Stefan De Winter, Linda Lauwers
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 1 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 25 mei 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Raamcontract ruimtelijke onderzoeken en studies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 25 mei 2023
Art. 43 §2, 11° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Het provinciedecreet, in het bijzonder artikel 43 §2, 11°.
De dienst Ruimtelijke Planning stelt voor om een overheidsopdracht in de markt te plaatsen voor een raamovereenkomst voor de opmaak van ruimtelijke onderzoeken en studies.
De dienstverlening kan zeer divers zijn, zowel in de grootte van de opdracht als in de dienstverlening. Ze omvat het uitvoeren van ruimtelijke onderzoeksvragen (haalbaarheidsonderzoek, juridisch onderzoek, ontwerpend onderzoek, vastgoed en financieel onderzoek, GIS ondersteuning), het opmaken van planologische ruimtelijke instrumenten (PRUP’s, verordeningen, ruilverkavelingen,…) en het opmaken en uitvoeren van participatieplannen en strategische communicatieplannen.
Met deze opdracht wil de provincie Antwerpen het mogelijk maken dat er nieuwe ontwikkelingen en investeringen kunnen plaatsvinden.
Deze opdracht omvat verschillende mogelijke deelopdrachten:
Deelopdracht 1: Ruimtelijke onderzoeksvragen
- Haalbaarheidsonderzoek
- Juridisch onderzoek
- Ontwerpend onderzoek
- Vastgoed en financieel onderzoek
- GIS ondersteuning
Deelopdracht 2: Planologische ruimtelijke instrumenten
- PRUP’s
- Verordeningen
- Onteigeningsplannen
- Ruilverkavelingen uit kracht van wet
- Grondruilplannen
- Mogelijke andere instrumenten
- Juridische ondersteuning
Deelopdracht 3: Effectenonderzoeken
- Plan-MER’s
- MOBER’s
- Passende beoordeling
Deelopdracht 4: het opmaken en uitvoeren van een strategisch communicatieplan en participatie traject
Deelopdracht 5: Mogelijke andere onderzoeken en expertenadvies
De plaatsing van deze overheidsopdracht gebeurt via de mededingingsprocedure met onderhandeling, gelet op artikel 38 §1, 1° c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten: de opdracht kan niet worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico's.
Motivering: Omwille van de onvoorspelbaarheid van de omvang en de te voeren processen kan de opdracht niet gegund worden zonder voorafgaande onderhandelingen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 11 Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDG-subdoelstelling 11.3 Tegen 2030 inclusieve en duurzame stadsontwikkeling en capaciteit opbouwen voor participatieve, geïntegreerde en duurzame planning en beheer van menselijke nederzettingen in alle landen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 11 mei 2023.
Er ontstaat nu nog geen financiële verbintenis.
Het krediet is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
BBC actieplan: Ruimtelijk beleid: we voeren een ruimtelijk beleid op basis van het ruimtelijk structuurplan provincie Antwerpen (RSPA) of het nieuwe provinciaal ruimtelijk beleidsplan Antwerpen (PBRA), en via de uitvoeringsinstrumenten waarover we beschikken.
BBC actie: DRP Jaarprogramma: we maken ruimtelijke studies, plan-MER's en PRUP's op.
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedkeuring wordt gehecht aan de selectieleidraad en het bestek voor de raamovereenkomst voor de opmaak van ruimtelijke onderzoeken en studies.
Bijlagen:
- Selectieleidraad
- Bestek
- Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA)
- verwerkersovereenkomst
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 29
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 1
Met als gevolg: Goedgekeurd met 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 1 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Ann
Bakelants
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 25 mei 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Mondiaal Beleid. Rechtzetting van het krediet i.v.m. humanitaire hulp aan Syrië en Turkije. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 25 mei 2023
Volgens de voorwaarden van het provinciedecreet, art. 43 en art. 149 is de provincieraad bevoegd is om te beslissen over aanpassingen van het meerjarenplan.
Op maandag 6 februari werden grote delen van Syrië en Turkije getroffen door zware aardbevingen. De provincieraad keurde in zitting van 16 februari een gift van 20.000 EUR noodhulp goed aan Consortium 12-12. Aangezien er op dat moment in de praktijk budget beschikbaar was via het verdeelkrediet Subsidies Zuidprojecten werd dit vanaf ramingsnummer MJP000490 uitbetaald. Dit verdeelkrediet was evenwel al volledig bestemd voor betaling aan de lopende projecten voor 2023, dus er was in theorie geen budget meer te besteden. Om de betaling mogelijk te maken werd afgesproken dat een bedrag van 20.000 EUR zou worden bijgepast via de algemene middelen. Via een aanpassing op het meerjarenplan wordt bijgevolg (enkel in 2023) het verdeelkrediet verhoogd met 20.000 EUR. Op die manier kunnen zowel alle lopende projecten als de 20.000 EUR noodhulp gefinancierd worden vanuit dit verdeelkrediet.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.1 Alle vormen van geweld en de daaraan gekoppelde sterftecijfers wereldwijd aanzienlijk terugschroeven
SDG 17 Partnerschappen om doelstellingen te bereiken.
SDG-subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 4 mei 2023.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad stemt in met de aanpassing van het meerjarenplan waardoor raming MJP000490 Subsidies Zuidprojecten (V) met 20.000 EUR stijgt.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 31
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 28 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 25 mei 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Mondiaal Beleid. Aanpassing van het convenant met het Belgisch Comité voor UNICEF inzake de uitbetaling van de subsidie. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 25 mei 2023
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
De volgende wetgeving is relevant:
- de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
- het provinciaal reglement van 24 september 2020 betreffende de subsidiëring en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers
De provincieraad keurde, tijdens de zitting van 23 maart 2023, de aangepaste samenwerkingsovereenkomst goed tussen de provincie Antwerpen en het Belgisch comité voor UNICEF (hierna genoemd UNICEF).
Deze overeenkomst ‘Convenant provincie Antwerpen – Belgisch comité voor UNICEF’ trad in werking op 1 januari 2021 en eindigt op 31 december 2025.
Via deze overeenkomst ontvangt UNICEF jaarlijks 200.000 EUR, over een periode van 5 jaar (van 1 januari 2021 tot 31 december 2025), in totaal 1.000.000 EUR.
Projectinhoud:
UNICEF en Conceptos Plasticos, een sociale onderneming uit Colombia, bouwden in Abidjan een fabriek die werkgelegenheid, een ziekteverzekering en kennisdeling biedt aan vrouwen die in armoede leven. Zij verzamelen en verwerken plastic afval dat wordt gerecycleerd tot bouwstenen. Deze eenvoudig te monteren, duurzame en goedkope bouwstenen zullen vervolgens worden gebruikt voor de bouw van klaslokalen, in regio's die kampen met zowel een tekort aan scholen als met een afvalproblematiek.
Naast de constructie van klaslokalen wordt ook ingezet op kwalitatief onderwijs, het ‘groen schoolconcept’ (aandacht voor het gebruik van zonnepanelen, de aanplanting van tuinen & bomen en een sensibilisatieprogramma voor groenere & kindvriendelijke gemeenschappen) en zuiver water + hygiëne. In combinatie met de vermindering van afval moet dit resulteren in een afname van ziekten. Tot slot hebben opleidingen rond opvoeding, gendergelijkheid en milieubewustzijn voor moeders, leerkrachten en andere relevante actoren een vaste plek in dit project.
Voorgestelde aanpassing aan het convenant – wijziging uitbetaling subsidie
Volgende aanpassing van het ‘Convenant provincie Antwerpen – Belgisch comité voor UNICEF’ wordt voorgesteld:
Op deze wijze beschikt UNICEF begin 2024 over 400.000 EUR aan Antwerpse provinciale subsidies (subsidie 2023: 200.000 EUR verkregen eind 2023, na de verantwoording van de subsidie 2022 tegen 31 oktober 2023 + subsidie 2024: 200.000 EUR verkregen begin 2024) en begin 2025 over de volgende jaarlijkse subsidie van 200.000 EUR.
Uiteraard blijft hierbij de regel gelden dat wanneer de verantwoording niet voldoet aan de principes vermeld in artikel 7 van het convenant, de provincie Antwerpen het reeds betaalde bedrag kan terugvorderen (zie convenant in bijlage).
Motivatie
Het project in Ivoorkust is innovatief en dus een bron van voortdurend leren. UNICEF Ivoorkust heeft in de laatste jaren te kampen gehad met onverwachte uitdagingen: de COVID-19 pandemie, stroompannes, politieke spanningen en hevige stormen met verwoestende gevolgen hebben tot vertragingen bij de uitvoering van de activiteiten geleid. Daarbij heeft de oorlog in Oekraïne de kosten op allerlei vlakken doen stijgen, wat leidde tot hogere productie- en bouwkosten.
Rekening houdend met deze situatie is UNICEF-Ivoorkust op zoek gegaan naar een oplossing waarbij er nog duurzamer en (kosten)efficiënter gewerkt kan worden.
O.a. besliste UNICEF om de impact van de toegenomen kosten te beperken door het constructieproces van de klaslokalen zoveel mogelijk te bundelen. Dit betekende dat de vooropgestelde termijn uiteengezet in het convenant met de Provincie Antwerpen, nl. 6 klaslokalen per periode van 12 maanden, niet langer realistisch was. In navolging hiervan werd het convenant tussen de provincie Antwerpen en UNICEF eind 2022 gewijzigd, waarbij de jaarlijks te behalen doelstellingen omgezet werden naar ‘eindtotalen als streefdoelen’.
Deze beslissing werd aan UNICEF-Ivoorkust meegedeeld. Deze teams hebben vervolgens een plan opgesteld om de productie en constructie van de 24 nog te bouwen klaslokalen zo efficiënt mogelijk te hanteren. Het programma dat ze voorstellen loopt volgens dit schema:
Dit plan maakt het voor UNICEF-Ivoorkust mogelijk om het productie- en constructieproces van de 24 overige klaslokalen te bundelen en aanzienlijke schaalvoordelen te verkrijgen. De bedoeling is om kostenefficiënter te werken door: de processen samen op te starten, deze opdracht door één studiebureau te laten uitvoeren en scholen te identificeren waar verschillende klaslokalen tegelijkertijd gebouwd kunnen worden.
