Nieuwe publicatiereeks over erfgoed in provinciaal bezit: Ter Plekke

22.06.2020

Jaarlijks ontvangen de provinciale gebouwen en domeinen tienduizenden bezoekers. Zij komen er in de eerste plaats om te ontspannen of te sporten, te werken of een vergadering bij te wonen. Slechts weinigen van die bezoekers zijn zich ervan bewust dat die provinciale gebouwen of groendomeinen vaak een boeiende geschiedenis hebben gekend, een rijk erfgoed herbergen of intrigerende verhalen kunnen vertellen.

Met de nieuwe brochurereeks “Ter Plekke” presenteert de dienst Erfgoed van het provinciebestuur Antwerpen die boeiende verhalen en anekdotes in fraai vormgegeven en rijkelijk geïllustreerde aantrekkelijke boekjes. We belichten in deze publicaties de mijlpalen uit de geschiedenis van de site, we zetten de hoofdrolspelers op het podium en brengen het erfgoed onder de aandacht.

Naar aanleiding van de inhuldiging van het gerestaureerde Vangeertenhof in het Arboretum Kalmthout wordt de eerste aflevering in deze nieuwe reeks gepubliceerd. Wanneer hoofdrolspeler Charles Van Geert zijn kwekerij in 1856 overbracht van Antwerpen naar Kalmthout, kon hij waarschijnlijk niet vermoeden dat ze de kern zou vormen van het ondertussen wereldberoemde en drukbezochte Arboretum Kalmthout.

In deze eerste aflevering van de nieuwe reeks “Ter Plekke”, kan je de intrigerende verhalen en anekdotes lezen over de mijlpalen, de mensen en het erfgoed die van dit arboretum zo’n bijzondere plek hebben gemaakt.

‘Arboretum Kalmthout. De mijlpalen, de mensen, het erfgoed’. Eerste deel uit de reeks Ter Plekke.