HYLAS

Via het HYLAS-project wilt de provincie hybride leeromgevingen in de zorg- en bouwsector ontwikkelen die zich richten tot jonge tieners (10-14 jaar).  Met deze leeromgevingen willen we jongeren ondersteunen om onderwijsdoelen of eindtermen te halen en hen helpen om de juiste studiekeuze te maken. 

En daar komt meteen de naam 'Hylas' van. Het staat voor 'Hybride Leeromgevingen bij Aanvang van de Studiekeuze'.

De provincie ondersteunt met dit project ook scholen in hun onderwijsloopbaanbeleid, waarin belangrijke competenties zoals zelfontplooiing, gefundeerde keuzes maken, kennis van mens en samenleving extra aandacht krijgen.

Hylas belicht de verschillende mogelijkheden in het studieaanbod, de beroepenvelden, rollen en functies in de maatschappij. In leeromgevingen op maat van hun leeftijd en omgeving ontdekken jongeren dat de stereotype bouwvakker slechts 1 van de 101 mogelijkheden in de bouw is en dat zorg zóveel verder gaat dan de klassieke ziekenhuisverpleging (die wellicht niet eens meer bestaat). Ze duiken in de competenties en leefwereld van o.a. verkeersspecialisten en isolatiedeskundigen tot kraamhulp en prothesemakers, om maar een paar beroepen te noemen. Met authentieke leerkansen op het terrein krijgen jongeren een persoonlijk inzicht in de diverse studie-en beroepskeuzes.

Hylas biedt leerkansen in de klas, op de werkvloer én in een online game.

 

Meer info over Hylas voor leerkrachten, bedrijven en leerlingen kan je vinden op www.hylasprovincieantwerpen.be

 

HYLAS bouwkit wint prestigieuze gouden Henry Van de Velde Award

Onze bouwkit won 'Gold' in de categorie Spaces van de Henry van de Velde Awards! Lees er alles over in ons nieuwsitem.

 

Inspiratiedag HYLAS

Op 21 februari hielden we een inspiratiedag over Hylas. Geïnteresseerden konden kennis maken, en de meer-gevorderden konden zich verder verdiepen. Heb jij het gemist? Of wil je graag het materiaal downloaden? Hieronder vind je de presentaties terug van deze inspiratiedag!