Volgens dit schema zullen de 520.000 EUR nodig voor de opstart van de bouw van de 24 klaslokalen enerzijds rechtstreeks gefinancierd worden door de provincie Antwerpen, nl. met de 200.000 EUR te verkrijgen eind 2023 en de 200.000 EUR te verkrijgen begin 2024. Anderzijds zal UNICEF de extra 120.000 EUR pre-financieren. Deze prefinanciering zal vervolgens terugbetaald worden met de te verkrijgen Antwerpse provinciale subsidie van 200.000 EUR begin 2025. Hetzelfde geldt voor de 80.000 EUR die UNICEF zal pre-financieren voor het aankopen van schoolmateriaal in de 2de helft van 2024.
Bijlage:
Volgende bijlage wordt toegevoegd aan dit besluit:
Convenant provincie Antwerpen UNICEF_2021 2025_aangepaste versie_wijziging uitbetaling subsidie
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 4 Kwaliteitsonderwijs
SDG-subdoelstelling 4.1 Er tegen 2030 voor zorgen dat alle meisjes en jongens op een vrije, billijke en kwalitatief hoogstaande manier lager en middelbaar onderwijs kunnen afwerken, wat moet kunnen leiden tot relevante en doeltreffende leerresultaten.
SDG 8 Eerlijk werk en economische groei
SDG-subdoelstelling 8.5 Tegen 2030 komen tot een volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor alle vrouwen en mannen, ook voor jonge mensen en personen met een handicap, alsook een gelijk loon voor werk van gelijke waarde.
SDG 12 Verantwoorde consumptie en productie
SDG-subdoelstelling 12.5 Tegen 2030 de afvalproductie aanzienlijk beperken via preventie, vermindering, recyclage en hergebruik.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 4 mei 2023.
BESLUIT:
Enig artikel:
Volgende aanpassing in de voorliggende samenwerkingsovereenkomst, tussen de provincie Antwerpen en het Belgisch comité voor UNICEF, wordt goedgekeurd:
De heer Luk Lemmens, eerste gedeputeerde, en de heer Maarten Puls, provinciegriffier, worden afgevaardigd om namens het provinciebestuur deze overeenkomst te ondertekenen.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 28
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Met als gevolg: Goedgekeurd met 28 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Jan
Claessen,
Erik
De Quick,
Bruno
Valkeniers,
Jan
Van Dijck
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 25 mei 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/4 | Fietsostrade F14 Antwerpen-Essen: deel Schriek tot Vloeiende in Ekeren en Kapellen. Meerkosten werken. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 25 mei 2023
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
De wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Het koninklijk besluit van 26 september 1996 tot bepaling van de uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en de concessies voor openbare werken.
VOORGAANDE
Op 6 oktober 2011 keurde de deputatie het ontwerp voor de aanleg van het fietspad, opgemaakt door het studiebureau Mebumar België nv (huidige naam: Evolta) goed.
Op 27 oktober 2011 keurde de provincieraad op haar beurt het ontwerp, het bestek, de raming en de openbare aanbesteding als gunningwijze goed.
Op 15 december 2011 gunde de deputatie de opdracht aan Ambaro nv, Hoebenschot 1 te 2460 Kasterlee-Lichtaart, met ondernemingsnummer 0400823103 voor een bedrag van 743.616,63 EUR incl. btw, en legde een bedrag vast van 817.978,30 EUR (inclusief 10% voor de mogelijke overschrijdingen van de vermoedelijke hoeveelheden, mogelijke werken in meer en prijsherzieningen).
Op 7 februari 2014 startte Ambaro nv met de aanleg van het eerste deel tussen Klein Heiken en Vloeiende in Kapellen.
Omdat de stedenbouwkundige vergunning voor het gedeelte van Vloeiende in Kapellen tot Schriek in Ekeren werd aangevochten en door de Raad voor Vergunningsbetwistingen was geschorst, werden ook de werken voor dit gedeelte geschorst vanaf 29 augustus 2014.
Na veelvuldige juridische procedures beschikt de provincie sinds 24 februari 2023 over een geldige vergunning voor de aanleg van de F14 tussen Vloeiende in Kapellen en Schriek in Ekeren.
MEERWERKEN EN MEERKOSTEN
De herziening betreft meerwerken voor de aanleg van het deel tussen Vloeiende in Kapellen en Schriek in Ekeren van de fietsostrade F14 Antwerpen – Essen, voor:
- Het vervangen van 2 bruggen door betonnen kokers
- Opstart van de werken in 2016
- Heropstart van de werken in 2023
- Meerprijs voor beton en fundering
- Grondverbetering en onderfundering op ondraagkrachtige ondergrond
- Afvoer grond met Japanse Duizendknoop
Betonnen Kokers
In 2015 besliste de dienst Mobiliteit (DMOB) in overleg met de dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen om de 2 bruggen op valse putfundering te vervangen door betonnen kokers. Ambaro diende hiervoor een verrekeningsvoorstel in dat DMOB goedkeurde. De bedragen in dit verrekeningsvoorstel zijn ook onderhevig aan de herzieningsformule.
