Provincie Antwerpen plaatst composietbrug met langste vrije overspanning in België

03.05.2019

Op de grens van Boechout en Mortsel plaatst de provincie Antwerpen een composietfietsbrug van dertig meter lang. Het is de eerste fietsbrug in glasvezelsterke kunststof met een vrije overspanning van 26,6 meter. Een primeur dus op de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier.

Persmoment leggen fietsbrug Mortsel

Voor de provincie Antwerpen is een fietsbrug uit composiet geen nieuwigheid. Op de fietsostrade F18 Bornem-Puurs werd eerder al een fietsbrug uit glasvezel versterkte kunststof geplaatst. Als fietser steek je spoorlijn Antwerpen-Lier op de grens van Boechout en Mortsel over via een composietbrug van dertig meter lang en vijf meter breed. Dit materiaal heeft heel wat voordelen: het is licht, stevig en niet gevoelig voor corrosie. De bruggen hebben een levensduur van meer dan honderd jaar en zijn bovendien flexibel en snel te installeren.

Plaatsing

De brug werd gemaakt in het atelier van Composite Structures in het Nederlandse Meerkerk, in opdracht van Janson Bridging. Het hele proces om de fietsbrug te maken, nam slechts 2 maanden tijd in beslag.
In de nacht van 1 op 2 mei werd de brug in één geheel vervoerd. De brug van ongeveer 30 ton werd door middel van een kraan over de spoorlijn gehesen.

Fietsostrade F11 Antwerpen-Lier

De fietsbrug maakt deel uit van de fietsostrade F11 Antwerpen-Lier. Momenteel werkt aannemer Willemen Infra, in opdracht van de provincie Antwerpen, aan de toekomstige fietsostrade van aan de luchthaven in Deurne tot in Boechout. Er moeten nog enkele delen geasfalteerd worden of voorzien worden van de rode toplaag. Indien de werken vlot vorderen, wordt het fietspad voor het bouwverlof open gesteld voor het deel vanaf de Vosstraat tot aan de fietstunnel van de Pater Renaat Devosstraat. Het is nog wel even wachten om over de fietsbrug te kunnen fietsen. Hiervoor moeten eerst de werken aan de Victor Heylenlei en Oude Steenweg klaar zijn.

Het gaat uiteindelijk om een traject van 3,7 kilometer lang waar de provincie Antwerpen een fietsostrade van 4 meter breed in rood-bruine asfalt aanlegt. Voor de fietser betekent dit een vlottere maar vooral een veiligere route.

Investeringen

Het volledige project kost ruim 9 miljoen euro. Voor de bouw van de brug over de sporen op de grens van Boechout en Mortsel ontvangt de provincie Antwerpen via het EFRO-fonds (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) maximaal 832 000 euro subsidies. De gemeente Boechout en Water-link i.s.m. Aquafin investeren eveneens in het project, respectievelijk 418 000 euro en 260 000 euro. Ook de Vlaamse overheid draagt ruim 3 miljoen euro bij.

EFRO en Europa logo