Hylas
Via het HYLAS-project wilt de provincie hybride leeromgevingen in de zorg- en bouwsector ontwikkelen die zich richten tot jonge tieners (10-14 jaar). Met deze leeromgevingen willen we jongeren ondersteunen om onderwijsdoelen of eindtermen te halen en hen helpen om de juiste studiekeuze te maken.
En daar komt meteen de naam 'Hylas' van. Het staat voor 'Hybride Leeromgevingen bij Aanvang van de Studiekeuze'.
De provincie ondersteunt met dit project ook scholen in hun onderwijsloopbaanbeleid, waarin belangrijke competenties zoals zelfontplooiing, gefundeerde keuzes maken, kennis van mens en samenleving extra aandacht krijgen.
Hylas belicht de verschillende mogelijkheden in het studieaanbod, de beroepenvelden, rollen en functies in de maatschappij. In leeromgevingen op maat van hun leeftijd en omgeving ontdekken jongeren dat de stereotype bouwvakker slechts 1 van de 101 mogelijkheden in de bouw is en dat zorg zóveel verder gaat dan de klassieke ziekenhuisverpleging (die wellicht niet eens meer bestaat). Ze duiken in de competenties en leefwereld van o.a. verkeersspecialisten en isolatiedeskundigen tot kraamhulp en prothesemakers, om maar een paar beroepen te noemen. Met authentieke leerkansen op het terrein krijgen jongeren een persoonlijk inzicht in de diverse studie-en beroepskeuzes.
Hylas biedt leerkansen in de klas, op de werkvloer én in een online game.
Testfase
Momenteel zit Hylas in een testfase. Vanaf september 2023 kunnen scholen zich inschrijven en in november maken we de wetenschappelijke resultaten bekend. We lanceren ook een website met alle uitleg, een lessenpakket en de online game.
Meer info over Hylas voor leerkrachten, bedrijven en leerlingen kan je binnenkort vinden op www.hylasprovincieantwerpen.be