Opstart van de werken in 2016
Op 27 februari 2015 leverde de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar de vergunning voor de aanleg van de fietsostrade tussen Schriek en Vloeiende af (Ekeren/Kapellen).
Op 4 maart 2016 gaf de provincie aan Ambaro de opdracht om de werken aan te vatten. Op 5 maart 2016 liet Raad voor Vergunningsbetwistingen ons weten dat de werken opnieuw geschorst werden (gezien een van de omwonende een vraag tot schorsing van de vergunning had ingediend via een procedure van Uiterst Dringende Noodzakelijkheid).
Op 7 maart 2016 gaf Ambaro te kennen dat ze de kosten die reeds gemaakt werden voor de opstart zouden aanrekenen. De dienst Mobiliteit begrootte deze kosten voorlopig op 15.000,00 EUR incl. btw.
Heropstart van de werken in 2023
Op 24 februari 2023 velde de Raad voor Vergunningsbetwistingen een arrest waarin besloten werd dat de afgeleverde stedenbouwkundige vergunning niet vernietigd zou worden. De werken kunnen dus aangevat worden.
De dienst Mobiliteit gaf aan Ambaro opdracht om de werken te hervatten op 17 april 2023.
De prijzen uit de aanbesteding van 2011 zijn in die mate verhoogd dat het vastgelegde budget ontoereikend is. In maart 2023 bedraagt de herzieningscoëfficient volgens de formule in het bestek 32,16%.
De prijsstijging van de betonproducten is echter groter dan 32% waardoor DMOB de huidige betonprijzen moet toepassen. Ambaro diende hiervoor een verrekeningsvoorstel in.
Tijdens de werfrondgang op 25 april 2023 stelden we bijkomend vast dat de bodem in de noordelijke helft van het project onvoldoende draagkrachtig is. Daarom moet er grondverbetering of extra onderfundering aangebracht worden over een geraamde oppervlakte van 2.700 m².
Nog tijdens de werfrondgang op 25 april 2023 stelden we vast dat er op een beperkte oppervlakte Japanse Duizendknoop aanwezig is. DMOB raamt dat er 60 ton vervuilde grond dient afgevoerd te worden naar een erkend verwerkingsbedrijf.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.2 Tegen 2030 toegang voorzien tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor iedereen, waarbij de verkeersveiligheid verbeterd wordt, met name door het openbaar vervoer uit te breiden, met aandacht voor de behoeften van mensen in kwetsbare situaties, vrouwen, kinderen, personen met een handicap en ouderen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 4 mei 2023.
Conform de wet van 24 december 1993 inzake overheidsopdrachten en het koninklijk besluit van 26 september 1996 mogen meerkosten (meerwerken door onvoorzienbare omstandigheden) voor maximaal 50% van de oorspronkelijke opdracht worden goedgekeurd. De meerkosten bedragen 32,97% van de oorspronkelijke opdracht. De prijsherzieningen vallen buiten deze 50% regel omdat het een automatische toekenning van rechtswege is.
De deputatie legde bij de gunning in 2011 (743.616,63 EUR incl. btw) reeds 10% extra (74.361,66 EUR incl. btw) vast voor de mogelijke overschrijdingen van de vermoedelijke hoeveelheden, mogelijke werken in meer en prijsherzieningen (totaal: 817.978,30 EUR incl. btw).
Daardoor komt het overzicht van de meerwerken en meerkosten op 434.102,26 EUR incl. btw. De geplande uitgaven van 434.102,26 EUR incl. btw die gepaard gaan met deze meerkosten worden voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
BBC actieplan: AP Fietsinfrastructuur: we zetten in op infrastructuur voor fietsers.
BBC actie: A DMOB Fietsostrades: we leggen fietsostrades aan.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad neemt kennis van de wijzigingen en meerkosten voor de aanleg van het deel tussen Vloeiende in Kapellen en Schriek in Ekeren van de fietsostrade F14 Antwerpen - Essen. De totale meerkosten worden geraamd op 434.102,26 EUR incl. btw.
Artikel 2:
De provincieraad keurt de wijzigingen en meerkosten voor de aanleg van het deel tussen Vloeiende in Kapellen en Schriek in Ekeren van de fietsostrade F14 Antwerpen - Essen goed.
Digitale bijlagen:
- Deputatiebesluit 10 december 2009, gunning Evolta
- Provincieraadsbesluit 27 oktober 2011, goedkeuring ontwerp en gunningswijze
- Deputatiebesluit 15 december 2011, gunning Ambaro
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 25 mei 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 2/1 | Sociale huisvestingsmaatschappijen. Aanduiden van provinciale vertegenwoordigers in de bestuursorganen van de sociale huisvestingsmaatschappijen en woonmaatschappijen. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 25 mei 2023
- Het provinciedecreet
- Het provincieraadsbesluit van 28 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordigers van de provincie Antwerpen in de algemene (buitengewone) vergadering van de sociale huisvestingsmaatschappijen
- Het provincieraadsbesluit van 28 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de sociale huisvestigingsmaatschappijen.
- Gelet op de bepalingen van het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen, dienen de bestaande sociale huisvestingsmaatschappijen uiterlijk op 31 december 2022 een erkenning te bekomen als woonmaatschappij. Indien er door de Vlaamse Regering een tijdelijke erkenning tot 30 juni 2023 werd toegezegd, dienen deze sociale huisvestingsmaatschappijen uiterlijk op die datum te voldoen aan alle erkenningsvoorwaarden als woonmaatschappij, tenzij ze hun voor sociale huisvesting bestemd vermogen en personeel overdragen aan één of meerdere woonmaatschappijen.
Met het besluit van 28 februari 2019 werden vertegenwoordigers van de provincie aangesteld in de bestuursorganen (in casu: de algemene (buitengewone) vergadering) van de sociale huisvestingsmaatschappijen, en dit zonder einddatum, met name tot herroeping van dit besluit door de provincieraad.
Artikel 2 van dit provincieraadsbesluit stelt: “de aangeduide vertegenwoordigers van de provincie Antwerpen in de algemene vergaderingen van de respectievelijke vennootschappen kunnen van hieruit voorgedragen worden voor de raad van bestuur”. De voordracht van de leden van de raad van bestuur vanuit de algemene vergadering gebeurt op grond van de statuten van de sociale huisvestingsmaatschappijen.
Tot de recente hervormingsoperatie van sociale huisvestingmaatschappijen naar nieuwe woonmaatschappijen, behoudens uitzonderingen tegen 1 januari 2023 en de daarmee gepaarde overgangsmaatregelen, werden verschillende provinciale vertegenwoordigers door de algemene vergadering aangeduid om te zetelen in de raad van bestuur.
Vanaf nu, tijdens de overgangsperiode bij de hervormingsoperatie naar de nieuwe woonmaatschappijen én met het oog op de toekomstige samenstelling van de nieuwe bestuursorganen van deze nieuwe woonmaatschappijen, beslist de provincieraad om enkel nog provinciale vertegenwoordigers in de algemene (bijzondere) vergadering te laten voorgedragen voor de raad van bestuur wanneer dit op expliciete vraag van de algemene (bijzondere) vergadering van de betreffende woonmaatschappij gebeurt. De provincie Antwerpen respecteert hiermee maximaal de autonomie van de steden en gemeenten. De provinciale vertegenwoordigers zullen dit standpunt zo uitdragen op de algemene (bijzondere) vergadering.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 4 mei 2023.
BESLUIT:
Enig artikel:
Beslist wordt naar aanleiding van de hervormingsoperatie van de sociale huisvestigingsmaatschappijen tot woonmaatschappijen artikel 2 van het provincieraadsbesluit van 28 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de sociale huisvestigingsmaatschappijen te verfijnen. Aanduiding van provinciale vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de nieuwe woonmaatschappijen gebeurt enkel op expliciete vraag van de betreffende woonmaatschappij.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw VAN DIENDEREN verlaat de zaal bij de behandeling van dit agendapunt. Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 25 mei 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/1 | Provinciale overheidsopdrachten. Toepassing van artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet. Uitvoering-Afbraak en inrichting terrein Roerdompstraat 17 Vijzelloopje A.8.15.13.1 Geel. Bestek en gunningswijze. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 25 mei 2023
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet.
Artikel 41 §1 2° van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Aan uw raad wordt een ontwerp voorgelegd, opgemaakt door de dienst Integraal Waterbeleid, voor de afbraak van een aantal gebouwen, alsook de inrichting van het terrein aan de Roerdompstraat 17 te Geel, langsheen de waterloop van 2e categorie Vijzelloopje A.8.15.13.1.
Het ontwerp omvat het bestek, samen met een gedetailleerde kostenraming met bijhorende plannen.
In 2022 werd de hoeve met bijhorende grond, Roerdompstraat 17 – 2440 Geel, aangekocht door de Vlaamse Landmaatschappij (VLM). De aankoop kadert enerzijds in de opdracht van de VLM om in en rond SBZ De Zegge in te gaan op aankoopopportuniteiten en anderzijds in de ligging van het goed in het toepassingsgebied van de grondenbank “Blue Deal”. Tussen de VLM en de Provincie Antwerpen werd een overeenkomst gesloten waarin gesteld werd dat de Provincie Antwerpen de bestaande gebouwen zou afbreken en het projectgebied zou inrichten, deels voor bijkomende waterberging, deels voor activiteiten die passen in het huidige landgebruik.
De bestaande gebouwen hebben in dit scenario geen verdere toekomst en worden afgebroken. Er zijn een woonhuis, stallingen en loodsen aanwezig.
De provincie ziet de afbraak in 3 fases:
- fase 1: afbraak gebouwen, opruimen aanwezige materialen site
- fase 2: ontharding site
- fase 3: herstellen oorspronkelijk reliëf en inrichting oeverzone (15 m) langs waterloop
In fase 1 worden de gebouwen volledig gesloopt en het sloopafval selectief afgevoerd. Ook alle ondergrondse constructies zullen hierbij verwijderd worden: mestkelder, ondergrondse stookolietank, septische put, kleinschalige waterzuivering, funderingen, etc.
Fase 2 voorziet een opbraak van de verhardingen op het terrein. Dat gaat over een klinkerverharding voor de oprit van het terrein, over steenpuinverhardingen tot betonverhardingen. Betonverhardingen zijn er op de vroegere circulatiezones van de landbouwmachines en in de boxen voor de opslag van voeders of andere bulkmaterialen. Alle verhardingen worden weggenomen, inclusief fundering en onderfundering, en selectief afgevoerd voor mogelijk hergebruik, indien van toepassing. Fase 1 en fase 2 leiden tot een betere waterhuishouding doordat snelle afvoer van hemelwater naar de perceelsgrachten wordt tegengegaan en infiltratie meer kansen krijgt.
Fase 3 tenslotte omhelst de inrichting van het terrein. Deze fase bestaat uit twee onderdelen. Het eerste deel omvat de inrichting van een oeverzone langsheen het Vijzelloopje, een waterloop van 2e categorie in beheer van de Provincie Antwerpen. Het Vijzelloopje stroomt langs de westelijke grens van de betrokken landbouwpercelen. Deze hele zone is laag gelegen en aangeduid als overstromingsgevoelig. Door de lage ligging en in functie van landbouwontginning, wordt het water van het Vijzelloopje opgepompt door een gemaal aan de Roerdompstraat en stroomt het zo af naar de Kleine Nete. De inrichting van de oeverzone zal meerdere doelen dienen: ten eerste zorgt de aanleg ervoor dat er meer buffervolume beschikbaar komt waardoor er meer ruimte is voor opvang van overstromingswater, hetgeen naar de omgeving een positief effect heeft.
Verder vertraagt hierdoor de werking van het pompstation: in de plaats van meerdere keren kort op te starten, zal het nu minder frequent maar langere tijd werken. Dit komt het stroomverbruik en de levensduur van de machine ten goede, maar zorgt er tegelijk ook voor dat het water dat in de oeverzone staat, ook meer tijd krijgt om te infiltreren en zo het grondwater aan te vullen. De inrichting van de oeverzone met een flauwe helling naar het naastliggende maaiveld, creëert verder een zachte nat-droog gradiënt waarin extra groeikansen zullen ontstaan voor planten met verschillende standplaatsvereisten. Er ontstaat dus een meerwaarde voor flora en fauna, hetgeen de lokale biodiversiteit ten goede komt. Tenslotte zorgt de oeverzone voor een buffer tussen het naastliggende landbouwgebied en de waterloop: de afstroom van polluenten zoals meststoffen of pesticiden wordt vertraagd waardoor er minder in de waterloop terechtkomen.
De oeverzone zal aangelegd worden over de gehele westzijde van het projectgebied langsheen de linkeroever van de Vijzelloopje. Er wordt een breedte van 15 m vooropgesteld voor deze oeverzone, met een flauwe helling tussen het blijvende maaiveld en het winterbedpeil van de oeverzone.
Het tweede deel van de inrichtingsfase omvat het herstel van het oorspronkelijke reliëf van het projectgebied. Waar de gebouwen opgericht werden (in ca. 1969), werd de grond opgehoogd. Ook de zone ten noorden van de gebouwen werd opgehoogd. Uit bodemprofielen blijkt dat er een laag grond aangevoerd werd met een dikte tussen de 25 en de 80 cm. In deze fase wordt deze ophoging opnieuw afgegraven tot op het originele maaiveld. Het originele maaiveld is nog goed te herkennen in de bodemprofielen, zodat de aangevoerde grond gemakkelijk terug afgegraven kan worden. Vooraleer de afgraving kan starten, wordt het terrein vrijgemaakt van eventueel achtergelaten afval, worden de natuurlijk opgeschoten struiken verwijderd en wordt een rij van 8 hoogstammige wilgen gerooid en ontstronkt. Deze bomen staan dicht op elkaar op één enkele rij in het midden van het projectgebied.
Omdat de ophoging ervoor zorgt dat de gebouwen als een eiland binnen het overstroombare gebied aanwezig zijn, zorgt de afgraving ervoor dat er extra buffervolume gecreëerd wordt hetgeen een positief effect heeft op de overstromingsdiepte van de omliggende landbouwgronden. Doordat ook deze huidig opgehoogde zone nu beschikbaar komt voor waterberging, is er over een grotere oppervlakte infiltratie mogelijk en wordt het grondwater beter en efficiënter aangevuld.
Het projectgebied wordt na inrichting in gebruik gegeven als weiland. De latere bestemming is afhankelijk van de resultaten van lopende gebiedsprocessen.
In de zitting van deputatie van 10 maart 2022 werd er goedkeuring gegeven aan DIW om op zoek te gaan naar subsidiemogelijkheden voor de uitvoering van de werken. In het besluit van de Vlaamse Regering van 9 december 2022[1] werd aan Provincie Antwerpen – Dienst Integraal Waterbeleid een subsidie toegekend van 190 495,00 Euro voor het project “Ontharding hoeve Zegge”.
In de zitting van de deputatie van 23 maart 2023 werd de omgevingsvergunning verleend voor de uitvoering van de werken. De in de vergunning opgenomen voorwaarden, werden doorvertaald naar het aanbestedingsdossier en de raming.
De werken worden geraamd op 377 741,20 EUR btw exclusief (457 066,85 EUR btw inbegrepen).
Aan uw raad wordt voorgesteld om het ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking vast te stellen.
De documenten zijn bijgevoegd in sindala.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 6 Schoon water en sanitair
SDG-subdoelstelling 6.6 Tegen 2020 de op water gebaseerde ecosystemen beschermen en herstellen, met inbegrip van bergen, bossen, moerassen, rivieren, grondwaterlagen en meren
SDG 13 Klimaatactie
SDG-subdoelstelling 13.1 De veerkracht en het aanpassingsvermogen versterken van met klimaat in verband te brengen gevaren en natuurrampen in alle landen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 4 mei 2023.
De kosten voor deze opdracht worden geraamd op 457 066,85 EUR, btw inbegrepen.
In het meerjarenbudget is er budget voorzien om de opdracht eventueel beperkt te kunnen herhalen in toepassing van artikel 42, §1, 2° van de Wet betreffende de overheidsopdrachten van 17 juni 2016. Bij deze herhalingen kan gewerkt worden met de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking als plaatsingswijze. Gelet op de gekozen procedure (vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking), kan het totaalbedrag van deze opdracht en een eventuele herhalingsopdracht samen niet meer bedragen dan 750.000 EUR exclusief btw.
Krediet wordt voorzien op budgetcode 22610000/01/0319/DIW, MJP000221.
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedgekeurd wordt het ontwerp voor de afbraak van enkele gebouwen en de inrichting van het terrein aan de Roerdompstraat 17 te Geel, langsheen de waterloop van 2e categorie Vijzelloopje A.8.15.13.1.
Als gunningswijze wordt gekozen voor de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
[1] Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de gebiedscoalitie “Kleine Nete en Strategisch Project Meer Veerkracht in de Kleine Nete” ter financiering van de Lokale Gebiedsdeal Droogte “Kleine Netevallei” (VR 2022 0912 VV DOC.0164/7)
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 25 mei 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/2 | Samenwerking ANB, VMM, DVW, Natuurpunt, de gemeente Zandhoven en de provincie Antwerpen voor de realisatie van PSN 2020 Kleine Netevallei. Provinciale bijdrage. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 25 mei 2023
Artikel 43, §2, 9° en 10° van het provinciedecreet.
In de zittingen van 25 november 2021 en 1 december 2022 keurde de deputatie telkens een samenwerkingsovereenkomst goed mbt het project PSN 2020 Kleine Netevallei (PSN20-000222) tussen ANB, VMM, DVW, Natuurpunt, de gemeente Zandhoven en de provincie Antwerpen. Deze overeenkomsten regelen de financiering van een project in de vallei van de Molenbeek in het Viersels Gebroekt te Zandhoven. Met dit project wordt valleiherstel beoogd door het afgraven van een aantal percelen die recent door Natuurpunt konden verworden worden en deels grenzen aan provinciale waterlopen. Het project kadert binnen de doelstellingen van het strategisch project ‘veerkracht in de vallei van de Kleine Nete’ dat binnen de coördinatieopdracht valt die gouverneur Cathy Berx kreeg van de Vlaamse Regering.
Het betreft een opdracht met medefinanciering. De provincie is één van cofinancierende partijen. De werken worden uitgevoerd als één gezamenlijk project. De facturen worden betaald door Natuurpunt en nadien teruggevorderd bij de cofinancierders op basis van facturen van Natuurpunt, gebaseerd op de voortgang van de werken.
Het project startte in augustus 2022. Tijdens de uitvoering bleek dat er meer asbest aanwezig was dan was ingeschat. Het oorspronkelijk geraamde budget, met een provinciale bijdrage van 200.000 EUR, bleek dan ook niet langer voldoende om het project volledig te kunnen realiseren. Hiervoor was een extra 700.000 EUR nodig. Gezien de resultaten van de reeds gerealiseerde uitgravingen mbt de doelstellingen van ontharding en waterberging in de Kleine Netevallei waren de deelnemende partijen vrij snel akkoord om een extra financieringsvoorstel uit te werken. Voor de provincie kon het extra aandeel toen beperkt worden tot 25.000 EUR, wat de totale provinciale bijdrage op 225.000 EUR bracht. Ondertussen zijn de werkzaamheden vrij ver gevorderd en heeft Natuurpunt om een uitbetaling gevraagd van een eerste schijf van 200.000 EUR. Later dit jaar – na afronding van de werken – zal het resterende aandeel betaald worden.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 13 Klimaatactie
SDG-subdoelstelling 13.1 De veerkracht en het aanpassingsvermogen versterken van met klimaat in verband te brengen gevaren en natuurrampen in alle landen
SDG 15 Leven op het land
SDG-subdoelstelling 15.8 Tegen 2020 maatregelen invoeren om de invoering van invasieve uitheemse soorten in land- en waterecosystemen te beperken en hun impact op aanzienlijke wijze te beperken, en de prioritaire soorten controleren of uitroeien
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 4 mei 2023.
