet enkel over de bevoegdheden die zijn toegewezen overeenkomstig artikel 43, §1, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen. Vermeld artikel 43, §1 bepaalt dat de provincieraad, behoudens bij uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid aan de provincieraad, bij reglement bepaalde bevoegdheden kan toevertrouwen aan de deputatie. In artikel 43, §2 worden vervolgens de bevoegdheden opgesomd die niet aan de deputatie kunnen worden toevertrouwd.
Artikel 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 voorziet in een overgangsmaatregel voor de lokale geloofsgemeenschappen die voor 1 juli 2019 een aanvraag tot erkenning bij het representatief orgaan hebben ingediend.
Luidens artikel 67, §4 bezorgt o.a. de financierende overheid –in casu de provincie- uiterlijk vier maanden na de kennisgeving door de Vlaamse regering van de ontvangst van een ontvankelijke aanvraag tot erkenning, bezorgd door het representatief orgaan, een advies aan de Vlaamse Regering waarin wordt geadviseerd of de lokale geloofsgemeenschap voldoet aan de verplichtingen, vermeld in artikel 7, met uitzondering van punt 10° en 11°.
In de provincie Antwerpen zijn er 31 islamitische en 5 orthodoxe lokale geloofsgemeenschappen die in aanmerking komen voor toepassing van bovenvermelde overgangsmaatregel.
De provincie dient advies te verlenen over volgende aangelegenheden (artikel 7):
“Een lokale geloofsgemeenschap kan worden erkend als ze voldoet aan al de volgende criteria:
1° ze heeft een juridische structuur die aangepast is aan het aangevraagde openbaar statuut en waarover er transparantie is;
2° ze is financieel leefbaar en biedt transparantie daarover;
3° ze ontvangt noch rechtstreeks, noch onrechtstreeks buitenlandse financiering of ondersteuning als die financiering of ondersteuning afbreuk doet aan haar onafhankelijkheid. Ze ontvangt geen financiering of ondersteuning die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met terrorisme, extremisme, spionage of clandestiene inmenging;
4° ze toont de maatschappelijke relevantie aan van de lokale geloofsgemeenschap aan de hand van:
a) de bevestiging door het representatief orgaan dat de lokale geloofsgemeenschap minstens tweehonderd leden telt binnen de gebiedsomschrijving;
b) de zorg voor de materiële voorwaarden die de uitoefening van de eredienst en het behoud van de waardigheid ervan mogelijk maken;
c) het onderhoud en de bewaring van de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst;
d) het onderhouden van duurzame contacten met de lokale overheid van de gemeente waar de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst gelegen zijn;
e) het respecteren van het principe van goed nabuurschap en het onderhouden van duurzame contacten met de lokale gemeenschap waar de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst gelegen zijn;
5° de leden van het voorlopig bestuursorgaan leven, behalve bij incidentele overmacht, al de volgende verplichtingen na:
a) de verplichting om in geen geval, op welke wijze dan ook, medewerking te verlenen aan activiteiten die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan;
b) de verplichting om alle redelijke inspanningen te ondernemen om personen die aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden daarvan, te weren uit de organisatie en werking van het voorlopig bestuursorgaan;
c) de verplichting om alle redelijke inspanningen te ondernemen om personen die in door de lokale geloofsgemeenschap gebruikte lokalen en plaatsen aanzetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden daarvan, te weren uit de gebruikte lokalen en plaatsen;
d) de verplichting om, onverminderd de vrijheid van godsdienst, alle redelijke inspanningen te ondernemen om geldende wetgeving na te leven en niet hun medewerking te verlenen aan handelingen strijdig met de geldende wetgeving, in het bijzonder de Grondwet en het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden;
e) de verplichting om in geen geval, op welke wijze dan ook aan te zetten tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of leden daarvan;
6° ze toont aan dat het toekomstig bestuur van de eredienst houder zal worden van zakelijke rechten op de gebouwen of de andere infrastructuur bestemd voor de uitoefening van de eredienst of bij gebreke daarvan, wanneer de gebouwen of de andere infrastructuur bestemd voor de uitoefening van de eredienst geen eigendom zijn van een publieke rechtspersoon, kan ze een afschrift voorleggen van een overeenkomst die met de eigenaar van de gebouwen of de andere infrastructuur bestemd voor de uitoefening van de eredienst is gesloten over het gebruik van de gebouwen of de andere infrastructuur door het toekomstig bestuur van de eredienst;
7° het voorlopig bestuursorgaan bezorgt de voor- en achternaam, adres, rijksregisternummer, e-mailadres, telefoonnummer, nationaliteit, geboortedatum en geslacht van de leden van het voorlopig bestuursorgaan aan de Vlaamse Regering, het representatief orgaan, de financierende overheid en in voorkomend geval de adviserende gemeente. Als er tussentijdse wijzigingen zijn, meldt het voorlopig bestuursorgaan dat binnen dertig dagen aan deze instanties;
8° ze heeft enkel bedienaars van de eredienst en hun vervangers die voldoen aan de inburgeringsplicht die in voorkomend geval op hen van toepassing is conform het decreet van 7 juni 2013 betreffende het Vlaamse integratie en inburgeringsbeleid;
9° ze heeft geen bedienaars van de eredienst en hun vervangers die rechtstreeks of onrechtstreeks bezoldigd zijn door een buitenlandse overheid;”
Het gaat hierbij aldus om mogelijks zeer veel dossiers die allen aan een gedegen en zo volledig mogelijke analyse dienen onderworpen te worden teneinde een kwalitatief advies te kunnen voorleggen aan het besluitvormende orgaan.
