Tobias Daneels, Louis Schoofs, Rudy Sohier, Valery Van Gorp, Brend Van Ransbeeck
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 28 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 oktober 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/1 | PRUP “Groengebied Terhagen - Boom”. Rumst en Boom. Voorlopige vaststelling. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 oktober 2022
“Art. 43 § 2, 10° van het provinciedecreet bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad: beslissingen die de wet, het decreet of het uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de provincieraad voorbehoudt.
Meer specifiek bepaalt de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening: Artikel 2.2.15. VCRO:
§ 1. De provincieraad stelt het ontwerp van provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 20 augustus 2009, meer bepaald de artikelen 2.2.12. tot 2.2.17 betreffende de procedure voor de opmaak van een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan.
Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid gecoördineerd op 15 juni 2018 in een Waterwetboek meer bepaald het artikel 1.3.1.1.
Het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 (met wijzigingen), kortweg MER-decreet genoemd.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 betreffende het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 11 april 2008 tot vaststelling van de nadere regels m.b.t. de vorm en inhoud van ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 (en latere wijzigingen) tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 11 mei 2001 (en latere wijzigingen) tot aanwijzing van de instellingen en administraties die adviseren over voorontwerpen van ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 17 december 1997 wat de bindende bepalingen betreft, met volgende wijzigingen:
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2003 over de definitieve vaststelling van een eerste herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 19 maart 2004 wat de bindende bepalingen betreft.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 over de definitieve vaststelling van een tweede herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 25 februari 2011 wat de bindende bepalingen betreft.)
Het ministerieel besluit van 10 juli 2001 houdende de goedkeuring van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen, en het ministerieel besluit van 4 mei 2011 houdende de goedkeuring van een partiële herziening van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen.
Historiek
In zitting van 28 maart 2019 gaf de provincieraad goedkeuring aan het bestek en de lastvoorwaarden van de opdracht voor de opmaak van het PRUP “Groengebied Terhagen - Boom”.
De startnota en de procesnota werden goedgekeurd door de deputatie in zitting van 3 juni 2021.
Er werd een publieke raadpleging georganiseerd van 14 juni 2021 tot 12 augustus 2021 en op 23 en 24 juni 2021 vond het participatiemoment plaats.
In zitting van 9 december nam de deputatie kennis van de scopingnota en de procesnota versie 2.
Op 7 januari 2022 heeft de dienst MER geoordeeld dat er geen plan-MER moet opgesteld worden voor voorliggend PRUP.
In zitting van 10 februari 2022 nam de deputatie nam kennis van de scopingnota versie 2 en de procesnota versie 3.
In zitting van 14 april 2022 werd het voorontwerp PRUP goedgekeurd door de deputatie
De plenaire vergadering werd georganiseerd op 13 juni 2022.
Inhoud van het plan
Het plangebied is voornamelijk gelegen in Rumst op de grens van Boom vlakbij de Schorre.
Fig. 1: luchtfoto met aanduiding plancontour |
Het plangebied vormt een onderdeel van het historische klei-ontginningsgebied langs de Rupel.
Dit planningsproces werd opgestart om de gewestplanbestemming ‘golfterrein’ te schrappen en om het gebruik als publiek toegankelijk gebied, met een groene bestemming en zacht recreatief medegebruik zoals wandelen, spelen, fietsen, rust- en natuurbeleving… duurzaam te verankeren.
Fig. 2: gewestplan met aanduiding plancontour |
Relatie RSPA
In het kader van het RSPA valt het plangebied binnen de deelruimte Antwerpse Gordel. Dit vormt een niet-volledige cirkel om het centraal stedelijk gebied en volgt het patroon van de buitenste fortenring van Antwerpen. De gordel verbindt verschillende soorten natuurlijke, landschappelijke en open ruimte elementen, waarbij groene vingers doordringen in het bebouwd gebied. De Antwerpse gordel vormt een groenstructuur van grootstedelijk niveau verweven met de Antwerpse fragmenten en met een bijzondere functie voor het grootstedelijk
gebied.
Relatie kaderplan ‘kleinstedelijk gebied en ontginningsgebied Boom-Rumst’
Op 18 december 2014 heeft de deputatie van de provincie Antwerpen het kaderplan
‘Kleinstedelijk gebied en ontginningsgebied Boom-Rumst’ goedgekeurd.
In dit kaderplan vormt de ontwikkeling van de kleiput een belangrijk aspect. Binnen het kaderplan wordt meermaals aangehaald dat de herwaardering van deze zone van strategisch belang is voor de versterking van de natuurwaarden (in samenhang met het natuurkerngebied), de woonkwaliteit, het recreatief aanbod en de landschapsbeleving. De enige mogelijkheid voor de realisatie van een aaneengesloten, forse natuurverbinding tussen het natuurkerngebied en de Rupel loopt doorheen deze zone.
Voorontwerp PRUP
Het PRUP bevat 2 zones:
Fig. 3: grafisch plan PRUP Groengebied Terhagen - Boom |
Deze zone krijgt de gebiedsaanduiding: ‘natuur en reservaat’.
De zone is bestemd voor de instandhouding, de ontwikkeling en het herstel van de natuur, het natuurlijk milieu en bos.
Volgende functies zijn toegelaten als ondergeschikte functie voor zover afgestemd op de hoofdbestemming en de ecologische draagkracht van de omgeving: recreatief medegebruik in de vorm van zachte, laag dynamische recreatie waaronder niet gemotoriseerd verkeer zoals wandelen, fietsen, mountainbike en ook spelen, rust- en natuurbeleving.
Alle werken, handelingen en wijzigingen die nodig of nuttig zijn voor onder andere de instandhouding en het herstel van de natuur, het natuurlijk milieu, bos en van de landschapswaarden zijn toegelaten.
Het aanbrengen van kleinschalige infrastructuur, gericht op het al dan niet toegankelijk maken en uitrusten van het gebied voor recreatief medegebruik of natuureducatieve doelen is toegelaten.
Er is geen verlichting toegelaten in het gebied, uitgezonderd voor de fietspaden aan de rand en het Keibrekerspad (belangrijke verbinding Terhagen – Reet) waar men gebruik mag maken van alternatieve maatregelen zoals bv. zacht oplichtende passieve en actieve wegmarkeringen.
Het gebied is bestemd voor dagrecreatie op lokaal niveau. Daarbij wordt gedacht aan de herlokalisatie van de bestaande visclub of een sportclub (incl. sanitaire voorzieningen, parkeergelegenheid etc.) met een beperkte behoefte aan gebouwen zoals petanque of kajakpolo.
Gezien de ligging naast het natuurgebied is er een groenbuffer voorzien en worden bepaalde activiteiten die hinderlijk kunnen zijn, niet toegelaten.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor het realiseren van de bestemming, inclusief parkeergelegenheid, gebouwen en constructies zijn toegelaten, voor zover ze qua schaal en ruimtelijke impact verenigbaar zijn met de omgeving.
Enkel tijdelijke verlichting is toegelaten.
De reservatiestrook van het gewestplan blijft ongewijzigd.
In deze reservatiestrook kunnen perken worden gesteld aan handelingen en werken ten einde ruimte te reserveren voor werken van openbaar nut of om deze werken te beschermen of in stand te houden.
In de algemene bepalingen worden voorschriften opgenomen voor onder andere werfinrichting, reliëfwijzigingen en infrastructuurwerken voor sanering, natuur-en bosontwikkeling en recreatief medegebruik.
Toetsing van het plan aan de juridische bepalingen
De planopties van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Groengebied Terhagen - Boom” beantwoorden aan de principes van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen;
De inhoud van het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Groengebied Terhagen - Boom” is in overeenstemming met het richtinggevend en het bindend gedeelte van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen;
Het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan kadert in het Ruimtelijk structuurplan provincie Antwerpen.
De bindende bepaling nr. 42 stelt dat de provincie in uitvoeringsplannen de kleinstedelijke gebieden moet afbakenen. Het PRUP ‘Afbakening kleinstedelijk gebied Boom-Rumst’ werd definitief vastgesteld door de provincieraad op 28 november 2018. Het plangebied ligt binnen het kleinstedelijk gebied omwille van het belang als stedelijk groen. In dit afbakeningsproces werkte de provincie, samen met de gemeenten, een visie op het stedelijk gebied beleid uit. Dit vormt het kaderplan ‘Kleinstedelijk gebied en ontginningsgebied Boom-Rumst’ waarin ook concrete acties werden voorgesteld. Eén van deze acties is de opmaak van een PRUP voor dit gebied.
Volgens het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid gecoördineerd op 15 juni 2018 in een Waterwetboek, meer bepaald volgens artikel 1.3.1.1. dient het plan onderworpen te worden aan de watertoets. Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 stelt nadere regels vast voor de toepassing van de watertoets.
Het plan werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem en aan de relevante doelstellingen en beginselen van het vermelde decreet. In het screeningsdossier is een toetsing gebeurd van het PRUP “Groengebied Terhagen - Boom” ten aanzien van het watersysteem. Er bevinden zich geen geklasseerde waterlopen in het gebied. Het hemelwater loopt gravitair af naar de Rupel die zich ten zuiden van het plangebied bevindt. De watertoetskaart van 2017 geeft aan dat er net naast het plangebied, in het zuidoosten, een effectief overstromingsgevoelig gebied gesitueerd is en dat een klein deel van het plangebied grenzend aan de Rupel gelegen is in mogelijk overstromingsgevoelig gebied. Het plangebied zelf is volgens de watertoets gelegen in infiltratiegevoelig gebied.
Ten opzichte van de planologische referentiesituatie, de ontwikkeling van het golfterrein, zal de bevestiging van het plangebied als natuurgebied een positief effect hebben op de waterhuishouding. Verharding wordt in het natuurgebied enkel toegestaan voor de ontsluiting van het plangebied en voor kleinschalige constructies ten behoeve van natuurbeleving en de toegankelijkheid van wandel- en fietspaden. In de zone voor lokale recreatie zijn constructies toegelaten in functie van lokale recreatieve activiteiten en kleinschalige verhardingen. Op projectniveau dienen toekomstige omgevingsvergunningsaanvragen te voldoen aan de verordeningen inzake hemelwaterafvoer, infiltratievoorzieningen en buffervoorzieningen.
Het planvoornemen heeft dan ook geen significante impact op de bodem en de hemelwaterafvoer. Hierdoor kan in alle redelijkheid worden geoordeeld dat het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Groengebied Terhagen - Boom” verenigbaar is met het watersysteem en geen schadelijk effect op de waterhuishouding veroorzaakt.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG: 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDG-subdoelstelling: 11.3 Tegen 2030 inclusieve en duurzame stadsontwikkeling en capaciteit opbouwen voor participatieve, geïntegreerde en duurzame planning en beheer van menselijke nederzettingen in alle landen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 29 september 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
Het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan “Groengebied Terhagen - Boom” te Rumst en Boom wordt voorlopig vastgesteld.
Bijlagen:
- PRUP “Groengebied Terhagen - Boom”;
- verslag van de plenaire vergadering van 13 juni 2022;
- uitgebrachte adviezen n.a.v. de plenaire vergadering.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 28
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 28 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 27 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 2 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 oktober 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/2 | PRUP "Electrabelsite te Schelle en Niel". Aanvullende dienst en indexering. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 oktober 2022
Artikel 43 §2 11° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Historiek
In zitting van 5 april 2018 heeft deputatie het bestek voor de opmaak van het PRUP “Electrabelsite te Schelle en Niel” goedgekeurd. Als plaatsingswijze werd de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking vastgesteld.
In zitting van 12 juli 2018 gunde de deputatie de opdracht aan Witteveen+Bos Belgium nv (met in onderaanneming Omgeving cvba), Posthoflei 5 bus 1, Antwerpen-Berchem met ondernemingsnummer 0456.835.455.
In zitting van 26 maart 2020 gaf de provincieraad goedkeuring om de aanvullende dienst voor de disciplines geluid, bijkomende verkeerstellingen en de opmaak van een passende beoordeling, te gunnen aan het studiebureau Witteveen+Bos Belgium nv voor het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) ‘Electrabelsite te Schelle en Niel’.
Aanvullende dienst en indexering
Aanvullende dienst
Naar aanleiding van de plenaire vergadering van 19 mei 2021 en de uitgebrachte adviezen bleek dat de voorschriften van het voorontwerp-PRUP nog niet specifiek genoeg waren voor het deel open ruimte die we met voorliggend PRUP gaan realiseren. Bijkomend studiewerk was hiervoor nodig.
Indexering
De opdracht werd in 2018 gegund aan Witteveen+Bos. Door de stijgende kosten heeft Witteveen+Bos een indexering gevraagd volgens de formule in het bestek.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG: 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDG-subdoelstelling: 11.3 Tegen 2030 inclusieve en duurzame stadsontwikkeling en capaciteit opbouwen voor participatieve, geïntegreerde en duurzame planning en beheer van menselijke nederzettingen in alle landen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 oktober 2022.
Kostprijs van de aanvullende dienst
De bijkomende aanvullende dienst kost 3.115,21 EUR incl. btw.
Kostprijs van de indexering
De indexering bedraagt 5.209,30 EUR incl. btw.
De kosten worden aangerekend op ARK 2022/21400000/0600 - Plannen en studies - Aanschaffingswaarde/Ruimtelijke planning, ramingsnummer MJP000061.
Bestelbonnummer 2022017056 t.b.v. 8.324,51 EUR incl. btw
Jaar | Bedrag | Krediet beschikbaar |
2022 | 8324,51 | 1131011,67 |
2023 | 0,00 | 564682,83 |
2024 | 0,00 | 347889,08 |
2025 | 0,00 | 555376,20 |
Totaal | 8324,51 | 2598959,78 |
Deze uitgaven passen in het meerjarenplan 2020-2025.
