Provincie Antwerpen verhoogt investeringen in fietsinfrastructuur spectaculair

19.03.2020

Alle overheden maken een meerjarenprogramma op bij de start van elke nieuwe bestuursperiode. Gedeputeerde Luk Lemmens van Mobiliteit heeft namens de deputatie de plannen voor de periode 2020-2025 in de provincieraad bekend gemaakt. De financiële inspanningen van de provincie Antwerpen voor het fietsbeleid stijgen spectaculair. Voor de aanleg van fietsostrades voorziet de deputatie €117 miljoen.

De provincie Antwerpen gebruikt dit budget om te bouwen aan 8 fietsostrades: F1 Mechelen-Zemst, F11 Antwerpen-Lier, F12 Antwerpen-Bergen op Zoom, F14 Antwerpen-Essen, F102 Turnhout-Herentals, F103 Lier-Herentals, F104 Lier-Aarschot en F105 Herentals-Balen.

Daarnaast neemt de provincie Antwerpen haar rol van ondersteunend bestuur voor lokale overheden op. Voor gemeenten die bovenlokale fietsinfrastructuur bouwen, voorziet de deputatie ook nog eens een subsidiebudget van 27 miljoen euro. Gemeenten kunnen rekenen op inhoudelijke adviezen en financiële ondersteuning. De provincie Antwerpen zal daarnaast de rol van projectleider opnemen voor de optimalisatie van de populaire fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen en het gedeelte van de fietsostrade F4 Antwerpen-Gent dat op het grondgebied van de gemeente Zwijndrecht ligt. De gemeenten langs de fietsostrade F1 en Zwijndrecht zullen na de opmaak van de ontwerpen ook een beroep kunnen doen op de subsidiepot om de werken effectief uit te voeren.