Groenblauw cultuur- en landschapspark vol ambitie

20.10.2020

Innovatieve riviernatuur, erfgoedhotspots, beklijvende ervaringen en professionalisering van de gastvrijheid: het zijn enkele ambities uit het nieuwe strategisch beleidsplan ‘Toerisme in Scheldeland 2020-2025’.

Uiteraard werkt het bijzondere rivierenlandschap in Scheldeland inspirerend. Schelde, Dender, Rupel en Durme zullen nóg meer als raster voor het routenetwerk fungeren. Opvallende pop-ups in natuurgebieden (denk aan een verplaatsbaar werfpaviljoen of uitkijktoren) creëren aantrekkelijke ontmoetingsplekken bij het water. En de samenwerking met o.a. kunstenaars en designers maakt de waterbeleving van fietsers en wandelaars nog intenser.

Erfgoedhotspots
Een betere ontsluiting van het rijke erfgoed - van scheepswerven en kastelen tot belforten en steenbakkerijen - vormt een andere ambitie. Scheldeland wil nog meer uitpakken met straffe cultuurhistorische clusters. Ook een vlottere verbinding tussen de diverse erfgoedhotspots staat op de agenda.

Inspirerend en gastvrij
Na een kick-offmoment met de vakantiesector starten Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Antwerpen en Toerisme Scheldeland met de concrete uitwerking. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met 29 steden en gemeenten, lokale partners, ondernemers én inwoners.
Samen willen ze bouwen aan een onderscheidend aanbod, met oog voor het unieke DNA van de regio. Bovendien duurzaam en drempelvrij.

Marilou Dubois
regiocoördinator Scheldeland