BBC actieplan: Ruimtelijk beleid: we voeren een ruimtelijk beleid op basis van het RSPA of het nieuwe PBRA.
BBC actie: DRP Jaarprogramma: we maken ruimtelijke studies, plan-MER's en PRUP's op.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de aanvullende dienst voor de randvoorwaarden open ruimte en de indexering goed.
Bijlagen:
- Deputatiebesluit van 12 juli 2018: gunning opdracht
- Verslag van de provincieraad van 23 april 2020: aanvullende dienst voor de disciplines geluid, de bijkomende verkeerstellingen en de opmaak van een passende beoordeling
- Gunningsdossier aanvullende dienst voor de randvoorwaarden open ruimte
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 27
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 2
Met als gevolg: Goedgekeurd met 27 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 2 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Ilse
Van Dienderen,
Diederik
Vandendriessche
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 26 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 oktober 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/3 | Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. Voorlopige vaststelling. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 oktober 2022
Art. 43 § 2, 10° van het provinciedecreet bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad: beslissingen die de wet, het decreet of het uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de provincieraad voorbehoudt.
Meer specifiek bepaalt de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO):
Artikel 2.1.1, § 2 VCRO: Er worden ruimtelijke beleidsplannen opgemaakt op de volgende niveaus:[…]
2° door een provincie voor het grondgebied van de provincie: het provinciaal beleidsplan ruimte;
En artikel 2.1.8.§2 VCRO:
De opmaak van een provinciaal beleidsplan ruimte omvat minstens volgende stappen:
[…]
4° een voorlopige vaststelling en een definitieve vaststelling door de provincieraad.
Het decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 20 december 2017, inzonderheid artikelen 23 en 237.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 20 augustus 2009, meer bepaald de artikelen 2.1.1 tot 2.1.4 betreffende de algemene bepalingen voor ruimtelijke beleidsplannen en artikelen 2.1.8 tot 2.1.10 betreffende het provinciaal beleidsplan ruimte.
Het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid van 5 april 1995 (met wijzigingen), kortweg MER-decreet genoemd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 25 april 2018, inzonderheid artikelen 19 tot 30.
Het besluit van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s.
Procesverloop
De juridische bepalingen m.b.t. de ruimtelijke beleidsplanning zijn sinds 5 mei 2018 in werking getreden.
Met de modernisering van de ruimtelijke beleidsplanning werd het ruimtelijk beleidsplan als planfiguur ingevoerd als opvolger van het ruimtelijk structuurplan. Het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen zal, eens het definitief is vastgesteld, het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen vervangen. In latere fasen kan het Beleidsplan Ruimte worden aangevuld door de vaststelling van aanvullende beleidskaders die vervolgens integraal deel uitmaken van het ruimtelijk beleidsplan. De strategische visie kan geheel of gedeeltelijk herzien worden. Beleidskaders kunnen opgeheven of herzien worden.
Op 24 januari 2019 nam de provincieraad de startbeslissing voor de opmaak van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.
Op 23 mei 2019 keurde de provincieraad de conceptnota goed die bestaat uit de strategische visie en 3 beleidskaders.
Van 20 augustus 2019 tot en met 18 oktober 2019 liep de publieke raadpleging over de conceptnota en kon iedereen er zijn mening over geven. In dezelfde periode vroegen we ook het advies van elk gemeentebestuur in onze provincie, het Vlaamse departement Omgeving en de Procoro (de Provinciale Commissie voor Ruimtelijke Ordening). Tijdens de publieke raadpleging en adviesronde ontvingen we 113 reacties.
Voor het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen worden ook de mogelijke milieueffecten onderzocht. Op 9 januari 2020 verklaarde het team MER de kennisgevingsnota volledig. De kennisgevingsnota werd ter inzage gelegd van 3 februari 2020 tot en met 1 mei 2020[1]. Het team MER maakte op 31 augustus 2020 de richtlijnen voor het plan-MER op.
Op 10 juni 2021 nam de deputatie kennis van de inhoud van het voorontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen en gaf ze goedkeuring om de adviesronde over het voorontwerp op te starten en in overleg te gaan met de gemeentebesturen, het departement Omgeving en de Procoro.
Deze adviesronde vond plaats van 22 september 2021 tot en met 30 november 2021. Tijdens deze adviesronde ontving de deputatie 54 adviezen.
De volgende stap in de procedure vormt de voorlopige vaststelling van het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen en de organisatie van een openbaar onderzoek over het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen en het ontwerp plan-MER.
Inhoud van het plan
Ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen
In het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) wil de provincie Antwerpen een antwoord geven op de vraag: ‘Hoe gaan we om met evoluties als klimaatwijziging of technologische ontwikkelingen zodat we ook in 2050 nog voldoende ruimte hebben om te wonen, te werken en te leven, maar ook voor wateropvang, bossen en voedselproductie?’
Het ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen bevat de visie op de ruimtelijke ontwikkeling in de provincie Antwerpen voor de lange en middellange termijn. Conform art. 2.1.1, §1 van de VCRO bestaat een ruimtelijk beleidsplan uit een strategische visie (lange termijnvisie) en een set van beleidskaders (middellange termijnvisie, operationeel van aard) die samen het kader aangeven voor de gewenste ruimtelijke ontwikkeling.
Het ontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen bevat een strategische visie en drie beleidskaders:
- De strategische visie is de lange termijn visie (stabiel robuust onderdeel) en bestaat uit 4 principes en 7 strategieën voor het provinciaal ruimtelijk beleid. Ze beschrijft de algemene ambitie, het huidig gebruik van de ruimte en de manier waarop we de visie als provincie willen aanpakken.
- In het beleidskader ‘Sterke netwerken: ruimte en mobiliteit’ maakt de provincie Antwerpen de koppeling tussen ruimte en mobiliteit. Op bovenlokale schaal wordt gekeken naar waar (hoog)dynamische functies zoals wonen, economische activiteiten en voorzieningen zich kunnen ontwikkelen. Hierbij zijn zowel de samenhang tussen plekken, alsook de positie van een plek in zijn netwerk van belang. Een belangrijke factor daarbij is mobiliteit: een goede ontsluiting bepaalt mee de draagkracht van een plek.
Om het beleidskader te ondersteunen en een meer praktische toepassing te geven, werkt de provincie onderstaande beleidskeuzes verder uit in instrumenten en acties, onder meer:
- Gebruik van het ruimtemodel en de ruimtekompassen als objectieve weergave van tal van data in de provinciale projecten en processen en om afwegingen en keuzes in het ruimtelijk beleid te maken.
- Bepaling van criteria voor potentiële locaties voor hoogdynamische functies, zowel voor goederen als voor personenvervoer. We maken hierbij onderscheid naar schaal. Als provincie leggen we ons toe op regionale en interregionale ruimtelijke multimodale knopen voor personenvervoer en goederenvervoer.
