Binnenkort een nieuwe openbare zwemzone in je gemeente?

1.  Aanduidingen van nieuwe zwemzones in 2024

Op dit moment zijn er meer dan 100 idyllische openluchtzwemzones verspreid over Vlaanderen erkend. Met de opkomst van steeds warmere zomers groeit de vraag naar openbare zwemgelegenheden. Voorheen werden deze locaties strikt gereglementeerd in VLAREM, waardoor gemeenten moeilijk nieuwe zwemzones konden creëren.

Om aan deze vraag te voldoen, worden de vereisten voor het erkennen van zwemzones nu versoepeld. Dit geeft gemeenten de autonomie om zelf nieuwe zwemzones aan te wijzen. Een eerste principiële goedkeuring van deze VLAREM-wijziging is een feit. Men wacht nog op de definitieve goedkeuring. Alle info omtrent “vrije zwemzones” kan je terugvinden via: VLAREM II-wijziging inzake zwemmen in open water | (vlaanderen.be) en https://navigator.emis.vito.be/detail?woId=89373

2.  Wat kan het PIH voor jou betekenen?

Bij deze komende officiële VLAREM-wijziging kan elke gemeente die overweegt een “vrije zwemzone” te creëren zich voorbereiden door vooraf de zwemwaterkwaliteit te laten controleren. Door een grondig onderzoek en analyse uitgevoerd door een erkend laboratorium* krijgt de gemeente een helder beeld van de staat van potentiële zwemzones en mogelijke verbeteringen om de zwemkwaliteit te verhogen.

Daarnaast dient de gemeente een risico-analyse uit te voeren. Dit zal wellicht verplicht worden in de toekomst. Via deze link vind je een voorbeeld terug van de risico’s waarmee je dient rekening te houden.

Deze analyse moet worden goedgekeurd door departement Zorg. Departement Zorg is eveneens bezig met het opstellen van een leidraad voor een risico-analyse, die in de loop van het jaar zal medegedeeld worden.

Op deze manier kunnen burgers veilig en zorgeloos genieten van een verfrissende duik zodra de nieuwe en goedgekeurde zwemzone opent.

3.  Nog belangrijk om mee te geven:

Contacteer de waterloopbeheerder van je vrije zwemzone. De waterloopbeheerder dient toestemming te verlenen voor het veilig gebruik van de wateren.

Volgende van de detaillijst