Luk Lemmens, Rudolf Sohier
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer VAN DER TAELEN neemt het woord. Mevrouw BEELS neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw FRANCOIS neemt het woord. Mevrouw COLSON neemt het woord.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
De heer REYDAMS neemt het woord. Mevrouw COLSON neemt het woord.
Het agendapunt is afgevoerd
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Mevrouw COLSON neemt het woord. Goedgekeurd met 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Erediensten. Mechelen. Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus. Rekening 2024. Advies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 april 2025
Krachtens artikel 55, §2 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de jaarrekening.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de provincieoverheid, wordt de provincieraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Luidens artikel 55, §1 juncto art. 78 stelt de kathedrale kerkraad jaarlijks de rekening van de kathedrale kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 mei in bij de provincieoverheid.
In vergadering van 27 februari 2025 heeft de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Mechelen de rekening over het dienstjaar 2024 opgemaakt en goedgekeurd. Het dossier is rechtsgeldig ingediend via ReligioPoint op 23 maart 2025.
Uit de uitgevoerde inhoudelijke en rekenkundige controle blijkt dat:
Er werden aldus geen onregelmatigheden vastgesteld.
De rekening kan als volgt worden samengevat:
Soort | IN/UIT | 2024 |
Exploitatie | Ontvangsten | 590.861,80 EUR |
| Uitgaven | 702.022,87 EUR |
| Voor financiering | -111.161,07 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -111.161,07 EUR |
| Overboeking | -78.247,58 EUR |
| Eigen dienstjaar | -189.408,65 EUR |
| Gecorrigeerd overschot | 230.510,60 EUR |
| Exploitatie voor toelage | 41.101,95 EUR |
| Exploitatietoelage | 230.706,15 EUR |
| Saldo | 271.808,10 EUR |
|
|
|
Investeringen | Ontvangsten | 69.016,62 EUR |
| Uitgaven | 147.264,20 EUR |
| Voor financiering | -78.247,58 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | -78.247,58 EUR |
| Overboeking | 78.247,58 EUR |
| Eigen dienstjaar | 0,00 EUR |
| Gecorrigeerd overschot | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
Het batig saldo voor de exploitatie (ten bedrage van 271.808,10 EUR) dient ingeboekt te worden in het budget 2026.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
De rekening 2024 werd tijdig, i.e. voor 1 mei 2025 ingestuurd.
Deze rekening bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in art. 42 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het financiële gedeelte van de rekening, inclusief de staat van het vermogen, werd opgemaakt volgens het model van het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 april 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
De rekening over het dienstjaar 2024 van de Metropolitaanse Kerkfabriek Sint-Rumoldus te Mechelen wordt gunstig geadviseerd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 29
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Met als gevolg: Goedgekeurd met 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Ingrid
Pira
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Leen
Swinnen
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Bruno
Valkeniers
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Kathleen
Rombauts
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Bruno
Valkeniers
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Ingrid
Pira
,
Daan
Reydams
,
Leen
Swinnen
,
Ilse
Van Dienderen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Erediensten. Antwerpen. Roemeens-orthodoxe kerkfabriek de Geboorte van de Moeder Gods. Rekening 2024. Negatief advies. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 april 2025
Krachtens art. 55, §2 juncto art. 229 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de jaarrekening.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de provincieoverheid, wordt de provincieraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Luidens art. 55, §1 juncto art. 229 stelt de kerkfabriekraad jaarlijks de rekening van de orthodoxe kerkfabriek van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 mei in bij de provincieoverheid.
In vergadering van 23 januari 2025 heeft de Roemeens-orthodoxe kerkfabriekraad van de Geboorte van de Moeder Gods te Antwerpen de rekening over het dienstjaar 2024 opgemaakt en goedgekeurd. Het dossier is op 14 maart 2025 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
Uit de uitgevoerde inhoudelijke en rekenkundige controle blijkt dat:
| Budget 2024 | Rekening 2024 |
Exploitatie ontvangsten | 31.300,00 EUR | 79.421,01 EUR |
Exploitatie uitgaven | 62.760,00 EUR | 108.967,14 EUR |
Er werden aldus wel procedurele doch geen financiële onregelmatigheden vastgesteld.
De rekening kan als volgt worden samengevat:
Soort | IN/UIT | 2024 |
Exploitatie | Ontvangsten | 79.421,01 EUR |
| Uitgaven | 108.967,14 EUR |
| Voor financiering | -29.546,13 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboek | -29.546,13 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -29.546,13 EUR |
| Gecor. overschot | 4.406,96 EUR |
| Expl. voor toelage | -25.139,17 EUR |
| Expl. Toelage | 31.460,00 EUR |
| Saldo | 6.320,83 EUR |
|
|
|
Investeringen | Ontvangsten | 18.351,08 EUR |
| Uitgaven | 18.333,32 EUR |
| Voor financiering | 17,76 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboek | 17,76 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | 17,76 EUR |
| Gecor. overschot | 111,07 EUR |
| Saldo | 128,83 EUR |
Zowel het batig saldo voor de exploitatie (ten bedrage van 6.320,83 EUR) als dat voor de investeringen (ten bedrage van 128,83 EUR) dienen ingeboekt te worden in het budget 2026.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
De rekening 2024 werd tijdig, i.e. voor 1 mei 2025 ingestuurd.
Deze rekening bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in art. 42 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het financiële gedeelte van de rekening, inclusief de staat van het vermogen, werd opgemaakt volgens het model van het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van art. 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 april 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
De rekening over het dienstjaar 2024 van de Roemeens-orthodoxe kerkfabriek van de Geboorte van de Moeder Gods te Antwerpen wordt ongunstig geadviseerd met volgende boekhoudkundig-technische opmerkingen:
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 29
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Met als gevolg: Goedgekeurd met 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Ingrid
Pira
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Leen
Swinnen
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Bruno
Valkeniers
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Kathleen
Rombauts
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Bruno
Valkeniers
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Ingrid
Pira
,
Daan
Reydams
,
Leen
Swinnen
,
Ilse
Van Dienderen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Erediensten. Antwerpen. Roemeens-orthodoxe kerkfabriek de Geboorte van de Moeder Gods. Budget 2025. Akteneming. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 april 2025
Krachtens artikel 48 juncto artikel 229 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, neemt de provincieraad akte van het budget als het past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Krachtens artikel 49 juncto artikel 229 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om zich uit te spreken over de goedkeuring van het budget indien dit niet past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Luidens artikel 47 juncto artikel 229 worden de budgetten na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober bij de provincieoverheid ingediend (…). De provincieraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de provincieoverheid (…).
Luidens art. 46 juncto art. 229 stelt de kerkfabriekraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de orthodoxe kerkfabriek voor het volgende boekjaar vast. Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget.
In vergadering van 22 oktober 2020 heeft uw raad het meerjarenplan 2020-2025 van de orthodoxe kerkfabriek De Geboorte van de Moeder Gods te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake. Dit meerjarenplan voorzag in een toelage van de provincie Antwerpen voor de exploitatie van 33.460,00 EUR voor het jaar 2025.
De kerkfabriekraad van de orthodoxe kerkfabriek De Geboorte van de Moeder Gods heeft het budget 2025 opgemaakt en goedgekeurd in vergadering van 23 januari 2025.
Uw raad gaf een gunstig advies over de rekening 2023 in vergadering van 28 maart 2024, met een batig saldo voor de exploitatie ten bedrage van 4.406,96 EUR en voor investeringen van 111,07 EUR.
Het budget 2025 kan als volgt worden samengevat:
Exploitatie | Ontvangsten | 30.000,00 EUR |
| Uitgaven | 67.866,96 EUR |
| Voor financiering | - 37.866,96 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | - 37.866,96 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | - 37.866,96 EUR |
| Gecor. Expl. Rek. n-2 | 4.406,96 EUR |
| Gecor. Expl. Budget n-1 | 0,00 EUR |
| Voor toelage | - 33.460,00 EUR |
| Gewone toelage | 33.460,00 EUR |
| Achterstal. toelage | 0,00 EUR |
| Saldo | 0,00 EUR |
|
|
|
Exploitatietoelage |
| 33.460,00 EUR |
Investeringen | Ontvangsten | 18.333,32 EUR |
| Uitgaven | 18.333,32 EUR |
| Voor financiering | 0,00 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | 0,00 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | 0,00 EUR |
| Gecor. Expl. Rek. n-2 | 111,07 EUR |
| Gecor. Expl. Budget n-1 | 0,00 EUR |
| Saldo | 111,07 EUR |
|
|
|
Investeringstoelage |
| 0,00 EUR |
Het budget 2025 vergeleken met het meerjarenplan 2020-2025 voor wat betreft de voorziene subsidie voor 2025:
Voorziene subsidie in het meerjarenplan | 33.460,00 EUR |
Gevraagde provinciale subsidie budget 2025 | 33.460,00 EUR |
Verschil | 0,00 EUR |
Het ingediende budget valt aldus binnen het goedgekeurde meerjarenplan. De provincieraad dient derhalve akte te nemen van het ingediende budget 2025.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
Het budget 2025 werd ontvangen op 14 maart 2025 en werd aldus niet tijdig, i.e. voor 1 oktober 2024, ingestuurd. Hierop staan echter geen strafbepalingen.
Luidens de artt. 47 en 50, eerste lid van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zijn de budgetten en de wijzigingen onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, in casu de Metropoliet-Aartsbisschop van het Oecumenisch Patriarchaat van Konstantinopel.
Dit advies werd verstrekt op 28 januari 2025 en ontvangen door de provincieoverheid op 28 februari 2025.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 april 2025.
BBC: Actieplan: Interne werking DREM - Actie: SREM Erediensten.
Een budget ten belope van 33.460,00 EUR ten voordele van de Roemeens-orthodoxe kerkfabriek De Geboorte van de Moeder Gods te Antwerpen werd reeds voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025 op boekhoudsleutel 2025/64902000/0790 - Niet-nominatieve subsidies/Erediensten (Bijdrage in het tekort van de gewone begroting van de kerkfabrieken van de erkende erediensten (W)), ramingsnummer MJP001467, van het budget 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt akte van het budget 2025 van de Roemeens-orthodoxe kerkfabriek De Geboorte van de Moeder Gods te Antwerpen met een provinciesubsidie van 33.460,00 EUR voor het tekort op het exploitatiebudget 2025, zonder formulering van boekhoudkundig-technische of andere opmerkingen ter zake.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 29
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Met als gevolg: Goedgekeurd met 29 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Ingrid
Pira
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Leen
Swinnen
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Bruno
Valkeniers
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ilse
Jacques
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Kathleen
Rombauts
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Bruno
Valkeniers
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Ingrid
Pira
,
Daan
Reydams
,
Leen
Swinnen
,
Ilse
Van Dienderen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: De raad wordt geschorst om 15.05 uur tot 15.11 uur. Volgende sprekers nemen het woord:
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/4 | Aanduiding van de afgevaardigden in de algemene vergadering van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). Herziening van het provincieraadsbesluit van 27 februari 2025. Goedkeuring.
|
Volgens art. 43, § 2, 5° provinciedecreet beslist de provincieraad over de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 35 van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad geheim stemt over de aanwijzing van leden van de provinciale bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de provincie in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
Art. 4 van de statuten van het UZA bepaalt dat de deputatie van de Provincie Antwerpen 3 leden kan voordragen voor de algemene vergadering, na overleg met de Rector van de UA.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
In de zitting van 27 februari 2025 nam uw raad de beslissing om 3 vertegenwoordigers aan te duiden voor de Raad van Bestuur van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA). Naar aanleiding van de communicatie van dit besluit, bleek dat we een administratieve vergissing hebben gemaakt. Het gaat om vertegenwoordigers in de algemene vergadering en niet de Raad van Bestuur.
Om die reden legt de deputatie het correcte bestuursniveau aan uw raad voor ter goedkeuring.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 april 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad draagt volgende 3 kandidaten voor als lid van de algemene vergadering van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) na overleg met de Rector van de UA:
1. Mireille Colson
2. Kristof Bossuyt
3. Alexandra Dirckx
Deze beslissing vervangt de beslissing van de provincieraad van 27 februari 2025, punt VARIA-2025-00232.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/5 | Uitbetaling werkingssubsidie Aanvullende Lokale Diensten aan Natuurwerk vzw op basis van samenwerkingsovereenkomst. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 24 april 2025
Art. 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Koninklijk Besluit nr. 110 van 13 december 1982, gewijzigd door het Koninklijk Besluit nr. 145 van 30 december 1982, betreffende het verplicht evenwicht van de begroting.
Besluit van de Vlaamse Regering van 26 mei 2023, en het wijzigingsbesluit van 8 december 2023 houdende toekenning van een werkingssubsidie aan lokale besturen voor de organisatie van een aanvullend lokaal dienstenaanbod.
Besluit 2012/21/EU van de Europese Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen.
In bijgaand verslag wordt gevraagd in te stemmen met de uitbetaling van de werkingssubsidie ALD vanuit het verdeelkrediet met als omschrijving ‘Subsidie voor aanvullende lokale diensten (V)’ onder ARK nummer 64902000 (niet-nominatieve subsidie) Ramingsnummer MJP001579 voor een totaalbedrag van 134.906,10 EUR aan Natuurwerk vzw. Middels een aanpassing meerjarenbegroting wordt in de provincieraad van juli 2024 op het budget 2024 op betreffen ramingsnummer een krediet van 134.906,10 EUR ingeschreven.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 17 Partnerschappen om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
SDG 8 Eerlijk werk en economische groei
SDG-subdoelstelling 8.5 Tegen 2030 komen tot een volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor alle vrouwen en mannen, ook voor jonge mensen en personen met een handicap, alsook een gelijk loon voor werk van gelijke waarde.
Op 26 mei 2023 besliste de Vlaamse regering om de werkingsfinanciering voor organisaties die het aanvullend lokaal dienstenaanbod inrichten te financieren via de lokale besturen. Dit als overgangsmaatregel voor het Individueel Maatwerkdecreet. De modaliteiten worden beschreven in het BVR en het wijzigingsbesluit van 8 december 2023.
Natuurwerk vzw is een organisatie die dergelijk aanvullend lokaal dienstenaanbod inricht voor een aantal provinciale diensten zoals:
- Kempens Landschap (voor project Landschapsdokters)
- APB Toerisme Provincie Antwerpen (voor project Routedokters)
- Bosgroepen
- Regionale landschappen
Ook Pidpa maakt gebruik van hun diensten.
Het doel van de (diverse) samenwerkingen tussen provincie Antwerpen en Natuurwerk is de goede uitvoering van beheerswerken in het kader van natuur-, bos- en landschapsbeheer, gericht op het bevorderen van de biodiversiteit, al dan niet in combinatie met de toeristische ontsluiting, naar de inwoners van de provincie Antwerpen toe.
Door het uitvoeren van deze werken, biedt Natuurwerk aan doelgroepmedewerkers een leeromgeving om een gepaste arbeidsattitude te ontwikkelen en technische vaardigheden aan te scherpen op vlak van ecologisch natuurbeheer. Op die manier wordt hun (re-)integratie in de arbeidsmarkt voorbereid.
De Vlaamse minister, in de vorige legislatuur, bevoegd voor Economie, Werk, Innovatie en Landbouw besliste om de werkingssubsidie ALD bestemd voor de vzw Natuurwerk niet via verschillende lokale besturen, maar via de provincie Antwerpen te laten lopen. Bijgevolg worden de voorziene Vlaamse middelen vanuit het departement Werk, Economie, Wetenschap, Innovatie en Sociale Economie (WEWIS) aan de Provincie Antwerpen gefinancierd. De provincie Antwerpen dient de middelen door te storten aan Natuurwerk vzw.
Om conform de Europese staatssteunregelgeving (Besluit 2012/21/EU van de Europese Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2) te handelen, hebben we als opdrachtgever in 2023 een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de opdrachtnemer (Natuurwerk vzw) waarin het doel en de vorm van de samenwerking omschreven is.
De dienst Werk maakte deze overeenkomst op in samenspraak met het Vlaams departement, Natuurwerk vzw en met advies van de provinciale juridische en financiële dienst.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 april 2025.
Voor 2025 wordt een budget van 134.906,10 EUR aan Natuurwerk vzw voorzien onder ARK nummer 64902000 (niet-nominatieve subsidie) Ramingsnummer MJP001579. Deze werd door een aanpassing van de meerjarenbegroting in de provincieraad van 27 juni 2024 ingeschreven. De uitbetalings- en verantwoordingsmodaliteiten voor het huidige alsook volgende jaren worden in de samenwerkingsovereenkomst omschreven.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de werkingssubsidie Aanvullende Lokale Diensten van 134.906,10 EUR aan Natuurwerk vzw goed op basis van de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd in de provincieraad van 27 juni 2024.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 32
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 32 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Ingrid
Pira
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Leen
Swinnen
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Bruno
Valkeniers
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Jinnih
Beels
,
Wouter
Bollansée
,
Kristof
Bossuyt
,
Mireille
Colson
,
Nathalie
Cuylaerts
,
Lenn
De Cleene
,
Jan
De Haes
,
Vera
De Hert
,
Stef
De Keyser
,
Erik
De Quick
,
Yana
De Vrij
,
Sarah
Demartelaere
,
Catherine
François
,
André
Gantman
,
Kathleen
Helsen
,
Ilse
Henderickx
,
Lukas
Jacobs
,
Ward
Kennes
,
Kathleen
Krekels
,
Els
Opdenbergh
,
Kinga
Pajak
,
Koen
Palinckx
,
Marleen
Peeters
,
Ingrid
Pira
,
Daan
Reydams
,
Kathleen
Rombauts
,
Leen
Swinnen
,
Fauzaya
Talhaoui
,
Bruno
Valkeniers
,
Ivan
Van Der Taelen
,
Ilse
Van Dienderen
,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jinnih Beels Telefoon: 03 240 52 72
Agenda nr. 2/1 | APB Cultuurhuis De Warande. Aanstelling bestuurders-deskundigen. Goedkeuring.
|
De leden van de raad van bestuur worden benoemd door de provincieraad (art. 229, §2, 2e lid van het Provinciedecreet).
De statuten van APB Cultuurcentrum De Warande, zoals laatst gewijzigd bij provincieraadsbeslissing van 27 maart 2025, bepalen in art. 8, voorlaatste lid:
“De raad van bestuur is als volgt samengesteld:
- 9 leden waaronder de bevoegde gedeputeerde, benoemd vanuit de fracties in de provincieraad;
- 3 deskundigen met deskundigheid of affiniteit met de geografische locatie van Cultuurhuis de Warande. Om deze deskundigheid of affiniteit te waarborgen moet er minstens 1 van deze deskundigen een mandaat van schepen of burgemeester hebben binnen de stad Turnhout. (…)”
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publiek diensten
SDG-subdoelstelling 16.7 Ontvankelijke, inclusieve, participatieve en representatieve besluitvorming op alle niveaus garanderen
Op 23 januari 2025 keurde de provincieraad de nieuwe samenstelling van de raad van bestuur van APB Cultuurhuis De Warande goed. Hierbij werd (conform de vorige versie van de statuten) als externe deskundige uit het werkveld cultuur regio Turnhout de heer Achraf El Yakhloufi aangesteld. De overige twee mandaten voor externe deskundigen werden nog niet ingevuld.
De stad Turnhout laat weten dat (conform de huidige versie van de statuten) als externe deskundige met deskundigheid of affiniteit met de geografische locatie van Cultuurhuis De Warande en met een mandaat van schepen of burgemeester binnen de stad Turnhout de heer Achraf El Yakhloufi wordt vervangen door de heer Peter Segers.
De twee overige mandaten als externe deskundige zullen worden ingevuld door de heer Roger Delahaut en de heer Patrick De Fré.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 april 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad ontslaat de heer Achraf El Yakhloufi als bestuurder van APB Cultuurhuis De Warande.
Artikel 2:
De provincieraad benoemt als bestuurders van APB Cultuurhuis De Warande:
- De heer Peter Segers
- De heer Roger Delahaut
- De heer Patrick De Fré
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 2/2 | EVAP Stichting Kempens Landschap SON. Statutenwijziging. Goedkeuring.
|
Artikel 28 van de statuten van EVAP Stichting Kempens Landschap SON bepaalt dat statutenwijzigingen moeten worden goedgekeurd door de provincieraad.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
Er wordt voorgesteld om de statuten van EVAP Stichting Kempens Landschap SON te wijzigen om de besluitvormingsprocessen binnen de organisatie te verbeteren.
De voorgestelde wijzigingen zijn de volgende:
- In uitvoering van het Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (WVV) wordt de benaming ‘raad van bestuur’ doorheen de statuten vervangen door ‘bestuursorgaan’.
- Het systeem van co-voorzitterschap wordt aangepast naar een systeem van voorzitter en ondervoorzitter, zowel wat betreft het bestuursorgaan(art. 12) als het directiecomité (art. 21). Dit vereist ook een wijziging in de vervangingsregeling en een aantal bepalingen inzake oproeping voor de vergadering en vertegenwoordiging namens de stichting.
- De samenstelling van het directiecomité wordt gewijzigd, zodat de leden van de deputatie die geen mandaat als voorzitter of ondervoorzitter hebben in de stichting, ook lid zijn van het directiecomité (art. 17).
Een gecoördineerde versie van de statuten wordt aan dit besluit gehecht.
De raad van bestuur van Stichting Kempens Landschap heeft deze statutenwijziging goedgekeurd op 21 maart 2025.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 april 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad keurt de wijzigingen aan de statuten van EVAP Stichting Kempens Landschap goed.
Artikel 2:
De provincieraad neemt kennis van de gecoördineerde statuten van EVAP Stichting Kempens Landschap.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jinnih Beels Telefoon: 03 240 52 72
Agenda nr. 3/1 | Provinciale initiatieven. Lidmaatschap 2025 Vlaams Coördinatiecentrum Mestverwerking (VCM) vzw. Goedkeuring.
|
Art. 43, §2, 5° van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad bevoegd is voor het beslissen van de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 35 van het provinciedecreet bepaalt dat de stemming over de aanwijzing van de vertegenwoordigers van de provincie in de organen van andere rechtspersonen, geheim is.
De provincie wenst de vinger aan de pols te houden in de mestverwerkingssector, een schakel in de agrarische keten. Daarom heeft de provincie een viervoudig B-lidmaatschap bij de vzw Vlaams Coördinatiecentrum Mestverwerking (VCM vzw), Baron de Ruzettelaan 1 BO.3, 8310 Brugge.
Het lidmaatschap biedt de mogelijkheid tot afvaardiging in de Raad van Bestuur, het bepalen van beleid en uit te voeren taken alsook de vermelding op de VCM-website van het provinciale logo en verwijzing naar de provinciale website.
De vzw VCM stuurt een schuldvordering in het begin van elk kalenderjaar. Naar jaarlijkse gewoonte dient de provinciale vertegenwoordiging bij VCM te worden ingevuld. Vooraleer tot betaling over te gaan vraagt de boekhouding immers dat de provinciale afvaardiging door de provincieraad goedgekeurd werd.
Voor 2025 wordt namens de Provincie Antwerpen de gedeputeerde bevoegd voor Landbouw, Jinnih Beels, voorgedragen als effectief lid van de Algemene Vergadering en als plaatsvervanger het diensthoofd van de dienst Landbouw.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 2 Geen honger
SDG-subdoelstelling 2.4 Tegen 2030 duurzame voedselproductiesystemen garanderen en veerkrachtige landbouwpraktijken implementeren die de productiviteit en de productie kunnen verhogen, die helpen bij het in stand houden van ecosystemen, die de aanpassingscapaciteit verhogen in de strijd tegen klimaatverandering, extreme weersomstandigheden, droogte, overstromingen en andere rampen en die op een progressieve manier de kwaliteit van het land en de bodem verbeteren
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting 20 maart 2025.
Het viervoudige B-lidmaatschap dat de dienst Landbouw (tot en met 2020 Dienst Landbouw- en Plattelandsbeleid) jaarlijks aangaat, bedraagt 1.005 EUR per lidmaatschap in 2025. Voor en viervoudig B-lidmaatschap komt dit op 4.020 EUR.
BESLUIT:
Artikel 1:
Provincie Antwerpen sluit zich voor het jaar 2025 aan als viervoudig B-lid van het Vlaams Coördinatiecentrum voor Mestverwerking (VCM) vzw.
Artikel 2:
De provincieraad stemt ermee in om namens de Provincie Antwerpen voor 2025 de gedeputeerde bevoegd voor Landbouw, Jinnih Beels, voor te dragen als effectief lid in de Algemene Vergadering onder de B-leden van het Vlaams Coördinatiecentrum voor Mestverwerking (VCM) vzw.
Artikel 3:
De provincieraad stemt ermee in om namens de Provincie Antwerpen voor 2025 het diensthoofd Landbouw voor te dragen als plaatsvervanger in de Algemene Vergadering onder de B-leden van het Vlaams Coördinatiecentrum voor Mestverwerking (VCM) vzw.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jinnih Beels Telefoon: 03 240 52 72
Agenda nr. 3/2 | Subsidiëring organisatie van het vijfde internationale aardbeiencongres. Goedkeuring.
|
Art. 2 van het provinciedecreet
Wet van 14 november 1983
Organisatie van het Internationale Aardbeiencongres
Coöperatie Hoogstraten cv, Proefcentrum Hoogstraten vzw (PCH), Vlaams Centrum voor Bewaring van Tuinbouwproducten (VCBT - KU Leuven) en het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties vzw (VBT) organiseren van 17 tot en met 20 september 2025 het 5e Internationale Aardbeiencongres (International Strawberry Congress, ISC). Het congres gaat door in Antwerpen en Hoogstraten.
Het congres richt zich op een lokaal, maar zeker ook op een internationaal publiek. De voorgaande editie van het congres bracht 300 deelnemers van 32 verschillende landen naar onze provincie. Voor de komende editie verwacht de organisatie minstens evenveel deelnemers.
Het congres richt zich op personen en ondernemingen werkzaam in onderzoek, vermarkting en teelt van aardbeien. Het congres bestaat uit volgende onderdelen:
Aardbeien zijn een belangrijke teelt voor de provincie Antwerpen. Met 623 ha aardbeienteelt ligt 49% van het Vlaamse areaal in de provincie Antwerpen. Deze productie is voornamelijk terug te vinden in Hoogstraten (441 ha, of 1/3 van het Vlaamse areaal). De gemeenten Wuustwezel (27 ha), Merksplas (24 ha), Beerse (23 ha) en Rijkevorsel (21 ha) vervolledigen de Antwerpse top 5.
De provincie Antwerpen telt ook 2 tuinbouwveilingen, waarbij aardbeien een belangrijke rol spelen: Coöperatie Hoogstraten en BelOrta (Sint-Katelijne-Waver). Tenslotte is Proefcentrum Hoogstraten, een praktijkcentrum met een unieke kennis over de aardbeienteelt, ook in de provincie Antwerpen gelegen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 2 Geen Honger
SDG-subdoelstelling 2.4 Tegen 2030 duurzame voedselproductiesystemen garanderen en veerkrachtige landbouwpraktijken implementeren die de productiviteit en de productie kunnen verhogen, die helpen bij het in stand houden van ecosystemen, die de aanpassingscapaciteit verhogen in de strijd tegen klimaatverandering, extreme weersomstandigheden, droogte, overstromingen en andere rampen en die op een progressieve manier de kwaliteit van het land en de bodem verbeteren.
SDG 8 Waardig werk en economische groei
SDG-subdoelstelling 8.2 Tot meer economische productiviteit komen door diversificatie, technologische modernisatie en innovatie, ook door de klemtoon te leggen op sectoren met hoge toegevoegde waarde en arbeidsintensieve sectoren.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 april 2025.
Provincie Antwerpen kent een nominatieve projectsubsidie van 6.300,00 EUR toe aan Coöperatie Hoogstraten voor de organisatie van het International Strawberry Congress. Deze subsidie wordt toegekend als een 100% terugvorderbaar voorschot op het budget 2025, ramingsnummer: MJP001475, omschrijving: Subsidie aan cv Coöperatie Hoogstraten (N), ARK: 64901000, omschrijving ARK: nominatieve subsidie.
Aan de toekenning van deze projectsubsidie zijn volgende voorwaarden verbonden:
Coöperatie Hoogstraten cv rapporteert over deze projectsubsidie uiterlijk op 31 maart 2026 met een activiteitenverslag en een financieel overzicht van inkomsten en uitgaven.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad verleent een subsidie van 6.300 EUR aan de Coöperatie Hoogstraten cv voor de organisatie van het International Strawberry Congress op ramingsnummer MJP001475 ‘Subsidie aan cv Coöperatie Hoogstraten voor organisatie International Strawberry Congress’.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jinnih Beels Telefoon: 03 240 52 72
Agenda nr. 3/3 | Aanduiding van de afgevaardigden van de provincie Antwerpen in de bestuursorganen van de woonmaatschappijen. Goedkeuring.
|
Volgens art. 43, § 2, 5° provinciedecreet beslist de provincieraad over de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 35 van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad geheim stemt over de aanwijzing van leden van de provinciale bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de provincie in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
De provincie Antwerpen is aandeelhouder in de sinds 1 juli 2023 gefuseerde woonmaatschappijen, de vroegere sociale-huisvestingsmaatschappijen. De aandelen van de provincie blijven in eigen handen, maar zijn omgezet in aandelen van de nieuwe gefuseerde woonmaatschappijen. Het betreft:
- De Noorderkempen
- De Voorkempen
- LeefGoed
- Thuispunt Gent
- Thuisrand
- Woonboog
- Woonhaven
- Woonkade Rupelstreek
- Woonland
- Woonpunt Waas
- Woonschakel Berg en Nete
- Woonstroom
- Woonveer Klein-Brabant.
Door het in bezit hebben van deze aandelen is de provincie Antwerpen als stemgerechtigd lid vertegenwoordigd in de algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering van deze woonmaatschappijen.
De vertegenwoordigers voor de woonmaatschappijen LeefGoed en Woonboog werden al door de provincieraad in zitting van 27 februari 2025 aangeduid.
In de woonmaatschappijen Thuispunt Gent en Woonpunt Waas heeft de provincie Antwerpen nog wel aandelen, maar zij ontvouwen sinds de fusie in 2023 hun activiteiten niet meer in de provincie Antwerpen, maar in Oost-Vlaanderen. Daarom worden geen vertegenwoordigers aangeduid in hun Algemene Vergadering.
Vanuit de algemene vergadering kunnen dezelfde vertegenwoordigers, en dit steeds volgens de eigen statuten van de desbetreffende woonmaatschappij, ook worden voorgedragen voor de raad van bestuur. Voor de 9 vertegenwoordigers die nu worden voorgedragen voor de Algemene Vergadering is een delegatie naar de Raad van Bestuur niet van toepassing, gezien dit niet voorzien is in de statuten van de desbetreffende 9 woonmaatschappijen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 april 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad beslist om de volgende vertegenwoordigers van de provincie Antwerpen in de algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering van de woonmaatschappijen aan te duiden vanaf 2025.
VENNOOTSCHAP | AFGEVAARDIGDE VAN DE PROVINCIE VANAF 2025 |
De Noorderkempen | Gunther Hendrickx |
De Voorkempen | Heidi Opdeloght |
Thuisrand | Milenco Van Quaethem |
Woonhaven | Fauzaya Talhaoui |
Woonkade Rupelstreek | Stefan Van Linden |
Woonland | Seppe Vriens |
Woonschakel Berg en Nete | Aïcha Sy |
Woonstroom | Patrick Averens |
Woonveer Klein-Brabant | Jannis Bal |
Artikel 2:
Rekening houdend met de statuten van de verschillende woonmaatschappijen worden de volgende aangeduide vertegenwoordigers van de provincie Antwerpen in de algemene vergadering en de buitengewone algemene vergadering voorgedragen in de raad van bestuur van de woonmaatschappijen. Voor de 9 vertegenwoordigers die nu worden voorgedragen voor de Algemene Vergadering is een delegatie naar de Raad van Bestuur niet van toepassing, gezien dit niet voorzien is in de statuten van de desbetreffende 9 woonmaatschappijen.
Artikel 3:
De vertegenwoordigers worden afgevaardigd met volmacht om over al de op de agenda staande punten te beraadslagen, alle stemmingen uit te brengen en alle akten van processen-verbaal te ondertekenen.
Artikel 4:
Het departement Economie, Streekbeleid en Europa krijgt de opdracht om een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit over te maken aan de betrokken woonmaatschappijen en de aangestelde vertegenwoordigers.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/1 | Budget 2025. Machtigingskrediet 0390/64902000. Toegestane subsidies. Subsidie ter ondersteuning van de werking van vogelopvangcentra in de provincie Antwerpen. Aanwending krediet. Goedkeuring.
|
Art. 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Het Vlaams opvangcentrum voor vogels en wilde dieren Neteland (VOC Neteland) en het Vlaams opvangcentrum voor vogels en wilde dieren Brasschaat-Kapellen (VOC Brasschaat-Kapellen) maken deel uit van tien opvangcentra in Vlaanderen die samenwerken en allen worden gecoördineerd en gemonitord door Vogelbescherming Vlaanderen.
De centra beschikken over de nodige officiële vergunningen om beschermde vogels en andere wilde dieren ter verzorging onder zich te houden. Tot de verzorgde dieren en vogels behoren meerdere beschermde en soms provinciale prioritaire soorten.
Beide VOC’s hebben een educatieve werking naar o.a. scholen en sensibiliseren bezoekers inzake behoud en verbetering van een geschikte leefomgeving voor in het wild levende vogels en dieren.
Jaarlijks wordt in het budget een werkingssubsidie voorzien van 20.000 EUR ter ondersteuning van de werking van beide vogelopvangcentra.
Op 27 juni 2024 besliste de provincieraad i.k.v. de besteding saldo Rekening 2023 het verdeelkrediet voor subsidiëring ter ondersteuning van de werking van vogelopvangcentra in de provincie Antwerpen bij de dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid in 2024 met 40.000 EUR te verhogen als bijkomende ondersteuning voor de twee Antwerpse VOC’s.
Op 26 september 2024 werden de twee subsidies voor een totaalbedrag van 60.000 EUR voor het werkjaar 2024 ter goedkeuring door de raad voorgelegd onder budgetsleutel 0390/64902000 (MJP000229) - ‘Subsidie ter ondersteuning van de werking van vogelopvangcentra in de provincie Antwerpen (V)’, waarvan:
- 30.000 EUR aan Vlaams opvangcentrum voor vogels en wilde dieren Neteland
en
- 30.000 EUR aan Vlaams opvangcentrum voor vogels en wilde dieren Brasschaat-Kapellen
Door een materiële fout werd nadien de toekenning en uitbetaling van de subsidies aan de twee Antwerpse VOC’s niet voorgelegd aan deputatie, waardoor de effectieve uitbetaling dus niet uitgevoerd werd op krediet 2024.
Om de engagementen van 2024 toch na te komen, heeft de dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid de nodige kredieten (60.000 EUR) verschoven vanuit het verdeelkrediet ‘Subsidie voor leefmilieuprojecten’ naar het verdeelkrediet ‘Subsidie ter ondersteuning van de werking van vogelopvangcentra in de provincie Antwerpen’.
Na deze budgetwijziging is onder budgetsleutel 0390/64902000 (MJP000229) - ‘Subsidie ter ondersteuning van de werking van vogelopvangcentra in de provincie Antwerpen (V)’ in totaal 80.000 EUR beschikbaar, waarvan de verdeling nu ter goedkeuring voorligt:
- 40.000 EUR aan Vlaams opvangcentrum voor vogels en wilde dieren Neteland
en
- 40.000 EUR aan Vlaams opvangcentrum voor vogels en wilde dieren Brasschaat-Kapellen
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 15 Leven op het land
SDG-subdoelstelling 15.5 Dringende en doortastende actie ondernemen om de aftakeling in te perken van natuurlijke leefgebieden, het verlies van biodiversiteit een halt toe te roepen en, tegen 2020, de met uitsterven bedreigde soorten te beschermen en hun uitsterven te voorkomen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 april 2025.
De deputatie heeft beslist volgende verdeling aan uw raad ter goedkeuring voor te leggen:
Budgetsleutel 0390/64902000 (MJP000229) - ‘Subsidie ter ondersteuning van de werking van vogelopvangcentra in de provincie Antwerpen (V)’: 80.000 EUR met volgende begunstigden:
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedgekeurd wordt de voorgebrachte verdeling van het krediet 2025, ingeschreven als machtigingskrediet - 'Subsidie ter ondersteuning van de werking van vogelopvangcentra in de provincie Antwerpen'.
Budgetsleutel 0390/64902000 (MJP000229) - 'Subsidie ter ondersteuning van de werking van vogelopvangcentra in de provincie Antwerpen'.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/2 | Provinciale overheidsopdrachten. Raamovereenkomst voor operationele (individuele) fietslease door personeelsleden van de provinciale entiteiten. Bestek en plaatsingswijze. Goedkeuring.
|
Artikel 43 §2 11° van het provinciedecreet: de provincieraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten tenzij:
a) de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur, vermeld in punt 9°, waarvoor de deputatie bevoegd is;
b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan de deputatie heeft toevertrouwd.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
Deze opdracht draagt bij aan volgende SDG’s:
SDG 11 Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam
SDG-subdoelstelling 11.6 Tegen 2030 de nadelige milieu-impact van steden per capita reduceren, ook door bijzondere aandacht te besteden aan de luchtkwaliteit en aan het gemeentelijk en ander afvalbeheer
SDG 12 Verzeker duurzame consumptie- en productiepatronen
SDG-subdoelstelling 12.2 Tegen 2030 het duurzame beheer en het efficiënte gebruik van natuurlijke hulpbronnen realiseren
SDG 13 Neem dringend actie om de klimaatverandering en haar impact te bestrijden
Situering en beschrijving van de opdracht
In zitting van 17 maart 2022 heeft de deputatie de opdracht voor het leveren van fietsen via operationele leasing gegund aan O2O BV.
Aangezien deze raamovereenkomst de maximale afname bereikt heeft, kunnen personeelsleden niet langer een fiets leasen binnen deze overeenkomst.
De individuele leasecontracten, die nog lopen op de actuele overeenkomst, blijven uiteraard behouden (max. individuele leaseperiode van 4 jaar).
In het kader van het bedrijfsvervoersplan stellen de diensten Facilities & Maintenance, Duurzaam Milieu & Natuurbeleid, Loopbaan en Personeelsadministratie en Mobiliteit voor een nieuwe raamovereenkomst voor leasefietsen in de markt te plaatsen, tevens voor de personeelsleden van het Provinciaal Onderwijs.
Hiertoe werd een nieuw bestek opgemaakt dat ter goedkeuring wordt voorgelegd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het beste en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De opdracht omvat het individueel laesen van fietsen voor het personeel volgens het principe van loonruil.
Hierbij heeft het personeelslid de vrije keuze qua type fiets (minimum 25 merken) en fietshandelaar (minimum 100), inclusief verzekering, onderhoud en pechverhelping. Het is ook mogelijk om aan het einde van de leaseperiode de fiets individueel over te nemen aan de reële marktwaarde. Belangrijk aspect in het bestek betreft de uitwisseling van gegevens met provincie Antwerpen en het sociaal secretariaat.
De raamovereenkomst heeft een looptijd van 4 jaar. De individuele leasecontracten kunnen een termijn hebben van 4 jaar, waardoor de looptijd van deze raamovereenkomst feitelijk 8 jaar kan bedragen.
De provincie Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aankoopcentrale, zoals bedoeld in artikel 2, 6° van de wet op de overheidsopdrachten, voor alle verzelfstandigde provinciale entiteiten.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Selectiecriteria
De minimale vereisten inzake kwalitatieve selectie zijn:
Selectiecriteria | Minimumvereisten |
Een verklaring betreffende de totale omzet en in voorkomend geval de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is, over de laatste drie beschikbare boekjaren, afhankelijk van de oprichtingsdatum of van de datum waarop de ondernemer met zijn bedrijvigheid is begonnen, voor zover de betrokken omzetcijfers beschikbaar zijn. | De totale jaaromzet betreffende bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is dient minimum 250.000 EUR exclusief btw gedurende één jaar te bedragen. |
Technische en beroepsbekwaamheid:
Selectiecriteria en minimumvereisten |
Minimum 1 referentie van een gelijkaardige opdracht, die gedurende de laatste 3 jaar werden verricht, met vermelding van: - de opdrachtgever (met gegevens contactpersoon + telefoonnummer); - het begin en einde van de uitvoering; - de beknopte omschrijving van de opdracht; - de omzet van het contract
Met gelijkaardig wordt bedoeld:
OF
|
Beschikken over minimaal 1 referentie van een omvangrijke opdracht voor het leveren van leasefietsen, uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, met vermelding van: - de opdrachtgever (met gegevens contactpersoon + telefoonnummer); - het begin en einde van de uitvoering; - de beknopte omschrijving van de opdracht; - de omzet van het contract
Met omvangrijk wordt bedoeld:
|
Gunningsriteria
De opdracht zal gegund worden op basis van volgende gunningscriteria:
1 | Prijs | 35% |
2 | Dienstverlening | 60% |
3 | MVO | 5% |
Aan elk criterium werd een gewicht toegekend. Op basis van de afweging van al deze criteria rekening houdende met het gewicht dat er aan werd toegekend, zal de opdracht gegund worden aan de inschrijver die de economisch voordeligste regelmatige offerte, vanuit het oogpunt van de aanbestedende overheid, heeft ingediend.
Het gunningscriterium prijs wordt beoordeeld aan de hand van de prijzen per type fiets zoals opgegeven in de inventaris. De vermelding van het merk, model en type louter is louter ter voorbeeld om een indicatie te geven van het gevraagde, het betreft echter geen verplichting om dit merk, model en type ook effectief aan te bieden.
De aanbestedende overheid wil een uitgebreid aanbod aan fietsen ter beschikking stellen van haar (personeels)leden. De prijsvergelijking van de verschillende inschrijvingen gebeurt echter aan de hand van volgende types van fietsen, rekening houdend met de vermelde cataloguswaarde
Bij berekening van de casusprijs wordt rekening gehouden met volgende verdeling:
De rangschikking gebeurt op basis van volgende formule:
score= gewicht x laagste prijs/beoordeelde prijs
De ingediende voorstellen dienen te voldoen aan de minimale technische vereisten zoals vermeld in het bestek en dienen representatief te zijn voor het uitgebreid aanbod aan fietsen.
Het gunningscriterium dienstverlening wordt beoordeeld aan de hand van het door de inschrijver ingediende plan van aanpak.
Dit criterium is verdeeld in 3 sub-gunningscriteria:
Onderstaande elementen worden in rekening gebracht voor de beoordeling van dit criterium. De aanbestedende overheid geeft geen deelscore op elk element, maar beoordeelt op de samenhang tussen de elementen. Het komt er op neer dat voor alle deelaspecten een redelijke beoordeling moet behaald worden. Een slechte beoordeling op enkele deelaspecten kan dus de score voor het criterium sterk negatief beïnvloeden.
2.1 Volledigheid van de aangeboden diensten (15p)
De onderstaande opsomming is niet-limitatief.
2.2 Klantvriendelijkheid (15p)
De onderstaande opsomming is niet-limitatief.
2.3 Proces (30p)
De onderstaande opsomming is niet-limitatief.
Eventuele optionele diensten, zoals de overname van bepaalde risico’s, kunnen de evaluatie van het gunningscriterium dienstverlening verder begunstigen.
MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen)
Het gunningscriterium MVO wordt beoordeeld aan de hand van de aspecten samenwerking sociale economie en circulariteit.
Een nota (max. 2 blz enkelzijdig A4 tahoma 10pt.) waarin de inschrijver uitwerkt:
- welke maatregelen hij onderneemt om de opdracht zo duurzaam mogelijk vorm te geven, zowel op ecologisch als sociaal vlak, incl. vermelding van de reeds ondernomen maatregelen;
- tot welke maatregelen hij zich verbindt naar de toekomstige uitvoering van de opdracht;
- welke maatregelen genomen worden om de levensduur van fietsen te verlengen en het hergebruik van fietsen/onderdelen gestimuleerd wordt;
- welke maatregelen genomen worden om producenten van fietsen aan te zetten tot het sociaal en ecologisch verantwoord produceren van fietsen, o.a. voor elektronische componenten in fietsen.
De bovenstaande opsomming is niet-limitatief.
De aanbestedende overheid beoordeelt de nota op basis van de meetbaarheid, de objectiviteit, de kwaliteit, het ambitieniveau en de impact van duurzaamheidsmaatregelen die de inschrijver reeds onderneemt en zal ondernemen.
Er kunnen voor dit criterium op 2 manieren punten verkregen worden: ofwel indien voor deze opdracht een samenwerking* met sociale economie wordt opgezet (in het logistieke proces of met het oog op levensduurverlenging: herstel, verkoop van leasefietsen die uit roulatie gaan, ….) ofwel met betrekking tot circulariteit. Zie hiervoor verder in het technisch luik.
*Deze samenwerking dient aangetoond te worden d.m.v. een ondertekende verbintenis, incl. plan van aanpak met duidelijke beschrijving van de rol van elke partner.?Deze beide documenten moeten toegevoegd worden aan de offerte van de inschrijver.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Gezien de raming van de opdracht moet de opdracht op Europees niveau gepubliceerd worden.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 april 2025.
De maximale afname op de raamovereenkomst wordt vastgelegd op 9.500.000 EUR, btw inbegrepen.
De kostenraming van deze opdracht voor de rechtspersoon provincie Antwerpen bedraagt 6.028.700 EUR, btw inbegrepen, berekend over de maximale periode van 8 jaar.
Om ruimte te behouden voor afnamen op de raamovereenkomst voor andere entiteiten van de Provincie Antwerpen wordt de kostenraming voor de andere entiteiten ingeschat op 3.471.300 EUR, btw inbegrepen, berekend over de maximale periode van 8 jaar.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt het bestek met bijhorende lastvoorwaarden goed voor een raamovereenkomst voor operationele (individuele) fietslease door personeelsleden van de provinciale entiteiten en kiest de openbare procedure als plaatsingswijze.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/3 | Vastgoed. Turnhout. Verkoop woningen Zandstraat 205-207-209. Goedkeuring.
|
Artikel 43 §2 van het provinciedecreet van 9 december 2005
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende diensten.
De provincie Antwerpen kocht op 26 oktober 1995 de woning Zandstraat 209 te Turnhout. Deze woning werd op 27 juni 1996 voor een periode van 27 jaar in erfpacht gegeven aan het OCMW van Turnhout, eindigend op 27 juni 2023.
De twee aanpalende woningen in de Zandstraat 205 en 207 werden op 16 april 1997 aangekocht. Deze panden werden op 19 december 1997 voor een periode van 27 jaar in erfpacht gegeven aan het OCMW van Turnhout, eindigend op 19 december 2024.
Het OCMW van Turnhout - dat als erfpachter een voorkooprecht had - werd in 2020 reeds bevraagd of het zijn voorkooprecht voor beide woningen wilde uitoefenen. Bij mail van 5 april 2022 liet het weten dat het zijn rechten op de panden in de Zandstraat nog wenste te vrijwaren en dat het op het moment van de te koopstelling een definitieve beslissing zou nemen. Het voorkooprecht zal dus opnieuw worden aangeboden.
Bij een bezichtiging op 14 november 2024 stelde een medewerker van het Team Vastgoed vast dat de woning Zandstraat 209 gekraakt werd. Via gerechtelijke weg werd de uitdrijving van de krakers gevorderd. Op 26 februari 2025 ging de gerechtsdeurwaarder ter plaatse voor de gedwongen uitdrijving van de krakers.
Omdat nog altijd gevreesd kan worden voor de terugkeer van de krakers - of voor de komst van andere krakers - is het aangeraden de woningen zo snel mogelijk te verkopen. Daarom wordt deze verkoop nu al principieel aan de provincieraad voorgelegd, ook al werd het nieuwe schattingsverslag van landmeterskantoor LSG (het team Vastgoed beschikt momenteel enkel over een schattingsverslag van 16 juni 2020) nog niet ontvangen.
De laatste jaren werd ervoor geopteerd om provinciale eigendommen openbaar te verkopen via het Biddit-platform van de Kamer van Notarissen, de zogenaamde ‘rode procedure’.
Naast de gewone openbare verkoop per opbod (de rode procedure) bestaat er nog een tweede procedure om via Biddit woningen te verkopen: de verkoop uit de hand (ook wel ‘blauwe procedure’ genoemd omdat die verkopen op de website in het blauw aangeduid zijn (tegenover rood voor de verkopen per opbod).
De blauwe procedure betreft een verkoop uit de hand, waarbij de verkoper zelf kiest of hij het bod aanvaardt. Hierbij heeft de koper tussen de verkoopovereenkomst en het verlijden van de akte vier maanden de tijd om de financiering in orde te brengen, en er kan ook gewerkt worden met opschortende voorwaarden. De verkoper bepaalt een minimumprijs, en geïnteresseerden kunnen hetzij die minimumprijs, hetzij een hoger of een lager bedrag bieden.
Naarmate het team Vastgoed meer en meer ervaring kreeg met Biddit, is gebleken dat, waar de rode Biddit zeer goed werkt voor particuliere woningen, het systeem minder aangewezen is voor speciale gebouwen en/of gronden waarin een interesse verwacht wordt van projectontwikkelaars. Projectontwikkelaars geven de voorkeur aan een gewone verkoop, waarin voor hen de kosten lager liggen dan bij een openbare verkoop.
Vermoed wordt dat de woningen in de Zandstraat door een professionele koper gekocht zullen worden. De configuratie van de percelen leent zich immers tot een groot nieuwbouwproject. Voor een bouwfirma of projectontwikkelaar vormen de lagere kosten van een blauwe Biddit tegenover een rode Biddit een belangrijk verschil dat zich wellicht laat reflecteren in de biedprijs.
Als openbaar bestuur moet de provincie in principe openbaar verkopen. De blauwe Biddit beantwoordt even goed aan die voorwaarde van openbaarheid als de rode, aangezien ook de dossiers van de blauwe Biddit op de Biddit-site worden gepubliceerd gedurende een zekere termijn, en eenieder er dus kennis kan van nemen en een bod kan doen.
De goederen zullen opgesplitst worden in 2 loten, met name de Zandstraat nrs. 205 en 207 (met de twee achterliggende percelen), en de Zandstraat 209 met (eveneens twee achterliggende percelen), die afzonderlijk te koop aangeboden zullen worden. Daarnaast kan ook nog eens geboden worden op beide loten samen.
Indien het OCMW van Turnhout zijn voorkooprecht niet uitoefent, wordt voorgesteld om de verkoop via de ‘blauwe’ Biddit-procedure te realiseren, en om daarbij als vraagprijs de schattingsprijs volgens het schattingsverslag van 2025 te hanteren. Wordt de vraagprijs niet geboden, dan zal de verkoop ingehouden worden en wordt opnieuw aan de provincieraad gerapporteerd.
De bijlagen zijn digitaal beschikbaar.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 10 april 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
Indien het OCMW van Turnhout zijn voorkooprecht zoals bepaald in artikel 9 van de erfpacht van 27 juni 1996 en in artikel 9 van de erfpacht van d.d. 19 december 1997 uitoefent, keurt de provincieraad van Antwerpen de verkoop van de woningen Zandstraat 205 en 207 te Turnhout, ten kadaster gekend als Turnhout, 3de afdeling, sectie O, nummers 409Y, 409L2, 409X en 409T, en de woning Zandstraat 209, ten kadaster gekend als Turnhout, 3de afdeling, sectie O, nummers 409R, 409V en 409M2, aan de stad Turnhout aan de schattingsprijs zoals bepaald in het schattingsverslag van 2025 van landmeterskantoor LSG goed.
Artikel 2:
Indien het OCMW van Turnhout zijn voorkooprecht niet uitoefent, verleent de provincieraad van Antwerpen machtiging om de woningen Zandstraat 205 en 207 te Turnhout, ten kadaster gekend als Turnhout, 3de afdeling, sectie O, nummers 409Y, 409L2, 409X en 409T, en de woning Zandstraat 209, ten kadaster gekend als Turnhout, 3de afdeling, sectie O, nummers 409R, 409V en 409M2, uit de hand te verkopen via de ‘blauwe procedure’ van het online platform Biddit van de Kamer van Notarissen, voor zover bij de verkoop minimaal de schattingsprijs volgens het schattingsverslag van 2025 van landmeterskantoor LSG behaald wordt.
Artikel 3:
Voor zover als nodig wordt beslist de goederen te desaffecteren uit het openbaar domein.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/4 | Rapport 2024 van de financieel beheerder aan de provincieraad overeenkomstig artikel 90 van het provinciedecreet. Kennisname.
|
Overeenkomstig artikel 90 van het provinciedecreet rapporteert de financieel beheerder in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de provincieraad en de deputatie:
Artikel 90 van het provinciedecreet bepaalt dat de financieel beheerder in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de provincieraad en deputatie over volgende aangelegenheden:
- de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen verbintenissen;
- het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;
- de thesaurietoestand de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
- de financiële risico's.
Aangezien het provinciedecreet geen frequentie bepaalt, besliste de financieel beheerder om deze rapportering jaarlijks aan de provincieraad voor te leggen.
De financieel beheerder zal tevens een afschrift van dit verslag bezorgen aan het Rekenhof na kennisname door de provincieraad.
XXX
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publiek diensten
Subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 3 april 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad van Antwerpen neemt kennis van het rapport van de financieel beheerder over 2024 betreffende de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten, de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de voorgenomen verbintenissen, het debiteurenbeheer en de financiële risico’s.
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Motie
|
Agenda nr. 5/1 | Motie oproep aan de federale regering tot invoering van nultolerantie voor alcohol in het verkeer, ingediend door Ingrid Pira (Groen).
|
Vorselaar, Wijnegem, Herselt. Op één week tijd 3 zware verkeersongevallen in onze provincie met hoofdzakelijk jonge mensen, een kind, veel zwaargewonden en jammer genoeg een overleden slachtoffer. Drama’s. En er was een constante: telkens was er een dronken bestuurder in het spel. En er is nog een constante, collega’s, telkens laait – de ene keer hoger dan de andere – één discussie op: die over nultolerantie voor alcohol in het verkeer. Met telkens weer verkeersexperts, toxicologen, politierechters, organisaties als Vias en VSV, ouders van verongelukte kinderen enzovoort die het er roerend over eens zijn. De huidige limiet, die van 0,5 promille, zet mensen aan tot rekenen en tellen, is de redenering. Nultolerantie - in de praktijk 0,2 promille, om te vermijden dat een gerecht met wittewijnsaus al tot een overtreding leidt - heeft het voordeel van de duidelijkheid.
Dat alle verkeersexperten het daarmee eens, bleek ook in januari in de Kamercommissie Mobiliteit. “De incidentie van rijden onder invloed neemt niet af”, zei Frederick Vinckenbosch van Verkeersinstituut Vias. “Nultolerantie redt levens, de meerderheid van de bevolking is voorstander, en het is kostenefficiënt, want de sociale norm aanpassen is gratis.”
En natuurlijk is nultolerantie niet zaligmakend. Natuurlijk moet er ook werk gemaakt worden van meer controles, strengere straffen en tal van andere maatregelen in combinatie met mekaar. De vraag is alleen: waarop wachten we om nu al nultolerantie in te voeren? En waarom wachten we? Het pleidooi voor nultolerantie voor alcohol in het verkeer is de afgelopen jaren, decennia alleen maar toegenomen. Het aantal landen in Europa waar nultolerantie ingevoerd wordt daalt niet, het stijgt. De mentaliteit is aan het veranderen, ook dat is een feit: mensen denken meer na over alcoholgebruik ook in het verkeer, op recepties, café en restaurant zijn er steeds meer alternatieven voor wie het wil, de markt van de niet-alcoholische dranken boomt…De vraag is: wat doen we eerst? Gaan we eerst – zoals de voorzitter van Horeca Vlaanderen voorstelt – de pakkans en de strafmaat draconisch verhogen en als er geen kentering is binnen enkele jaren rond de tafel zitten om het te hebben over nultolerantie? Of onderschrijven we de visie van verkeerspsychologen dat het invoeren van nultolerantie naast eenduidig en makkelijker voor de handhaving bovendien een cultuuromslag kan bewerkstelligen met een verschuiving van de sociale normen rond alcohol en autogebruik?
Laten we niet wachten collega’s, niet langer de kat uit de boom kijken, niet afwenden wat wellicht binnen afzienbare tijd hoedanook ingevoerd wordt en waar iedereen op dat moment over zal zeggen: waarom hebben we dat niet vroeger gedaan? Laten we hier, in onze provincie, het voortouw nemen collega’s. We zullen applaus krijgen. Heel veel applaus.
Motie: Oproep tot invoering van nultolerantie voor alcohol in het verkeer
De Provincieraad van Antwerpen, bijeen in zitting op donderdag 24 april 2025
Overwegende dat:
Constaterende dat:
Vraagt aan de federale regering en het federale parlement:
Beslist:
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Interpellatie
|
Agenda nr. 6/1 | Interpellatie in verband met het Antwerps Sportpaleis: of nee, de AFAS Dome (sic): niet naar de zin van de Antwerpenaar, ingediend door Ilse Van Dienderen (Groen).
|
De kogel is door de kerk: op 2 april lanceerden BeAtVenues en AFAS de nieuwe naam voor het Sportpaleis: vanaf september zal die de AFAS Dome heten.
Dat gaf wel wat aanleiding tot kritiek en spot in de pers.
Zo lezen we in het HLN, dat een petitie lanceerde onder haar lezers:
100% (!) vindt die naam maar niks.
Enkele uitspraken:
“De naam Sportpaleis heeft een betekenis die dieper loopt dan geld. Voor mij is dit een stukje familiegeschiedenis die verdwijnt. ‘AFAS Dome’ klinkt als ‘afwas doen’ en doet afbreuk aan de identiteit van deze unieke arena.”
En nog:
“Dat dak mocht blauw worden, daar hebben we mee leren leven. Maar blijf toch van die naam af. Het Sportpaleis is Antwerps erfgoed!”
Of: “Voor geld danst de beer.”
“Het is duidelijk dat alles wat naar ‘vroeger’ ruikt kapot moet. AFAS Dome voelt niet iconisch, het is een commerciële naam zonder ziel.”
En spotprenten waren er ook:
En die vat veel samen:
Iedereen wil gewoon koppig vasthouden aan de naam Sportpaleis. Of het nu AFAS Dome zal heten vanaf 1 september of niet.
Een zaak van collectieve burgerlijke ongehoorzaamheid dus?
U mag van ons noteren dat wij – net zoals de goegemeente – niet wild worden van de naam. Men stelt dat “dome” een vaak gehoorde suggestie was als naam. AFAS dat was op voorhand al meegegeven, dat was een “moetje” om in de naam voor te komen.
En wat zouden de gevolgen zijn voor de erfpacht, is de vraag.
Bv. In artikel 3:
En zo komt de naam Sportpaleis nog wel tientallen keren voor in de akte.
Ik heb daarom volgende vragen aan de deputatie:
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Interpellatie
|
Agenda nr. 6/2 | Interpellatie in verband met 'Is de provincie voorbereid op het toenemende risico op bosbranden ten gevolge van klimaatverandering?' ingediend door Daan Reydams (Groen).
|
European State of the Climate rapport 2024. Dat is de naam van het rapport van Copernicus, de klimaatdienst van de Europese Unie, in samenwerking met de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) van de Verenigde Naties. Rond de 100 wetenschappers schreven er aan mee, en de boodschap is duidelijk: Sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw warmt Europa dubbel zo snel op als het globale gemiddelde. Europa is zo het snelst opwarmende continent. Hittegolven worden meer frequent en intensiever, gletsjers in elke Europese regio smelten verder en de neerslagpatronen veranderen met een verhoogde intensiteit van neerslag tot gevolg, wat aanleiding geeft tot meer overstromingen.
In België is de impact ook dit jaar voelbaar. In de maand maart viel er abnormaal weinig neerslag. De droogte van de bodems is niet enkel slecht nieuws voor de landbouwers, maar is ook alarmerend voor onze natuur, die in Vlaanderen reeds in slechte staat is. Het risico op natuurbranden neemt toe. Dat bevestigt ook het Belgisch Klimaatrisicocentrum CERAC: de volgende 20 jaar zal het aantal natuurbranden in België toenemen, maar we zijn nog niet klaar voor deze uitdaging.
In een artikel op VRT NWS[1] valt volgend citaat te lezen: "Wetenschappers, rampenplanners, brandweerdiensten en sitebeheerders zijn zich bewust van dat stijgende risico, en de noodzaak om zich voor te bereiden. Maar door een gebrek aan coördinatie gebeurt dat niet efficiënt genoeg. Er is op het ogenblijk ook niet genoeg politieke aandacht om er een prioriteit van te maken."
Een rapport van het CERAC in samenwerking met het Nationaal Geografisch Instituut (NGI) schrijft het verhoogde risico ook toe aan de monoculturen -zowel in het landbouwgebied, als bij bosaanplantingen en in aangelegde groenzones- en is er te weinig bewustzijn en gebrek aan een samenhangende nationale strategie. Ook wordt erkend dat er een noodzaak is om na te gaan of de brandweerdiensten per regio genoeg kennis, training en uitrusting hebben, om zich te kunnen specialiseren naar de nieuwe realiteit.
Dit alles in acht nemende, brengt me tot volgende vragen:
[1] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/01/10/belgie-moet-zich-voorbereiden-op-meer-natuurbranden-maar-invest/
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 24 april 2025 Interpellatie
|
Agenda nr. 6/3 | Interpellatie in verband met de rol van de provincie in het herdenken van 8 mei in het kader van de 80-jarige overwinning op fascisme en nazisme in Europa ingediend door Daan Reydams (Groen).
|
8 Mei 1945; de dag waarop Nazi-Duitsland capituleerde waarmee officieel een einde kwam aan het Europese luik van de tweede wereldoorlog. De dag staat in onze geschiedenisboeken als V-Day, de dag dat we het nazisme en fascisme overwonnen. Een bevrijd Europa, met een democratie waar we voor gevochten hadden.
Tot 1974 was dit een officiële feestdag waarbij scholen en overheidsinstellingen sloten; het schrappen van 8 mei als feestdag is een vergissing volgens velen. Zo herhaalde historicus en voormalig rector van de Universiteit Antwerpen Herman Van Goethem de afgelopen jaren meermaals zijn pleidooi om van 8 mei terug een officiële feestdag te maken. Het zou een dag kunnen zijn om stil te staan bij de gruwel die fascistisch en nazistisch gedachtegoed heeft aangericht in de wereld, en om de nieuwe generaties te laten stilstaan bij de gevaren die deze strekkingen tot de dag van vandaag betekenen.
Om de leegte van een officiële feestdag op te vullen, zitten de academische wereld en het middenveld niet stil: Ik verwijs bijvoorbeeld naar de herdenkingsdag aan de Universiteit Antwerpen, of de 8 Mei Coalitie die naast het oproepen om de feestdag te herinstalleren, ook herdenkingsmomenten organiseert aan het Fort van Breendonk en de Kazerne Dossin.
In vele Europese landen is 8 mei een wettelijke feestdag, denk aan onder meer Frankrijk en Slovakije. Bij de herdenking van de 75ste verjaardag van de bevrijding van Auschwitz, pleitte ook de voorzitter van het Auschwitz Comité op om van 8 mei een nationale feestdag te maken in Duitsland. Ook is V-Day niet enkel een dag om stil te staan bij de overwinning op Nazi-Duitsland, maar om ook hulde te brengen aan de verzetshelden die gedurende de opkomst van het fascisme en tijdens de bezetting door Nazi-Duitsland onvoorstelbare moed en wilskracht toonden, en aan wie we onze vrijheid en democratie vandaag de dag te danken hebben.
Vandaar richt ik volgende vragen graag aan de deputatie: