'Summer of Love' favoriete roos Rivierenhof

28.09.2023

Van 11 juni tot en met 17 september konden bezoekers van Provinciaal Groendomen Rivierenhof stemmen op hun favoriete roos uit de Rozentuin. Van de 13 rozen ging de roos ‘Summer of Love’ met de titel ‘Publiekslieveling Rozentuin Rivierenhof’ lopen.

Summer of Love is een bodembedekkende roos van Kordes Rosen uit Duitsland. De ietwat gevulde gele bloemetjes met kersenrode randen geuren licht. Het is niet de eerste prijs voor de roos. In juni van dit jaar kreeg de roos ook een zilveren Rivierenhof Rose Award. De Rivierenhof Rose award kiest de meest geschikte rozen voor het gebruik in openbaar groen. Gezonde, duurzame en onderhoudsarme rozen die probleemloos geplant kunnen worden in de openbare groene ruimte én die de biodiversiteit ten goede komen. Dat sluit ook aan bij de kwaliteitslabels ISO-14001, de Green Flag Award en de SDG-doelstellingen die het park uitdraagt.

Peter Verdyck, directeur van het Provinciaal Groendomein Rivierenhof, licht toe: “De Rivierenhof Rose Award wordt uitgereikt door een vakjury. Met de Publiekslieveling volgen we de stemmen van de bezoekers. 13 inzendingen van de Rivierenhof Rose Award konden ook door het publiek als favoriet verkozen worden. Als provinciaal domein hechten we veel belang aan de mening van onze bezoekers. Dankzij de publieksprijs kregen zij ook de kans om hun favoriete roos uit de Rozentuin te kiezen.”

Wel 294 bezoekers kozen voor hun favoriete roos. Twee van hen, Liese en Tim, wonnen door hun deelname een waardebon voor een ontbijt bij Kasteel Rivierenhof. Liese vertelt: “Tijdens mijn vakantiejob werkte ik met personen met een beperking. Op mijn laatste werkdag bezocht ik het Rivierenhof met één van hen als leuke afsluiter. Na een bezoekje aan de Kinderboerderij botsten we toevallig op de wedstrijd in de Rozentuin.” Het is niet Liese haar eerste bezoek aan de Rozentuin: “Ik kom hier regelmatig met mijn oma, mama en tante want mijn opa is uitgestrooid op de begraafplaats in de buurt.” Op de vraag wie er mee mag gaan ontbijten in het kasteel, is het antwoord duidelijk. “Ik verras mijn oma graag met een ontbijt bij kasteel Rivierenhof.”

Je kan de winnende roos dagelijks komen bekijken tijdens de openingsuren van het park.