Nicole Boonen, Valery Van Gorp
De vergadering wordt geopend te 14.00 uur. De heer Provinciegriffier is aanwezig.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De voorzitter neemt het woord. Mevrouw Cuylaerts neemt het woord. De heer Lemmens neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer De Haes neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw Cuylaerts neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw Weckhuysen neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Valkeniers neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Vandendriessche neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Anciaux neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw Talhaoui neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Sohier neemt het woord. De raad neemt een pauze om 15.56 uur. De raad wordt hervat om 16.10 uur.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Lemmens neemt het woord. De heer De Haes neemt het woord. De heer Sohier neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Lemmens neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Valkeniers neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen achtereenvolgens het woord:
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Palinckx neemt het woord. De heer Lemmens neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Daneels neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw Bakelants neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Anciaux neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw Talhaoui neemt het woord. De heer Anciaux neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw Verhaert neemt het woord. De heer De Haes neemt het woord. Mevrouw Verhaert neemt het woord. De heer De Haes neemt het woord. Mevrouw Talhaoui neemt het woord. De heer De Haes neemt het woord. De heer Anciaux neemt het woord. De heer De Haes neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 19 stemmen ja, bij 3 stemmen nee en bij 12 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 2 december 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/3 | Algemene provinciebelasting. Reglement 2023. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 2 december 2022
De artikelen 41, 162 en 170 van de gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994 en de artikelen 42, 43 §2, 15°, 144, 180 en 180bis van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Artikel 16 van de gewone wet van 9 augustus 1980, houdende de hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 9 juli 1982.
De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfdocumenten.
Het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Voor het behoud van het evenwicht van het provinciaal budget wordt voor 2023 een algemene provinciebelasting ingevoerd.
Een belasting is budgettair noodzakelijk met als doel de uitgaven van de provincie in het algemeen te dekken, zowel de verplichte als de facultatieve.
De belasting is eenvoudig te controleren en de heffing van de belasting kan op een efficiënte wijze geschieden met een hoge rentabiliteit gelet op de geringe administratieve kosten verbonden aan de vestiging en de invordering.
De belasting beoogt een bijdrage van burgers in de algemene bestuurlijke uitgaven van de provincie gelet op het feit dat burgers op democratische wijze kunnen gebruik maken van de provinciale dienstverlening en infrastructuur.
Het weerhouden van diverse categorieën zou de efficiëntie en effectiviteit van de vestiging van de belasting nadelig beïnvloeden, gelet op de noodzaak van controle en opvolging.
De belasting is van die aard dat zij binnen de draagkracht ligt van elke belastingplichtige.
Het belastingtarief wordt jaarlijks aangepast aan de indexevolutie. Het tarief voor 2023 bedraagt 43 EUR, de voorgaande jaren bedroeg het tarief 40 EUR (2022), 40 EUR (2021), 39 EUR (2020), 38 EUR (2019), 38 EUR (2018), 37 EUR (2017), 36 EUR (2016), 36 EUR (2015), etc.
Een algemene en evenwichtige spreiding van de belastingdruk wordt nagestreefd waarbij extra aandacht wordt geschonken aan de zwakste categorieën in de maatschappij.
Een belastingvrijstelling voor de gezinnen die genieten van verhoogde verzekeringstegemoetkoming in de gezondheidszorg alsook voor de gezinnen die genieten van het recht op maatschappelijke integratie, wordt verantwoord door het feit dat deze reeds een tegemoetkoming genieten op basis van een onderzoek dat werd uitgevoerd door de daartoe wettelijk bevoegde instanties. Hetzelfde geldt voor gezinnen die recht op maatschappelijke dienstverlening of recht op materiële hulp genieten.
Het is eveneens verantwoord om een belastingvrijstelling in te voeren voor de gezinnen die, als gevolg van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters, op 1 januari van het aanslagjaar, enkel een verplicht referentieadres zonder feitelijke vestiging op het provinciaal grondgebied hebben en daardoor praktisch geen gebruik kunnen maken van de provinciale dienstverlening.
XXX
Bijdragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.3 De rechtsregels bevorderen op nationaal en internationaal niveau en gelijke toegang tot het rechtssysteem voor iedereen garanderen.