- Het beleidskader ‘Levendige kernen’ gaat over kwalitatieve, multifunctionele dorps- en stadskernen. We kiezen ervoor om alle kernen levendig te houden en in te zetten op kernversterking. In het beleidskader zetten we in op een aantal aspecten voor kernversterking: klimaatbestendigheid, kwaliteit en verweving van functies in kernen. We willen geen kernen afbouwen en kiezen voor een beleid op maat van elke kern.
Daarnaast zijn ook diverse bovenlokale uitdagingen uitgewerkt in het beleidskader: detailhandel, bedrijvigheid, huishoudenstransitie, groenblauwe dooradering en energie. Zij hebben elk, naast een provinciale uitvoering, ook uitvoering op gemeentelijk niveau nodig. Daarnaast is vooral de combinatie van deze uitdagingen belangrijk, ze mogen niet als losstaande elementen beschouwd worden.
Om het beleidskader te ondersteunen en een meer praktische toepassing te geven, werkt de provincie onderstaande beleidskeuzes verder uit in instrumenten en acties, onder meer:
- Inzetten op verweving in de kernen. Alles wat verweven kan worden, wordt prioritair in de kern voorzien. Dit moet wel steeds in relatie met de omgeving en op maat van de kern.
- Om het gedifferentieerd beleid voor de kernen vorm te geven, is in het beleidskader een kernentypering uitgewerkt met daaraan gekoppelde ontwikkelingsperspectieven. De differentiatie in perspectief hangt van diverse factoren af (bv. schaal, bereikbaarheid, voorzieningen, samenhang tov andere kernen, …).
- In het beleidskader ‘Verdichten en ontdichten van de ruimte’ bekijkt de provincie Antwerpen hoe ze verdichting en ontdichting (de zogenaamde bouwshift op Vlaams niveau) kan realiseren of ondersteunen. Ze reikt een aantal instrumenten en methodieken aan om te komen tot zuinig ruimtegebruik in de bebouwde en in de open ruimte. Een belangrijk aspect daarbij is het bijkomend ruimtebeslag beperken en het stimuleren van de juiste functie op de juiste plaats.
Om het beleidskader te ondersteunen en een meer praktische toepassing te geven, werkt de provincie onderstaande beleidskeuzes verder uit in instrumenten en acties, onder meer:
- Opmaak van een klimaatreflex: ook ruimtelijke projecten dragen waar ze kunnen bij tot verbetering van het klimaat.
- Zonevreemd hergebruik in agrarisch gebied kan enkel wanneer een agrarische herontwikkeling niet haalbaar is. Sloop van agrarische infrastructuren is een optie.
- Actief inzetten op clustering en winkelarme zones voor detailhandel via PRUP’s en concrete projecten.
- Het gebruik van energielandschappen als tool om het provinciale energiebeleid uit te werken en gemeenten te begeleiden bij de energietransitie.
Ontwerp plan-MER
Het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen voldoet aan de voorwaarden van een plan of programma, volgens de Vlaamse regelgeving (DABM) en wordt onderworpen aan een milieueffectenbeoordeling. De procedure voor de opmaak van het plan-MER liep en loopt in de tijd parallel met de opmaak van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen. De opmaak van het ontwerp plan-MER gebeurde tijdens de opmaak van het voorontwerp en ontwerp Beleidsplan Ruimte op basis van een iteratief proces, waarbij een constante wisselwerking was tussen beiden. Hierbij werden reeds zoveel mogelijk de aanbevelingen van de ontwerp plan-MER verwerkt in het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.
In het kader van een plan-MER voor een programma is het niet nodig om alle denkbare effecten te onderzoeken. Het conceptuele en abstracte niveau waarop de strategische visie en de beleidskaders zijn beschreven, de (grote) schaal van het studiegebied, de ruimtelijke spreiding van acties, … zorgen ervoor dat de omvang van de effecten niet in kwantitatieve eenheden en met een groot ruimtelijk detailniveau kan uitgedrukt worden.
Daarom worden de milieueffecten op een eerder strategisch niveau beschreven en aan de hand van een specifiek uitgewerkte methodiek (onder meer aan de hand van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen) met 6 milieuthema’s:
- Mobiliteit
- Water
- Biodiversiteit
- Ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving en erfgoedwaarden
- Klimaat
- Gezonde en veilige leefomgeving
Deze thema’s laten een geïntegreerde benadering toe en omvatten impliciet de disciplines en effectengroepen die relevant zijn. Per thema werd een beoordeling gemaakt per beleidskader en, indien nodig, een aantal aanbevelingen geformuleerd. De methodiek, evenals het voorliggende ontwerp plan-MER, werd meermaals besproken en afgestemd met het team MER van de Vlaamse overheid.
De synthese van het ontwerp plan-MER is: “Uit de effectbeoordeling kan afgeleid worden dat het provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen bijdraagt aan het bereiken van de Vlaamse en provinciale milieubeleidsdoelstellingen op het vlak van onder meer klimaat, biodiversiteit, water, ruimtelijke kwaliteit, mobiliteit, luchtkwaliteit en geluid (gezondheid). […] Belangrijk tenslotte is nog te benadrukken dat het inzetten van de beleidskaders geen negatieve neveneffecten zullen veroorzaken.”
Er worden tot slot wel aanbevelingen geformuleerd die het positief effect nog verder kunnen versterken.
Onderdelen van gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen (GRS’en) aanduiden als ‘niet meer geldig’
De opmaak van een Provinciaal Beleidsplan Ruimte volgt een aantal wettelijk vastgelegde stappen (een procedure). In die procedure wordt de mogelijkheid voorzien om ‘onderdelen van gemeentelijke beleidskaders of gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen te omschrijven of aan te duiden die niet langer geldig zijn’ (art. 2.1.8, §2, tweede lid VCRO, art. 215, §2, eerste lid decreet van 8 december 2017 houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving en art. 30 uitvoeringsbesluit).
Als de provincieraad onderdelen van gemeentelijke beleidskaders en/of gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen omschrijft of aanduidt die niet meer geldig zijn, moet ze de intentie daarvoor aan de betrokken gemeenten individueel kenbaar hebben gemaakt vóór de aanvang van het openbaar onderzoek, of de betrokken gemeenteraden daarover om advies gevraagd hebben voorafgaand aan de definitieve vaststelling, met inachtname van een adviestermijn van 60 dagen.
Alle 70 gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen werden gescreend. Op deze manier is het voor gemeenten en burgers duidelijk wat er onverenigbaar is met de provinciale beleidskaders. Gemeenten kunnen voor deze bepalingen geen gemeentelijke RUP’s meer opmaken en anderzijds kunnen gemeenten RUP’s in uitvoering van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen opmaken (dat zou niet mogelijk zijn indien het RUP strijdig zou zijn met de geschrapte bepaling uit het GRS).
