Nicole Boonen, Koen Dillen, Bruno Valkeniers, Isabelle Vrancken
De vergadering wordt geopend te 14.30 uur. De provinciegriffier is aanwezig.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 juni 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 0/1 | Jaarlijkse rapportering met betrekking tot organisatiebeheersing. Algemeen kader van het systeem van organisatiebeheersing. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 22 juni 2023
Artikel 96bis van het provinciedecreet bepaalt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de provinciegriffier na overleg met het managementteam. Het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem is aan de goedkeuring van de provincieraad onderworpen.
Artikelen 95, 96 en 96bis van het Provinciedecreet.
Bij toepassing van artikel 96bis van het provinciedecreet is de provinciegriffier ertoe gehouden om jaarlijks aan de deputatie en de provincieraad te rapporteren over de organisatie en de werking van het systeem van organisatiebeheersing.
Organisatiebeheersing is, aldus het artikel 95 van het provinciedecreet, het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt, aldus artikel 96 van het provinciedecreet, op welke wijze de organisatiebeheersing van de provincie wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Artikel 96bis stelt dat “het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de provinciegriffier, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de provincieraad zijn onderworpen aan de goedkeuring van de provincieraad.
De provinciegriffier rapporteert jaarlijks aan de deputatie en de provincieraad over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar”.
In uitvoering van de voormelde artikelen van het provinciedecreet heeft de provinciegriffier en na overleg op 15 mei 2023 met het managementteam, bij afzonderlijk besluit van 24 mei 2023, het systeem van organisatiebeheersing vastgesteld.
Voor de rapportering over het jaar 2022 werd de ‘Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’ van Audit Vlaanderen als algemeen kader van het systeem van organisatiebeheersing gebruikt.
Ten opzichte van de voorbije jaren is de inhoud dezelfde gebleven, maar de structuur en opbouw van het rapport licht gewijzigd. Opzet is om de aanpak van organisatiebeheersing (de lopende verbeteracties) beter te belichten ten opzichte van het systeem van organisatiebeheersing (de bestaande, ‘reguliere’ beheersmaatregelen).
Concreet staat de beschrijving per doelstelling van de leidraad organisatiebeheersing van de bestaande beheersmaatregelen die van toepassing waren tijdens 2022, in bijlage.
De verbeteracties die in 2022 liepen om het systeem van organisatiebeheersing te verbeteren, staan in hoofdstuk 4.
Als bijlagen werden bijgevoegd:
- de rapportering met betrekking tot de werking van het organisatiebeheersingssysteem in 2022;
- het besluit van de provinciegriffier van 24 mei 2023 met betrekking tot het organisatiebeheersingssysteem.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus
Overleg met het managementteam op 15 mei 2023.
Het besluit van de provinciegriffier van 24 mei 2023 met betrekking tot het organisatiesysteem.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 juni 2023.
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedgekeurd wordt het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem, gebaseerd op de ‘Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’ van Audit Vlaanderen.
Artikel 2:
Kennis wordt genomen van het besluit van 24 mei 2023 van de provinciegriffier houdende het vaststellen van het organisatiebeheersingssysteem en van het jaarrapport 2022 met betrekking tot de werking van het systeem van organisatiebeheersing.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 31
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 26 stemmen ja, bij 5 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 juni 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 0/2 | Invulling van het begrip dagelijks bestuur in de zin van artikel 43, §2, 9° van het provinciedecreet. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 22 juni 2023
De provincieraad is overeenkomstig artikel 43, §2, 9° jo. artikel 43, §2, 11° van het Provinciedecreet bevoegd om het begrip 'dagelijks bestuur' vast te stellen;
Overeenkomstig artikel 57, §3, 1° van het Provinciedecreet behoren de daden van beheer over de provinciale inrichtingen en eigendommen tot de bevoegdheid van de deputatie, desgevallend binnen de door de provincieraad vastgestelde algemene regels;
De provincieraad kan overeenkomstig artikel 43, §1 van het Provinciedecreet bij reglement expliciet bepaalde bevoegdheden aan de deputatie toevertrouwen.
De deputatie is conform artikel 57 van het Provinciedecreet bevoegd om te beslissen over zaken die tot het dagelijks bestuur van de provincie behoren en om de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten van dagelijks bestuur vast te stellen.
Het behoort echter tot de bevoegdheid van de provincieraad om invulling te geven aan het begrip ‘dagelijks bestuur’. Het is dan ook wenselijk om duidelijk te omschrijven wat onder dagelijks bestuur wordt begrepen en welke overheidsopdrachten beschouwd kunnen worden als opdrachten van dagelijks bestuur. Op deze manier verzekeren we de continuïteit en een transparante en vlotte werking van de provinciale diensten.
Artikelsgewijze bespreking
Artikel 1. §1. In de vorige raadsbesluiten waarbij invulling werd gegeven aan het begrip dagelijks bestuur werd geen algemene definitie opgenomen, maar werd dit steeds gekoppeld aan concrete beslissingen. Met de invoering van artikel 1 proberen we een duidelijke definitie van dagelijks bestuur voorop te stellen, naast specifieke financiële beslissingen die zijn opgenomen in de overige artikelen.
Voor deze algemene definitie hebben we ons laten inspireren door de invulling van dagelijks bestuur binnen de vennootschapswetgeving (artikel 5.79 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen). Concreet omvat dagelijks bestuur enerzijds de handelingen met betrekking tot het dagelijks functioneren van het provinciebestuur, maar anderzijds ook de handelingen die ofwel te onbelangrijk ofwel te dringend zijn om de tussenkomst van de provincieraad te rechtvaardigen.
§2. In deze paragraaf worden enkele voorbeelden van beslissingen opgenomen die ressorteren onder het begrip dagelijks bestuur:
1° Dit betreft een verankering van de huidige werking, waarbij de deputatie reeds een subsidie toekent en uitbetaalt op basis van voorwaarden bepaald door de provincieraad. Enkel voor nominatieve subsidies is de provincieraad overeenkomstig artikel 43, § 2, 28° exclusief bevoegd om deze toe te kennen.
2° De deputatie is bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten, met uitzondering van de beheersovereenkomsten bedoeld in artikel 228 (autonome provinciebedrijven) en de samenwerkingsovereenkomsten bedoeld in artikel 240 (extern verzelfstandigde agentschappen onder privaatrechtelijke vorm) van het Provinciedecreet, met het oog op het uitvoeren van concrete projecten binnen de doelstellingen van het provinciaal beleid, zoals vastgesteld door de provincieraad conform artikel 42, §2 van het Provinciedecreet. De facto geeft de deputatie dus uitvoering aan de beleidsbeslissingen van de provincieraad.
