Jongerenklimaatdebat in Edegem

06.02.2019

Vandaag vond er een jongerenklimaatdebat plaats in het gemeentehuis van Edegem. De gemeente wou de jongeren een stem geven nu het klimaatbeleid op veel plaatsen onder vuur ligt.

Jongerenklimaatdebat Edegem
Het debat vond plaats in het gemeentehuis van Edegem.

23 leerlingen van het OLVE-college van Edegem en Mortsel debatteerden met Koen Metsu, de burgemeester, Koen Michiels, schepen bevoegd voor o.a. onderwijs, Lawrence Vancraeyenest, schepen bevoegd voor o.a. duurzame ontwikkeling en Sofie De Leeuw, schepen bevoegd voor o.a. omgeving, ecologie en energie. Ze mochten hun zorgen over het klimaat en het milieu delen en kwamen samen tot concrete voorstellen die de gemeente in haar beleid kan meenemen.

De leerlingen hadden verrassende maatregelen bedacht: zo wensen ze o.a. fietspaden met verlichting die werkt met een bewegingssensor, fietsveiligere fietspaden, deelfietsen, een grotere beschikbaarheid van deelauto’s, meer investeringen in het openbaar vervoer, een toeslag op plastiek zakjes in de supermarkt, klimaatprojectdagen op school, infoavonden voor burgers, ledverlichting in de straten en meer groen op de speelplaatsen van de scholen.

De burgemeester en de aanwezige schepenen merkten op dat dit debat het startpunt was en dat er nog veel werk aan de winkel is.

Edegem Poo Tchi Lam en Aiko Claes
Aiko Claes en Poo Tchi Lam

Twee leerlingen van het OLVE-college in Mortsel deelden hun mening over dit initiatief en over het klimaatbeleid op hun school. Poo Tchi Lam en Aiko Claes waren alle twee blij met dit initiatief. Ze kregen het gevoel dat ze gehoord werden door hun gemeente. Poo Tchi en Aiko gingen ook al betogen in Brussel en zijn erg begaan met het klimaat. Hun advies voor alle scholen in de provincie: “praat over het klimaat en ga hierover in interactie met je leerlingen!”.