Vier thema’s werden geselecteerd omdat deze mogelijks aanleiding geven tot strijdigheid tussen het GRS en het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, aangezien zij sterk verschillen van het beleid dat werd neergeschreven in het RSPA:
- Verweving
- Detailhandel
- Bedrijvigheid
- Huishoudenstransitie
Het resultaat na de screening is dat in 62 gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen één of meerdere onderdelen kunnen aangeduid worden die niet langer geldig zijn (tezamen 427 passages). Omwille van herhalingen in de GRS’en komen vergelijkbare passages op verschillende plaatsen voor. De meeste aangeduide onderdelen gaan over:
- Beperkingen aan bedrijvigheid op bedrijventerreinen (bv. beperken van de grootte van de percelen);
- Omvormen van bedrijfszones (gewestplanbestemming) in de dorps- en stadskernen naar een gemengd gebruik of monofunctioneel woongebruik;
- Vermijden dat verweefbare functies zich in de dorps- en stadskernen kunnen vestigen;
- Bijkomende rechten toekennen aan zonevreemde woningen of bijkomende planologische mogelijkheden voorzien voor wonen buiten de kern.
Het advies van de betrokken gemeenteraden zal hierover ingewonnen worden.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s)
SDG 11. Duurzame steden en gemeenschappen
SDG 7. Betaalbare en duurzame energie
SDG 9. Industrie, innovatie en infrastructuur
SDG 13. Klimaatactie
SDG 15. Leven op het land
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 oktober 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
Het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, bestaande uit een strategische visie en drie beleidskaders ‘Sterke netwerken: ruimte en mobiliteit’, ‘Levendige kernen’ en ‘Verdichten en ontdichten van de ruimte’, wordt voorlopig vastgesteld.
Artikel 2:
De provincieraad duidt de voorgestelde onderdelen van gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen aan als ‘niet meer geldig’ en zal het advies hierover inwinnen bij de betrokken gemeenteraden.
Artikel 3:
De provincieraad neemt kennis van het ontwerp plan-MER over het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen.
Bijlagen:
- Ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, bestaande uit:
- Ontwerp plan-MER;
- De individuele bijlage voor elke gemeenteraad met de specifieke onderdelen uit de GRS’en die niet langer geldig meer zijn en de verantwoording hiervoor.
[1] Conform artikel 13 van het noodbesluit van vrijdag 27 maart 2020 werd de ter inzage legging opgeschort van 27 maart 2020 tot en met 24 april 2020.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 26
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4
Met als gevolg: Goedgekeurd met 26 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 4 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Bruno
Valkeniers,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Fauzaya
Talhaoui,
Ilse
Van Dienderen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 oktober 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Kathleen Helsen Telefoon: 03 240 52 40
Agenda nr. 1/4 | Gebiedsgericht Beleid. Budget 2022. Toegestane subsidie. Subsidie aan Boerennatuur Vlaanderen vzw ikv procesregie ‘Boeren op peil in Oud-Turnhout en Arendonk’. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 oktober 2022
1. Bevoegdheid
Artikel 43 §2 28° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
2. Juridische context
Ministerieel Besluit tot toekenning van een subsidie aan de provincie Antwerpen voor de opmaak en uitvoering van een gebiedsprogramma droogte-robuuste inrichting in het afstroomgebied van de Wam en de Rode Loop in Arendonk en Oud-Turnhout in uitvoering van Blue Deal – VV024 Water-Land-Schap 2.0.
Uitvoeringsdossiers – Blue Deal- instructie Water-Land-Schap pad 2
3. Feitelijke context en verantwoording
De dienst Gebiedsgericht Beleid (DGB) diende een projectvoorstel in ‘Boeren op peil in Oud-Turnhout en Arendonk (BOPOTA)’ binnen de subsidieoproep Water-Land-Schap 2.0 (WLS) uitgeschreven door de Vlaamse Landmaatschappij (VLM). BOPOTA werd geselecteerd door de programmajury en de minister om een gebiedsprogramma uit te werken met daarin de acties opgelijst die ze zal uitwerken in de programmaperiode 2023-2025 in het projectgebied. DGB is trekker van de gebiedscoalitie BOPOTA. De provincie Antwerpen (DGB) coördineert het WLS 2.0-project BOPOTA en krijgt van VLM 25.000,00 EUR ter beschikking om een procesregisseur aan te stellen. Die procesregisseur ondersteunt de coördinator in de opmaak van het gebiedsprogramma in het kader van Water-Land-Schap 2.0. DGB wenst voor het WLS 2.0-project BOPOTA Boerennatuur Vlaanderen vzw aan te stellen als procesregisseur. Boerennatuur Vlaanderen vzw zit mee in het WLS2.0-project en is bereid deze rol op te nemen.
De provincieraad dient goedkeuring te geven om deze subsidie over te maken aan Boerennatuur Vlaanderen vzw.
Na goedkeuring door de provincieraad zal de nominatieve subsidie aan de deputatie worden voorgelegd, voor wat betreft de toekenning en de betaling, alsook de voorwaarden voor de besteding van deze subsidie.
SDG: 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDG-subdoelstelling: 11.a Positieve economische, sociale en ecologische verbanden ondersteunen tussen stedelijke, voorstedelijke en landelijke gebieden door de nationale en regionale ontwikkelingsplanning te versterken.
4. Procedurele vormvereisten
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 oktober 2022.
5. Financiële aspecten
De deputatie heeft beslist ter goedkeuring voor te leggen aan de provincieraad:
Budgetsleutel 64901000/0610 - Subsidie aan vzw Boerennatuur voor procesbegeleiding Water-Land-Schap 2.0 BOPOTA (N): 25.000,00 EUR met de volgende begunstigde:
- Boerennatuur Vlaanderen vzw, Diestsevest 40 te 3000 Leuven, met ondernemingsnummer 0489.422.565.
BBC actieplan: AP ARO: we coördineren het geïntegreerde gebiedsprogramma (Arendonk, Ravels en Oud-Turnhout)
BBC actie: A DGB ARO: we coördineren, actualiseren en voeren het geïntegreerde gebiedsprogramma uit.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de subsidie van 25.000,00 EUR aan Boerennatuur Vlaanderen vzw goed.
Budgetsleutel 64901000/0610 - Subsidie aan vzw Boerennatuur voor procesbegeleiding Water-Land-Schap 2.0 BOPOTA (N)
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 oktober 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 1/5 | Gebiedsgericht Beleid. Budget 2022. Toegestane subsidie. Subsidie aan Boerennatuur Vlaanderen vzw ikv procesregie ‘Bodem~Water’. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 oktober 2022
1. Bevoegdheid
Artikel 43 §2 28° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
2. Juridische context
Ministerieel Besluit tot toekenning van een subsidie aan de provincie Antwerpen voor de opmaak en uitvoering van een gebiedsprogramma droogte-robuuste inrichting in het afstroomgebied van de Wam en de Rode Loop in Arendonk en Oud-Turnhout in uitvoering van Blue Deal – VV024 Water-Land-Schap 2.0.
Uitvoeringsdossiers – Blue Deal- instructie Water-Land-Schap pad 2
3. Feitelijke context en verantwoording
De dienst Gebiedsgericht Beleid (DGB) diende een projectvoorstel in voor ‘Bodem~Water’ binnen de subsidieoproep Water-Land-Schap 2.0 (WLS) uitgeschreven door de Vlaamse Landmaatschappij (VLM). Bodem~Water werd geselecteerd door de programmajury en de minister om een gebiedsprogramma uit te werken met daarin de acties opgelijst die ze zal uitwerken in de programmaperiode 2023-2025 in het projectgebied. DGB is trekker van de gebiedscoalitie Bodem~Water. De provincie Antwerpen (DGB) coördineert het WLS 2.0-project Bodem~Water en krijgt van VLM 25.000,00 EUR ter beschikking om een procesregisseur aan te stellen. Die procesregisseur ondersteunt de coördinator in de opmaak van het gebiedsprogramma in het kader van Water-Land-Schap 2.0. DGB wenst voor het WLS 2.0-project Bodem~Water Boerennatuur Vlaanderen vzw aan te stellen als procesregisseur. Boerennatuur Vlaanderen vzw zit mee in het WLS2.0-project en is bereid deze rol op te nemen.
De provincieraad dient goedkeuring te geven om deze subsidie toe te kennen aan Boerennatuur Vlaanderen vzw.
Na goedkeuring door de provincieraad zal de nominatieve subsidie aan de deputatie worden voorgelegd, voor wat betreft de toekenning en de betaling, alsook de voorwaarden voor de besteding van deze subsidie.
SDG: 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDG-subdoelstelling: 11.a Positieve economische, sociale en ecologische verbanden ondersteunen tussen stedelijke, voorstedelijke en landelijke gebieden door de nationale en regionale ontwikkelingsplanning te versterken.
4. Procedurele vormvereisten
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 oktober 2022.
5. Financiële aspecten
De deputatie heeft beslist ter goedkeuring voor te leggen aan de provincieraad:
Budgetsleutel 64901000/0610 Subsidie aan vzw Boerennatuur voor procesbegeleiding Water-Land-Schap 2.0 Bodem-Water (N): 25.000,00 EUR met de volgende begunstigde:
- Boerennatuur Vlaanderen vzw, Diestsevest 40 te 3000 Leuven, met ondernemingsnummer 0489.422.565.
BBC actieplan: AP Kleine Nete: we coördineren het geïntegreerde gebiedsprogramma.
BBC actie: A DGB Kleine Nete.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt de subsidie van 25.000,00 EUR aan Boerennatuur Vlaanderen vzw goed.
Budgetsleutel 64901000/0610 Subsidie aan vzw Boerennatuur voor procesbegeleiding Water-Land-Schap 2.0 Bodem-Water (N)
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 oktober 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Jan De Haes Telefoon: 03 240 52 60
Agenda nr. 1/6 | Gebiedsgericht Beleid – Budget 2022. Machtigingskrediet 66400000/0610 - Toegestane investeringssubsidies/Gebiedsontwikkeling. Subsidie aan Boerennatuur Vlaanderen vzw. Aanwending krediet. Goedkeuring.
|
Besluit goedgekeurd in de raad van 27 oktober 2022
1. Bevoegdheid
Artikel 43 §2 28° van het provinciedecreet van 9 december 2005 bepaalt de bevoegdheid van de provincieraad voor het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies.
2. Juridische context
De Blue Deal van de Vlaamse overheid, de strijd tegen droogte en waterschaarste, werd in juli 2020 beslist door de Vlaamse Regering. De Blue Deal bevat meer dan 70 concrete acties die Vlaanderen klaarmaken voor de droogte van morgen.
3. Feitelijke context en verantwoording
De dienst Gebiedsgericht Beleid (DGB) diende een projectvoorstel in ‘{beek.boer.bodem}’ binnen de subsidieoproep Water-Land-Schap 1.0 uitgeschreven door de Vlaamse Landmaatschappij (VLM). {beek.boer.bodem} werd geselecteerd door de programmajury en de minister om uitgevoerd te worden.
In juli 2020 trok minister Zuhal Demir extra middelen uit om via Water-Land-Schap in tientallen landelijke gebieden ervoor te zorgen dat er meer water in de grond infiltreert en ons grondwater wordt aangevuld, dat onze natuur minder snel verdroogt en dat meer water beschikbaar blijft voor de landbouw. Dit kadert in de Blue Deal van de Vlaamse regering, een investeringsprogramma om de waterbeschikbaarheid in Vlaanderen sterk te verhogen. Deze middelen werden gekoppeld aan de lopende Water-Land-Schap-gebieden in Vlaanderen waar {beek.boer.bodem} er één van is. DGB heeft hiervan gebruik gemaakt en een subsidie aangevraagd voor 320.000,00 EUR, waarvan 70% gesubsidieerd wordt door VLM.
DGB is trekker van de gebiedscoalitie {beek.boer.bodem}. Boerennatuur Vlaanderen vzw zit mee in het programma en is bereid deze actie uit te voeren.
De provincieraad dient goedkeuring te geven om deze subsidie over te maken aan Boerennatuur Vlaanderen vzw.
Na goedkeuring door de provincieraad zal de investeringssubsidie aan de deputatie worden voorgelegd, voor wat betreft de toekenning en de betaling, alsook de voorwaarden voor de besteding van deze subsidie.
SDG: 11. Maak steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam.
SDG-subdoelstelling: 11.a Positieve economische, sociale en ecologische verbanden ondersteunen tussen stedelijke, voorstedelijke en landelijke gebieden door de nationale en regionale ontwikkelingsplanning te versterken.
4. Procedurele vormvereisten
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 oktober 2022.
5. Financiële aspecten
De deputatie heeft beslist ter goedkeuring voor te leggen aan de provincieraad:
295.499,97 EUR verspreid over 3 jaar met de volgende begunstigde:
- Boerennatuur Vlaanderen vzw, Diestsevest 40 te 3000 Leuven, met ondernemingsnummer 0489.422.565.
De kosten zullen aangerekend worden op ARK 66400000/0610 - Toegestane investeringssubsidies/Gebiedsontwikkeling, ramingsnummer MJP001498.
BBC actieplan: Interne werking DREM
BBC actie: DGB Investeringsbudget
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad keurt het verdeelkrediet voor een bedrag van 295.499,97 EUR verspreid over 3 jaar voor Boerennatuur Vlaanderen vzw in het kader van de Blue Deal goed.
Budgetsleutel 66400000/0610 - Toegestane investeringssubsidies/Gebiedsontwikkeling, ramingsnummer MJP001498
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 30
totaal aantal tegenstanders: 0
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Met als gevolg: Goedgekeurd met 30 stemmen ja, bij 0 stemmen nee en bij 0 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Voorstanders
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys,
Kathleen
Helsen,
Ilse
Jacques,
Linda
Lauwers,
Luk
Lemmens,
Koen
Palinckx,
Lili
Stevens,
Fauzaya
Talhaoui,
Bruno
Valkeniers,
Ilse
Van Dienderen,
Marleen
Van Hauteghem,
Mien
Van Olmen,
Diederik
Vandendriessche,
Inga
Verhaert,
Eddy
Verhaeven,
Wendy
Weckhuysen
Tegenstanders
Geen
Onthoudingen, blanco of ongeldig
Geen
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Kennis wordt genomen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 oktober 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/7 | Erediensten. Erkenningsaanvragen lokale geloofsgemeenschappen volgens de verkorte procedure. Adviezen vanwege de deputatie. Kennisname.
|
Conform artikel 42, §1 van het provinciedecreet van 9 december 2005 beschikt de provincieraad, onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke of decretale bepalingen, over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2 van hetzelfde provinciedecreet.
De deputatie beschikt luidens artikel 57 van het provinciedecreet enkel over de bevoegdheden die zijn toegewezen overeenkomstig artikel 43, §1, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen. Vermeld artikel 43, §1 bepaalt dat de provincieraad, behoudens bij uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid aan de provincieraad, bij reglement bepaalde bevoegdheden kan toevertrouwen aan de deputatie. In artikel 43, §2 worden vervolgens de bevoegdheden opgesomd die niet aan de deputatie kunnen worden toevertrouwd.
Bij besluit van 19 mei 2022 heeft de provincieraad de in artikel 67, §4 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 voorziene adviesbevoegdheid met betrekking tot de verplichtingen, vermeld in artikel 7 -met uitzondering van de punten 10° en 11°- van hetzelfde decreet, gedelegeerd aan de deputatie.
Het betreft hierbij het advies over een lokale geloofsgemeenschap die 1° voor 1 juli 2019 een aanvraag tot erkenning bij het representatief orgaan heeft ingediend, en die 2° een ontvankelijke aanvraag tot erkenning, bezorgd door het representatief orgaan, bij de Vlaamse overheid heeft ingediend.
Artikel 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 voorziet in een overgangsmaatregel voor de lokale geloofsgemeenschappen die voor 1 juli 2019 een aanvraag tot erkenning bij het representatief orgaan hebben ingediend.
Luidens artikel 67, §4 bezorgt o.a. de financierende overheid –in casu de provincie- uiterlijk vier maanden na de kennisgeving door de Vlaamse regering van de ontvangst van een ontvankelijke aanvraag tot erkenning, bezorgd door het representatief orgaan, een advies aan de Vlaamse Regering waarin wordt geadviseerd of de lokale geloofsgemeenschap voldoet aan de verplichtingen, vermeld in artikel 7, met uitzondering van punt 10° en 11°.
De deputatie heeft volgende adviezen verstrekt inzake de erkenning volgens de verkorte procedure zoals voorzien in art. 67 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021:
Zitting | Lokale geloofsgemeenschap | Plaats | Advies |
15/09/2022 | Kuba | Antwerpen | Ongunstig |
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
SDG: 10
Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling: 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
Teneinde haar controlefunctie te kunnen blijven uitoefenen heeft de provincieraad bij het verlenen van bovenvermelde delegatie de deputatie de opdracht gegeven om de raad op de eerstvolgende zitting na de advisering door de deputatie, van het betreffende advies inzake de erkenning van de geloofsgemeenschap in kennis te stellen.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 6 oktober 2022.
BESLUIT:
Enig artikel:
De provincieraad van Antwerpen neemt kennis van volgende adviezen:
Openbare behandeling van agendapunt
Aanwezigen bij agendapunt
Volgende sprekers nemen het woord: Goedgekeurd met 24 stemmen ja, bij 4 stemmen nee en bij 2 onthoudingen
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 27 oktober 2022 Verslag van de deputatie
|
Bevoegd deputatielid: Luk Lemmens Telefoon: 03 240 52 65
Agenda nr. 1/8 | Erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen. Antwerpen. Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening. Begrotingswijziging Nr. 1 van 2022. Negatief advies. Goedkeuring.
|
Krachtens art. 33 van de organieke wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België (CVR), de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen, is de provincieraad bevoegd om advies te geven inzake de begroting.
De organieke wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België (CVR), de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen legt aan de provincies verplichtingen op tot de financiering van de uitgaven van de erkende Provinciale Instellingen voor niet-confessionele morele dienstverlening.
De provinciewet van 30 april 1836 verplicht in artikel 69 de provincie om in haar budget kredieten in te schrijven voor de uitgaven met betrekking tot de instellingen voor niet-confessionele morele dienstverlening, zoals vermeld in artikel 27 van voormelde organieke wet van 21 juni 2002.
Luidens art. 30 van de organieke wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België (CVR), de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen, worden de begroting en de rekening overeenkomstig de door de Koning, na advies van de Centrale Vrijzinnige Raad, vast te stellen modellen opgemaakt.
Luidens art. 10 van het Koninklijk besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening, is het begrotingsresultaat van de vorige boekjaren dat op de begroting wordt ingeschreven, het resultaat van de begroting van het voorgaande boekjaar en van de wijzigingen daarin. Dit wordt uitgevoerd bij wege van begrotingswijzigingen.
Luidens artikel 10 van het koninklijk besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende centra voor morele dienstverlening, dient de Raad van Bestuur, wanneer de rekening van het voorbije jaar werd afgesloten, de boni op te nemen in begrotingswijziging.
In vergadering van 25 april 2022 heeft de raad van bestuur van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (PIMD) te Antwerpen de rekening voor het dienstjaar 2021 goedgekeurd. Het dossier is op 13 mei 2022 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
In vergadering van 25 april 2022 heeft de raad van bestuur van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (PIMD) te Antwerpen tevens de begrotingswijziging Nr. 1 voor het dienstjaar 2022 goedgekeurd. Het dossier is eveneens op 13 mei 2022 ingekomen op het provinciebestuur van Antwerpen.
De rekening 2021 werd door de deputatie in zitting van 23 juni 2022 onontvankelijk verklaard, aangezien de reële inkomsten en uitgaven van 2021 werden vergeleken met bedragen voorzien in de toen nog niet definitief goedgekeurde begrotingswijziging nr. 2 van 2021, hetgeen ook door de PIMD Antwerpen zelf werd gemeld in het begeleidend schrijven.
In dezelfde zitting werd beslist om in afwachting van een definitieve beslissing over de begrotingswijzigingen nrs. 1 en 2 van 2021, de begroting voor 2022, en het te geven advies over de jaarrekening 2021 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen, de begrotingswijziging Nr. 1 van 2022 nog niet te adviseren.
Bij besluit van de Minister van Justitie van 12 juli 2022 werd de begroting voor het dienstjaar 2022 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen goedgekeurd met:
Begroting 2022 | ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDI |
Gewone dienst | 1.120.620,00 | 1.120.620,00 | 0,00 |
Buitengewone dienst | 31.790,00 | 31.790,00 | 0,00 |
In zitting van 15 september 2022 werd de rekening van 2021 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening negatief geadviseerd door de deputatie en werden bepaalde uitgaven verworpen.
