Digitale documenten bedrijven

Wie kan zich registreren?

Iedere zelfstandige of vennootschap kan zich registreren op het online belastingportaal van de provincie Antwerpen.

Wanneer registreer ik mij als zelfstandige of vennootschap?

Je kan je nu al registeren. Wie zich vóór 31 december 2017 geregistreerd heeft, krijgt alle belastingdocumenten (aangifteformulier, aanslagbiljet, herinnering, …) vanaf 2018 digitaal via e-mail, Zoomit of Doccle. In 2017 worden er nog geen belastingdocumenten digitaal verstuurd.

Hoe kan ik registeren?

Om je te registeren als onderneming (zelfstandige, vennootschap) op het digitaal belastingportaal van de provincie Antwerpen dien je 1 van onderstaande 3 dingen bij de hand te houden om je eerst aan te melden alvorens je kan registeren:
    - eID en aangesloten kaartlezer
    - eID en draadloze kaartlezer
    - Federaal Token

Na een succesvolle registratie krijg je vanaf 2018 alle belastingdocumenten digitaal.

Welke stappen neem ik als wettelijk vertegenwoordiger van mijn onderneming om mij aan te melden en vervolgens te registeren op het online belastingportaal?

1. Surf naar http://belastingen.provincieantwerpen.be
    Klik op de knop ‘REGISTREER NU’. 

2. Klik op de knop ‘Aanmelden’.

Je krijgt 3 mogelijkheden om je aan te melden. 

Je wordt vervolgens doorverwezen naar CSAM waar je de nodige authenticatie (o.a. pincode e-ID, indien je hebt gekozen om aan te melden met eID en kaartlezer) ingeeft.

3. Klik op je onderneming waar je wettelijke vertegenwoordiger (hoofdtoegangsbeheerder) van bent.

Aanmelden NAMENS ‘naam onderneming’

Je registreert (registratieformulier) je onderneming op het online belastingportaal provincie Antwerpen. Na registratie ontvang je een bevestigingsmail. 

Mandateringen

Kan ik als boekhouder (persoonlijke naam) in naam van een onderneming aanmelden en registreren?

Ja, je kan als boekhouder in naam van een onderneming aanmelden als je van de wettelijk vertegenwoordiger van de onderneming de juiste rechten hebt gekregen. Wanneer je vervolgens aanmeldt verschijnt de onderneming(en) automatisch waarvoor je de rechten hebt gekregen.

Meer info zie onderstaande link:
https://www.csam.be/nl/documenten/pdf/stap-voor-stapgids.pdf

Welke stappen dient de wettelijk vertegenwoordiger van een onderneming te nemen zodat zijn/ haar boekhouder de juiste rechten heeft tot aanmelden en registratie in naam van de onderneming?

  1. De wettelijk vertegenwoordiger dient zichzelf (of iemand anders) als hoofdtoegangsbeheerder te registreren bij CSAM.
    https://csam.be/nl/beheer-toegangsbeheerders.html
  2. De hoofdtoegangsbeheerder meldt in het gebruikersverkeer van de Vlaamse Overheid aan om de gewenste personen (bv. boekhouder) een rol toe te kennen.
    https://vo-gebruikersbeheer.vlaanderen.be
    De rol die moet worden toegekend is ‘Overheidsloket.be gebruiker’.

        Voorbeeld:

  • Onderneming X:              wettelijk vertegenwoordiger
  • Boekhouder:                     hoofdtoegangsbeheerder
                                                (Jan Janssens en niet  Accountancy
                                                & fiscaliteitskantoor X)
  • Administratief medewerker boekhouder: 
                                                toegangsbeheer
                                                = diegene die de belastingverwerking van
                                                onderneming X voor zijn/ haar rekening neemt.

Meer info rond toekennen van rollen en hoe dit werkt: https://overheid.vlaanderen.be/gebruikersbeheer#5

Kan de wettelijk vertegenwoordiger van een onderneming een personeelslid/ medewerker aanstellen als toegangsbeheerder om vervolgens aan te melden en te registreren?

Ja, dat is mogelijk.
 

Welke stappen dient de wettelijke vertegenwoordiger van een onderneming hiervoor te nemen?

  1. De wettelijk vertegenwoordiger dient zichzelf (of iemand anders) als hoofdtoegangsbeheerder te registreren bij CSAM.
    https://csam.be/nl/beheer-toegangsbeheerders.html
  2. De hoofdtoegangsbeheerder meldt in het gebruikersverkeer van de Vlaamse Overheid aan om de gewenste persoon (personeelslid/ medewerker) een rol toe te kennen.
    https://vo-gebruikersbeheer.vlaanderen.be
    De rol die moet worden toegekend is ‘Overheidsloket.be gebruiker’.

Meer info rond toekennen van rollen en hoe dit werkt:
https://overheid.vlaanderen.be/gebruikersbeheer#5

Wat als ik als wettelijk vertegenwoordiger van mijn onderneming niet kan aanmelden om vervolgens te registeren op het online belastingportaal provincie Antwerpen?

Waarschijnlijk heb je je digitale sleutels bij CSAM nog niet geactiveerd.
Als wettelijk vertegenwoordiger (gebruiker) van een onderneming dien je eerst éénmalig je digitale sleutels (eID en kaartlezer, beveiligingscode - token, beveiligingscode – sms ,…) te activeren alvorens je je kan aanmelden en registreren op het online belastingportaal van de provincie Antwerpen.

Activatie digitale sleutels, klik op onderstaande link CSAM:
https://csam.be/nl/egov-profiel.html

Indien ik zowel provinciebelasting gezinnen als provinciebelasting bedrijven ben verschuldigd, dien ik mij dan 2 maal te registeren op het provinciaal belastingportaal?

Ja, je dient je zowel voor de provinciebelasting gezinnen als voor de provinciebelasting bedrijven (zelfstandige, vennootschap) te registreren op het online belastingportaal provincie Antwerpen.

Wat als ik mijn provinciebelasting bedrijven ook in 2018 op papier wil krijgen?

Dan hoef je als onderneming niets te doen. Wie zich vóór 31 december 2017 niet heeft geregistreerd, krijgt alle belastingdocumenten (aangifteformulier, aanslagbiljet, ….) ook in 2018 op papier.

Wie toch van gedachte verandert, kan zich in 2018 gewoon registreren en zal alle belastingdocumenten bedrijven vanaf dan (moment registratie) digitaal krijgen.

Wat als het e-mail adres van mijn onderneming wijzigt?

Pas je e-mailadres dan telkens aan op het online belastingportaal.

Wat met de provinciebelasting gezinnen?

De provinciebelasting gezinnen gaat eveneens digitaal vanaf 1 januari 2018. Registreer nu door op onderstaande knop te klikken.

Waar kan ik terecht met vragen rond aanmelden en registratie?

Provincie Antwerpen
Dienst Fiscaliteit
Boomgaardstraat 22
2600 Berchem
Belastingen@provincieantwerpen.be
03.240.53.46