Aangezien al deze dossiers, conform artikel 67, §2 van het erkenningsdecreet, binnen één jaar vanaf de inwerkingtreding van het decreet, i.e. in casu ten laatste op 15 november 2022, bij de Vlaamse overheid dienen ingediend te worden op straffe van onontvankelijkheid ratio temporis, is de kans reëel dat er tegelijkertijd heel wat dossiers dienen behandeld te worden. Tevens is de tijd om het advies voor te bereiden bijzonder beperkt indien de provincieraad het advies dient te verlenen. De doorlooptijd van de besluitvormingsprocedure van de provincieraad gekoppeld aan de decretaal voorziene vervaltermijn waarbinnen het advies moet uitgebracht zijn, bedraagt minstens drie weken mogelijks oplopende –in het slechtste geval- tot twee maanden extra t.o.v. de doorlooptijd van een deputatiebesluit. De dossiers inzake adviesverlening komen bovenop de reguliere werkzaamheden m.b.t. de eredienstinstellingen, in die periode voornamelijk (aanpassingen aan het meerjarenplan,) budgetten, begrotingen en woonstvergoedingen. Het verdient dan ook aanbeveling om de beschikbare tijd zoveel als mogelijk aan te wenden voor de adviesvorming en derhalve de bevoegdheid om advies uit te brengen te delegeren naar de deputatie. Deze delegatie is tijdelijk en beperkt zich tot de dossiers die onder de vermelde ‘overgangsmaatregel’ vallen. Alle dossier die onder de gewone procedure vallen met een wachtperiode van vier jaar, blijven onder de adviesbevoegdheid van de provincieraad vallen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-Subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
Het behoort tot de autonomie van de provincieraad om zelf een advies te geven of deze adviesbevoegdheid uitdrukkelijk te delegeren aan de deputatie. Zonder regeling hierover behoort de adviesbevoegdheid tot de volheid van bevoegdheid van de provincieraad. De deputatie heeft, zoals hierboven reeds vermeld, enkel toegewezen bevoegdheden.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 7 april 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De in artikel 67, §4 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 voorziene adviesbevoegdheid met betrekking tot de verplichtingen, vermeld in artikel 7 -met uitzondering van de punten 10° en 11°- van hetzelfde decreet, wordt gedelegeerd aan de deputatie.
Het betreft hierbij het advies over een lokale geloofsgemeenschap die 1° voor 1 juli 2019 een aanvraag tot erkenning bij het representatief orgaan heeft ingediend, en die 2° een ontvankelijke aanvraag tot erkenning, bezorgd door het representatief orgaan, bij de Vlaamse overheid heeft ingediend.
De raad wordt op de eerstvolgende zitting na de advisering door de deputatie in kennis gesteld van het betreffende advies inzake de erkenning van de geloofsgemeenschap.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 34
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 1
Met als gevolg: Goedgekeurd met 34 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 1 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Sohier
Rudy
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 19 mei 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Erediensten. Antwerpen. Roemeens-orthodoxe kerkfabriek de Geboorte van de Moeder Gods. Rekening 2021. Advies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 19 mei 2022
Krachtens art. 55, §2 juncto art. 229 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de jaarrekening.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de provincieoverheid, wordt de provincieraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Luidens art. 55, §1 juncto art. 229 stelt de kerkfabriekraad jaarlijks de rekening van de orthodoxe kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 mei in bij de provincieoverheid.
In vergadering van 15 maart 2022 heeft de Roemeens-orthodoxe kerkfabriekraad van de Geboorte van de Moeder Gods te Antwerpen de rekening over het dienstjaar 2021 opgemaakt en goedgekeurd. Het dossier is op 30 maart 2022 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
Uit de uitgevoerde inhoudelijke en rekenkundige controle blijkt dat:
Er werden aldus geen onregelmatigheden vastgesteld.
De rekening kan als volgt worden samengevat:
Soort | IN/UIT | 2021 |
Exploitatie | Ontvangsten | 24.629,39 EUR |
| Uitgaven | 45.875,54 EUR |
| Voor financiering | -21.246,15 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboek | -21.246,15 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen Dj | -21.246,15 EUR |
| Gecor. overschot | 21.844,72 EUR |
| Expl. voor toelage | 598,57 EUR |
| Expl. Toelage | 25.422,08 EUR |
| Saldo | 26.020,65 EUR |
|
|
|
Investeringen | Ontvangsten | 18.355,00 EUR |
| Uitgaven | 18.333,32 EUR |
| Voor financiering | 21,68 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboek | 21,68 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen Dj | 21,68 EUR |
| Gecor. overschot | 36,03 EUR |
| Saldo | 57,71 EUR |
Zowel het batig saldo voor de exploitatie (ten bedrage van 26.020,65 EUR) als dat voor de investeringen (ten bedrage van 57,71 EUR) dienen ingeboekt te worden in het budget 2023.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-Subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
De rekening 2021 werd tijdig, i.e. voor 1 mei 2022 ingestuurd.
Deze rekening bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in art. 42 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het financiële gedeelte van de rekening, inclusief de staat van het vermogen, werd opgemaakt volgens het model van het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van art. 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 21 april 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De rekening over het dienstjaar 2021 van de Roemeens-orthodoxe kerkfabriek van de Geboorte van de Moeder Gods te Antwerpen wordt gunstig geadviseerd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5
Met als gevolg: Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Tobias
Daneels,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 19 mei 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/4 | Erediensten. Antwerpen. Russisch-orthodoxe kerkfabriek Christus’ Geboorte. Rekening 2021. Advies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 19 mei 2022
Krachtens art. 55, §2 juncto art. 229 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de jaarrekening.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de provincieoverheid, wordt de provincieraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Luidens art. 55, §1 juncto art. 229 stelt de kerkfabriekraad jaarlijks de rekening van de orthodoxe kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 mei in bij de provincieoverheid.
In vergadering van 27 februari 2022 heeft de Russisch-orthodoxe kerkfabriekraad van Christus’ Geboorte te Antwerpen de rekening over het dienstjaar 2021 opgemaakt en goedgekeurd. Het dossier is op 4 april 2022 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
Uit de uitgevoerde inhoudelijke en rekenkundige controle blijkt dat:
| Budget 2021 | Rekening 2021 |
Exploitatie ontvangsten | 6.000,00 EUR | 6.000,00 EUR |
Exploitatie uitgaven | 28.698,00 EUR | 28.394,86 EUR |
Er werden aldus geen onregelmatigheden vastgesteld.
De rekening kan als volgt worden samengevat:
Soort | IN/UIT | 2021 |
Exploitatie | Ontvangsten | 6.000,00 EUR |
| Uitgaven | 28.394,86 EUR |
| Voor financiering | -22.394,86 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -22.394,86 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -22.394,86 EUR |
| Gecorrigeerd overschot | 745,57 EUR |
| Exploitatie voor toelage | -21.649,29 EUR |
| Exploitatie Toelage | 22.758,64 EUR |
| Saldo | 1.109,35 EUR |
Het batig saldo voor de exploitatie (ten bedrage van 1.109,35 EUR) dient ingeboekt te worden in het budget 2023.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-Subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
De rekening 2021 werd tijdig, i.e. voor 1 mei 2022 ingestuurd.
Deze rekening bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in art. 42 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het financiële gedeelte van de rekening, inclusief de staat van het vermogen, werd opgemaakt volgens het model van het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van art. 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 21 april 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De rekening over het dienstjaar 2021 van de Russisch-orthodoxe kerkfabriek van Christus’ Geboorte te Antwerpen wordt gunstig geadviseerd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5
Met als gevolg: Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Tobias
Daneels,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 24 stemmen ja, bij 6 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 19 mei 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/5 | Erediensten. Antwerpen. Islamitische gemeenschap Innerlijke Vrede. Rekening 2021. Advies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 19 mei 2022
Krachtens art. 55, §2 juncto art. 272 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de jaarrekening.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de provincieoverheid, wordt de provincieraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Luidens art. 55, §1 juncto art. 272 stelt het comité jaarlijks de rekening van de Islamitische gemeenschap van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 mei in bij de provincieoverheid.
In vergadering van 22 maart 2022 heeft het comité van de Islamitische gemeenschap Innerlijke Vrede de rekening over het dienstjaar 2021 opgemaakt en goedgekeurd. Het dossier is op 01 april 2022 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
Uit de uitgevoerde inhoudelijke en rekenkundige controle blijkt dat:
| Budget 2021 | Rekening 2021 |
Exploitatie ontvangsten | 13.186,00 EUR | 2.007,70 EUR |
Exploitatie uitgaven | 32.966,00 EUR | 18.864,28 EUR |
Er werden aldus geen onregelmatigheden vastgesteld.
De rekening kan als volgt worden samengevat:
Soort | IN/UIT | 2021 |
Exploitatie | Ontvangsten | 2.007,70 EUR |
| Uitgaven | 18.864,28 EUR |
| Voor financiering | -16.856,58 EUR |
| Financiering | -2.000,00 EUR |
| Voor overboeking | -18.856,58 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -18.856,58 EUR |
| Gecorrigeerd overschot | 1.011,14 EUR |
| Exploitatie voor toelage | -17.845,44 EUR |
| Exploitatie Toelage | 18.603,64 EUR |
| Saldo | 758,20 EUR |
Het batig saldo voor de exploitatie (ten bedrage van 758,20 EUR) dient ingeboekt te worden in het budget 2023.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
SDG: 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-Subdoelstelling: 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
De rekening 2021 werd tijdig, i.e. voor 1 mei 2022 ingestuurd.
Deze rekening bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in art. 42 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het financiële gedeelte van de rekening, inclusief de staat van het vermogen, werd opgemaakt volgens het model van het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van art. 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 21 april 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De rekening over het dienstjaar 2021 van de Islamitische gemeenschap Innerlijke Vrede te Antwerpen wordt gunstig geadviseerd met volgende boekhoudkundig-technische opmerking:
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 24
totaal aantal tegenstanders: 6
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5
Met als gevolg: Goedgekeurd met 24 stemmen ja, bij 6 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Hugo
Van Bueren,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Jan
Claessen,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Bruno
Valkeniers,
Valery
Van Gorp
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Tobias
Daneels,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 19 mei 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/6 | Monumentenwacht Provincie Antwerpen. Jaarverslag 2021. Kennisname.
|
Artikel 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
De deputatie vraagt aan uw raad om kennis te nemen van het jaarverslag 2021 van Monumentenwacht Provincie Antwerpen, opgenomen als bijlage 1 bij dit verslag.
Het jaarverslag geeft een overzicht van de werking in 2021.
Monumentenwacht Antwerpen kan goede resultaten voorleggen. Uit de cijfers blijkt dat prestaties van de basisdienstverlening - inspecteren, rapporteren en adviseren - een duidelijke stijging t.o.v. 2020 vertonen. Belangrijker nog is, dat de efficiëntie (het aantal gepresteerde uren per VTE) is gestegen met 15%. Dat is zeker een positief effect van het nieuwe registratiesysteem MoRA.
Ook de tijdelijke uitbreiding van het team interieur met twee assistent-interieurwachters droeg hier sterk aan bij.
Het aantal aangesloten leden kende de gebruikelijke lichte opwaartse trend. Ruim een derde van de abonnees zijn particulieren. Uiteraard kan een abonnee met meerder objecten aanmelden. Zo maken steden en gemeenten minder dan 10% uit van het aantal abonnees, maar vertegenwoordigen ze wél ruim 33% van het totale aantal aangesloten objecten (zie bijlagen 2 en 3). Ook de verhouding tussen beschermde en niet-beschermde objecten blijft stabiel (respectievelijk ongeveer 75% en 25%).
SDG 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
Subdoelstelling 11.4 De inspanningen verhogen om het culturele en natuurlijke erfgoed van de wereld te beschermen en veilig te stellen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 28 april 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt kennis van het jaarverslag 2021 van Monumentenwacht Provincie Antwerpen.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw BAKELANTS heeft 2 vragen. Met de raadscommissie is er een bezoek gebracht aan het archeologisch depot. Ze bedankt voor de organisatie hiervan. Ze heeft op het bezoek een aandachtpunt gehoord in de samenwerking met archeologische bedrijven. Hoe gaat men dat aanpakken? Het depot wordt gesubsidieerd voor 80.000 EUR. Het gaat om personeels- en werkingskosten. Het gebouw wordt ook gehuurd. Wie is de eigenaar van het gebouw en wat is de kost van de huur? De heer LEMMENS zegt dat dit detailvragen zijn die hij schriftelijk zal beantwoorden. Dergelijke vragen kunnen beter op de raadscommissie gesteld worden. Het depot onderhoudt wel goede contacten met gemeenten. Mevrouw VAN OLMEN wenst ook haar dank uit te spreken voor de toelichting ter plekke. Ze zegt dat de eerste vraag van mevrouw Bakelants omstandig aan bod is gekomen tijdens het bezoek. De eigenaars blijven eigenaar. Het depot verzorgt de contacten om de eigenaars te ontzorgen en te informeren. Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 19 mei 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/7 | Provinciaal Archeologisch Depot. Jaarverslag 2021. Kennisname.
|
Artikel 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
- het ministerieel besluit van 1 juli 2015 betreffende de subsidiering van onroerenderfgoeddepots voor de periode 2016-2021;
- de samenwerkingsovereenkomst van 30 november 2015 tussen de Vlaamse Overheid en het erkende onroerenderfgoeddepot ‘Provinciaal Archeologisch Depot’ voor de periode 2016-2021;
- het ministerieel besluit van 16 maart 2020 betreffende de procentuele vermindering van de jaarlijkse subsidiëring voor de periode 2020-2021;
- het ministerieel besluit van 20 september 2021 betreffende de subsidiering van het erkende onroerenderfgoeddepot ‘Provinciaal Archeologisch Depot’ voor de periode 2022-2027;
- de samenwerkingsovereenkomst van 17 november 2021 tussen de Vlaamse Overheid en het erkende onroerenderfgoeddepot ‘Provinciaal Archeologisch Depot’ voor de periode 2022-2027.
De deputatie vraagt aan uw raad om kennis te nemen van het jaarverslag 2021 van het Provinciaal Archeologisch Depot Antwerpen, opgenomen als bijlage bij dit verslag.
Op 1 juli 2015 erkende de Vlaamse overheid het Provinciaal Archeologisch Depot van de provincie Antwerpen, verder ‘het depot’ genoemd, als onroerenderfgoeddepot. Voor de periode 2016-2021 werd een samenwerkingsovereenkomst met het agentschap Onroerend Erfgoed van de Vlaamse overheid ondertekend en een jaarlijkse subsidie van 85.000,00 EUR werd toegekend voor personeels- en werkingskosten.
De Vlaamse overheid besliste op 16 maart 2020 om de jaarlijkse subsidie voor de periode 2020-2021 procentueel te verminderen met jaarlijks 6% = 80.286,00 EUR.
Op 21 september 2021 erkende de Vlaamse overheid het depot als onroerenderfgoeddepot voor een bijkomede periode. De nieuwe samenwerkingsovereenkomst loopt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2027 en een jaarlijkse subsidie van 80.284,70 EUR is voorzien voor personeels- en werkingskosten.
Jaarverslag 2021
Het depot dient jaarlijks aan het agentschap Onroerend Erfgoed een inhoudelijk en financiële rapportage over te maken (zie bijlagen).
Het jaarverslag geeft een overzicht van de werking in 2021. In het depot worden archeologische ensembles niet alleen op de correcte manier bewaard maar ook ontsloten voor onderzoek en publiekswerking. Het beheer en beleid van het depot gebeurt volgens de regels van de kunst en in samenspraak met het agentschap Onroerend Erfgoed van de Vlaamse overheid en met de overige erkende onroerenderfgoeddepots.
Op provinciaal vlak is het depot de gangmaker en coördinator van het overleg tussen de vier erkende onroerenderfgoeddepots in de provincie Antwerpen. Samen met de onroerenderfgoeddepots van de stad Antwerpen, van de stad Mechelen en van het Archief & Musea Turnhout, dekken we het volledige grondgebied van de provincie. Hierdoor is een duurzame bewaarplaats voor archeologische ensembles uit alle gemeenten van de provincie Antwerpen verzekerd, een unieke situatie in Vlaanderen. In 2021 omvatte het werkingsgebied van het depot 46 steden en gemeenten in de provincie.
SDG 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
Subdoelstelling 11.4 De inspanningen verhogen om het culturele en natuurlijke erfgoed van de wereld te beschermen en veilig te stellen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 28 april 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt kennis van het jaarverslag 2021 van het Provinciaal Archeologisch Depot Antwerpen, met de voor het agentschap Onroerend Erfgoed bestemde inhoudelijke en financiële rapportage.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 35 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 19 mei 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/8 | Provinciaal Archeologisch Depot. Verwerving en afstoting 2021. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 19 mei 2022
Artikel 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Op 1 juni 2016 is het archeologieluik van het Onroerenderfgoeddecreet in werking getreden. Dit heeft invloed op de bewaring en deponering van archeologische ensembles. Een archeologisch ensemble is het geheel van archief, vondsten en monsters afkomstig van een archeologisch onderzoek. De zakelijkrechthouder van een archeologisch ensemble is decretaal verplicht dit in één geheel te bewaren, in goede staat te behouden en beschikbaar te houden voor wetenschappelijk onderzoek.
Zakelijkrechthouders kunnen zelf deze verantwoordelijkheid dragen of kunnen er voor kiezen het ensemble over te dragen aan een (erkend) depot.
Het Provinciaal Archeologisch Depot maakt geen onderscheid tussen publieke of private aanleveraars van archeologische ensembles. Voorafgaand aan deponering wordt wel nagegaan of het archeologisch ensemble past binnen het depotprofiel en de aanvaardingsvoorwaarden (zoals afkomstig zijn uit het werkingsgebied van het depot). Indien dit het geval is, zal overgegaan worden tot eigendomsoverdracht en tot deponering.
Na eigendomsoverdracht door de zakelijkrechthouder is het provinciebestuur eigenaar van de archeologische ensembles en bijgevolg decretaal verplicht om deze ensembles in één geheel te bewaren, in goede staat te behouden en beschikbaar te houden voor wetenschappelijk onderzoek.
Jaarlijks wordt een overzicht van de verworven ensembles en collecties ter goedkeuring voorgelegd aan de deputatie en de provincieraad.
De deputatie vraagt aan uw raad om kennis te nemen van de lijst van archeologische ensembles en (deel)collecties die in 2021 aan het Provinciaal Archeologisch Depot Antwerpen zijn aangeboden en vraagt de verwerving of afstoting voor 2021 goed te keuren.
In 2021 zijn 47 archeologische ensembles overgedragen aan het depot. De lijst als bijlage geeft een overzicht. De dubbele verwijzing naar bepaalde sites wijst op een gefaseerde aanpak van het terreinonderzoek, met eerst een vooronderzoek en daarna gevolgd door een systematische opgraving. Beide fasen staan administratief en praktisch los van elkaar en produceren elk hun eigen ensemble.
Er werd 1 voorwerp van onbekende herkomst afgestoten. Omdat het ging om de kop van een zaagvis en omdat dit geen archeologische vondst is, werd het voorwerp in 2021 overgedragen aan het Natuurhistorisch Museum Boekenberg vzw in Deurne (Antwerpen).
Aan uw raad wordt voorgesteld de verwerving van deze archeologische ensembles en afstoting van 1 voorwerp goed te keuren.
SDG 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDGsubdoelstelling 11.4 De inspanningen verhogen om het culturele en natuurlijke erfgoed van de wereld te beschermen en veilig te stellen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 28 april 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de verwerving van 47 archeologische ensembles en de afstoting van 1 voorwerp in 2021 in het Provinciaal Archeologisch Depot goed.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 35
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 35 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Hugo
Van Bueren,
Ilse
Van Dienderen,
Valery
Van Gorp,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer SOHIER vindt dit een waardevolle samenwerking. De bebossing elders mag geen doekje voor het bloeden zijn voor de ontbossing hier. De heer LEMMENS zegt dat ook hier bebossingsprojecten gesteund worden. De heer DE HAES zegt dat bij de rekening van 2020 geld is vrijgemaakt om bij elke bosgroep een extra medewerker aan te werven die zich bezighoudt met bosuitbreidingsprojecten. We zijn daar hard mee bezig, ook in de eigen domeinen. In de gemeenten worden alle percelen gescreend om te bekijken waar bebossing mogelijk is. Goedgekeurd met 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen