Ilse Jacques, Bruno Valkeniers, Valery Van Gorp
De vergadering wordt geopend te 11.00 uur. De heer Provinciegriffier is aanwezig.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Dillen neemt het woord. Mevrouw Helsen neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw Van Dienderen neemt het woord. Mevrouw Colson neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 22 stemmen ja, bij 4 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 14 december 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen. Antwerpen. Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening. Begrotingswijziging Nr. 2 van 2022. Negatief advies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 14 december 2022
Krachtens art. 33 van de organieke wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België (CVR), de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de begroting.
De organieke wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België (CVR), de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen legt aan de provincies verplichtingen op tot de financiering van de uitgaven van de erkende Provinciale Instellingen voor niet-confessionele morele dienstverlening.
De provinciewet van 30 april 1836 verplicht in artikel 69 de provincie om in haar budget kredieten in te schrijven voor de uitgaven met betrekking tot de instellingen voor niet-confessionele morele dienstverlening, zoals vermeld in artikel 27 van voormelde organieke wet van 21 juni 2002.
Luidens art. 30 van de organieke wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België (CVR), de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen, worden de begroting en de rekening overeenkomstig de door de Koning, na advies van de Centrale Vrijzinnige Raad, vast te stellen modellen opgemaakt.
Luidens art. 10 van het Koninklijk besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening, is het begrotingsresultaat van de vorige boekjaren dat op de begroting wordt ingeschreven, het resultaat van de begroting van het voorgaande boekjaar en van de wijzigingen daarin. Dit wordt uitgevoerd bij wege van begrotingswijzigingen.
Luidens artikel 10 van het koninklijk besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende centra voor morele dienstverlening, dient de Raad van Bestuur, wanneer de rekening van het voorbije jaar werd afgesloten, de boni op te nemen in begrotingswijziging.
In vergadering van 25 november 2021 heeft de provincieraad de begroting 2022 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (PIMD) te Antwerpen negatief geadviseerd.
In vergadering van 25 april 2022 heeft de raad van bestuur van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (PIMD) te Antwerpen de rekening voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd. Het dossier is op 13 mei 2022 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
In vergadering van 25 april 2022 heeft de raad van bestuur van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (PIMD) te Antwerpen tevens de begrotingswijziging Nr. 1 voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd. Het dossier is eveneens op 13 mei 2022 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
De rekening 2021 werd door de deputatie in zitting van 23 juni 2022 onontvankelijk verklaard, aangezien de reële inkomsten en uitgaven van 2021 werden vergeleken met bedragen voorzien in de toen nog niet definitief goedgekeurde begrotingswijziging nr. 2 van 2021, hetgeen ook door de PIMD Antwerpen zelf werd gemeld in het begeleidend schrijven.
In dezelfde zitting werd beslist om in afwachting van een definitieve beslissing over de begrotingswijzigingen nrs. 1 en 2 van 2021, de begroting voor 2022, en het te geven advies over de jaarrekening 2021 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen, de begrotingswijziging Nr. 1 van 2022 nog niet te adviseren.
Bij besluit van de Minister van Justitie van 12 juli 2022 werd de begroting voor het dienstjaar 2022 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen goedgekeurd met:
Begroting 2022 | ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDI |
Gewone dienst | 1.120.620,00 | 1.120.620,00 | 0,00 |
Buitengewone dienst | 31.790,00 | 31.790,00 | 0,00 |
In zitting van 15 september 2022 werd de rekening van 2021 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening negatief geadviseerd door de deputatie en werden bepaalde uitgaven verworpen.
Luidens artikel 10 van het voormelde koninklijk besluit van 17 februari 2004 dient de Raad van Bestuur, wanneer de rekening van het voorbije jaar werd afgesloten, de boni van 2021 op te nemen in de begrotingswijziging Nr. 1 van 2022.
De boni van 2021, zoals voorgesteld in de ingediende rekening over 2021, bedragen respectievelijk:
| 223.533,07 EUR |
| 36.814,63 EUR |
Deze boni werden correct verwerkt in de voorliggende begrotingswijziging Nr.1 van 2022. De uitgaven blijven ongewijzigd t.o.v. de originele begroting voor 2022. Er is derhalve een overschot op de gewone dienst van 223.533,07 EUR. Ook voor de buitengewone dienst worden er geen extra uitgaven voorzien, met derhalve een overschot van 36.814,63 EUR.
In de originele begroting 2022 werden de ontvangsten en uitgaven origineel geraamd als volgt:
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDI |
gewone dienst | 1.120.620,00 | 1.120.620,00 | 0,00 |
buitengewone dienst | 31.790,00 | 31.790,00 | 0,00 |
totaal | 1.152.410,00 | 1.152.410,00 | 0,00 |
De totale provinciesubsidie 2022 werd origineel geraamd op 1.151.410,00 EUR, waarvan 1.119.620,00 EUR op de gewone begroting en 31.790,00 EUR op de buitengewone begroting.
Na aanpassing van de cijfers van deze goedgekeurde originele begroting aan de niet goedgekeurde rekeningcijfers van 2021, kan de begroting 2022 na de eerste wijziging als volgt worden samengevat:
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDI |
gewone dienst | 1.344.153,07 | 1.120.620,00 | 223.533,07 |
buitengewone dienst | 68.604,63 | 31.790,00 | 36.814,63 |
totaal | 1.412.757,70 | 1.152.410,00 | 260.347,70 |
Het betreft hier aldus enkel de wettelijk en reglementair voorziene overdracht.
Aangezien de deputatie diverse uitgaven heeft verworpen en de rekening 2021 negatief heeft geadviseerd, is het rekeningresultaat voor 2021 derhalve nog niet definitief en kunnen de thans voorliggende resultaten van de rekening 2021 dan ook niet in een begrotingswijziging worden opgenomen.
Derhalve heeft de provincieraad de begrotingswijziging nr. 1 van 2022 dan ook negatief geadviseerd in zitting van 27 oktober 2022.
In vergadering van 24 oktober 2022 heeft de raad van bestuur van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (PIMD) te Antwerpen de begrotingswijziging Nr. 2 voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd. Het dossier is op 26 oktober 2022 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
De begroting 2022 kan na de tweede wijziging als volgt worden samengevat:
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDI |
gewone dienst | 1.344.153,07 | 1.344.153,07 | 0,00 |
buitengewone dienst | 68.604,63 | 68.604,63 | 0,00 |
totaal | 1.412.757,70 | 1.412.757,70 | 0,00 |
Niet kan worden ingezien waarom het saldo van de uitgaven die waren gepland in 2021 en die niet werden uitgevoerd, tot op de cent na in deze begrotingswijziging nr. 2 van 2022 wordt overgenomen.
De wet schrijft enkel voor dat de boni van de laatst goedgekeurde rekening in de begrotingswijziging worden opgenomen, niet dat deze opnieuw worden aangewend.
Een ernstig en voorzichtig financieel beleid houdt steeds opnieuw een gedegen afweging in van de kosten –die in grote mate op de maatschappij worden afgewenteld- en de doelstellingen die worden nagestreefd, en dit conform het zuinigheids- en proportionaliteitsbeginsel. De verplichting tot financiering vanwege de provincie is geen vrijgeleide.
Er wordt vastgesteld dat de ingediende documenten onvoldoende transparant zijn om het verschil te kunnen maken tussen enerzijds verplichte uitgaven en anderzijds facultatieve uitgaven. Enkel de verplichte uitgaven, i.e. de uitgaven die rechtstreeks verbonden zijn aan de wettelijke taakstelling van de PIMD, kunnen doorgerekend worden aan de provincie. Alle andere uitgaven dienen door eigen inkomsten van de PIMD gefinancierd te worden. De door te rekenen uitgaven dienen eveneens in de lijn te liggen met wat wordt betoelaagd voor de eredienstinstellingen die vallen onder het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, en dit conform de artikelen 11, 19, 21 en 181 van de gecoördineerde grondwet en artikel 9 van Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Ook de wetgever zelf heeft in de memorie van toelichting bij artikel 26 van de wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België, de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen, gesteld dat de verplichte tussenkomst van de provincie wordt ingevoegd naar analogie met het artikel 92, 1° van het (thans opgeheven) keizerlijk decreet van 30 december 1809 op de kerkfabrieken, wat inhoudt dat de provincie enkel verplicht is -wat betreft de gewone uitgaven- tussen te komen bij een tekort op de gewone uitgaven, zijnde de kosten voor het onderhoud en de versiering van de gebouwen alsook de kosten voor de uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening. Het gaat hierbij dan voornamelijk om materiële voorzieningen om de dienstverlening mogelijk te maken. De provincie is daarentegen niet verplicht om tegemoet te komen zo het tekort van de instelling aan facultatieve uitgaven te wijten is. Deze analogie wordt thans in ruime mate niet bereikt.