Luidens artikel 10 van het voormelde koninklijk besluit van 17 februari 2004 dient de Raad van Bestuur, wanneer de rekening van het voorbije jaar werd afgesloten, de boni van 2021 op te nemen in de begrotingswijziging Nr. 1 van 2022.
De boni van 2021, zoals voorgesteld in de ingediende rekening over 2021, bedragen respectievelijk:
| 223.533,07 EUR |
| 36.814,63 EUR |
Deze boni werden correct verwerkt in de voorliggende begrotingswijziging Nr.1 van 2022. De uitgaven blijven ongewijzigd t.o.v. de originele begroting voor 2022. Er is derhalve een overschot op de gewone dienst van 223.533,07 EUR. Ook voor de buitengewone dienst worden er geen extra uitgaven voorzien, met derhalve een overschot van 36.814,63 EUR.
In de originele begroting 2022 werden de ontvangsten en uitgaven origineel geraamd als volgt:
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDI |
gewone dienst | 1.120.620,00 | 1.120.620,00 | 0,00 |
buitengewone dienst | 31.790,00 | 31.790,00 | 0,00 |
totaal | 1.152.410,00 | 1.152.410,00 | 0,00 |
De totale provinciesubsidie 2022 werd origineel geraamd op 1.151.410,00 EUR, waarvan 1.119.620,00 EUR op de gewone begroting en 31.790,00 EUR op de buitengewone begroting.
Na aanpassing van de cijfers van deze goedgekeurde originele begroting aan de niet goedgekeurde rekeningcijfers van 2021, kan de begroting 2022 na deze eerste wijziging als volgt worden samengevat:
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDI |
gewone dienst | 1.344.153,07 | 1.313.381,42 | 223.533,07 |
buitengewone dienst | 68.604,63 | 69.274,93 | 36.814,63 |
totaal | 1.412.757,70 | 1.382.656,35 | 260.347,70 |
Het betreft hier aldus enkel de wettelijk en reglementair voorziene overdracht.
Aangezien de deputatie diverse uitgaven heeft verworpen en de rekening 2021 negatief heeft geadviseerd, is het rekeningresultaat voor 2021 derhalve nog niet definitief en kunnen de thans voorliggende resultaten van de rekening 2021 dan ook niet in een begrotingswijziging worden opgenomen.
Derhalve dient de begrotingswijziging nr. 1 van 2022 dan ook negatief te worden geadviseerd.
Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s):
|
SDG: 10 Ongelijkheid verminderen: dring ongelijkheid in en tussen landen terug
SDG-subdoelstelling: 10.2 Tegen 2030 de sociale, economische en politieke inclusie van iedereen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht leeftijd, geslacht, handicap, ras, etniciteit, herkomst, godsdienst of economische of andere status.
In de federale regelgeving zijn er geen (voorafgaande) overlegvergaderingen voorzien noch de verplichte indiening van financiële meerjarenplannen voor zes jaren, maar enkel de jaarlijks in te dienen begrotingen en begrotingswijzigingen.
In zijn besluit van 8 mei 2017 heeft de minister van Justitie echter aangegeven dat zulks voorafgaand overleg noodzakelijk is, zelfs zonder dat ervoor een wettelijk kader hoeft te bestaan. Noch over de rekening 2021, noch over voorliggende en daaraan gekoppelde begrotingswijziging nr. 1 van 2022 werd voorafgaand overleg gepleegd.
De provinciale overheid (de provincieraad) heeft een adviserende bevoegdheid met betrekking tot de door de PIMD ingezonden begroting. Zij kan voorstellen om bepaalde uitgavenkredieten te schrappen, te wijzigen of aan te passen (verminderen).
Vervolgens stelt de Centrale Vrijzinnige Raad (CVR) de uitgaven betreffende de organisatie en de werking van de morele dienstverlening definitief vast, keurt de begroting goed en zendt ze naar de Minister van Justitie. De CVR kan dus de door uw raad geschrapte of verminderde uitgavenkredieten opnieuw volledig en verhoogd in de begroting van de PIMD opnemen en goedkeuren.
De begroting wordt onderworpen aan de (pro forma) goedkeuring van de Minister van Justitie, die behoudens materiële vergissing, de artikelen betreffende de uitgaven houdende de organisatie en de werking van de morele dienstverlening niet kan wijzigen.
Deze begrotingswijziging bevat alle noodzakelijke stukken (voor zover van toepassing) zoals voorzien in het Koninklijk Besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening, doch ook enkel deze.
Het financiële gedeelte van de begrotingswijziging werd opgemaakt volgens het model van het Koninklijk Besluit van 1 maart 2004 tot vaststelling van de modellen van de begroting en de rekeningen van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening.
De deputatie keurde dit verslag goed in zitting van 22 september 2022.
BBC: Actieplan: Interne werking DREM 2020-2025 - Actie: DEG Interne werking.
Een budget ten belope van 1.151.410,00 EUR ten voordele van het PIMD werd reeds voorzien in het provinciale meerjarenplan 2020-2025, op boekhoudsleutel 2022/64902000/0791 - Niet-nominatieve subsidies/Niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen (subsidie Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening (W)), ramingsnummer MJP001466, van het budget 2022.
BESLUIT:
Artikel 1:
Kennis wordt genomen van de begrotingswijziging Nr. 1 van 2022 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen, met als resultaat:
| ONTVANGSTEN | UITGAVEN | SALDI |
gewone dienst | 1.344.153,07 | 1.120.620,00 | 223.533,07 |
buitengewone dienst | 68.604,63 | 31.790,00 | 36.814,63 |
totaal | 1.412.757,70 | 1.152.410,00 | 260.347,70 |
Artikel 2:
Vastgesteld wordt dat de rekening 2021 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen door de deputatie negatief werd geadviseerd en dat bepaalde uitgaven werden verworpen, waardoor het rekeningresultaat in de ingediende rekening nog onzeker en niet definitief is.
Artikel 3:
De weigering om de in de originele begroting voor 2022 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen voorziene subsidies, geraamd op 1.119.620,00 EUR op de gewone begroting en 31.790,00 EUR op de buitengewone begroting, blijft onverkort behouden.
Artikel 4:
De begrotingswijziging Nr. 1 van 2022 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening te Antwerpen wordt ongunstig geadviseerd.
De raad stemde openbaar
Totaal aantal voorstanders: 24
totaal aantal tegenstanders: 4
totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 2
Met als gevolg: Goedgekeurd met 24 stemmen ja, bij 4 stemmen nee en bij 2 onthoudingen
Effectieve stemmers
Koen
Anciaux,
Ann
Bakelants,
Nicole
Boonen,
Ludwig
Caluwé,
Jan
Claessen,
Mireille
Colson,
Christ'l
Cottenie,
Nathalie
Cuylaerts,
Jan
De Haes,
Erik
De Quick,
Stefan
De Winter,
Koen
Dillen,
Catherine
François,
Kris
Geysen,
Seppe
Gys