Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Data en Analyse. Overeenkomst en addendum interprovinciale samenwerking Data en Analyse. Goedkeuring.
|
De provincieraad is bevoegd om het aangaan van andere financiële verbintenissen en overeenkomsten goed te keuren waarvan de vastgestelde of geraamde waarde van het aandeel van de provincie Antwerpen hoger is dan of gelijk is aan 250.000 EUR (excl. btw) bedraagt.
Samenwerkingsovereenkomst tussen de 5 Vlaamse provincies goedgekeurd door de deputatie op 8 juni 2023.
Provincieraadsbesluit van 22 juni 2023 met betrekking tot de invulling van het begrip dagelijks bestuur.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
AP000044 Ondersteunen en begeleiden in (beleids)planning, -evaluatie en –onderzoek, via data 2020-2025
A000058 A Data en analyse. Met de andere Vlaamse provincies bouwt de provincie de website provincies.incijfers.be als gebruiksvriendelijke presentatietool verder uit.
SDG 9 Bouw veerkrachtige infrastructuur, bevorder inclusieve en duurzame industrialisering en stimuleer innovatie
De vijf Vlaamse provincies werken vandaag intensief samen rond data en analyse. De samenwerking is vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.
De samenwerkingsovereenkomst heeft als doel voor provinciaal en lokaal beleid:
- relevante gegevens interprovinciaal te verzamelen, op een wetenschappelijke manier te verwerken, te analyseren en ter beschikking te stellen;
- maximale efficiëntie en effectiviteitswinst creëren voor de provinciale werkingen Data en Analyse;
- de meerwaarde van Data en Analyse binnen het ruimere statistieklandschap te verzekeren en bewaken.
Op 8 juni 2023 werd de laatste samenwerkingsovereenkomst met ingang van 1 januari 2024 goedgekeurd door deputatie. Op 22 juni 2023 keurde de provincieraad een de nieuwe invulling van het begrip dagelijks bestuur goed. Hierdoor overschrijdt deze overeenkomst de vernieuwde drempelbedragen en wordt deze nu aan uw raad voorgelegd ter goedkeuring.
Om de rapporteringstool www.provincies.incijfers.be kwalitatief verder uit te bouwen, is een verhoging van het interprovinciaal budget van 87.116,37 EUR tot 92.000 EUR vanaf 1 januari 2026 noodzakelijk. Vanaf 2027 wordt het budget telkens bepaald op basis van het budget vastgelegd voor het voorgaande jaar verhoogd met 2% voor indexatie.
In de samenwerkingsovereenkomst tussen de vijf provincies is bepaald dat elke budgetverhoging van de interprovinciale samenwerking via een addendum aan deze overeenkomst vastgelegd dient te worden.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
De overeenkomst is gestart op 1 januari 2024. Na het verstrijken van ieder jaar, wordt de overeenkomst automatisch verlengd voor één jaar. Deze overeenkomst kan in onderling akkoord te allen tijde worden beëindigd.
De kosten voor de interprovinciale samenwerking bedroegen 82.000 EUR voor het jaar 2024 en 87.166.37 EUR in 2025, na indexering zoals voorzien in de overeenkomst.
Dit besluit legt een verhoging voor van het budget voor de interprovinciale samenwerking van 87.116,37 EUR tot 92.000 EUR vanaf 1 januari 2026. Vanaf 2027 wordt het budget telkens verhoogd op basis van de gezondheidsindex, op basis van volgende berekening:
Bx=B0*(Ix-1/I0)
waarbij:
B0 = Budget startjaar (92.000)
Bx = Herziene budget
I0 = Gezondheidsindex juni 2025
Ix-1 = Gezondheidsindex juni van het jaar voorafgaand aan het budgetjaar
De indexaanpassing gebeurt jaarlijks op 1 januari. Dit bedrag zal voorzien worden in de nieuwe meerjarenplanning.
ARK 61300000
ARK omschrijving: Andere diensten en diverse leveringen
Ramingsnummer: MJP001374
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad bevestigt de beslissing van de deputatie van 8 juni 2023 en bestendigt hiermee de overeenkomst en de financiële gevolgen die hieruit voortvloeien.
Artikel 2:
De provincieraad keurt het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van de interprovinciale samenwerking rond Data & Analyse (D&A) goed en stemt in om het bedrag van 92.000 EUR te voorzien voor 2026. Vanaf 2027 wordt het budget telkens bepaald op basis van het budget vastgelegd voor het voorgaande jaar op basis van de gezondheidsindex.
Artikel 3:
De provincieraad machtigt de deputatie om eventuele addenda bij deze samenwerkingsovereenkomst gedurende de looptijd van deze legislatuur goed te keuren overeenkomstig artikel 1 §2 ten 2e van het provincieraadsbesluit van 22 juni 2023 met betrekking tot de invulling van het begrip dagelijks bestuur.
Artikel 4:
De provincieraad machtigt het bevoegde departementshoofd en deputatie om de addenda te ondertekenen.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | Budget 2025. Verdeling verdeelkrediet inclusieve economie (V): Maatwerkt vzw. Goedkeuring.
|
Art. 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Koninklijk Besluit nr. 110 van 13 december 1982, gewijzigd door het Koninklijk Besluit nr. 145 van 30 december 1982, betreffende het verplicht evenwicht van de begroting.
In het budget 2025 werd onder het verdeelkrediet “inclusieve economie (V)” (ARK-code: 6490200, ARK-omschrijving: niet-nominatieve subsidies) ramingsnummer MJP001430 – Stimuleren organisaties om een provinciedekkend aanbod werkplaatsen uit te bouwen – een krediet van 384.500 EUR ingeschreven.
In de provincieraad van 26 juni 2025 werd een eerste verdeling van het krediet beslist. 271.469 EUR werd toegewezen aan de Stichting Kempens Landschap voor het project ‘Landschapsdokters’. Het resterende krediet is nog te bestemmen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 8 Eerlijk werk en economische groei
SDG-subdoelstelling 8.5 Tegen 2030 komen tot een volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor alle vrouwen en mannen, ook voor jonge mensen en personen met een handicap, alsook een gelijk loon voor werk van gelijke waarde.
? Maatwerkt vzw – Realisatie jaarprogramma derde werkjaar Maatwerkt vzw: 113.000 EUR
Maatwerkt vzw is sinds 2 jaar een feit. Het is de koepel van 35 collectieve maatwerkbedrijven in de provincie Antwerpen. Het provinciaal platform heeft tot doel de door de overheid erkende collectieve maatwerkbedrijven met een vestiging in de provincie Antwerpen te verbinden en hun ondernemerschap te versterken om de werkzaamheidsgraad binnen de sociale economie te verhogen. De vereniging wil hiertoe samenwerking tussen haar leden stimuleren, gemeenschappelijke initiatieven coördineren, hun belangen behartigen en hun ontwikkeling bevorderen.
Deze kernopdracht is meer dan actueel gezien de recente beslissingen die genomen werden op het vlak van arbeidsmarktbeleid onder meer met betrekking tot het inperken van de werkloosheidsuitkering in tijd. We maken ons sterk dat we door samen te werken kunnen bijdragen aan het verhogen van de werkzaamheidsgraad. Het wordt één van onze belangrijkste focussen van het komende werkjaar.
In de eerste twee werkjaren van Maatwerkt vzw van 1 oktober 2023 tot 30 september 2025, werden al heel wat zaken gerealiseerd of in de steigers gezet:
Voor het derde werkjaar, dat zal lopen van 1 oktober 2025 tot 30 september 2026, staan verschillende punten op de agenda:
Om dit jaarprogramma te realiseren, wordt voorgesteld om aan Maatwerkt vzw een bedrag van 113.000 EUR toe te kennen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025
De deputatie heeft beslist volgende verdeling van dit krediet aan uw raad ter goedkeuring voor te leggen:
Ramingsnummer MJP001430 – Stimuleren organisaties om een provinciedekkend aanbod werkplaatsen uit te bouwen.
| 113.000 EUR |
|
Uw raad wordt gevraagd de verdeling van het krediet ingeschreven in het uitgavebudget BBC “inclusieve economie (V)” (ARK-code: 6490200, ARK-omschrijving: niet-nominatieve subsidies) ramingsnummer MJP001430 – Stimuleren organisaties om een provinciedekkend aanbod werkplaatsen uit te bouwen – goed te keuren.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de volgende verdeling van het krediet ingeschreven in het uitgavebudget BBC onder “inclusieve economie (V)” (ARK-code: 6490200, ARK-omschrijving: niet-nominatieve subsidies) ramingsnummer MJP001430 – Stimuleren organisaties om een provinciedekkend aanbod werkplaatsen uit te bouwen – goed ten bedrage van 113.000 EUR.
Dit krediet wordt aangewend als volgt:
| 113.000 EUR |
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Veerkrachtige-dorpentrajecten. Budgetverschuiving inkomsten van gemeenten naar Dorpensubsidie Rurant 2025. Goedkeuring.
|
Artikel 2 van het provinciedecreet bepaalt dat de provincies zich op het intermediair beleidsniveau tussen het Vlaamse en het gemeentelijke niveau situeren
Samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Antwerpen en RURANT vzw, goedgekeurd door de provincieraad op 23 januari 2020.
In de samenwerkingsovereenkomst voorziet Artikel 4.3. een aanvullende subsidie in het kader van ‘veerkrachtige dorpen’. De inkomsten van de dorpentrajecten worden aangewend voor de subsidie voor participatietrajecten aan vzw RURANT. Deze laatste vervult in de dorpentrajecten de rol van uitvoerder van de participatie.
Het provincieraadsbesluit van 23 januari 2020 voorziet volgende subsidies voor de tweede schijf:
Subsidie voor participatietrajecten aan vzw RURANT schijf 2
| ||
Fase 1 – per dorp | 1 dorp/gemeente | 5.800 EUR |
2 – 3 dorpen/gemeente | 5.000 EUR | |
> 3 dorpen/gemeente | 4.500 EUR | |
Fase 3 – per dorp, per jaar | 1 dorp/gemeente | 5.000 EUR |
2 – 3 dorpen/gemeente | 4.500 EUR | |
> 3 dorpen/gemeente | 3.625 EUR |
De subsidie voor participatietrajecten wordt aan vzw RURANT uitbetaald in twee schijven:
- schijf 1: een 100% terugvorderbaar voorschot na een gunstige evaluatie van de verantwoordingsdocumenten voor de nominatum-subsidie zoals vermeld in Artikel 5 door de deputatie van de Provincie.
- schijf 2: een 100% terugvorderbaar voorschot op basis van het aantal uitgevoerde dorpentrajecten, na een gunstige evaluatie van de verantwoordingsdocumenten zoals vermeld in Artikel 5.2, eerste lid, door de deputatie van de Provincie.
Conform het eerder genoemde Artikel 5.2, diende RURANT op 26 augustus 2025 met de verantwoording van de subsidie ook een overzicht van de uitgevoerde en lopende dorpentrajecten per fase in.
Volgende ontvangsten van de lokale besturen werden geboekt (MJP001406):
Bedrag | Debiteur |
5.000,00 EUR | Gemeente Ravels |
10.750,00 EUR | Gemeente Zandhoven |
5.000,00 EUR | Gemeente Beerse |
5.000,00 EUR | Gemeente Ravels |
8.500,00 EUR | Gemeente Ranst |
1.250,00 EUR | Gemeente Retie |
35.500,00 EUR |
|
De aanvullende subsidie voor participatietrajecten aan vzw RURANT, schijf 2, wordt daarmee voor het jaar 2025 vastgelegd op 35.500,00 EUR.
Zoals voorzien in de samenwerkingsovereenkomst, Artikel 5.2, bezorgde RURANT tegen 31 augustus 2025 ook de tijdsregistratie van de betrokken medewerkers en een voortgangsrapportage ter verantwoording van het uitbetaalde 100% terugvorderbare voorschot van de subsidie 2024.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.a Positieve economische, sociale en ecologische verbanden ondersteunen tussen stedelijke, voorstedelijke en landelijke gebieden door de nationale en regionale ontwikkelingsplanning te versterken
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.7 Ontvankelijke, inclusieve, participatieve en representatieve besluitvorming op alle niveaus garanderen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 25 september 2025.
De subsidie voor participatietrajecten aan vzw RURANT (MJP001405) wordt via Ontvangsten gemeentelijke dorpentrajecten (MJP001406) met een AMJP in oktober verhoogd met 35.500,00 EUR.
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedgekeurd wordt de subsidie voor participatietrajecten aan vzw RURANT (MJP001405) te verhogen met 35.500,00 EUR.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/4 | APB Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025). Goedkeuring.
|
De deputatie keurt het verslag van de aanpassing van het voorgelegde meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten voor 2025 van het APB POA goed en legt dit voor aan de provincieraad van 23 oktober 2025.
Artikel 236 van het provinciedecreet stelt o.a.: “De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de provincieraad.”
? Artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
? Het provincieraadsbesluit van 26 september 2013 houdende goedkeuring van de oprichting van het autonoom provinciebedrijf POA;
? Het provincieraadsbesluit van 26 oktober 2023 houdende goedkeuring van de statuten van het autonoom provinciebedrijf POA;
- De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf POA.
Door uw raad werd in vergadering van 22 november 2024 het Meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) van het APB POA goedgekeurd.
Ondertussen zijn hieraan enkele aanpassingen aangebracht.
In het voorliggend aangepaste meerjarenplan worden de financiële consequenties voor de genomen beleidskeuzes opgenomen.
Het financieel document werd toegevoegd als bijlage van dit besluit en bevat naast de strategische nota met een overzicht van de te realiseren beleidsdoelstellingen en actieplannen drie onderdelen:
- Aangepast meerjarenplan conform schema’s M1-> M3
- Aangepaste toelichting meerjarenplan volgens schema’s T1 ->3 en de financiële risico’s en assumpties voor de planningsperiode
- Overzicht met motivering van de verschuivingen
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveau’s
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
Het betreft een interne wijziging werkingsmiddelen (enkel 2025): er worden extra werkingsmiddelen voorzien voor verhuis naar gebouw Kronenburgstraat vanuit resultaten vorige boekjaren, kredieten erasmusprojecten worden aangepast gedeeltelijk tegengewogen met extra inkomsten, de ramingen voor onderwijzend personeel worden verhoogd tegengewogen met extra inkomsten, en tevens middelen verschoven naar de investeringskredieten.
Het betreft een interne wijziging investeringsprogramma (enkel 2025): de investeringsuitgaven worden verhoogd voor materiaalintensieve opleiding PTS Boom door verschuiving van werkingsmiddelen en herinschrijving investeringen vanuit overschotten vorige boekjaren voor niet uitgevoerde projecten 2024.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) van het autonoom provinciebedrijf POA goed.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jinnih Beels Telefoon: 03 240 52 72
Agenda nr. 1/5 | APB Campus Vesta. Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025). Goedkeuring.
|
De deputatie keurt het verslag van de aanpassing van het voorgelegde meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten voor 2025 van het APB Campus Vesta goed en legt dit voor aan de provincieraad van 23 oktober 2025.
Artikel 236 van het provinciedecreet stelt o.a.: “De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de provincieraad.”
Artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
Het provincieraadsbesluit van 26 oktober 2023 houdende goedkeuring van de statuten van het autonoom provinciebedrijf Campus Vesta;
De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf Campus Vesta;
Door uw raad werd in vergadering van 22 november 2024 het Meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) van het APB Campus Vesta goedgekeurd.
Ondertussen heeft de raad van bestuur van het APB Campus Vesta een eerste wijziging hieraan goedgekeurd op 28/2/2025.
In het voorliggend aangepaste meerjarenplan worden de financiële consequenties voor de genomen beleidskeuzes opgenomen.
Het financieel document werd toegevoegd als bijlage van dit besluit en bevat naast de strategische nota met een overzicht van de te realiseren beleidsdoelstellingen en actieplannen drie onderdelen:
- Aangepast meerjarenplan conform schema’s M1-> M3
- Aangepaste toelichting meerjarenplan volgens schema’s T1 ->3 en de financiële risico’s en assumpties voor de planningsperiode
- Overzicht met motivering van de verschuivingen
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveau’s
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
Interne wijziging investeringen (enkel 2025): investeringsplan wordt geactualiseerd voor investeringen rond PFAS-studies. Deze worden gefinancierd vanuit positieve resultaten vorige boekjaren.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) van het autonoom provinciebedrijf Campus Vesta goed.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Mireille Colson Telefoon: 03 240 50 31
Agenda nr. 2/1 | APB Provinciaal Recreatiedomein De Schorre. Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025). Goedkeuring.
|
Artikel 236 van het provinciedecreet stelt o.a.: “De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de provincieraad.”
Artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
Het provincieraadsbesluit van 26 oktober 2023 houdende goedkeuring van de statuten van het autonoom provinciebedrijf De Schorre;
De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf Provinciaal Recreatiedomein De Schorre;
Het provincieraadsbesluit van 22 november 2024 houdende goedkeuring van het initiële meerjarenplan 2020-2026 en de kredieten 2024;
De vaststelling van het aangepaste meerjarenplan 2020-2026 door de raad van bestuur van het APB De Schorre in zitting van 26 juni 2025.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
Door uw raad werd in vergadering van 22 november 2024 het Meerjarenplan 2020-2026 (boekjaar 2025) van het APB De Schorre goedgekeurd.
Ondertussen heeft de raad van bestuur van het APB De Schorre een eerste wijziging hieraan vastgesteld. In dit aangepast meerjarenplan worden de financiële consequenties voor de genomen beleidskeuzes opgenomen.
Het financieel document werd toegevoegd als bijlage van dit besluit en bevat naast de strategische nota met een overzicht van de te realiseren beleidsdoelstellingen en actieplannen drie onderdelen:
- Aangepast meerjarenplan conform schema’s M1-> M3
- Aangepaste toelichting meerjarenplan volgens schema’s T1 ->3 en de financiële risico’s en assumpties voor de planningsperiode
- Overzicht met motivering van de verschuivingen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
De jaarlijkse dotatie, die door het provinciebestuur ten behoeve van het autonoom provinciebedrijf dient voorzien te worden om haar missie en activiteiten te ontwikkelen wijzigt en bedraagt in het aangepast meerjarenplan:
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedgekeurd wordt het aangepaste meerjarenplan 2020-2026 (boekjaar 2025) van het APB Provinciaal Recreatiedomein De Schorre.
Artikel 2:
Goedgekeurd wordt dat het APB Provinciaal Recreatiedomein De Schorre voor de realisatie van de doelstellingen een dotatie zal ontvangen van:
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Mireille Colson Telefoon: 03 240 50 31
Agenda nr. 2/2 | APB Provinciaal Vormingscentrum Malle. Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025). Goedkeuring.
|
De deputatie keurt het verslag van de aanpassing van het voorgelegde meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten voor 2025 van het APB PVM goed en legt dit voor aan de provincieraad van 23 oktober 2025.
Artikel 236 van het provinciedecreet stelt o.a.: “De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de provincieraad.”
Artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
Het provincieraadsbesluit van 26 september 2013 houdende goedkeuring van de oprichting van het autonoom provinciebedrijf PVM;
Het provincieraadsbesluit van 28 september 2023 houdende goedkeuring van de statuten van het autonoom provinciebedrijf PVM;
De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf PVM;
Door uw raad werd in vergadering van 22 november 2024 het Meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) van het APB PVM goedgekeurd.
Ondertussen zijn hieraan enkele aanpassingen aangebracht.
In het voorliggend aangepaste meerjarenplan worden de financiële consequenties voor de genomen beleidskeuzes opgenomen.
Het financieel document werd toegevoegd als bijlage van dit besluit en bevat naast de strategische nota met een overzicht van de te realiseren beleidsdoelstellingen en actieplannen drie onderdelen:
- Aangepast meerjarenplan conform schema’s M1-> M3
- Aangepaste toelichting meerjarenplan volgens schema’s T1 ->3 en de financiële risico’s en assumpties voor de planningsperiode
- Overzicht met motivering van de verschuivingen
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveau’s
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
Het betreft een interne investeringsprogramma (enkel 2025): er worden extra middelen ingeschreven in het kader van het masterplan voor o.a. audiovisueel materiaal nieuwbouw, meubilair secretariaat, inrichting inkomhal, trussen theaterzaal, mobiele wand en camera’s.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) van het autonoom provinciebedrijf PVM goed.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Mireille Colson Telefoon: 03 240 50 31
Agenda nr. 2/3 | APB Toerisme Provincie Antwerpen. Aanpassing meerjarenplan 2020-2026 (kredieten 2025). Goedkeuring.
|
Artikel 236 van het provinciedecreet stelt o.a.: “De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de provincieraad.”
Artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
Het provincieraadsbesluit van 26 oktober 2023 houdende goedkeuring van de statuten van het autonoom provinciebedrijf Toerisme Provincie Antwerpen;
De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf Toerisme Provincie Antwerpen;
Het provincieraadsbesluit van 22 november 2024 houdende goedkeuring van het initiële meerjarenplan 2020-2026 en de kredieten 2025;
De vaststelling van het aangepaste meerjarenplan 2020-2026 en de kredieten 2025 door de raad van bestuur van het APB Toerisme Provincie Antwerpen in zitting van 24 september 2025.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
Door uw raad werd in vergadering van 22 november 2024 het Meerjarenplan 2020-2026 (boekjaar 2025) van het APB Toerisme Provincie Antwerpen goedgekeurd.
Ondertussen heeft de raad van bestuur van het APB Toerisme Provincie Antwerpen een eerste wijziging hieraan vastgesteld. In dit aangepast meerjarenplan worden de financiële consequenties voor de genomen beleidskeuzes opgenomen.
Het financieel document werd toegevoegd als bijlage van dit besluit en bevat naast de strategische nota met een overzicht van de te realiseren beleidsdoelstellingen en actieplannen drie onderdelen:
- Aangepast meerjarenplan conform schema’s M1-> M3
- Aangepaste toelichting meerjarenplan volgens schema’s T1 ->3 en de financiële risico’s en assumpties voor de planningsperiode
- Overzicht met motivering van de verschuivingen
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
De jaarlijkse dotatie, die door het provinciebestuur ten behoeve van het autonoom provinciebedrijf dient voorzien te worden om haar missie en activiteiten te ontwikkelen wijzigt en bedraagt in het aangepast meerjarenplan:
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedgekeurd wordt het aangepaste meerjarenplan 2020-2026 (boekjaar 2025) van het APB Toerisme Provincie Antwerpen.
Artikel 2:
Goedgekeurd wordt dat het APB Toerisme Provincie Antwerpen voor de realisatie van de doelstellingen een dotatie zal ontvangen van:
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Mireille Colson Telefoon: 03 240 50 31
Agenda nr. 2/4 | EVAP Arboretum Kalmthout vzw. Meerjarenplan 2026-2031 en Kredieten 2026. Goedkeuring.
|
De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder meer dat de deputatie jaarlijks aan de provincieraad het meerjarenplan van het EVAP ter goedkeuring voorlegt. Tevens wordt de jaarlijks vaststelling van de kredieten voor het komende werkingsjaar voorgelegd aan de provincieraad.
Artikelen 238 tot 240 van het provinciedecreet;
Het provincieraadsbesluit van 27 april 2023 houdende goedkeuring van de statuten van EVAp Arboretum Kalmthout;
De samenwerkingsovereenkomst met het EVAp.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
Door uw raad werd in vergadering van 19 november 2024 kennis genomen van het meerjarenplan 2020 – 2025 (boekjaar 2023) van het EVAp Arboretum Kalmthout.
De provincieraad nam in de vergadering van 22 november 2024 kennis van het meerjarenplan 2020 2025 kredieten 2025 van het EVAp Arboretum Kalmthout.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
Het ontwerp van het aangepaste meerjarenplan 2020 – 2025, kredieten 2025 van het extern verzelfstandigd agentschap werd door de algemene vergadering van het EVAp vastgesteld - d.m.v. een schriftelijke ronde - op 23 september 2025.
De jaarlijkse dotatie, die het provinciebestuur aan het extern verzelfstandigd agentschap uitkeert om haar kernopdrachten te ontwikkelen, vindt uw raad terug in het budget van de provincie. Deze dotatie bedraagt in voorliggend meerjarenplan:
BESLUIT:
Artikel 1:
Kennis wordt genomen van het aangepaste meerjarenplan 2020 – 2025 en de kredieten 2025 van het extern verzelfstandigd agentschap Arboretum Kalmthout.
Artikel 2:
Kennis wordt genomen van de dotatie die het extern verzelfstandigd agentschap Arboretum Kalmthout voor de realisatie van de doelstellingen zal ontvangen:
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 2/5 | EVAP Stichting Kempens Landschap SON. Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025). Kennisname.
|
De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder meer dat de deputatie jaarlijks aan de provincieraad het meerjarenplan van het EVAp ter goedkeuring voorlegt. Tevens wordt de jaarlijks vaststelling van de kredieten voor het komende werkingsjaar voorgelegd aan de provincieraad.
Artikelen 238 tot 240 van het provinciedecreet;
De samenwerkingsovereenkomst met het EVAp;
Het provincieraadsbesluit van 22 november 2024 houdende kennisname van de eerste wijziging aan het meerjarenplan 2020 – 2025 en de kredieten 2025.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveaus.
Door uw raad werd in vergadering van 29 november 2024 het meerjarenplan 2020 – 2025 (boekjaar 2025) van het EVAp Stichting Kempens Landschap goedgekeurd.
Ondertussen heeft het EVAp Stichting Kempens Landschap een tweede wijziging hieraan goedgekeurd. In dit aangepast meerjarenplan worden de financiële consequenties voor de genomen beleidskeuzes opgenomen. De financiële documenten zijn digitaal toegevoegd.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
Het ontwerp van het aangepaste meerjarenplan 2020 – 2025, kredieten 2025 van het extern verzelfstandigd agentschap werd door het bestuursorgaan van het EVAp Stichting Kempens Landschap goedgekeurd.
De jaarlijkse dotatie, die het provinciebestuur aan het extern verzelfstandigd agentschap uitkeert om haar kernopdrachten te ontwikkelen, vindt uw raad terug in het budget van de provincie. Deze dotatie bedraagt in voorliggend meerjarenplan:
BESLUIT:
Artikel 1:
Kennis wordt genomen van het aangepaste meerjarenplan 2020 – 2025 en de kredieten 2025 van het extern verzelfstandigd agentschap Stichting Kempens Landschap.
Artikel 2:
Kennis wordt genomen van de dotatie die het extern verzelfstandigd agentschap Stichting Kempens Landschap voor de realisatie van de doelstellingen zal ontvangen:
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Mireille Colson Telefoon: 03 240 50 31
Agenda nr. 2/6 | EVAP Lilse Bergen vzw. Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025). Kennisname.
|
De samenwerkingsovereenkomst bepaalt onder meer dat de deputatie jaarlijks aan de provincieraad het meerjarenplan van het EVAP ter goedkeuring voorlegt. Tevens wordt de jaarlijks vaststelling van de kredieten voor het komende werkingsjaar voorgelegd aan de provincieraad.
Artikelen 238 tot 240 van het provinciedecreet;
Het provincieraadsbesluit van 27 april 2023 houdende goedkeuring van de statuten van EVAp Provinciaal Recreatiedomein De Lilse Bergen;
De samenwerkingsovereenkomst met het EVAp Provinciaal Recreatiedomein De Lilse Bergen;
Het provincieraadsbesluit van 22 november 2024, houdende kennisname van het initiële meerjarenplan 2020 – 2026 en de kredieten 2025.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveau’s.
Door uw raad werd in vergadering van 14 november 2024 kennis genomen van het meerjarenplan 2020 – 2026 (boekjaar 2025) van het EVAp Provinciaal Recreatiedomein Lilse Bergen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
Het ontwerp van het aangepaste meerjarenplan 2020 – 2026, kredieten 2025 van het extern verzelfstandigd agentschap werd door de algemene vergadering van het EVAP goedgekeurd.
De jaarlijkse dotatie, die het provinciebestuur aan het extern verzelfstandigd agentschap uitkeert om haar kernopdrachten te ontwikkelen, vindt uw raad terug in het budget van de provincie en is ongewijzigd. Deze dotatie bedraagt in voorliggend meerjarenplan:
BESLUIT:
Artikel 1:
Kennis wordt genomen van het aangepaste meerjarenplan 2020 – 2026 en de kredieten 2025 van het extern verzelfstandigd agentschap Provinciaal Recreatiedomein De Lilse Bergen.
Artikel 2:
Kennis wordt genomen van de dotatie die het extern verzelfstandigd agentschap Provinciaal Recreatiedomein Lilse Bergen voor de realisatie van de doelstellingen zal ontvangen:
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jinnih Beels Telefoon: 03 240 52 72
Agenda nr. 3/1 | APB Hooibeekhoeve. Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025). Goedkeuring.
|
Artikel 236 van het provinciedecreet stelt: “De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de provincieraad.”
Artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
De statuten van het autonoom provinciebedrijf Hooibeekhoeve werden goedgekeurd in het provincieraadsbesluit van 26 oktober 2023;
De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf Hooibeekhoeve;
Het initiële meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten 2025 werd goedgekeurd in het provincieraadsbesluit van 22 november 2024;
De raad van bestuur van het APB Hooibeekhoeve stelde in de zitting van 22 november 2024 het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten 2024 vast.
De provincieraad keurde het meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) van het APB Hooibeekhoeve goed in de zitting van 22 november 2024.
De raad van bestuur van het APB Hooibeekhoeve stelt hier een eerste wijziging vast. De financiële consequenties voor de genomen beleidskeuzes worden opgenomen in dit aangepast meerjarenplan.
Als bijlage wordt het financieel document toegevoegd van dit besluit. Het bevat naast de strategische nota met een overzicht van de te realiseren beleidsdoelstellingen en actieplannen drie onderdelen:
- Aangepast meerjarenplan conform schema’s M1-> M3
- Aangepaste toelichting meerjarenplan volgens schema’s T1 ->3 en de financiële risico’s en assumpties voor de planningsperiode
- Overzicht met motivering van de verschuivingen
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveau’s
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
Het provinciebestuur voorziet de jaarlijkse dotatie om de missie en activiteiten van het autonoom provinciebedrijf te ontwikkelen. Deze dotatie bedraagt in het meerjarenplan:
- 2025: 1 000 524,00 EUR
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad keurt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) van het autonoom provinciebedrijf Hooibeekhoeve goed.
Artikel 2:
De provincieraad keurt volgende dotaties goed voor de realisatie van de doelstellingen van het autonoom provinciebedrijf Hooibeekhoeve:
- 2025: 1 000 524,00 EUR
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jinnih Beels Telefoon: 03 240 52 72
Agenda nr. 3/2 | Budget 2025. Verdeling van het krediet onder 'Subsidies met betrekking tot wonen' (V). Goedkeuring.
|
Art. 42 van het provinciedecreet van 9 december 2005.
Koninklijk Besluit nr. 110 van 13 december 1982, gewijzigd door het Koninklijk Besluit nr. 145 van 30 december 1982, betreffende het verplicht evenwicht van de begroting.
Principe
De provincie Antwerpen wil met het project ‘individuele advisering en begeleiding woningaanpassing’ aan ouderen en personen met een beperking de mogelijkheid geven om langer thuis te wonen. Mensen die hun woning grondig willen aanpassen kunnen gespecialiseerd advies of begeleiding krijgen aan verminderd tarief.
De provincie Antwerpen heeft hiervoor in 2018 een (na gunstig advies jaarlijks hernieuwbare) samenwerkingsovereenkomst afgesloten met een gespecialiseerde dienst voor individueel woningadvies, namelijk Ferm Thuiszorg vzw-woningaanpassing, met zetel in Leuven, Wijgmaal.
Ferm adviseert en begeleidt aanpassingen die de toegankelijkheid, de veiligheid en het comfort van de woning verbeteren. Deze aanpassingen zijn afgestemd op de individuele noden van de hulpbehoevende persoon. De cliënt kan langer, meer comfortabel en veiliger in zijn vertrouwde omgeving blijven wonen én heeft de regie maximaal in eigen handen.
Een cliënt die een beroep doet op deze dienst betaalt 50 EUR per dossier aan het adviesbureau. De provincie betaalt het resterende bedrag met een maximum van 583 EUR voor een advies- of begeleidingsdossier. Als een oudere advies én begeleiding aanvraagt, komt de provincie tussen voor maximaal 1.261 EUR per dossier. Voor de coördinatie woningaanpassing in de provincie Antwerpen zet Ferm Thuiszorg twee coördinatoren/ergotherapeuten in.
Jaarverslag 2024
In 2024 werden er 166 cliënten verder geholpen door de dienst woningaanpassing van Ferm. Dit aantal ligt hoger dan de voorgaande jaren: 128 cliënten in 2023, 144 in 2022 en 149 in 2021. Dit totaal omvat zowel de cliënten die in 2024 opgestart werden als de cliënten waarvan het dossier nog lopende was en dus opgestart werden vóór 2024.
Het overgrote deel van de cliënten bevindt zich in de leeftijdsgroepen van 55-94 jaar. Tegenover vorig jaar werden opnieuw ook meer personen jonger dan 65 jaar ondersteund. Een stijging van 21 (in 2023) naar 48 nieuwe dossiers in 2024.
Het aantal dossiers met en zonder VAPH ondersteuning is ongeveer in evenwicht, net zoals vorig jaar.
Van de 135 opgestarte cliëntendossiers in 2024 (tegenover de 94 in 2023) zijn er 122 die omringd worden door mantelzorgers. Ongeveer 41% van de cliënten, iets minder dan de 50% in 2023, laat zich daarnaast ook professioneel ondersteunen in de thuiszorg. In het vergelijk over de jaren heen is er net als in 2023 een toenemend aandeel mantelzorgers.
De meeste toeleidingen gebeuren via de twee grote mutualiteiten: in 2024 23 dossiers via de CM, evenveel via Solidaris en 2 via Helan. In 2024 is er ook stijging van cliënten die ‘op eigen initiatief’ bij Ferm terecht komen: de facto betekent dit vaak een eigen aanvraag die gebeurde na doorverwijzing door één van de twee mutualiteiten. Nog andere cliënten komen bij Ferm terecht via hun algemene communicatie en promotie: de website, een folder, een beurs, een persactie, mond aan mondreclame, … Tenslotte worden ook cliënten via doorverwijzers (professionele zorgverleners, mantelzorgers, …) toegeleid.
Er werd in 2024 nóg meer ingezet op hedendaagse communicatie (ook digitaal) van het aanbod, wat leidde tot een groter aantal dossiers, net als door de heropflakkering na de ‘corona’ periode (met toenmalige bijhorende daling van de dossiers).
Daarnaast is er ook de evolutie naar meer dossiers met niet enkel advies, maar ook (meer intensieve) begeleiding. Meer cliënten maken nu gebruik van de all-in service. Dit wil zeggen dat de ergotherapeuten in deze dossiers alle aspecten opnamen. Het gaat dan over: advies geven, technische rapportering, begeleiding van de werken met een aannemer of inschakeling van de karweidienst én alle mogelijke premies opzoeken en aanvragen.
Toekenning subsidie 2025
In het budget 2025 is onder het verdeelkrediet “subsidies met betrekking tot wonen (V)/” (ARK-code: 6490200, ARK-omschrijving: niet-nominatieve subsidies) ramingsnummer MJP001416 – De Provincie stimuleert en begeleidt lokale besturen, sociale huisvestings- maatschappijen en andere woonactoren bij de uitwerking van innovatieve woonprojecten die de diversiteit en kwaliteit van het woonaanbod en de kwaliteit van de woonomgeving verbeteren – een krediet van 75.000 EUR ingeschreven.
Voorgesteld wordt dit krediet als volgt toe te wijzen:
- 75.000 EUR aan Ferm Thuiszorg vzw, Remylaan 4b, 3018 Wijgmaal, als tussenkomst in het advies en de begeleiding die deze vzw verleent aan inwoners van de provincie Antwerpen om hun woning aan te passen als gevolg van ziekte, functiebeperking of handicap. Concreet betekent dit dat de provincie ongeveer 4/5de van de kostprijs van het individuele advies of de begeleiding ten laste neemt.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.1 Tegen 2030 voor iedereen toegang voorzien tot adequate, veilige en betaalbare huisvesting en basisdiensten, en sloppenwijken verbeteren
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
De deputatie heeft beslist volgende verdeling van dit krediet aan uw raad ter goedkeuring voor te leggen:
Ramingsnummer MJP001416: A De Provincie stimuleert en begeleidt lokale besturen, sociale huisvestings- maatschappijen en andere woonactoren bij de uitwerking van innovatieve woonprojecten die de diversiteit en kwaliteit van het woonaanbod en de kwaliteit van de woonomgeving verbeteren.
| 75.000 EUR |
Uw raad wordt gevraagd de verdeling van het krediet ingeschreven in het uitgavebudget BBC “subsidies met betrekking tot wonen (V)/” (ARK-code: 6490200, ARK-omschrijving: niet-nominatieve subsidies) ramingsnummer MJP001416 - De Provincie stimuleert en begeleidt lokale besturen, sociale huisvestings- maatschappijen en andere woonactoren bij de uitwerking van innovatieve woonprojecten die de diversiteit en kwaliteit van het woonaanbod en de kwaliteit van de woonomgeving verbeteren – goed te keuren.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de volgende verdeling van het krediet ingeschreven in het uitgavebudget BBC onder “subsidies met betrekking tot wonen (V)/” (ARK-code: 6490200, ARK-omschrijving: niet-nominatieve subsidies) ramingsnummer MJP001416 – De Provincie stimuleert en begeleidt lokale besturen, sociale huisvestings- maatschappijen en andere woonactoren bij de uitwerking van innovatieve woonprojecten die de diversiteit en kwaliteit van het woonaanbod en de kwaliteit van de woonomgeving verbeteren – goed ten bedrage van 75.000 EUR.
Dit krediet wordt aangewend als volgt:
Ramingsnummer MJP001416: A De Provincie stimuleert en begeleidt lokale besturen, sociale huisvestings- maatschappijen en andere woonactoren bij de uitwerking van innovatieve woonprojecten die de diversiteit en kwaliteit van het woonaanbod en de kwaliteit van de woonomgeving verbeteren
| 75.000 EUR |
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jinnih Beels Telefoon: 03 240 52 72
Agenda nr. 3/3 | Aanpassing aan het arbeidsreglement Bosgroep Kempen Noord. Goedkeuring.
|
Art. 43 §2, 2° van het Provinciedecreet.
Art. 4 van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen. Deze verplicht elke werkgever om een arbeidsreglement op te stellen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).
SDG 8 Eerlijk werk en economische groei
SDG-subdoelstelling 8.5 Tegen 2030 komen tot een volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor alle vrouwen en mannen, ook voor jonge mensen en personen met een handicap, alsook een gelijk loon voor werk van gelijke waarde.
XXX
In het kader van een algemene herwerking en opfrissing van de arbeidsreglementen werd het huidig arbeidsreglement aangepast en hernieuwd waar nodig.
Over de jaren heen heeft het arbeidsreglement als regelgevend instrument in openbare besturen aan belang gewonnen, waar vroeger enkel de rechtspositieregeling als noodzakelijk beschouwd werd en het arbeidsreglement als een bijkomende formaliteit. Tegenwoordig staat het arbeidsreglement maar één trede lager dan de rechtspositieregeling.
Omwille van de stijging van het belang van het arbeidsreglement en om het document de waarde te geven die het verdient is dit het moment om het reglement grondig te herwerken.
Het einddoel is een duidelijk, leesbaar en informatief document zodat de personeelsleden van het APB goed weten wat hun plichten zijn, maar ook wat hun rechten zijn wanneer ze werken voor het APB.
De wijzigingen aan het arbeidsreglement zijn onmiddellijk op te merken aan de lay-out. Het nieuwe arbeidsreglement groepeert de relevante artikelen bij elkaar zodat er niet doorheen heel het document gezocht moet worden naar de relevante informatie. Bovendien zijn enkele extreem uitgebreide artikelen samengevat en de volledige artikels als bijlage bij het arbeidsreglement gevoegd. Aangezien bijlagen bij het arbeidsreglement dezelfde juridische waarde hebben als het arbeidsreglement zelf, is er geen probleem om dit te doen. Tot slot zijn de juridische verwijzingen naar wetten en decreten ook opgefrist zodat het hele reglement juridisch up-to-date is.
Het nieuwe arbeidsreglement bevat meer bepalingen dan het huidige. Dit omdat er enerzijds een aantal bepalingen waren die nauw aansloten bij artikelen die reeds in het arbeidsreglement stonden, maar enkel maar in de rechtspositieregeling waren opgenomen. Anderzijds zijn er een aantal artikels die hoofdzakelijk dienen om de het personeelslid te informeren en maar in beperkte mate verplichtingen opleggen, deze artikelen gaan hoofdzakelijk over de werktijdregeling en de gevolgen die dit heeft voor het personeelslid.
Wat de invoering van puur regelgevende bepalingen betreft zijn er een aantal nieuwigheden toegevoegd. Deze zijn onder andere:
- Mogelijkheid tot schorsen van een contractueel personeelslid
- Sancties bij overtreding rookverbod
- Omkleedtijd en douchetijd verduidelijkt
- Bij ziekte tijdens vakantie is een doktersbriefje vanaf dag 1 verplicht
- Alcohol- en drugsverbod en uitzonderingen
- Wijziging tijdstip uitbetaling van het salaris
Over het algemeen zijn er maar een beperkt aantal volledig nieuwe bepalingen. De meeste bestonden al in één of andere ongeschreven vorm maar zijn nu opgenomen in het nieuwe arbeidsreglement. Dit om ervoor te zorgen dat de regels uniform worden toegepast, de personeelsleden weten wat er van hen verwacht wordt en er een duidelijke juridische basis is voor sancties.
Overeenkomstig de bepalingen van de Arbeidsreglementenwet hebben de personeelsleden gedurende 15 dagen de kans gekregen om het nieuw arbeidsreglement in te kijken.
Op 16 september 2025 is het arbeidsreglement onderhandeld met de vakbondsafvaardiging van het Bosgroep Kempen Noord vzw - serviceploeg.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
Bijgevoegd arbeidsreglement wordt goedgekeurd.
Dit reglement wordt van kracht op 1 november 2025.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/1 | Provinciale overheidsopdrachten. Toepassing van artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet. Aanleg overstromingsgebied en valleiherstel langs de Aa in Oud-Turnhout. Samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Landmaatschappij. Bestek en gunningswijze. Goedkeuring.
|
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet.
Artikel 36 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
SDG 13 Klimaatactie
SDG-subdoelstelling 13.1 De veerkracht en het aanpassingsvermogen versterken van met klimaat in verband te brengen gevaren en natuurrampen in alle landen
SDG 15 Leven op het land
SDG-subdoelstelling 15.5 Dringende en doortastende actie ondernemen om de aftakeling in te perken van natuurlijke leefgebieden, het verlies van biodiversiteit een halt toe te roepen en, tegen 2020, de met uitsterven bedreigde soorten te beschermen en hun uitsterven te voorkomen
SDG 17 Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-subdoelstelling 17.17 Doeltreffende openbare, publiek-private en maatschappelijke partnerschappen aanmoedigen en bevorderen, voortbouwend op de ervaring en het netwerk van partnerschappen
Aan uw raad wordt een samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Landmaatschappij voorgelegd, alsook een ontwerp, opgemaakt door de dienst Integraal Waterbeleid, voor de aanleg van het overstromingsgebied met valleiherstel langs de Aa in Oud-Turnhout.
Het ontwerp omvat het bestek, samen met een gedetailleerde kostenraming met bijhorende plannen.
Het bebouwd gebied in en rondom Turnhout kampt regelmatig met wateroverlast langsheen de Aa. Om de risico’s op wateroverlast te verminderen, zijn meerdere acties nodig waaronder het aanleggen van een overstromingsgebied langsheen het traject dat wordt beheerd door de provincie Antwerpen. Na studiewerk en ontwerpend onderzoek werd beslist om het overstromingsgebied aan te leggen stroomopwaarts en stroomafwaarts Schuurhovendijk in Oud-Turnhout.
Concreet bestaat het project uit het afgraven van heel wat percelen (in eigendom van de Vlaamse Landmaatschappij of provincie), het aanleggen van dijkjes en het plaatsen van twee regelbare knijpconstructies. Bijkomend wordt ingezet op landschapsherstel door o.a. bebossing, bosomvorming en het aanleggen van kleine landschapselementen.
Dit project was al in voorbereiding sinds 2011, maar moest on hold gezet worden om verder af te stemmen met andere processen in het gebied De Liereman. In het Raamakkoord betreffende “Landschap De Liereman en omgeving” van 19 september 2011 werden namelijk ruimtelijke afspraken gemaakt rond opdeling landbouw versus natuur. Het natuurinrichtingsproject De Liereman werd ingesteld op 13 juni 2014 om invulling te geven aan deze ruimtelijke afspraken. De natuurinrichting is hier gericht op het systeemherstel van de Lieremandepressie met haar veenslenk, natuurherstelmaatregelen in functie van droge en natte heide, moerassen en vennen, broekbossen, droge eiken-berkenbossen, weidevogels, uitrollen van flankerend beleid voor getroffen eigenaars/gebruikers en het uitbouwen van een goede recreatieve infrastructuur. De maatregelen en modaliteiten van dit natuurinrichtingsproject werden door de minister vastgesteld op 17 juni 2020. In deze beslissing werd bepaald dat er waterhuishoudingswerken dienen te worden uitgevoerd met het natuurinrichtingsproject wanneer er een rechtstreeks verband is met de realisatie van de doelhabitats binnen SBZ-H. Meer bepaald omvat dit de inrichting van retentie – en bufferbekkens, met name in de vallei van Aa en zijlopen. Volgens de bijhorende kostenraming, goedgekeurd door de Inspectie van Financiën op 7 april 2020, wordt voor deze inrichting van de retentiebekkens “vallei van de Aa en zijlopen” een bedrag van 605.000 EUR (inclusief btw) voorzien ten laste van het natuurinrichtingsproject.
Tussen de provincie Antwerpen en de Vlaamse Landmaatschappij werd daarom een samenwerkingsovereenkomst opgesteld voor de aanbesteding van de werken. De provincie Antwerpen treedt hierbij op als coördinerende overheid. De werken worden uitgevoerd als één gezamenlijke opdracht. De totale kost wordt geraamd op 1.528.984,00 EUR exclusief btw – 1.850.070,64 EUR inclusief btw. De provincie Antwerpen zal dit prefinancieren en de Vlaamse Landmaatschappij zal in het kader van de Natuurinrichting De Liereman in totaal 605.000 EUR cofinancieren (inclusief btw). De overeenkomst gaat van start bij ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst door beide partijen. De overeenkomst wordt beëindigd bij de definitieve oplevering van de werken. De definitieve oplevering is voorzien 24 maanden na de voorlopige oplevering.
Daarnaast kreeg de provincie Antwerpen ook nog een subsidie Levend Water van de Vlaamse Milieumaatschappij toegekend voor een bedrag van 458.000 EUR voor de eigenlijke uitvoeringskosten. Na uitbetaling door VLM en VMM komt de raming voor de uiteindelijke eigen financiële bijdrage van de provincie op 787.070,64 EUR.
Er wordt krediet voorzien op budgetcode 22610000/01/0319/DIW – MJP000221.
De uitvoeringstermijn van de werken bedraagt 200 werkdagen. De waarborgtermijn bedraagt 24 maanden.
Aan uw raad wordt voorgesteld om het ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen de openbare procedure vast te stellen.
De documenten zijn bijgevoegd in sindala.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
De kosten voor de totaalopdracht worden geraamd op 1.850.070,64 EUR, btw inbegrepen.
De kosten voor het aandeel van de provincie na uitbetaling van de toegewezen Vlaamse subsidies worden geraamd op 787.070,64 EUR, btw inbegrepen.
Krediet wordt voorzien op budgetcode 22610000/01/0319/DIW, MJP000221.
BESLUIT:
Artikel 1:
Goedgekeurd wordt het ontwerp voor de aanleg van een overstromingsgebied en valleiherstel langs de Aa in Oud-Turnhout. Als wijze van gunnen wordt de openbare procedure vastgesteld.
Artikel 2:
Goedgekeurd wordt de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Landmaatschappij voor de aanleg van een overstromingsgebied en valleiherstel langs de Aa in Oud-Turnhout.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/2 | Provinciale overheidsopdrachten. Toepassing van artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet. Onderhoud en exotenbestrijding in provinciale waterlopen en omliggende vallei/overstromingsgebieden. Dienstjaar 2026-2027. Bestek en wijze van gunnen. Goedkeuring.
|
Artikel 43, §2, 11° van het provinciedecreet.
Artikel 36 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
SDG 6 Schoon water en sanitair
SDG-subdoelstelling 6.5 Tegen 2030 het geïntegreerde beheer van de waterhulpbronnen implementeren op alle niveaus, ook via gerichte grensoverschrijdende samenwerking
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
Aan uw raad wordt een ontwerp voor goedkeuring voorgelegd, opgemaakt door de dienst Integraal Waterbeleid, voor het onderhoud en exotenbestrijding in provinciale waterlopen en omliggende vallei/overstromingsgebieden - dienstjaar 2026-2027.
Het ontwerp omvat het bestek, samen met een gedetailleerde kostenraming met bijhorende plannen.
De opdracht is onderverdeeld in acht loten.
Naast de klassieke onderhoudswerken, heeft de dienst Integraal Waterbeleid sinds 2010 een afzonderlijke aanbesteding voor heel specifieke diensten met de bedoeling deze te laten gebeuren via sociale economie. Het betreft enerzijds de bestrijding van invasieve exoten en anderzijds het onderhoud in projectgebieden waar een onderhoud met de klassieke materialen onmogelijk of ongewenst is.
De bestrijding van invasieve waterplanten (vnl. grote waternavel, waterteunisbloem en parelvederkruid) werd door de provincie in 2005 opgestart. Het betreft soorten die hier van nature niet voorkomen, maar zich vlot verspreiden en lokaal reeds voor heel wat problemen hebben gezorgd. De aanpak door de provincie bestond uit 3 pijlers: het verzamelen van meer kennis over de verspreiding, het aanpakken van de verspreiding en de bestrijding op zich. Alle acties zijn nog steeds lopende en helaas nog steeds nodig. Toch werden er de voorbije jaren goede resultaten geboekt door de exoten in het groeiseizoen maandelijks manueel te verwijderen uit onze waterlopen. Op dit moment zijn de exoten al op heel wat locaties verdwenen. Op een aantal andere locaties is de manuele opvolging nog steeds noodzakelijk. De exotenbestrijding werd ook de voorbije jaren reeds door ondernemingen uit de sociale economie uitgevoerd en er werden uitstekende resultaten geboekt.
De voorbije jaren heeft de provincie heel wat projecten gerealiseerd die zich niet beperken tot de waterloop, maar waarbij ook overstromingsgebieden of oeverzones werden ingericht. Het onderhoud van dergelijke gebieden maakt gedeeltelijk deel uit van de klassieke onderhoudswerken. Sommige gebieden hebben echter een specifiek onderhoud nodig. De dienst Integraal Waterbeleid heeft sinds 2010 een aantal van deze specifieke onderhoudswerken mee uitbesteed aan sociale economie. De ervaringen van de voorbije jaren waren zeer goed, zodat wordt voorgesteld om deze diensten opnieuw aan deze ondernemingen uit te besteden.
De kosten hiervoor worden geraamd op 800 286,86 EUR (btw inbegrepen), voor de acht loten.
Krediet wordt voorzien op 61300000/01/319/DIW MJP000216.
Aan uw raad wordt voorgesteld om het ontwerp goed te keuren en als wijze van gunnen de openbare procedure vast te stellen.
De documenten zijn bijgevoegd in sindala.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
In het meerjarenbudget is er budget voorzien om de opdracht eventueel te kunnen herhalen in toepassing van artikel 42, §1, 2° van de Wet betreffende de overheidsopdrachten van 17 juni 2016. Bij deze herhalingen kan gewerkt worden met de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking als plaatsingswijze.
Krediet wordt voorzien op budgetcode 61300000/01/0319/DIW MJP000216.
BESLUIT:
Enig artikel
Goedgekeurd wordt het ontwerp voor het onderhoud en exotenbestrijding in provinciale waterlopen en omliggende vallei/overstromingsgebieden - dienstjaar 2026-2027.
Beslist wordt als wijze van gunnen de openbare procedure voor deze aanneming vast te stellen.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/3 | Provinciale overheidsopdracht. Raamovereenkomst voor het uitvoeren van archeologisch onderzoek. Voorwaarden en gunningswijze. Goedkeuring.
|
Art. 43 §2 11° van het provinciedecreet: de provincieraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten tenzij:
a) de opdracht past binnen het begrip dagelijks bestuur, vermeld in punt 9°, waarvoor de deputatie bevoegd is;
b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan de deputatie heeft toevertrouwd.
Artikel 36 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Aan uw raad worden de voorwaarden voorgelegd voor de raamovereenkomst voor het uitvoeren van archeologisch onderzoek.
De raamovereenkomst voor het uitvoeren van archeologisch onderzoek wordt door steeds meer diensten en entiteiten en lokale besturen in de provincie Antwerpen en hun verzelfstandigde entiteiten zoals autonome gemeentebedrijven.
Op basis daarvan stelt het departement Logistiek voor om de nieuwe opdracht te plaatsen via een openbare procedure met Europese bekendmaking. Dit is de standaardprocedure voor opdrachten van die omvang.
De deputatie stelt voor om de voorwaarden bij voornoemde opdracht goed te keuren en als wijze van gunnen van de leveringen de openbare procedure vast te stellen.
De provincie Antwerpen treedt in dit dossier ook op als aankoopcentrale.
Gezien de raming moet de opdracht op Europees niveau gepubliceerd worden.
De opdrachtdocumenten zijn digitaal beschikbaar.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 12 Verzeker duurzame consumptie- en productiepatronen
SDG-subdoelstelling 12.7 Duurzame praktijken bij overheidsopdrachten bevorderen in overeenstemming met nationale beleidslijnen en prioriteiten.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 9 oktober 2025.
De maximale afname op de raamovereenkomst wordt vastgelegd op 4.356.000 EUR, btw inbegrepen.
De kostenraming van deze opdracht voor de rechtspersoon provincie Antwerpen en haar entiteiten bedraagt 1.694.000 EUR, btw inbegrepen, berekend over de maximale periode van 4 jaar.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad beslist een opdracht voor het uitvoeren van archeologisch onderzoek op afroep te plaatsen.
De provincieraad kiest voor de openbare procedure en keurt het bestek voor de opdracht goed.
Openbare behandeling van agendapunt
De inhoud van het raadsverslag dat je wenst op te vragen bevat privacygevoelige gegevens. Daarom maken we het niet publiek toegankelijk.
Je kunt het raadsverslag schriftelijk opvragen via een e-mail aan de griffie van de provincie Antwerpen: griffie@provincieantwerpen.be
Openbare behandeling van agendapunt
De inhoud van het raadsverslag dat je wenst op te vragen bevat privacygevoelige gegevens. Daarom maken we het niet publiek toegankelijk.
Je kunt het raadsverslag schriftelijk opvragen via een e-mail aan de griffie van de provincie Antwerpen: griffie@provincieantwerpen.be
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/6 | Vastgoed. Herselt. Provinciaal groendomein Hertberg. Grondruil verlegging buurtweg bij Mie Maan. Goedkeuring.
|
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005
- Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen
- Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van erkende diensten
Inleiding
Met akte van 27 juni 2022 kocht de provincie het gebouw “Mie Maan” met omliggende gronden voor incorporatie in de werking van provinciaal groendomein Hertberg in Herselt. Achter het gebouw lag echter een “buurtweg” (krachtens het gemeentewegendecreet intussen een gemeenteweg) die al zeer lang niet meer gebruikt werd langs het oorspronkelijke traject, dat dwars over het terras aan de achterkant van de taverne Mie Maan lag. In de praktijk werd toegang genomen langs de zijkant van het gebouw.
Om deze praktijk te “regulariseren” en om de verdere invulling van de site Mie Maan te optimaliseren werd het traject van “buurtweg nr. 27” verlegd. Daarnaast werd het traject van “buurtweg nr. 43” (de huidige straat Elsschot) bij de aansluiting op de Diestsebaan versmald, weerom om de bestaande situatie te regulariseren. De verlegging van de buurtwegen 27 en 43 werd vastgelegd op een rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Dries Vertommen dd. 7 januari 2025, en werd volgens de voorschriften en procedure van het gemeentewegendecreet definitief goedgekeurd door de gemeenteraad van de gemeente Herselt op 23 juni 2025.
Bij een verlegging van het traject van een gemeenteweg is het gebruikelijk dat het nieuwe traject van de weg eigendom wordt van de wegbeheerder, in dit geval de gemeente. Het afgeschafte traject kan dan aangeboden worden aan de aangelanden, in dit geval de provincie Antwerpen. Huidig provincieraadsbesluit beoogt middels een ruiling van gronden de eigendommen juridisch correct te zetten na de verlegging van de gemeenteweg.
Voorwerp ruiling
Het verlaten traject van buurtweg nr. 27 staat afgebeeld als “lot 1” van het afbakeningsplan, opgemaakt door landmeter-expert Dries Vertommen dd. 7 januari 2025, en heeft een oppervlakte van 280 m². Het verlaten traject van buurtweg nr. 43 staat afgebeeld als “lot 3” van hetzelfde afbakeningsplan en heeft een oppervlakte van 63 m². Loten 1 en 3 zijn kadastraal bekend als Herselt, 1e afdeling, sectie B, zonder nummer. Deze loten zijn eigendom van de gemeente Herselt en worden afgestaan aan de provincie Antwerpen.
Het nieuwe traject van buurtweg nr. 27, staat afgebeeld als “lot 2” van het afbakeningsplan, opgemaakt door landmeter-expert Dries Vertommen dd. 7 januari 2025, heeft een oppervlakte van 163 m² en is kadastraal gekend als delen van percelen Herselt, 1e afdeling, sectie B, nummers 655H en 655N. Dit lot is eigendom van de provincie Antwerpen en wordt afgestaan aan de gemeente Herselt als beheerder van de gemeenteweg.
Gezien de regularisatie van de bestaande situatie, het belang van beide partijen, en het feit dat de meerwaarde/minderwaarde van de erfdienstbaarheid voor de gemeenteweg volgens rooilijnplan nihil is, zal de ruiling met gesloten beurs gebeuren, maar wordt voorgesteld dat de provincie Antwerpen alle kosten verbonden aan de authentieke akte draagt.
Aan uw raad wordt voorgesteld machtiging te verlenen voor deze grondruil.
De bijlagen zijn digitaal beschikbaar.
SDG 11 Duurzame steden en gemeenschappen
SDG-subdoelstelling 11.7 Tegen 2030 universele toegang voorzien tot veilige, inclusieve en toegankelijke, groene en openbare ruimtes, in het bijzonder voor vrouwen en kinderen, ouderen en personen met een handicap
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
De ruiling gebeurt met gesloten beurs. De provincie betaalt als vragende partij de kosten voor de authentieke akte.
BESLUIT:
Artikel 1:
Onder verklaring dat de transactie wordt aangegaan voor openbaar nut, wordt machtiging verleend tot een gratis grondruiling met de gemeente Herselt van het afgeschafte traject van de buurtwegen met nummers 27 en 43, zoals afgebeeld als “lot 1” en “lot 3” van het afbakeningsplan, opgemaakt door landmeter-expert Dries Vertommen dd. 7 januari 2025, respectievelijk 280 m² en 63 m² groot, eigendom van de gemeente Herselt, tegen het nieuwe traject voor buurtweg 27, zoals afgebeeld als “lot 2” van het afbakeningsplan, opgemaakt door landmeter-expert Dries Vertommen dd. 7 januari 2025, 163 m² groot, eigendom van de provincie Antwerpen.
Artikel 2:
Beslist wordt aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ontslag van ambtshalve inschrijving te verlenen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 3:
Alle kosten en erelonen verbonden aan het opstellen en verlijden van de ruilingsakte worden ten laste genomen door de provincie Antwerpen.
Openbare behandeling van agendapunt
De inhoud van het raadsverslag dat je wenst op te vragen bevat privacygevoelige gegevens. Daarom maken we het niet publiek toegankelijk.
Je kunt het raadsverslag schriftelijk opvragen via een e-mail aan de griffie van de provincie Antwerpen: griffie@provincieantwerpen.be
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/8 | Aanpassing MJP 2020-2025 (boekjaar 2025-oktober). Beleidsrapporten en motivering van de wijzigingen bij de aanpassing van de kredieten. Aanpassing van de dotaties van de autonome provinciebedrijven en de extern verzelfstandigde agentschappen privaat met vzw-structuur. Goedkeuring.
|
Volgens artikel 43 van het Provinciedecreet is het vaststellen van de beleidsrapporten een bevoegdheid van de provincieraad.
Artikel 149 van het provinciedecreet bepaalt de aanpassingen van het meerjarenplan.
Artikel 43, punt 28° van het provinciedecreet bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad tot het toekennen van nominatieve subsidies.
Artikelen 14, 15 en 16 van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheercyclus van de lokale en provinciale besturen, bepalen de aanpassingen van het meerjarenplan en het financieel evenwicht.
Naar aanleiding van de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025 – maand oktober) worden de vermeerderingen en verminderingen van kredieten gebundeld van het type ‘Aanpassing meerjarenplan (AMJP)’ in Mercurius-Beleidsbepaling.
Volgende rapporten worden bijgevoegd ter goedkeuring:
01 Strategische nota |
02 Financiële nota: |
M1 Financieel Doelstellingenplan |
M2 Staat van het financieel evenwicht (geconsolideerd) |
M3 Overzicht van de kredieten |
03 Toelichting: |
T1 Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard |
T2 Ontvangsten en uitgaven naar economische aard |
T3 Investeringsproject |
T4 Evolutie van de financiële schulden |
Overzicht van de financiële risico’s |
Grondslagen en assumpties bij de opmaak |
Plaats van de documentatie |
Motivering van de wijzigingen |
De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025 – maand oktober) leidt tot volgend financieel evenwicht:
BESCHIKBAAR BUDGETTAIR RESULTAAT | |||
Jaar | 2025 | 2026 | 2027 |
Vorig krediet | 43.712.690 | 41.228.152 | 75.749.219 |
Aanpassing | 19.571.713 | 8.282.511 | 7.422.511 |
Huidig krediet | 63.284.403 | 49.510.663 | 83.171.730 |
AUTOFINANCIERINGSMARGE | |||
Jaar | 2025 | 2026 | 2027 |
Vorig krediet | 30.734.811 | 36.031.164 | 38.521.067 |
Aanpassing | 91.719 | -2.104.619 | 0 |
Huidig krediet | 30.826.530 | 33.926.546 | 38.521.067 |
Het evenwicht in het meerjarenplan blijft bewaard in alle jaren. De autofinancieringsmarge blijft positief in 2026.
De wijzigingen in de dotaties van de autonome provinciebedrijven (APB’s) en de extern verzelfstandigde agentschappen privaat met vzw-structuur (EVAP’s) worden weergegeven in de volgende tabel.
| 2025 | 2026 | 2027 |
AK - EVAP Arboretum Kalmthout | 0 | 0 | 0 |
CVST - APB Campus Vesta | 0 | 0 | 0 |
GKC - APB Gouverneur Kinsbergen Centrum | 0 | 0 | 0 |
HC - APB Havencentrum | 0 | 0 | 0 |
HH - APB Hooibeekhoeve | 0 | 0 | 0 |
KMPC - APB Kamp C | 0 | 0 | 0 |
PIH - APB Provinciaal Instituut voor Hygiëne | 0 | 0 | 0 |
POA - APB Provinciaal Onderwijs Antwerpen | 0 | 0 | 0 |
PRDS - APB Provinciaal Recreatiedomein De Schorre | 0 | 0 | 0 |
PRLB - EVAP Provinciaal Recreatiedomein De Lilse Bergen | 0 | 0 | 0 |
PRZ - APB Provinciaal Recreatiedomein Zilvermeer | 0 | 0 | 0 |
PSES - APB Provinciaal Secretariaat voor Europese Structuurfondsen | 0 | 0 | 0 |
PSRN - EVAP Provinciaal Sport- en Recreatiedomein De Nekker | 0 | 0 | 0 |
PV - EVAP Proefbedrijf Pluimveehouderij | 0 | 0 | 0 |
PVM - APB Provinciaal Vormingscentrum Malle | 0 | 0 | 0 |
SKL - EVAP Stichting Kempens Landschap | 0 | 6.845 | 0 |
TPA - APB Toerisme Provincie Antwerpen | 0 | 0 | 0 |
WAR - APB De Warande | 0 | 0 | 0 |
Het evenwicht van het meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) blijft bewaard na deze wijzigingen. De APB’s leggen de gedetailleerde informatie van de dotatiewijziging in een apart verslag in dezelfde provincieraad voor.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, veiligheid en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
De deputatie keurde dit verslag goed in de zitting van 9 oktober 2025.
De deputatie stelt voor aan de provincieraad om de voorgebrachte vermeerderingen en verminderingen goed te keuren.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad stelt de aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025 – maand oktober) vast.
Artikel 2:
De provincieraad keurt de wijzigingen van de dotaties van de autonome provinciebedrijven en de extern verzelfstandigde agentschappen privaat met vzw-structuur bij de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025 - maand oktober) goed.
Artikel 3:
De dotaties en nominatieve subsidies uit de lijst van de toegestane werkings- en investeringssubsidies worden goedgekeurd.
Openbare behandeling van agendapunt
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 oktober 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 4/9 | APB Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen. Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025). Goedkeuring.
|
Artikel 236 van het provinciedecreet stelt: “De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de provincieraad.”
Artikelen 225 tot 237 van het provinciedecreet;
De statuten van het autonoom provinciebedrijf Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen werden goedgekeurd in het provincieraadsbesluit van 26 oktober 2023;
De beheersovereenkomst met het autonoom provinciebedrijf Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen;
Het initiële meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten 2025 werd goedgekeurd in het provincieraadsbesluit van 22 november 2024;
De raad van bestuur van het APB Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen stelde in de zitting van 22 november 2024 het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten 2024 vast.
De provincieraad keurde het meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) van het APB Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen goed in de zitting van 22 november 2024.
De raad van bestuur van het APB Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen stelt hier een eerste wijziging vast. De financiële consequenties voor de genomen beleidskeuzes worden opgenomen in dit aangepast meerjarenplan.
Als bijlage wordt het financieel document toegevoegd van dit besluit. Het bevat naast de strategische nota met een overzicht van de te realiseren beleidsdoelstellingen en actieplannen drie onderdelen:
- Aangepast meerjarenplan conform schema’s M1-> M3
- Aangepaste toelichting meerjarenplan volgens schema’s T1 ->3 en de financiële risico’s en assumpties voor de planningsperiode
- Overzicht met motivering van de verschuivingen
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 16 Vrede, justitie en sterke publieke diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparantie instellingen ontwikkelen op alle niveau’s
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 2 oktober 2025.
Het provinciebestuur voorziet de jaarlijkse dotatie om de missie en activiteiten van het autonoom provinciebedrijf te ontwikkelen. Deze dotatie bedraagt in het meerjarenplan:
- 2025: 1 232 820,00 EUR
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad keurt het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (boekjaar 2025) van het autonoom provinciebedrijf Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen goed.
Artikel 2:
De provincieraad keurt volgende dotaties goed voor de realisatie van de doelstellingen van het autonoom provinciebedrijf Provinciaal Secretariaat Europese Structuurfondsen:
- 2025: 1 232 820,00 EUR