Openbare behandeling van agendapunt
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 0/2 | Overzicht van de extern verzelfstandigde agentschappen, provinciale participaties in verenigingen, stichtingen en vennootschappen. Kennisname.
|
Jaarlijks dient de deputatie, bij toepassing van artikel 57, § 4bis van het provinciedecreet, aan de provincieraad een geactualiseerd overzicht te bezorgen van:
1° alle extern verzelfstandigde agentschappen van de provincie, hun statuten en hun overeenkomsten met de provincie;
2° alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de provincie deelneemt.
Artikel 188, §1 van het provinciedecreet bepaalt dat provincies kunnen deelnemen of zich laten vertegenwoordigen in verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk (rechtspersonen) in zover deze organisaties niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van provinciaal belang.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publiek diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
Bij toepassing van voormeld artikel 57 van het provinciedecreet wordt hierna een overzicht bezorgd van alle extern verzelfstandigde agentschappen van de provincie en alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de provincie deelneemt.
1. Extern verzelfstandigde agentschappen
Het provinciedecreet voorziet 2 vormen van extern verzelfstandigde agentschappen:
• Autonome provinciebedrijven (APB);
• Extern verzelfstandigde agentschappen in privaatrechtelijke vorm (EVAP).
Volgende 10 autonome provinciebedrijven werden door uw raad opgericht met de voltallige provincieraad als raad van bestuur en de 4 gedeputeerden als directiecomité:
Beleidsdomein Ontwikkeling en Educatie
• APB Provinciaal Vormingscentrum
• APB Provinciaal Onderwijs Antwerpen
Beleidsdomein Vrije Tijd
• APB Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer
• APB Provinciaal Recreatiedomein De Schorre
Beleidsdomein Leefmilieu
• APB Provinciaal Instituut voor Hygiëne
Beleidsdomein Economie, Streekbeleid en Europa
• APB Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen
• APB Gouverneur Kinsbergencentrum
• APB Kamp C
• APB Hooibeekhoeve
• APB Havencentrum
Daarnaast werden nog 3 autonome provinciebedrijven opgericht (APB met derden), waarbij door uw raad maximum 3 externe deskundigen uit het werkveld werden benoemd in de raad van bestuur van het APB, naast 11 leden voorgedragen door de onderscheiden fracties waaronder de bevoegde gedeputeerde. Het provinciedecreet voorziet een gewaarborgde vertegenwoordiging voor elke fractie. Het directiecomité is samengesteld uit de bevoegde gedeputeerde, het departementshoofd en de directeur van het APB.
Beleidsdomein Ontwikkeling en Educatie
• APB Campus Vesta
Beleidsdomein Vrije Tijd
• APB Cultuurhuis de Warande
• APB Toerisme Provincie Antwerpen
Tenslotte werden nog 5 extern verzelfstandigde agentschappen in privaatrechtelijke vorm (EVAP’s) opgericht door uw raad. Er werd viermaal gekozen voor een vzw-formule en éénmaal voor een stichting van openbaar nut. In de statuten van deze entiteiten werd opgenomen dat de provincie in de algemene vergadering van de vereniging steeds over een meerderheid van de stemmen beschikt en dat de provincie de meerderheid van de leden van de raad van bestuur voordraagt.
Beleidsdomein Vrije Tijd
• EVAP Arboretum Kalmthout vzw
• EVAP Provinciaal Sport- en Recreatiedomein De Nekker vzw
• EVAP Stichting Kempens Landschap son
• EVAP Provinciaal Recreatiedomein De Lilse Bergen vzw
Beleidsdomein Economie, Streekbeleid en Europa
• EVAP Proefbedrijf Pluimveehouderij vzw
De statuten van deze 18 extern verzelfstandigde agentschappen werden door uw raad goedgekeurd. Aan uw raad worden tevens alle beheersovereenkomsten met een APB ter goedkeuring voorgelegd en de samenwerkingsovereenkomsten die worden afgesloten met een EVAP.
2. Verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de provincie deelneemt
Artikel 188 van het provinciedecreet bepaalt dat provincies kunnen deelnemen of zich laten vertegenwoordigen in verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk (rechtspersonen) in zover deze organisaties niet belast worden met de verwezenlijking van welbepaalde taken van provinciaal belang.
De provincie Antwerpen participeert op 1 april 2025 in volgende rechtspersonen zonder dat er sprake is van verzelfstandiging, maar waarbij de werking van de rechtspersoon kan bijdragen tot het provinciaal belang.
Beleidsdomein Algemeen Beleid
Beleidsdomein Financiën
Beleidsdomein Mens, Communicatie en Organisatie
Beleidsdomein Ontwikkeling en Educatie
Beleidsdomein Veiligheid
Beleidsdomein Vrije Tijd
Beleidsdomein Erfgoed
Beleidsdomein Mobiliteit
Beleidsdomein Leefmilieu
Beleidsdomein Economie, Streekbeleid en Europa
Algemeen:
Arbeidsmarktbeleid/ zorg:
Economie:
Innovatie:
Internationale samenwerking:
Landbouwbeleid:
Plattelandsbeleid:
Woonbeleid:
3. Verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin één van de extern verzelfstandigde agentschappen deelneemt
Artikel 57 § 2 van het provinciedecreet legt op om te rapporteren over alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin de provincie deelneemt. Er is geen bepaling die een rapportage verplicht over de verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin één van de extern verzelfstandigde agentschappen in deelneemt.
Deze bijkomende rapportage geeft wel een volledig beeld van de deelnemingen.
Bijkomend nemen de extern verzelfstandigde agentschappen of de provinciale ontwikkelingsmaatschappij (POM) deel in deze verenigingen, stichtingen en vennootschappen:
APB Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer
APB Provinciaal Recreatiedomein De Schorre
APB Hooibeekhoeve
APB Havencentrum
APB Toerisme Provincie Antwerpen
APB Cultuurhuis de Warande
EVAP Arboretum Kalmthout vzw
EVAP Provinciaal Sport- en Recreatiedomein De Nekker vzw
EVAP Proefbedrijf Pluimveehouderij vzw
EVAP Stichting Kempens Landschap son
POM
4. Procedurele vormvereisten
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 30 april 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad neemt kennis van het overzicht van de extern verzelfstandigde agentschappen en de provinciale participaties in verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarvan de provincie deel uitmaakt op 30 april 2025.
Artikel 2:
De provincieraad neemt kennis van het overzicht van de provinciale participaties in verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarvan één van de extern verzelfstandigde agentschappen of de provinciale ontwikkelingsmaatschappij (POM) deel uitmaakt op 30 april 2025.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 0/3 | Wijziging van de afgevaardigden in de raad van bestuur van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM). Goedkeuring.
|
Volgens art. 43, § 2, 5° provinciedecreet beslist de provincieraad over de vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Art. 35 van het provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad geheim stemt over de aanwijzing van leden van de provinciale bestuursorganen en van de vertegenwoordigers van de provincie in overlegorganen en in de organen van andere rechtspersonen en feitelijke verenigingen.
Art. 12 van de statuten van de VLM bepaalt dat de raad van bestuur een vertegenwoordiger benoemt van elke provincie die heeft ingeschreven op aandelen. De vertegenwoordigers van de provincies die hebben ingeschreven op aandelen worden benoemd op een door elke betrokken provincie voorgedragen dubbele lijst waarbij elke provincie een mannelijke en vrouwelijke kandidaat voordraagt.
Wegens het genderevenwicht is gevraagd om 2 vrouwelijke kandidaten voor te dragen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 8 mei 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad draagt volgende kandidaat-bestuurders voor, van de Vlaamse Landmaatschappij (VLM):
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Erediensten. Antwerpen. Islamitische gemeenschap Mehmet Akif. Rekening 2024. Negatief advies. Goedkeuring.
|
Krachtens art. 55, §2 juncto art. 272 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de jaarrekening.
Bij ontstentenis van het versturen van zijn advies naar de provinciegouverneur binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na het inkomen van de rekeningen bij de provincieoverheid, wordt de provincieraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Luidens art. 55, §1 juncto art. 272 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten stelt het comité jaarlijks de rekening van de Islamitische gemeenschap van het voorgaande jaar vast en dient ze voor 1 mei in bij de provincieoverheid.
In vergadering van 12 april 2025 heeft het comité van de Islamitische gemeenschap Mehmet Akif de rekening over het dienstjaar 2024 opgemaakt en goedgekeurd. Het dossier is op 17 april 2025 verstuurd via het Digitaal Loket. De jaarrekening is ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen op dezelfde datum.
Uit de uitgevoerde inhoudelijke en rekenkundige controle blijkt dat:
| Budget 2024 | Rekening 2024 |
Exploitatie ontvangsten | 19.224,00 EUR | 11.951,20 EUR |
Exploitatie uitgaven | 39.985,28 EUR | 37.616,46 EUR |
Er werden geen onregelmatigheden vastgesteld.
De rekening kan als volgt worden samengevat:
Soort | IN/UIT | 2024 |
Exploitatie | Ontvangsten | 11.951,20 EUR |
| Uitgaven | 37.616,46 EUR |
| Voor financiering | - 25.665,26 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | - 25.665,26 EUR |
| Overboeking | 0,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | - 25.665,26 EUR |
| Gecorrigeerd overschot | 3.143,75 EUR |
| Exploitatie voor toelage | - 22.521,51 EUR |
| Exploitatie Toelage | 28.837,00 EUR |
| Saldo | 6.315,49 EUR |
Het batig saldo voor de exploitatie (ten bedrage van 6.315,49 EUR) dient ingeboekt te worden in het budget 2026.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
De rekening 2024 werd tijdig, i.e. voor 1 mei 2025 ingestuurd.
Deze rekening bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in art. 42 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het financiële gedeelte van de rekening, inclusief de staat van het vermogen, werd opgemaakt volgens het model van het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van art. 46 van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 30 april 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
De rekening over het dienstjaar 2024 van de Islamitische gemeenschap Mehmet Akif te Antwerpen wordt ongunstig geadviseerd met volgende boekhoudkundig-technische opmerking:
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Overheidsopdracht. Ontwikkeling, productie & uitzending van provinciale televisie-formats door unieke aanbieders ATV & RTV, jaargang 2025. Goedkeuring.
|
Art. 43 §2 11° van het provinciedecreet: de provincieraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 inzake plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
- Het provinciedecreet, in het bijzonder artikel 57 §3, 4°.