In deze is het alweer exemplarisch dat onder de rubriek ‘230/61529 Andere communicatiekosten’ na begrotingswijziging een bedrag van 640.204,00 EUR wordt voorzien zonder enige vorm van detaillering, wetende dat dit bedrag ook wordt gebruikt voor het financieren van facultatieve uitgaven zoals ondersteuning van diverse activiteiten van vrijzinnige vzw’s, enz. zoals blijkt uit de rekeningen van de PIMD. Dit bedrag houdt een stijging in van 177.000 EUR t.o.v. de originele begroting.
Tevens wordt alweer vastgesteld dat de eigen inkomsten van de PIMD quasi onbestaande zijn of niet in de begroting worden opgenomen, deels door de toepassing van ‘schuldvergelijking’ wat indruist tegen het universaliteitsbeginsel, en meer bepaald het compensatieverbod, deels door oneigenlijk gebruik van een vzw-structuur voor bepaalde centra voor morele dienstverlening waardoor enkel de tegemoetkoming in de tekorten van deze vzw’s in de begroting van de PIMD worden opgenomen. Inkomsten die door de centra voor morele dienstverlening (die onmogelijk de structuur van een vzw kunnen aannemen) worden gegenereerd, dienen echter in de geconsolideerde begroting van het PIMD te worden opgenomen.
De wijze waarop men de morele dienstverlening organiseert is een interne aangelegenheid van de niet confessionele levensbeschouwelijke gemeenschap, en de overheid mag zich niet inmengen in de uitoefening van de vrijheden die beschermd worden door het verdrag van de rechten van de mens, waaronder dus de godsdienstvrijheid. De overheid is echter niet gehouden om alle kosten te dragen doch enkel deze om een normale beleving en ontwikkeling van de vrijheden mogelijk te maken. Zowel de decreetgever (voor de erediensten) als de wetgever (voor de niet-confessionele levensbeschouwing) hebben dit kader vastgesteld. Het is aan de PIMD om aan te tonen welke uitgaven verplicht zijn, en welke anderzijds facultatief zijn. Niet valt in te zien of te rechtvaardigen -noch juridisch noch feitelijk- dat alle kosten die door de PIMD worden gedragen, vallen onder verplichte uitgaven. Het staat de PIMD vrij om ook facultatieve uitgaven te doen en het komt de provincie enkel toe om 1° uitgaven te schrappen indien deze manifest onwettig zijn, of 2° uitgaven weigeren te betalen indien deze overdreven zijn. Voorafgaand overleg is derhalve noodzakelijk, wat bij de opmaak van deze begrotingswijziging alweer niet is gebeurd.
Bij gebrek aan duidelijkheid omtrent het al dan niet verplichte karakter van diverse uitgaven, is het voor de provincie derhalve onmogelijk vast te stellen 1° tot welke financiële tussenkomst de provincie wettelijk gehouden is en 2° om vrij te bepalen welke vrijwillige tussenkomst in de facultatieve uitgaven in voorkomend geval kan overwogen worden.
Aangezien aldus niet kan worden vastgesteld welke uitgaven verplicht zijn en dus kunnen doorgerekend worden aan de provincie indien de inkomsten ontoereikend zijn, kan ook niet beoordeeld worden of het in de begrotingswijziging voorziene subsidiebedrag vanwege de provincie correct en verplicht is. Derhalve dient ook deze begrotingswijziging dan ook negatief te worden geadviseerd.
De provincies Antwerpen en Limburg hebben op 14 oktober 2022 gezamenlijk middels het door hen aangestelde advocatenkantoor nogmaals een verzoek gericht aan de heer Minister van Justitie om een duidelijk juridisch kader te ontwikkelen omtrent de verplichte en facultatieve uitgaven van de Provinciale Instellingen voor niet-confessionele Morele Dienstverlening onder de vorm van een KB of een verordenende Omzendbrief.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
In de federale regelgeving zijn er geen (voorafgaande) overlegvergaderingen voorzien noch de verplichte indiening van financiële meerjarenplannen voor zes jaren, maar enkel de jaarlijks in te dienen begrotingen en begrotingswijzigingen.
In zijn besluit van 8 mei 2017 heeft de minister van Justitie echter aangegeven dat zulks voorafgaand overleg noodzakelijk is, zelfs zonder dat ervoor een wettelijk kader hoeft te bestaan. Noch over de rekening 2021, noch over de daaraan gekoppelde begrotingswijziging nr. 1 van 2022, noch over voorliggende begrotingswijziging nr. 2 van 2022 werd voorafgaand overleg gepleegd.
De provinciale overheid (de provincieraad) heeft een adviserende bevoegdheid met betrekking tot de door de PIMD ingezonden begroting(swijziging). Zij kan voorstellen om bepaalde uitgavenkredieten te schrappen, te wijzigen of aan te passen (verminderen).
Vervolgens stelt de Centrale Vrijzinnige Raad (CVR) de uitgaven betreffende de organisatie en de werking van de morele dienstverlening definitief vast, keurt de begroting goed en zendt ze naar de Minister van Justitie. De CVR kan dus de door uw raad geschrapte of verminderde uitgavenkredieten opnieuw volledig en verhoogd in de begroting van de PIMD opnemen en goedkeuren.
De begroting wordt onderworpen aan de (pro forma) goedkeuring van de Minister van Justitie, die behoudens materiële vergissing, de artikelen betreffende de uitgaven houdende de organisatie en de werking van de morele dienstverlening niet kan wijzigen.
Deze begrotingswijziging bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening, doch ook enkel deze.
Het financiële gedeelte van deze begrotingswijziging werd opgemaakt volgens het model van het Koninklijk Besluit van 1 maart 2004 tot vaststelling van de modellen van de begroting en de rekeningen van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 17 november 2022.
BBC: Actieplan: Interne werking DREM 2020-2025 - Actie: SREM Erediensten.
Een budget ten belope van 1.151.410,00 EUR ten voordele van het PIMD werd reeds voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025, op boekhoudsleutel 2022/64902000/0791 - Niet-nominatieve subsidies/Niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen (subsidie Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (W)), ramingsnummer MJP001466, van het budget 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
Kennis wordt genomen van de begrotingswijziging Nr. 2 van 2022 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen, met als resultaat :
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDI |
gewone dienst | 1.344.153,07 | 1.344.153,07 | 0,00 |
buitengewone dienst | 68.604,63 | 68.604,63 | 0,00 |
totaal | 1.412.757,70 | 1.412.757,70 | 0,00 |
Artikel 2:
Vastgesteld wordt dat de rekening 2021 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen door de deputatie negatief werd geadviseerd en dat bepaalde uitgaven werden verworpen, waardoor het rekeningresultaat in de ingediende rekening nog onzeker en niet definitief is.
Artikel 3:
De weigering om de in de originele begroting voor 2022 en in de begrotingswijziging nr. 1 van 2022 voorziene subsidies ten voordele van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen, en geraamd op 1.119.620,00 EUR op de gewone begroting en 31.790,00 EUR op de buitengewone begroting, blijft onverkort behouden.
Artikel 4:
De begrotingswijziging Nr. 2 van 2022 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen wordt ongunstig geadviseerd.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 22
totaal aantal tegenstanders: 4
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 6
Met als gevolg: Goedgekeurd met 22 stemmen ja, bij 4 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Fauzaya
Talhaoui,
Inga
Verhaert
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Tobias
Daneels,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 25 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 8 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 14 december 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Erediensten. Mechelen. Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus. Budgetwijziging nr. 1 van 2022. Akteneming. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 14 december 2022
Krachtens artikel 48 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, neemt de provincieraad akte van het budget als het past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Krachtens artikel 49 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om zich uit te spreken over de goedkeuring van het budget indien dit niet past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Luidens artikel 47 juncto artikel 78 worden de budgetten na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober bij de provincieoverheid ingediend (…). De provincieraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de provincieoverheid (…).
Luidens art. 46 juncto art. 78 stelt de kathedrale kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kathedrale kerkfabriek voor het volgende boekjaar vast en dient het in voorkomend geval voor 30 juni in bij het centraal kerkbestuur. Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget.
Luidens artikel 50 juncto artikel 78 worden de budgetwijzigingen na het advies van het erkend representatief orgaan voor 15 september van het lopende jaar gecoördineerd bij de provincieoverheid ingediend. De artikelen 48 en 49 zijn dan van overeenkomstige toepassing.
In vergadering van 20 februari 2020 heeft uw raad het meerjarenplan 2020-2025 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake.
In vergadering van 24 juni 2021 heeft uw raad de wijziging aan het meerjarenplan 2020-2025 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake. Dit gewijzigde meerjarenplan voorzag in een toelage van de provincie Antwerpen ten bedrage van 288.700,25 EUR voor de exploitatie voor 2022.
De provincieraad gaf een gunstig advies over de rekening 2020 in vergadering van 25 maart 2021, met een batig saldo voor de exploitatie ten bedrage van 402.282,52 EUR; dit bedrag is correct ingeboekt in het budget 2022.
De kathedrale kerkraad van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus heeft het budget 2022 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 28 oktober 2021.
De provincieraad heeft in zitting van 27 januari 2022 het budget 2022 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus goedgekeurd met een provinciesubsidie van 288.700,25 EUR voor het tekort op het exploitatiebudget 2022, zonder formulering van boekhoudkundig-technische ter zake.
In vergadering van 22 september 2022 heeft de kathedrale kerkraad van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus de budgetwijziging nr. 1 van 2022 opgemaakt en goedgekeurd.
De budgetwijziging nr. 1 van 2022 kan als volgt worden samengevat:
Exploitatie | Ontvangsten | 573.254,74 EUR |
| Uitgaven | 853.553,91 EUR |
| Voor financiering | -280.299,17 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -280.299,17 EUR |
| Overboeking | -80.884,94 EUR |
| Eigen dienstjaar | -361.184,11 EUR |
| Gecor. Expl. -2 | 402.282,52 EUR |
| Gecor. Budget -1 | 329.798,66 EUR |
| Voor toelage | -288.700,25 EUR |
| Gewone toelage | 288.700,25 EUR |
| Achterstal. toelage | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
|
|
|
Investeringen | Ontvangsten | 307.046,06 EUR |
| Uitgaven | 387.931,00 EUR |
| Voor financiering | -80.884,94 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -80.884,94 EUR |
| Overboeking | 80.884,94 EUR |
| Eigen dienstjaar | 0,00 EUR |
| Gecor. Invest. -2 | 0,00 EUR |
| Gecor. Budgetw. -1 | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
|
|
|
Toelage |
| 288.700,25 EUR |
De budgetwijziging nr. 1 van 2022 vergeleken met het gewijzigde meerjarenplan 2020-2025 voor wat betreft de voorziene subsidie voor 2022:
Gevraagde provinciale subsidie budgetwijziging nr. 1 2022 | 288.700,25 EUR |
Voorziene subsidie in het meerjarenplan | 288.700,25 EUR |
Verschil | 0,00 EUR |
De ingediende budgetwijziging valt aldus binnen het goedgekeurde meerjarenplan. De provincieraad dient aldus akte te nemen van de ingediende budgetwijziging nr. 1 van 2022.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
De budgetwijziging nr. 1 van 2022 werd digitaal via ReligioPoint ontvangen op 29 oktober 2022; de budgetwijziging werd aldus niet tijdig, i.e. voor 15 september 2022, ingestuurd. Hierop staan echter geen strafbepalingen.
Luidens de artt. 47 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zijn de budgetten en de wijzigingen onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, in casu de aartsbisschop.
Dit advies werd verstrekt op 18 oktober 2022 en eveneens digitaal via ReligioPoint ontvangen door de provincieoverheid op datum van 29 oktober 2022.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 17 november 2022.
BBC: Actieplan: Interne werking DREM 2020-2025 - Actie: SREM Erediensten.
Een budget ten belope van 288.700,25 EUR voor exploitatie ten voordele van Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Mechelen werd voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025 op boekhoudsleutel 2022/64902000/0790 - Niet-nominatieve subsidies/Erediensten (Bijdrage in het tekort van de gewone begroting van de kerkfabrieken van de erkende erediensten (W)), ramingsnummer MJP001467, van het budget 2022.
De thans opnieuw voorziene exploitatietoelage ten bedrage van 288.700,25 EUR valt aldus binnen hetgeen de provincie in haar meerjarenplan heeft voorzien.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt akte van de budgetwijziging nr. 1 van 2022 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Antwerpen met een provinciesubsidie van 288.700,25 EUR voor het tekort op het exploitatiebudget 2022, zonder formulering van boekhoudkundig-technische ter zake.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 25
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 8
Met als gevolg: Goedgekeurd met 25 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 8 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Tobias
Daneels,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 14 december 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Samenwerkingsovereenkomst met CIFAL Flanders. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 14 december 2022
De provincieraad is bevoegd om samenwerkingsovereenkomsten goed te keuren op grond van artikel 43 van het provinciedecreet.
Op 18/09/2019 keurde de provincieraad een eerste samenwerkingsovereenkomst goed met CIFAL Flanders, die vernieuwd werd na goedkeuring van de provincieraad op 27/05/2021. Intussen verliep ook de looptijd daarvan op 31/08/2022.
SDG 17 Versterken wereldwijde partnerschappen voor duurzame ontwikkeling.
SDG-subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
Met het bestuursakkoord zet onze provincie in op de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s): “De provincie Antwerpen onderschrijft de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor 2030 van de Verenigde Naties.”
De SDG’s sluiten aan bij de missie en visie van de provincie Antwerpen. De provincie is een pionier, die de SDG’s stap voor stap integreert in en zelfs als uitgangspunt neemt voor het beleid in alle beleidsdomeinen, en hierbij de ganse organisatie betrekt.
De provincie werkt hiervoor nauw samen met de universiteit Antwerpen, via de leerstoel SDG transitie, en met CIFAL Flanders. CIFAL Flanders is onderdeel van UNITAR, de opleidings- en onderzoeksafdeling van de Verenigde Naties in Genève, en is dan ook opgenomen in de lijst van ‘affiliated centers’ op de UNITAR-website. Als partner van CIFAL Flanders krijgt de provincie Antwerpen, via UNITAR, een rechtstreekse link met de knowhow en het netwerk van de Verenigde Naties.
Tot half 2022 stelde CIFAL alvast haar expertise ter beschikking, gaf ze provinciale medewerkers de kans om deel te nemen aan netwerkmomenten voor iedereen die met de SDG’s aan de slag gaat, en certificeerde ze onze inspanningen om de SDG’s te implementeren. De provincie werd in juni 2022 bovendien ‘SDG Pioneer’. Als tegenprestatie boden we CIFAL huisvesting in het Coveliersgebouw, tot zolang dat mogelijk was met het oog op de planning tot verkoop. De financiële waardering werd toen begroot op 15.000 EUR op jaarbasis.
Aangezien de looptijd van de vorige samenwerkingsovereenkomst sinds eind augustus is verstreken, en we verder gebruik willen maken van de ondersteuning van CIFAL, formaliseren we dit partnerschap opnieuw in een samenwerkingsovereenkomst. Dit najaar zag CIFAL zich genoodzaakt om de tarieven aan te passen aan de algemene indexeringen en stelt daarom een vergoeding van 18.000 EUR (excl. btw) op jaarbasis voor. In de periode september tot december 2022 liep de begeleiding nog voort in de vorm van een aantal thematische workshops en als blijk van waardering voor de goede samenwerking en intentie tot verlenging, werd hiervoor geen vergoeding aangerekend.
Voor 2023 voorziet CIFAL, naast algemene ondersteuning, een pakket op maat van onze provincie met:
(1) een gap-analyse in functie van SDG Champion (de gedane inspanningen afzetten tegen de stappen die nog moeten worden genomen om deze status te bereiken)
(2) 2 ondersteunende opleidingen bij opstellen PPT-template SDG Champion
(3) 2 online werkvergaderingen
(4) ondersteuning bij een eventuele nieuwe editie van de SDG Trefdag Spankracht
(5) (eind 2023, ten laatste voorjaar 2024) de co-organisatie van een uitreikingsevent.
De specifieke dienstverlening voor 2024 zal eind 2023 in overleg worden vastgelegd (op basis van onze noden), met een zelfde scenario voor de invulling van 2025. Het ultieme doel is dat we (zover mogelijk) de status van SDG-Ambassador bereiken als organisatie.
De overeenkomst is in de bijlage bij dit besluit gevoegd en bevat als belangrijkste rubrieken:
Artikel 1: looptijd van de overeenkomst – vanaf 1 januari 2022 tot 31 december 2025.
Artikel 2: doelstelling: ondersteuning van CIFAL om onze provincie SDG-proof te maken
Artikel 3: inhoud van de samenwerking: verbintenissen van CIFAL Flanders.
Artikel 4: verbintenissen van de provincie Antwerpen (o.a. financiering en communicatie).
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 december 2022.
Het budget voor de jaarbijdrage van 2023 is beschikbaar op raming MJP 2022/61300000/01/0190/SOE (budgetjaar 2022). Het benodigde budget voor 2024 en 2025 zal worden voorzien door een aanpassing van het meerjarenplan op dezelfde budgetcode.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de vernieuwing van de samenwerking met CIFAL Flanders goed, vanaf 1 januari 2023 t.e.m. 31 december 2025. De provincieraad stemt in met een jaarlijkse betaling van 18.000 EUR excl. btw. Dit budget is momenteel beschikbaar op 2022/61300000/01/0190/SOE. De provincieraad machtigt de heer Maarten Puls, provinciegriffier en de heer Luk Lemmens, eerste gedeputeerde, tot het ondertekenen van de overeenkomst met CIFAL Flanders.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 14 december 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/4 | Samenwerkingsovereenkomst omtrent de leerstoel SDG-transitie met de Universiteit Antwerpen. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 14 december 2022
De provincieraad is bevoegd om samenwerkingsovereenkomsten goed te keuren op grond artikel 43 van het provinciedecreet.
Op 26/09/2019 keurde de provincieraad de samenwerkingsovereenkomst met Universiteit Antwerpen goed voor de ondersteuning van de Leerstoel SDG-Transitie. Deze overeenkomst van drie jaar ging van start op 1 januari 2020 en loopt af op 31 december 2022. We wensen de samenwerking met de universiteit voort te zetten vanaf 1 januari 2023 via subsidiëring van deze leerstoel voor opnieuw een periode van 3 kalenderjaren.
SDG 16. Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.14 Beleidscoherentie voor duurzame ontwikkeling versterken
17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
Met het bestuursakkoord zet de provincie in op de realisatie van de SDG’s: “We gaan voor een efficiënt bestuur dat zijn dienstverlening regelmatig evalueert en zijn processen durft te herdenken… Een ander [positief gevolg hiervan] is dat duurzaamheid als kernwaarde in onze organisatiecultuur, dagelijkse werking en beslissingen meer dan ooit wordt meegenomen. De provincie Antwerpen onderschrijft de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor 2030 van de Verenigde Naties. Bij elke beslissing van deputatie zullen deze mee in de afweging genomen worden.”
Dat laatste aspect doen we bijvoorbeeld al een geruime tijd en de SDG’s sluiten nauw aan bij de missie en visie van de provincie Antwerpen. We dragen vanuit vele beleidsdomeinen bij aan de realisatie van de SDG’s. Om de realisatie van de SDG’s in onze organisatie mee vorm te geven wenst de provincie Antwerpen de voortzetting van de Leerstoel “SDG Transitie” van de Universiteit Antwerpen te subsidiëren. Hiertoe werd in overleg tussen provincie Antwerpen en UA een nieuwe overeenkomst uitgewerkt, die als bijlage is toegevoegd.
De doelstellingen van de leerstoel zijn gericht op 4 resultaatsgebieden:
De overeenkomst wordt afgesloten voor een termijn van 3 kalenderjaren. Ze treedt in werking op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025. Jaarlijks zullen we de deputatie informeren over de voortgang en de concrete planning voor het komende werkjaar laten goedkeuren. Ook voor de uitbetaling van de subsidie leggen we jaarlijks een dossier ter goedkeuring aan de deputatie voor.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 8 december 2022.
Er wordt een jaarlijkse subsidie voorzien van 70.000 EUR van 2023 t.e.m. 2025. Dit budget is jaarlijks voorzien in het MJP van de stafdienst Ontwikkeling en Educatie (MJP001481, 2022/61300000/01/0190/SOE).
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de vernieuwing van de samenwerking met de Universiteit Antwerpen in de Leerstoel SDG-transitie goed, vanaf 1 januari 2023 t.e.m. 31 december 2025. De provincieraad stemt in met een jaarlijkse subsidie van 70.000 EUR, voorzien op code MJP001481, 2022/61300000/01/0190/SOE. De provincieraad machtigt de heer Maarten Puls, provinciegriffier en de heer Luk Lemmens, eerste gedeputeerde tot het ondertekenen van de overeenkomst met Universiteit Antwerpen.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
De inhoud van het raadsverslag dat je wenst op te vragen bevat privacygevoelige gegevens. Daarom maken we het niet publiek toegankelijk.
Je kunt het raadsverslag schriftelijk opvragen via een e-mail aan de griffie van de provincie Antwerpen: griffie@provincieantwerpen.be
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 33
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 33 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer Claessen neemt het woord. De heer De Haes neemt het woord.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 14 december 2022 Interpellatie
|
Agenda nr. 6/1 | Interpellatie betreffende opleiding van honden door Campus Vesta voor oorlogsgebied, ingediend door Jan Claessen (Vlaams Belang).
|
Verschillende viervoeters worden in het provinciaal veiligheidscentrum Campus Vesta opgeleid om in Oekraïne op zoek te gaan naar achtergebleven oorlogsmateriaal.
De training kadert in het Europees project RECCEDD.
In februari reizen de eerste honden na een relatief kort trainingsprogramma af naar Oekraïens grondgebied.
Het zijn de eerste honden die vanuit België naar het conflict tussen Rusland en Oekraïne worden gestuurd.
Het gaat om vijf Duitse, drie Mechelse en een Tervurense herder.
Tijdens de opleiding of training in Campus Vesta is er voor het dier uiteraard geen enkel gevaar. Maar tijdens de echte inzet natuurlijk wel.
Niet alleen kan achtergebleven munitie afgaan of kan de viervoeter overlijden door een kogel of drone-aanval.
Volgens sommige specialisten zijn herdershonden echter minder geschikt om munitie-overblijfselen van de oorlog op te sporen. Te zwaar als gewicht om op puin te lopen.
Kleinere lichtere wendbare hondenrassen zijn beter, zoals destijds gebruikt bij de aanslag in Zaventem luchthaven.
Graag antwoord op volgende vragen:
Is het niet de taak van de FOD Defensie om een hondenopleiding voor werken in oorlogsgebied te geven?
Buiten het ter beschikking stellen van het domein, welke financiële gevolgen heeft deze specifieke opleiding voor de provincie Antwerpen?
Heeft de provincie inspraak welk type hondenras wordt ingezet?
Is het gesubsidieerd budget van 435.000 EUR enkel voor de opleiding?