Provincie Antwerpen subsidieerde in 2017 voor bijna 4 miljoen euro fietspaden

24.01.2018
???module.newsItem.label.themes???

In 2017 keurde de provincie Antwerpen 17 dossiers ter waarde van 3,8 miljoen euro ondersteuning goed voor de aanleg van 36 kilometer fietspaden. Zo'n 3,7 miljoen euro ging naar ruim 35 kilometer bovenlokale fietsroutes voor dagdagelijkse verplaatsingen. Een resultaat waar de provincie erg tevreden over is.

De provincie Antwerpen zet zwaar in op veilige en comfortabele fietspaden voor woon-werk-, woon-school- en woon-winkelverkeer. Gemeenten kunnen bij de provincie subsidies aanvragen voor de aanleg en verbetering van hun fietsinfrastructuur. Ze moeten daarvoor wel de Vlaamse kwaliteitsvoorwaarden respecteren. In 2017 keurde de provincie Antwerpen maar liefst 3,8 miljoen euro aan fietspadsubsidie goed.

Van die 3,8 miljoen euro subsidie was het merendeel bestemd voor 35 kilometer bovenlokale fietsroutes voor functionele verplaatsingen. Zo ging 800 000 euro naar de Lostraat in Heist-op-den-Berg en 700 000 euro naar de Lierbaan in Putte. Hiermee kunnen de gemeenten respectievelijk 5,2 km en 5,8 km fietspad aanleggen. Ook Lille, Kasterlee, Schelle, Aartselaar, Lint, Geel, Grobbendonk, Herenthout, Putte, Boechout, Nijlen, Berlaar, Schoten, Sint-Katelijne-Waver deden beroep op het Fietsfonds voor de aanleg van hun fietspaden.

Het resterende bedrag werd toegekend aan toeristische fietsroutes: 46 000 euro. De som is een laatste uitbetaling in een langlopend dossier en kadert binnen een subsidie die in 2013 afgeschaft werd.

Fietspadsubsidie
Vanuit het Fietsfonds ontvingen o.a. Geel en Kasterlee subsidies voor de heraanleg van de Lichtaartseweg en Olensteenweg

Fietsfonds

De subsidies kaderen in het Fietsfonds, een samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies om de realisatie van bovenlokale functioneel fietsroutenetwerk te ondersteunen. Een gemeente kan zo 80 procent Fietsfondssubsidie krijgen. De provincie en de Vlaamse overheid betalen elk 40 procent. In 2017 betaalden de provincie Antwerpen en de Vlaamse overheid ieder 1,85 miljoen euro. De provincie betaalt het Vlaamse deel aan de gemeente en krijgt dit achteraf terugbetaald van de Vlaamse overheid.