Demoproject Miteprevent op Plattelandstv

25.01.2022

Rode vogelmijt of bloedluizen zorgen voor heel wat ongemakken bij leghennen én leghennenhouders. De hennen worden er onrustig van, leggen minder eieren en er is meer uitval. In het demonstratieproject Miteprevent van het Proefbedrijf Pluimveehouderij, Diergezondheidszorg Vlaanderen en Pluimveeloket zoeken we samen met pluimveehouders naar oplossingen om preventief de rode vogelmijt zoveel mogelijk uit de stal te houden.

In de aflevering Tournée Provinciale op 30 januari op Plattelandstv gaan onderzoeker Neil Van den Broeck van het Proefbedrijf Pluimveehouderij en dierenarts Tamara Vandersmissen van DGZ op bezoek bij twee leghennenhouders die deelnamen aan Miteprevent. Ze vertellen hoe ze de bloedluispopulatie in hun stallen onder controle houden en wat ze meenemen naar de toekomst. Neil en Tamara geven uitleg bij Miteprevent en demonstreren de bloedluisvalletjes die gebruikt werden.

Zondag 30 januari 2022 op Plattelandstv om 7.30 - 10 - 14 - 16.30 - 21.30 uur

Rubriek Boerenstebuiten - programma Tournée Provinciale

Kanaal 22 of 116 (Telenet) - kanaal 95 (Proximus)

logobanner Miteprevent