3° Deze delegatie garandeert een gelijke behandeling tussen de overeenkomsten die enerzijds onder het toepassingsgebied vallen van de regelgeving overheidsopdrachten en geregeld zijn in artikel 2 van dit besluit en anderzijds de overeenkomsten die niet onder het toepassingsgebied vallen van de regelgeving overheidsopdrachten.
Artikel 2. Met dit artikel verduidelijken we dat opdrachten waarvan de geraamde waarde lager is dan 250.000 EUR passen binnen het begrip dagelijks bestuur. Concreet heeft dit tot gevolg dat voor deze opdrachten de deputatie tevens bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdracht, zonder afbreuk te doen aan de bevoegdheid die de deputatie heeft m.b.t. het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van alle overheidsopdrachten (artikel 57, §3, 4° van het Provinciedecreet).
Bij de bepaling van het drempelbedrag van 250.000 EUR (exclusief btw) werd onder meer rekening gehouden met de Europese drempelbedragen inzake overheidsopdrachten, in het bijzonder deze van de vereenvoudigde procedure zonder voorafgaande bekendmaking (heden: 215.000 EUR excl. btw). Door het drempelbedrag hoger te leggen, verzekeren we ons dat de meerwaarde van deze eenvoudigere plaatsingsprocedure niet teniet wordt gedaan door een zwaardere besluitvorming.
Ter info delen we ook mee dat binnen de huidige bevoegdheidsverdeling de drempelbedragen voor opdrachten van dagelijks bestuur vastgesteld zijn op 500.000 EUR (excl. btw) voor exploitatie-uitgaven en 140.000 EUR (excl. btw) voor investeringsuitgaven.
Onder uitvoering van de overheidsopdracht wordt tevens de beslissing begrepen tot het wijzigen van opdrachten tijdens de uitvoering zoals bedoeld in het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor zover het voorwerp van de opdracht onveranderd blijft. De goedkeuring van verrekeningen op basis van werkelijke hoeveelheden in geval van een opdracht of een post tegen prijslijst en de gunning van deelopdrachten vallen tevens onder de bevoegdheid van deputatie conform artikel 57, §3, 4° van het Provinciedecreet.
Artikel 3. Verduidelijkt dat de deputatie steeds kan beslissen om af te wijken en een gedelegeerde bevoegdheid kan voorleggen aan de provincieraad, wanneer dit nodig wordt geacht.
Artikel 4. Dit artikel bepaalt de datum van inwerkingtreding en heft de vorige delegatiebesluiten op. We plannen de inwerkingtreding op 1 oktober 2023 om het bestuur nog de tijd te geven om de wijzigingen intern te communiceren en te vertalen naar de nodige dienst- en instructienota’s.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publiek diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 juni 2023.
BESLUIT:
Artikel 1:
§1. Onder dagelijks bestuur wordt begrepen:
1° Alle handelingen en beslissingen die niet verder reiken dan de behoeften van het dagelijks functioneren van het provinciebestuur.
2° Alle handelingen en beslissingen van gering belang die het provinciebestuur niet op lange termijn verbinden.
3° Alle handelingen en beslissingen die een spoedeisend karakter vertonen en wanneer bij uitstel van beslissing de belangen van het provinciebestuur worden geschaad.
§ 2. Onder meer de volgende bevoegdheden ressorteren onder het begrip dagelijks bestuur:
1. het toekennen en betaalbaar stellen van subsidies op basis van subsidiereglementen die door de provincieraad werden goedgekeurd, met uitzondering van het toekennen van nominatieve subsidies welke tot de exclusieve bevoegdheid van de provincieraad behoort;
2° het sluiten van samenwerkings- of beheersovereenkomsten, met uitzondering van de overeenkomsten bedoeld in de artikelen 228 en 240 van het Provinciedecreet, met het oog op het uitvoeren van concrete projecten en doelstellingen die reeds door de provincieraad werden goedgekeurd;
3° het nemen van besluiten met betrekking tot het aangaan van verbintenissen en overeenkomsten die niet binnen het toepassingsgebied vallen van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en waarvan de geraamde of vastgestelde waarde lager is dan 250.000 EUR exclusief btw.
Artikel 2:
De volgende overheidsopdrachten worden beschouwd als opdrachten van dagelijks bestuur:
1° overheidsopdrachten waarvan de geraamde waarde lager is dan 250.000 EUR exclusief btw;
2° het plaatsen en gunnen van deelopdrachten ongeacht het bedrag in uitvoering van een goedgekeurde raamovereenkomst.
Artikel 3:
De deputatie kan te allen tijde beslissen een aangelegenheid, die tot haar gedelegeerde bevoegdheden behoort, voor beslissing voor te leggen aan de provincieraad.
Artikel 4:
§ 1. Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2023.
§ 2. Het reglement van de provincieraad betreffende de invulling van het begrip dagelijks bestuur dd. 23 januari 2020 en alle voorgaande reglementen hieromtrent worden opgeheven.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 26
totaal aantal tegenstanders: 5
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 26 stemmen ja, bij 5 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Tobias
Daneels,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 1 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 juni 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” – Rumst en Boom. Definitieve vaststelling. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 22 juni 2023
Art. 43 § 2, 10° van het provinciedecreet d.d. 9 december 2005 (en latere wijzigingen) bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad: beslissingen die de wet, het decreet of het uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de provincieraad voorbehoudt.
Meer specifiek bepaalt de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening in artikel 2.2.15. § 6:
§ 6 : De provincieraad stelt binnen honderdtachtig dagen na het einde van het openbaar onderzoek, tweehonderdentien dagen in geval van verlenging van de termijn, het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast.
Na de definitieve vaststelling wordt het definitief PRUP onmiddellijk opgestuurd aan de Vlaamse Regering.
Ingevolge art. 2.2.16 § 2 VCRO beschikt de Vlaamse Regering hierna over een termijn van 45 dagen om de uitvoering van het besluit van de provincieraad tot definitieve vaststelling van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan te schorsen of te vernietigen.
Indien het PRUP niet wordt geschorst of vernietigd treedt het in werking veertien dagen na de bekendmaking van de provincieraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van het plan bij uittreksel in het Belgisch Staatsblad.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 20 augustus 2009, meer bepaald de artikelen 2.2.12. tot 2.2.17 betreffende de procedure voor de opmaak van een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het decreet van 18 juli 2003 (en latere wijzigingen) betreffende het integraal waterbeleid gecoördineerd op 15 juni 2018 in een Waterwetboek meer bepaald het artikel 1.3.1.1.
Het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 (met wijzigingen), kortweg MER-decreet genoemd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 11 april 2008 (en latere wijzigingen) tot vaststelling van de nadere regels m.b.t. de vorm en inhoud van ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 (en latere wijzigingen) tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2001 (en latere wijzigingen) tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 17 december 1997 wat de bindende bepalingen betreft, met volgende wijzigingen:
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2003 over de definitieve vaststelling van een eerste herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 19 maart 2004 wat de bindende bepalingen betreft.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 over de definitieve vaststelling van een tweede herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 25 februari 2011 wat de bindende bepalingen betreft.)
Het ministerieel besluit van 10 juli 2001 houdende de goedkeuring van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen, en het ministerieel besluit van 4 mei 2011 houdende de goedkeuring van een partiële herziening van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen.
Historiek
In zitting van 28 maart 2019 gaf de provincieraad goedkeuring aan het bestek en de lastvoorwaarden van de opdracht voor de opmaak van het PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom.
De startnota en de procesnota (versie 1) werden goedgekeurd door de deputatie in zitting van 3 juni 2021.
Er werd een publieke raadpleging georganiseerd van 14 juni 2021 tot 12 augustus 2021 en op 23 en 24 juni 2021 vond het participatiemoment plaats.
In zitting van 9 december nam de deputatie kennis van de scopingnota en de procesnota versie 2.
Op 7 januari 2022 heeft de dienst MER geoordeeld dat er geen plan-MER moet opgesteld worden voor voorliggend PRUP.
In zitting van 10 februari 2022 nam de deputatie kennis van de scopingnota versie 2 en de procesnota versie 3.
In zitting van 14 april 2022 werd het voorontwerp PRUP goedgekeurd door de deputatie en werd de procesnota aangepast (versie 4).
De plenaire vergadering werd georganiseerd op 13 juni 2022.
Door de provincieraad werd in zitting van 27 oktober 2022 het ontwerp PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom voorlopig vastgesteld. De procesnota werd eveneens aangepast aan deze procedurestap (versie 5).
Het openbaar onderzoek werd gehouden van 21 november 2022 tot en met 19 januari 2023.
Op 27 maart 2023 bracht de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening (PROCORO) een gunstig advies uit.
De procesnota werd nog een laatste (versie 6) keer aangepast aan de recente stappen in de procedure.
Inhoud van het plan
Het plangebied is voornamelijk gelegen in Rumst op de grens van Boom vlakbij de Schorre.
Fig. 1: luchtfoto met aanduiding plancontour |
Het plangebied vormt een onderdeel van het historische klei-ontginningsgebied langs de Rupel.
Dit planningsproces werd opgestart om de gewestplanbestemming ‘golfterrein’ te schrappen en om het gebruik als publiek toegankelijk gebied, met een groene bestemming en zacht recreatief medegebruik zoals wandelen, spelen, fietsen, rust- en natuurbeleving… duurzaam te verankeren. Het golfterrein wordt grotendeels herbestemd naar natuurgebied een kleine zone naar lokale recreatie.
Fig. 2: gewestplan met aanduiding plancontour |
Relatie RSPA
In het kader van het RSPA valt het plangebied binnen de deelruimte Antwerpse Gordel. Dit vormt een niet-volledige cirkel om het centraal stedelijk gebied en volgt het patroon van de buitenste fortenring van Antwerpen. De gordel verbindt verschillende soorten natuurlijke, landschappelijke en open ruimte elementen, waarbij groene vingers doordringen in het bebouwd gebied. De Antwerpse gordel vormt een groenstructuur van grootstedelijk niveau verweven met de Antwerpse fragmenten en met een bijzondere functie voor het grootstedelijk gebied.
Relatie kaderplan ‘kleinstedelijk gebied en ontginningsgebied Boom-Rumst’
Op 18 december 2014 heeft de deputatie van de provincie Antwerpen het kaderplan ‘Kleinstedelijk gebied en ontginningsgebied Boom-Rumst’ goedgekeurd.
In dit kaderplan vormt de ontwikkeling van de kleiput een belangrijk aspect. Binnen het kaderplan wordt meermaals aangehaald dat de herwaardering van deze zone van strategisch belang is voor de versterking van de natuurwaarden (in samenhang met het natuurkerngebied), de woonkwaliteit, het recreatief aanbod en de landschapsbeleving. De enige mogelijkheid voor de realisatie van een aaneengesloten, forse natuurverbinding tussen het natuurkerngebied en de Rupel loopt doorheen deze zone.
PRUP
Het PRUP bevat 2 zones:
Fig. 3: grafisch plan PRUP Groengebied Terhagen - Boom |
Deze zone krijgt de gebiedsaanduiding: ‘natuur en reservaat’.
De zone is bestemd voor de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van de natuur, het natuurlijk milieu en bos.
Volgende functies zijn toegelaten als ondergeschikte functie voor zover afgestemd op de hoofdbestemming en de ecologische draagkracht van de omgeving: recreatief medegebruik in de vorm van zachte, laag dynamische recreatie waaronder niet gemotoriseerd verkeer zoals wandelen, fietsen, mountainbike en ook spelen, rust-en natuurbeleving.
Alle werken, handelingen en wijzigingen die nodig of nuttig zijn voor onder andere de instandhouding en het herstel van de natuur, het natuurlijk milieu, bos en van de landschapswaarden zijn toegelaten.
Het aanbrengen van kleinschalige infrastructuur, gericht op het al dan niet toegankelijk maken en uitrusten van het gebied voor recreatief medegebruik of natuureducatieve doelen is toegelaten.
Er is geen verlichting toegelaten in het gebied, uitgezonderd voor de fietspaden aan de rand en het Keibrekerspad (belangrijke verbinding Terhagen – Reet) waar men gebruik mag maken van alternatieve maatregelen zoals bv. zacht oplichtende passieve en actieve wegmarkeringen.
Het gebied is bestemd voor dagrecreatie op lokaal niveau. Daarbij wordt gedacht aan de herlokalisatie van de bestaande visclub of een sportclub (incl. sanitaire voorzieningen, parkeergelegenheid etc.) met een beperkte behoefte aan gebouwen zoals petanque of kajakpolo.
Gezien de ligging naast het natuurgebied is er een groenbuffer voorzien en worden bepaalde activiteiten die hinderlijk kunnen zijn, niet toegelaten.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor het realiseren van de bestemming, inclusief parkeergelegenheid, gebouwen en constructies zijn toegelaten, voor zover ze qua schaal en ruimtelijke impact verenigbaar zijn met de omgeving.
Enkel tijdelijke verlichting is toegelaten.
De reservatiestrook van het gewestplan blijft ongewijzigd.
In deze reservatiestrook kunnen perken worden gesteld aan handelingen en werken ten einde ruimte te reserveren voor werken van openbaar nut of om deze werken te beschermen of in stand te houden.
In de algemene bepalingen worden voorschriften opgenomen voor onder andere werfinrichting, reliëfwijzigingen en infrastructuurwerken voor sanering, natuur-en bosontwikkeling en recreatief medegebruik.
Toetsing van het plan aan de juridische bepalingen
De planopties van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom beantwoorden aan de principes van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen;
De inhoud van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom is in overeenstemming met het richtinggevend en het bindend gedeelte van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen;
De bindende bepaling nr. 42 stelt dat de provincie in uitvoeringsplannen de kleinstedelijke gebieden moet afbakenen. Het PRUP ‘Afbakening kleinstedelijk gebied Boom-Rumst’ werd definitief vastgesteld door de provincieraad op 28 november 2018. Het plangebied ligt binnen het kleinstedelijk gebied omwille van het belang als stedelijk groen. In dit afbakeningsproces werkte de provincie, samen met de gemeenten, een visie op het stedelijk gebied beleid uit. Dit vormt het kaderplan ‘Kleinstedelijk gebied en ontginningsgebied Boom-Rumst’ waarin ook concrete acties werden voorgesteld. Eén van deze acties is de opmaak van een PRUP voor dit gebied.
Volgens het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid gecoördineerd op 15 juni 2018 in een Waterwetboek, meer bepaald volgens artikel 1.3.1.1. dient het plan onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets.
Het plan werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem en aan de relevante doelstellingen en beginselen van het vermelde decreet. In het screeningsdossier is een toetsing gebeurd van het PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom ten aanzien van het watersysteem. Er bevinden zich geen geklasseerde waterlopen in het gebied. Het hemelwater loopt gravitair af naar de Rupel die zich ten zuiden van het plangebied bevindt. De watertoetskaart van 2017 geeft aan dat er net naast het plangebied, in het zuidoosten, een effectief overstromingsgevoelig gebied gesitueerd is en dat een klein deel van het plangebied grenzend aan de Rupel gelegen is in mogelijk overstromingsgevoelig gebied. Het plangebied zelf is volgens de watertoets gelegen in infiltratiegevoelig gebied.
Ten opzichte van de planologische referentiesituatie, de ontwikkeling van het golfterrein, zal de bevestiging van het plangebied als natuurgebied een positief effect hebben op de waterhuishouding. Verharding wordt in het natuurgebied enkel toegestaan voor de ontsluiting van het plangebied en voor kleinschalige constructies ten behoeve van natuurbeleving en de toegankelijkheid van wandel- en fietspaden. In de zone voor lokale recreatie zijn constructies toegelaten in functie van lokale recreatieve activiteiten en kleinschalige verhardingen. Op projectniveau dienen toekomstige omgevingsvergunningsaanvragen te voldoen aan de verordeningen inzake hemelwaterafvoer, infiltratievoorzieningen en buffervoorzieningen.
Op 25 november 2022 keurde de Vlaamse Regering een besluit goed tot wijziging van de watertoets en de bijbehorende informatieverplichting. Het besluit is in werking getreden op 1 januari 2023. Een belangrijke praktische impact hiervan zijn geactualiseerde kaarten met overstromingsgevoelige gebieden.
Fluviaal: op de nieuwe fluviale kaart is er een kleine kans op overstromingen aangeduid op de waterlichamen die we reeds opgenomen hadden op kaart 6-8. Het mogelijke overstromingsgevoelig gebied binnen de plancontour op kaart 6-9 is niet meer aanwezig op de geactualiseerde kaart.
Er is 1 gebied met kleine kans op overstromingen bijgekomen in de zone voor lokale recreatie.
Deze vlek bevindt zich ter hoogte van een bestaande lokale depressie en zou, gemiddeld eens per 1000 jaar een 5m³ water omvatten. De combinatie van kleine kans en klein volume, maken dat dit in alle redelijkheid als een te verwaarlozen effect moet beschouwd worden en dus heeft dit geen effect op de eerder genomen beslissing van de team Mer.
Pluviaal: Op de pluviale kaarten is er een kleine kans tot middelgrote kans op overstromingen aangeduid. Deze zones zijn bijna volledig gelegen op de waterlichamen aangeduid op kaart 6-8. Aangezien deze zones gelegen zijn in het natuurgebied op de waterlichamen die reeds aangeduid waren, is ook hier in alle redelijkheid te oordelen dat dit geen effect heeft op de eerder genomen beslissingen.
Kust: De kust kaart toont geen overstromingsgevoeligheid in het gebied.
Het planvoornemen heeft dan ook geen significante impact op de bodem en de hemelwaterafvoer. Hierdoor kan in alle redelijkheid worden geoordeeld dat het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Groengebied Terhagen - Boom” verenigbaar is met het watersysteem en geen schadelijk effect op de waterhuishouding veroorzaakt.
Bij beslissing van 7 januari 2022 van het team MER van het departement Omgeving, Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en –projecten wordt geoordeeld dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke milieugevolgen en dat bijgevolg de opmaak van een plan-MER voor het PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom niet nodig is. (dossiernummer: SCRI21059)
Bij beslissing van 15 juli 2019 van het team Externe Veiligheid van het departement Omgeving, Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en –projecten wordt geoordeeld dat er - gezien er in het voorgenomen plan geen Seveso-inrichting binnen het plangebied aanwezig of mogelijk is, dat er binnen een straal van 2 km omheen het plangebied Seveso-inrichtingen gevestigd zijn maar nit binnen de toepasbare consultatiezone - geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden voor het PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom.(dossiernummer RVR-AV-1072)
Behandeling advies PROCORO
De PROCORO stelt in haar gecoördineerde advies van 27 maart 2023 volgende wijzigingen aan de toelichtingsnota van het ontwerp PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom voor:
- p. 6 punt 0.3 actualiseren met gegeven dat op 13 mei 2022 door het Vlaamse Gewest een omgevingsvergunning werd afgeleverd voor de saneringswerken, dewelke aangevochten werd bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen;
- p. 7 paragraaf 3 aanvullen met gegeven dat het gebied vandaag reeds een natuurlijk en voor ongeveer 2/3de publiek toegankelijk gebied is;
- p. 9 aanvullen dat de bouw van een kantine al zeker onverenigbaar is met deze bestemmingen;
- p. 23 aanvullen dat er meerdere toegangen zijn tot het gebied waaronder 2 langs de Kapelstraat, i.c. in het westen ter plaatse Molleveld en ten oosten vanaf Terhagen via de zogenaamde poort De Beukelaar;
- p. 45 aanpassen dat het GRS van Rumst (zie hoofdstuk 3.7) de vraag omvat om de huidige visclub de mogelijkheden te geven in het kleiputtengebied;
- p. 53 verduidelijking opnemen door toevoeging van de woorden: (recreatie en natuur);
- p. 54 punt 6.2. aanvullen met samenvatting van het arrest RvS 18 maart 2022, nr. 253.271;
- p. 54 punt 6.2. aanvullen met samenvatting van het arrest RvS 29 april 2020, nr. 247.467;
- p. 58 de woorden “hele” golfterrein wijzigen naar “grotendeels”;
- p. 68 een nuancering toevoegen ivm een beperkte strook in het oosten van perceel 297K ter hoogte van de oude werfweg;
- p. 83 aanvullen met gegevens uit gevoerde onderzoeken;
- om de leesbaarheid van het document te bevorderen en te verduidelijken welke zaken bij de screening betrekking hebben op de zone voor lokale recreatie en welke op de zone voor natuur worden tussentitels ingevoegd;
- p. 102 verduidelijking opnemen door toevoeging van de zin: “Daarnaast is in het plangebied ook zonevreemde recreatie aanwezig, met name een visvijver”.
De PROCORO stelt in haar gecoördineerde advies van 27 maart 2023 volgende wijzigingen aan de toelichtende kolom van de stedenbouwkundige voorschriften van het ontwerp PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom voor:
- p. 9 aanvullen met: “Door het beperken van de oppervlakte aan verhardingen en het opleggen van een minimale groen-terreinindex wordt het aanleggen van grote parkeerzones beperkt en dus ook het autoluwe karakter van de site gewaarborgd
De PROCORO stelt in haar gecoördineerde advies van 27 maart 2023 geen wijzigingen voor aan het grafisch plan en de verordenende stedenbouwkundige voorschriften van het ontwerp PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom.
De provincieraad sluit zich aan bij de bespreking van de PROCORO inzake de ontvangen bezwaren en adviezen en maakt zich deze motivering eigen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 11 Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDG-subdoelstelling 11.3 Tegen 2030 inclusieve en duurzame stadsontwikkeling en capaciteit opbouwen voor participatieve, geïntegreerde en duurzame planning en beheer van menselijke nederzettingen in alle landen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 17 mei 2023.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom wordt definitief vastgesteld.
Artikel 2:
Het definitief vastgestelde provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom, het voorliggend definitieve vaststellingsbesluit en het advies van de PROCORO worden per beveiligde zending bezorgd aan de Vlaamse regering.
Bijlagen
Analoog
- PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom
Digitaal:
- PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom
- Ontvangen adviezen n.a.v. het openbaar onderzoek
- Ontvangen bezwaren n.a.v. het openbaar onderzoek
- Advies van de PROCORO d.d. 27 maart 2023
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 1
Met als gevolg: Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 1 onthoudingen
Effectieve stemmers
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Sohier
Rudy
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 24 stemmen ja, bij 6 stemmen nee en bij 2 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 juni 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Uitvoering RSPA: PRUP 'Regionale ontsluiting Geel bis' - Geel. Voorlopige vaststelling. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 22 juni 2023
Art. 43, § 2, 10° van het provinciedecreet bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad: beslissingen die de wet, het decreet of het uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de provincieraad voorbehoudt.
Meer specifiek bepaalt de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening in artikel 2.2.15., §1: De provincieraad stelt het ontwerp van provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 20 augustus 2009 (en latere wijzigingen), meer bepaald de artikelen 2.2.12. tot 2.2.17 betreffende de procedure voor de opmaak van een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het decreet van 18 juli 2003 (en latere wijzigingen) betreffende het integraal waterbeleid gecoördineerd op 15 juni 2018 in een Waterwetboek meer bepaald het artikel 1.3.1.1.
Het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
Het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 (met wijzigingen), kortweg MER-decreet genoemd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 11 april 2008 tot vaststelling van de nadere regels m.b.t. de vorm en inhoud van ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 (en latere wijzigingen) tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2001 (en latere wijzigingen) tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 17 december 1997 wat de bindende bepalingen betreft, met volgende wijzigingen:
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2003 over de definitieve vaststelling van een eerste herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 19 maart 2004 wat de bindende bepalingen betreft.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 over de definitieve vaststelling van een tweede herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 25 februari 2011 wat de bindende bepalingen betreft.
Het ministerieel besluit van 10 juli 2001 houdende de goedkeuring van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen, en het ministerieel besluit van 4 mei 2011 houdende de goedkeuring van een partiële herziening van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen.
Historiek
Op 29 juni 2017 ging de deputatie akkoord met de heropstart van het PRUP ‘Regionale ontsluiting Geel bis’.
Op 28 september 2017 keurde de provincieraad de selectieleidraad en het bestek van de opdracht voor de opmaak van het PRUP ‘Regionale ontsluiting Geel bis’ goed.
Op 21 juni 2018 nam de deputatie kennis van een eerste procesnota.
Op 18 juli 2019 keurde de deputatie de startnota en de procesnota versie 2 goed.
Er werd een publieke raadpleging georganiseerd van 4 oktober 2019 tot en met 2 december 2019 en op 10 oktober 2019 vond het participatiemoment plaats.
Op 29 april 2021 nam de deputatie kennis van de scopingnota en de procesnota versie 3.
Op 24 november 2022 keurde de deputatie het voorontwerp PRUP 'Regionale ontsluiting Geel bis' te Geel en het bijhorende ontwerp plan-MER goed, en nam het kennis van procesnota versie 4.
Op 19 januari 2023 werd de plenaire vergadering georganiseerd.
Inhoud van het plan
In het kader van de afbakening van het kleinstedelijk gebied Geel werd op 14 december 2011 het PRUP ‘Regionale Ontsluiting’ te Geel definitief vastgesteld. Dit PRUP werd op 16 mei 2014 vernietigd door de Raad van State.
Op 29 juni 2017 besliste de deputatie om voor de regionale ontsluiting van Geel een nieuw PRUP-proces op te starten.
Het planningsproces voor de regionale ontsluiting van Geel bis heeft tot doel om een nieuwe verbinding tussen de bestaande ring van Geel (N19g - R14 - N71) en de Retieseweg (N118) te realiseren. De woonkern van Geel krijgt heel wat doorgaand (vracht)verkeer te slikken. Deze nieuwe weg heeft als doelstelling de verbetering van de verkeersleefbaarheid van de kern van Geel, en meer specifiek Sint-Dimpna.
Om dit te bereiken is het noodzakelijk om een plangebied vast te leggen waarbinnen de regionale ontsluiting en aanhorigheden kunnen worden uitgevoerd. Aan deze grafische plancontour worden voorschriften gekoppeld. De resultaten uit de milieueffectenbeoordeling (plan-MER) zijn hierin doorvertaald (zie verder). Er werd tevens een passende beoordeling opgemaakt.
Het plangebied bevindt zich ten noorden van de kern van Geel, meer specifiek tussen de Ring van Geel (R14) in het westen en de Retieseweg (N118) in het oosten.
Ontwerp PRUP
Focus op alternatieven G1/G2
De scopingnota (eerdere fase van het PRUP-proces) legde 5 locatiealternatieven vast.
Op basis van de resultaten van het ontwerp plan-MER waarbij onder meer werd gekeken naar de impact op woningen, landbouw, natuur en mobiliteitsstromen alsook de praktische uitvoerbaarheid kwam de focus te liggen op twee alternatieven ten noorden van de Geelse kern, namelijk G1 en G2.
Ontwerpend onderzoek
Via ontwerpend onderzoek werd onderzocht hoe deze 2 alternatieven landschappelijk kunnen worden ingepast, rekening houdend met de plandoelstellingen en ruimtelijk-landschappelijke randvoorwaarden. Concreet betekende dit dat het ontwerp maximaal de aanwezige bestaande landschapsstructuren (perceelsrandbegroeiing, houtkanten, bomenrijen en waterlopen) diende te behouden alsook rekening diende te houden met de belangrijkste conclusies vanuit het ontwerp plan-MER (woningen, beschermde natuur, landbouwpercelen, water, …). Het ontwerpend onderzoek leidde tot onderstaande plancontour.
Plancontour
Het voorkeursalternatief voor de regionale ontsluiting van Geel leidt tot een plancontour die een reservatiestrook of overdruk vastlegt waarbinnen de wegverbinding en de nodige aanhorigheden tussen het primair wegennet rond Geel (N19g - R14 - N71) en de N118 (secundaire weg type II) kunnen worden gerealiseerd en waarbinnen ook de milderende maatregelen vanuit de ontwerp plan-MER kunnen worden gecapteerd.
2. Ontwerp grafisch plan
Er wordt gekozen voor een overdruk, en niet voor een effectieve herbestemming, en dit vanuit het principe van zuinig ruimtegebruik. Het is in planfase niet exact in te schatten welke ruimte het uiteindelijke project effectief zal innemen. Het werken met een overdruk biedt het voordeel dat de (delen van) percelen binnen het plangebied hun oorspronkelijke onderliggende grondbestemming behouden op die plekken waar de ruimte niet wordt ingenomen door het gerealiseerde project.
Inrichting
De nieuwe weg zal aansluiten op de R14 aan westelijke zijde. Er komt een nieuw kruispunt tussen de nieuwe regionale ontsluiting met de Dr. v/d Perrestraat (N19). Het bestaande kruispunt wordt opgeheven. De resterende, bestaande wegverharding die haar functie verliest kan onthard worden. Ook de bestaande Retieseweg (N118) in het oosten zal een wijziging kennen, met name de realisatie van een nieuw kruispunt met de regionale ontsluiting. De plancontour laat voldoende ruimte in de voorziening van een conflictvrije verkeerslichtenregeling ter hoogte van de kruispunten.
Binnen de plancontour is ook ruimte voorzien ter implementatie van milderende maatregelen die vanuit de ontwerp plan-MER worden naar voor geschoven. Dit gaat bv. over geluids- en groenbuffers langsheen de omliggende woningen, Villa Zonneschijn, het compenseren van ruimte voor water, maar ook over twee ongelijkvloerse fietspassages. Ter hoogte van Schransdijk is deze ongelijkvloerse passage ook voorzien voor landbouwverkeer. Bovendien laat de plancontour ook ruimte voor een connectie tussen de Schransdijk en de Meulemakershoef, parallel met de regionale ontsluiting, voor landbouw- en traag verkeer.
Toetsing van het plan aan de juridische bepalingen
De planopties van het PRUP ‘Regionale ontsluiting Geel bis’ beantwoorden aan de principes van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.
De inhoud van het PRUP ‘Regionale ontsluiting Geel bis’ is in overeenstemming met het richtinggevend en het bindend gedeelte van het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen.
Het PRUP kadert in het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen.
Het RPUP ‘Regionale ontsluiting Geel bis’ vertrekt vanuit de strategische lange termijnvisie van het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA).
In de richtinggevende en bindende bepalingen van het RSPA werd de Retieseweg (N118) geduid als secundaire weg type II met een nader vast te leggen connectie ter hoogte van Geel waarbij de verbinding tussen de N118 met de ring rond Geel (N19g - R14 - N71) wordt gemaakt.
Waterparagraaf
Volgens het decreet van 18 juli 2003 (en latere wijzigingen) betreffende het integraal waterbeleid gecoördineerd op 15 juni 2018 in een Waterwetboek, meer bepaald volgens artikel 1.3.1.1. dient het plan onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 (en latere wijzigingen) stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets.
Het plan werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem en aan de relevante doelstellingen en beginselen van het vermelde decreet.
In het ontwerp plan-MER is de impact van het planvoornemen op het watersysteem onderzocht.
De voornaamste impact van een nieuwe weg op de grondwaterkwantiteit is de bijkomende verharde oppervlakte. T.h.v. de wegverharding zal hemelwater niet meer kunnen infiltreren. Aangezien de nieuwe weg zo goed als volledig gelegen is in infiltratiegevoelig gebied, kan de bijkomende verharding een belangrijke impact hebben op de grondwatervoeding. Anderzijds betekent dit ook dat t.h.v. de weg infiltratievoorzieningen kunnen aangelegd worden om deze impact te beperken. Er worden daarom open baangrachten langs beide zijden van de weg voorzien. Om niet drainerend te werken, dient het bodempeil van de grachten zich boven het grondwaterpeil te bevinden. Gezien de infiltratiegevoeligheid van de bodem (zandige bodems) kunnen de grachten zodanig ontworpen worden dat er maximaal geïnfiltreerd wordt en het bergingsvolume voldoende groot is. Het effect op de grondwaterstromingspatronen en grondwaterpeilen kan op die manier gemilderd worden. Dit wordt in de stedenbouwkundige voorschriften verankerd.
Om verontreiniging van bodem, grond- en oppervlaktewater door run-offwater van de weg te verwijderen worden enkele maatregelen voor uitwerking op projectniveau voorgesteld.
Het plangebied overlapt geen fluviaal overstromingsgebied, noch overstromingsgevoelig gebied voor zeeoverstromingen. Het plangebied overlapt wel met pluviaal overstromingsgevoelig gebied, wat als een aanzienlijk negatief effect kan worden beschouwd. Indien de inname van het overstromingsgebied onvermijdelijk is in functie van de aanleg, het functioneren, het onderhouden en de aanpassing van de weginfrastructuur, dan dient het ingenomen overstromingsgebied gecompenseerd te worden zowel naar ingenomen volume als naar oppervlakte toe. Er dient een connectie tussen de doorbroken overstromingsgevoelige zones gevrijwaard te blijven indien noodzakelijk om opstuwing aan één zijde te vermijden. Overige ophogingen en verhardingen in het aanwezige pluviaal overstromingsgevoelig gebied, bv. in de bufferstrook, zijn niet toegelaten. Dit wordt in de stedenbouwkundige voorschriften verankerd.
Het plangebied overlapt met of grenst aan de Ossemeirloop (2de cat.), de Helzenloop (2de cat.), en enkele niet gecategoriseerde waterlopen: de Holvense Heideloop, de vertakking Holvense Heideloop, en een naamloze waterloop. De kruising van de toekomstige weg met een waterloop gebeurt d.m.v. een inbuizing van de waterloop volgens de technieken van natuurtechnische milieubouw (waar mogelijk), en waarbij de volledige doorvoercapaciteit behouden blijft. Op de Holvense Heideloop komen enkele RWA-assen toe. Het is van groot belang deze gracht integraal te behouden. Dit wordt in de stedenbouwkundige voorschriften verankerd. De waterlopen hebben een zwakke structuur omdat het gaat over rechtgetrokken perceelsgrachten. Het effect van de inbuizing op de structuurkwaliteit is om die reden beperkt.
Ten noorden van de bestaande westelijke aftakking van de R14 is een plas gelegen die dienst doet als bufferbekken, onder meer als opvang van afstromend hemelwater van de bestaande rijweg. Het plangebied overlapt met deze waterplas. De aanleg van de weg zal zorgen voor een gedeeltelijke of gehele demping ervan. De waterbuffering dient binnen het plangebied gecompenseerd te worden waarbij de compensatie minstens datzelfde afstromend water van de rijweg kan bergen. Dit wordt in de stedenbouwkundige voorschriften verankerd.
Rekening houdend met de milderende maatregelen, gebaseerd op de analyse en effectbesprekingen in de ontwerp plan-MER, kan in alle redelijkheid worden geoordeeld dat het PRUP ‘Regionale ontsluiting Geel bis’ verenigbaar is met het watersysteem en geen schadelijk effect op de waterhuishouding veroorzaakt.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 11 Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDG-subdoelstelling 11.3 Tegen 2030 inclusieve en duurzame stadsontwikkeling en capaciteit opbouwen voor participatieve, geïntegreerde en duurzame planning en beheer van menselijke nederzettingen in alle landen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 juni 2023.
BESLUIT:
Enig artikel:
Het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Regionale ontsluiting Geel bis’ te Geel wordt voorlopig vastgesteld.
Bijlagen:
- Ontwerp PRUP ‘Regionale ontsluiting Geel bis’, incl. ontwerp plan-MER;
- Verslag van de plenaire vergadering van 19 januari 2023, incl. de volledige adviezen.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 24
totaal aantal tegenstanders: 6
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 2
Met als gevolg: Goedgekeurd met 24 stemmen ja, bij 6 stemmen nee en bij 2 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Tobias
Daneels,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 26 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 juni 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Erediensten. Antwerpen. Kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw. Rekening 2022. Advies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 22 juni 2023
Krachtens art. 55, §2 juncto art. 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de jaarrekening.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de provincieoverheid, wordt de provincieraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Luidens art. 55, §1 juncto art. 78 stelt de kathedrale kerkraad jaarlijks de rekening van de kathedrale kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 mei in bij de provincieoverheid.
In vergadering van 21 april 2023 heeft de kathedrale kerkraad van de Kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw de rekening over het dienstjaar 2022 opgemaakt en goedgekeurd. Het dossier is op 25 april 2023 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen via het Digitaal Loket Vlaanderen.
Uit de uitgevoerde inhoudelijke en rekenkundige controle blijkt dat:
| Budget 2022 na wijziging | Rekening 2022 |
Exploitatie ontvangsten | 1.881.100,00 EUR | 2.037.166,79 EUR |
Exploitatie uitgaven | 2.381.100,00 EUR | 2.153.248,51 EUR |
Investeringen ontvangsten | 737.501,33 EUR | 737.501,33 EUR |
Investeringen uitgaven | 263.889,59 EUR | 262.844,67 EUR |
Er werden aldus geen onregelmatigheden vastgesteld.
De rekening kan als volgt worden samengevat:
Exploitatie | Ontvangsten | 2.037.166,79 EUR |
| Uitgaven | 2.153.248,51 EUR |
| Voor financiering | -116.081,72 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboek | -116.081,72 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -116.081,72 EUR |
| Gecorrigeerd overschot | 173.447,33 EUR |
| Exploitatie voor toelage | 57.365,61 EUR |
| Exploitatie Toelage | 500.000,00 EUR |
| Saldo | 557.365,61 EUR |
|
|
|
Investeringen | Ontvangsten | 737.501,33 EUR |
| Uitgaven | 262.844,67 EUR |
| Voor financiering | 474.656,66 EUR |
| Financiering | -31.777,52 EUR |
| Voor overboek | 442.879,14 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | 442.879,14 EUR |
| Gecorrigeerd overschot | 854.196,04 EUR |
| Saldo | 1.297.075,18 EUR |
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
De rekening 2022 werd tijdig, i.e. voor 1 mei 2023 ingestuurd.
Deze rekening bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in art. 42 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Bij besluit van de deputatie van 4 juni 2009 werd in samenspraak met het Agentschap Binnenlands Bestuur toegestaan dat de Kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw te Antwerpen het door haar gevoerde systeem van algemene (dubbele) boekhouding mocht verder zetten.
Het financiële gedeelte van de rekening, werd deels opgemaakt volgens het model van het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van art. 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, en deels volgens de richtlijnen die gelden voor een algemene (dubbele) boekhouding.
Het rekeningresultaat is dan ook te beschouwen als het rekeningresultaat van deze algemene boekhouding, en dient derhalve niet als zodanig hernomen te worden in het budget voor 2024 als gecorrigeerd exploitatie-, c.q. investeringsoverschot (respectievelijk K en Y waarden). De eventueel door het Agentschap Binnenlands Bestuur gecorrigeerde waarden dienen evenwel in de rekening over 2023 als zodanig meegenomen te worden onder voormelde rubrieken.
Dit verslag werd door de deputatie goedgekeurd in zitting van 11 mei 2023.
BESLUIT:
Enig artikel:
De rekening over het dienstjaar 2022 van de Kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw te Antwerpen wordt gunstig geadviseerd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 26
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 6
Met als gevolg: Goedgekeurd met 26 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Tobias
Daneels,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Ilse
Van Dienderen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 juni 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/4 | Mondiaal Beleid. Samenwerkingsovereenkomst met de Solidariteitsraad Beerse en BOS+ tropen vzw. Goedkeuring.
|
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
De provincieraad keurde, tijdens de zitting van 19 mei 2022, de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Antwerpen en BOS+ tropen vzw, voor de periode van 1 januari 2022 t.e.m. 31 december 2025, goed.
De provincie Antwerpen sloot een samenwerkingsovereenkomst af met BOS+ tropen vzw (hierna genoemd BOS+) inzake de financiële ondersteuning van het project ‘Behoud en herstel van Amazonewoud in Peru in het kader van co-beheer van natuurreservaten door inheemse gemeenschappen’.
Via de samenwerkingsovereenkomst met BOS+ wil het Antwerpse provinciebestuur, om sinds 2020 klimaatneutraal te zijn, CO2-uitstoot (jaarlijks 4000 ton) compenseren door bosherstel in het globale Zuiden. Uiteraard als aanvulling op het beperken van de CO2 uitstoot van de eigen organisatie en CO2-compensatie binnen het eigen provinciale grondgebied.
Daarnaast wil de provincie Antwerpen de bescherming van 60.000 ha bestaand bos in het globale Zuiden verder verankeren, een oppervlakte gelijk aan de bosoppervlakte in de provincie Antwerpen.
Art 3.3.4. van de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Antwerpen en BOS+ stelt dat de provincie Antwerpen, in ruil voor de financiële ondersteuning van dit project, het volgende verwacht van BOS+: ‘Het, in samenwerking met provincie Antwerpen, informeren en begeleiden van lokale besturen die wensen aan te sluiten of al aangesloten zijn bij dit project ondersteunt door de provincie Antwerpen.’
In deze context maakten de provincie Antwerpen en BOS+, in onderling overleg, een samenwerkingsovereenkomst op waarmee lokale besturen kunnen aansluiten bij dit partnerschap tussen de provincie Antwerpen en BOS+.
Via deze overeenkomst engageert het lokaal bestuur zich om:
Via deze overeenkomst engageert BOS+ zich om, in ruil voor de financiële ondersteuning van het BOS+ project ‘Behoud en herstel van Amazonewoud in Peru in het kader van co-beheer van natuurreservaten door inheemse gemeenschappen’ door het lokale bestuur:
De provincie Antwerpen engageert zich om de betrokken lokale besturen en BOS+ samen te brengen in een netwerk voor contacten, uitwisseling en vorming omtrent dit engagement. Met als doel dat de provincie Antwerpen, BOS+ en de betrokken lokale besturen samen bouwen aan zowel één kwaliteitsvol project te Peru als aan één sterk verhaal in de eigen regio.
De Solidariteitsraad Beerse wenst aan te sluiten bij dit partnerschap tussen de provincie Antwerpen en BOS+.
Hiervoor voorziet de Solidariteitsraad Beerse, voor de periode 2023-2025, 6.000 EUR(waarbij jaarlijks aanspraak gemaakt kan worden op 2.000 EUR) als financiële steun voor het BOS+ project ‘Behoud en herstel van Amazonewoud in Peru in het kader van co-beheer van natuurreservaten door inheemse gemeenschappen’.
Deze samenwerking, tussen de Solidariteitsraad Beerse, BOS+ tropen vzw en de provincie Antwerpen, krijgt vorm in een samenwerkingsovereenkomst, als bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Daarnaast wordt eveneens het convenant tussen provincie Antwerpen en BOS+ tropen vzw, voor de periode van 1 januari 2022 t.e.m. 31 december 2025, als bijlage aan dit besluit toegevoegd.
SDG’s:
SDG 1 Geen armoede
SDG-subdoelstelling 1.1 Tegen 2030 extreme armoede uitroeien voor alle mensen wereldwijd, die met minder dan $ 1,25 per dag moeten rondkomen.
SDG 13 Klimaatactie
Neem dringend actie om de klimaatverandering en haar impact te bestrijden.
SDG 15 Leven op het land
SDG-subdoelstelling 15.2 Tegen 2020 de implementatie bevorderen van het duurzaam beheer van alle soorten bossen, de ontbossing een halt toeroepen, verloederde bossen herstellen en op duurzame manier bebossing en herbebossing mondiaal opvoeren.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 juni 2023.
BESLUIT:
Enig artikel:
De principes en afspraken van voorliggende samenwerkingsovereenkomst tussen de Solidariteitsraad Beerse, BOS+ tropen vzw en de provincie Antwerpen worden goedgekeurd en de heer Luk Lemmens, eerste gedeputeerde, en de heer Maarten Puls, provinciegriffier, worden afgevaardigd om namens het provinciebestuur deze overeenkomst te ondertekenen.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis
Schoofs,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Jan
Van Dijck,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Brend
Van Ransbeeck,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 27 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 juni 2023 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/5 | APB Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Aanpassing Meerjarenplan 2020-2025 (kredieten 2023). Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 22 juni 2023
Artikel 236 van het provinciedecreet stelt o.a.: “De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de provincieraad.”
Artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
Het provincieraadsbesluit van 26 september 2013 houdende goedkeuring van de statuten van het autonoom provinciebedrijf POA;
De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf POA;
Het provincieraadsbesluit van 2 december 2022 houdende goedkeuring van het initiële meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten 2023;
De vaststelling van het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten 2023 door de raad van bestuur van het APB POA in zitting van 22 juni 2023;
Door uw raad werd in vergadering van 2 december 2022 het Meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2023) van het APB POA goedgekeurd.
Ondertussen heeft de raad van bestuur van het APB POA een eerste wijziging hieraan vastgesteld. In dit aangepast meerjarenplan worden de financiële consequenties voor de genomen beleidskeuzes opgenomen.
Het financieel document werd toegevoegd als bijlage van dit besluit en bevat naast de strategische nota met een overzicht van de te realiseren beleidsdoelstellingen en actieplannen drie onderdelen:
- Aangepast meerjarenplan conform schema’s M1-> M3
- Aangepaste toelichting meerjarenplan volgens schema’s T1 ->3 en de financiële risico’s en assumpties voor de planningsperiode
- Overzicht met motivering van de verschuivingen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 1 juni 2023.
De jaarlijkse dotatie, die door het provinciebestuur ten behoeve van het autonoom provinciebedrijf dient voorzien te worden om haar missie en activiteiten te ontwikkelen wijzigt en bedraagt in het aangepast meerjarenplan:
- 8 370 770 EUR voor 2023
- 8 528 938 EUR voor 2024
- 8 697 902 EUR voor 2025
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Bevorder vreedzame en inclusieve samenlevingen met het oog op duurzame ontwikkeling, verzeker toegang tot justitie voor iedereen en creëer op alle niveaus doeltreffende, verantwoordelijke en open instellingen
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedgekeurd wordt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2023) van het autonoom provinciebedrijf POA.
Artikel 2:
Goedgekeurd wordt dat het autonoom provinciebedrijf POA voor de realisatie van de doelstellingen een dotatie zal ontvangen van:
- 8 370 770 EUR voor 2023
- 8 528 938 EUR voor 2024
- 8 697 902 EUR voor 2025
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 27
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5
Met als gevolg: Goedgekeurd met 27 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Tobias
Daneels,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Sohier
Rudy,
Louis