Sinds januari 2002 zendt de provincie Antwerpen het provincale tv–magazine provant.be uit op de regionale zenders ATV en RTV.
De regionale zenders ATV, vertegenwoordigd door de Buren NV, en bvba RTV zijn de respectievelijke licentiehouders voor de zendgebieden Antwerpen en Kempen/Mechelen. De zendgebieden vallen samen met de geografische omschrijving van de provincie Antwerpen. De Gazet van Antwerpen is een onderdeel van Mediahuis nv, dat op zijn beurt wordt vertegenwoordigd door Ads & Data nv, waarvan het een onderdeel is.
In het kader van de promotie van de provinciale initiatieven en de algemene werking van het provinciebestuur via de audiovisuele media op het grondgebied van de provincie Antwerpen werd een samenwerkingsovereenkomst onderhandeld met de beheerders van beide met unieke aanbieders.
In toepassing van artikel 42 §1, 1° d) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten stelt de communicatiedienst voor om voor 2025 opnieuw een overeenkomst te maken met RTV bvba als enige afnemer voor het zendgebied Kempen/Mechelen en met De Buren NV als vertegenwoordiger van de zender ATV (enige afnemer voor het zendgebied Antwerpen) en Ads & Data nv als vertegenwoordiger van Mediahuis nv.
Uw college wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan de wijze van gunnen via de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking op basis van artikel 42 §1, 1° d) van de wet van 17 juni 2016 op de overheidsopdrachten en aan de voorgelegde overeenkomst. Deze overeenkomst wordt nadien digitaal voorgelegd ter ondertekening aan alle betrokken partijen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 8 mei 2025.
De kosten voor deze overeenkomst bedragen 300.000 EUR incl. btw en zijn voorzien in het budget en het meerjarenplan van de communicatiedienst. Ze worden verdeeld over de drie dienstverleners, zijnde 129.000,00 EUR incl. btw voor De Buren nv, 129.000,00 EUR incl. btw voor RTV bvba en 42.000,00 EUR incl. btw voor Ads & Data nv.
De kosten zijn voorzien in het budget en het meerjarenplan op de werkingskosten van de Communicatiedienst onder budgetsleutel 2025/61300000/01/0119/CD/MJP000232.
Voor De Buren nv, BE0455948795 – Gasthuisstraat 100, 9500 Geraardsbergen: Bestelbon 2025007245 voor 129.000,00 EUR (btw incl.)
Voor RTV bvba, BE0461812545 - Lossing 16, 2260 Westerlo: Bestelbon 2025007247 voor 129.000,00 EUR (btw incl.)
Voor Ads & Data nv, BE0809309701 - Harensesteenweg 226, 1800 Vilvoorde: Bestelbon 2025007244 voor 42.000,00 EUR (btw incl.)
BESLUIT:
Enig artikel:
Kennis wordt genomen van het verslag van de communicatiedienst over de voorgelegde overeenkomst betreffende de opdracht ontwikkeling, productie en uitzending van provinciale tv-formats in 2025 op de regionale televisiezenders en op de websites van ATV, RTV en het Mediahuis.
Goedkeuring wordt gegeven aan de wijze van gunnen via de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking op basis van artikel 42 §1, 1° d) van de wet van 17 juni 2016 op de overheidsopdrachten.
Goedkeuring wordt gegeven aan de voorgelegde overeenkomst tussen de provincie Antwerpen enerzijds en RTV bvba, De Buren nv en Ads & Data nv anderzijds. Deze overeenkomst wordt gesloten op basis van artikel 95, 3° van het KB 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten.
De kosten voor deze overeenkomst bedragen 300.000 EUR incl. btw. Ze worden verdeeld over de drie dienstverleners, zijnde 129.000,00 EUR incl. btw voor de Buren NV, 42.000,00 EUR incl. btw voor Ads & Data nv en 129.000 EUR incl. btw voor RTV bvba en zijn voorzien in het budget en het meerjarenplan op de werkingskosten van de Communicatiedienst onder budgetsleutel 2025/61300000/01/0119/CD/MJP000232.
Voor De Buren nv: Bestelbon 2025007245 voor 129.000,00 EUR (btw incl.).
Voor RTV bvba: Bestelbon 2025007247 voor 129.000,00 EUR (btw incl.).
Voor Ads & Data nv: Bestelbon 2025007244 voor 42.000,00 EUR (btw incl.).
Actieplan: DAB – Interne Werking
Actie: Interne Werking Communicatiedienst
Bijlagen
- Provincie Antwerpen - samenwerking 2025 ATV en RTV en Mediahuis Ads data.pdf
- FiscalDebt_Ads&Data.pdf
- FiscalDebt_RTV.pdf
- FiscalDebt_deBuren.pdf
- NonbBankruptcy_Ads&Data.pdf
- NonbBankruptcy_RTV.pdf
- NonbBankruptcy_deBuren.pdf
- SocialDebt_Ads&Data.pdf
- SocialDebt_RTV.pdf
- SocialDebt_deBuren.pdf
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/1 | Provinciale overheidsopdrachten. Toepassing van artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet. Raamovereenkomst quick-wins ontharden en vergroenen met ruimte voor infiltratie (van ontwerp t.e.m. onderhoud). Bestek en gunningswijze. Goedkeuring.
|
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Quick-wins vergroening zijn kleine plekjes zoals straathoeken, plekken onder bomen, stukjes voetpad en gevel die gemakkelijk te ontharden en te vergroenen zijn met extra ruimte voor water.
Met dit project wil de provincie het ontharden op haar grondgebied een boost geven. Door lokale besturen te ontzorgen bij het ontharden en vergroenen op het openbaar domein – van ontwerp tot realisatie en communicatie –maakt ze de drempel zo laag mogelijk. Zo nemen we, via deze raamovereenkomst aannemers (bij voorkeur in samenwerking met maatwerkbedrijven) onder de arm voor de praktische kant: een ontwerp maken, ontharden en opnieuw aanleggen en onderhouden. De provincie ziet erop toe dat de quick-wins inzake vergroening biodivers zijn en voldoende ruimte bieden voor infiltratie.
In zitting van 23 januari 2025 keurde uw raad de plaatsing van de overheidsopdracht voor de raamovereenkomst quick-wins ontharden en vergroenen met ruimte voor infiltratie (van ontwerp t.e.m. onderhoud) goed en stelde als plaatsingswijze de openbare procedure vast. De provincieraad keurde het voorgelegde bestek voor deze opdracht goed. De opdracht was tevens voorbehouden voor maatwerkbedrijven.
In toepassing van artikel 85 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, houdt het volgen van een (plaatsings)procedure echter geen verplichting in tot het gunnen of het sluiten van de opdracht. De aanbestedende overheid kan zowel afzien van het gunnen of het sluiten van de opdracht als de procedure herbeginnen, desnoods op een andere wijze.
Bij het ontvangen van de offertes voor deze opdracht stelde de dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid vast dat de inschrijvingsprijzen ver boven de raming van de opdracht lagen en merkte voor de onderscheiden posten in de meetstaat ook grote verschillen op. Ook werden niet alle gevraagde documenten voor de beoordeling van de gunningscriteria correct ingevuld of bezorgd, wat inhoudelijke beoordeling van de offertes moeilijk maakte.
Gelet op deze vaststellingen, drongen wijzigingen aan het bestek zich op en besliste deputatie op 17 april 2025 om af te zien van het gunnen van de opdracht voor elk van de 3 percelen, conform artikel 85 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
De beslissing om de overheidsopdracht opnieuw in de markt te plaatsen, de bijhorende plaatsingswijze en het herwerkte bestek worden hierbij ter goedkeuring voorgelegd aan uw raad.
Provincie Antwerpen treedt in voorliggende opdracht op als aankoopcentrale (artikels 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten) voor:
Provincie Antwerpen heeft naast haar rol als aanbestedende overheid ook een rol als campagneverantwoordelijke waarbij ze instaat voor de promotie van de campagne en de kwaliteitscontrole van zowel de ontwerpen als van het gehele proces.
Deze opdracht is een raamovereenkomst zoals bedoeld in art. 2, 35° van de Wet Overheidsopdrachten. De opdrachtgevers plaatsen bestellingen in functie van hun behoeften.
De opdracht is verdeeld in 3 percelen:
De raamovereenkomst wordt afgesloten met twee opdrachtnemers per perceel. Inschrijvers mogen voor meer dan 1 perceel een offerte indienen.
De opdrachtnemers (eerste en tweede) van de raamovereenkomst worden gekozen op basis van de hoogste rangschikking in de beoordeling van hun offertes op basis van de gunningscriteria in het bestek.
Deelopdrachten worden door de aanbestedende overheid verdeeld op basis van volgende verdeelsleutel: 2/3 voor de hoogst gerangschikte opdrachtnemer en 1/3 voor de tweede gerangschikte opdrachtnemer. De aanbestedende overheid kan ervoor kiezen om deelopdrachten niet volgens deze verdeelsleutel te verdelen. Een deelopdracht kan worden doorgegeven aan de andere opdrachtnemer wanneer:
Gedurende de duur van de raamovereenkomst wordt elke toewijzing aan één van de opdrachtnemers beschouwd als een opdracht binnen de raamovereenkomst.
De raamovereenkomst wordt gesloten voor een periode van 24 maanden. Deze termijn vangt aan op de dag na verzending van de sluiting van de opdracht, tevens algemeen aanvangsbevel van de opdracht. Deelopdrachten kunnen verder uitgevoerd worden tot een termijn van max. 3 jaar na afloop van de raamovereenkomst (incl. 2 jaar waarborg en onderhoud van de projectzone).
De raamovereenkomst kan tot 2 keer toe stilzwijgend verlengd worden voor een periode van 12 maanden of tot het bedrag van de maximale afname bereikt is.
Gezien de omvang van de opdracht stelt de dienst Duurzaam Milieu-en Natuurbeleid voor om de openbare procedure te kiezen voor het plaatsen van deze opdracht.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.7 Tegen 2030 universele toegang voorzien tot veilige, inclusieve en toegankelijke, groene en openbare ruimtes, in het bijzonder voor vrouwen en kinderen, ouderen en personen met een handicap
SDG 13 Klimaatactie
SDG-subdoelstelling 13.2 Maatregelen inzake klimaatverandering integreren in nationale beleidslijnen, strategieën en planning
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 30 april 2025.
De maximale waarde van onderhavige raamovereenkomst (voor de gehele duurtijd van de raamovereenkomst en voor alle percelen samen) bedraagt 5.244.266 EUR (excl. btw) verdeeld over de drie percelen. Deze maximale waarde vormt geen indicatie voor het offertebedrag waarmee kan worden ingeschreven. Het betreft daarentegen de maximale waarde van de raamovereenkomst, de bovenlimiet, vastgesteld op basis van de maximaal te bestellen hoeveelheden over alle opdrachten heen die binnen de raamovereenkomst kunnen worden geplaatst.
De aanbestedende overheid is aan de opdrachtnemer geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd indien de maximale waarde niet wordt bereikt voor het einde van de duurtijd van de raamovereenkomst.
De opdrachtnemer kan geen rechten putten uit deze maximale waarde van de raamovereenkomst.
Provincie Antwerpen, dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid, treedt op als aankoopcentrale (artikels 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten) en staat in voor de gunningsprocedure.
Provincie Antwerpen, dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid, plaatst zelf geen bestellingen binnen dit raamcontract en voorziet dus ook geen budgetten.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt het plaatsen van een overheidsopdracht voor de raamovereenkomst quick-wins ontharden en vergroenen met ruimte voor infiltratie (van ontwerp t.e.m. onderhoud) goed en stelt als plaatsingswijze de openbare procedure vast. De provincieraad keurt het voorgelegde bestek voor deze opdracht goed.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/2 | Provinciale overheidsopdrachten. Toepassing van artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet. Onderhoud pompstations waterlopen 2e categorie 2026-2029. Bestek en wijze van gunnen. Goedkeuring.
|
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet.
Artikel 38, §1, 1° c) van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Motivatie: door de grote variatie in de pompstations, qua leeftijd, qua grootte en complexiteit, qua aansturing, qua opbouw, is het noodzakelijk om in deze opdracht te kunnen onderhandelen met de inschrijvers om zodoende de beste voorwaarden te kunnen verkrijgen die met deze variatie en complexiteit rekening houden.
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.5 Tegen 2030 het aantal doden en getroffenen aanzienlijk verminderen en in aanzienlijke mate de rechtstreekse economische impact op het bruto binnenlands product terugschroeven dat veroorzaakt wordt door rampen, met inbegrip van rampen die met water verband houden, waarbij de klemtoon ligt op het beschermen van de armen en van mensen in kwetsbare situaties
SDG 13 Klimaatactie
SDG-subdoelstelling 13.1 De veerkracht en het aanpassingsvermogen versterken van met klimaat in verband te brengen gevaren en natuurrampen in alle landen
Aan uw raad wordt een ontwerp voorgelegd, opgemaakt door de dienst Integraal Waterbeleid, voor het onderhoud van de pompstations op de waterlopen van 2e categorie in de provincie Antwerpen voor de periode 2026-2029.
Het ontwerp omvat de selectieleidraad en het bestek, samen met een gedetailleerde kostenraming.
De opdracht bestaat uit 1 perceel en omvat het regelmatige onderhoud van de pompstations op de waterlopen 2e categorie voor de tijdsperiode 2026-2029. De Provincie Antwerpen beheert op dit moment 19 installaties die zorgen voor de afvoer van water in hoogwatersituaties of voor peilregeling. Voor deze pompinstallaties is een regelmatig onderhoud noodzakelijk om de continuïteit ervan te verzekeren en te garanderen dat de installaties feilloos werken in crisissituaties.
Het huidige onderhoudscontract liep over de periode 2022 – 2025, en loopt af in maart 2026. Het voorliggende ontwerp heeft als doel een nieuwe onderhoudsaannemer voor het onderhoud aan de pompstations aan te stellen voor de volgende periode van maximum 48 maanden. Ten opzichte van het vorige contract wordt ook het onderhoud van het meetnet van real-time peilmeters dat door dienst Integraal Waterbeleid werd uitgebouwd, mee opgenomen in de opdracht. Dit zijn vergelijkbare diensten als het onderhoud van de pompstations en zodoende interessant om mee op te nemen in de opdracht.
De volledige opdracht (periodiek onderhoud inclusief dringende kleinere en grotere herstellingen) wordt geraamd op een bedrag van 254 650,00 EUR excl. BTW (308 126,50 EUR incl. BTW) per jaar. De opdracht loopt over 12 maanden, maar is driemaal stilzwijgend verlengbaar met telkens 12 maanden tot een totale looptijd van 48 maanden. De kosten over deze totale looptijd worden zodoende geraamd op 1 018 600,00 EUR excl. BTW (1 232 506,00 EUR incl. BTW).
Van het bovenstaande bedrag komt er 215 220,00 EUR excl. BTW (260 416,20 EUR incl. BTW) per jaar ten laste van de Provincie Antwerpen. Voor de totale looptijd van 48 maanden bedragen de kosten ten laste van de Provincie Antwerpen zodoende 860 880,00 EUR excl. BTW (1 041 664,80 EUR incl. BTW). Het resterende bedrag wordt gedragen door een aantal gemeenten, volgens de overeenkomst die daarover afgesloten werd en de afspraken naar beheer van de pompstations, zoals toegevoegd in bijlage.
Aan uw raad wordt voorgesteld om het ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen de mededingingsprocedure met onderhandeling vast te stellen.
De documenten zijn bijgevoegd in sindala.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 30 april 2025.
In het meerjarenbudget is er budget voorzien om de opdracht eventueel te kunnen herhalen in toepassing van artikel 42, §1, 2° van de Wet betreffende de overheidsopdrachten van 17 juni 2016. Bij deze herhalingen kan gewerkt worden met de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking als plaatsingswijze.
Krediet wordt voorzien op budgetcode 61300000/01/0319/DIW MJP000216 en 22610000/01/0319/DIW MJP000221.
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedgekeurd wordt het ontwerp voor het onderhoud van de pompstations op de waterlopen van 2e categorie in de provincie Antwerpen voor de periode 2026-2029.
Beslist wordt als wijze van gunnen de mededingingsprocedure met onderhandeling voor deze aanneming vast te stellen.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/3 | Provinciale overheidsopdrachten. Toepassing van artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet. Herwaardering benedenloop Boom-Nielse Scheibeek. Bestek en gunningswijze. Goedkeuring.
|
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet.
Artikel 36 (openbare procedure)van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
SDG 6 Schoon water en sanitair
SDG-subdoelstelling 6.6 Tegen 2020 de op water gebaseerde ecosystemen beschermen en herstellen, met inbegrip van bergen, bossen, moerassen, rivieren, grondwaterlagen en meren
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.5 Tegen 2030 het aantal doden en getroffenen aanzienlijk verminderen en in aanzienlijke mate de rechtstreekse economische impact op het bruto binnenlands product terugschroeven dat veroorzaakt wordt door rampen, met inbegrip van rampen die met water verband houden, waarbij de klemtoon ligt op het beschermen van de armen en van mensen in kwetsbare situaties
SDG 13 Klimaatactie
SDG-subdoelstelling 13.1 De veerkracht en het aanpassingsvermogen versterken van met klimaat in verband te brengen gevaren en natuurrampen in alle landen
Aan uw raad wordt een ontwerp voorgelegd, opgemaakt door de dienst Integraal Waterbeleid, voor Herwaardering benedenloop Boom-Nielse Scheibeek.
Het ontwerp omvat het bestek, samen met een gedetailleerde kostenraming met bijhorende plannen.
De provincie is beheerder van de Boom-Nielse Scheibeek (onbevaarbare waterloop 2e categorie), de Vlaamse Waterweg nv is beheerder van de Rupel (bevaarbare waterloop). De beide partijen wensen samen te werken rond het project ‘Herwaardering benedenloop Boom-Nielse Scheibeek’ en hebben hiervoor reeds een samenwerkingsovereenkomst afgesloten (goedgekeurd in Provincieraad van 23/5/2024).
De benedenloop van de Boom-Nielse Scheibeek en de uitwatering naar de Rupel zijn dringend aan herinrichting toe. Het debiet van de Boom-Nielse Scheibeek was in het verleden relatief beperkt, maar de provincie en lokale besturen wensen het afwateringssysteem van het hinterland te optimaliseren waardoor het piekdebiet met 75 % zou kunnen toenemen. Hierbij zou oa hemelwater niet langer naar een RWZI worden afgevoerd, maar naar het watersysteem. Doordat de Rupel een getijdenrivier is kan de Boom-Nielse Scheibeek bij hoogtij niet gravitair afwateren, en dringt een herinrichting van de benedenloop zich op om meer ruimte te geven aan het water.
Het laatste gedeelte van de waterloop (ca. 50 m stroomopwaarts de Rupeldijk) is overwelfd.
De overwelving is in zeer slechte staat, en moet bij de herinrichting van de waterloop afgebroken worden. Wel is er in de overwelving nog een archeologisch relict aanwezig van de originele graangetijdenmolen. De gemeente wenst dit relict te behouden, en de provincie heeft hiermee rekening gehouden in het dossier.
De herinrichting van de Boom-Nielse Scheibeek is een verantwoordelijkheid van de provincie, maar De Vlaamse Waterweg nv wenst in dezelfde beweging de verouderde uitwateringsconstructie doorheen de Rupeldijk te vernieuwen. Omwille van efficiëntiewinsten wensen DVW en de provincie de herinrichting van de Boom-Nielse Scheibeek en de vernieuwing van de uitwateringsconstructie doorheen de Rupeldijk in één project te realiseren. Zoals afgesproken is in de samenwerkingsovereenkomst treedt De Vlaamse Waterweg op als aanbestedende overheid voor de uitvoering van de werken aangezien ze financieel het grootste aandeel hebben in het dossier. De provincie treedt op als medefinancier voor haar aandeel.
De integratie van het archeologisch relict van de voormalige getijdenmolen in het nieuwe traject van de benedenloop van de Boom-Nielse Scheibeek is opgenomen in het goedgekeurde Europees Interregproject ‘(Be)Leefbare Schelde’. De meerkost voor het behoud en de integratie van het archeologisch relict in de waterloop wordt deels gefinancierd door reeds aan de provincie toegekende subsidies binnen dit Interregproject. Het project werd goedgekeurd in juli 2023; de officiële start van het project vond plaats op 15/8/2023. De opgelegde deadline vanuit het Interregproject maakt dat de werken voor de herwaardering van de benedenloop van de Boom-Nielse Scheibeek uiterlijk afgerond moeten zijn tegen 15/8/2026.
Aan uw raad wordt voorgesteld om het ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen de openbare procedure vast te stellen.
De documenten zijn bijgevoegd in sindala.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 30 april 2025.
Het totaal uitvoeringsbedrag van het volledige project (aandeel van provincie + aandeel van De Vlaamse Waterweg) wordt geraamd op 1.461.696,02 EUR, btw inbegrepen.
De kosten ten laste van de provincie voor deze opdracht worden geraamd op 465 797,43 EUR, btw inbegrepen. Hiervan kan na de uitvoering van de werken naar schatting 110 335,06 EUR, btw inbegrepen teruggevorderd worden als subsidie binnen het Interregproject ‘(Be)Leefbare Schelde’.
Krediet wordt voorzien op budgetcode 22610000/01/0319/DIW, MJP000221.
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedgekeurd wordt het ontwerp voor Herwaardering benedenloop Boom-Nielse Scheibeek, met openbare procedure als gunningswijze.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/4 | Provinciale overheidsopdrachten. Raamovereenkomst voor het wassen van ramen (25/003). Bestek en plaatsingswijze. Goedkeuring.
|
Artikel 43 §2 11° van het provinciedecreet: de provincieraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten tenzij:
a) de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur, vermeld in punt 9°, waarvoor de deputatie bevoegd is;
b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan de deputatie heeft toevertrouwd.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Deze opdracht draagt bij aan volgende SDG’s:
SDG 12 Verzeker duurzame consumptie- en productiepatronen
SDG-subdoelstelling 12.7 Duurzame praktijken bij overheidsopdrachten bevorderen in overeenstemming met nationale beleidslijnen en prioriteiten.
Situering en beschrijving van de opdracht
In zitting van 2 september 2021 heeft de deputatie de opdracht voor het wassen van ramen gegund aan ISS Facility Services nv.
Aangezien de maximale looptijd van deze raamovereenkomst verlopen is, moet de opdracht opnieuw worden aanbesteed.
Hiertoe werd een nieuw bestek opgemaakt dat ter goedkeuring wordt voorgelegd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De opdracht omvat het wassen van ramen en wordt afgesloten met 3 opdrachtnemers.
De raamovereenkomst wordt afgesloten met drie opdrachtnemers.
De aanbestedende overheid zal de deelopdrachten toewijzen op basis van een verdeelsleutel van 60% voor de eerst gerangschikte deelnemer, 30% voor de tweede gerangschikte deelnemer en 10% voor de derde gerangschikte deelnemer, met een mogelijke afwijking van maximaal 10%. Dit betekent dat de uiteindelijke verdeling kan variëren tussen 70/20/10 en 50/30/20.
Er worden dus drie kavels samengesteld, waarbij rekening wordt gehouden met de deelnemende entiteiten en de bovengenoemde toewijzingspercentages.
Indien in de loop van de overeenkomst bijkomende afnemers wensen deel te nemen, zal de leidend ambtenaar of de dossierverantwoordelijke de toewijzingspercentages in acht nemen bij het toewijzen aan een opdrachtnemer. Dit betekent dat de afnemers die oorspronkelijk aan een opdrachtnemer zijn toegewezen, indien nodig, kunnen worden verplaatst naar de kavel van de tweede of derde opdrachtnemer.
De aanbestedende overheid kan tevens besluiten om de opdrachten van één afnemende entiteit volledig toe te wijzen aan dezelfde opdrachtnemer, indien dit wenselijk is voor de efficiëntie en de uitvoering van de diensten.
De opdracht kan worden doorgegeven aan de andere partij wanneer de partij die de opdracht kreeg toegewezen:
Indien de opdracht beëindigd werd met 1 of meerdere opdrachtnemers, zullen de opdrachten evenredig verdeeld worden onder de resterende opdrachtnemers.
Indien de uitvoering van de opdracht niet naar behoren of volgens de afgesproken richtlijnen wordt uitgevoerd, zal de aanbestedende overheid de opdracht overdragen aan de volgende deelnemende opdrachtnemer. Dit zal gebeuren indien de corrigerende maatregelen geen verbetering opleveren (zie hiervoor punt 1.2.5 en de technische bepalingen van dit bestek).
Het betreft een niet-exclusieve raamovereenkomst zonder enige afnameverplichting.
De looptijd van de raamovereenkomst bedraagt 1 jaar en vangt aan op de dag volgend op de datum waarop de opdracht is gesloten.
Aansluitend op de bovenvermelde looptijd kan de opdracht 3 maal worden verlengd met telkens een periode van 1 jaar.
De provincie Antwerpen treedt voor deze opdracht op als aankoopcentrale, zoals bedoeld in artikel 2, 6° van de wet op de overheidsopdrachten, voor alle verzelfstandigde provinciale entiteiten en enkele andere aanbestedende overheden (waaronder het Instituut voor Tropische Geneeskunde? en Universiteit Antwerpen).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Selectiecriteria
De minimale vereisten inzake kwalitatieve selectie zijn:
Selectiecriteria | Minimumvereisten |
Een verklaring betreffende de totale omzet en in voorkomend geval de omzet van de bedrijfsactiviteit die het voorwerp van de opdracht is, over de laatste drie beschikbare boekjaren, afhankelijk van de oprichtingsdatum of van de datum waarop de ondernemer met zijn bedrijvigheid is begonnen, voor zover de betrokken omzetcijfers beschikbaar zijn. |
|
Technische bekwaamheid
| Selectiecriteria en minimumvereisten |
1 | Minimum 3 referenties van een gelijkaardige diensten (wassen/reinigen van ramen), die gedurende de laatste 3 jaar werden verricht, met vermelding van: - de opdrachtgever (met gegevens contactpersoon + telefoonnummer); - het begin en einde van de uitvoering; - de beknopte omschrijving van de opdracht; - de omzet van het contract
Met gelijkaardig wordt bedoeld het wassen/reinigen van ramen:
OF?
|
2 | Certificering kwaliteitsmanagement
De inschrijver beschikt over het kwaliteitscertificaat ISO 9001 of gelijkwaardig kwaliteitscertificaat.
|
3 | Certificering milieumanagement
De inschrijver beschikt over het milieucertificaat ISO 14001 of gelijkwaardig milieucertificaat
|
Gunningsriteria
De aanbestedende overheid kiest de economisch voordeligste offerte op basis van volgende gunningscriteria:
Aan elk criterium werd een gewicht toegekend. Op basis van de afweging van al deze criteria rekening houdende met het gewicht dat er aan werd toegekend, zal de opdracht gegund worden aan de inschrijver die de economisch voordeligste regelmatige offerte, vanuit het oogpunt van de aanbestedende overheid, heeft ingediend.
Prijs (55%)
Prijs
Het gunningscriterium prijs wordt beoordeeld aan de hand van
De verdeling van de prijs:
De rangschikking gebeurt op basis van volgende formule:?
Regel van drie;
Score offerte = (prijs laagste offerte / prijs offerte) * gewicht van het criterium prijs?
De regel van drie wordt afzonderlijk toegepast voor de gemiddelde totale prijs voor het onderdeel eenheidsprijzen inventaris, en voor de afzonderlijke totaalprijzen per gebouw. Deze scores worden samengeteld om de totaalscore voor het criterium prijs te bekomen (55%).
Gedetailleerde prijsopgave cases
De prijs wordt beoordeeld op basis van een vaste prijs per vierkante meter, aangevuld met de kost van het in te zetten materieel, voornamelijk hoogwerkers.
Om dit gunningscriterium correct te kunnen toepassen wordt aan de inschrijvers gevraagd een case voor twee gebouwen in detail uit te werken. Aan elk gebouw wordt een gewicht toegekend.
De prijs voor het Lozanagebouw wordt berekend op basis van de opgegeven algemene m² prijs, de prijs voor het Provinciehuis mag, gezien de atypische vormgeving van het gebouw, afwijken van de algemene basisprijs per m².
Methodiek(20%)
De gebruikte methodiek/plan van aanpak wordt beoordeeld op veiligheid en garanties voor een goede uitvoering.
Om dit gunningscriterium correct te kunnen toepassen wordt aan de inschrijvers gevraagd een case voor 2 gebouwen in detail uit te werken:
- Lozanagebouw, Lange Lozanastraat 223 te 2018 Antwerpen
- Provinciehuis, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen
Informatie voor het uitwerken van de cases is bij het bestek gevoegd. De inschrijvers worden erop gewezen dat een plaats bezoek verplicht is en noodzakelijk voor opmaak van de methodiek voor deze twee gebouwen. Voor plaats bezoek, gelieve contact op te nemen met
Pieter Verduyckt via pieter.verduyckt@provincieantwerpen.be of huisvesitng@provincieantwerpen.be
Hierbij zal beoordeeld worden op welke wijze er aandacht is voor veiligheid en duurzaamheid bij de uitvoering van de opdracht zal gegeven worden.
Bij de beoordeling van de inschrijving zullen onder meer de volgende elementen in overweging worden genomen (niet-limitatieve opsomming):
-De wijze waarop de arbeidsveiligheid wordt gegarandeerd, met bijzondere aandacht voor valbeveiliging, het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s), en andere relevante veiligheidsmaatregelen;
-Een duidelijke beschrijving van de initiatieven die de inschrijver neemt om duurzaamheid te integreren in de uitvoering van deze opdracht;
-De milieuvriendelijkheid van de voorgestelde werkmethodes, technieken en materialen, met inbegrip van het gebruik van professionele ecologische producten. Hierbij dient gedetailleerde informatie te worden verstrekt over onder meer de afbreekbaarheid, veiligheidsinformatiebladen (VIB-fiches), milieulabels, enz.;
-Het milieubeleid van de firma, voor zover relevant voor deze opdracht, en de concrete toepassing ervan op de werkvloer door de medewerkers tijdens de uitvoering van de glaswas;
-Het opstellen en uitvoeren van een risicoanalyse met betrekking tot veiligheid, specifiek afgestemd op deze opdracht;
-Het aantonen van kennis en aandacht voor veiligheid, gezondheid en milieu, onder meer via het voorleggen van een geldig VCA-certificaat en bewijs van regelmatige bijscholing van de betrokken medewerkers.
Inzet van sociale economie (5%)
De inschrijver wordt verzocht om bij zijn offerte een beknopte maar duidelijke nota toe te voegen waarin hij toelicht welke concrete maatregelen hij voorziet met betrekking tot sociale economie in het kader van deze opdracht. Deze toelichting moet blijk geven van een duidelijke visie én engagement inzake het inschakelen van kansengroepen.
De inschrijver geeft daarbij een overzicht van bestaande of geplande initiatieven binnen zijn organisatie die gericht zijn op sociale tewerkstelling. Ervaring met gelijkaardige opdrachten waarin kansengroepen werden ingeschakeld, mag hierbij worden aangehaald ter ondersteuning.
Het is verplicht om stavingstukken toe te voegen die het engagement kracht bijzetten. Deze kunnen onder meer bestaan uit:
-overeenkomsten of bewijsstukken van bestaande samenwerkingen met sociale economiebedrijven;
-intentieverklaringen of planning van stageplaatsen voor kansengroepen binnen het kader van deze opdracht;
-of andere relevante bewijsstukken die het vooropgestelde engagement onderbouwen.
Een sterk en aantoonbaar engagement op het vlak van sociale economie wordt positief gewaardeerd en zal resulteren in een hogere score op dit gunningscriterium. Offertes waarin geen voorstel inzake sociale economie wordt gedaan, of waarin geen stavingstukken worden voorgelegd, krijgen een nulscore voor dit criterium.
Kwaliteitsvolle uitvoering van de opdracht (20%)
De inschrijver omschrijft in een plan van aanpak (max. 4 blz. A4) op welke wijze de communicatie verloopt en welke garanties er geboden worden voor een kwaliteitsvolle uitvoering.
De inschrijver moet hierbij rekening houden met de SLA’s opgenomen onder de bepaling ‘actiemiddelen van de aanbestedende overheid’.
Volgende elementen zullen o.a. worden beoordeeld:
- de communicatielijnen zoals ze zullen toegepast worden tijdens de uitvoering van de opdracht; - Single Point of Contact: cv en beroepservaring moeten worden voorgelegd;
- beschikbaarheid, opleiding en begeleiding medewerkers;
- planning en timing (o.a. tijdig aankondigen en plannen van de dienstverlening, dagplanning op locatie, etc..);
- werkmethodieken en technieken (vb. wijze en volgorde te reinigen beglazing op eenzelfde locatie op drie verdiepingen waaronder het reinigen van het gevelglas aan binnen- en buitenzijde);
- de wijze waarop onvoorziene omstandigheden worden opgevangen en gecommuniceerd (vb. weersomstandigheden, ziekte werknemers, etc..);
- de controlemechanismen op de kwaliteit van uitvoering;
- organisatie van de opstart;
- organisatie en planning per activiteit bij uitvoering;
- klachtenopvolgsysteem (o.a. aanpak en snelheid bij het oplossen van klachten of opmerkingen);
- rapporteringssysteem;
- ... (niet-limitatieve opsomming)
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van openbare procedure.
Gezien de raming van de opdracht moet de opdracht op Europees niveau gepubliceerd worden.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 24 april 2025.
De maximale afname op de raamovereenkomst wordt vastgelegd op 4.100.000 EUR (excl. btw), zijnde 4.961.000 EUR (incl. btw).
De geraamde waarde van deze opdracht voor de rechtspersoon provincie Antwerpen bedraagt 950.000 EUR, incl. btw, berekend over de maximale periode van 4 jaar.
BESLUIT:
De provincieraad keurt het bestek met bijhorende lastvoorwaarden goed voor een raamovereenkomst voor het wassen van ramen en kiest de openbare procedure als plaatsingswijze.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 4/5 | Provinciale overheidsopdrachten. Antwerpen. AvAnt, campus Brialmontlei. Renovatie en nieuwbouw. Ontwerpopdracht. Voorwaarden en gunningswijze. Goedkeuring.
|
Artikel 43.§2.11° van het provinciedecreet.
Artikel 38, §1, b) van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het departement Logistiek heeft de voorwaarden opgemaakt voor de ontwerpopdracht voor de renovatie en nieuwbouw bij avAnt campus Brialmontlei te Antwerpen.
Deze voorwaarden wordt aan uw raad voorgelegd ter goedkeuring. Aan uw raad wordt tevens voorgesteld als wijze van gunnen van deze opdracht de mededingingsprocedure met onderhandeling te kiezen, in toepassing van artikel 38 §1, 1°, b) (de opdracht omvat ontwerp- of innovatieve oplossingen).
In het bestuursakkoord 2025-2030 is opgenomen ‘om kwaliteitsonderwijs te bieden, is ook de gepaste infrastructuur nodig. Zo investeren we ook deze legislatuur in al onze scholen, onder andere met de verbouwingen van avAnt campus Brialmontlei zodat er meer capaciteit wordt gecreëerd. We zorgen ervoor dat fase 2 van dit project al in 2026 kan worden gestart’.
Het departement Logistiek heeft een bestek voor het aanstellen van een ontwerper opgemaakt ten behoeve van een grondige energetische renovatie en gedeeltelijke vernieuwbouw, met inbegrip van de buitenruimte. Het uitgangspunt van het project is maximaal in te zetten op inbreiding en pas nadien over te gaan tot uitbreiding.
AvAnt Provinciaal Onderwijs, campus Brialmontlei biedt haar leerlingen opleidingen aan in het domein STEM, het domein Economie en het domein Maatschappij en Welzijn. De school telt momenteel 483 leerlingen. De ambitie is om in de toekomst onderwijs aan te bieden aan 696 leerlingen. Voor het project wordt AGION subsidie aangevraagd in functie van de capaciteitsuitbreiding.
De bestaande gebouwen dateren uit 3 verschillende bouwperiodes: een eerste gebouw werd opgetrokken aan de Brialmontlei in 1957. In 1979 werd dit uitgebreid met een naastliggend gebouw. Het gebouw aan de Plantin en Moretuslei werd gebouwd in 1982. Er zijn onderhoudswerken en aanpassingswerken uitgevoerd doorheen de jaren. Een grondige totale aanpak van de gebouwen is echter uitgebleven. Vandaag zijn de gebouwen toe aan een totale renovatie.
Tegelijkertijd is er de mogelijkheid om de lokalen beter af te stemmen op de hedendaagse behoeften en educatieve vragen. Zo kunnen er meer klaslokalen worden gerealiseerd door de circulatieruimtes gedeeltelijk te benutten voor educatieve doeleinden en door de klaslokalen af te stemmen op de grootte van de lesgroepen. De school heeft momenteel geen enkele ruimte voor sport ter beschikking. Het bouwprogramma voorziet in een ruimte waar gevechtssporten en krachttrainingen kunnen worden beoefend met bijhorende ondersteunende ruimtes zoals omkleedruimtes en douches.
Door een bestaand gebouwdeel af te breken en te vervangen door een nieuw bouwvolume ontstaat de mogelijkheid om te komen tot een helder leesbare circulatie, een integraal toegankelijke ontsluiting van alle bouwlagen en een verbetering van de toegang van het Brialmontgebouw tot de speelplaats.
Ook de buitenruimte zelf zal worden voorzien van groene elementen en ruimte voor sport en beweging. Waar mogelijk, wordt onthard.
De labo-klassen die zich in hoofdzaak op de derde verdieping van het Brialmontgebouw bevinden zullen maximaal behouden blijven omdat deze nog in goede staat zijn en voldoen aan de noden van de school. Daar worden de ingrepen beperkt tot het isoleren van de buitenmuren en aanpassen van technieken volgens de huidige normeringen en energiestandaarden.
De sanitairen voor de leerlingen zullen worden uitgebreid overeenkomstig de verhoging van het aantal leerlingen. Het ontwerp voorziet in een logische inplanning van de ondersteunende ruimtes zoals de leraarskamer, kantoren voor administratie, leerlingenbegeleiding, CLB, enz. en een aangepassing volgens hedendaagse comforteisen, met aandacht voor het creëren van een aangename omgeving voor zowel leerlingen als medewerkers binnen de school.
Technische ruimtes en werkruimtes voor technisch- en onderhoudspersoneel worden eveneens opgefrist en technieken worden vernieuwd.
Het beoogde eindresultaat is een duurzaam gebouw dat voldoet aan hedendaagse comfortnormen. Naast de hernieuwde indeling, waarbij de afmetingen van de lokalen op flexibele wijze beter worden afgestemd op de noden en grootte van de klasgroepen, wordt ook de gebouwschil energetisch gerenoveerd en een ventilatie toegevoegd. Er zal tijdens de studiefase worden onderzocht of een fossielvrije verwarming mogelijk is. Hergebruik van regenwater en infiltratie in de bodem zal eveneens worden opgenomen in het bouwdossier.
Dit voorstel maakt het mogelijk de capaciteit uit te breiden van de huidige 484 leerlingen tot 696 leerlingen, een verhoging van 212 plaatsen.
De deputatie stelt voor om voornoemd ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen van de werken de mededingingsprocedure met onderhandeling vast te stellen.
Het ontwerp is digitaal beschikbaar.
SDG 4 Kwaliteitsonderwijs
SDG-subdoelstelling 4.a Bouwen en verbeteren van onderwijsfaciliteiten die aandacht hebben voor kinderen, mensen met een beperking en gendergelijkheid en die een veilige, geweldloze, inclusieve en doeltreffende leeromgeving bieden voor iedereen
SDG 9 Industrie, innovatie en infrastructuur
SDG-subdoelstelling 9.4 Tegen 2030 de infrastructuur moderniseren en industrieën aanpassen om hen duurzaam te maken, waarbij de focus ligt op een grotere doeltreffendheid bij het gebruik van hulpbronnen en van schonere en milieuvriendelijke technologieën en industriële processen, waarbij alle landen de nodige actie ondernemen volgens hun eigen respectieve mogelijkheden
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 30 april 2025.
In de meerjarenplanning werd een krediet voorzien voor de renovatie en nieuwbouw bij avAnt campus Brialmontlei te Antwerpen.
De kostenraming van deze diensten bedraagt 984.811,32 EUR + 206.810,38 EUR (21 % btw) = 1.191.621,70 EUR, berekend op een geraamd projectbudget van 9.490.000,00 EUR (incl. 6% btw).
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad hecht goedkeuring aan de voorwaarden voor de ontwerpopdracht voor de renovatie en nieuwbouw bij avAnt campus Brialmontlei te Antwerpen en stelt als wijze van gunnen van deze diensten de mededingingsprocedure met onderhandeling vast.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/6 | Provinciale overheidsopdrachten. Berchem, Antwerpen. Coveliersgebouw. Bodemsanering van de parking. Studie- en begeleidingsopdracht. Gunningswijze. Goedkeuring.
|
Artikel 43.§2.11° van het provinciedecreet.
Artikel 42, §1, 1°, d), ii) van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
Het Coveliersgebouw te Berchem, Antwerpen vormt thans onderdeel van het provinciaal patrimonium. In vergadering van 23 september 2021 besliste uw raad machtiging te verlenen tot de verkoop van het gebouw onder meer onder voorwaarde dat de saneringsplicht in het kader van de bodemverontreiniging niet wordt overgedragen aan de nieuwe koper.
Voor de bodemsanering van het terrein werd in het verleden hiervoor Sweco Belgium bv te Brussel aangesteld voor de studie- en begeleidingsopdracht bij deze werkzaamheden, onder meer via een raamovereenkomst, door deputatie gegund in zitting van 25 november 2010.
Omdat deze overeenkomst thans verlopen is en nog bijkomende studies noodzakelijk zijn, wordt aan uw raad voorgesteld in te stemmen met de gunningswijze waarbij deze studies worden gegund aan Sweco Belgium bv onder verwijzing naar artikel 42, §1, 1°, d), ii) van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten: mededinging ontbreekt om technische redenen. De dienstenopdracht kan momenteel niet in de markt geplaatst worden omwille van de complexiteit van de saneringsopdracht en de vereiste know-how voor de specifieke situatie, met een nauwe overlegsituatie met OVAM. Dit op gang zijnde proces in de markt te zetten zou een onaanvaardbare kost met zich meebrengen voor de aanbestedende overheid, niet in het minst naar timing waardoor de vastgoedstrategie voor het gebouw in het gedrang wordt gebracht.
Omdat de kosten van de begeleiding van de saneringsopdracht sinds 2009 thans 299.046,29 EUR, excl. btw bedragen (of hoger dan het grensbedrag van 250.000,00 EUR, excl. btw waarbij uw raad bevoegd is) wordt aan uw raad voorgesteld in te stemmen met voornoemde gunningswijze van deze vervolgopdracht, in de vorm van een plan van aanpak van een beschrijvend bodemonderzoek, waarvan de kosten thans geraamd worden op 94.993,46 EUR excl. btw.
Het voorgestelde plan van aanpak is digitaal beschikbaar.
SDG 6 Verzeker toegang tot duurzaam beheer van water en sanitatie voor iedereen
SDG-subdoelstelling 6.6 Tegen 2030 de op water gebaseerde ecosystemen beschermen en herstellen, met inbegrip van bergen, bossen, moerassen, rivieren, grondwaterlagen en meren
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 30 april 2025.
In de meerjarenplanning werd een krediet voorzien voor de studie- en begeleidingsopdracht van de bodemsanering van het Coveliersgebouw te Berchem, Antwerpen.
De kostenraming van deze diensten bedraagt thans 94.993,46 EUR + 19.948,63 EUR (21 % btw) = 119.942,09 EUR.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad hecht goedkeuring aan de voorgestelde gunningswijze van de studie- en begeleidingsopdracht van de bodemsanering van het Coveliersgebouw te Berchem, Antwerpen waarbij enkel Sweco Belgium bv te Brussel wordt geraadpleegd op basis van art. 42, §1, 1°, d), ii) van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (mededinging ontbreekt om technische redenen).
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 4/7 | Provinciale overheidsopdrachten. Mechelen. Sint-Romboutskathedraal. Interieurrestauratie. Fase 2: herinrichting noordelijke bijgebouwen. Aangepast ontwerp. Goedkeuring.
|
Artikel 43.§2.11° van het provinciedecreet.
Artikel 36 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
In vergadering van 27 november 2024 keurde uw raad het ontwerp goed voor fase 2: de herinrichting van de noordelijke bijgebouwen bij de interieurrestauratie van de Sint-Romboutskathedraal te Mechelen met de openbare procedure als wijze van gunnen.
De kosten van deze werken werden geraamd op 1.321.706,26 EUR + 277.558,31 EUR (21 % btw) = 1.599.264,57 EUR.
Omdat bij de gehouden plaatsingsprocedure de ingediende offertes de raming met circa 50% overschreden besliste de deputatie in zitting van 3 april 2025 de opdracht niet te gunnen en het ontwerp te herwerken zodat een deel van de werken wel gegund kon worden.
In het oorspronkelijke ontwerp was het uitgangspunt één totaalproject voor de herinrichting van deze noordelijke nevenlokalen. Grondige analyse van de offertes leerde dat er geen schijnbaar abnormaal hoge prijzen werden ingediend maar dat de raming onvoldoende rekening hield met de huidige marktsituatie. Er heerst immers een schaarste van opdrachtnemers bij voldoende gelijkaardige dossiers in de monumentensector.
In de noordelijke nevenlokalen kunnen drie zones onderscheiden worden: zone noordportaal, zone kapittelzaal/sacristie en zone werkruimte. Binnen voorliggende fase wordt geen nieuwbouw gerealiseerd. De betreffende ruimtes worden gerestaureerd en bijkomend wordt de zone boven de kapittelzaal grondig gerenoveerd. De kapittelzaal wordt heringericht tot depot. De herinrichting beoogt de ruimtes in deze zone terug te brengen naar hun historische ruimtelijke indeling, waardoor latere invullingen zoals de tussenvloeren en de traphal verwijderd worden. In de kapittelzaal zelf beperken de werken zich tot restauratieve en conserverende werken. Boven de kapittelzaal ontstaat een open niveau waar een depot zal ingericht worden met bijhorende stabiliteitsingrepen.
Daarnaast zal de voormalige kapel van de Bakkers, vandaag gebruikt als vestiaire van het kapittel, herbestemd worden tot sacristie, met daarboven een bijkomende depotruimte.
Onderhavig dossier betreft het voorstel tot heraanbesteding van het dossier van fase 2, met uitzondering van drie goed omlijnde loten die op een later moment uitgevoerd zullen worden, met name:
- de inrichting van het noordportaal als sanitair en opslagruimte;
- het meubilair van de kapittelzaal en de nieuwe sacristie;
- de restauratie van de polychromie op de wanden van de kapittelzaal.
Deze drie delen kunnen in latere fase zonder problemen uitgevoerd worden, daar de nodige voorbereidingen reeds meegenomen worden in onderhavig dossier. Concreet dienen de nodige technische voorzieningen en aansluitingen voorzien te worden binnen deze aanneming. De afwerking en plaatsing van het meubilair verschuift naar een latere fase. Ten slotte worden de wanden van de kapittelzaal waar een vermoeden van polychromie is, niet aangepakt in dit dossier
De deputatie stelt voor om voornoemd aangepast ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen van de werken de open procedure vast te stellen.
Het ontwerp is digitaal beschikbaar.
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.4 De inspanningen verhogen om het culturele en natuurlijke erfgoed van de wereld te beschermen en veilig te stellen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 30 april 2025.
In de meerjarenplanning werd een krediet voorzien voor de herinrichting van de noordelijke bijgebouwen bij de interieurrestauratie van de Sint-Romboutskathedraal te Mechelen.
De kostenraming van het aangepast ontwerp bedraagt 1.452.177,06 EUR + 309.957,18 EUR (21 % btw) = 1.757.134,24 EUR.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad hecht goedkeuring aan het aangepaste ontwerp voor de herinrichting van de noordelijke bijgebouwen bij de Sint-Romboutskathedraal te Mechelen, fase 2 van de interieurrestauratie en stelt als wijze van gunnen van deze werken de open procedure vast.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/8 | Vastgoed. Heist-op-den-Berg. Verkoop woning L. Smitsstraat 3. Goedkeuring.
|
Artikel 43 §2 van het provinciedecreet van 9 december 2005
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende diensten
In het kader van het toenmalige huisvestingsbeleid kocht de provincie in 1992 de woning L. Smitsstraat 3 te Heist-op-den-Berg. Bij akte van 17 maart 1998 werd de woning voor 27 jaar in erfpacht gegeven aan de Maatschappij voor de Huisvesting van het kanton Heist-op-den-Berg, nu Woonschakel Berg & Nete. De erfpacht is inmiddels afgelopen. De woning is ten kadaster gekend 1ste afdeling sectie A nummer 604S. De grondoppervlakte van het perceel bedraagt 3a 50ca.
In de vorige legislatuur besliste de deputatie om de gebouwen voor sociale huisvesting waarvan de huur/erfpacht een einde neemt, te verkopen, hetzij in eerste instantie onderhands aan de huurder/erfpachter hetzij indien deze niet geïnteresseerd is, op de openbare markt. Dit beleid wordt verder gezet.
De huisvestingsmaatschappij heeft laten weten de woning niet te willen aankopen. Bijgevolg stelt de deputatie voor de woning openbaar te verkopen via het Biddit-platform van de Kamer van Notarissen. Betrachting is om bij de verkoop minimaal de schattingsprijs te bekomen. Mocht de schattingsprijs niet gehaald worden, dan zal er terug aan uw raad gerapporteerd worden over het uiteindelijke resultaat van de biedingsprocedure, waarbij uw raad kan beslissen om al dan niet toe te wijzen aan de hoogste bieder.
Het bodemattest is blanco.
De bijlagen zijn digitaal beschikbaar.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 30 april 2025.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad van Antwerpen verleent machtiging tot de openbare verkoop via het online platform Biddit van de Kamer van Notarissen, van de woning met grond, L. Smitsstraat 3 te Heist-op-den-Berg, ten kadaster gekend als 1ste afdeling sectie A nummer 604S, groot volgens kadaster 3a 50ca, voor zover bij de verkoop minimaal de schattingsprijs behaald wordt.
Artikel 2:
Beslist wordt aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ontslag van ambtshalve inschrijving te verlenen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 3:
Voor zover als nodig wordt beslist het goed te desaffecteren uit het openbaar domein.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 22 mei 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/9 | Vastgoed. Mechelen. Fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen-Brussel. Gedeelte van station Mechelen tot grens met Zemst. Onteigeningsplan 'Innemingen 1 t.e.m 3' van 5 februari 2025. Voorlopig onteigeningsbesluit. Goedkeuring.
|
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005
- Onteigeningsdecreet d.d. 24 februari 2017
- Besluit van de Vlaamse regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017
Op 18 juni 2015 stelde de dienst Mobiliteit van de provincie Antwerpen het studiebureau Evolta aan om een startnota voor de mobiliteitsprocedure voor het traject van het station van Mechelen (meer bepaald vanaf de Stenenmolenstraat) tot de grens van Zemst, deel van de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel op te maken. De startnota werd afgerond op 19 mei 2016 en legde een voorkeurstracé langs de westzijden van het spoor vast.
Op 26 november 2015 besliste de provincieraad alvast om de ontbrekende schakel van de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel tussen Mechelen en Zemst op het grondgebied van Mechelen aan te leggen.
De deputatie keurde op 29 september 2016 de aanstelling van het studiebureau Evolta goed voor de opmaak van de projectnota voor de mobiliteitsprocedure, het ontwerpdossier en de opvolging van de uitvoering van de aanleg van de F1 van de Stenenmolenstraat tot de grens met Zemst op het grondgebied van Mechelen.
Op 23 augustus 2018 werden de projectnota en het voorontwerp afgerond. De 2 uitgebreide nota’s zijn terug te vinden in bijlage als ‘projectnota, deel 1’.
De ontbrekende schakel tussen de Stenenmolenstraat en de grens met Zemst werd opgedeeld in twee delen omdat er nog extra technisch onderzoek moest gebeuren voor het stuk fietsostrade tussen de Stenenmolenstraat en de Abeelstraat. Op deze locatie is zeer weinig ruimte tussen de privé-percelen en de spoorweg. Het gedeelte van het fietspad tussen de Abeelstraat en de grens met Zemst (het zuidelijke deel) is thans ook al aangelegd.
De dienst Mobiliteit bestudeerde het noordelijke deel (Stenenmolenstraat tot de Abeelstraat) verder om tot een kostenefficiënt ontwerp te komen. Uiteindelijk werden er voor het noordelijke deel drie scenario’s uitgewerkt (bijlage ‘projectnota deel 2’).
Het team Vastgoed van de provincie Antwerpen was ondertussen al overgegaan tot de verwerving van de benodigde innemingen. Alle benodigde verkoopbeloften werden op basis van minnelijke onderhandelingen bekomen en tussen 28 januari 2021 en 8 maart 2023 aan de provincieraad ter goedkeuring voorgelegd, met uitzondering van de inneming op het eigendom van het restaurant Passade.
Technisch onderzoek: noordelijk deel - 3 scenario’s
De ontbrekende schakel tussen de Stenenmolenstraat en de grens met Zemst werd opgedeeld in twee delen omdat er nog extra technisch onderzoek moest gebeuren voor het stuk fietsostrade tussen de Stenenmolenstraat en de Abeelstraat. Op deze locatie is zeer weinig ruimte tussen de privé-percelen en de spoorweg.
Figuur 1: overzicht
De dienst Mobiliteit bestudeerde het noordelijke deel ter hoogte van restaurant Passade (Stenenmolenstraat tot de Abeelstraat) om tot een kostenefficiënt ontwerp te komen (Figuur 22). De kosteninschatting tijdens de projectnotafase (deel 1) voor de aanleg van het volledige project tussen de Stenenmolenstraat en de grens met Zemst bedroeg 2.802.005,27 EUR excl. BTW (zie raming projectnota juli 2018 in bijlage).
Figuur 2: scenario’s noordelijke deel
Volgende scenario’s werden onderzocht:
Scenario 1 (initiële tracé): dit scenario was gekozen om geen inname te moeten doen op de gronden van restaurant Passade en om de parking van restaurant Passade te vrijwaren. Na bijkomend technisch onderzoek bleek de uitvoering hiervan te risicovol, met een zeer hoge kostprijs (6.561.450,23 EUR excl. BTW, zie raming april 2022 in bijlage). Infrabel ging niet akkoord met de uitvoering van het initiële tracé wegens het hoge risico op verzakkingen van het spoor.
Scenario 2 (tracé langs voorzijde Passade): tijdens de zoektocht naar andere mogelijke oplossingen deed de opportuniteit zich voor om de woning Brusselsesteenweg 305 aan te kopen, waardoor de uitvoering van het initiële tracé (scenario 1) goedkoper zou kunnen worden (door extra werkruimte en extra toegang dicht bij moeilijk te bereiken percelen) en waardoor het tracé naar de voorzijde van de Passade verlegd kon worden. Om dezelfde reden werd nadien ook de woning Brusselsesteenweg 303 verworven. Het nadeel van dit scenario 2 was echter dat de fietsostrade de in-en uitrit van de parking van de Passade moest kruisen. Fietsers zouden dan in de toekomst met hoge snelheden door de helling uit een onverwachte hoek komen voor auto’s die de parking op- en afrijden (Figuur 3). Het veiligheidsrisico bleek te groot en daarom werd er verder gezocht naar andere mogelijke oplossingen.
Figuur 3: locatie in- en uitrit parking Passade
Scenario 3 (geoptimaliseerd tracé met inname): De dienst Mobiliteit zocht verder naar een mogelijkheid om toch zo dicht mogelijk bij het initiële tracé te blijven, maar zonder de bouw van een dure en technisch complexe beschoeide sleuf (die naar later bleek trouwens op een veto van Infrabel botste). Er is gebleken dat dit enkel haalbaar is door grond van de Passade in te nemen en de niet-vergunde achterbouw af te breken, zoals aangeduid op figuur 4.
Figuur 4: innameplan perceel restaurant Passade
Van alle onderzochte scenario’s brengt scenario 3 het minste schade toe, en is het tevens het goedkoopste en bovendien veiligste scenario (zie het ontwerpplan in bijlage). Op deze manier blijft het immers mogelijk om de fietsostrade met beperkte keerconstructies te bouwen en kan het restaurant behouden blijven. Bovendien kunnen de aangekochte huisnummers 303 en 305 aangeboden worden als ruilgrond voor de verloren parkeerplaatsen.
Er werden al verschillende onderhandelingen gevoerd met de eigenaar van de innemingen die steeds opnieuw spaak liepen omwille van een te ver uiteen liggende visie op de te betalen vergoeding.
Omdat tot op heden geen akkoord bereikt kon worden, wordt thans voorgesteld de onteigeningsprocedure op te starten voor de innemingen 1 tot en met 3 zoals afgebeeld op het onteigeningsplan van 5 februari 2025 opgemaakt door landmeter-expert Bert Milants zoals voorgebracht in bijlage.
Omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut
Algemeen.
De aanleg van fietsostrades is Vlaams beleid dat werd verankerd in onder meer het Mobiliteitsdecreet. Dit decreet voorziet subsidies voor de aanleg van deze fietsostrades. Ook de provincies kunnen hiervan gebruik maken.
De provincie Antwerpen heeft de aanleg van deze fietsostrades opgenomen in haar beleid door middel van het Bestuursakkoord 2025-2030.
Het Vlaams Regeerakkoord stelt dat tegen 2030 minstens 50% van alle verplaatsingen in Vlaanderen met duurzame vervoersmodi moeten gebeuren, zoals fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit.
Ten tweede wordt het groeipad van investeringen in fietsinfrastructuur verdergezet met als doelstelling om tegen 2040 30% van al onze verplaatsingen per fiets te maken.
Fietspaden en fietssnelwegen maken we zo maximaal mogelijk conform aan de normen uit het vademecum Fiets voorzieningen (Vlaams regeerakkoord 2024-2029).
Het aanleggen van veilige en kwaliteitsvolle fietsinfrastructuur speelt een cruciale rol in het faciliteren van fietsverkeer en het realiseren van een duurzame modal shift. De Provinciale Fietsbarometer laat zien dat het (vnl. elektrisch) fietsgebruik sinds 2015 met maar liefst 59% is gestegen.
Door comfortabele en vlotte fietsverbindingen daalt het aantal autoverplaatsingen. Dat zorgt niet alleen voor minder files en economische winst, het zorgt ook voor klimaatwinst en een gezondere levensstijl. We werken verder aan de ontwikkeling van fietsostrades als ecologische groene linten en zoeken – in overleg met de lokale besturen - naar onthardings- en ontsnipperingskansen.
Een goed uitgebouwd fietsostradenetwerk gecombineerd met de nieuwe technologieën in elektrische fietsen vergroot het aantal potentiële gebruikers en de afstand die gebruikers kunnen afleggen. Door de hoogwaardige kwaliteit van de fietsostrade is een verplaatsing met de fiets vaak sneller dan met de wagen.
De verkeersproblematiek heeft een impact op de algemene levenskwaliteit en leefbaarheid in Vlaanderen en al zijn regio’s. Ondanks de relatief kleine afstanden zijn regio’s onbereikbaar binnen aanvaardbare reistijden. De capaciteit op het dichte wegennet is onvoldoende om aan de huidige vervoersvraag met de wagen te voldoen. Het openbaar vervoersaanbod in de randregio’s van het metropolitaan kerngebied is minder uitgebouwd dan in de kernsteden en hun regio’s. Een beperkter aanbod met een lage frequentie kan mensen niet overtuigen om zich te verplaatsen met het openbaar vervoer. Het promoten en faciliteren van de fiets als volwaardig vervoersmiddel past volledig in de klimaatdoelstellingen die Vlaanderen, de provincie Antwerpen en de lokale overheden formuleerden in hun klimaatplannen. Het bevorderen van het fietsverkeer - zeker het woon-werkverkeer - leidt bovendien tot een vermindering van de uitstoot van fijn stof. Investeringen in fietsinfrastructuur zijn minder duur dan investeringen in wegeninfrastructuur en hebben bovendien een groot terugverdieneffect op lange termijn.
De grote vervoersvraag met de wagen verhoogt het ongevalsrisico voor iedereen die zich met de wagen verplaatst. De belangrijkste doodsoorzaak bij de categorie 18- tot 25-jarigen is het gemotoriseerd verkeer. Met alle inspanningen rond sensibilisatie en investeringen in een vergevingsgezind wegennet slaagt men er in Vlaanderen niet in om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Fietsostrades geven fietsers een eigen ruimte met aangepaste infrastructuur zoals tunnels en bruggen zodat de kruisingen met een hoog ongevalsrisico vermeden kunnen worden.
Fietsen is bovendien een vorm van actieve mobiliteit met grote baten op het gebied van gezondheid. In een meer en meer sedimentaire samenleving winnen chronische gezondheidsproblemen door het gebrek aan beweging meer en meer terrein. Onderzoek toont aan dat de fietsende pendelaar minder ziek is, minder gevoelig voor stressgerelateerde gezondheidsproblemen zoals depressie en burn-out. Door de fysieke activiteit is er minder kans op een verhoogde bloeddruk en de daarbij horende hart- en vaatziekten. Onderzoek van Vito toonde aan dat elke in fietsostrades geïnvesteerde EUR zich 2 tot 14 keer terugverdient in gezondheid. Enerzijds door het voorkomen van vroegtijdig overlijden en anderzijds door het toevoegen van gezonde levensjaren.
Fietsers blijken ook de lokale economie een boost te geven. Een fietsende klant richt zich eerder tot de winkels in de buurt en dit meerdere malen per week in tegenstelling tot de winkelende automobilist die graag een ruime parking voor een grootwarenhuis verkiest en gaat voor de aankoop van grotere hoeveelheden.
Omschrijving van de onteigeningsnoodzaak
Het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) werd in juni 2001 goedgekeurd door de Vlaamse regering. Het BFF is opgenomen in het Beleidskader ‘sterke netwerken: ruimte en mobiliteit’ van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA). Het PBRA werd goedgekeurd door de provincieraad op 26 oktober 2023. Het vervangt het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (RSPA) uit 2001.
De aanleg van de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel, die een rechtstreekse, conflictarme, grotendeels autovrije directe verbinding maakt tussen Antwerpen en Brussel via Mechelen, werd verankerd in het Ministerieel besluit van 28 mei 2024. (Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2018 houdende de aanwijzing van de fietssnelwegen, in uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking voor het mobiliteitsbeleid).
De Fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel is de route met de hoogste potenties aan gebruikers gezien de aanwezigheid van talrijke woonkernen en werkgelegenheidskernen die op de route liggen.
Deze route zal bij uitstek een alternatief kunnen bieden voor een vlotte mobiliteit en betere leefbaarheid voor de omgeving.
De fietsostrade F1 is op enkele missing links na volledig gerealiseerd. Eén van de belangrijkste missing links wordt met de aanleg van dit project ingevuld omdat het aansluit op de tangent rond Mechelen enerzijds en op de reeds aangelegde fietssnelweg naar Brussel anderzijds.
Er bestaat geen alternatief voor het gebruik van de onteigeningsdwang om het beoogde doel van algemeen belang te bereiken. Het tracé van de fietsostrade kan niet voltooid worden zonder de beoogde inneming.
Er bestaat, onverminderd de mogelijkheid tot minnelijke verwerving, redelijkerwijze geen alternatief voor het gebruik van de onteigeningsdwang. Ondanks pogingen daartoe, was het niet mogelijk om tot een grondverwerving in der minne te komen. Eigendomsverwerving is absoluut noodzakelijk om tot de realisatie van het doel te kunnen overgaan.
Het aanleggen, beheren en onderhouden van weginfrastructuur behoort tot de basistaken van de overheid. Een coherent en doelmatig beheer en beleid omtrent infrastructuur is noodzakelijk. Van de desbetreffende weginfrastructuur dient onder alle omstandigheden een veilig en doelmatig gebruik te kunnen worden gemaakt. Dit kan enkel indien de wegbeheerder zelf kan instaan voor het beheer ervan. Elk verzoek tot zelfrealisatie is conform artikel 24, § 4 van het Vlaams Onteigeningsdecreet in ieder geval uitgesloten voor weginfrastructuur en de daarmee onlosmakelijk samenhangende ingrepen
Het eigendom van de Passade licht pal op het tracé van de fietsostrade. Ten noorden ervan (goed zichtbaar op de foto) ligt de helling die twee 2 jaar geleden door het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid werd aangelegd. En ten zuiden ligt de rest van het tracé waarvan enkel het stuk van de Stenenmolenstraat tot aan de Abeelstraat nog aangelegd moet worden. Op één na zijn ondertussen alle benodigde innemingen voor dit tracé verworven; de inneming ‘Passade’ is de laatste nog te verwerven inneming voor het finaliseren van het fietspad.
Het reeds gerealiseerde tracé is het kortste en comfortabelste tracé met de minste conflictpunten. Alle andere tracés hadden problemen naar de veiligheid toe omdat er geen ruimte was om de fietsostrade degelijk aan te leggen of omdat er zeer veel erftoegangen van woningen en bedrijven gekruist dienden te worden. Door het traject van de fietsostrade langs de spoorlijn te leggen, is gekozen voor het “minst schadelijke” traject, waarbij de minste verwervingen van particulieren dienen te gebeuren. Het grootste deel van de innemingen verloopt immers via overeenkomsten (bezettingscontracten) met de NMBS en Infrabel.
Omwille van de stabiliteit van de spoorlijn Brussel-Antwerpen - de werken in de spoorberm op korte afstand van het spoor kunnen leiden tot verzakkingen van de spoorlijn - is het onmogelijk om het tracé door te trekken achter de Passade zonder innames, en omwille van de veiligheid van de fietsers is het onverantwoord om het tracé door te trekken ervóór: dagelijks lopen een tweeduizend fietsers dan het risico om tegen hoge snelheid in aanrijding te komen met auto’s die de parking van de Passade op of af willen rijden.
De in te nemen zone kan niet kleiner omdat er aan de achterzijde van de Passade geen ruimte is. Als het fietspad verder van het gebouw aangelegd wordt, moet er een ingewikkelde keerconstructie gebouwd worden, wat door Infrabel niet toegestaan wordt vanwege het risico op verzakkingen van het spoor. Dit spoor is ongeveer de belangrijkste spoorverbinding van ons land waar bovendien een HST op rijdt. De kleinste zetting zou enorme gevolgen hebben.
De afbuiging naar de bestaande helling waardoor de parking van de Passade wordt afgesneden is de comfortabelste en vlotste aansluiting op de Stenenmolenstraat. De bestaande helling kan gebruikt worden zodat er geen extra aansluiting moet komen in een bocht ter hoogte van de spoorwegbrug over de Stenenmolenstraat, waar de zichtbaarheid niet goed is (fietsers uit tegenovergestelde richtingen zouden elkaar niet zien aankomen en het risico op frontale aanrijding is erg groot). Ter hoogte van de ingang van de parking van de Passade wordt het fietspad dan aangesloten op de bestaande helling die door het AWV werd aangelegd. In dat scenario zou de parking van de Passade onbruikbaar worden omdat ze te smal wordt om nog op te parkeren, maar dat verlies kan gecompenseerd worden door de ten zuiden van de Passade gelegen aansluitende gronden van de nog te slopen woningen Brusselsesteenweg 303 en 305 als alternatief aan te bieden.
De deputatie stelt aan uw raad voor het voorgelegde onteigeningsplan alsook de opgegeven motivatie ter verantwoording van het openbaar nut en de noodzaak van de onteigening goed te keuren.
De bijlagen zijn digitaal beschikbaar.
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.2 Tegen 2030 toegang voorzien tot veilige, betaalbare, toegankelijke en duurzame vervoerssystemen voor iedereen, waarbij de verkeersveiligheid verbeterd wordt, met name door het openbaar vervoer uit te breiden, met aandacht voor de behoeften van mensen in kwetsbare situaties, vrouwen, kinderen, personen met een handicap en ouderen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 8 mei 2025.
Krediet is voorzien in het budget.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het onteigeningsplan ‘Innemingen 1 t.e.m. 3’ van 5 februari 2025 voor de aanleg van de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel op het eigendom van de Passade, opgemaakt door landmeter-expert Bert Milants, met daarop aangeduid de te verwerven innemingen Mechelen, 3de afdeling, sectie E, nummers 469D2/deel (324 m²), 468N (148 m²) en 468P/deel (102 m²) wordt goedgekeurd.
Artikel 2:
De onteigenende instantie voor de te verwerven innemingen op het goedgekeurde onteigeningsplan is de provincie Antwerpen in het kader van de uitwerking en uitvoering van haar beleid inzake mobiliteit.
Artikel 3:
De rechtsgrond voor deze onteigening is artikel 7, lid 3 van het decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut.
Artikel 4:
De provincieraad hecht goedkeuring aan de motivatie ter verantwoording van het openbaar nut zoals beschreven in de toelichting bij dit onteigeningsbesluit.
Artikel 5:
De provincieraad hecht goedkeuring aan de motivatie ter verantwoording van de noodzaak van de onteigening zoals beschreven in de toelichting bij dit onteigeningsbesluit.
Artikel 6:
De projectnota’s (deel 1 en deel 2) zoals voorgebracht in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 7:
De door de provincie Antwerpen geraamde minnelijke onderhandelingstermijn bedraagt 3 maanden.
Niet openbare behandeling van agendapunt
Niet openbare behandeling van agendapunt