Ingrid Pira, Rudolf Sohier, Leen Swinnen, Bruno Valkeniers
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De VOORZITTER neemt het woord. De leden van de bijzondere commissie die de geloofsbrieven van het kandidaat-raadslid onderzoekt, zijn: De vergadering wordt geschorst om 14.49 uur. De vergadering wordt hernomen om 15.10 uur. Mevrouw DEMARTELAERE neemt het woord. Mevrouw HENDERICKX legt de eed af.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag
|
Agenda nr. 0/1 | Provincieraad. Ontslag. Opvolging. Onderzoek geloofsbrieven. Eedaflegging. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Artikel 16 juncto artikel 7, § 3 van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad de geloofsbrieven van de verkozen provincieraadsleden onderzoekt.
Artikel 15 van het provinciedecreet bepaalt dat het provincieraadslid dat ontslag wil nemen, dat schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de provincieraad. Het ontslag is definitief na de ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de provincieraad. Het lid van de provincieraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behoudens als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Artikel 16 van het provinciedecreet bepaalt dat het provincieraadslid dat ontslag genomen heeft, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 7, § 3. De eedaflegging gebeurt in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de provincieraad.
Artikel 2 van het huishoudelijk reglement van de provincieraad bepaalt dat bij het ontstaan van een vacature, een bijzondere commissie van vier raadsleden de geloofsbrieven van het opvolgend raadslid onderzoekt. Deze bijzondere commissie is samengesteld uit raadsleden uit de andere kiesdistricten die bij lottrekking zijn aangeduid. Het onderzoek van de geloofsbrieven gebeurt in besloten zitting. Het besluit wordt aan de raad voorgesteld.
De voorzitter van de provincieraad nam op 10 maart 2025 kennis van het ontslag van de heer Marc Hendrickx als provincieraadslid.
De heer Marc Hendrickx werd verkozen op lijst nr. 5 (N-VA) district Mechelen.
Uit het proces-verbaal van het provinciaal hoofdbureau van de provincie Antwerpen met betrekking tot de provincieraadsverkiezingen van 13 oktober 2024, district Mechelen blijkt dat mevrouw Ilse Henderickx de volgende in aanmerking komende plaatsvervanger is van lijst 5, district Mechelen, waartoe de heer Marc Hendrickx behoorde.
De bijzondere commissie voor het onderzoek van de geloofsbrieven van Ilse Henderickx is bij lottrekking aangeduid en bestaat uit volgende provincieraadsleden:
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van mevrouw Ilse Henderickx blijkt dat mevrouw Henderickx nog steeds voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en dat hij zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid.
De bijzondere commissie stelt dat niks zich tegen de aanstelling van mevrouw Henderickx verzet en stelt voor hem tot de wettelijke eed toe te laten.
Mevrouw Ilse Henderickx wordt ter zitting uitgenodigd en verzocht om in deze openbare vergadering in handen van de voorzitter van de provincieraad de voorgeschreven eed af te leggen: ‘Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.’
BESLUIT:
Artikel 1:
De geloofsbrieven van mevrouw Ilse Henderickx worden goedgekeurd.
Artikel 2:
De provincieraad neemt akte van de eedaflegging van mevrouw Ilse Henderickx in handen van de voorzitter, waarvan proces-verbaal.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Men gaat over tot de geheime stemming. 31 leden nemen eraan deel. Er zijn 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 2 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag
|
Agenda nr. 0/2 | Wijziging van de vertegenwoordiging van de Vlaams Belang-fractie in de raad van bestuur van het APB de Warande. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Artikel 229 provinciedecreet.
Art. 35 provinciedecreet
De Vlaams Belang-fractie wenst haar vertegenwoordiging te wijzigen in de raad van bestuur van het APB de Warande.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.7 Ontvankelijke, inclusieve, participatieve en representatieve besluitvorming op alle niveaus garanderen
BESLUIT:
Enig artikel:
De heer Stef De Keyser vervangt mevrouw Kinga Pajak in de raad van bestuur van het APB de Warande.
De raad stemde niet openbaar
Totaal aantal voorstanders: 29
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 2
Met als gevolg: Men gaat over tot de geheime stemming. 31 leden nemen eraan deel. Er zijn 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 2 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Men gaat over tot de geheime stemming. 31 leden nemen eraan deel. Er zijn 29 stemmen ja, bij 1 stemmen nee en 1 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag
|
Agenda nr. 0/3 | Wijziging van de vertegenwoordiging van de N-VA-fractie in de provincieraadscommissie Leefmilieu, logistiek, Europa en financiën, in de bestuursorganen van enkele extern verzelfstandigde agentschappen en als vertegenwoordiger in Regionaal Landschap Schelde-Durme en de Raad van Toezicht van AP Hogeschool. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Art. 39 provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad commissies kan oprichten die zijn samengesteld uit provincieraadsleden.
Volgens art. 43, § 2, 5° provinciedecreet beslist de provincieraad over de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 35 van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad geheim stemt over de aanwijzing van leden van de provinciale bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de provincie in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
De N-VA-fractie wenst haar vertegenwoordiging te wijzigen in:
- De commissie Leefmilieu, logistiek, Europa en financiën;
- De raad van bestuur van het APB Toerisme Provincie Antwerpen;
- De algemene vergadering en het bestuursorgaan van het EVAP De Lilse Bergen vzw;
- De algemene vergadering en het bestuursorgaan van het EVAP Proefbedrijf pluimveehouderij vzw;
- Als plaatsvervangend lid in de algemene Vergadering van het Regionaal Landschap Schelde-Durme vzw;
- In de Raad van Toezicht van de AP Hogeschool.
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publiek diensten
SDG-subdoelstelling 16.7 Ontvankelijke, inclusieve, participatieve en representatieve besluitvorming op alle niveaus garanderen
BESLUIT
Artikel 1:
Mevrouw Ilse Henderickx vervangt de heer Marc Hendrickx in de commissie Leefmilieu, logistiek, Europa en financiën.
Artikel 2:
Mevrouw Kathleen Rombauts vervangt de heer Marc Hendrickx in de raad van bestuur van het APB Toerisme Provincie Antwerpen.
Artikel 3:
Mevrouw Ilse Henderickx vervangt de heer Marc Hendrickx in de algemene vergadering en het bestuursorgaan van het EVAP De Lilse Bergen vzw.
Artikel 4:
Mevrouw Ilse Henderickx vervangt de heer Marc Hendrickx in de algemene vergadering en het bestuursorgaan van het EVAP Proefbedrijf pluimveehouderij vzw.
Artikel 5:
Mevrouw Ilse Henderickx vervangt de heer Marc Hendrickx als plaatsvervangend lid in de algemene vergadering van het Regionaal Landschap Schelde-Durme.
Artikel 6:
Mevrouw Ilse Jacques vervangt mevrouw Kathleen Krekels in de Raad van Toezicht van de AP Hogeschool.
De raad stemde niet openbaar
Totaal aantal voorstanders: 29
totaal aantal tegenstanders: 1
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 1
Met als gevolg: Men gaat over tot de geheime stemming. 31 leden nemen eraan deel. Er zijn 29 stemmen ja, bij 1 stemmen nee en 1 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Procoro. Jaarverslag 2024. Kennisname.
|
Artikel 1.3.2. § 1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (B.S. 20/08/2009) bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad met betrekking tot de oprichting van een provinciale commissie voor ruimtelijke ordening (Procoro).
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor samenstelling, organisatie en werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening bepaalt in art. 4: “De voorzitter brengt over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit aan de provincieraad en aan de overige leden van de commissie.”
De provincieraad keurde in zitting van 30 april 2014 het nieuwe huishoudelijk reglement van de provinciale commissie voor ruimtelijke ordening goed.
De provincieraad keurde in zitting van 25 november 2021 de wijziging aan het huishoudelijk reglement van de provinciale commissie voor ruimtelijke ordening goed.
3.1 Samenstelling van de Procoro
Na de verkiezingen van 14 oktober 2018 werd op 3 december 2018 een nieuwe provincieraad geïnstalleerd. De verschillende vertegenwoordigde geledingen werden bevraagd en droegen kandidaat-leden voor.
De provincieraad keurde in zitting van 26 september 2019 de samenstelling van de nieuwe provinciale commissie voor ruimtelijke ordening goed.
De eerste vergadering in deze nieuwe samenstelling vond plaats op 18 november 2019.
In zitting van 28 november 2019, 23 januari 2020, 25 juni 2020, 6 augustus 2020, 16 december 2020, 24 juni 2021, 28 oktober 2021, 27 oktober 2022, 19 januari 2023, 27 april 2023, 25 mei 2023, 23 november 2023, 25 januari 2024, 28 maart 2024 en 27 februari 2025 heeft de provincieraad wijzigingen van de samenstelling goedgekeurd.
3.2 Adviezen
In 2024 heeft de Procoro van de provincie Antwerpen drie keer online vergaderd, twee keer fysiek vergaderd en vijf adviezen uitgebracht.
In alle vergaderingen werd het vereiste aantal leden gehaald dat aanwezig moet zijn om rechtsgeldig te kunnen beslissen.
In 2024 heeft de Procoro vijf adviezen uitgebracht, nl. over:
1. Startnota provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan Schotelven – De Daries in Arendonk
2. PRUP Regionale ontsluiting Geel bis: advies n.a.v. openbaar onderzoek
3. Voorontwerp-PRUP Bruggenbeemd te Herentals
4. PRUP Kempense Meren II: advies n.a.v. openbaar onderzoek
5. Advies n.a.v. openbaar onderzoek over de aanvraag tot planologisch attest voor Bosmans te Heist-op-den-Berg.
Deze adviezen worden gebundeld en gepubliceerd op de provinciale website (via het zoekwoord ‘procoro’).
BBC
Actieplan: Ruimtelijk beleid: we voeren een ruimtelijk beleid op basis van het ruimtelijk structuurplan provincie Antwerpen (RSPA) of het nieuwe provinciaal ruimtelijk beleidsplan Antwerpen (PBRA), en via de uitvoeringsinstrumenten waarover we beschikken.
Actie: DRP Jaarprogramma: we maken ruimtelijke studies, plan-MER's en PRUP's op.
SDG
SDG 11 Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDG-subdoelstelling 11.a Positieve economische, sociale en ecologische verbanden ondersteunen tussen stedelijke, voorstedelijke en landelijke gebieden door de nationale en regionale ontwikkelingsplanning te versterken.
De Procoro heeft het jaarverslag van 2024 en de gebundelde adviezen van 2024 ter kennisgeving besproken op 24 februari 2025.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 maart 2025.
De provincieraad besliste in zitting van 28 februari 2002 om het presentiegeld voor de voorzitters en de leden van de commissie vast te stellen op 75,00 EUR, bedrag dat vermeerderd wordt met de reis- en verblijfskosten, berekend volgens de regels die gelden voor de provinciale ambtenaren.
De leden die tot het personeel van de provincie behoren ontvangen geen presentiegeld in het geval dat de vergaderingen binnen de diensturen vallen en geen vergoeding voor reis- en verblijfskosten in het geval de vergadering op hun standplaats plaatsheeft.
In het totaal werden vergoedingen ten belope van 2.043,61 EUR uitbetaald, waarvan 1.950,00 EUR aan presentiegelden voor 4 van de 5 vergaderingen in 2024 en 93,61 EUR aan reiskosten voor de 2 fysieke vergaderingen in 2024.
Door een administratieve fout zijn de presentiegelden voor de vergadering van 6 mei 2024 pas in januari 2025 betaald.
In het budget van 2024 werd, naast het budget voor zitpenningen en presentiegelden voor derden, voorzien dat de overige werkingskosten van de Procoro worden opgevangen binnen de werkingskosten van de dienst Ruimtelijke Planning.
In 2024 waren er geen overige werkingskosten van de Procoro.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt kennis van het jaarverslag 2024, uitgebracht door de voorzitter van de provinciale commissie voor ruimtelijke ordening, inzake de adviezen en de aanwending van de werkingsmiddelen.
Bijlagen:
- Procoro jaarverslag 2024
- Procoro gebundelde adviezen 2024
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Erediensten. Antwerpen. Russisch-orthodoxe kerkfabriek Christus’ Geboorte. Rekening 2024. Advies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Krachtens art. 55, §2 juncto art. 229 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de jaarrekening.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de provincieoverheid, wordt de provincieraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Luidens art. 55, §1 juncto art. 229 stelt de kerkfabriekraad jaarlijks de rekening van de orthodoxe kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 mei in bij de provincieoverheid.
In vergadering van 29 december 2024 heeft de Russisch-orthodoxe kerkfabriekraad van Christus’ Geboorte te Antwerpen de rekening over het dienstjaar 2024 opgemaakt en goedgekeurd. Het dossier is op 19 februari 2025 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
Uit de uitgevoerde inhoudelijke en rekenkundige controle blijkt dat:
Door het overschrijden van een hoofdfunctie was het eredienstbestuur verplicht om een budgetwijziging door te voeren. Het bestuur dient er -net als bij rekening 2023- op toe te zien dat de regels inzake budgetwijzigingen en interne kredietaanpassingen strikt worden toegepast;
| Budget 2024 | Rekening 2024 |
Exploitatie ontvangsten | 21.000,00 EUR | 23.548,12 EUR |
Exploitatie uitgaven | 41.350,00 EUR | 39.692,91 EUR |
De rekening kan als volgt worden samengevat:
Soort | IN/UIT | 2024 |
Exploitatie | Ontvangsten | 23.548,12 EUR |
| Uitgaven | 39.692,91 EUR |
| Voor financiering | -16.144,79 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -16.144,79 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -16.144,79 EUR |
| Gecorrigeerd overschot | 21.678,93 EUR |
| Exploitatie voor toelage | 5.534,14 EUR |
| Exploitatie Toelage | 0,00 EUR |
| Saldo | 5.534,14 EUR |
|
|
|
Investeringen | Ontvangsten | 0,00 EUR |
| Uitgaven | 0,00 EUR |
| Voor financiering | 0,00 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboek | 0,00 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen Dj | 0,00 EUR |
| Gecor. overschot | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
Het batig saldo voor de exploitatie (ten bedrage van 5.534,14 EUR) dient ingeboekt te worden in het budget 2026.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
De rekening 2024 werd tijdig, i.e. voor 1 mei 2025 ingestuurd.
Deze rekening bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in art. 42 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het financiële gedeelte van de rekening, inclusief de staat van het vermogen, werd opgemaakt volgens het model van het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van art. 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 maart 2025.
Geen.
BESLUIT:
Enig artikel:
De rekening over het dienstjaar 2024 van de Russisch-orthodoxe kerkfabriek van Christus’ Geboorte te Antwerpen wordt ongunstig geadviseerd met volgende boekhoudkundig-technische opmerkingen:
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 31
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Men gaat over tot de geheime stemming. 32 leden nemen eraan deel. Er zijn 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 2 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | POM. Aanduiding van de voorzitter en ondervoorzitters in de raad van bestuur van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM). Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Volgens art. 43, § 2, 5° provinciedecreet beslist de provincieraad over de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 35 van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad geheim stemt over de aanwijzing van leden van de provinciale bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de provincie in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
Artikel 10 van de statuten van de POM zegt dat de Provincieraad, onder de gedeputeerden, een voorzitter van POM Antwerpen kiest en een eerste en tweede ondervoorzitter.
De voorzitter zit de vergaderingen van de Raad van Bestuur en het Directiecomité voor, bij afwezigheid wordt hij vervangen door de eerste ondervoorzitter en bij afwezigheid van deze laatste door de tweede ondervoorzitter.
De algemeen directeur van de POM treedt op als secretaris in beide bestuursorganen.
Art. 11 van de statuten van de POM bepaalt dat er 15 stemgerechtigde leden zijn in de raad van bestuur, waarvan 11 vertegenwoordigers van de Provincieraad, aangesteld door de Provincieraad.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 27 maart 2025.
BESLUIT:
De provincieraad draagt de heer Luk Lemmens voor als voorzitter van de raad van bestuur van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM), mevrouw Mireille Colson als 1ste ondervoorzitter en mevrouw Jinnih Beels als 2de ondervoorzitter.
De raad stemde niet openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 2
Met als gevolg: Men gaat over tot de geheime stemming. 32 leden nemen eraan deel. Er zijn 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 2 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Mireille Colson Telefoon: 03 240 50 31
Agenda nr. 2/1 | Provinciale Groendomeinen. Kasteel d'Ursel. Retributiereglementen. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
De provincieraad stelt de provinciale reglementen vast en bepaalt de voorwaarden van de provinciale retributies.
Artikel 42 §3 en 43, §2, 15° van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.7 Tegen 2030 universele toegang voorzien tot veilige, inclusieve en toegankelijke, groene en openbare ruimtes, in het bijzonder voor vrouwen en kinderen, ouderen en personen met een handicap
De provinciale groendomeinen bieden bepaalde diensten tegen betaling aan. De voorwaarden en tarieven zijn momenteel geregeld in verschillende documenten en instrumenten. Teneinde tot een duidelijk overzicht te komen en een juridische basis te creëren voor alle gevallen waarin betalende dienstverlening wordt aangeboden, werden twee retributiereglementen opgesteld en met dit verslag voorgelegd aan de provincieraad, één voor de provinciale groendomeinen regio’s Antwerpen, Mechelen en Kempen, en één voor Kasteel d’Ursel.
De reglementen bevatten een oplijsting van de types betalende dienstverlening, de voornaamste voorwaarden en de categorieën van gebruikers voor wie vrijstellingen of verlaagde tarieven van toepassing zijn.
Het bepalen van de tarieven zelf wordt aan de deputatie gedelegeerd, met mogelijkheid van subdelegatie. Op deze manier wordt de nodige flexibiliteit gecreëerd om de tarieven van tijd tot tijd aan te passen aan eventuele wijzigingen in de kostprijs van de dienstverlening en/of om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.
Voor evenementen die door derden worden georganiseerd, wordt steeds gewerkt met een gebruikersovereenkomst, waarin alle afspraken (incl. de financiële) tussen het domein en de organisator worden vastgelegd. Om maatwerk mogelijk te maken, worden in het reglement enkel in algemene termen vastgelegd op basis van welke parameter(s) de retributie in dat geval wordt bepaald.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 maart 2025.
De ontvangsten uit de retributies worden ingeschreven in het meerjarenplan op een ontvangstencode van de desbetreffende buitendienst.
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedkeuring wordt gehecht aan het retributiereglement voor de provinciale groendomeinen regio’s Antwerpen, Mechelen en Kempen.
Artikel 2:
Goedkeuring wordt gehecht aan het retributiereglement voor Kasteel d’Ursel.
Artikel 3:
De provincieraad machtigt de deputatie om de tarieven voor de dienstverlening vermeld in beide reglementen vast te stellen, met mogelijkheid van subdelegatie.
Artikel 4:
De provincieraad machtigt de deputatie om het model van gebruiksovereenkomst voor evenementen georganiseerd door derden vast te stellen.
Artikel 5:
De provincieraad machtigt de deputatie om de individuele gebruiksovereenkomsten met externe organisatoren af te sluiten en te ondertekenen, met mogelijkheid van subdelegatie.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 31
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 26 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jinnih Beels Telefoon: 03 240 52 72
Agenda nr. 2/2 | APB Cultuurhuis De Warande. Statutenwijziging. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
De wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de provincieraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom provinciebedrijf in kwestie (art. 227 Provinciedecreet).
Toepassing van voormeld artikel van het Provinciedecreet alsmede artikel 23 van de statuten.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, Veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
N.a.v. de nieuwe samenstelling van de raad van bestuur van APB De Warande werd in het directiecomité van 4 december 2024 geïnformeerd naar de in de statuten voorziene externe experts in het directiecomité. Deze samenstelling kwam er initieel naar aanleiding van de inkanteling en opheffing van vzw Aktuwa en werd in een latere fase nog uitgebreid.
Het directiecomité stelt vast dat de situatie van de Warande ondertussen dermate gewijzigd is dat de aanwezigheid van een groot aantal externe experts niet langer structureel noodzakelijk is en daarentegen het besluitvormingsproces nodeloos complex maakt.
Het directiecomité stelt daarom voor om via een statutenwijziging de samenstelling van het directiecomité te beperken.
Het huidig artikel 12 van de statuten luidt als volgt:
“Artikel 12 - Directiecomité
De raad van bestuur wijst de vertegenwoordiging met betrekking tot het dagelijks bestuur en de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur toe aan een directiecomité.
Het directiecomité regelt als orgaan van dagelijks bestuur in onderling overleg zijn werkzaamheden.
Het directiecomité is als volgt samengesteld:
1. de bevoegde gedeputeerde, die voorzitter is van het directiecomité;
2. het bevoegde departementshoofd;
3. de directeur van het APB, die tevens secretaris is van het directiecomité.
4. 4 deskundigen van het culturele werkveld of met lokale/regionale affiniteit, waarvan minstens één deskundige ook een mandaat van schepen of burgemeester heeft in de stad Turnhout. Deze deskundigen worden aangeduid door de raad van bestuur van het APB en zetelen ten persoonlijke titel.
Het directiecomité kan deskundigen uitnodigen, ad hoc of in een werkgroep. Deze personen hebben een raadgevende stem.
(…)”
Voorgesteld wordt om de bewoordingen in het derde lid, punt 4 van dit artikel aan te passen als volgt:
“Artikel 12 - Directiecomité
De raad van bestuur wijst de vertegenwoordiging met betrekking tot het dagelijks bestuur en de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur toe aan een directiecomité.
Het directiecomité regelt als orgaan van dagelijks bestuur in onderling overleg zijn werkzaamheden.
Het directiecomité is met ingang van (datum publicatie staatsblad) als volgt samengesteld:
1. de bevoegde gedeputeerde, die voorzitter is van het directiecomité;
2. het bevoegde departementshoofd;
3. de directeur van het APB, die tevens secretaris is van het directiecomité;
4. twee deskundigen van het culturele werkveld of met lokale/regionale affiniteit, waarvan één ook een mandaat van schepen of burgemeester heeft in de stad Turnhout. Deze deskundigen worden aangeduid door de raad van bestuur van het APB en zetelen ten persoonlijke titel en als waarnemend lid.
Het directiecomité kan deskundigen uitnodigen, ad hoc of in een werkgroep. Deze personen hebben een raadgevende stem.
(…)”
Voorgesteld wordt om de in bijlage toegevoegde gecoördineerde tekst goed te keuren.
Het voorstel van wijzigingen en de gecoördineerde statuten werden voorgelegd aan de raad van bestuur van 19 februari 2025. De raad van bestuur verleende een positief advies voor de wijziging van de statuten.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 maart 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
De gecoördineerde statuten van het APB Cultuurhuis de Warande worden goedgekeurd.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 26
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 5
Met als gevolg: Goedgekeurd met 26 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 5 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Ilse
Jacques
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Kathleen
Helsen
,
Lukas
Jacobs
,
Ward
Kennes
,
Lili
Stevens
,
Wendy
Weckhuysen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Men gaat over tot de geheime stemming. 30 leden nemen eraan deel. Er zijn 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 0 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Mireille Colson Telefoon: 03 240 50 31
Agenda nr. 2/3 | APB Toerisme Provincie Antwerpen. Aanstelling deskundigen uit de toerismesector. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Volgens art. 43, § 2, 5° provinciedecreet beslist de provincieraad over de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 35 van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad geheim stemt over de aanwijzing van leden van de provinciale bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de provincie in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
Artikel 8 van de statuten van APB TPA.
Op 26 november 2015 keurde uw raad de oprichting met ingang van 1 januari 2016 van het nieuwe Autonoom Provinciebedrijf Toerisme Provincie Antwerpen goed (afgekort APB TPA).
Op 23 januari 2025 werden de statuten van APB TPA gewijzigd. De statuten bepalen dat de raad van bestuur uit 12 leden bestaat, waarvan drie deskundigen uit de toerisme sector.
Uw raad stelde op 23 januari ook nieuwe leden van de raad van bestuur van het autonoom provinciebedrijf aan. Het betrof hier de nieuwe afgevaardigden uit de provincieraad, op voordracht van de fracties en de drie voormalige sectorleden, ‘derden’, zoals die in 2016 werden aangesteld.
Op 17 december 2024 deed APB TPA een open oproep naar nieuwe kandidatuurstelling voor de raad van bestuur van APB Toerisme Provincie Antwerpen. De oproep ging via mail naar een bestand van een breed kader van toeristische ondernemers in de hele provincie en andere ondernemende (project)partners van Toerisme Provincie Antwerpen, werd in de besloten TPA-facebookgroep gezet en kwam op de provinciale website.
Er werd aan kandidaten gevraagd om vóór 30 januari hun kandidatuur (en die van een alternatieve kandidaat van het andere geslacht) in te dienen door het invullen van een webformulier. Op de avond van 30 januari werd de lijst afgesloten met 22 kandidaten.
De mandaten liepen tot en met 2024 en dienen vernieuwd te worden bij een nieuwe legislatuur.
Bij de validering van de kandidaturen werden vooraf volgende overwegingen voorop gesteld:
Uit de bijkomende overweging dat toeristische ondernemers vooral uitbaters zijn uit de logies- en de ReCa-sector en dat er grote verschillen zitten in de verscheiden vormen van het toeristische logiesspectrum, werd ook binnen de ondernemersgroep naar een evenwicht gestreefd.
Op voordracht van het directiecomité in vergadering van 18 februari 2025, gemandateerd door de raad van bestuur van 26 februari 2025, stelt de deputatie volgende lijst van geselecteerde kandidaten voor:
Het directiecomité van het APB houdt zich het recht toe om ook een volgende derden aan te duiden om als expert (zonder stemrecht) de raad van bestuur te vervoegen:
Tenslotte houdt het directiecomité van het APB zich ook het recht toe om 1 extra vrije adviserende plaats vanuit thematische werkgroepen aan te duiden om zonder stemrecht de raad van bestuur te vervoegen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
Gelet op het besluit van de provincieraad van 26 november 2015 houdende oprichting van het Autonoom Provinciebedrijf Toerisme (APB TPA) en de vaststelling van de statuten.
Gelet op artikel 8 van de statuten van APB TPA.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 maart 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
Mevrouw Karin De Mulder wordt als lid en deskundige aangesteld in de raad van bestuur van het autonoom provinciebedrijf Toerisme met ingang van heden.
Artikel 2:
Mevrouw Karen Hallemans wordt als lid en deskundige aangesteld in de raad van bestuur van het autonoom provinciebedrijf Toerisme met ingang van heden.
Artikel 3:
De Heer Kris Quaghebeur wordt als lid en deskundige aangesteld in de raad van bestuur van het autonoom provinciebedrijf Toerisme met ingang van heden.
De raad stemde niet openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Men gaat over tot de geheime stemming. 30 leden nemen eraan deel. Er zijn 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en 0 onthouding, zodat het voorstel is goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/1 | Provinciale overheidsopdrachten. Toepassing van artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet. Uitvoering van de vernieuwing van de koker van de Bergebeek nr. 7.16 onder de Zonderschotsesteenweg te Heist-op-den-Berg. Bestek en gunningswijze. Goedkeuring. Samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Heist-op-den-Berg, Pidpa en provincie Antwerpen. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet.
Artikel 36 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
SDG 13 Klimaatactie
SDG-subdoelstelling 13.1 De veerkracht en het aanpassingsvermogen versterken van met klimaat in verband te brengen gevaren en natuurrampen in alle landen
Aan uw raad wordt een ontwerp voorgelegd, opgemaakt door het studiebureau Sweco, voor de uitvoering van de vernieuwing van de koker van de Bergebeek nr. 7.16 onder de Zonderschotsesteenweg te Heist-op-den-Berg.
Het ontwerp omvat het bestek, samen met een gedetailleerde kostenraming met bijhorende plannen.
Ter hoogte van de Zonderschotsesteenweg in Heist-op-den-Berg stroomt de Bergebeek door een koker onder de weg. De koker is evenwel niet beperkt tot de doorsteek onder de weg, maar loopt nog een 95-tal meter verder onder de voormalige oprit van een woning aan de Zonderschotsesteenweg 55. Deze overwelving wordt beschermd door een rooster, dat echter zeer gevoelig is voor verstoppingen, waardoor een tijd- en kostenintensieve controle noodzakelijk is.
In september 2014 werd de woning gesloopt en in 2018 werd de inbuizing van de Bergebeek opengelegd in de voormalige tuin van de woning. Er blijft zo nog een inbuizing over onder de voormalige oprit van de woning en onder de steenweg. Doordat er nog steeds bochten zitten in deze resterende inbuizing, bestaat er nog steeds het risico op verstopping en kan het vuilrooster niet verwijderd worden. Om dit op te lossen, dient de volledige inbuizing onder de steenweg verschoven en hernieuwd te worden.
In 2019 werden er door de gemeente plannen gemaakt voor de heraanleg van de riolering en de straat, waardoor een samenwerking kon ontstaan voor de gezamenlijke uitvoering van de werken van de gemeente, van pidpa en van de provincie. Sindsdien werd er enkel door de gemeente en pidpa verder gewerkt aan het dossier. Pas eind 2024 werd er gemeld dat de plannen voor de uitvoering van deze werken verder konden gezet worden en werd er ook reeds een aanbestedingsdossier met bestek, raming en plannen voorgelegd.
Aangezien de drie partijen van mening zijn dat de opdrachten in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd werd er een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de provincie Antwerpen, de gemeente Heist-op-den-Berg en Pidpa voor de uitvoering van deze werken.
De totaliteit van de werken wordt geraamd op 6 325 443,30 EUR excl. BTW (6 600 316,78 EUR incl. BTW), verdeeld over Pidpa (5 016 522,00 EUR excl. BTW), de gemeente Heist-op-den-Berg (1 037 531,00 EUR excl. BTW) en de provincie Antwerpen (271 390,30 EUR excl. BTW – 328 382,26 EUR incl. BTW).
Aan uw raad wordt voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Antwerpen, de gemeente Heist-op-den-Berg en Pidpa goed te keuren, alsook het ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen de openbare procedure vast te stellen.
De documenten zijn bijgevoegd in sindala.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 maart 2025.
De kosten voor deze opdracht, wat betreft het aandeel ten laste van de provincie Antwerpen, worden geraamd op 328 382,26 EUR, btw inbegrepen.
In het meerjarenbudget is er budget voorzien om de opdracht eventueel beperkt te kunnen herhalen in toepassing van artikel 42, §1, 2° van de Wet betreffende de overheidsopdrachten van 17 juni 2016. Bij deze herhalingen kan gewerkt worden met de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking als plaatsingswijze.
Krediet wordt voorzien op budgetcode 22610000/01/0319/DIW, MJP000221.
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedgekeurd wordt de samenwerkingsovereenkomst tussen de Provincie Antwerpen, de gemeente Heist-op-den-Berg en Pidpa betreffende de studieopdracht en het uitvoeringsdossier voor het project “Infrastructuurwerken Kleine Laarstraat – Drenkstraat – Zonderschotsesteenweg te Heist-op-den-Berg”. Hierbij treedt Pidpa op als opdrachtgevend bestuur.
Artikel 2:
Goedgekeurd wordt het ontwerp en het bestek voor de uitvoering van de vernieuwing van de koker van de Bergebeek nr. 7.16 onder de Zonderschotsesteenweg te Heist-op-den-Berg, met de openbare procedure als gunningswijze.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/2 | Budget 2025. Machtigingskrediet 0390/64902000. Toegestane subsidies. Subsidie aan Regionale Landschappen en Bosgroepen. Aanwending krediet. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Art. 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Doorbraak 64 van het ‘Witboek interne staatshervorming’ (handelend over de overdracht van de bevoegdheden inzake erkenning, opvolging en subsidiëring van de Regionale Landschappen en Bosgroepen), dd 8 april 2011.
Samenwerkingsovereenkomsten tussen de provincie Antwerpen en de Antwerpse Regionale Landschappen en Bosgroepen, goedgekeurd door de provincieraad dd 28 mei 2020.
In het budget 2025 werd onder budgetsleutel 0390/64902000 ‘Subsidie aan Regionale Landschappen en Bosgroepen’ oorspronkelijk een krediet van 2.258.402 EUR uitgetrokken.
Dit machtigingskrediet omvat de werkingssubsidies aan de Regionale Landschappen en Bosgroepen.
De verdeling van dit krediet dient ter goedkeuring worden voorgelegd aan uw raad.
Na goedkeuring door uw raad zullen de afzonderlijke werkingssubsidies aan deputatie worden voorgelegd wat betreft de toekenning en betaling van de subsidie.
Regionale Landschappen:
De Regionale Landschappen zijn voor de provincie Antwerpen bevoorrechte partners wanneer we projecten, samen en in overleg met alle betrokken belanghebbenden, op het terrein vormgeven. Als intermediair bestuur neemt de provincie Antwerpen een vooraanstaande rol op in deze Regionale Landschappen.
Bosgroepen:
Bosgroepen zijn samenwerkingsverbanden van (privé-)boseigenaars. Een Bosgroep ondersteunt boseigenaars in het duurzaam beheer van hun bos. Een Bosgroep levert onafhankelijk advies over duurzaam bosbeheer, bosbouwtechnische informatie, wettelijke, financiële of administratieve aspecten van bosbeheer. Daarnaast organiseert en coördineert de Bosgroep ook beheerwerken.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.7 Tegen 2030 universele toegang voorzien tot veilige, inclusieve en toegankelijke, groene en openbare ruimtes, in het bijzonder voor vrouwen en kinderen, ouderen en personen met een handicap
SDG 15 Leven op het land
SDG-subdoelstelling 15.1 Tegen 2020 het behoud, herstel en het duurzaam gebruik van terrestrische en inlandse zoetwaterecosystemen en hun diensten waarborgen, in het bijzonder bossen, moeraslanden, bergen en droge gebieden, in lijn met de verplichtingen van de internationale overeenkomsten
SDG-subdoelstelling 15.2 Tegen 2020 de implementatie bevorderen van het duurzaam beheer van alle soorten bossen, de ontbossing een halt toeroepen, verloederde bossen herstellen en op duurzame manier bebossing en herbebossing mondiaal opvoeren
SDG-subdoelstelling 15.5 Dringende en doortastende actie ondernemen om de aftakeling in te perken van natuurlijke leefgebieden, het verlies van biodiversiteit een halt toe te roepen en, tegen 2020, de met uitsterven bedreigde soorten te beschermen en hun uitsterven te voorkomen
SDG-subdoelstelling 15.9 Tegen 2020 ecosysteem- en biodiversiteitswaarden integreren in nationale en plaatselijke planning, ontwikkelingsprocessen, strategieën en plannen inzake armoedebestrijding
a. Financiële hulpbronnen mobiliseren en aanzienlijk verhogen vanuit allerlei bronnen om de biodiversiteit en de ecosystemen te vrijwaren en op duurzame wijze te gebruiken
b. Aanzienlijke middelen mobiliseren vanuit allerlei bronnen en op alle niveaus om duurzaam bosbeheer te financieren en gepaste stimuli te verschaffen aan ontwikkelingslanden om een dergelijk beheer te organiseren, ook voor behoud en herbebossing
SDG 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 maart 2025.
De deputatie heeft beslist volgende verdeling aan uw raad ter goedkeuring voor te leggen:
Budgetsleutel 0390/64902000 - ‘Subsidie aan Regionale Landschappen en Bosgroepen’: 2.258.402 EUR met volgende begunstigden:
- Regionaal Landschap de Voorkempen vzw: 421.836 EUR
- Regionaal Landschap Rivierenland vzw: 485.113 EUR
- Regionaal Landschap Schelde-Durme vzw: 83.400 EUR
- Regionaal Landschap Kleine & Grote Nete vzw: 544.171 EUR
- Bosgroep Antwerpse Gordel vzw: 265.732 EUR
- Bosgroep Zuiderkempen vzw: 212.234 EUR
- Bosgroep Kempen Noord vzw: 245.916 EUR
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedgekeurd wordt de voorgebrachte verdeling van het krediet 2025, ingeschreven als machtigingskrediet - ‘Subsidie aan Regionale Landschappen en Bosgroepen’
2.258.402 EUR met volgende begunstigden:
- Regionaal Landschap de Voorkempen vzw: 421.836 EUR
- Regionaal Landschap Rivierenland vzw: 485.113 EUR
- Regionaal Landschap Schelde-Durme vzw: 83.400 EUR
- Regionaal Landschap Kleine & Grote Nete vzw: 544.171 EUR
- Bosgroep Antwerpse Gordel vzw: 265.732 EUR
- Bosgroep Zuiderkempen vzw: 212.234 EUR
- Bosgroep Kempen Noord vzw: 245.916 EUR
Budgetsleutel 0390/64902000 - 'Subsidie aan Regionale Landschappen en Bosgroepen'.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Mireille Colson Telefoon: 03 240 50 31
Agenda nr. 4/3 | Provinciale overheidsopdrachten. Antwerpen/Deurne. Provinciaal groendomein Rivierenhof. Nieuwbouw technisch centrum. Ontwerp. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Artikel 43.§2.11° van het provinciedecreet.
Artikel 36 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (openbare procedure voor werken met een geraamd bedrag hoger dan 750.000,00 EUR, excl. btw)
Aan uw raad wordt het ontwerp voor een nieuwbouw technisch centrum bij het provinciaal groendomein Rivierenhof te Deurne, Antwerpen voorgelegd ter goedkeuring.
De opdracht omvat tevens de afbraak van de gebouwen aan de Turnhoutsebaan nrs. 212 t.e.m. 216 en nr. 230 en het magazijn aan de Turnhoutsebaan nr. 222.
De functies die dienen voor de dagdagelijkse werking van het park worden zoveel mogelijk uit het park weggenomen en gecentraliseerd in het technisch centrum. Door deze centralisatie ontstaat er meer ruimte voor park én kunnen de diensten van het domein efficiënter werken.
Het bouwprogramma omvat drie ateliers: een houtatelier, een metaalatelier en een ruimte voor machines en volgende lokalen/functies:
- fietsenstallingen;
- een montageruimte;
- een lokaal schilderwerken;
- een laslokaal;
- een lokaal fijntechniek;
- magazijnen;
- bureau werkleider;
- kleedkamers;
- een refter / polyvalente ruimte met ondersteunende keuken;
- vergaderzalen;
- was- en droogruimte voor werkkleding;
- een EHBO-ruimte en aanhorige bergingen;
- sanitaire ruimtes;
- circulatieruimte;
- lokalen voor technieken;
- trappen en liften.
De omgevingsaanleg is ook opgenomen in het bestek waarbij de huidige parking opnieuw wordt aangelegd om tot een efficiëntere indeling en een grotere capaciteit te komen ter vervanging van de personeelsparking gelegen in het park.
Ook wordt een koppeling gemaakt tussen het technisch centrum en de bestaande directeurswoning door een gedeeld onthaal en wordt deze koppeling ingezet om de directeurswoning integraal toegankelijk te maken.
De deputatie stelt voor om voornoemd ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen van de werken de openbare procedure vast te stellen.
Het ontwerp is digitaal beschikbaar.
SDG 6 Schoon water en sanitair
SDG-subdoelstelling 6.6 Tegen 2030 de op water gebaseerde ecosystemen beschermen en herstellen, met inbegrip van bergen, bossen, moerassen, rivieren, grondwaterlagen en meren
SDG 7 Betaalbare een duurzame energie
SDG-subdoelstelling 7.3 Tegen 2030 de globale snelheid van verbetering in energie-efficiëntie verdubbelen
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.7 Tegen 2030 universele toegang voorzien tot veilige, inclusieve en toegankelijke, groene en openbare ruimtes, in het bijzonder voor vrouwen en kinderen, ouderen en personen met een handicap
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 13 maart 2025.
In de meerjarenplanning werd een krediet voorzien voor deze werken.
De kostenraming van deze werken bedraagt 6.819.669,42 EUR + 1.432.150,58 EUR (21 % btw) = 8.251.800,00 EUR.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad hecht goedkeuring aan het ontwerp voor een nieuwbouw technisch centrum bij het provinciaal groendomein Rivierenhof te Deurne, Antwerpen en stelt als wijze van gunnen van deze werken de openbare procedure vast.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 31
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Mireille Colson Telefoon: 03 240 50 31
Agenda nr. 4/4 | Provinciale overheidsopdrachten. Lille/Gierle. Provinciaal domein De Lilse Bergen. Sanitaire blokken 2 en 5. Modernisatie HVAC en waterhuishouding. Ontwerp. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Artikel 43.§2.11° van het provinciedecreet.
Artikel 41, §1, 2° van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten – vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking (werken waarvan het geraamde bedrag lager ligt dan 750.000,00 EUR, excl. btw)
Aan uw raad wordt het ontwerp voorgelegd voor de modernisatie van HVAC en waterhuishouding bij de sanitaire blokken 2 en 5 bij het provinciaal domein De Lilse Bergen te Gierle, Lille.
Het project zet in op de verduurzaming van sanitaire voorzieningen. Dit gebeurt door de implementatie van aquathermie voor de verwarming van sanitair water en efficiënte legionellabeheersing. Daarnaast wordt grijswaterrecuperatie toegepast om waterverbruik te optimaliseren.
Deze ingrepen zorgen voor een aanzienlijke energiebesparing, lagere CO?-uitstoot en een toekomstbestendige infrastructuur, volledig in lijn met de klimaatdoelstellingen van de provincie. Het project fungeert bovendien als demonstratiemodel voor andere recreatiedomeinen en duurzame energieprojecten.
De deputatie stelt voor om voornoemd ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen van de werken de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking vast te stellen.
Het ontwerp is digitaal beschikbaar.
SDG 6 Schoon water en sanitair
SDG-subdoelstelling 6.4 Tegen 2030 in aanzienlijke mate de efficiëntie van het watergebruik verhogen in alle sectoren en het duurzaam winnen en verschaffen van zoetwater garanderen om een antwoord te bieden op de waterschaarste en om het aantal mensen dat af te rekenen heeft met waterschaarste, aanzienlijk te verminderen
SDG 7 Betaalbare een duurzame energie
SDG-subdoelstelling 7.2 Tegen 2030 in aanzienlijke mate het aandeel hernieuwbare energie in de globale energiemix verhogen
SDG 9 Industrie, innovatie en infrastructuur
SDG-subdoelstelling 9.4 Tegen 2030 de infrastructuur moderniseren en industrieën aanpassen om hen duurzaam te maken, waarbij de focus ligt op een grotere doeltreffendheid bij het gebruik van hulpbronnen en van schonere en milieuvriendelijke technologieën en industriële processen, waarbij alle landen de nodige actie ondernemen volgens hun eigen respectieve mogelijkheden
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 13 maart 2025.
In de meerjarenplanning werd een krediet voorzien voor deze werken.
De kostenraming van deze werken bedraagt 595.121,01 EUR + 124.975,41 EUR (21 % btw) = 720.096,42 EUR.
Voor dit dossier zal een EFRO-subsidiedossier (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) worden opgemaakt dat bij gunstig gevolg resulteert in een subsidie van 223.518,80 EUR.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad hecht goedkeuring aan het ontwerp voor de modernisatie van HVAC en waterhuishouding bij de sanitaire blokken 2 en 5 bij het provinciaal domein De Lilse Bergen te Gierle, Lille en stelt als wijze van gunnen van deze werken de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking vast.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 25 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
De inhoud van het raadsverslag dat je wenst op te vragen bevat privacygevoelige gegevens. Daarom maken we het niet publiek toegankelijk.
Je kunt het raadsverslag schriftelijk opvragen via een e-mail aan de griffie van de provincie Antwerpen: griffie@provincieantwerpen.be
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 25
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 6
Met als gevolg: Goedgekeurd met 25 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 6 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Sarah
Demartelaere
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Wouter
Bollansée
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Catherine
François
,
Kinga
Pajak
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/6 | Vastgoed. Geel. Puntloop (A.7.10.8). Verkoop verlaten bedding aan de nv Edelbeton. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 maart 2025
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005
- Gecoördineerd decreet van 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid
- Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende diensten
Op het terrein van de nv Edelbeton te Geel lag vroeger de Puntloop, een waterloop van 2de categorie. Deze werd destijds, met de nodige vergunningen, volledig overwelfd. Nadien werd - met de aanleg van het Fly-over project - op die plaats de Puntloop verlegd en werd de oude bedding gedeclasseerd.
De firma is bezig met een omgevingsvergunningsaanvraag voor het herinrichten van de terreinen, en vraagt nu of zij dat stukje grond kan overkopen.
Het betreft een stuk verlaten bedding, kadastraal gekend als Geel, 3de afdeling, sectie B, zonder nummer en 131,09 m² groot, zoals aangeduid als lot B (lot A is geen eigendom van de provincie Antwerpen) op het afbakeningsplan van 20 december 2024 van landmeter-expert Dirk Ooms met precad nummer 13373/10659.
De bestemming volgens het gewestplan is industriegebied, en in zijn schattingsverslag van 20 januari 2025 schat landmeter-expert Jef Haeverans uit Geel de waarde ervan op 125,00 EUR/m², hetzij 16.386,25 EUR voor het geheel van 131,09 m².
De koper gaat akkoord met de schattingsprijs. Aan uw raad wordt voorgesteld dit perceel - dat voor de provincie geen waarde meer heeft - tegen die prijs te verkopen.
Alle kosten verbonden aan het opstellen en verlijden van de akte vallen ten laste van de koper, met uitzondering van de kosten voor de leveringsplicht.
De bijlagen zijn digitaal beschikbaar.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 6 Schoon water en sanitair
SDG-subdoelstelling 6.6 Tegen 2030 de op water gebaseerde ecosystemen beschermen en herstellen, met inbegrip van bergen, bossen, moerassen, rivieren, grondwaterlagen en meren
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.5 Tegen 2030 het aantal doden en getroffenen aanzienlijk verminderen en in aanzienlijke mate de rechtstreekse economische impact op het bruto binnenlands product terugschroeven dat veroorzaakt wordt door rampen, met inbegrip van rampen die met water verband houden, waarbij de klemtoon ligt op het beschermen van de armen en van mensen in kwetsbare situaties
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 maart 2025.
Het betreft een verkoop waarvoor geen krediet dient te worden voorzien.
BESLUIT:
Artikel 1:
Onder verklaring dat de transactie in hoofde van de provincie Antwerpen wordt aangegaan voor openbaar nut, meer bepaald in het kader van integraal waterbeleid, wordt machtiging verleend tot de verkoop van lot B van de gedeclasseerde bedding van de Puntloop te Geel, kadastraal gekend als Geel, 3de afdeling, sectie B, zonder nummer en 131,09 m² groot, zoals aangeduid op het afbakeningsplan van 20 december 2024 van landmeter-expert Dirk Ooms met precad nummer 13373/10659, aan de nv Edelbeton tegen de prijs van 16.386,25 EUR.
Artikel 2:
Beslist wordt aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ontslag van ambtshalve inschrijving te verlenen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 3:
Voor zover als nodig wordt beslist het goed te desaffecteren uit het openbaar domein.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 31
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
De inhoud van het raadsverslag dat je wenst op te vragen bevat privacygevoelige gegevens. Daarom maken we het niet publiek toegankelijk.
Je kunt het raadsverslag schriftelijk opvragen via een e-mail aan de griffie van de provincie Antwerpen: griffie@provincieantwerpen.be
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 31
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 31 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De volgende sprekers nemen het woord: Afgekeurd met 3 stemmen ja, bij 25 stemmen nee en bij 3 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Voorstel
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/8 | Voorstel in verband met het planten van een olijfboom in de tuin van het Provinciehuis als herdenkingsplek ingediend door Daan Reydams (Groen). Goedkeuring.
|
Meer dan 45.000. Zoveel Palestijnen werden minstens gedood in Gaza door de Israëlische bombardementen, volgens een bericht van de Verenigde Naties in december 2024.[1] De officiële cijfers vandaag de dag zeggen ons dat bijna 50.000 Palestijnen gedood zijn, mede door de heropflakkering van bombardementen de afgelopen dagen nadat Israël het tijdelijk staakt-het-vuren abrupt brak in de nacht van 18 maart 2025: meer dan 400 mensen dood, waaronder vele kinderen en zelfs baby’s.[2] 44% Van alle Palestijnse slachtoffers zijn kinderen, en het gerenommeerde medische vaktijdschrift The Lancet publiceerde een analyse waaruit blijkt dat het dodental nog hoger ligt: meer dan 64.000 doden sinds de start van de bombardementen tot juni van vorig jaar. [3],[4]
De roep om rechtvaardigheid klinkt luid. Recent lanceerde Oxfam België een brief die de straffeloosheid veroordeelt en oproept tot een einde aan de horror in Gaza. Deze brief werd reeds getekend door meer dan 40.800 mensen. Hoewel de eisen van deze brief zich richten op Vlaamse, federale en Europese overheden, schetst dit de diepe impact die de horror in Gaza ook hier bij velen teweegbrengt.
In zulke moeilijke tijden hebben we als overheid een verantwoordelijkheid om mensen bij elkaar te brengen. Naar voorbeeld van de Vrije Universiteit Brussel en stad Mechelen, stellen wij voor om een plek van bezinning, troost en rouw in te richten voor de slachtoffers van de horror in Gaza. Dit wordt een symbolische plek van ontmoeting en verbinding, die solidariteit met alle slachtoffers toont en de noodzake van vrede onderlijnt.
De olijfboom heeft een sterke connectie met het Palestijnse volk. De boom symboliseert de verbondenheid van het Palestijnse volk met het land, aangezien de olijfboom van nature al duizenden jaren voorkomt in de regio. Zo vertegenwoordigt de olijfboom volharding en identiteit. Denk daarnaast ook aan de betekenis van de olijftak als symbool van de vrede, zoals te zien in het logo van de Verenigde Naties. Om deze redenen stellen we voor dat in de tuin van het Provinciehuis een olijfboom geplant wordt als herkenbare plek van herdenking van de slachtoffers, en van bezinning over internationale vrede.
We onderbouwen dit voorstel in kader van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SGD’s) die de Verenigde Naties uitschrijft: SDG 16 (vrede, veiligheid en duurzame diensten).
Voorstel van beslissing: De provincieraad geeft aan de deputatie de opdracht om in de tuin van het Provinciehuis een publieke plek van rouw, bezinning en troost in te richten voor de slachtoffers in Gaza. Op deze plek wordt een olijfboom geplant die symbool staat voor verbinding, hoop, vrede en verzoening.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 3
totaal aantal tegenstanders: 25
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 3
Met als gevolg: Afgekeurd met 3 stemmen ja, bij 25 stemmen nee en bij 3 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Lili
Stevens
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Ward
Kennes
,
Daan
Reydams
,
Ilse
Van Dienderen
Tegenstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
Ilse
Henderickx
,
Ilse
Jacques
,
Kathleen
Krekels
,
Luk
Lemmens
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Kathleen
Rombauts
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Wendy
Weckhuysen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Kathleen
Helsen
,
Lukas
Jacobs
,
Lili
Stevens
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord:
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 maart 2025 Interpellatie
|
Agenda nr. 6/1 | Interpellatie in verband met nationaal park Kalmthoutse Heide ingediend door Ilse Van Dienderen (Groen).
|
Interpellatie:
Toch een nationaal park Kalmthoutse Heide? Hoe ziet de provincie haar rol hierin?
Vorige legislatuur zagen in Vlaanderen 4 nationale parken en 5 landschapsparken het licht.
Zoals het kaartje uitwijst, is de provincie Antwerpen toch wat misdeeld in vergelijking met de andere provincies. Enkel Nationaal Park Scheldevallei ligt gedeeltelijk in onze provincie.
Die Vlaamse parken vinden hun juridische basis in het Parkendecreet. Dat Parkendecreet werd door Boerenbond aangevochten bij het Grondwettelijk Hof. Op 13 maart kwam dat hof tot een uitspraak: het parkendecreet is robuust, de Vlaamse parken blijven een feit.
Een van kandidaten voor een erkenning als nationaal park was de Kalmthoutse Heide. Echter er is 2023 geen indiening gebeurd; vnl. gemeenten rond Kalmthout zagen de oprichting van een nationaal park niet zitten.
Wat is dat eigenlijk, een nationaal park?
Ik lees op de website van ANB:
“Een Nationaal Park Vlaanderen is een erkend, geografisch afgebakend gebied van voldoende grote omvang met een uitzonderlijke natuurwaarde en een internationale uitstraling. Het beheer is gericht op het bereiken van een duurzame bescherming en ontwikkeling van landschapsecologische processen en de bijhorende ecosystemen, habitats en soorten, samen met de gebiedscoalitie. Het unieke natuurlijke milieu, landschap en erfgoed bieden mogelijkheden tot toeristisch recreatieve ontwikkeling en promotie, wel steeds binnen de draagkracht van de natuur en haar omgeving.“
En ja, daar voldoet de Kalmthoutse heide wel aan. Zeker als je dan ook richting Nederland nog kijkt, kom je aan een gebied van internationale allure.
Het is daarom wel interessant wat er in het bestuursakkoord van deze provincie staat over de Kalmthoutse heide:
“We laten de eerder gesteunde kandidaten Nationaal Park en Landschapspark niet los en zeker het Grenspark Kalmthoutse Heide proberen we te versterken.”
En zoals dat vaker gaat met bestuursakkoorden, laten de formuleringen interpretaties toe en zijn die niet steeds zo makkelijk te begrijpen.
Vandaar ook onze vragen:
- Wat bedoelt de deputatie juist met die passage in het bestuursakkoord?
- Hoe was de provincie in het verleden betrokken bij de kandidatuur van de Kalmthoutse heide? Wat heeft ze juist gedaan?
- Is de provincie deze legislatuur al met een verkenningsopdracht gestart? Welk traject heeft de deputatie voor ogen?
- Hoe ziet de deputatie de uitrol van de passage in het bestuursakkoord?
- Hoe zullen lokale actoren betrokken worden? Is er al een gesprek met de gemeente Kalmthout geweest?
- Verschillende organisaties wensen ook aan de kar te trekken, w.o. GroenRand. Hoe ziet de deputatie de rol van het middenveld?