Internationale Dag voor Mensen met een Handicap 2019

03.12.2019

Vandaag, 3 december, is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot Internationale Dag voor Mensen met een Handicap. Onze Provinciale Groen- en Recreatiedomeinen willen voor iedereen toegankelijk zijn. Zo veel mogelijk mensen moeten kunnen genieten van het recreatieve aanbod van onze locaties.

Wist je dat de provinciale recreatie-en groendomeinen bijzonder bereikbaar zijn én een aangepast aanbod hebben?

Dat aanbod is niet alleen gericht op kinderen met een mobiliteitsproblematiek maar ook met aandacht voor autismespectrumstoornis.

Er zijn bovendien in onze provinciale groen- en recreatiedomeinen veelvuldige specifieke speelelementen die het mogelijk maken voor kinderen met en zonder beperking om samen te spelen!

Enkele voorbeelden:

• Zowel in de speeltuin van het Hof Van Leysen als in de recent vernieuwde speeltuin naast het kasteel Rivierenhof zijn er diverse toegankelijke elementen en toestellen geplaatst.

• De Kempense groendomeinen Averegten en Prinsenpark hebben aangepaste accommodatie voor kinderen in rolstoelen. In paden, ondergronden en materiaalkeuzes (inclusief kleurencombinaties) werd rekening gehouden met zoveel mogelijk vormen van beperkingen.

• In het Vrijbroekpark in Mechelen is een uitdagende rolwagenvriendelijke route uitgewerkt. De paden, sportvelden en een zandspeeltafel, zorgen voor een inclusief aanbod.

• In De Schorre werd reeds in 2004 een nieuwe speeltuin aangelegd, met de expliciete doelstelling “het recht om te spelen voor elk kind te garanderen”, een voorloper op dit vlak!

• In het Zilvermeer is er een volledig toegankelijke waterspeeltuin en over het domein zijn diverse aangepaste toestellen verspreid.
  • In De Nekker zijn alle paden en grote delen ondergronden van speelzones rolstoeltoegankelijk, en is er in het zwembad De Nekkerpool, aandacht voor kinderen met een handicap op allerlei manieren (sensitief aangepast, een rolwagenlift, een doelgroepenbad met aanpasbare bodem, …).