Scouts Wijnegem plant 725 boompjes voor nieuw bos om in te spelen

21.01.2019

Zaterdag 19/01 plantten Bosgroep Antwerpen Noord en de Jins van de 99e Parsifal uit Wijnegem 725 nieuwe boompjes op een privéterrein aan de Koolsveldlaan. Op het terrein stond een populierenbos dat in 2017 werd gekapt om veiligheidsredenen. Voor deze herbebossing koos Bosgroep Antwerpen Noord voor inheemse boomsoorten, samen met de overgebleven bomen op het terrein zullen ze een mooi, gevarieerd bos vormen.

De jins zijn tevreden met het nieuwe speelbos van 1,45 hectare, al moeten ze ook de privé-eigenaar bedanken die zijn bos openstelt. Het oude populierenbos werd in 2017 gekapt om de veiligheid van spelende kinderen te garanderen, er vielen steeds meer dode takken naar beneden. Op het terrein staan nog enkele jonge bomen, deze soorten worden nu aangevuld met zomereik, beuk en boskers. Een bewuste keuze voor complementaire, inheemse boomsoorten zodat het bos kan uitgroeien tot een gevarieerd bos waar verschillende diersoorten zich thuis voelen. Een boost voor de biodiversiteit!

Het project vormt een aanzienlijke meerwaarde voor de biodiversiteit en maakt natuur bereikbaar voor kinderen. Het bos sluit namelijk aan bij het gebied van de Schijnvallei, een waardevol natuurgebied voor heel wat plant- en diersoorten. Zo slagen we erin om natuur te verbinden en werken we mee aan de inrichting van onze landschappen.

Aanplanting Wijnegem herbebossing BGAN

Antwerpse bosgroepen
De Antwerpse bosgroepen verenigen boseigenaars en ondersteunen hen bij het duurzaam beheer van hun bossen. Ze worden financieel ondersteund door de provincie Antwerpen voor hun basiswerking. Verder coördineert de provincie de kwaliteitsvolle samenwerking tussen de bosgroepen.

De gegroepeerde aanpak van boseigenaars garandeert een efficiënt en bovenlokaal beleid. Elke boseigenaar kan gratis en vrijblijvend aansluiten bij de bosgroep. Hij of zij krijgt er advies en informatie bij het bosbeheer en hulp bij de administratie. Op die manier streven we naar gezonde bossen en meer en betere natuur. Meer info op www.bosgroepen.be