Straat in het Vizier

Conceptstraten

Alle betrokkenen (handelaars, eigenaars, bewoners, ontwikkelaars, lokale overheid, provinciebestuur, middenveldorganisaties, externe experts,…) staken in Straat in het vizier de koppen bij elkaar om samen op zoek te gaan naar een nieuwe en unieke identiteit voor de straat, rekening houdend met de couleur locale.

Samen stippelden ze een parcours met acties uit om die identiteit uit te dragen. De kracht van dit project lag in de samenwerking. Alle betrokkenen gingen samen op zoek naar antwoorden op vragen als: welke winkels en andere functies heeft de straat nodig? Wat maakt deze straat uniek? Hoe vermarkten we die nieuwe identiteit en welke acties kunnen voor extra beleving zorgen?

De geselecteerde conceptstraten: 

  • Geel: Nieuwstraat
  • Heist-op-den-Berg: Bergstraat
  • Herentals: Zandstraat 
  • Hoogstraten: Vrijheid 
  • Mol: Winkelas Statiestraat-Laar 

Lerend netwerk

Het project startte in september 2018 en liep tot oktober 2020. In die tijd kwamen de partners vaak samen om ideeën, tips, ervaringen en acties uit te wisselen. Voor de provincie Antwerpen is Straat in het vizier een voorbeeldtraject, waarmee ze later ook andere steden en gemeenten kan begeleiden, die op zoek zijn naar een nieuw verhaal voor hun winkelstraten.

Met dit soort projecten maakt de provincie haar rol als streekmotor helemaal waar. Bovendien is dit nog maar eens het bewijs dat Europa geen ver-van-mijn-bed-show is, maar ook voor de ontwikkeling van de Kempen een belangrijke partner is.

Logobalk

Het project Straat in het vizier werd voor € 490.000 gesubsidieerd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De provincie Antwerpen paste € 328.000 bij. De lokale besturen van Geel, Herentals, Heist-op-den-Berg, Mol en Hoogstraten investeerden elk om en bij € 80.000 in het project (samen € 407.000).

 

Meer informatie