Openbare behandeling van agendapunt
|
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 17 december 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | Provinciale overheid. Provincieraad. Wijziging naamgeving raadscommissie Mobiliteit, Vrije tijd en ICT. Goedkeuring. |
Art. 39 provinciedecreet bepaalt dat de provincieraad commissies kan oprichten die zijn samengesteld uit provincieraadsleden.
Art. 18 van het huishoudelijk reglement van de provincieraad bepaalt dat de provincieraad raadscommissies opricht die de voorstellen aan de raad onderzoeken en advies uitbrengen over aangelegenheden die tot hun specifieke bevoegdheden behoren, tenzij een bespreking in de commissie door de raad niet noodzakelijk geacht wordt.
Op 19 december 2024 keurde de provincieraad de oprichting en de samenstelling van de 4 vaste raadscommissies goed, waaronder de commissie ‘Mobiliteit, Vrije tijd en ICT’.
Vandaag wordt voorgesteld om deze commissie te hernoemen naar commissie ‘Mobiliteit, Recreatie en Toerisme en ICT’.
Dit voorstel kadert in dezelfde naamswijziging die het departement Vrije Tijd ondergaat vanaf 1 januari 2026.
Naamswijziging departement Vrije Tijd
Vrije tijd wordt zowel in de volksmond als beleidsmatig met veel andere dingen geassocieerd dan waar het departement mee bezig is.
Beleidsmatig wordt onder vrije tijd meestal in de eerste plaats aan diensten als cultuur, sport en jeugd gedacht. Diensten waarvoor de provincie de bevoegdheden niet meer heeft. De Warande was hierop de uitzondering. Nu dit uit het departement verdwijnt, verdwijnt ook een belangrijk argument om deze naam aan te houden.
Taalkundig betekent “vrije tijd” de tijd die niet wordt besteed aan verplichte of noodzakelijke activiteiten zoals werk, studie, zorgtaken of huishoudelijk werk, maar die vrij kan worden ingevuld met activiteiten die men voor plezier, ontspanning of vermaak onderneemt. Het scala van wat je allemaal in die vrije tijd kan is veel ruimer dan wat het departement aanbiedt.
Ten derde is er ook een historisch argument: het departement heette in verleden Recreatie, Sport en Toerisme. De bevoegdheid sport is ondertussen verdwenen, maar Recreatie & Toerisme dekken nog steeds de lading.
Het departement vrije tijd zal daarom vanaf 1 januari 2026 het departement Recreatie & Toerisme heten.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).

SDG 16 Vrede, justitie en sterke publiek diensten
SDG-subdoelstelling 16.6 Doeltreffende, verantwoordelijke en transparante instellingen ontwikkelen op alle niveaus
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 13 november 2025.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de naamswijziging goed van de raadscommissie ‘Mobiliteit, Vrije tijd en ICT’. De raadscommissie heet voortaan ‘Mobiliteit, Recreatie en Toerisme en ICT’.
1
Openbare behandeling van agendapunt
|
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 17 december 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 2/1 | Erediensten. Antwerpen. Kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw. Meerjarenplan 2026 - 2031. Goedkeuring. |
Krachtens artikel 43 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om zich uit te spreken over de goedkeuring van het meerjarenplan en de wijzigingen ervan.
De provincieraad spreekt zich uit over de goedkeuring binnen een termijn van honderd dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het advies van het erkend representatief orgaan bij de provincieoverheid (…). De provincieraad kan het meerjarenplan goedkeuren, niet goedkeuren of aanpassen aan wat in het overleg, (…), besproken werd.
Luidens art. 41 juncto art. 78 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, stelt de kerkraad een meerjarenplan vast dat de financiële afspraken tussen de kerkfabriek en de provincie bevat voor de periode van zes jaar, die ingaat op 1 januari van het tweede jaar dat volgt op de algehele vernieuwing van de provincieraad.
Het meerjarenplan kan herzien worden in de loop van de periode waarvoor het is opgemaakt.
In vergadering van 24 oktober 2025 heeft de kathedrale kerkraad van Onze-Lieve-Vrouw te Antwerpen het meerjarenplan 2026– 2031 overeenkomstig de toepasselijke Vlaamse regelgeving opgemaakt en goedgekeurd. De bisschop van Antwerpen verleende op 28 oktober 2025 een gunstig advies hierover.
In de strategische nota gevoegd bij het meerjarenplan worden volgende uitgangspunten (afspraken) geformuleerd, die besproken werden in de overlegvergadering van 13 oktober 2025 met de deputatie :
- Voor de restauratie van het kathedraalgebouw blijft de provincie Antwerpen opdrachtgever en bouwheer. De provincie Antwerpen werd ook gevraagd om van enkele projecten het bouwheerschap over te nemen : de restauratie van de luidklokken en klokkenstoel in de (Noorder)toren, de vernieuwing van de stookplaats, de restauratie van de zgn. ‘grot’ (tussen kathedraal en de pastorij), het herstel van de regenwaterafvoer t.h.v. de kapel van Onze-Lieve-Vrouw en het herstel van de vloeren van de Venerabelkapel en de kapel van Onze-Lieve-Vrouw. Er wordt een oplossing gezocht voor de problematiek met het inkomportaal aan de NW kant van de kathedraal.
- De provincie Antwerpen blijft, zoals voorheen, de kost van de brandverzekering van het kerkgebouw ten laste nemen tot 2028. Voor de klimatisatiekosten is er geen tussenkomst voorzien wanneer een gift wordt overgemaakt aan de VZW.
- Er is geen aanzienlijke terugval van het aantal niet-Europese bezoekers ten gevolge van een crisis (epidemie, terrorisme of dreiging van conflicten) in de betrokken periode.
De doelstellingen van het meerjarenplan zijn geformuleerd als volgt :
1° De continuïteit van het beleid.
Het kathedrale kerkbestuur zal het vroeger gevoerde beleid verder zetten binnen het raam van het decreet op de erediensten.
Voor de duur van het meerjarenplan worden de afspraken tussen de provincie en de kerkfabriek gehanteerd zoals vastgelegd in de nota ‘Officieus gecoördineerde versie van de Afsprakennota tussen de provincie Antwerpen en de erkende lokale geloofsgemeenschappen m.b.t. het meerjarenplan en het budget.
2° De investeringen.
Het kerkbestuur heeft de bedoeling om in navolgende belangrijke projecten te investeren in de volgende zes jaren :
- De restauratie en renovatie van de kapel Onze-Lieve-Vrouw-van-Toevlucht (Schoenmarkt). Deze kapel, erkend als bijkerk van de kathedraal, is een als monument beschermd gebouw bestemd voor de eredienst. De kathedrale kerkfabriek treedt hier op als opdrachtgever en bouwheer van een project dat beoogt de veiligheid van de site te vergroten, de functionaliteit te verbeteren en de oorspronkelijkheid te bewaren. Architect R. Steenmeijer heeft een restauratiedossier voorbereid dat in juli 2014 werd ingediend bij de Vlaamse Overheid (Onroerend Erfgoed) voor restauratie (een aantal bouwkundige herstellingswerken) en herinrichting van de kapel. Het dossier werd op 16 september 2014 ontvankelijk verklaard waarna op 2 mei 2022 de definitieve toezegging van de minister werd verkregen. De premie is geldig t.e.m. 2 mei 2027. Gelet op de gewijzigde omstandigheden na de covidcrisis en het feit dat de kapel al geruime tijd gesloten is, heeft het kerkbestuur architectenbureau Steenmeijer de opdracht gegeven om in een eerste fase alle bouwkundige werken aan de buitenschil uit te voeren en voorstel van aanpak te formuleren alsook de subsidie die verkregen werd van de Vlaamse overheid in die zin te heroriënteren.
- Voor het kerkgebouw zijn er een aantal belangrijke investeringen gepland: de vernieuwing van de luchtgroepen, het behandelen en beitsen van de grote poorten en verder elektriciteitswerken.
- De kathedrale kerkfabriek is eigenaar van een aantal waardevolle panden rond of in de onmiddellijke omgeving van de kathedraal. Deze panden, al dan niet beschermd, en overwegend met een handels- of horecabestemming, stellen heel wat problemen qua stabiliteit, veiligheid, vochtigheid (daken, goten, riolen) die dringend moeten aangepakt worden. De grootste investeringen hebben betrekking op St-Pieterstraat 1 en 3 (pastorij).
- De conservatie- en restauratiebehandelingen van stukken uit het kunstpatrimonium. Naast de regelmatige controle op de conservatietoestand van het kunstpatrimonium, die verder doorgaat, zijn er een aantal grotere restauratiedossiers met een belangrijke financiële weerslag. Het gaat hier o.m. om de restauratie van de triptiek de Verrijzenis van Christus van P.P. Rubens, de grote onderhoudsbeurt van het Metzlerorgel.
3° De financiering.
Het kerkbestuur blijft vasthouden aan het zelfbedruipend karakter van de kerkfabriek. Vanaf 1 januari 2027 worden de toegangsgelden verhoogd tot 14,00 EUR. De gratis toegang blijft behouden voor de inwoners van de provincie Antwerpen en voor jongeren tot 18 jaar en voor. De inkomsten uit toegangsgelden kunnen ook worden ingezet om de uitstraling en de activiteiten van de kathedraal van Antwerpen verder te ontwikkelen. Hiervoor wordt er samengewerkt met VZW De Kathedraal. Bij een positief exploitatieresultaat kan de kerkfabriek een gift overmaken aan de VZW van maximaal 5% van de inkomsten van de toegangsgelden, ten bedrage van 50.000,00 EUR of 100.000,00 EUR in de mate het exploitatieresultaat zoals opgenomen in de jaarrekening dit toelaten.
De investeringen worden zoveel mogelijk gefinancierd met eigen middelen; desgevallend kan een langlopend krediet worden aangegaan.
Er zal verder actief onderzocht worden of bijkomende bronnen van financiering voor de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal mogelijk zijn, zodat de inkomsten meer gediversifieerd kunnen worden.
De beheersing van de personeelskosten blijft, net zoals voorheen, de grootste factor om een financieel evenwicht te bestendigen.
Het inzetten op :
- een grotere uitstraling van de Kathedraal met het oog op een toename van het aantal bezoekers (marketing) en meer inkomsten alsook een betere publieksontsluiting;
- de algemene werking en kwaliteit m.b.t. het patrimonium in en rond de kathedraal (roerend en onroerend).
In het meerjarenplan wordt de aanwerving voorzien van een medewerker marketing/communicatie, een verantwoordelijke technische dienst en een medewerker collectie. Er zal een successieplanning worden uitgewerkt voor alle essentiële functies binnen de kathedraal, onder meer voor de directeur die in 2029 met pensioen gaat.
Waar mogelijk wordt bespaard op de personeelskost :
- met betrekking tot het verhogen van de kwaliteit van de muziek in de Kathedraal wordt een samenwerking met het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) onderzocht;
- de voltijdse kosterfunctie wordt een halftijdse coördinerende taak met inschakeling van vrijwilligers tijdens de liturgische diensten. Het vrijwilligersbestand zal vergroot worden.
De personeelskost zal binnen de budgettaire grenzen van de meerjarenbegroting blijven.
De financiële nota 2026 – 2031 voorziet geen exploitatietoelage noch een investeringstoelage van de provincie Antwerpen.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-Subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
Het meerjarenplan 2026-2031 werd via het Digitaal Loket Vlaanderen ontvangen op 12 december 2025.
Luidens art. 43, eerste lid van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zijn de meerjarenplannen en de wijzigingen onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, in casu de bisschop.
Dit advies werd via het Digitaal Loket Vlaanderen ontvangen door de provincieoverheid op 28 oktober 2025.
Dit verslag werd door de deputatie goedgekeurd in zitting van 20 november 2025.
De deputatie stelt uw raad voor om in te stemmen met de afspraken vervat in de strategische nota en met de doelstellingen van het meerjarenplan 2026 – 2031.
Voorgesteld wordt om het meerjarenplan 2026 – 2031 van de kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw te Antwerpen goed te keuren zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake.
BESLUIT:
Enig artikel:
Goedgekeurd wordt het meerjarenplan 2026– 2031 van de kathedrale kerkfabriek van Onze-Lieve-Vrouw te Antwerpen zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake.
1
Openbare behandeling van agendapunt
|
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 17 december 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 2/2 | Erediensten. Antwerpen. Kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw. Budget 2026. Akteneming. Goedkeuring. |
Krachtens artikel 48 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, neemt de provincieraad akte van het budget als het past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Krachtens artikel 49 juncto artikel 78 van het Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, is de provincieraad bevoegd om zich uit te spreken over de goedkeuring van het budget indien dit niet past in het goedgekeurde meerjarenplan.
Luidens artikel 47 juncto artikel 78 worden de budgetten na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober bij de provincieoverheid ingediend (…). De provincieraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de provincieoverheid (…).
Luidens art. 46 juncto art. 78 stelt de kathedrale kerkraad jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kathedrale kerkfabriek voor het volgende boekjaar vast. Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget.
Luidens artikel 50 juncto artikel 78 worden de budgetwijzigingen na het advies van het erkend representatief orgaan voor 15 september van het lopende jaar gecoördineerd bij de provincieoverheid ingediend. De artikel 48 en 49 zijn dan van overeenkomstige toepassing.
De kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw te Antwerpen heeft het budget 2026 opgemaakt en goedgekeurd in de kathedrale kerkraad van 24 oktober 2025.
In vergadering van 17 december 2025 heeft de provincieraad het meerjarenplan 2026-2031 van de kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw te Antwerpen goedgekeurd zonder boekhoudkundig-technische opmerkingen ter zake. Dit meerjarenplan voorzag geen toelage van de provincie Antwerpen voor de exploitatie noch voor de investeringen in de periode 2026-2031.
Het budget 2026 kan als volgt worden samengevat:
Exploitatie | Ontvangsten | 3.190.000,00 EUR |
| Uitgaven | 3.049.200,00 EUR |
| Voor financiering | 140.800,00 EUR |
| Financiering | 0,00 EUR |
| Voor overboeking | 140.800,00 EUR |
| Overboeking | 140.000,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | 800,00 EUR |
| Gecor. Expl. -2 | 0,00 EUR |
| Gecor. Budgetw. -1 | 0,00 EUR |
| Voor toelage | 800,00 EUR |
| Gewone toelage | 0,00 EUR |
| Achterstal. toelage | 0,00 EUR |
| Saldo | 800,00 EUR |
|
|
|
Investeringen | Ontvangsten | 1.810.000,00 EUR |
| Uitgaven | 3.571.000,00 EUR |
| Voor financiering | -1.761.000,00 EUR |
| Financiering | -34.000,00 EUR |
| Voor overboeking | -1.795.000,00 EUR |
| Overboeking | 140.000,00 EUR |
| Eigen dienstjaar | -1.655.000,00 EUR |
| Gecor. Invest. -2 | 0,00 EUR |
| Gecor. Budgetw. -1 | 0,00 EUR |
| Saldo | -1.655.000,00 EUR |
|
|
|
Toelage |
| 0,00 EUR |
Het budget 2026 vergeleken met het meerjarenplan 2026-2031, voor wat betreft de voorziene exploitatiesubsidie voor 2026 geeft:
Voorziene subsidie in het meerjarenplan | 0,00 EUR |
Gevraagde provinciale subsidie budget 2026 | 0,00 EUR |
Verschil | 0,00 EUR |
Het ingediende budget valt aldus binnen het geldende goedgekeurde meerjarenplan. De provincieraad dient derhalve akte te nemen van het ingediende budget 2026.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
|
SDG 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-Subdoelstelling 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
De kathedrale kerkraad heeft het budget besproken en goedgekeurd in vergadering van 24 oktober 2025.
Het budget 2026 werd via het Digitaal Loket ontvangen op 12 november 2025.
Luidens de artt. 47 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, zijn de budgetten en de wijzigingen onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan, in casu de bisschop.
Dit advies werd via het Digitaal Loket Vlaanderen ontvangen door de provincieoverheid op 28 oktober 2025.
Dit verslag werd door de deputatie goedgekeurd in zitting van 20 november 2025.
Er zijn geen financiële gevolgen voor de provincieoverheid verbonden aan dit besluit.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad neemt akte van het budget van 2026 van de kathedrale kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw te Antwerpen met een provinciesubsidie van 0,00 EUR aangezien er geen tekort is op het exploitatiebudget 2026, zonder formulering van boekhoudkundig-technische of andere opmerkingen ter zake.
1
Openbare behandeling van agendapunt
|
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 17 december 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jinnih Beels Telefoon: 03 240 52 72
Agenda nr. 2/3 | Mondiaal Beleid. Convenant met het 4de Pijlersteunpunt - dienst binnen de Koepel van Internationale Solidariteit 11.11.11 vzw. Reglement voor de ondersteuning van Antwerpse 4de Pijlerorganisaties door de provincie Antwerpen 2026 – 2031. Goedkeuring. |
Artikel 43 van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Gelet op het provinciaal reglement van 26 oktober 2023 betreffende de subsidiëringen en het toestaan van reservevorming door subsidietrekkers.
In het door de provincieraad op 5 december 2025 goedgekeurde meerjarenplan 2026-2031 van de provincie Antwerpen is een bedrag van 2.140.000 EUR uitgetrokken voor ‘subsidie aan het 4de Pijlersteunpunt’.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)

SDG 17. Partnerschap om doelstellingen te bereiken
SDG-Subdoelstelling 17.2 Ontwikkelde landen dienen ten volle hun verbintenissen aangaande officiële ontwikkelingshulp te implementeren, waaronder ook de verbintenis van vele ontwikkelde landen om 0,7% van het bruto nationaal inkomen te besteden aan officiële ontwikkelingshulp voor ontwikkelingslanden (ODA/GNI) en 0,15% tot 0,20% ontwikkelingshulp aan de minst ontwikkelde landen; ODA-donoren worden aangemoedigd om voor zichzelf een doelstelling te bepalen om minstens 0,2% van de ODA te besteden aan de minst ontwikkelde landen
We stellen aan de provincieraad voor een samenwerking aan te gaan met het 4de Pijlersteunpunt - dienst binnen de Koepel van Internationale Solidariteit 11.11.11 vzw (hierna genoemd 4de Pijlersteunpunt), omtrent de inhoudelijke en financiële ondersteuning van de Antwerpse 4de Pijlerorganisaties.
Deze samenwerking krijgt vorm in een convenant, afgesloten voor een termijn van 6 kalenderjaren, van 1 januari 2026 tot 31 december 2031.
Aan deze convenant wordt het ‘Reglement voor de ondersteuning van Antwerpse
4de Pijlerorganisaties door de provincie Antwerpen 2026 – 2031’ gekoppeld.
Inhoud van het convenant en reglement:
Doelgroep:
Onder de noemer ‘4de Pijler’ worden de actoren binnen mondiaal beleid verstaan die niet behoren tot de bilaterale entiteiten, internationale instellingen of erkende ngo’s. Deze ‘burgerinitiatieven voor internationale solidariteit’ zijn een belangrijke actor in de mondiale samenwerking. In deze context is het aangewezen dat de provincie Antwerpen, via haar Mondiaal Beleid, deze doelgroep blijft ondersteunen.
Met ‘Antwerpse 4de Pijlerorganisaties’ bedoelen we de 4de Pijlerorganisaties met een zetel in de provincie Antwerpen en/of actief in meer dan 1 lokaal bestuur-district in de provincie Antwerpen.
Partnerorganisatie en aanpak:
Voor het ondersteunen van de Antwerpse 4de Pijlerorganisaties werkt de provincie samen met het 4de Pijlersteunpunt. Het 4de Pijlersteunpunt bezit immers een grote expertise inzake 4de Pijlerorganisaties, hun werking en Zuidprojecten.
Meer bepaald ontvangt het 4de Pijlersteunpunt jaarlijks:
- 300.000 EUR voor de financiële ondersteuning van de projecten wereldwijd van de Antwerpse 4de Pijlerorganisaties;
- het overige budget wordt voorzien voor personeels- en werkingskosten, met het oog op een kwaliteitsvolle beoordeling en begeleiding van de Antwerpse 4de Pijlerorganisaties, hun werking en Zuidprojecten.
Inzet op kwaliteit & koppeling aan de overige beleidsdoelen van de provincie Antwerpen:
- Met als doel op maat te werken van de Antwerpse 4de Pijlerorganisaties kunnen zij, voor het verkrijgen van financiële steun, intekenen op 3 categorieën.
Categorie 1 - startende 4de Pijlerorganisaties: deze organisaties zijn in opstartfase of leren de subsidies van de provincie Antwerpen net kennen. Een organisatie kan max. 2 maal gesubsidieerd worden in deze categorie. Na 2 ontvangen subsidies en de bijhorende begeleiding gaan we ervan uit dat de organisatie klaar is voor de volgende categorie.
Categorie 2 - beloftevolle 4de Pijlerprojecten: deze projecten hebben al een duurzame staat van dienst, maar er is nog ruimte voor groei en ontwikkeling.
Categorie 3 - toonaangevende 4de Pijlerprojecten: deze projecten zijn uitmuntend en hebben een voorbeeldfunctie. Zij zetten de standaard voor de kwaliteitsvolle impact dat een 4de Pijlerproject kan realiseren.
- Uitsluitend projecten gelinkt aan de centrale thema’s in het ‘Bestuursakkoord provincie Antwerpen 2025-2030’ komen in aanmerking voor subsidiëring.
- Wat betreft de activiteiten, georganiseerd door 4de Pijlerorganisaties in de provincie Antwerpen, wordt niet alleen gefocust op sensibilisatie of fondsenwerving, maar ook op kennisdeling tussen experten in het globale Zuiden en actoren actief in de provincie Antwerpen.
Verder stimuleert de provincie Antwerpen kennisdeling tussen 4de Pijlerorganisaties onderling d.m.v. het organiseren van netwerkmomenten en vormingen.
- Inzake het optimaal bereiken van de burgers van de provincie Antwerpen worden 4de Pijlerorganisaties is categorie 1 en 2 aangemoedigd om hun zetel te hebben in de provincie Antwerpen. Voor categorie 3 is dit een verplichting.
- De mogelijkheid tot samenwerking met de Antwerpse lokale besturen wordt benadrukt. Meer bepaald moeten 4de Pijlerorganisaties die indienen voor categorie 3 gelinkt zijn aan 1 of meerdere Antwerpse steden, gemeenten of districten (bv. lid van een gemeentelijke adviesraad). 4de Pijlerorganisaties in categorie 2 mogen ook, via een concreet plan, aantonen dat zij dit zullen realiseren in de toekomst.
Volgende bijlagen worden toegevoegd aan dit besluit:
- Convenant provincie Antwerpen – 4de Pijlersteunpunt _2026-2031.
- Reglement voor de ondersteuning van Antwerpse 4de Pijlerorganisaties door de provincie Antwerpen 2026–2031.
Dit verslag werd goedgekeurd door de deputatie in zitting van 20 november 2025.
In het door de provincieraad op 5 december 2025 goedgekeurde meerjarenplan 2026-2031 van de provincie Antwerpen is een bedrag van 2.140.000 EUR uitgetrokken voor ‘subsidie aan het 4de Pijlersteunpunt’.
Dit bedrag wordt gekoppeld aan het ‘Convenant provincie Antwerpen – 4de Pijlersteunpunt’ omtrent de inhoudelijke en financiële ondersteuning van de Antwerpse 4de Pijlerorganisaties.
BESLUIT:
Artikel 1:
De principes en afspraken van het voorliggend convenant, tussen de provincie Antwerpen en het 4de Pijlersteunpunt - dienst binnen de Koepel van Internationale Solidariteit 11.11.11 vzw, worden goedgekeurd.
Mevrouw Jinnih Beels, gedeputeerde en de heer Maarten Puls, provinciegriffier, worden afgevaardigd om namens het provinciebestuur deze convenant te ondertekenen.
Artikel 2:
De inhoud van het ‘Reglement voor de ondersteuning van Antwerpse 4de Pijlerorganisaties door de provincie Antwerpen 2026 – 2031’ wordt goedgekeurd.
1
Openbare behandeling van agendapunt
|
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 17 december 2025 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 5/1 | Provinciale overheidsopdrachten. Raamovereenkomst voor laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Selectieleidraad en plaatsingswijze. Goedkeuring. |
Art. 43 §2 11° van het provinciedecreet: de provincieraad is bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten.
Dienstnota DAB-20/2023 delegaties en bevoegdheden waarin bepaald wordt dat de provincieraad bevoegd is om de plaatsingswijze en opdrachtdocumenten goed te keuren voor opdrachten waarvan de geraamde waarde hoger is dan of gelijk is aan 250.000 EUR (excl. btw).
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, meer specifiek afdeling 5. Wijzigingen van de opdracht
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s).

SDG 12 Verzeker duurzame consumptie- en productiepatronen
SDG-subdoelstelling
12.2 Tegen 2030 het duurzame beheer en het efficiënte gebruik van natuurlijke hulpbronnen realiseren
In zitting van 9 juni 2022 heeft de deputatie de opdracht gegund aan Kuwait Petroleum Belgium nv (Q8). De overeenkomst heeft een looptijd van 4 jaar, met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging 2x 1 jaar. Ondanks mogelijkheid tot verlenging, wenst de dienst Facilities and Maintenance tijdig een nieuwe opdracht te lanceren en op zoek te gaan naar een nieuwe contractspartij.
De provincie Antwerpen zal in de komende jaren het aanbod aan laadinfrastructuur voor zowel de eigen medewerkers als voor bezoekers verder uitbreiden. Via deze overheidsopdracht zoekt de provincie opnieuw een marktpartij die hierin zoveel als mogelijk kan ontzorgen én een totaaloplossing kan bieden: van de voorbereidende elektrotechnische werken tot aan de indienststelling en exploitatie van de laadinfrastructuur. Concreet omvat deze opdracht onder andere de onderstaande deelopdrachten:
− Voorbereidende elektrotechnische werken
o Inkoppeling op bestaande elektriciteitsinstallaties: in regel met deze van provinciale entiteiten, waar nodig deze van de netbeheerder;
o Voorzien van stroombanen tussen inkoppeling en verdeelpunten inclusief beveiliging;
o Voorzien van verdeelpunten;
o Administratieve omkadering van de werken: aanvragen toelatingen, opstellen schema’s en keuringen;
− Levering van laadinfrastructuur
o Laadinfrastructuur te plaatsen op provinciaal domein;
o Thuislaadinfrastructuur voor personen met een bedrijfswagen;
o Smartcables;
− Installatie en aansluiting van de laadinfrastructuur
− Indienststelling van de laadinfrastructuur
− Charge Point Operator (CPO) diensten:
o Automatische verrekening van de laadsessies;
o Nakomen van bepaalde Service Level Agreements (SLAs);
o Up & running houden van de laadinfrastructuur;
o Toegang verlenen tot een online opvolgingstool;
o …
− Multi Service Provider (MSP) diensten: Levering en uitgifte van laadpassen voor elektrische voertuigen.
De provincie Antwerpen treedt op als aankoopcentrale voor de verzelfstandigde en andere entiteiten binnen de grotere organisatie enerzijds en enkele nominatief benoemde andere entiteiten anderzijds.
De looptijd van de raamovereenkomst bedraagt 48 maanden, met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging telkens met 1 jaar.
De opdracht wordt niet verdeeld in percelen. De motivering hiervoor is de volgende: Er wordt vastgesteld dat providers roaming kosten aanrekenen voor het laden buiten het eigen netwerk. Het risico is bestaande dat door het opdelen van de opdracht en het daaropvolgend gunnen van verschillende percelen aan potentieel verschillende partijen, de kostprijs van de opdracht onnodig sterk verhoogd wordt. Er wordt daarom gekozen om deze opdracht als één geheel op de markt te plaatsen.
De dienst Facilities and Maintenance stelt voor om deze opdracht te plaatsen via een mededingingsprocedure met onderhandeling in toepassing van artikel 38 §1 1° c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Motivering: Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen is een relatief nieuwe markt met snelle ontwikkelingen en complexe functionaliteiten. Het is daarom zeer moeilijk om alle specificaties en verwachtingen op een correcte manier in het bestek te verwoorden. Onderhandelingen met de inschrijvers moeten deze opdracht dus optimaliseren.
Actueel wordt enkel de keuze van de plaatsingswijze en de selectieleidraad aan de provincieraad ter goedkeuring voorgelegd. Deze selectieleidraad is een onderdeel van de procedure en legt de voorwaarden vast waaraan kandidaten moeten voldoen om aan de opdracht deel te nemen en een offerte te mogen indienen. De dienst Facilities and Maintenance werkt intussen de exacte voorwaarden van het bestek uit. Dit wordt vervolgens ook ter goedkeuring aan de provincieraad voorgelegd.
Selectiecriteria
Op basis van de selectieleidraad zullen minimum drie en maximum vijf kandidaten geselecteerd worden, op voorwaarde dat deze kandidaten voldoen aan de minimale kwalitatieve selectiecriteria en in orde worden bevonden voor de opgelegde uitsluitingscriteria.
De selectieleidraad voorziet in een regeling rond selectiebeperking.
De opdracht wordt gepubliceerd in het Bulletin der Aanbestedingen en het Europees Publicatieblad.
De geraamde waarde van deze raamovereenkomst bedraagt voor de provincie Antwerpen 1.750.956,00 EUR (incl. btw) voor een periode van 72 maanden.
Deze uitgaven passen in het meerjarenplan en de nodige kredieten zullen te gepasten tijde voorzien worden in de jaarbudgetten.
De provincie Antwerpen treedt in dit dossier ook op als aankoopcentrale voor andere entiteiten waardoor de waarde van de totale opdracht wordt geraamd op 2.259,896,81 EUR (incl. btw) voor een periode van 72 maanden.
De maximale waarde van de opdracht, in overeenstemming met uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Unie, bedraagt 3.327.500,00 EUR (incl. btw). Van zodra de maximale waarde is bereikt eindigt de raamovereenkomst, ook als dit het geval is voordat de duur van de raamovereenkomst is verstreken. De maximale waarde wordt bekeken over het totaal van alle afnames van alle afnemers die gebruik maken van de raamovereenkomst.
BESLUIT:
Artikel 1:
De provincieraad beslist een overheidsopdracht in de markt te plaatsen voor een raamovereenkomst voor laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen over een periode van 48 maanden, stilzwijgend verlengbaar met 2 x 12 maanden.
Artikel 2:
De provincieraad kiest de mededingingsprocedure met onderhandeling in toepassing van artikel 38 §1 1° c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en keurt de voorgelegde selectieleidraad voor deze overheidsopdracht goed.
Artikel 3:
De geraamde waarde van deze raamovereenkomst bedraagt voor de provincie Antwerpen 1.750.956,00 EUR (incl. btw) voor een periode van 72 maanden.
De totale geraamde waarde bedraagt 2.259,896,81 EUR (incl. btw) voor een periode van 72 maanden.
De maximale waarde bedraagt 3.327.500,00 EUR (incl. btw).
1