SDG 10 Ongelijkheid verminderen
SDG-subdoelstelling 10.4 Beleid voeren dat geleidelijk tot een grotere gelijkheid leidt, in het bijzonder inzake fiscaliteit, lonen en sociale bescherming.
SDG 13 Klimaatactie
SDG-subdoelstelling 13.2 Maatregelen inzake klimaatverandering integreren in nationale beleidslijnen, strategieën en planning.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 november 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
Voor het aanslagjaar 2023 wordt door de provincie Antwerpen een algemene provinciebelasting geheven. De belasting wordt gevorderd van elk gezin dat op het grondgebied van de provincie Antwerpen een hoofdverblijf ter beschikking heeft op 1 januari 2023.
Artikel 2:
Als "gezin" wordt beschouwd voor de toepassing van onderhavige belasting: hetzij een persoon die alleen leeft, hetzij twee of meer personen die, al dan niet verwant, gewoonlijk in één en dezelfde woning of woongelegenheid verblijven en er samenwonen.
De belasting wordt gevestigd op naam van de referentiepersoon van het gezin.
Artikel 3:
Het bedrag wordt bepaald op 43 EUR. De belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het aanslagjaar. De toestand op 1 januari van het aanslagjaar is bepalend voor de belastingplicht.
De inschrijving in het bevolkingsbestand van de gemeente waar het gezin staat ingeschreven, bepaalt de toestand op 1 januari van het aanslagjaar van de hoofdverblijfplaats, de referentiepersoon en de samenstelling van het gezin.
Een wijziging van de hoofdverblijfplaats, de referentiepersoon en/of de samenstelling van het gezin in de loop van het aanslagjaar, heeft geen invloed op de belastingplicht en geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering of teruggave.
Artikel 4:
Het gezin geniet een belastingvrijstelling als het gezin het bewijs levert dat de referentiepersoon van het gezin op 1 januari van het aanslagjaar:
1° hetzij geniet van het recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming op basis van de gecoördineerde wet van 14 juli 1994 betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen;
2° hetzij enkel een referentieadres op het provinciegrondgebied heeft op basis van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister;
3° hetzij geniet van het recht op maatschappelijke integratie op basis van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie;
4° hetzij geniet van het recht op maatschappelijke dienstverlening op basis van de wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
5° hetzij geniet van het recht op materiële hulp op basis van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen.
Voor zover de belastingvrijstelling niet automatisch werd toegekend, wordt de belastingvrijstelling slechts verleend, voor zover daartoe een schriftelijke aanvraag toekomt bij de dienst fiscaliteit van de provincie Antwerpen, op het adres Koningin Elisabethlei 22, B-2018 Antwerpen of per e-mail op het e-mailadres belastingen@provincieantwerpen.be en dit, op straffe van verval, binnen de drie maanden, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Op het moment dat een aanvraag tot vrijstelling wordt ingediend, moet bij deze aanvraag een attest vanwege het ziekenfonds, een attest vanwege de stad/ gemeente, een attest vanwege het OCMW of een attest vanwege het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers of vanwege diens partner binnen een opvangstructuur, op naam van de referentiepersoon worden gevoegd.
Dit attest moet bewijzen dat het recht op verhoogde verzekeringstegemoetkoming respectievelijk het hebben van enkel een referentieadres binnen de provincie dan wel het recht op maatschappelijke integratie, het recht op maatschappelijke dienstverlening of het recht op materiële hulp gold op 1 januari van het aanslagjaar. Een aanvraag tot vrijstelling mag gebeuren door (een kopie van) het ontvangen aanslagbiljet samen met een dergelijk attest terug in te dienen bij de dienst fiscaliteit van de provincie Antwerpen.
Artikel 5:
De aanslagbiljetten worden onder gesloten omslag aan de belastingschuldigen verzonden. Wanneer de persoon op wiens naam de aanslag inzake algemene provinciebelasting wordt gevestigd, echter instemde met de elektronische uitwisseling door het activeren van de eBox van de Federale Overheid (ingesteld door de wet van 27 februari 2019 inzake de elektronische uitwisseling van berichten via de eBox), wordt elk aanslagbiljet inzake de algemene provinciebelasting elektronisch aan deze persoon aangeboden. Een aanslagbiljet inzake de algemene provinciebelasting wordt op geen enkele andere wijze elektronisch aangeboden dan via de eBox. De aanbieding van een aanslagbiljet via de eBox geldt als rechtsgeldige kennisgeving van dit aanslagbiljet en brengt dezelfde rechtsgevolgen tot stand als de verzending ervan in gesloten omslag.
De elektronische aanbieding van elk aanslagbiljet inzake de algemene provinciebelasting wordt beëindigd wanneer de in het tweede lid vermelde persoon (i) overlijdt, of (ii) de instemming met de elektronische uitwisseling via de eBox intrekt door het deactiveren van de eBox. Vanaf de beëindiging wordt een eerstvolgend aanslagbiljet in gesloten omslag toegezonden.
Artikel 6:
Een bezwaar moet schriftelijk worden ingediend bij de deputatie van de provincie Antwerpen, Belastingbezwaren, Koningin Elisabethlei 22, B-2018 Antwerpen, ondertekend en gemotiveerd zijn.
De termijn om op straffe van verval een bezwaarschrift in te dienen, bedraagt drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Een bezwaar mag ook worden ingediend per e-mail. Het bezwaarschrift dient op het e-mailadres belastingen@provincieantwerpen.be toe te komen, binnen de termijn in het tweede lid bepaald.
Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger het vraagt in het bezwaarschrift, wordt de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uitgenodigd op een hoorzitting.
De gegevens van elk bezwaar die door het provinciebestuur fotografisch, optisch, elektronisch of volgens elke andere informatica- of telegeleidingstechniek worden geregistreerd, bewaard of weergegeven, evenals hun weergave op een leesbare drager, hebben bewijskracht voor de toepassing van de belasting.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 19
totaal aantal tegenstanders: 3
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 12
Met als gevolg: Goedgekeurd met 19 stemmen ja, bij 3 stemmen nee en bij 12 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Sohier
Rudy
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Jan
Claessen,
Tobias
Daneels,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Louis
Schoofs,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 19 stemmen ja, bij 3 stemmen nee en bij 12 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 2 december 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/4 | Provinciale opcentiemen op de onroerende voorheffing. Reglement 2023. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 2 december 2022
De artikelen 41, 162 en 170 van de gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994 en de artikelen 42, 43 §2, 15°, 144 en 180 en 180bis van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Artikel 16 van de gewone wet van 9 augustus 1980, houdende de hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 9 juli 1982.
Artikel 464/1,1° van het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.
Het decreet van 18 november 2016 houdende de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies.
Artikel 2.1.4.0.2 van het decreet van 13 december 2003 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit.
Om het evenwicht van het provinciaal budget te handhaven is het noodzakelijk om provinciale opcentiemen op de onroerende voorheffing te heffen voor het aanslagjaar 2023.
Het aantal opcentiemen op de onroerende voorheffing blijft ongewijzigd.
XXX
Bijdragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.3 De rechtsregels bevorderen op nationaal en internationaal niveau en gelijke toegang tot het rechtssysteem voor iedereen garanderen
SDG 10 Ongelijkheid verminderen
SDG-subdoelstelling 10.4 Beleid voeren dat geleidelijk tot een grotere gelijkheid leidt, in het bijzonder inzake fiscaliteit, lonen en sociale bescherming.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 november 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
Voor het aanslagjaar 2023 worden ten behoeve van de provincie Antwerpen honderd vijfenveertig komma drieëndertig (145,33) opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 19
totaal aantal tegenstanders: 3
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 12
Met als gevolg: Goedgekeurd met 19 stemmen ja, bij 3 stemmen nee en bij 12 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Sohier
Rudy
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Jan
Claessen,
Tobias
Daneels,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Louis
Schoofs,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Afgekeurd met 7 stemmen ja, bij 19 stemmen nee en bij 8 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 2 december 2022 Verslag
|
Agenda nr. 3/7 | Amendement op agendapunt 3.5 algemene provinciebelasting op bedrijfsvestigingen, reglement 2023, ingediend door de heer Koen Anciaux.
|
Agenda nr. 3/5 Algemene provinciebelasting op bedrijfsvestigingen. Reglement 2023.
Amendement Open Vld – Koenraad Anciaux
Aan de provincieraad wordt voorgesteld om het ontwerpreglement aan te passen bij art. 5 en een vrijstelling van belasting te geven voor bedrijven met een oppervlakte tussen 0 en 50m².
Nieuw artikel 5:
Het bedrag van de verschuldigde belasting wordt als volgt bepaald:
0 EUR per vestiging met een oppervlakte van 0 m² tot 50 m²;
109 EUR per vestiging met een oppervlakte meer dan 50 m² tot 1.000 m² (10 are);
466 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 1.000 m² (10 are) tot 5.000 m² (50 are);
1.164 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 5.000 m² (50 are) tot 10.000 m² (1 ha);
3.488 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 10.000 m² (1 ha) tot 50.000 m² (5 ha);
11.626 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 50.000 m² (5 ha) tot 100.000 m² (10 ha);
23.254 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 100.000 m² (10 ha) tot 200.000 m² (20 ha).
De fractie van 1 m² wordt als 1 m² beschouwd.
Vestigingen met een oppervlakte van meer dan 200.000 m² (20 ha) worden belast op basis van 23.254 EUR voor de eerste 200.000 m² (20 ha), verhoogd met 10 EUR per 100 m² (1 are) of gedeelte van 100 m² (1 are) voor de schijf van de oppervlakte boven de 200.000 m² (20 ha).
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 7
totaal aantal tegenstanders: 19
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 8
Met als gevolg: Afgekeurd met 7 stemmen ja, bij 19 stemmen nee en bij 8 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Jan
Claessen,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Bruno
Valkeniers
Tegenstanders
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Tobias
Daneels,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 19 stemmen ja, bij 3 stemmen nee en bij 12 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 2 december 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/5 | Algemene provinciebelasting op bedrijfsvestigingen. Reglement 2023. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 2 december 2022
Artikelen 41, 162 en 170 van de gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994 en de artikelen 42, 43 §2, 15°, 144 en 180 en 180bis van het provinciedecreet van 9 december 2005;
Artikel 16 van de gewone wet van 9 augustus 1980, houdende de hervorming van de instellingen, gewijzigd bij de wet van 9 juli 1982.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Voor het behoud van het evenwicht van het provinciaal budget wordt voor 2023 een algemene provinciebelasting op bedrijfsvestigingen ingevoerd.
Een belasting is budgettair noodzakelijk met als doel de uitgaven van de provincie te dekken, zowel de verplichte als de facultatieve.
De provincie streeft, naast het fiscale doel, met dit reglement een belasting na met de volgende kenmerken:
Het belastbaar feit bestaat uit elke vestiging die op het grondgebied van de provincie Antwerpen is gelegen en die door het bedrijf wordt gebruikt of tot gebruik wordt voorbehouden.
De belasting is gebaseerd op een eenvoudig meetbare belastbare grondslag, namelijk de oppervlakte die bedrijven (natuurlijke personen met een zelfstandige beroepswerkzaamheid en rechtspersonen met winstoogmerk) gebruiken of ter beschikking hebben.
Het oppervlaktecriterium wordt als redelijk en objectief beschouwd teneinde de algemene provinciebelasting op bedrijfsvestigingen te berekenen.
De belasting beoogt een diversiteit aan belastingplichtigen waarvan de verscheidenheid redelijkerwijze dient te worden opgevangen in vereenvoudigde categorieën. De normen van een belasting kunnen niet worden aangepast naargelang de eigenheid van elk individueel geval. Er kan niet voor elk soort bedrijf met de eigen en meest uiteenlopende kenmerken worden voorzien in een specifieke belastingregeling.
Het heffen van minimumbelastingen is gerechtvaardigd doordat mag aangenomen worden dat de voorziene minimumbedragen van die aard zijn dat ze binnen ieders draagkracht liggen.
De belastingtarieven worden jaarlijks aangepast aan de indexevolutie. Zo bedraagt de minimumbelasting voor 2023 109 EUR, de voorgaande jaren bedroeg dit tarief 102 EUR (2022), 101 EUR (2021), 100 EUR (2020), 98 EUR (2019), 96 EUR (2018), 94 EUR (2017), 92 EUR (2016), 93 EUR (2015), 92 EUR (2014), etc.
Op deze manier wordt aldus op een evenwichtige manier bijgedragen tot de financiering van het provinciaal beleid.
Categorieën van bedrijven die door hun aard de grond (bodem) als natuurlijk productiemiddel of voor specifieke openlucht recreatieve beroeps- of bedrijfsdoeleinden aanwenden en die in vergelijking met andere categorieën een lager rendement genereren per m² oppervlakte, hebben een uitzonderlijke nood aan grotere oppervlakten om een economisch leefbare (rendabele) exploitatie te kunnen realiseren. Een aangepaste tariefstructuur komt dan ook tegemoet aan de doelstelling van een evenwichtige spreiding van de belastingdruk.
XXX
Bijdragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.3 De rechtsregels bevorderen op nationaal en internationaal niveau en gelijke toegang tot het rechtssysteem voor iedereen garanderen
SDG 10 Ongelijkheid verminderen
SDG-subdoelstelling 10.4 Beleid voeren dat geleidelijk tot een grotere gelijkheid leidt, in het bijzonder inzake fiscaliteit, lonen en sociale bescherming
SDG 13 Klimaatactie
SDG-subdoelstelling 13.2 Maatregelen inzake klimaatverandering integreren in nationale beleidslijnen, strategieën en planning.
BESLUIT:
Artikel 1:
Voor het aanslagjaar 2023 wordt door de provincie Antwerpen een algemene provinciebelasting op bedrijfsvestigingen geheven.
De belasting wordt gevorderd van:
De natuurlijke persoon die uit hoofde van zijn zelfstandige beroepswerkzaamheid uitsluitend optreedt als werkend vennoot of als bestuurder in een overeenkomstig de algemene provinciebelasting op bedrijfsvestigingen belastbare vennootschap wordt niet als belastingplichtig beschouwd in de zin van art. 1, A, eerste lid van dit reglement.
De rechtspersonen vermeld in de artikelen 180 tot en met 182 van het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 zijn niet belastingplichtig in de zin van art. 1, B, eerste lid van dit reglement.
De rechtspersonen vermeld in de artikelen 180 tot en met 182 van het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 zijn niet belastingplichtig in de zin van art. 1, C, eerste lid van dit reglement.
Artikel 2:
Elke belastingplichtige is de belasting verschuldigd per afzonderlijke vestiging hoe ook genoemd, die door hem/haar wordt gebruikt of tot gebruik wordt voorbehouden en op het grondgebied van de provincie Antwerpen is gelegen.
Elke belastingplichtige, vermeld in artikel 1, wordt geacht over een belastbare vestiging te beschikken, waarvoor minstens de minimumbelasting verschuldigd is.
Een belastbare vestiging is elke oppervlakte die voor beroeps- of bedrijfsdoeleinden is bestemd of in het kader van beroeps- of bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt, tot gebruik is voorbehouden of bijdraagt tot de realisatie/uitvoering van de beroeps- of bedrijfsdoeleinden.
Onder een oppervlakte wordt het volgende verstaan: elk (gedeelte van een) onroerend goed, elke lokaliteit of ruimte onder gelijk welke vorm en die individueel of collectief wordt gebruikt of kan gebruikt worden, met inbegrip van de plaats of het adres waarop een maatschappelijke of administratieve zetel gevestigd is.
Onder “gebruik” moet elke vorm van gebruik worden verstaan, met inbegrip van onder meer het gebruik als (toegangs)weg, parking, plantsoen, grasstrook, groenzone, vijver, sportterrein, laad-, los- of stortplaats, opslag- of overslagruimte, bufferzone, weiland, conciërgewoning.
Om belastbaar te zijn, volstaat het dat een oppervlakte eventueel (nog) kan gebruikt worden, ook al wordt deze oppervlakte op 1 januari van het aanslagjaar niet effectief gebruikt (vb. braakliggende of woeste gronden, improductieve oppervlakte, oppervlakte zonder economisch rendabel nut of gebruik).
Aan elkaar grenzende oppervlakten worden als één vestiging beschouwd, op voorwaarde dat deze oppervlakten niet van elkaar gescheiden zijn door een openbare weg of een openbare waterloop. Twee of meer oppervlakten met elkaar verbonden door het bestaan van een wettelijk toegekende wegvergunning, worden beschouwd als één enkele vestiging.
Met wegvergunning wordt bedoeld: een vaste en duurzame constructie onder, op of boven de openbare weg en/of openbare waterloop (bv. tunnel, overbrugging).
Een belastingplichtige van wie de beroeps- of bedrijfsdoeleinden uitsluitend een ambulant karakter hebben, heeft een belastbare vestiging op het adres van zijn/haar in de provincie Antwerpen gelegen verblijfplaats (waar in het kader van de beroeps- of bedrijfsdoeleinden de opslag van goederen of materiaal, de voorbereiding, de planning, de organisatie, de administratieve ondersteuning of het beheer in de ruimste zin gebeuren of kunnen gebeuren).
Artikel 3:
De belasting wordt vastgesteld rekening houdend met de totale belastbare gebouwde en/of ongebouwde oppervlakte van het goed waarop de vestiging zich bevindt.
Voor de vaststelling van de belastbare gebouwde oppervlakte van het goed waarop de vestiging zich bevindt, wordt in voorkomend geval de oppervlakte gemeten van elke ondergrondse en bovengrondse bouwlaag met inbegrip van de buitenmuren, evenals van het gebruikte of tot gebruik aan te wenden dak, doch met uitsluiting van het gedeelte dat uitsluitend als woongelegenheid van de belastingplichtige – natuurlijke persoon – wordt gebruikt.
De dakoppervlakte is niet belastbaar onder de volgende voorwaarden die gelijktijdig dienen vervuld te zijn: het dak is niet bereikbaar voor externen én de belastingplichtige heeft op dezelfde vestiging een oppervlakte ter beschikking voor minstens de dakoppervlakte.
De oppervlakte die gemeenschappelijk door meerdere belastingplichtigen gebruikt wordt of ter beschikking is, wordt in hoofde van iedere belastingplichtige belast pro rata van de door hem/haar exclusief gebruikte of ter beschikking zijnde gebouwde en ongebouwde oppervlakten.
Indien de gemeenschappelijke oppervlakte eveneens gebruikt wordt door, of ter beschikking is van niet-belastingplichtigen, dan wordt bij de vaststelling van de belastbare oppervlakte het gedeelte van de gemeenschappelijke oppervlakte dat pro rata kan worden toegewezen aan niet-belastingplichtigen in mindering gebracht.
Artikel 4:
4.1. Elke belastingplichtige, vermeld in artikel 1, moet per afzonderlijke vestiging aangifte doen. Het provinciebestuur van Antwerpen stelt aangifteformulieren ter beschikking.
De correct ingevulde, gedag- en gehandtekende aangiften moeten uiterlijk op 20 april 2023 toekomen bij het Provinciebestuur van Antwerpen, dienst fiscaliteit, Koningin Elisabethlei 22, B-2018 Antwerpen.
4.2. Wanneer alle aangiftegegevens van een vestiging gekend zijn door de dienst fiscaliteit van de provincie Antwerpen, kan aan de belastingplichtige daarvoor een voorstel van aangifte worden bezorgd, waarop de aangiftegegevens reeds staan ingevuld.
4.3. Een belastingplichtige is vrijgesteld van de in 4.1. voorgeschreven aangifteplicht op voorwaarde dat hij/zij een voorstel van aangifte ontving.
4.4. De vrijstelling, vermeld onder 4.3., geldt slechts indien de voorgedrukte gegevens op het voorstel van aangifte overeenstemmen met de werkelijkheid. Indien de belastingplichtige vaststelt dat de voorgedrukte gegevens onjuist en/of onvolledig zijn, moet hij/zij het voorstel van aangifte verbeterd terugzenden. De terugzending moet tijdig gebeuren zoals beschreven in 4.1.
Het teruggezonden voorstel van aangifte moet duidelijk en volledig alle correcte gegevens vermelden en de nodige verbeteringen moeten worden aangebracht.
4.5. Het is de belastingplichtige die moet bewijzen dat hij/zij het verbeterde voorstel van aangifte of de aangifte tijdig en correct indiende.
4.6. Voor elke vestiging waarvoor een belastingplichtige geen aangifteformulier of voorstel van aangifte heeft ontvangen is hij/zij verplicht, uiterlijk op 20 april 2023, aan de in 4.1. vermelde dienst de voor aanslag noodzakelijke gegevens ter beschikking te stellen, eventueel op het formulier dat daartoe op verzoek zal worden toegezonden.
4.7. Tevens moet de belastingplichtige, vermeld onder artikel 1, binnen de maand uit eigen beweging aangifte doen, vergezeld van de nodige bewijsstukken, bij de in 4.1. vermelde dienst van:
Artikel 5:
Het bedrag van de verschuldigde belasting wordt als volgt bepaald:
109 EUR per vestiging met een oppervlakte tot 1.000 m² (10 are);
466 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 1.000 m² (10 are) tot 5.000 m² (50 are);
1.164 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 5.000 m² (50 are) tot 10.000 m² (1 ha);
3.488 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 10.000 m² (1 ha) tot 50.000 m² (5 ha);
11.626 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 50.000 m² (5 ha) tot 100.000 m² (10 ha);
23.254 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 100.000 m² (10 ha) tot 200.000 m² (20 ha).
De fractie van 1 m² wordt als 1 m² beschouwd.
Vestigingen met een oppervlakte van meer dan 200.000 m² (20 ha) worden belast op basis van 23.254 EUR voor de eerste 200.000 m² (20 ha), verhoogd met 10 EUR per 100 m² (1 are) of gedeelte van 100 m² (1 are) voor de schijf van de oppervlakte boven de 200.000 m² (20 ha).
Artikel 6:
In afwijking van het bepaalde in artikel 5 gelden voor de agrarische bedrijven volgende heffingen:
Basisbedrag: 197 EUR, vermeerderd met:
10 EUR per 10.000 m² (1 ha) of gedeelte ervan boven 200.000 m² (20 ha) landbouwoppervlakte;
38 EUR per 10.000 m² (1 ha) of gedeelte ervan boven 50.000 m² (5 ha) tuinbouwoppervlakte in open lucht;
5 EUR per 100 m² (1 are) of gedeelte ervan boven 5.000 m² (50 are) tuinbouwoppervlakte in serres.
Artikel 7:
Voor de toepassing van artikel 6 wordt het volgende verstaan onder:
- agrarisch bedrijf: een bedrijf waarvan de hoofdwerkzaamheden bestaan uit landbouw en/of tuinbouw;
- landbouw- en/of tuinbouwoppervlakte: elke oppervlakte voor landbouw en/of tuinbouw;
- serre: elke duurzame constructie die gebruikt wordt of bestemd is voor de tuinbouwteelt.
Artikel 8:
Voor de begrippen van artikel 7 gelden volgende bepalingen:
Voor de hierboven vermelde begrippen gelden volgende bepalingen:
° het houden van dieren voor de vlees-, melk- of eierproductie;
° en/of het kweken/fokken van dieren voor:
° de vacht;
° het bekomen van jongen;
° het africhten en opleiden van jongen.
Artikel 9:
In afwijking van het bepaalde in artikel 5 gelden voor de openluchtrecreatieve bedrijven volgende heffingen:
469 EUR per vestiging met een oppervlakte tot 50.000 m² (5 ha);
1.173 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 50.000 m² (5 ha) tot 100.000 m² (10 ha);
3.002 EUR per vestiging met een oppervlakte van meer dan 100.000 m² (10 ha) tot 200.000 m² (20 ha).
Vestigingen met een oppervlakte van meer dan 200.000 m² (20 ha) worden belast op basis van 3.002 EUR voor de eerste 200.000 m² (20 ha), verhoogd met 47 EUR per 10.000 m² (1 ha) of gedeelte van 10.000 m² (1 ha) voor de schijf van de oppervlakte boven de 200.000 m² (20 ha).
Artikel 10:
Voor de toepassing van artikel 9 wordt het volgende verstaan onder:
Artikel 11:
Voor de begrippen van artikel 10 gelden volgende bepalingen:
Artikel 12:
Belastingplichtigen die door de aard en voor de uitvoering van hun bedrijvigheid ook gronden gebruiken voor landbouw en/of tuinbouw en/of openluchtrecreatie zoals bedoeld in artikelen 7, 8, 10 en 11 worden - naast de reglementaire taxatie voor de andere belastbare oppervlakten - voor bedoelde gronden belast tegen het tarief voor agrarische bedrijven en/of openluchtrecreatieve bedrijven.
Artikel 13:
De toestand op 1 januari van het aanslagjaar is bepalend voor de belastingplicht en de belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het gehele jaar. Het feit dat in de loop van het aanslagjaar een natuurlijke persoon zijn/haar hoedanigheid van zelfstandige beëindigt, een vennootschap ophoudt te bestaan, de belastbare oppervlakte vermindert en/of een belastbare vestiging wordt gesloten of verlaten, geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering of teruggave.
Indien bewezen wordt dat een natuurlijke persoon zijn/haar mogelijkheid tot uitoefening van een zelfstandige beroepswerkzaamheid uiterlijk op 1 januari van het aanslagjaar volledig en definitief beëindigde of indien bewezen wordt dat een vennootschap uiterlijk op 1 januari van het aanslagjaar volledig en definitief ophield te bestaan, gaat de hoedanigheid van belastingplichtige verloren. Bij een tijdelijke onderbreking van de werkzaamheden of bij een inactiviteit of zolang de vereffening van een vennootschap niet is afgesloten, blijft de hoedanigheid van belastingplichtige verder bestaan.
Artikel 14:
De in artikel 4 bedoelde aangiften mogen worden ingediend door middel van procedures waarbij informatica- en telegeleidingstechnieken worden aangewend en die het behoud van de integriteit van de elektronische documenten waarborgen evenals de toerekening ervan aan de belastingplichtige.
De gegevens van elke aangifte die door het provinciebestuur fotografisch, optisch, elektronisch of volgens elke andere informatica- of telegeleidingstechniek worden geregistreerd, bewaard of weergegeven, evenals hun weergave op een leesbare drager, hebben bewijskracht voor de toepassing van de belasting.
Artikel 15:
Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 4 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd.
De ambtshalve inkohiering gebeurt met een verhoging, waarbij per vestiging het aangiftegedrag van de belastingplichtige voor dit en vorige belastingjaren in aanmerking wordt genomen:
Deze verhogingen worden per vestiging toegepast, ongeacht of het om één of meer overtredingen per aanslagjaar gaat, en met dien verstande dat tijdige en correcte aangifte gedurende twee opeenvolgende jaren de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige volledig herstelt, waardoor de aanslag bij de eerstvolgende overtreding met slechts 10 % wordt verhoogd.
Elke belastingverhoging bedraagt minimum 12 EUR. De belastingverhoging blijft echter beperkt tot 200 % van de verschuldigde belasting.
De gegevens van elk document dat verband houdt met een ambtshalve inkohiering die door het provinciebestuur fotografisch, optisch, elektronisch of volgens elke andere informatica- of telegeleidingstechniek worden geregistreerd, bewaard of weergegeven, evenals hun weergave op een leesbare drager, hebben bewijskracht voor de toepassing van de belasting.
Artikel 16:
De aanslagbiljetten worden onverwijld verzonden.
De persoon op wiens naam de aanslag wordt gevestigd, kan, mits hij een uitdrukkelijke verklaring in die zin aflegt, er evenwel voor opteren om de aanslagbiljetten door middel van een procedure waarbij informaticatechnieken worden gebruikt, te ontvangen. In dit geval geldt de aanbieding via dergelijke procedure als rechtsgeldige kennisgeving van het aanslagbiljet.
De bezwaartermijn zoals uiteengezet in artikel 17, 2e lid vangt aan vanaf de datum waarop het aanslagbiljet door middel van een procedure waarbij informatietechnieken worden gebruikt, aan de belastingplichtige is aangeboden.
Artikel 17:
Een bezwaar moet schriftelijk worden ingediend bij de deputatie van de provincie Antwerpen, Belastingbezwaren, Koningin Elisabethlei 22, B-2018 Antwerpen, ondertekend en gemotiveerd zijn.
De termijn om op straffe van verval een bezwaarschrift in te dienen, bedraagt drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.
Een bezwaar mag ook worden ingediend per e-mail. Het bezwaarschrift dient op het e-mailadres belastingen@provincieantwerpen.be toe te komen, binnen de termijn in het tweede lid bepaald.
Als de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger het vraagt in het bezwaarschrift, wordt de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uitgenodigd op een hoorzitting.
De gegevens van elk bezwaar die door het provinciebestuur fotografisch, optisch, elektronisch of volgens elke andere informatica- of telegeleidingstechniek worden geregistreerd, bewaard of weergegeven, evenals hun weergave op een leesbare drager, hebben bewijskracht voor de toepassing van de belasting.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 19
totaal aantal tegenstanders: 3
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 12
Met als gevolg: Goedgekeurd met 19 stemmen ja, bij 3 stemmen nee en bij 12 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Sohier
Rudy
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Jan
Claessen,
Tobias
Daneels,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Louis
Schoofs,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert