Jan Claessen, Valery Van Gorp, Isabelle Vrancken
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord:
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | APB Provinciaal Vormingscentrum Malle. Opvolgingsrapportering eerste semester 2022. Kennisname.
|
Het rapport met de stand van zaken over de uitvoering van de geplande beleidsdoelstellingen in het eerste semester van 2022 moet voorgelegd worden aan de provincieraad.
Volgens artikel 155 van het provinciedecreet moet voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de provincieraad worden voorgelegd;
Daarnaast zijn de volgende artikelen en besluiten relevant:
- artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering betreffende BBC2021, aangaande de elementen die de opvolgingsrapportering minstens dient te bevatten;
- artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
- het oprichtingsbesluit van het autonoom provinciebedrijf APB Vormingscentrum;
- de beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf APB Vormingscentrum.
3. Feitelijke context en verantwoording
SDG 16: Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDGsubdoelstelling: 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
Sinds 2014 gebeurt de opmaak, de aanpassing en de opvolging van het meerjarenplan volgens de richtlijnen van de Vlaamse overheid, over de beleids- en beheerscyclus (BBC). Vanaf 2020 moet de wetgeving van het decreet Lokaal Bestuur gevolgd worden, waarin de richtlijnen rond BBC verfijnd werden in “BBC 2020”.
Vanaf 2020 moet een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de raad worden voorgelegd. Het gaat om een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, voor zowel het hoofdbestuur als de verzelfstandigde entiteiten.
Die opvolgingsrapportering is niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.
Het resultaat is het rapport ‘Opvolgingsrapportering – 1ste semester 2022’ in de bijlage. De prioritaire beleidsdoelstellingen en actieplannen worden weergegeven, samen met de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven. Alle doelstellingen in ons bestuur zijn prioritair en worden allemaal weergegeven. Enkel de cijfers van ‘niet in doelstellingen te vatten beleid’ worden niet weergegeven.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022 van het APB PVM.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | APB Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Opvolgingsrapportering eerste semester 2022. Kennisname.
|
Het rapport met de stand van zaken over de uitvoering van de geplande beleidsdoelstellingen in het eerste semester van 2022 moet voorgelegd worden aan de provincieraad.
Volgens artikel 263 van het decreet Lokaal Bestuur van de Vlaamse Regering van 22 december 2017 moet voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de provincieraad worden voorgelegd;
Daarnaast zijn de volgende artikelen en besluiten relevant:
- artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering betreffende BBC2021, aangaande de elementen die de opvolgingsrapportering minstens dient te bevatten;
- artikel 155 van het Provinciedecreet van 9 december 2005 inzake opvolgings-rapportering;
- artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
- het oprichtingsbesluit van het autonoom provinciebedrijf APB Provinciaal Onderwijs Antwerpen;
- de beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf APB Provinciaal Onderwijs Antwerpen.
Sinds 2014 gebeurt de opmaak, de aanpassing en de opvolging van het meerjarenplan volgens de richtlijnen van de Vlaamse overheid, over de beleids- en beheerscyclus (BBC). Vanaf 2020 moet de wetgeving van het decreet Lokaal Bestuur gevolgd worden, waarin de richtlijnen rond BBC verfijnd werden in “BBC 2020”.
Vanaf 2020 moet een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de raad worden voorgelegd. Het gaat om een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, voor zowel het hoofdbestuur als de verzelfstandigde entiteiten.
Die opvolgingsrapportering is niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.
Het resultaat is het rapport ‘Opvolgrapport APB POA’ in de bijlage. De prioritaire beleidsdoelstellingen en actieplannen worden weergegeven, samen met de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven. Alle doelstellingen in ons bestuur zijn prioritair en worden allemaal weergegeven. Enkel de cijfers van ‘niet in doelstellingen te vatten beleid’ worden niet weergegeven.
SDG 16: Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDGsubdoelstelling 16.6: Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022 van het APB POA.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Fietsostrade F12 Antwerpen – Bergen op Zoom, deel tussen Noorderlaan en A12: plaatsen opdracht, plaatsingswijze en bestek. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 22 september 2022
Artikel 43 §2 11° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Op 19 april 2012 besliste de provincieraad om het deel Havenverbinding (Ekeren – haven) van de fietsostrade F12 Antwerpen – Bergen op Zoom aan te leggen.
Op 28 maart 2013 besliste de deputatie om deze dienstenopdracht te schorsen in afwachting van een beslissing van de Raad voor Vergunningenbetwistingen over de stedenbouwkundige vergunning van Infrabel voor de bouw van een spoorwegtalud ter hoogte van de Oude Landen in Ekeren als onderdeel van de tweede havenontsluiting.
Op 7 december 2017 besliste de deputatie om de schorsing van deze dienstenopdracht op te heffen. Op 8 februari 2018 keurde de deputatie het voorgestelde projectteam van SWECO voor de dienstenopdracht, destijds gegund aan studiebureau Grontmij NV (nu SWECO Belgium), voor deze opdracht goed.
De dienst Mobiliteit (DMOB) rondde de mobiliteitsprocedure en het voorontwerpplan af op 4 juni 2020. De deputatie verleende de omgevingsvergunning voor de aanleg van het deel tussen de Noorderlaan en de A12 voor de fietsostrade F12 Antwerpen – Bergen op Zoom op 6 december 2021.
De fietsostrade F12 verbindt Antwerpen met Bergen op Zoom. Ze loopt langs de A12 in Ekeren, doorkruist de Bospolder, gaat verder langs de Noorderlaan in de haven en door de dorpen Berendrecht en Zandvliet.
Figuur 1: Situering F12, Havenverbinding
Het tracé sluit in het westen aan op de Noorderlaan op het dubbelrichtingsfietspad en kruist vervolgens de sporen om dan verder te lopen via de Ekerse Dijk tot aan de A12. Met een tunnel kruist de route de A12 om tenslotte met een brug over de afrit van de Leugenberg aan te sluiten in Ekeren op het fietsostradeproject langs de A12 dat door de stad Antwerpen wordt aangelegd.
De fietsverbinding vormt een ontbrekende schakel voor fietsers die naar de haven fietsen, aangezien de A12 op slechts weinig punten oversteekbaar is. Het doel van de verbinding is om meer havenwerknemers op de fiets te krijgen en een veilige en comfortabele fietsverbinding naar de haven voor hen te bieden.
Het aanbestedingsdossier behelst de missing link tussen de Noorderlaan en de bestaande fiets/voetgangersbrug over de A12. Het aanbestedingsdossier voor een nieuwe tunnel onder de A12 en brug over de afrit volgt in een latere fase.
De geschatte uitvoeringstermijn voor het bouwen van de infrastructuur bedraagt ongeveer 140 werkdagen.
De opdracht omvat de volgende werken:
- Het opbreken van bestaande verhardingen;
- Het opbreken van lijnvormige en plaatselijke elementen;
- Uitvoeren van een algemeen droog grondverzet;
- Het op- en afbreken van rots-, metselwerk- en betonbrokken;
- Het uitvoeren van grondverbeteringen;
- Het plaatsen van geotextiel;
- Het maken van aansluitingen van straatkolken en aflopen op de riolering;
- Het maken van onderfunderingen en steenslagfunderingen;
- Het plaatsen van lijnvormige en plaatselijke elementen;
- Het maken van nieuwe wegverhardingen, parkeerstroken en voetpaden in asfalt.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.2 Tegen 2030 toegang voorzien tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor iedereen, waarbij de verkeersveiligheid verbeterd wordt, met name door het openbaar vervoer uit te breiden, met aandacht voor de behoeften van mensen in kwetsbare situaties, vrouwen, kinderen, personen met een handicap en ouderen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
Er ontstaat nu nog geen financiële verbintenis.
De budgetten zijn beschikbaar op het ramingsnummer MJP000055, ARK 22810000/0290 Overige onroerende infrastructuur - installaties, uitrusting, werken : aanschaffingswaarde.
Fietsfonds: De Vlaamse overheid geeft binnen het Fietsfonds subsidies aan de provincies voor de aanleg of herinrichting van fietsinfrastructuur op trajecten van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk. Deze subsidie bedraagt 50% van de kosten voor de aanleg.
BBC actieplan: Fietsinfrastructuur: we zetten in op infrastructuur voor fietsers.
BBC actie: DMOB Fietsostrades: we leggen fietsostrades aan.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad keurt de ontwerpen van het uitvoeringsdossier van de aanleg van de fietsostrade F12 Antwerpen – Bergen op Zoom, deel tussen de Noorderlaan en de A12, goed.
Artikel 2:
De provincieraad keurt het bestek van het uitvoeringsdossier van de aanleg van de fietsostrade F12 Antwerpen – Bergen op Zoom, deel tussen de Noorderlaan en de A12, goed.
Artikel 3:
De provincieraad keurt de openbare procedure als plaatsingswijze voor de aanleg van de fietsostrade F12 Antwerpen – Bergen op Zoom, deel tussen de Noorderlaan en de A12, goed.
Bijlagen:
- Bestek
- Meetstaat
- Ontwerpplannen
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/1 | Budget 2022. Exploitatiebudget. Beleidsdomeinen Economie, Streekbeleid en Europa. ARK-code - 64902000 niet-nominatieve subsidie 'Subsidie economie (V)'. Verdeling van krediet. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 22 september 2022
Art. 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Koninklijk Besluit nr. 110 van 13 december 1982, gewijzigd door het Koninklijk Besluit nr. 145 van 30 december 1982, betreffende het verplicht evenwicht van de begroting.
De provincie Antwerpen is een ondernemende regio. Dit willen we ook blijven. Centraal in het economisch beleid van de provincie Antwerpen staat het creëren en stimuleren van een gunstig ondernemersklimaat. Daarnaast willen we inspelen op huidige en toekomstige innovatieve uitdagingen binnen onze economische speerpuntsectoren (detailhandel, duurzame bouw, haven en logistiek, agro-industrie, zakelijke dienstverlening, chemie en life sciences, creatieve industrie). Eén van de hefbomen van de dienst economie om deze doelstellingen te realiseren is het verdeelkrediet met als omschrijving ‘Subsidies economie’. In het budget 2022 is er een bedrag van 574.359 EUR beschikbaar binnen dit verdeelkrediet. In bijgaand verslag wordt gevraagd in te stemmen met de aanwending van het verdeelkrediet voor een bedrag van 125.000 EUR.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 8 Eerlijk werk en economische groei
SDG-subdoelstelling 8.3 Bevorderen van op ontwikkeling toegespitste beleidslijnen die productieve activiteiten ondersteunen, alsook de creatie van waardige jobs, ondernemerschap, creativiteit en innovatie, en de formalisering en de groei aanmoedigen van micro-, kleine en middelgrote ondernemingen, ook via toegang tot financiële diensten.
? Project ‘Rock Paper Pencil’ (deelbudget 35.000 EUR)
ROCK PAPER PENCIL bouwt verder op het project “Turnhout - Games, Cards & Comics”, dat de stad met een lange grafische traditie (terug) op de kaart zet als strip- en spelstad hub voor creatieve ondernemers achter deze industrie.
De stad Turnhout en POM Antwerpen bouwen ROCK PAPER PENCIL - samen met de uitvoerende partners Cartamundi, Strip Turnhout en Game Brewer – verder uit tot een ecosysteem voor creatief ondernemerschap. Dit ecosysteem biedt tools en een platform aan om grafici – in het bijzonder strip- en spelmakers - hun loopbaan te laten uitbouwen, zichzelf en elkaar te versterken als creatief ondernemer en de snel evoluerende spelindustrie en uitgeverswereld te voeden met nieuw grafisch talent. ROCK PAPER PENCIL weet de stad Turnhout stapsgewijs een creatief imago aan te meten en de zichtbaarheid van strip en spel in de stad te versterken. De succesformule blijft een combinatie van workshops, masterclasses rond ondernemerschap, Fablab2300 en het festival - een vakbeurs waar tekenaars, ontwerpers, uitgevers en producenten elkaars werk en vak leren kennen en dat ook tonen aan het grote publiek. ROCK PAPER PENCIL wordt stilaan een merknaam voor creatieve ondernemers die hen maar ook hun publiek/klanten van buiten de regio de weg wijst naar Turnhout. Medio 2022 werden al meer dan 200 creatieve professionals bereikt en ongeveer 70 studenten - toekomstige professionals.
De stad Turnhout focust vooral op investeringen en initiatieven op het terrein met o.a. het Fablab2300, workshops en masterclasses. Tevens wil Turnhout met dit project zichtbaarheid in de binnenstad creëren. POM Antwerpen zet in op organisatie, communicatie en netwerking om tot een duurzaam ecosysteem voor de creatieve community te komen. Er wordt binnen POM Antwerpen gewerkt aan afstemming en wederzijdse versterking tussen ROCK PAPER PENCIL en samenwerkingsplatform ‘Antwerp. Powered by Creatives’ (APBC).
Beide partners slagen er intussen in om ook bedrijven van buiten de creatieve sector te betrekken bij de doelstellingen en werking van ROCK PAPER PENCIL. Zo verruimen ze de afzetmarkt voor creatieve ondernemers én integreren ze het creatieve (grafische) imago van de stad in al haar geledingen.
De totale duurtijd van de uitbouw van een duurzaam ecosysteem werd in 2020 geraamd op drie jaar (medio 2020 - medio 2023). De bedoeling is om stapsgewijs te evolueren naar minder publieke en meer private financiering. De stad Turnhout voorziet voor dit project op haar eigen begroting jaarlijks een budget van 110.000 EUR. Het gevraagde subsidiebedrag van 35.000 EUR van het budgetjaar 2022 voor het project ROCK PAPER PENCIL zal door POM Antwerpen onder meer worden aangewend voor communicatiecampagne, onderhoud van online community en website – met bijzondere aandacht voor de makers zelf – naast ondersteuning van private partners met oog op een businessmodel voor de toekomst. Ook programmatie en werkingskosten van masterclasses en festival/vakbeurs worden hiermee deels gefinancierd.
Voorgesteld wordt om voor het project ROCK PAPER PENCIL een bedrag van 35.000 EUR te voorzien op het budget 2022 ten behoeve van POM Antwerpen. In afwijking van artikel 3 van het provinciaal reglement van 24 september 2020 betreffende de subsidiëringen en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers dienen de verantwoordingsstukken uiterlijk op 30 september 2023 toe te komen op de Dienst Economie.
? Project ‘Ondersteuning voor zelfstandigen in moeilijkheden’ (deelbudget 10.000 EUR)
Covid-19 heeft zwaar ingeslagen op onze economie. Door de gevolgen van de corona-crisis worden de zelfstandigen keihard getroffen (zeker in de detailhandel en de horeca) en de coronasteunmaatregelen zijn uitgedoofd. Diverse onderzoeken tonen aan dat er een golf van faillissementen in aantocht is. De torenhoge energieprijzen en de spanningen rond de oorlog in Oekraïne hebben ook zware gevolgen voor heel wat bedrijven.
Met het project ‘Ondersteuning voor zelfstandigen in moeilijkheden’ wil de vzw Dyzo (‘Dynamiseren van Zelfstandige Ondernemers’) discrete en kosteloze begeleiding aan zelfstandigen aanbieden onder andere via huisbezoeken en ontvangsten op zitdagen. Dyzo gaat ook telkens een samenwerking aan met de OCMW’s om voor de getroffenen een oplossing op maat te zoeken. OCMW’s zijn en blijven afgetekend de grootste doorverwijzer naar de vzw Dyzo. Daarnaast verwijst ook UNIZO ondernemers in (ernstige) moeilijkheden door naar Dyzo. Omgekeerd is er ook complementariteit met UNIZO. Dyzo verwijst ondernemers die na een stopzetting (gewone stopzetting of faillissement) willen herstarten door naar de startersbegeleiding van UNIZO.
De doelgroep van het project zijn in eerste instantie actieve en gewezen zelfstandigen en hun gezinsleden, in secundaire orde de vertrouwenspersonen van zelfstandigen (huisartsen, advocaten, accountants). De begeleiding verloop integraal en omvat aldus zowel economische, juridische en psychosociale ondersteuning. Die integrale aanpak onderscheidt Dyzo van het reeds aanwezige aanbod op de private markt en het overheidsaanbod. De begeleiding en advies van Dyzo omvat o.a. volgende acties:
Ook wil de vzw Dyzo sensibiliseren via infosessies en opleidingen aan vertrouwenspersonen en lokale ambtenaren (OCMW’s, steden en gemeenten) in functie van het adequaat begeleiden van de finale doelgroep. Dyzo zal via zijn relevante communicatiekanalen (website, sociale media, juridische helpdesk, folders,…) hun aanbod verder kenbaar maken. Uit het jaarverslag 2021 van de vzw Dyzo blijkt dat de provincie West-Vlaanderen niet langer de koploper is op het vlak van het aantal nieuwe dossiers (516 dossiers/22%). De provincie Antwerpen is nu de koploper met 591 behandelde dossiers (25%). Daarna volgt de provincie Oost-Vlaanderen (440 dossiers/19%), de provincie Vlaams-Brabant (296 dossiers/13%) en de provincie Limburg (226 dossiers/10%). 265 dossiers (11%) werden toegewezen aan Brussel, Wallonië en het buitenland. De sectoren die het meest aan bod komen in de dossiers zijn respectievelijk de horeca, bouw en kleinhandel.
Voorgesteld wordt om voor het project ‘Ondersteuning voor zelfstandigen in moeilijkheden’ een bedrag van 10.000 EUR uit te trekken op het budget 2022 ten behoeve van de vzw Dyzo. In afwijking van artikel 3 van het provinciaal reglement van 24 september 2020 betreffende de subsidiëringen en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers, dienen de verantwoordingsstukken uiterlijk op 30 september 2023 toe te komen op de Dienst Economie.
? Project ‘Wetenschapspark Universiteit Antwerpen. Demonstratie- en digitaal belevingscentrum Log!Ville’ (deelbudget 50.000 EUR)
Log!Ville is een dochteronderneming van VIL vzw, de organisatie die door de Vlaamse overheid is erkend als speerpuntcluster Logistiek. Om een boost te geven aan innovatie en de talrijke KMO bedrijven in Vlaanderen te sensibiliseren en te stimuleren, werd Log!Ville opgericht in 2017. Niet alleen bestaande bedrijven, maar ook nieuwe bedrijven zorgen voor toegevoegde waarde. Daarom wil Log!Ville ook kansen geven aan startups en scale-ups om te groeien en mee te werken aan de toekomst van het logistieke ecosysteem.
De keuze voor de locatie, met name de provincie Antwerpen en meer concreet het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel, was een weloverwogen keuze. Immers, wie ‘mobiliteit en logistiek’ zegt, zegt Antwerpen. En wie ‘innovatie’ zegt, zegt Wetenschapspark Universiteit Antwerpen. Log!Ville is een uniek landmark demo- & innovatiecentrum dat het logistieke ecosysteem in Vlaanderen helpt innoveren. Log!Ville is een open demonstratie- en belevingscentrum voor de logistiek, dat inzet op duurzaamheid, automatisering en digitalisering. In Log!Ville beleven ondernemers de logistieke uitdagingen van de toekomst: zelfrijdende voer(vaar)tuigen, dark warehouses, artificiële intelligentie, digitaal productpaspoort, additive manufacturing, smart city logistics,… De indrukwekkende demonstratiehal toont de nieuwste mature technologieën voor de supply chain.
Innovatie is de rode draad doorheen het verhaal, waarbij ondernemers ook de gelegenheid krijgen om aan netwerking, lerende netwerken en cocreatie te doen. De reeds gesloten contracten met kennisinstellingen zoals Flanders Make, VITO en Imec staan hiervoor garant.
Om Log!Ville als innovatieplatform bijkomend internationale uitstraling te geven (in de Benelux is het reeds uniek!), wordt beroep gedaan op enerzijds de bestaande structurele samenwerking met Flanders Investment & Trade en anderzijds enkele voorstaande zusterorganisaties in het buitenland, zoals Fraunhofer Instituut, Georgia Tech en Supply Chain Asia.
Om bovenstaande opportuniteiten en doelstellingen van Log!Ville te verwezenlijken, wordt voorgesteld om voor een duurtijd van drie jaar (2020 t/m 2022) de uitbouw van dit uniek logistiek ecosysteem te ondersteunen met een jaarlijks bedrag van 50.000 EUR ten behoeve van VIL vzw. Dit geeft de provincie Antwerpen de kans om zijn toppositie als Europese (logistieke) draaischijf te behouden en de duurzame logistieke economie in de provincie Antwerpen (en Vlaanderen) te verankeren. De officiële opening van Log!Ville op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen vond plaats in oktober 2021.
In afwijking van artikel 3 van het provinciaal reglement van 24 september 2020 betreffende de subsidiëringen en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers dienen de verantwoordingsstukken uiterlijk op 30 september 2023 toe te komen op de Dienst Economie.
? Project Vlajo Mini-ondernemingen (schooljaar 2022 – 2023) (deelbudget 30.000 EUR)
In het schooljaar 2021-2022 zijn er in de provincie Antwerpen 184 mini-ondernemingen opgericht verspreid over 72 scholen (gewoon secundair onderwijs) en met een bereik van 1.518 leerlingen. De provincie Antwerpen telt daarmee het hoogste aantal mini-ondernemingen van Vlaanderen. Het project ‘Mini-ondernemingen’ is een initiatief van de vzw Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) dat gesteund wordt door de provincie Antwerpen.
Vlajo heeft als missie om studerende jongeren hun eigen potentieel aan ondernemende competenties te leren ontdekken en ontwikkelen. De mini’s hebben als doel de jongeren (17-18-jarigen) warm te maken voor het ondernemerschap. In kleine groepen stampen zij een onderneming uit de grond en beheren ze een eigen onderneming van a tot z. Zij doorlopen dezelfde taken en activiteiten als in een reële onderneming: aandelen verkopen, vergaderen, reclame maken een boekhouding bijhouden en niet te vergeten: produceren en verkopen van producten. Tijdens het schooljaar worden er verschillende activiteiten op provinciaal en Vlaams niveau georganiseerd waarmee de mini-onderneming ‘mini-sterren’ kan verdienen. Op het einde van het schooljaar worden de behaalde sterren opgeteld en zo kunnen de mini-ondernemingen een preselectie voor de Vlaamse finale in de wacht slepen.
Het is belangrijk dat ondernemingszin van jongeren al op de schoolbanken wordt aangewakkerd. Binnen het project mini-ondernemingen krijgen de studenten de kans om hun talenten te ontwikkelen. Het stimuleren van doorzettingsvermogen, kritisch denken, initiatief nemen en creativiteit helpt de studenten om de ondernemer in zichzelf te ontdekken. Zo staan zij sterker in hun schoenen in hun verdere carrière. Binnen de veilige context van een mini-onderneming kunnen ze zichzelf ontplooien, mogen ze fouten maken en kunnen ze bijleren van leeftijdsgenoten.
Het stimuleren van ondernemingszin, talentenontwikkeling en het verkleinen van de afstand tussen onderwijs en de arbeidsmarkt zijn pijlers waar zowel de provincie Antwerpen als Vlajo sterk op inzetten. Door het bundelen van onze krachten kunnen we hefbomen creëren om studenten te stimuleren te ondernemen, als entrepreneur of intrapreneur.
De werking van Vlajo wordt verdeeld over de Vlaamse provincies en per provincie is een regioteam actief. Momenteel zijn er binnen de provincie Antwerpen drie regionale coördinatoren werkzaam (Antwerpen, Kempen en Mechelen). De loonkost (geraamd op ongeveer 120.000 EUR) van deze coördinatoren wordt gedragen door de Vlaamse overheid. De kosten voor het volledige project (exclusief loonkost) in de provincie Antwerpen worden geraamd op 57.500 EUR. Deze kosten situeren zich voornamelijk in de organisatie van regio-activiteiten en events, opleidingskosten voor de leercoaches, organisatie van innovatiekampen voor de mini’s en materiaal- en promotiekosten.
Voorgesteld wordt om voor het project Vlajo Mini-ondernemingen (schooljaar 2022 – 2023) een bedrag van 30.000 EUR uit te trekken voor de vzw Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo). In afwijking van artikel 3 van het provinciaal reglement van 24 september 2010 betreffende de subsidiëringen en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers dienen de verantwoordingsstukken uiterlijk op 30 september 2023 toe te komen op de Dienst Economie.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
De deputatie heeft beslist volgende verdeling van dit verdeelkrediet aan uw raad ter goedkeuring voor te leggen:
? Project ‘Rock Paper Pencil’ (deelbudget 35.000 EUR)
? Project ‘Ondersteuning voor zelfstandigen in moeilijkheden (deelbudget 10.000 EUR)
? Project ‘Wetenschapspark Universiteit Antwerpen. Demonstratie- en digitaal belevingscentrum Log!Ville’ (deelbudget 50.000 EUR)
? Project ‘Vlajo Mini-ondernemingen (schooljaar 2022 – 2023)’ (deelbudget 30.000 EUR)
BESLUIT:
Artikel 1:
Ingestemd wordt met een subsidie van 35.000,00 EUR aan POM Antwerpen (project ‘Rock Paper Pencil’) vanuit het verdeelkrediet ‘Subsidie economie (V) van het budget 2022 ingeschreven onder ARK-code 64902000, ARK-omschrijving: niet-nominatieve subsidies (ramingsnummer MJP001383).
In afwijking van artikel 3 van het provinciaal reglement van 24 september 2020 betreffende de subsidiëringen en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers dienen de verantwoordingsstukken uiterlijk op 30 september 2023 toe te komen op de Dienst Economie.
Artikel 2:
Ingestemd wordt met een subsidie van 10.000,00 EUR aan de vzw Dyzo (project ‘Ondersteuning voor zelfstandigen in moeilijkheden’) vanuit het verdeelkrediet ‘Subsidie economie (V) van het budget 2022 ingeschreven onder ARK-code 64902000, ARK-omschrijving: niet-nominatieve subsidies (ramingsnummer MJP001383).
In afwijking van artikel 3 van het provinciaal reglement van 24 september 2020 betreffende de subsidiëringen en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers dienen de verantwoordingsstukken uiterlijk op 30 september 2023 toe te komen op de Dienst Economie.
Artikel 3:
Ingestemd wordt met een subsidie van 50.000,00 EUR aan de vzw VIL (project ‘Wetenschapspark Universiteit Antwerpen. Demonstratie- en digitaal belevingscentrum Log!Ville’) vanuit het verdeelkrediet ‘Subsidie economie (V) van het budget 2022 ingeschreven onder ARK-code 64902000, ARK-omschrijving: niet-nominatieve subsidies (ramingsnummer MJP001383).
In afwijking van artikel 3 van het provinciaal reglement van 24 september 2020 betreffende de subsidiëringen en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers dienen de verantwoordingsstukken uiterlijk op 30 september 2023 toe te komen op de Dienst Economie.
Artikel 4:
Ingestemd wordt met een subsidie van 30.000,00 EUR aan de vzw Vlajo (project ‘Mini-ondernemingen voor het schooljaar 2022-2023’) vanuit het verdeelkrediet ‘Subsidie economie (V) van het budget 2022 ingeschreven onder ARK-code 64902000, ARK-omschrijving: niet-nominatieve subsidies (ramingsnummer MJP001383).
In afwijking van artikel 3 van het provinciaal reglement van 24 september 2020 betreffende de subsidiëringen en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers dienen de verantwoordingsstukken uiterlijk op 30 september 2023 toe te komen op de Dienst Economie.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/2 | Budget 2022. Verdeelkrediet Streekbeleid (V)/Overige economische zaken. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 22 september 2022
Art. 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
Het koninklijk besluit nr. 110 van 13 december 1982, zoals dat gewijzigd werd bij het koninklijk besluit nr. 145 van 30 december 1982 waarbij het begrotingsevenwicht wordt opgelegd aan de provincies, aan de gemeenten en aan de agglomeraties en federaties van gemeenten.
In het budget 2022 werd onder de budgetsleutel Verdeelkrediet Streekbeleid (V)/Overige economische zaken onder het ramingsnummer MJP001486 een krediet van 60.001 EUR ingeschreven.
De deputatie heeft beslist volgende verdeling van het krediet volgens ARK 64902000 (niet-nominatieve subsidie) aan uw raad ter goedkeuring voor te leggen:
Uw raad wordt gevraagd de verdeling van het krediet ingeschreven in het uitgavebudget BBC volgens de ARK 64902000 Verdeelkrediet Streekbeleid (V)/Overige economische zaken onder het ramingsnummer MJP001486 goed te keuren.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
Ramingsnummer : MJP001486
Omschrijving : verdeelkrediet streekbeleid (V)
Verantwoordelijke dienst : SESE
ARK : 64902000
Omschrijving ARK : Niet-nominatieve subsidie
AP : Als streekmotor zorgen voor gebiedsdekkende en goedwerkend streekoverleg 2020 – 2025
A : Streekoverleg. De provincie ondersteunt de verschillende streekplatformen financieel met een gelijkwaardige provinciale bijdrage om de streekdoelstellingen mee te realiseren. We koppelen aan deze subsidie voor elk streekplatform duidelijke voorwaarden om de provinciale betrokkenheid en afstemming te verhogen, bestuurlijke vertegenwoordiging te garanderen en de streek- en provinciale doelstellingen op elkander af te stemmen.
BDS000019 : BDS Stimuleren en ondersteunen van socio-economische streekontwikkeling 2020 – 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de volgende verdeling van het krediet ingeschreven in het uitgavebudget BBC volgens ARK 64902000 (niet-nominatieve subsidie) Ramingsnummer MJP001486: Verdeelkrediet Streekbeleid (V)/Overige economische zaken goed ten bedrage van 60.001 EUR.
Dit krediet wordt aangewend als volgt:
|
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/3 | Provinciale overheidsopdrachten. Data detailhandel 2023. Plaatsen opdracht, plaatsingswijze en bestek. Kennisname.
|
Provinciedecreet.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Het provinciedecreet, in het bijzonder artikel 57 §3, 4° en artikel 58 §4.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 9 Industrie, innovatie en infrastructuur
SDGsubdoelstelling 9.1 Ontwikkelen van kwalitatieve, betrouwbare, duurzame en veerkrachtige infrastructuur, met inbegrip van regionale en grensoverschrijdende infrastructuur, ter ondersteuning van de economische ontwikkeling en het menselijk welzijn, met klemtoon op een betaalbare en billijke toegang voor iedereen.
A. Behoefte opdracht
De vijf Vlaamse provincies kopen sinds 2014 gezamenlijk data aan om een detailhandelsbeleid te voeren. Bovendien krijgen alle Vlaamse gemeenten toegang tot deze data om ook hun lokale detailhandelsbeleid uit te bouwen. Het huidige contract met dienstverlener Locatus loopt te einde op 31 december 2022. We willen deze opdracht opnieuw in de markt plaatsen om met een overeenkomst te starten op 1 januari 2023. We gaan opzoek naar een of meerdere dienstverleners die ons dezelfde kwalitatieve data en koopstromenmodel kan bezorgen om de provinciale dienstverlening blijvend te verzekeren.
Deze aanbesteding betreft een occasionele gezamenlijke opdracht van de vijf Vlaamse provincies waarbij provincie Antwerpen de plaatsingsprocedure voert volgens Art. 48 Occasionele gezamenlijke opdrachten van de Wet van 17 juni 2016 (occasionele gezamenlijke aankoop). De vijf Vlaamse provincies ondertekenden de samenwerkingsovereenkomst (zie bijlage) met het oog op de mandatering voor de provincie Antwerpen als vertegenwoordiger van de vijf Vlaamse provincies in de aanbestedingsprocedure, het afsluiten van een nieuw dienstverlenerscontract en de verdeling van de kosten tussen de provincies. De andere provincies worden steeds nauw betrokken bij de opmaak van de aanbesteding en in het gunningsproces.
B. Keuze procedure en motivering
De plaatsing van deze overheidsopdracht gebeurt via de mededingingsprocedure met onderhandeling, gelet op artikel 38 § 1,1° c van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten. De opdracht kan niet worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen omdat de gevraagde oplossing met een database en een tool zeer complex worden beschreven aan de hand van specifieke technische vereisten waarbij vele opties met individuele tarieven geoffreerd kunnen worden. De onderhandelingen zorgen er voor dat de diensten op maat van de vijf Vlaamse provincies wordt aangeboden aan de beste prijs.
C. Korte inhoud bestek en selectieleidraad
De dienstverlener geeft de gebruikers (vijf Vlaamse provincies, alle steden en gemeenten in Vlaanderen) toegang tot een database met relevante data om een detailhandelsbeleid te kunnen voeren. Enerzijds wordt de aanbodzijde in kaart gebracht die (minimaal) jaarlijks volledig wordt geüpdatet voor alle gemeenten binnen de afgesproken regio en zo een actueel beeld geeft van de detailhandelszaken die aanwezig zijn in de markt. Anderzijds wordt de vraagzijde belicht om koopstromen van consumenten jaarlijks te monitoren en een model op te zetten voor impactanalyse van nieuwe detailhandelsvestigingen.
Deze opdracht is verdeeld in volgende percelen:
* Perceel A: database aanbod detailhandel
Toegang verlenen tot een database met relevante data om een detailhandelsbeleid te kunnen voeren. Hierbij wordt de aanbodzijde in kaart gebracht die minimaal jaarlijks wordt geüpdatet en zo een actueel beeld geeft van de detailhandelszaken die aanwezig zijn in (en rondom) Vlaanderen. (zie technische vereisten in het bestek).
* Perceel B: tool koopstromen en impactanalyse
Toegang verlenen tot een tool waarmee de vraagzijde van detailhandel wordt belicht om koopstromen van consumenten jaarlijkse te monitoren en een model op te zetten voor impactanalyse van nieuwe detailhandelsvestigingen.
Alle kandidaten die voldoen aan de selectiecriteria uit de selectieleidraad worden uitgenodigd om een offerte in te dienen. De gunnings- en selectiecriteria staan omschreven in respectievelijk het bestek en de selectieleidraad (zie bijlagen).
Deze opdracht is een raamovereenkomst zoals bedoeld in art. 2, 35° van de Wet Overheidsopdrachten. De raamovereenkomst wordt afgesloten voor een periode van 2 jaar, zesmaal stilzwijgend verlengbaar tot een maximum periode van 8 jaar. De looptijd voor de raamovereenkomst overstijgt hiermee het maximum van 4 jaar. We kiezen hiervoor omdat continuïteit van de data belangrijk is vermits we werken met historische tijdsreeksen van 10 jaar en meer. Hierdoor is het niet opportuun om na vier jaar naar een andere database kunnen overschakelen met het gevolg dat tijdsreeksen te frequent onderbroken worden. De raamovereenkomst wordt afgesloten met 1 opdrachtnemer per perceel.
Het budget voor deze aanbesteding wordt geraamd op 55.000 EUR (inclusief BTW) per provincie per jaar, binnen het kader van het totale kostenplan. Na de gunning wordt een overeenkomst met de dienstverlener afgesloten voor de periode van twee jaren die jaarlijks geëvalueerd wordt en tot zes maal jaarlijks automatisch verlengd wordt tenzij de vertegenwoordiger via aangetekend schrijven afziet van de verdere samenwerking met de dienstverlener. De totale kostprijs per provincie over de periode van maximaal 8 jaren wordt geraamd op 440.000 EUR (inclusief BTW).
De dienst Detailhandel heeft het bestek, de selectieleidraad en de wijze van gunnen bij hoogdringendheid ter goedkeuring voorgelegd aan de deputatie. Het bedrag van de opdracht enkel voor provincie Antwerpen ligt onder de drempel van 500.000 EUR, maar de totale kostprijs voor alle provincies samen ligt hoger. Gezien de eerstvolgende zitting van de provincieraad (na medio juni 2022) pas plaatsvond op 22 september 2022, kwam de timing van de overheidsopdracht in het gedrang. De deputatie heeft daarom in zitting van 30 juni 2022 (zie bijlage) de wijze van gunnen, de selectieleidraad en het bestek goedgekeurd. Hiervoor heeft de deputatie beroep gedaan op de rechtsgrond vermeldt in artikel 58,§4 Provinciedecreet: “In afwijking van artikel 43 kan de deputatie in gevallen van dwingende en onvoorziene omstandigheden op eigen initiatief de bevoegdheden betreffende de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten uitoefenen. Die bevoegdheid is niet voor delegatie vatbaar.”
In dit provincieraadsverslag van 22 september 2022 neemt uw raad kennis van bovenstaande deputatiebeslissing van 30 juni 2022.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
De opdracht wordt geraamd op 440.000 EUR inclusief BTW voor een periode van 96 maanden voor de provincie Antwerpen.
De budgetten zijn beschikbaar op volgende boekhoudkundige sleutel:
· Ramingsnummer MJP001389
· ARK: 6130000
· Omschrijving ARK: Andere diensten en leveringen
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt kennis van de overheidsopdracht die in de markt is geplaatst door de deputatie voor ‘Data detailhandel 2023’, zoals goedgekeurd in deputatiezitting van 30 juni 2022 op basis van artikel 58, §4 Provinciedecreet.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/4 | Budget 2022. Verdeling van het krediet onder 2022/64902000/18/0680 subsidies voor het Merodeproject (V). Groene ruimte. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 22 september 2022
Het nominatief toewijzen van subsidies is een bevoegdheid van de provincieraad.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam
SDGsubdoelstelling 11.4 De inspanningen verhogen om het culturele en natuurlijke erfgoed van de wereld te beschermen en veilig te stellen
SDG 17. Versterk de implementatiemiddelen en revitaliseer het wereldwijd partnerschap voor duurzame ontwikkeling
SDGsubdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
Toelichting
Het plattelandsproject de Merode werd in 2006 opgestart door de Vlaamse Landmaatschappij (VLM), naar aanleiding van de verkoop van 1500ha kasteeldomein door de familie de Merode te Westerlo. VLM bracht een twintigtal organisaties samen om het plattelandsbeleid in de betrokken gemeenten te versterken. Deze partners ondertekenden het Charter de Merode, een engagementsverklaring om samen te werken vanuit een integrale gebiedsvisie. Naast het uitvoeren van ingrepen in het landschap via het instrument landinrichting werd ook aandacht gegeven aan de inwoners van het gebied.
Eind 2017 namen de drie provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant de regisseursrol van de VLM over. Om het partnerschap op een duurzame wijze verder te zetten werd een nieuwe organisatiestructuur opgezet en werd ‘de Merode, prinsheerlijk platteland v.z.w.’ opgericht.
De provincie Antwerpen treedt op als trekker van het project. In dit project zijn zeer veel verschillende partners betrokken: de provincies Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg, de 9 betrokken gemeenten (Westerlo, Herselt, Laakdal, Geel, Hulshout, Aarschot, Diest, Scherpenheuvel-Zichem, Tessenderlo), de Vlaamse Agentschappen VLM, ANB en Onroerend Erfgoed, de abdijen van Averbode en Tongerlo, Natuurpunt, Boerenbond, Rurant, Kempens Landschap, de Merode Ondernemers en Toerisme Provincie Antwerpen.
Al deze partners hebben hun engagement toegezegd om het project in de toekomst verder te zetten en de meesten dragen ook structureel financieel bij aan de verdere uitbouw van het project.
Het doel van deze vzw is de omgevingskwaliteit van het gebied de Merode op een duurzame, gebiedsgerichte en samenhangende manier te ontwikkelen door:
- de kernkwaliteiten van het gebied de Merode te koesteren;
- de regionale economie in het gebied de Merode te versterken;
- een samenwerking met de inwoners te creëren;
- de werking van de vereniging duurzaam te verankeren voor de toekomst.
Tijdens een cocreatief proces in 2018 en 2019 werd een ambitiebeeld opgemaakt, dat begin 2020 door alle partners formeel onderschreven werd: ‘Ambitiebeeld Landschapspark de Merode, herbronnen tussen natuur en abdijen’. Het ambitiebeeld, dat inhoudelijk ook aansluiting vindt bij het oorspronkelijke ‘Charter de Merode’ en de vroegere gebiedswerking, steunt op twee basiskenmerken van een landschapspark:
- het gebied is gekenmerkt door de aanwezigheid van bijzondere cultuurlandschappen. Doorheen de tijd heeft de interactie tussen mens en natuur ervoor gezorgd dat er een landschap is ontstaan met een uitgesproken karakter en met significante natuurlijke en culturele waarden. In het Merodegebied is het cultuurlandschap voor een groot deel gevormd door de aanwezigheid van kerk en adel.
- Een tweede kenmerk van een landschapspark is de verwevenheid van functies. Bij de verdere ontwikkeling ervan ligt de klemtoon op het hand in hand gaan van deze verschillende functies. Natuur, recreatief medegebruik, landbouw en erfgoed zijn belangrijk. Net als wonen, toerisme en bedrijvigheid.
Dit vertaalt zich in 5 ambitielijnen, die sinds 2020 uitgerold worden:
- Ambitie 1: Een sterk partnerschap ontwikkelt en verbindt de bijzondere landschappen met een rijke geschiedenis ruimtelijk en inhoudelijk met elkaar tot een landschapspark (oprichting vzw, gezamenlijke communicatiestrategie, aanwerving personeel ter uitvoering van ambitiebeeld)
- Ambitie 2: De kernwaarden van de verschillende landschapstypes zijn versterkt en verbonden en vormen een gezonde veerkrachtige omgeving (samenwerking met natuurbeheerders en experten, natuurinrichtingsprojecten)
- Ambitie 3: Landschapspark de Merode biedt ruimte voor het welzijn van inwoners en gasten tussen natuur en erfgoed (recreatieve en toeristische ontsluiting, interprovinciaal onthaalplan, stiltewerking, …)
- Ambitie 4: Ondernemen in en met het landschap creëert waarde in landschapspark de Merode (samenwerking Merodeondernemers, project FABulous Farmers rond functionele agrobiodiversiteit, landbouwverbreding, label de Merode, streekproducten, …)
- Ambitie 5: Verhalen verbinden mensen, tijd en ruimte in het landschap (ontsluiten cultureel erfgoed, samenwerking lokale verenigingen)
In september 2021 werd vanuit het partnerschap een dossier ingediend in de oproep ‘Kandidatuurstelling Erkenning Vlaamse Parken’. Hoewel Landschapspark de Merode niet door de jury geselecteerd werd voor de verdere procedure (6 van de 13 kandidaten krijgen momenteel ondersteuning voor de opmaak van een masterplan, 3 maken kans op Vlaamse erkenning), heeft zij haar waardering uitgesproken over de ingediende kandidaturen en aangemoedigd om verdere stappen te ondernemen in landschapsontwikkeling.
Het partnerschap neemt de verdere uitrol van haar ambitiebeeld ter harte. Afgelopen anderhalf jaar werd hiervoor een team uitgebouwd van 4 medewerkers die de samenwerking tussen de partners verder zullen faciliteren en activiteiten en projecten zullen initiëren. Enkele recente realisaties zijn het ontsluitingsproject ‘900 jaar nobertijnen in de Merode’, groepsaankoop van buitenmeubilair en vernieuwing infoborden, de ontwikkeling van de multisite bezoekdemerode.be en landschapsparkdemerode.be, stiltewerking met jaarlijkse organisatie Dag van de Stilte, jaarlijkse Merodehappening samen met Merodeondernemers, ondersteuning van verschillende natuurprojecten en landbouw(verbredings)projecten.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 25 augustus 2022.
Binnen het exploitatiebudget – beleidsdomein Vrije Tijd is er een budget van 200.000,00 EUR beschikbaar voor subsidies voor het gebiedsprogramma de Merode.
In dit verslag wordt gevraagd in te stemmen met de aanwending van het verdeelkrediet met als omschrijving ‘Subsidies voor het Merodeproject’.
? Werkingssubsidie aan de Merode, prinsheerlijk platteland v.z.w. (deelbudget 200.000,00 EUR)
BESLUIT:
Enig artikel:
Ingestemd wordt met een werkingssubsidie van 200.000,00 EUR aan de Merode, prinsheerlijk platteland v.z.w., vanuit het verdeelkrediet ‘Subsidies voor het Merodeproject’ van het mjp 2022 ingeschreven onder budgetsleutel 0680/6490200.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/5 | APB Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen. Opvolgingsrapportering eerste semester 2022. Kennisname.
|
Het artikel 155 van het provinciedecreet, stipuleert dat voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de provincieraad wordt voorgelegd.
- Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering, aangaande de elementen die de opvolgingsrapportering minstens dient te bevatten;
- Het rapport met de stand van zaken over de uitvoering van de geplande beleidsdoelstellingen in het eerste semester van 2022 moet voorgelegd worden aan de provincieraad;
- De artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
- Het oprichtingsbesluit van het autonoom provinciebedrijf Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen;
- De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen.
SDG 16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6. Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.2. Ontwikkelde landen dienen ten volle hun verbintenissen aangaande officiële ontwikkelingshulp te implementeren, waaronder ook de verbintenis van vele ontwikkelde landen om 0,7% van het bruto nationaal inkomen te besteden aan officiële ontwikkelingshulp voor ontwikkelingslanden (ODA).
Sinds 2014 gebeurt de opmaak, de aanpassing en de opvolging van het meerjarenplan volgens de richtlijnen van de Vlaamse overheid, over de beleids- en beheerscyclus (BBC). Vanaf 2020 dient de wetgeving van het decreet Lokaal Bestuur gevolgd te worden, waarin de richtlijnen rond BBC verfijnd werden.
Vanaf 2020 moet een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de raad worden voorgelegd. Het gaat om een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, voor zowel het hoofdbestuur als de verzelfstandigde entiteiten.
Die opvolgingsrapportering is niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.
Het resultaat is het rapport ‘Opvolgingsrapportering – 1ste semester 2022’ in de bijlage. De prioritaire beleidsdoelstellingen en actieplannen worden weergegeven met een score, samen met de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven. Alle doelstellingen in ons bestuur zijn prioritair en worden allemaal weergegeven. Enkel de cijfers van ‘niet in doelstellingen te vatten beleid’ worden niet weergegeven.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
Kennis wordt genomen van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/6 | APB Kamp C. Opvolgingsrapportering eerste semester 2022. Kennisname.
|
Het artikel 155 van het provinciedecreet, stipuleert dat voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de provincieraad wordt voorgelegd.
- Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering, aangaande de elementen die de opvolgingsrapportering minstens dient te bevatten;
- Het rapport met de stand van zaken over de uitvoering van de geplande beleidsdoelstellingen in het eerste semester van 2022 moet voorgelegd worden aan de provincieraad;
- De artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
- Het oprichtingsbesluit van het autonoom provinciebedrijf KampC;
- De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf KampC.
SDG 16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6. Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.2. Ontwikkelde landen dienen ten volle hun verbintenissen aangaande officiële ontwikkelingshulp te implementeren, waaronder ook de verbintenis van vele ontwikkelde landen om 0,7% van het bruto nationaal inkomen te besteden aan officiële ontwikkelingshulp voor ontwikkelingslanden (ODA).
Sinds 2014 gebeurt de opmaak, de aanpassing en de opvolging van het meerjarenplan volgens de richtlijnen van de Vlaamse overheid, over de beleids- en beheerscyclus (BBC). Vanaf 2020 dient de wetgeving van het decreet Lokaal Bestuur gevolgd te worden, waarin de richtlijnen rond BBC verfijnd werden.
Vanaf 2020 moet een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de raad worden voorgelegd. Het gaat om een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, voor zowel het hoofdbestuur als de verzelfstandigde entiteiten.
Die opvolgingsrapportering is niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.
Het resultaat is het rapport ‘Opvolgingsrapportering – 1ste semester 2022’ in de bijlage. De prioritaire beleidsdoelstellingen en actieplannen worden weergegeven met een score, samen met de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven. Alle doelstellingen in ons bestuur zijn prioritair en worden allemaal weergegeven. Enkel de cijfers van ‘niet in doelstellingen te vatten beleid’ worden niet weergegeven.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
Kennis wordt genomen van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/7 | APB Hooibeekhoeve. Opvolgingsrapportering eerste semester 2022. Kennisname.
|
Het artikel 155 van het provinciedecreet, stipuleert dat voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de provincieraad wordt voorgelegd.
- Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering, aangaande de elementen die de opvolgingsrapportering minstens dient te bevatten;
- Het rapport met de stand van zaken over de uitvoering van de geplande beleidsdoelstellingen in het eerste semester van 2022 moet voorgelegd worden aan de provincieraad;
- De artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
- Het oprichtingsbesluit van het autonoom provinciebedrijf Hooibeekhoeve;
- De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf Hooibeekhoeve.
SDG 16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6. Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.2. Ontwikkelde landen dienen ten volle hun verbintenissen aangaande officiële ontwikkelingshulp te implementeren, waaronder ook de verbintenis van vele ontwikkelde landen om 0,7% van het bruto nationaal inkomen te besteden aan officiële ontwikkelingshulp voor ontwikkelingslanden (ODA).
Sinds 2014 gebeurt de opmaak, de aanpassing en de opvolging van het meerjarenplan volgens de richtlijnen van de Vlaamse overheid, over de beleids- en beheerscyclus (BBC). Vanaf 2020 dient de wetgeving van het decreet Lokaal Bestuur gevolgd te worden, waarin de richtlijnen rond BBC verfijnd werden.
Vanaf 2020 moet een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de raad worden voorgelegd. Het gaat om een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, voor zowel het hoofdbestuur als de verzelfstandigde entiteiten.
Die opvolgingsrapportering is niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.
Het resultaat is het rapport ‘Opvolgingsrapportering – 1ste semester 2022’ in de bijlage. De prioritaire beleidsdoelstellingen en actieplannen worden weergegeven met een score, samen met de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven. Alle doelstellingen in ons bestuur zijn prioritair en worden allemaal weergegeven. Enkel de cijfers van ‘niet in doelstellingen te vatten beleid’ worden niet weergegeven.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
Kennis wordt genomen van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/8 | APB DocAtlas. Opvolgingsrapportering eerste semester 2022. Kennisname.
|
Het artikel 155 van het provinciedecreet, stipuleert dat voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de provincieraad wordt voorgelegd.
- Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering, aangaande de elementen die de opvolgingsrapportering minstens dient te bevatten;
- Het rapport met de stand van zaken over de uitvoering van de geplande beleidsdoelstellingen in het eerste semester van 2022 moet voorgelegd worden aan de provincieraad;
- De artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
- Het oprichtingsbesluit van het autonoom provinciebedrijf Doc Atlas;
- De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf Doc Atlas.
SDG 16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6. Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.2. Ontwikkelde landen dienen ten volle hun verbintenissen aangaande officiële ontwikkelingshulp te implementeren, waaronder ook de verbintenis van vele ontwikkelde landen om 0,7% van het bruto nationaal inkomen te besteden aan officiële ontwikkelingshulp voor ontwikkelingslanden (ODA).
Sinds 2014 gebeurt de opmaak, de aanpassing en de opvolging van het meerjarenplan volgens de richtlijnen van de Vlaamse overheid, over de beleids- en beheerscyclus (BBC). Vanaf 2020 dient de wetgeving van het decreet Lokaal Bestuur gevolgd te worden, waarin de richtlijnen rond BBC verfijnd werden.
Vanaf 2020 moet een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de raad worden voorgelegd. Het gaat om een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, voor zowel het hoofdbestuur als de verzelfstandigde entiteiten.
Die opvolgingsrapportering is niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.
Het resultaat is het rapport ‘Opvolgingsrapportering – 1ste semester 2022’ in de bijlage. De prioritaire beleidsdoelstellingen en actieplannen worden weergegeven met een score, samen met de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven. Alle doelstellingen in ons bestuur zijn prioritair en worden allemaal weergegeven. Enkel de cijfers van ‘niet in doelstellingen te vatten beleid’ worden niet weergegeven.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
Kennis wordt genomen van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/9 | APB Gouverneur Kinsbergencentrum. Opvolgingsrapportering eerste semester 2022. Kennisname.
|
Het artikel 155 van het provinciedecreet, stipuleert dat voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de provincieraad wordt voorgelegd.
- Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering, aangaande de elementen die de opvolgingsrapportering minstens dient te bevatten;
- Het rapport met de stand van zaken over de uitvoering van de geplande beleidsdoelstellingen in het eerste semester van 2022 moet voorgelegd worden aan de provincieraad;
- De artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
- Het oprichtingsbesluit van het autonoom provinciebedrijf Gouverneur Kinsbergencentrum;
- De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf Gouverneur Kinsbergencentrum.
SDG 16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6. Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.2. Ontwikkelde landen dienen ten volle hun verbintenissen aangaande officiële ontwikkelingshulp te implementeren, waaronder ook de verbintenis van vele ontwikkelde landen om 0,7% van het bruto nationaal inkomen te besteden aan officiële ontwikkelingshulp voor ontwikkelingslanden (ODA).
Sinds 2014 gebeurt de opmaak, de aanpassing en de opvolging van het meerjarenplan volgens de richtlijnen van de Vlaamse overheid, over de beleids- en beheerscyclus (BBC). Vanaf 2020 dient de wetgeving van het decreet Lokaal Bestuur gevolgd te worden, waarin de richtlijnen rond BBC verfijnd werden.
Vanaf 2020 moet een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de raad worden voorgelegd. Het gaat om een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, voor zowel het hoofdbestuur als de verzelfstandigde entiteiten.
Die opvolgingsrapportering is niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.
Het resultaat is het rapport ‘Opvolgingsrapportering – 1ste semester 2022’ in de bijlage. De prioritaire beleidsdoelstellingen en actieplannen worden weergegeven met een score, samen met de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven. Alle doelstellingen in ons bestuur zijn prioritair en worden allemaal weergegeven. Enkel de cijfers van ‘niet in doelstellingen te vatten beleid’ worden niet weergegeven.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
Kennis wordt genomen van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 september 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 2/10 | APB Havencentrum. Opvolgingsrapportering eerste semester 2022. Kennisname.
|
Het artikel 155 van het provinciedecreet, stipuleert dat voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de provincieraad wordt voorgelegd.
- Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering, aangaande de elementen die de opvolgingsrapportering minstens dient te bevatten;
- Het rapport met de stand van zaken over de uitvoering van de geplande beleidsdoelstellingen in het eerste semester van 2022 moet voorgelegd worden aan de provincieraad;
- De artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
- Het oprichtingsbesluit van het autonoom provinciebedrijf Havencentrum;
- De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf Havencentrum.
SDG 16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6. Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.2. Ontwikkelde landen dienen ten volle hun verbintenissen aangaande officiële ontwikkelingshulp te implementeren, waaronder ook de verbintenis van vele ontwikkelde landen om 0,7% van het bruto nationaal inkomen te besteden aan officiële ontwikkelingshulp voor ontwikkelingslanden (ODA).
Sinds 2014 gebeurt de opmaak, de aanpassing en de opvolging van het meerjarenplan volgens de richtlijnen van de Vlaamse overheid, over de beleids- en beheerscyclus (BBC). Vanaf 2020 dient de wetgeving van het decreet Lokaal Bestuur gevolgd te worden, waarin de richtlijnen rond BBC verfijnd werden.
Vanaf 2020 moet een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar aan de raad worden voorgelegd. Het gaat om een stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan, voor zowel het hoofdbestuur als de verzelfstandigde entiteiten.
Die opvolgingsrapportering is niet zozeer gericht op de bewaking van de kredieten, maar wel op de uitvoering van de beleidsdoelstellingen.
Het resultaat is het rapport ‘Opvolgingsrapportering – 1ste semester 2022’ in de bijlage. De prioritaire beleidsdoelstellingen en actieplannen worden weergegeven met een score, samen met de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven. Alle doelstellingen in ons bestuur zijn prioritair en worden allemaal weergegeven. Enkel de cijfers van ‘niet in doelstellingen te vatten beleid’ worden niet weergegeven.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 september 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
Kennis wordt genomen van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar 2022.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt