Fietsvriendelijk!

02.09.2020

Fietsersbond lanceert met steun van de provincie Antwerpen campagne voor meer vriendelijkheid tussen fietsers

De laatste jaren neemt het aantal fietsers enorm toe, zeker ook in coronatijd. Dat zorgt voor meer fietsplezier, maar ook voor meer drukte op de (soms beperkte) infrastructuur. Daar moeten we zorgzaam mee omgaan. Om dat nieuwe en drukkere ‘samenleven op het fietspad’ positief te bevorderen lanceert de Fietsersbond samen met de provincie Antwerpen een ‘fietsvriendelijk’-campagne. Deze campagne bestaat uit affiches en zeven ludieke videoclips, die je tips geven om vriendelijk samen te fietsen.

Dit is een campagne door en voor fietsers. De Fietsersbond dacht er grondig over na met haar leden en partnerorganisaties. Zeven thema's kwamen uit de discussierondes naar voor: inhalen en snelheid op het fietspad, oogcontact en armgebaren maken, hoffelijk wachten - dus ruimte laten voor fietsers die jou kruisen, je fiets hoffelijk parkeren, voetgangers voor laten en je fietslicht naar beneden afstellen zodat je je tegenliggers niet verblindt.

De focus ligt op fietsers onderling. De campagne gaat niet over de wegcode, maar over het ‘samen bewegen’ in de openbare ruimte. Want op de fiets is je gedrag anders dan in de auto of op de moto. Soms ben je een snelle fietser (als je snel je trein wil halen), op andere momenten geniet je rustiger van de omgeving. Dit is ook bewust geen anti-autocampagne, maar een actie waarbij fietsers zelf iets kunnen veranderen. Het is een aanvulling op het algemene werk van de Fietsersbond, die hard blijft werken om de toekomstige fietsinfrastructuur beter en breder te maken.

De campagne wil de dialoog tussen fietsers en vooral een positieve fietscultuur bevorderen. Het resultaat is een campagne die focust op het belang van vriendelijke interactie, en niet belerend wil overkomen. Dit overtuigde ook de provincie Antwerpen, die al jarenlang een topprioriteit maakt van de aanleg van brede en veilige fietsostrades, om mee te doen.

Fietsvriendelijkheid en hoffelijkheid in het verkeer staan niet in de wegcode. Toch zijn ze essentieel voor ieders comfort en veiligheid. Een vriendelijke interactie betekent dat je de andere weggebruikers alle kansen biedt om hun weg op een veilige en comfortabele manier verder te zetten. De provincie Antwerpen gelooft dat fietsers daarin het goede voorbeeld kunnen geven.
Daarom steunt ze deze campagne van de Fietsersbond van harte.

Vriendelijk en veilig fietsgedrag, dat dragen wij ook vanuit Antwerpen Fietsprovincie samen uit!

Meer info vind je op deze webpagina.