Volg de Antwerpse provincieraad via livestreaming

20.01.2020
???module.newsItem.label.themes???

Op donderdag 23 januari zendt de provincie Antwerpen voor het eerst de provincieraad uit via livestreaming. De besluiten en verslagen waren al via de website raadpleegbaar maar nu kun je dus ook de bespreking in de raad live volgen of opnieuw bekijken.

Met de bouw van een nieuw provinciehuis greep de provincie alle kansen om uit te groeien tot een voorbeeld van modern bestuur. In de nieuwe provincieraadszaal werden vier beweegbare camera’s geïnstalleerd. Die maken het mogelijk om de provincieraad uit te zenden via livestreaming. De camera’s brengen niet alleen de spreker vooraan in beeld, ze zoomen ook automatisch in wanneer een provincieraadslid in de zaal het woord neemt.

Transparanter én efficiënter bestuur

De provincieraad vergadert maandelijks in het provinciehuis op de vierde donderdag van de maand, telkens om 14.30 uur. De provincieraad is openbaar, geïnteresseerden mogen steeds op de publiekstribune de zitting volgen. De livestreaming maakt het democratische bestuur nog transparanter voor de inwoners. Iedereen kan de zitting online volgen via tv.provincieantwerpen.be. De livestreaming zorgt tevens voor een efficiënter bestuur. Momenteel wordt er, naast het woordelijk verslag, een beknopt verslag gemaakt van de provincieraad met een beknopte weergave van de debatten. Dat verslag is niet meer nodig als de provincieraad integraal herbekeken kan worden.

Hoe volg je de provincieraad via livestreaming?

Wil je graag de livestreaming van de Antwerpse provincieraad volgen? Surf dan naar tv.provincieantwerpen.be. Om mee te kijken, hoef je je niet te registreren. Op het scherm zie je – tijdens de raad - zowel livebeelden, de agenda als de stemresultaten. Als de raad is afgelopen, kan je achteraf terugkijken. De livestreaming is al enkele maanden aan het proefdraaien, je kan de uitzendingen van de voorbije provincieraden dus nu ook herbekijken.