Digitale documenten bedrijven

Registratie 

 

Wie kan zich registreren?

Iedere zelfstandige of vennootschap kan zich registreren op het online belastingportaal.

Wanneer registreer ik mij als zelfstandige of vennootschap?

Je kan je op ieder moment tijdens het jaar registeren. Vanaf het moment van registratie ontvang je de nog te versturen belastingdocumenten van dat jaar 201X (aangifteformulier, aanslagbiljet, herinnering, ...) via e-mail, Zoomit of Doccle. 

Hoe kan ik registeren?

Om je te registeren als onderneming (zelfstandige, vennootschap) op het digitaal belastingportaal dien je 1 van onderstaande 4 dingen bij de hand te houden:

- Itsme app op je smartphone (NIEUW!)
- eID en aangesloten kaartlezer
- Federaal Token
- Beveiligingscode via mobiele app 

Na een succesvolle registratie krijg je vanaf het moment van registratie alle belastingdocumenten digitaal.

Welke stappen neem ik als wettelijk vertegenwoordiger van mijn onderneming om mij aan te melden en vervolgens te registeren op het online belastingportaal?

1. Surf naar https://belastingen.provincieantwerpen.be
    Klik op de knop ‘REGISTREER NU’. 

Registreer nu

2. Klik op de knop 'Aanmelden'

aanmeldscherm

Je krijgt 4 mogelijkheden om je aan te melden. 

aanmeldmogelijkheden

Je wordt vervolgens doorverwezen naar CSAM waar je de nodige authenticatie (o.a. itsme app, pincode eID: indien je hebt gekozen om aan te melden met eID en kaartlezer, beveiligingscode mobiele app) ingeeft.

3. Klik op je onderneming waar je wettelijke vertegenwoordiger (hoofdtoegangsbeheerder) van bent.

Aanmelden NAMENS ‘naam onderneming’

Je registreert (registratieformulier) je onderneming op het online belastingportaal. Na registratie ontvang je een bevestigingsmail. 

Mandateringen

Kan ik als boekhouder (persoonlijke naam) in naam van een onderneming aanmelden en registreren?

Ja, je kan als boekhouder in naam van een onderneming aanmelden als je van de wettelijk vertegenwoordiger van de onderneming de juiste rechten hebt gekregen. Wanneer je vervolgens aanmeldt verschijnt de onderneming(en) automatisch waarvoor je de rechten hebt gekregen.

Meer info:
https://www.csam.be/nl/documenten/pdf/stap-voor-stapgids.pdf

Welke stappen dient de wettelijk vertegenwoordiger van een onderneming te nemen zodat zijn/ haar boekhouder de juiste rechten heeft tot aanmelden en registratie in naam van de onderneming?

  1. De wettelijk vertegenwoordiger dient zichzelf (of iemand anders) als hoofdtoegangsbeheerder te registreren bij CSAM.
    https://csam.be/nl/beheer-toegangsbeheerders.html
  2. De hoofdtoegangsbeheerder meldt in het gebruikersverkeer van de Vlaamse Overheid aan om de gewenste personen (bv. boekhouder) een rol toe te kennen.
    https://vo-gebruikersbeheer.vlaanderen.be
    De rol die moet worden toegekend is ‘Overheidsloket.be gebruiker’.
  3. Kies vervolgens de begin- en einddatum, selecteer de dienst: 'Aangiften en vorderingen' en voeg de afnemer toe: 'Provincie Antwerpen'.

        Voorbeeld:

  • Onderneming X:              wettelijk vertegenwoordiger
  • Boekhouder:                     hoofdtoegangsbeheerder
                                                (Jan Janssens en niet  Accountancy
                                                & fiscaliteitskantoor X)
  • Administratief medewerker boekhouder: 
                                                toegangsbeheer
                                                = diegene die de belastingverwerking van
                                                onderneming X voor zijn/ haar rekening neemt.

Meer info rond toekennen van rollen en hoe dit werkt: https://overheid.vlaanderen.be/gebruikersbeheer#5

Kan de wettelijk vertegenwoordiger van een onderneming een personeelslid/ medewerker aanstellen als toegangsbeheerder om vervolgens aan te melden en te registreren?

Ja, dat is mogelijk.
 

Welke stappen dient de wettelijke vertegenwoordiger van een onderneming hiervoor te nemen?

  1. De wettelijk vertegenwoordiger dient zichzelf (of iemand anders) als hoofdtoegangsbeheerder te registreren bij CSAM.
    https://csam.be/nl/beheer-toegangsbeheerders.html
  2. De hoofdtoegangsbeheerder meldt in het gebruikersverkeer van de Vlaamse Overheid aan om de gewenste persoon (personeelslid/ medewerker) een rol toe te kennen.
    https://vo-gebruikersbeheer.vlaanderen.be
    De rol die moet worden toegekend is ‘Overheidsloket.be Gebruiker’.
  3. Kies vervolgens de begin- en einddatum, selecteer de dienst: 'Aangiften en vorderingen' en voeg de afnemer toe: 'Provincie Antwerpen'.
gebruikersrechten...

Meer info rond toekennen van rollen en hoe dit werkt:
https://overheid.vlaanderen.be/gebruikersbeheer#5

Wat als ik als wettelijk vertegenwoordiger van mijn onderneming niet kan aanmelden om vervolgens te registeren op het online belastingportaal?

Waarschijnlijk heb je je digitale sleutels bij CSAM nog niet geactiveerd.
Als wettelijk vertegenwoordiger (gebruiker) van een onderneming dien je eerst éénmalig je digitale sleutels (eID en kaartlezer, beveiligingscode - token, beveiligingscode – sms , itsme app…) te activeren alvorens je je kan aanmelden en registreren op het online belastingportaal.

Activatie digitale sleutels, klik op onderstaande link CSAM:
https://csam.be/nl/egov-profiel.html

Wat als ik mijn onderneming niet zie staan op het aanmeldscherm 'Overheidsloket.be ACC'?

Klik op de knop 'Hulp Nodig?'
 

Aanmelden overheidsloket

Indien ik zowel provinciebelasting gezinnen als provinciebelasting bedrijven ben verschuldigd, dien ik mij dan 2 maal te registeren op het online belastingportaal?

Ja, je dient je zowel voor de provinciebelasting gezinnen als voor de provinciebelasting bedrijven (zelfstandige, vennootschap) te registreren op het online belastingportaal.

Wat als ik mijn provinciebelasting bedrijven ook in 2018 op papier wil krijgen?

Dan hoef je als onderneming niets te doen. Wie zich niet registreert krijgt in 2018 alle belastingdocumenten op papier.

Wie toch van gedachte verandert, kan zich in 2018 gewoon registreren en zal alle belastingdocumenten bedrijven vanaf dan, moment registratie, digitaal krijgen.

Gegevens raadplegen/ wijzigen

 

Wat als ik mijn gegevens (tel nr., e-mail, keuze e-mail/ Doccle/ Zoomit) wil wijzigen?

Log je dan aan op het online belastingportaal, wijzig je gegevens bij de tegel 'Mijn gegevens' en sla deze op.

Online belastingportaal

Kan ik het informatiekanaal ten alle tijden wijzigen? M.a.w. kan ik veranderen tussen e-mail, Zoomit of Doccle?

Ja dat is mogelijk. Meld je aan op het online belastingportaal en wijzig je gegevens - het informatiekanaal bij de tegel 'Mijn gegevens'. 

Aangifte

 

Kan ik een nieuwe aangifte indienen via het online belastingportaal?

Ja, meld je aan op het online belastingportaal. Klik op de knop 'nieuwe aangifte' bij 'Mijn aangiften'. 

Kan ik een adreswijziging doorgeven via het online belastingportaal?

Ja, meld je aan op het online belastingportaal en een geef de adreswijziging door bij 'Mijn aangiften'.

 

Wat met de provinciebelasting gezinnen?

De provinciebelasting gezinnen zijn sinds 2018 eveneens digitaal. Je kan je nog altijd registeren.  Zo ontvang je het aanslagbiljet vanaf 2019 digitaal.

Waar kan ik terecht met vragen rond aanmelden en registratie?

Provincie Antwerpen
Dienst Fiscaliteit
Boomgaardstraat 22
2600 Berchem
Belastingen@provincieantwerpen.be
03.240.53.46