Het provinciale aandeel voor dit project bedraagt 225.000 EUR. Dit bedrag is reeds voorzien en vastgelegd op het budget 2023 (22610000/01/0319/DIW, MJP000221).
BESLUIT:
Artikel 1:
Kennis wordt genomen van de twee door alle partijen goedgekeurde en ondertekende samenwerkingsovereenkomsten voor de realisatie van project PSN 2020 Kleine Netevallei (PSN20-000222).
Artikel 2:
Goedkeuring wordt verleend aan de uitbetaling aan Natuurpunt van het provinciale aandeel van 225.000 EUR.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 25 mei 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 3/3 | Provinciale overheidsopdrachten. Verzorgen van de catering in het personeelsrestaurant. Plaatsingswijze en selectieleidraad. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 25 mei 2023
Het provinciedecreet, in het bijzonder artikel 43 §2 11°.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
In zitting van 23 augustus 2018 heeft de deputatie de overheidsopdracht voor de catering in het personeelsrestaurant gegund aan Compass Group Belgilux nv. Aangezien deze opdracht binnenkort afloopt, dient er een nieuwe overheidsopdracht opgestart te worden.
Deze opdracht omvat het aanbieden van o.a. warme schotels, verse soep, een broodjesbar, een saladbar alsook het verzorgen van de catering in het VIP-restaurant op de middag. Daarnaast staat de cateraar in voor de afwas van de vuile vaat uit de publieke zones, het serveren en afruimen van drankbuffetten en broodjeslunches in de gecaterde zone en het vullen van een vendingautomaat.
De uitbating van het congrescentrum, het aanbieden van koffie op de werkvloer, het schoonmaken van het verbruikersgedeelte van het restaurant, het beheer van de vendingautomaten in de publieke zone en de catering in het VIP restaurant ’s avonds en in het weekend maken geen deel uit van deze opdracht.
De opdracht wordt afgesloten voor een periode van 4 jaar. Na het verstrijken van deze initiële looptijd kan de opdracht eenmaal verlengd worden met een periode van 1 jaar.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 4 Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen
SDG-subdoelstelling 4.3 Tegen 2030 gelijke toegang garanderen voor alle vrouwen en mannen tot betaalbaar en kwaliteitsvol technisch, beroeps- en hoger onderwijs, met inbegrip van de universiteit
SDG 12 Verzeker duurzame consumptie- en productiepatronen
SDG-subdoelstelling 12.2 Tegen 2030 het duurzame beheer en het efficiënte gebruik van natuurlijke hulpbronnen realiseren
SDG-subdoelstelling 12.5 Tegen 2030 de afvalproductie aanzienlijk beperken via preventie, vermindering, recyclage en hergebruik
SDG-subdoelstelling 12.7 Duurzame praktijken bij overheidsopdrachten bevorderen in overeenstemming met nationale beleidslijnen en prioriteiten
SDG 13 Neem dringend actie om de klimaatverandering en haar impact te bestrijden
SDG-subdoelstelling 13.2 Maatregelen inzake klimaatverandering integreren in nationale beleidslijnen, strategieën en planning
Er wordt voorgesteld om de opdracht te plaatsen via een mededingingsprocedure met onderhandeling, gelet op artikel 38 §1 c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten: de opdracht kan niet worden gegund zonder voorafgaande
onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico's.
Deze plaatsingswijze is noodzakelijk omdat dit de enige manier is om de mogelijkheden van een cateraar en de noden van de provincie praktisch en financieel optimaal op elkaar af te stemmen, vooral met betrekking tot de personeelsinzet, uitvoeringsvoorwaarden en resultaatsverbintenissen. Enkel zo kunnen we komen tot een geoptimaliseerd project dat op het vlak van assortiment, kwaliteit en flexibiliteit beantwoordt aan de behoeften van de gebruikers.
Deze plaatsingswijze houdt in dat de procedure in twee fasen verloopt: in de eerste fase wordt de selectieleidraad gepubliceerd, waarna de geïnteresseerde kandidaten een aanvraag tot deelneming kunnen indienen. Maximum 5 kandidaten zullen geselecteerd worden aan de hand van het criterium ‘Referenties van gelijkaardige opdrachten’.
In de tweede fase zullen de geselecteerde kandidaten uitgenodigd worden om op basis van het bestek een offerte in te dienen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 4 mei 2023.
De kostenraming van deze opdracht bedraagt 1.440.000 EUR, btw inbegrepen, berekend over de initieel voorziene looptijd van 48 maanden. Hierbij dienen nog wel de verkoopopbrengsten in rekening gebracht te worden.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt het plaatsen van een overheidsopdracht voor de uitbating van het personeelsrestaurant goed.
De provincieraad kiest als plaatsingswijze de mededingingsprocedure met onderhandeling en keurt de voorgelegde selectieleidraad goed.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Isabelle
Vrancken,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Koen
Dillen,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen