Verminder je blootstelling aan schadelijke stoffen

07.02.2020

In opdracht van het Steunpunt Milieu en Gezondheid onderzocht het Provinciaal Instituut voor Hygiëne (PIH) meer dan 70 milieuvervuilende stoffen in bloed- en urinestalen van 428 jongeren verspreid over Vlaanderen. Het onderzoek toont aan dat er een dalende blootstelling is aan bepaalde milieuvervuilende stoffen, maar er werden ook nieuwe stoffen aangetroffen waarvan de schadelijke effecten nog niet goed gekend zijn. Voorzichtigheid is dus belangrijk. De experten van o.a. PIH, UA en VITO stelden daarom ook een brochure samen met tips voor de deelnemers en voor geïnteresseerden om blootstelling aan schadelijke stoffen te verminderen.

Het PIH is het expertisecentrum rond milieu en gezondheid van de provincie Antwerpen. Het PIH werkte de voorbije vier jaar mee aan een grootschalig onderzoek van het Vlaams Steunpunt Milieu en Gezondheid. Directeur van het PIH, dr. Vera Nelen is ook woordvoerster van dit steunpunt.

Onderzoek en begeleiding van deelnemers.

Voor het onderzoek rekruteerde het PIH 428 jongeren uit heel Vlaanderen. De deelnemers werden uitgebreid onderzocht (o.a. lengte, gewicht, bloeddruk, longfunctie test, bloedafname en urinecollectie) en bevraagd via vragenlijsten Alle gegevens werden verzameld in een databank. “In totaal werkten acht van onze personeelsleden mee aan dit onderzoek. Naast staalname, vangen we ook de persoonlijke vragen van deelnemers op wanneer zij de resultaten ontvangen van de gevaarlijke stoffen in hun lichaam”, vertelt dr. Vera Nelen. “Omdat we veel de vraag krijgen naar tips om de schadelijke stoffen te beperken, hebben we nu met alle betrokken onderzoeksinstellingen alles opgelijst in een brochure. Heel veel mensen zijn er zich niet bewust van hoe die stoffen in hun lichaam komen. Dat kan gaan van het gebruik van plastieke potjes in de microgolfoven, het gebruik van voeding uit blik tot het niet wassen van rijst voor het koken. En één van de belangrijkste tips om de blootstelling te verminderen is nog steeds: niet roken.

10 tips om de blootstelling van schadelijke stoffen te verminderen.

• Tip 1: Was regelmatig en goed je handen, zeker vóór het eten, na het buiten spelen en na het werken in de tuin. Gebruik bij het wassen niet te vaak zeep. Zeep zorgt ervoor dat de beschermende opperhuid verloren gaat, met als gevolg dat allergenen en sommige chemische stoffen makkelijker de huid kunnen binnendringen.
  • Tip 2: Spoel ongekookte rijst grondig tot het water helder is. Kook de rijst in voldoende water (verhouding 1:6). Dit vermindert het gehalte aan arseen.
  • Tip 3: Laat voorwerpen van kristal voor het eerste gebruik zeker 24 uur weken in azijn en spoel ze daarna goed af. Dit verminder het gehalte aan lood.
  • Tip 4: Verwijder het vel of vette delen van vlees of vis en bak vetrijke voedsel op een rooster. Zo verminder je de persistente organochloor pulluenten zoals PCB’s.
  • Tip 5: Verwarm eten of drinken in glazen of porseleinen kommen in de microgolfoven en niet in plastic bakjes. Bewaar restjes eten in glazen of porseleinen bakjes om de opname van plastic componenten te verminderen. Dit vermindert de opname van plastic componenten in het lichaam.
  • Tip 6: Ventileer je huis zo veel mogelijk en gedurende meerdere dagen of weken wanneer je nieuw meubilair of elektronica hebt aangekocht. Zo vermindert de opname van plastic componenten in het lichaam.
  • Tip 7: Vermijd complexe, gekleurde en geparfumeerde verzorgingsproducten. Kies voor eenvoudige producten met minder additieven, kleurstoffen, bewaarmiddelen, … Zo verminder je de opname van ftalaten.
  • Tip 8: Was beddengoed, kleding en handdoeken voor het eerste gebruik. Zo verminder je de opname van gebromeerde vlamvertragers en plastic componenten zoals ftalaten.
  • Tip 9: Beperk voedsel uit blik. De coating aan de binnenkant van conservenblikken bevat vaak bisfenol A.
  • Tip 10: In geval van een luizenprobleem: vermijd het gebruik van antiluizenproducten op basis van synthetische pyrethroïden (vb. permethrine) en organofostaat pesticiden (vb. malathion). Pas de natkam-methode toe om luizen uit te roeien.

Het PIH is een provinciaal expertisecentrum rond milieu en gezondheid en heeft als kerntaak het bevorderen van de volksgezondheid én een kwalitatieve leefomgeving. Dit voor en in samenwerking met overheden zoals het eigen provinciale bestuur, de gemeenten, Vlaamse overheidsdiensten, politiezones. Het PIH beschikt over een milieulaboratorium als spil van de technische ondersteuning en over een team van deskundigen op vlak van milieu en gezondheid.

Voor inlichtingen en tips kan je terecht op de website www.milieu-en-gezondheid.be. Ook het uitgebreide rapport staat op de site.

Beleidsverantwoordelijke:
Jan De Haes, N-VA, gedeputeerde bevoegd voor Milieu
Perscontact: Helke Verdick, M 0484 09 05 97, E helke.verdick@provincieantwerpen.be

Dienst:
Vera Nelen, directeur Provinciaal Instituut Hygiëne en woordvoerster Steunpunt Milieu en Gezondheid. T 03 259 12 90 of T 03 259 13 63, M 0478 37 80 51
E vera.nelen@provincieantwerpen.be