Mariadomein in Brasschaat wint de provinciale Erfgoedprijs 2018 ter waarde van € 10.000

26.11.2018

De provincie Antwerpen lanceerde in 2018 opnieuw een oproep voor de jaarlijkse erfgoedprijs. Nieuw dit jaar is de focus op Onroerend Erfgoed. Ook het prijzengeld werd verhoogd: de winnaar ontvangt € 10.000 en twee laureaten worden beloond met elk € 5.000.

Gedeputeerde Luk Lemmens met de winnaar van de Erfgoedprijs 2018

Het onroerend erfgoed in onze provincie kan duidelijk rekenen op geëngageerde liefhebbers. Er werden 18 dossiers ingediend, waarvan de meerderheid door heemkundige kringen of vrijwilligersverenigingen. Ook stads- en erfgoeddiensten waagden hun kans.

Uit deze kandidaturen selecteerde een vakjury in een eerste ronde acht genomineerden. Op zaterdag 24 november werden in deSingel de winnaar en de twee laureaten bekend gemaakt.

Winnaar Erfgoedprijs 2018: Brasschaat, Kerkfabriek Heilige Familie

Ontsluiting en herintegratie van een typisch Mariadomein in de wijk Rustoord-Kaart

De jury loofde de aandacht voor de maatschappelijke omgeving, zowel oud als jong herontdekken het Mariadomein als het centrum van de woongemeenschap. Ook de grondige voorbereiding en samenwerking met alle partners uit het erfgoedveld verdient alle lof. De initiatiefnemers hebben bovendien oog voor de toekomst.

Laureaten Erfgoedprijs 2018

• Antwerpen, Archeologische dienst: publiekswerking en publieksweekend rond de Kipdorpsite
    De werf "Noorderlijn" werd grondig archeologisch voorbereid. Vooral de indrukwekkende Kipdorpsite, een restant van de 16de eeuwse Spaanse Omwalling, gooide hoge ogen.
    De jury looft de sterk sensibiliserende kracht van het evenement, zowel naar het grote publiek als naar de betrokken beleidsmakers.
  • Erfgoed Noorderkempen: onderzoek/tentoonstelling archeologische vondsten ‘het mysterie van de urne’/’alles uit de kast’
    De vroegste geschiedenis van Rijkevorsel en de Noorderkempen stonden centraal in dit project, waar letterlijk alle archeologische resten uit de streek werden samengebracht. Met nieuwe technieken en presentatiemedia wordt dit verhaal op een innovatieve manier gebracht.
    De jury looft de mooie samenwerking tussen lokale actoren en het professionele erfgoedveld. Ook de aandacht voor nieuwe en diverse presentatietechnieken binnen een veld als de archeologie is vermeldenswaard.